TAFEL Sterk pleidooi Karl Rahner voor bevrijdingstheologie tITÏÏTI Bezorgdheid in YS om godsdienstig wereldbeeld van president Reagan I Hooghouilt Goed voorbeeld doet goed volgen vim brieuen SK ACHTERGROND £eidóe0oivuï/nt VRIJDAG 27 APRIL 1984 PAGINA 2 De op 30 maart in Inns bruck overleden theo loog prof. dr. Karl Rah ner, blijkt twee weken voor zijn dood een brief te hebben geschreven aan de aartsbisschop van Lima, kardinaal Juan Landazuri Ricketts, waarin hij zich vierkant opstelt achter vertegen woordigers van de be vrijdingstheologie, die de laatste tijd zowel in La- tijns-Amerika als in het Vaticaan het vuur na aan de schenen kregen ge- Een deel van het episcopaat uit Peru eist officiële veroor deling van de bevrijdingsthe ologie, zoals die is verwoord door prof. Gustavo Gutierrez uit Lima. Dat deel zou ook graag de sluiting zien van de opleidingsleergang, die deze theoloog aldaar leidt. Ook kardinaal Joseph Rat- zinger, hoofd van de Vati caanse congregatie voor de geloofsleer, heeft zich na een kortgeleden gehouden bijeen komst met Latijnsamerikaan- se bisschoppen te Bogota te gen een „reductie van het ge loof door marxistische inter pretaties en stromingen van de bevrijdingstheologie" ge keerd. Hij had het in dit ver band over een kritisch on derzoek van opvattingen van figuren als Gutierrez, Leo nardo Boff en Jon Sobrino. In zijn brief van 16 maart neemt Rahner het met harts tocht op voor de bevrijdings theologie van Gutierrez, van wiens orthodoxie hij ten vol le overtuigd zegt te zijn. Rah ner verklaart zich bewust te zijn van de betrekkelijkheid van deze theologie in het grote geheel van de rooms- -katholieke theologie. Hij spreekt als zijn overtui ging uit, dat deze bevrijdings theologie niet los moet wor den gezien van de plaats, die de kerk van Latijns-Amerika in het theologische leven in neemt. Daarbij moet de stem der armen worden gehoord en dat betekent theologie, die heel concreet in dienst staat van de evangelisatie en de praktische levenssituatie van n, wil ze kunnen werken. Daarom kan ze nooit worden losgeweekt uit haar culturele en sociale achter grond, vindt Rahner. Volgens 'hem zijn er altijd stromingen geweest binnen de theologie. Zowel in de Middeleeuwen als in de tijd van de Barok heeft „een legi tiem pluralisme bestaan in de rooms-katholieke theologie". Het zou diep zijn te betreu ren, betoogt Rahner, als dat pluralisme door administra tieve maatregelen bovenma tig zou worden ingeperkt. Naar zijn inzicht zou een ver oordeling van Gutierrez zeer negatieve gevolgen hebben voor het klimaat, waarin een theologie die in dienst staat van de evangelisatie, kan voortleven. Gustavo Gutierrez zelf die vijftien jaar geleden met de publikatie van zijn korte ver klaring „Hacia una teologia de la liberacion" (Op weg naar een bevrijdingstheolo gie) in Montevideo de nieuwe theologische stroming gestal te gaf heeft in een inter view met het Italiaanse tijd schrift „II Regno" gezegd, dat veel kan worden opgehel derd in een rustige en open dialoog met kardinaal Rat- Volgens Gutierrez heeft de bevrijdingstheologie „een diepe kerkelijke motivatie". Doel ervan is, bij te dragen aan een sterkere tegenwoor digheid van christenen in de realiteit van onze samenle ving, „maar trouw aan het evangelie". Daarbij wordt wel gebruik gemaakt van wat sociale wetenschappen opleveren, maar niet wat als „marxistische analyse" be kend staat, zeker niet wat haar absolute aanspraken be treft. Gutierrez geeft toe, dat enige vertegenwoordigers van de bevrijdingstheologie zich hebben laten verleiden tot overdrijvingen en uitspraken die voor tweeërlei uitleg vat baar zijn, maar dat moet niet als voor deze theologie type rend worden beschouwd. Hij zegt: „Voor ons ligt de laatste en beslissende grondslag voor dit kiezen voor de armen niet in de analyse' van de samen leving, maar in God, aan Wie wij in gemeenschap met de Kerk geloven". Ontmoedigend schrijven'van bisschoppen aanVrijgezellenbond „Ongehuwden kunnen voorlopig