van Esdonk:
dladerlandse jazz
lerleeit in alle vormen
Ir kleine
klusjes. I
Betekenisvolle foto's van Michel Krzyzanowski
u#" CeicUe Qouumt
bioscopen
CekbeSowatit
ZATERDAG 21 APRIL 1984 PAGINA 13
ARNHEM Zes maanden
van het jaar is Michel Szulo
Krzyzanoswki fotojournalist.
De andere helft van het jaar
reist hij naar verre streken om
daar de beeldende kunst te be
drijven. Dat gebeurt zo al van
af 1978. Als fotojournalist is hij
maatschappelijk betrokken en
politiek geëngageerd. Fotoboe
ken van hem als „Neem nou
Henny en Henny", „Een
vrouw", gebaseerd op de erva
ringen van een werkende jon
gere met het vormingswerk
zijn daar voorbeelden van.
Als beeldend kunstenaar
maakt hij fotosequenties en
dat gebeurt meestal op verla
ten stranden en in dorre woes
tijnen. In een volstrekte afzon
dering schept hij daar een
werkelijkheid die een inter
pretatie is van de empirische
waarneming.
Dat is te zien in het Arnhems
Gemeentemuseum waar tot en
met 29 april een veertigtal fo-
toseqenties van hem te zien is.
Een fotosequentie is een hori
zontale reeks van tenminste
twee foto's waarbij de beelden
ten opzichte van elkaar ver
schuiven en een verbinding
aangaan. Soms is die verschui
ving zo minimaal dat zij niet
onmiddellijk herkenbaar is.
In 1971 maakte Krzyzanowski
zijn eerste sequentie. Dat was
op Schiermonnikoog. De
stranden, de alleen door na
tuurkrachten veranderende
zandvlakten in het algemeen,
zoals dus ook woestijnen, fun
geren voor hem als werkter
rein. Het zijn „neutrale" omge
vingen waarin de meest gerin
ge verschuivingen in de reali
teit invloed op het beeld heb
ben. Zo zijn de sequenties ont
staan die hij op de Mexicaanse
stranden en in de Amerikaan
se woestijnen gemaakt heeft:
gestruktureerde vastleggingen
van geïnterpreteerde waarne
mingen.
Op zijn foto's laat Krzyza
nowski zien hoe een steen
valt, hoe een stok in de vloed
lijn verdwijnt, hoe een scha
duw volume heeft en hoe een
spoor zich ontrolt tot een lijn
in het landschap. Vaak draait
hij de camera enkele tientallen
graden zodat lijnen bij elkaar
komen die in werkelijkheid
elkaar niet kunnen raken.
Krzyzanowski doet een appèl
op de manier van kijken, hij
nodigt uit in alle rust en stilte
het levensspoor te volgen, het
teken van leven te herkennen
en ook zelf dat teken op te
richten als een schepper van
nieuwe werkelijkheden. Op de
stranden en in de woestijnen
heeft hij daarvoor het rijk al
leen.
Als fotojournalist registreert
Krzyzanowski, fotografeert hij
betekenisvolle gebeurtenissen,
als beeldend kunstenaar ana
lyseert en interpreteert hij,
schept hij betekenissen die
niet altijd rationeel zijn maar
wel een nieuwe kijk op de
zichtbare realiteit verlenen.
R VROUWELIJKE MANAGERS TREKKEN AAN DE TOUWTJES
iut terl
lonvlo 1 f 1 "I
de
IN HAAG De ietwat nos-
isch gekleurde revival van
raditionele jazz in ons land
oor een niet onbelangrijk
te danken aan vier vrou-
Kent iedereen op het ge-
van jazz-management de
len van Lou van Rees en
il Acket, die voornamelijk
naam van al dan niet ver
ben Amerikaanse groothe-
op dit muzikale terrein de
:ertzalen vullen, de meer
listisch dan commercieel
;telde Groningse Margriet
thuis, Hanny Kracht uit
>en, Elly Joosten uit Soest
le in Hoofddorp resideren-
lascha van Esdonk zijn er
tntwoordelijk voor dat het
'^"'•hoofdzaak middelbare pu-
toiiïk weer naar de als steeds
ir, slander zeldzame paddestoelen
badi de grond rijzende jazzcafés
jomt. De Hilversumse zen-
s mogen, op een enkele uit-
^^dering na, het vaderlandse
kmCrtalent links van het disco-
laten liggen, ook live-
^^%-edens in erkende schouw-
•gen worden steeds talrij-
71-T7S1 zoals 00k bet aantal jazz-
i-o g. vals zich jaar na jaar uit-
dt. En of het nu om mu-
uit de roaring twenties,
silS! dixieland, combo-jazz of
[ands gaat, vrijwel overal
t dat zich naast het gearri-
de aantal prominente Ne-
andse jazz-musici veel jon-
|n veelbelovende talenten
Pienen.
van Esdonk, die qua
(31 jaar) de na-oorlogse
ge in ons land niet be
leefde, maar er door
pen werd toen haar echt-
ot in 1971 tijdens de olie-
i zijn baan in de autohan-
iQfcwijtraakte en als tijdelijk
'^ïdwinnend alternatief het
en van bier in het Haar-
jazzcafé At the Jazzcor-
d, verkoos boven een WW-
..^yJering, representeert onder
t firmanaam „Jazz bet-
65r the Dikes" een niet on-
van ^at vac^er"
}s talent. In haar pakket
nt6jn toppers als Rita Reys,
Burton, Greetje Kauffeld,
iBeck, Barrelhouse, Flash-
Quartet, Introduction Jo-
HLam, Wim Overgaauw,
Noordijk, Harry Verbeke,
Brink, Cees Slinger, De
ers en The Ramblers. Ge-
)gde namen dus, maar be-
Sascha heeft zo mogelijk
nog meer oog voor de aanstor
mende jeugd.
De namen van morgen. Dolf
de Vries, een begenadigd Gro
ninger pianist, de tenorsaxofo
nist Boris van der Leek, flui
tiste Ellen Helmus, zwarte
toetsen-virtuoos Karei Boeh-
Greetje Kauffeld.
lec, de balladezangeressen
Yvonne de Kok en José Ko
ning en slagwerker Marcel
Sieriese, zoon van de overbe
kende bassist Coen.
Twee prijzen
Een middagje Hoofddorp leert,
dat de vraag het aanbod zo
langzamerhand begint te over
treffen. De telefoon van Sa-
scha van Esdonk rinkelt vrij
wel voortdurend en over de
prijs valt altijd te praten. Want
de veelal uit broodnood tot
puur commerciële verrichtin
gen gedwongen Nederlandse
jazzmusici zijn graag bereid
water in de wijn te doen als
het gaat om de uitoefening
van hun hobby, hun liefde, de
jazz.
„Ik hanteer twee prijzen. Zaal
optredens en concerten voor
bedrijven, daar staan de prij
zen voor vast, maar als er ho-
reca-mensen zijn, die hun be
drijf ten dienste van de jazz
stellen, valt er inderdaad altijd
over die prijs te praten. Ik ken
zo langzamerhand de markt
en hoef dus niet zo agressief te
werken. Een klein kroegje,
krijgt van mij een klein prijsje.
Hoef ik bij wijze van spreken
m'n provisie niet te vangen.
Als er maar repeatoptredens,
herhalingen, aan vast zitten.
En dat is een wet van Meden
en Perzen. Wij barsten in Ne
derland van goede jazzmusici
en dus komt die herhaling er.
Komt ook de loop in dat
kroegje. Een direct verlies,
maar een indirecte investering
dus. Ik kan dat doen, omdat ik
er niet van hoef te leven. Mijn
man is inmiddels adjunct-di
recteur van een groot auto-be
drijf. Ik hou van jazz, en och,
als ik er ook nog iets mee ver
dien, dan is dat meegenomen.
Het is, althans wat mij betreft,
geen must".
Erfelijk
Haar bevlogenheid werkt aan
stekelijk. En dat zonder een
echt, na-oorlogs verleden.