niet rekenen op steun van het hoogste gezagsorgaan van de Rooms-Katholieke Kerk provincie in haar streven naar erkenning van de gelijkwaardigheid van de ongehuwde staat aan die van de niet-ongehuwde staat." De Nederlandse Vrijgezellenbond schrijft dit in een brief als ant woord op een schrijven, dat hij heeft ontvangen van de bisschoppen. Dit laatste was weer een ant woord op een brief, waarin de Vrijgezellenbond in juli vorig jaar de bisschoppen vroeg om „een richtingge vend geluid aan de CDA-po- litici over de bijzondere bete kenis van de ongehuwde mens voor de samenleving". Het episcopaat, aldus de bond toen, zou als tegenwicht voor het gezinsdenken binnen het CDA, deze partij erop moeten wijzen, dat de ongehuwden een bijzondere betekenis voor de samenleving hebben. De bisschoppen blijken in deze evenwel de Nederlandse Vrijgezellenbond een „ont moedigend schrijven" te heb ben gestuurd. Zij zien het au tonome individu als een be dreiging van de samenleving. De nadruk die op individua lisering wordt gelegd zou kunnen leiden tot een situa tie van uitholling van het maatschappelijk gebeuren. Hier gewagen, aldus de NVB, de bisschoppen zelfs van „kiemen van maatschappelij ke ontbinding" en van „isole ring van het waarlijk per soonlijke". Huwelijk en gezin dreigen volgens de bisschop pen „tussen de molenstenen van verstaatlijking en indivi dualisering vermalen te wor den" De NVB stelt in haar ant woord, dat het niet de eerste 1 keer is in de geschiedenis, dat de schuldvraag van eco nomische crisis en maat schappelijke ontwrichting bij een bepaalde bevolkings groep wordt gelegd. Het gaat de bond wel erg ver om mede ongehuwden als een bedreiging voor het gezin te zien. Het zijn, aldus de bond, eerder de ongehuwden die vermalen dreigen te worden tussen een anonieme staat en de hantering van het gezin als de enig geaccepteerde norm. De ongehuwden, aldus de NVB, hebben het meest te lijden onder het aankweken van vooroordelen en onder de economische recessie, die grotendeels op hen wordt af gewenteld. In antwoord op de stelling van de bisschoppen, dat de individualiseringstendenzen ook een bedreiging vormen voor het kerkelijk leven, zegt de bond van oordeel te zijn, dat het een verrijking van het kerkelijk leven zal bete kenen, wanneer de kerk niet slechts een gezinskerk is, maar een volkskerk. Overi gens gaat de bond in op het aanbod van verdere bezin ning, die de bisschoppen aan bieden en vraagt het bestuur hen om een gesprek. CHINESE HOOGLERAAR OVER CONFUCIUS: Het confucianisme heeft als geen andere wijsgeri ge stroming invloed ge had op het traditionele denken in China. Zonder twijfel is Confucius de centrale figuur van prak- tisch-wijsgerige ethiek en de invloedrijkste filo soof die het Chinese volk ooit heeft gekend. Wij kunnen zijn grootheid vooral aflezen uit wat hij heeft onderwezen op het gebied van de opvoed kunde. Daarmee heeft hij de eretitel „Toon beeld van volmaaktheid voor alle generaties" ten volle verdiend. Dat zei de 77e nazaat van Confucius (551-479 voor Chr.), prof. Kung Teh-Cheng (66), hoogleraar aan enkele universiteiten van Taiwan, gisteren op een gastcollege aan de universiteit van Am sterdam. Met nog drie andere professoren brengt hij een bezoek aan Europa. Volgens de hoogleraar cirkelt de filosofie van Confucius op dit terrein rond welwillend heid en humaniteit. Het goe de voorbeeld, dat een leraar geeft, kan door niets worden vervangen. Daarbij geldt het aloude principe: „Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook aan een ander niet". Naar de hoogleraar uiteen zette, kan de didactische leer van Confucius in vier punten worden verdeeld. In de eer ste plaats dienen met macht beklede mensen een voor beeld te zijn van morele op rechtheid door hun eigen da den, waarmee zij anderen ten goede kunnen beïnvloeden. Die overreding door het ge ven van het goede voorbeeld is de kern, waarom alles bij Confucius draait. Er zijn dan ook geen uitgesproken didac tische voorschriften uit een