„Kijk toen mijn man noodge
dwongen naar dat Haarlemse
jazzcafé vluchtte, kwam ik
daar uiteraard ook vaak. Ik
was destijds nachtzuster in een
bejaardentehuis, maar dat
sfeertje in At the Corner trok
me aan. Van Hans Keune, de
eigenaar, leerde ik veel. Daar
ook ontmoette ik Harry Ver
beke. Rita Reys. Mijn moeder
is vroeg gestorven, maar zij
was, zo herinnerde ik me in
die tijd, in mijn jongste jeugd
al een verwoede jazzfan. En
plotseling zag ik ze weer voor
me liggen op mijn eerste pick
up. Reclame-promotieplaatjes
Een enkele keer stapt ook de vrouwelijke manager wel eens voor het voetlicht. Hier anonceert
Sascha van Esdonk het veelgevraagde zigeuner-jazzorkest Waso.
van een sigarettenmerk. Je
weet wel, ik loop m'n benen
uit me jeweetwel voor een
North State. Rita Reys en de
Wessel Ilcken-combo. Op slag
was ik verloren. Begon Harry
Verbeke te boeken. Gewoon,
omdat ik het leuk vond. Echt,
ik raakte er gestoord van. Heb
in m'n onschuld nieuwe podia
gecreëerd. Maar het bleef na
tuurlijk niet bij Harry. Zat al
gauw in het circuit. En begon
dus onwettelijke dingen te
doen. Stond niet ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel,
maar deed wel aan arbeidsbe
middeling. Dus op een kwade
dag stap ik naar de K van K
toe om me te laten „witten".
Zegt zo'n man plotseling tegen
me: „Wat is uw firmanaam?"
Kreeg ik een hoofd als een
.boei. Wist ik veel. Stotterend
en stamelend kwam het er
tenslotte uit. „Jazz between
the Dikes", een variant dus ei
genlijk op die beroemde platen
uit de tijd van de legendari
sche Wessel Heken. „Jazz be
hind the dikes". Toen ook pas
in 1975 of zo, is het echt se
rieus begonnen. Ging ik boek
houden, compleet met sociale
lasten, of „uitkoop" dus zonder
al die belastingtechnische
rompslomp. En nu, anno 1984
ben ik gevestigd. Zoals mijn
collegaatjes, of beter gezegd,
m'n vriendinnen uit Gronin
gen, Velsen en Soest".
Disco-geweld
Hilversum, de radio dus, ne
geert op een goede uitzonde
ring na, de jazz ten koste van
disco-geweld maar dichter bij
het publiek de live-optredens
in eigen omgeving, dus laten
de „middelbaren" de veelge-
kleurde zwaailichten voor wat
ze zijn en vluchten in het nos
talgische verleden.
„Ja, die nostalgie viert hoogtij.
Vroeger was het moeilijk om
kroegbazen ervan te overtui
gen, dat bijvoorbeeld live-di-
xieland-muziek wel eens om-
zetverhogend zou kunnen
werken. Ze realiseerden zich
niet, dat ze vóór de prijs van
bijvoorbeeld Vanessa, en dan
nog maar een half uur met ge
luidsband, ook een avondvul
lend live-programma van een
jazzorkest konden boeken. En
dat laatste heeft met alle res
pect voor Vanessa, uiteraard
veel meer uitstraling op het
aanwezige publiek. Vorige
week nog moest ik voor een
congres van 400 gynaecologen
een programma verzorgen. Op
hun verlanglijstje stond behal
ve een goochelaar, Richard
Roos, en de fluitiste Berdien
Stenberg, een onvervalst jazz
orkest. Uit de twintiger jaren.
En dus werd dat „The Roaring
Seven Jazz Band". Echt, de
vaderlandse jazz herleeft".
Sociale lasten
Ondanks de steeds toenemen
de sociale lasten? „Ja, de gages
zijn door die sociale lasten bij
na verdubbeld. Maar, vergeet
niet, dat onze echte jazzmuzi
kanten graag wat inleveren als
ze „hun" muziek kunnen ma
ken. Helaas is er ooit een ver
drag met de Verenigde Staten
afgesloten dat zegt, dat van
muzikanten uit dat land geen
loonbelasting en sociale pre
mies behoeven te worden af
gedragen. Dus is Nederland
een paradijs voor jazz-Yan-
kees, die in eigen land niet aan
de bak komen. Ze komen naar
Nederland en ze blijven er.
Want er is nog altijd een cate
gorie mensen, die kritiekloos
alles aanvaarden dat uit de
States komt. Moet goed ziin.