boekje op te dreunen, zei prof. Kung. Naar de mening van Confu cius wordt slechts hij gehoor zaamd, die oprecht is. Anders kan hij bevelen wat hij wil, hij zal niet worden gehoord. Daarom doen naar de me ning van prof. Kung leraren en ouders van vandaag er goed aan, zowel op school als thuis dat principe van het goede voorbeeld in praktijk te brengen. In de tweede plaats doorbrak Confucius bestaande barriè res door onderwijs te geven aan allen, niet slechts aan een bevoorrechte bovenlaag. In de derde plaats hield hij steeds rekening met wat een leerling kan verwerken. Tenslotte ging Confucius er van uit, dat slechts de leer gierige mens in staat is, ken nis op te doen. De leraar heeft niets anders te doen dan de student te begeleiden tot die zelf ziet waar de op lossing der problemen kan worden gevonden, aldus prof. Kung. Zondag is het vijftig jaar geleden, dat prof. dr. J. L. Koole (74), emeritus-hoogle raar van de theologische ho geschool van de Gerefor meerde Kerken in Nederland te Kampen, predikant werd. Hij stond onder meer in Naaldwijk (1939), Delft als studentenpredikant (1943) en Schiedam (1945). In 1948 werd hij predikant van de kerk van Bloemendaal, die een eigen radiozender heeft. Door zijn radiopreken kreeg prof. Koole grote bekend heid. Hij is hoofdbestuurslid geweest van het Nederlands Bijbelgenootschap. Voorts heeft hij veel wetenschappe lijke publikaties op zijn naam Gebakken tahu met groenten, pindasaus en rijst kwark met banaan vegetarisch Voor twee personen hebt u nodig: 20 g tahu (Indische of reformwinkel), 3 lepels olie, 1 ui, 250 g witte kool, 100 g taugé, selderij, zout, ketjap, citroensap, bruine basterdsuiker: 1 dl water, 3 lepels pinda kaas, knoflook, sambal, bruine basterdsuiker, ket jap, zout, azijn; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 225 g kwark, 1 dl melk of karnemelk, 1 rijpe banaan, basterdsuiker of honing naar smaak, 1 lepel gehak te walnoten of geroosterde amandelsnippers. Snijd de tahu in blokjes en bak die in de olie goudbruin. Laat de soja kaas (tahu) even uitlekken en leg ze in een warme schaal. Fruit in de overgebleven olie de klein gesneden ui lichtbruin. Bak vervolgens al omscheppende de fijngesneden kool een paar minuten mee, voeg een lepel water toe, sluit de pan en smoor de groenten acht minuten. Was intussen de taugé en haal er de groene dopjes zo veel mogelijk uit. Doe de taugé met de fijngeknipte selderij bij de kool en bak de groenten al omscheppende nog een paar minuten door. Breng het mengsel op smaak met zout, ketjap, citroensap en suiker en leg het bij de tahu. Meng voor de saus de pinda kaas met water, geperste knoflook en weinig sambal, bruine basterdsuiker, ketjap, zout en azijn. Warm het mengsel alleen even door. Was de rijst tot het water schoon blijft, laat hem uitlek ken, strooi hem in het ko kende water met zout, roer tot het water weer kookt sluit de pan en temper het vuur zo, dat het water maar net blijft koken. Maak na twintig minuten de gare rijst los met een vork. Laat hem twee minuten uitdampen en stort hem in een schaal (deze rijst is smakelijker en goed koper dan de snelkookrijs- tsoorten). JEANNE (Van onze correspondent) WASHINGTON In de Verenigde Staten ont staat in steeds bredere kring ongerustheid over de toenemende invloed van godsdienst op de po litiek. De zorgen spitsen zich toe op de persoonlij ke godsdienstige overtui ging van president Reagan, bij wie velen een gevaarlijk religieus doemdenken vermoeden, dat er met het klimmen van zijn jaren niet beter op zou worden. Het 73-jarige Amerikaanse staatshoofd, dat in november aanstaande voor nog eens vier jaar in het Witte Huis herkozen hoopt te worden, heeft herhaaldelijk verklaard dat hij „zijn resterende jaren aan de Heer wil geven". En wat belangwekkender is, Ro nald Reagan heeft onlangs nog eens zijn geloof herhaald, dat „de voorspellingen van de profeten in het Oude Tes tament waarachtig de ont wikkelingen in onze tijd be schrijven", als de inluiders van „het einde van de we reld, dat snel op ons af lijkt te komen en zich tijdens onze generatie zou kunnen vol trekken". Uit een aantal verklaringen van Reagan, afgelegd gedu rende afgelopen vijf jaar, blijkt dat hij bijbelteksten over Het Laatste Oordeel zeer letterlijk neemt en ze di- rekt verbindt met het huidi ge Israël en met de mogelijk heid van een alles vernieti gende kernoorlog. Politieke waarnemers in de Verenigde Staten achten het geen toeval dat het land thans een president heeft met een sterk religieus be paalde gedachtenwereld. Reagan is wat dit betreft kenmerkend voor een trend. Amerika maakt een stevig godsdienstig reveil door. Het kerkbezoek neemt, vooral onder jongeren, sterk toe. Zijn adviseurs verzekeren president Reagan dat ver werping van abortus en een kruistocht voor herinvoering President Reagan: „Sov jet-Unie rijk van het kwaad". van verplicht schoolgebed goede thema's zijn om herko zen te worden. Sommigen vinden het evenmin toevallig dat in het politieke oppositie kamp, de Democratische par tij, van de drie overgebleven presidentskandidaten Walter Mondale de zoon is van een dominee, Gary Hart een we tenschappelijke graad in de theologie heeft en Jesse Jackson daadwerkelijk predi kant is. Eerste immigranten De Amerikanen zijn van meet af aan eert zeer reli gieus volk geweest, maar juist omdat de eerste immi granten vluchtelingen waren van godsdienstvervolging in Europa, had de VS een tradi tie van strikte scheiding van kerk en staat. In het verle den liepen Amerikaanse pre sidenten zelden te koop met hun geloofsovertuiging. Pas laat in deze eeuw was het de rooms-katholieke president John F. Kennedy die zich graag in en voor de kerk liet fotograferen, en die wat hem op felle kritiek kwam te staan de haptische predi ker en tv-dominee Billy Gra ham regelmatig in het Witte Huis uitnodigde. Daarna zijn de predikanten niet meer weggeweest uit de presi dentswoning in Washington. Vooral oud-president Carter was een diep-gelovig man die zich graag hogere inspiratie liet aanreiken in privé-sessies met protestantse geestelijken. Billy Graham komt nog steeds af en toe langs op het Witte Huis. Maar wie daar veel vaker is te vinden, is de evangelist ds. Jerry Falwell, een van Ronald Reagans vrienden van vroeger. Ook deze is een vermaard televi siedominee, die graag over „de laatste dagen" en „de te rugkeer van Jezus op aarde" predikt. altijd religieus in- sequent kerkganger geweest. Hij is formeel lid van de klei ne protestantse „Christian Church". De president wei gert vragen te beantwoorden over zijn geloof, maar voor waarnemers staat het vast dat de Amerikaanse presi dent zijn ideeën over het ein de van de wereld vooral van dominee Falwell heeft. Bij vijf verschillende gele genheden, zo is onlangs vast gesteld, heeft Reagan gespro ken over wat hij telkens „Ar mageddon" noemt. Armaged don of Harmagedon is vol gens het boek Openbaringen de plaats „waar de drie on reine geesten alle koningen van de wereld zullen verza melen voor de strijd tegen God". Voor de meeste chris tenen, en blijkens diens uit spraken zeker voor Ronald Reagan, is Harmagedon ge lijk aan wat de bijbel op uit eenlopende plaatsen aangeeft als het einde van de wereld, het einde der tijden, het laat ste oordeel, de beslissende strijd tussen goed en kwaad, het begin van de eeuwigheid, het begin van „duizend jaar vrede", van de hemel op aar de waarin alle goede mensen die ooit hebben geleefd, daar om door God worden gered en met ziel en lichaam terug keren. F undamentalistische visie In de fundamentalistische vi sie is Harmagedon niet alleen een gebeurtenis van ver- Dominee Jerry Falwell. schrikking en onmetelijk bloedvergieten, maar vooral van glorie en de aanvang van paradijselijke omstandighe- In 1980, tijdens zijn verkie zingsstrijd tegen Carter, zijn de volgende uitspraken van Reagan opgetekend: „Wij zijn mogelijk de generatie die Ar mageddon zal zien" (tijdens een tv-interview met predi kant Jim Bakker), en „Israël is de enige