De uitzonderingen daargela
ten, in Nederland hebben we
betere musici. Piet Noordijk
vertelde me ooit, dat hij in een
Amerikaanse jazzclub was en
er tijdens een jamsession zijn
sax uit de koffer wilde halen
om spontaan en dus zonder
enige vergoeding een partijtje
mee te blazen. Had zijn lippen
nog niet aan het rietje gezet of
er stond een man, van de
Union, de vakbond, achter
hem. Inpakken en wegwezen
dus. Een zeer eenzijdig ver
drag dus, maar we hebben er
wel last van".
Geluidslimiet
Onlangs is voor de zoveelste
keer Sheherazade. de baker
mat van de Amsterdamse jazz
in de Wagenstraat, heropend.
Ooit vierden daar The Wessel
Ilcken Combo, The Diamond
Five de opkomst van de Ne
derlandse jazz. Amerikaanse
beroemdheden als Art Blakey,
Lionel Hampton, Louis Arm
strong, Ella Fitzgerald en
Count Basie kwamen er na
hun live-concerten in het Con
certgebouw, De RAI en de
Apollohal gratis hun partijtje
in spontaan ontstane jamses
sions meespelen?
„Klopt. Maar de verordenin
gen zijn tegenwoordig zo ver
gaand dat in een dergelijke lo
kaliteit met geluidslimiters
dient te worden gewerkt. De
Millers heropenden de Shehe
razade, de omwonenden
mochten geen decibellenlast
hebben, en dus viel prompt
steeds het geluid uit. Hoorde je
de piano niet, of Coen van
Nassau op de vibrafoon. Rond
uit een afgang. Jammer voor
de nieuwe eigenaar van She
herazade, nog erger voor de
goedwillende muzikanten".
En dan komen geheel onver
wacht de foto-albums ter tafel.
Ongedwongen kieken van Sa
scha van Esdonk, de vriendin
van de jazz met de groten -
echt, die bezitten we - van
deze onuitputtelijke, inspire
rende, vrolijke melancholieke
en terug naar de hoopgevende
jeugd voerende muziekuiting.
Sascha zoekt de slechtste pren
ten ter illustratie van dit ver
haal eruit.
„Ik hou van jazz. De muzikan
ten blijven belangrijker dan
ikzelf. Ik doe hun boekhoud
kundige werk, zij maken gran
dioze muziek. Laat mij dus
maar op de achtergrond blij
ven. Ze hebben het talent, het
plezier en de kwaliteit om het
waar te maken. Ik ben slechts
een dienares. Geld mag dan
stinken, hun muziek, hun zang
is puur. En daar gaat het ten
slotte om".
KEES JAGERS
Dit handige miniatuur
bankschroef je krijgt u
^toegestuurd als dank voor
het opgeven van een
nieuwe abonnee
I van de Leidse Courant
fetaald wordt per maand (met automatische afschrijving)
per kwartaal
Bank/gironummer:
ir een miniatuur bankschroef je naar:
aats/Postcode_
lefoon
uur deze bon in open envelop - geen postzegel plakken - naar:
UB eidse Courant, Antwoordnummer 998,
Jj 500 VD Den Haag. verzoek
Doug
Het laatste óptreden in de se
rie „Jazz in PePijnzondag
middag 3 uur, is met het Ho-
race Parian /Doug Raney sex
tet. In mei volgt nog een ex
tra optreden van het trio
Tommy Flanagan. Doug Ra
ney is de zoon van Jimmy
Raneymet wie hij een aan
tal keren in PePijn optrad.
Als leerling van Barry Gail-
braith kwam Doug via Al
Haih, de pianist van Charlie
Parker in het professionele
circuit. In Bradley's, een jazz
club in New York, speelde
hij veel met zijn vader, maar
vaak kwamen er ook gasten
bij de groep, zoals Cedar
Walton, Stan Getz, Mingus
en Paul Desmond.
Vijf jaar geleden kwam hij
naar Europa. Eerst naar Pa
rijs, toen naar Nederland en
tenslotte Denemarken (Ko
penhagen), waar hij nog
steeds woont. Doug maakte
diverse platen onder eigen
naam voor Steeple Chase,
met Jimmy Raney voor Cris-
cross van Gerry Tekens en
als sideman met onder ande
ren Chet Baker.