stabiele democra tie waarop we kunnen ver trouwen in het gebied waar Armageddon kan komen" (tijdens een spreekbeurt voor joodse leiders in New York). In hetzelfde jaar verklaarde dominee Falwell dat hij op een dag tijdens de verkie zingscampagne in New Or leans met de Republikeins presidentskandidaat Ronald Reagan in de auto zat, toen deze hem vertelde: „Jerry, ik geloof soms dat we op dit mo ment zeer snel op Armaged don afstevenen. Maar ik ben geen fatalist. Ik geloof in menselijke verantwoordelijk heid. Ik geloof dat God ons zal waarderen om ons stre ven naar wereldvrede. En daartoe voel ik mij dan ook verplicht". Volgens Reagans huidige stafmedewerkers in het Wit te Huis bewijst het optreden van de president echter, dat hij inderdaad geen fatalist is en zijn politieke beslissingen niet door theologische maar door zeer aardse overwegin gen laat leiden. Niettemin hoorden velen met zorg op 18 oktober vorig jaar, toen er nog Amerikaanse mi litairen in Beiroet waren ge legerd, hoe president Reagan verklaarde voor het Ameri kaans-Israëlisch Comité: „Weet u, ik keer terug naar uw oude profeten en de teke nen die op Armageddon wij zen, en ik vraag me af of wij de generatie zijn die dat zul len zien gebeuren. Ik weet niet of u onlangs een aantal van die tekenen heeft waar genomen, maar geloof me, zij beschrijven warempel de tij den die wij nu meemaken". Eind vorig jaar zei Reagan nog eens in een interview met de Jerusalem Post: „Theologen hebben mij ver teld dat er nog nooit een tijd is geweest, waarin zoveel profetieën tezamen vielen. Er zijn in het verleden perioden geweest, dat we dachten dat het einde van de wereld na derde. Maar zo frappant als nu, is het nog nooit geweest". Op de vraag of hij praktische consequenties uit die gedach te trekt, zei de president: „Niet in de zin dat ik mijn handen in de lucht werp en zeg: wel nu, het is voorbij. Nee, ik denk wanneer die dag komt, dat de generatie die dan hier is, moet doen wat ze goed dunkt". Privé-dominee Van belang in verband is de opvatting van Reagans „pri vé-dominee" Falwell, dat „het toneel voor Armaged don thans in snel tempo wordt klaargezet in het Mid den-Oosten", en dat „de in vasie van Israël door Rus land" de aanleiding zal wor den tot „de nucleaire holo caust" (Falwell in 1980 in diens pamflet: „Armageddon In dat geschrift en in andere preken blijkt Falwell ook zeer letterlijke interpretaties te hebben van hoe tijdens de finale atoomoorlog de onder drukte christenen in Rusland en rood-China gespaard zul len blijven en in een oog wenk fysiek naar de hemel getransporteerd. Overal ter wereld zullen tijdens het Laatste Oordeel de christe nen opgetild worden. „Als er vier mensen, waarvan drie christenen, in een auto zitten, en de trompet klinkt, dan zullen die drie op hetzelfde ogenblik weggenomen wor den met achterlating van hun kleren, die immers geen eeuwig leven hebben. En de vierde inzittende op de ach terbank, die niet wordt ge red, zal verbijsterd gade slaan, dat hij alleen zit in de auto, die zonder bestuurder verder rijdt, totdat hij ergens tegenaan te pletter slaat", zo preekte dominee Falwell on langs nog. Wie de legpuzzel van Rea gans religieuze en politieke overtuiging in elkaar pro beert te leggen, kan tot een huiveringwekkend beeld ko men. Men herinnert zich hoe Reagan de Sovjet-Unie vorig jaar „het brandpunt van alle kwaad" en het wereldcom munisme „het rijk van het kwaad" noemde. En hoe hij de aanwezigheid van de (in tussen teruggetrokken) Ame rikaanse mariniers in Beiroet vooral noodzakelijk achtte ter verdediging van Israël te gen een dreigende Sovjet overheersing van het Mid den-Oosten. Voeg daarbij dat de Amerikaanse president aan het Laatste Oordeel de positieve waarde van de afre kening met het Kwaad toe kent, dat hij het Laatste Oor deel associeert met een mo gelijke kernoorlog en dat God met hem dus ook met zijn vinger aan de atoom- knop een specifiek plan heeft. Menigeen zal bidden dat de beloofde duizend jaar vrede niet door