Horace
Horace Parian is met diverse
groepen in Nederland ge
weest. Hij is het meest be
kend van zijn opnamen met
bassist Charles Mingus in de
jaren vijftig. Later werkte hij
veel met het tenortandem
Johnny Griffin/Eddie
„Lockjaw" Davis en Booker
Ervin. Als leider werd Par-
Ian door Blue Note gecontre-
acteerd om zes platen te ma-
ken.
Raland Kirk heeft jaren ge
bruik gemaakt van deze pia
nist om hem in zijn groep te
laten meespelen.
Doug Raney.
Horace Parian heeft voor de
jazzliefhebbers hier ook de
juiste keuze gemaakt door
zich definitief in Europa te
vestigen. Hij woont in een
boerderij op enkele kilome
ters afstand van Kopenha
gen. Zijn muzikale loopbaan
is in Europa nog drukker ge
worden. Platen sessions voor
Steeple Chase, sideman bij
Sesjun bij onder anderen
Grif fin, Cobb en Davis. Een
muzikaal hoogtepunt vormen
de duoplaten met saxofonist
Archie Shepp.
Het sextet bestaat uit Horace
Parian piano, Doug Raney gi
taar, Ferdinand Povel tenor-
/fluit, Bernd Rosengren
tenorsax, Jesper Lundgard
bas en Ole Jacob Hanssen
drums.
Yellekoop
overleden
DEN HAAG Oud-directeur
en oprichter van de Vereni
ging voor Huismuziek, Gerard
Vellekoop, is op 76-jarige leef
tijd overleden. Vellekoop is
van grote betekenis geweest
voor het amateur-muziekleven
in Nederland. In de jaren der
tig was hij een van de eersten
die mogelijkheden zag voor
het gebruik van de blokfluit
voor muziekbeoefening door
amateurs. Hij schreef een stu
diemethode die door tiendui
zenden blokfluiters werd ge
volgd. Ook liet Vellekoop een
grote hoeveelheid bladmuziek
uitgeven.
Na zijn muzikale opleiding,
viool bij Willem Bremer, piano
en theorie bij Hendrik Altink,
directie bij Toon Verheij, ont
plooide Vellekoop in de jaren
dertig zijn eerste aktiviteiten,
onder meer in de jeugdbewe
ging. In 1952 legde hij de basis
voor de Vereniging voor Huis
muziek, waarvan hij tot 1960
secretaris was en vervolgens
tot 1970 directeur. In die pe
riode organiseerde hij honder
den muziekweken, -weekein
den en -dagen. Vellekoop is
voor zijn verdiensten voor het
amateurisme benoemd tot rid
der in de Orde van Oranje
Nassau.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Cis-
ke de Rat (al); dl. t/m za. 13.30.
18.30, 21.00. zo. ma. ook 16.00.
EUROCINEMA II: Ciske de
Rat (al): di. t/m za. 13.30. 18.30.
21.00. zo. ma. ook 16.00. EU
ROCINEMA III: Thunder (af); di.
t/m za. 13.45. 18.45. 21.15. zo.
ma. ook 16.15. EUROCINEMA
IV: Sophie's choice (16); 20.15.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I Nikomoe,
eiland der zonde (18); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Clske de ral
(16); za. 24.00. EUROCINEMA
III: Thunder (16); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Sound of
love (18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Heidi (al);
14.00. zo. ma. ook 16.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239) Rusky bus
iness (12); 14.30. 19.00, 21.15.
zo. ma. 14.15. 16.30, 19.00.
21.15. LI DO l (Steenstraat 39.
tel. 124130): Terms ot endear
ment (al); 14.30. 19.00, 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO II: Ciske
de Rat (al); 14.30. 19.00, 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO III: Car
men (16); 14.30, 19.00. 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO IV: Scha-
tjesl (12); 19.00, 21.15. STU
DIO (Steenstraat 39, tel.
133210): Ciske de Rat (al);
14.30, 19.00, 21.15. zo. ook
16.45. TRIANON (Breestraat
31, tel. 123875): De wraak van
de ninja (12); 14.30, 19.00.