een ex-Holly- wood-acteur in het Witte Huis hoeft te worden inge luid. MARC DE KONINCK Crisisdreiging Een kabinetscrisis om de plaatsing van de raketten zou, zo is terecht gesteld, een ramp voor het CDA zijn daar het bij verkiezingen op slechts 36 ze tels kan rekenen; een verlies van 9 die voor het grootste ge deelte naar coalitiepartner VVD gaan. Nu is dat niet zo vreemd daar ook de achterban van de liberalen Lubbers de beste politicus vindt. Slechts 17% van de christelijken ach ten het met hun geweten in overeenstemming te stellen dat de raketten noodzakelijk zijn. Mocht het toch tot verkie zingen komen dan komen de nu regerende partijen volgens de prognoses drie zetels tekort. Ze zouden dan alleen of met de Staphorster familie of met een Centrumpartij een r.ege- ring kunnen vormen. J.S.J. Zwagerman, RIJSWIJK. Veran twoordelijkheid Ik heb me in de jaren 35-40 (toen was ik 20-25 jaar) al ge ërgerd aan de kortzichtigheid van v'eel mensen. Toen was men in Duitsland ook al jaren bezig met bewapening. Er werd toen ook geprobeerd dit tegen te houden, maar zonder resultaat. Vele kopstukken in Europa, die goed wisten wat er zou gaan gebeuren, drongen aan op tegenbewapening om een oorlog te voorkomen. Maar ook deze mensen werden toen uitgemaakt voor oorlog- zuchtigen. Europa deed niets, in Duitsland gingen ze door en Hitier kon zonder veel tegen stand binnenvallen waar hij wilde. Het resultaat is ons al len bekend. 'Zijn degenen, die toen de tegenbewapening heb ben tegengehouden niet mede verantwoordelijk voor de vele slachtoffers, die zijn gevallen? Ook nu staan we weer voor zo'n vraagstuk en er moeten beslissingen worden genomen. Naar vrede verlangèn we alle maal, maar het mag niet ten koste gaan van onze democra tie en we moeten ook denken aan ons nageslacht. Ik als op; van vele kleinkinderen vindi het een geruststelling dat we nu een bondgenootschap heb* ben en mensen aan de top, di( goed zien wat er in de wereld gebeurt en op tijd hun tegen maatregelen weten te nemet (dit was in de jaren 30-40 ders). Ik waarschuw (uit e ring) dat een ieder die nu verhinderen de juiste beslis singen te nemen, een grotf verantwoording op zich en dan net als de tegenwer kers van de jaren 30-40 ooi verantwoordelijk is gevolgen P. Fransen DEN HAAG JO VD-jongeren In een verslag van een forum avond in Den Haag over „Om roep en regio" onder de kor „Wij worden gediscrimineerd, worden JOVD-leden „VVD- jongeren" genoemd. De Jonge ren Organisatie Vrijheid er Democratie is echter een onaf hankelijke jongerenorganisa tie. Juist in tijden waarin JOVD vecht voor haar meer dan 35 jaar bestaande onafhankelijkheid mag deze misvatting niet meer bestaan De JOVD is een onafhankelij ke liberale jongerenorganisa tie! Juist de media kunnen belangrijke rol spelen in duidelijk maken van het derscheid tussen de onafhan kelijke JOVD en het VVD jongèrencontact, de VVD-gd bonden jongeren. Freek Dekketf DEN HAAG LE O aa LEII Prins gelde de pc dena, riode LI Zonnig ILEU ■ging ligt llagei als I DE BILT Vanuit de Scandip0 z navische landen stroomt drog^VOOr en vrij koude lucht naa omgeving. Het is volgens hélde KNMI morgen dan ook opLerp nieuw zonnig. Alleen de ter"j0Dtjr peratuur zal in het binnenlartö P bij circa 16 graden blijven step®"* ken. In het WaddengebieJerke komt het kwik niet verdejkanl dan 13 graden. Vooi In de komende nacht daalt dtaje c temperatuur tot circa 3 griw den. Plaatselijk kan nachtvorsr J voorkomen. Een hogedrukge werl bied boven het noordelijk deeliets van de Noordzee bepaalt al gejJuist ruime tijd het weer in onzfsen omgeving. Het verplaatst zicIil li zondag en in de eerste heli. van de nieuwe week naaltechl Oost-Europa. Er komt dan eeijgen zuidelijke stroming tot standjde Hierdoor zal de middagtempekerp jets blijk ratuur geleidelijk ger worden. i^Mevr UiNieu' o rnjkund t JUjLeids njhuis, J-vordc "jplegii „Isatori mkerpj ADVERTENTIE AM 'orde !ultu nake neel '.Vin In pel t Neren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2