21.15. zo. ma. 14.15, 16.30.
19.00. 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52, tel. 071-125414):
Meisjes met beroepsgeheim
(16); 14.30, 19 00, 21.15. zo. ma.
14.15, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Robin Hood (al);
14.30. zo. ook 16.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69. tel.
01717-4354): Trading Places
(al); do. t/m wo. 15.45. ma. t/m
wo. 20.00. The day after (12);
do. t/m za. 20.00. zo. 20.30.
KINDERVOORSTELLING:
Dik Trom en het circus; do. t/m
wo. 14.00.
WASSENAAR» ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269): Ne
ver say never again (12); do.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING:
Walt Disney's festival van be
kroonde tekenfilms; za. zo. ma.
14.00.
DEN HAAG» ASTA (Spui 27, tel.
463500): Scarf ace (16); 14.00,
20.00. BYOU (Spui 27. tel.
46.11.77): The dresser (al);
14.00, 19.00, 21.30. pasen 13.45.
16.15, 19.15, 21.45. CALYPSO
(Spui 27. tel. 463502): Clske de
rat (al); 14.00, 19.00, 21.30. pa
sen 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656): Terms of
endearment (al); 14.00, 18.45,
21.30. pasen 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 2: Silkwood
(al); 14.00, 18.45, 21.30. pasen
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 3: Le bal (al);
19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Vacation
(al); 14.00. 18.45, 21.30. pasen
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CI
NEAC 2: Christine (12); 14.00.
18.45. 21.30. pasen 13.15. 16.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: Gor
ky park (16); 18.45, 21.30. EU
ROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): The raiders of the lost
ark (12); 14.00, 20.00, za. wo.
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Sahara
(12); 14.00, 18.45, 21.30. pasen
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Yentl (al);
14.00, 18.45, 21.30. pasen 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO
POLE 3: „E la nave van (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. METRO
POLE 4: Fanny Alexander
(16); 20.15. METROPOLE 5:
Sophie's choice (16); 14.00,
20.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Ciske de rat
(al); 13.45, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Schatjesl (12);
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Terms of endear
ment (al); 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Hotel New
Hampshire (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): Bad
girls (18); 12.00, 13.30, 15.00,
16.30, 18.00. 19.30, 21.00. vr. za.
22.30. zo. v a. 13.30. LE PA
RIS 2: Urban cowgirls (18);
12.15, 13.45. 15.15, 16 45. 18.15,
19.45, 21.15. vr. za. 22.45. pasen
v.a. 13.45. LE PARIS 3: China
love (18); 12.30, 14.00, 15.30,
17.00, 18.30, 20.00, 21.30. vr. za.
23.00. pasen v.a. 14.00. PAS
SAGE (Passage 63. tel. 460977):
De wraak van de Ninja (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, -18.45, 21.30. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56, tel.
459900): Rocco en zijn broers
(16); 20.00. Suddenly last sum
mer (16); do. 20.00. Sweet bird
ot youth (16); do. 22.00. vr.
19.30. Night of the Iguana (16);
vr. 21.45, 24.00. za. 19.30. Pe
riod of adjustment (16); za.
21.45, 24.00. zo. 19.30. The fu
gitive kind (16); zo. 21.45. ma.
19.30. This property is condem
ned (16); ma. 22.00. wo. 20.00.
The rose tattoo (16); di. 20.00.
Summer and smoke (16); di.
22.00. The glass menagerie
(16); wo. 22.00. Nostalghia (16);
zo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Vacation (16); za.
00.15. CINEAC 2: A cloc
kwork Orange (16); za. 00 15.
CINEAC 3: The year of living
dangerously (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: 3 Tirolers in
St. Tropez (16); vr. za. 00.02.
LE PARIS: Zie hoofdprogram-
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Robin Hood;
14.00. pasen 13.30, 16.00. CI
NEAC 2: Alice in wonderland;
14.00. pasen 13.15, 16.00. EU
ROCINEMA: Heidi; za. wo.
14.00. ma. di. 11.00. METRO-
POLE 2: De schele koning en
de kraai; 14.00. zo. 13.15, 16.00.
•HAAGSFILMHUIS: Het lover
stokje (al); zo. 14.30.