e twee werelden van Luchino Visconti Nog net geen natte voeten bij opening zwembad Duinrell li -1M. Rocco en zijn broersopent Visconti-retrospectief in Haags filmbuis w QeidóeQowuvnt VRIJDAG 20 APRIL 1984PAGINA9 )EN HAAG Toen Lu- hino Visconti in 1976 verleed, verloor Italië iet alleen een van z'n rootste regisseurs, maar tvens een intrigerende ersoonlijkheid die als reinigen - alleen Fellini n Ettore Scola zijn verge- jkbare constanten in de luropese cinema - zijn op- attingen en stijl een car- jf ère lang trouw bleef. et Haagsfilmhuis laat tot n met 13 mei een groot Etrospectief zien van tien an zijn films. isconti was als geen ander i >n man van twee werelden: oon uit een oeroud Lombar- js adellijk geslacht. Graaf isconti, hertog van Modrone, idde zijn complete naam, die j overigens nooit zou gebrui- ;n. Opgevoed in de gesloten •eld van de Italiaanse aris- tie, maar al jong in con- 1 gekomen met daaraan we- vreemde denkbeelden, nstellingen die zijn leven zijn carrière zouden be- rsen: Een aristocraat, die bewoog in de sjiekste jSngen, daar gerespecteerd 'ttd, maar die zich zou ont- :kelen tot een man met be- iald onconventionele marxis- he ideeën. Door zijn opvoe- ihg en afkomst was hij de feale man om het min of [eer decadente Europa van or de wereldoorlog gestalte geven en de veranderingen na te laten doorklinken, iet overigens vanuit een on- ikbaar geloof in een nieuw >rt mens. De decadente, in ïhzelf wegterende wereld in schoonheid en esthetisme SMITlat hij zien in een stijl die zijn jterlijke kenmerken als het /are ontleend aan die tiid: De èrfectie in kostuums, beeld- stel- fasering, de neiging tot een jatige traagheid en de perfec- ooie fotografie. De veranderende be-jereld is bij hem herkenbaar taaljs een wereld waarin twijfel ver- chtige waarden weliswaar sula erloren gaan, maar waarvoor atsteiiets in de plaats komt. De ven.hens is bij Visconti bijna ;roteleeds een slachtoffer van zijn overflasse en geschiedenis. In dat diekzicht heeft Visconti invloe- erenpn ondergaan van de Ita- ziek, aanse marxistische denker rwijl '^ramsci. Burt Lancaster in de hoofdrol van Vis- conti's verfilming van „De tijgerkat". den, Toe- feo-realisme was e veranderingen binnen Vis- nti's carrière zijn niettemin oot. Toen hij in de oorlog )ssesione" (1942) maakt, sluit >nd hij aan het begin van het o-realisme. Latere regis- De Sica, Rossellini - uden bekender worden als irtegenwoord igers van juist e stijl, die overigens zijn ont- lan nog het meest te danken ld aan de publicaties van de latere scenarioschrijver Cesare Zavattini, die droomde van een film „zonder verhaal".' „Ossessione" - helaas niet in het Filmhuis te zien, er bleek geen kopie beschikbaar - is ge baseerd op James Cains veel verfilmde boek „The postman always rings twice", en kon aangezien Cains rechten niet betaald waren lange tijd niet buiten Italië vertoond worden.. De film werd trouwens in de" oorlog uit de roulatie genomen door de Italiaanse fascisten, al had Mussolini na de première geroepen dat dit „hoge kunst" was en even de ogen dichtge knepen voor Visconti's wereld die zo sterk verschilde van de fascistische. Visconti zelf was inmiddels in het verzet ge gaan, en zou in 1944 door de Duitsers gearresteerd worden. Siciliaans Het Filmhuis opent het Vis-- conti-retrospectief met „Rocco en zijn broers", een film uit 1960, die Visconti's naam bui ten eigen land groot maakte. Alain Delon speelde zijn eerste grote rol in deze film die gaat over het leven van een Sici liaans gezin dat naar Milaan trekt. Een sterk realistisch neergezet verhaal waarin die familie ten ondergaat. De nieuwe leefomstandigheden hebben het oude gezinsver band verbroken. De werke lijkheid van het geïndustriali seerde noordelijke Italië blij ken de dood voor het oude sa menlevingsconcept. Een fraai gefilmd en gespeeld melodra ma, dat in Italië hevige kritiek kreeg van conservatieve, voor al katholieke zijde: De Osser- vatore Romano voer uit tegen de film, tijdens het filmfestival van Venetië moest Visconti genoegen nemen met een tweede prijs, die hij niet accep teerde. Hij kreeg zijn revanche twee jaar later in Cannes, waar men hem juichend de Gouden Palm toewierp voor zijn verfilming van Giuseppe di Lampedusa's boek „De tij gerkat" (U gattopardo). Zelfportret Burt Lancaster speelde een hoofdrol in die film die in het Filmhuis bij gebrek aan een Nederlandse kopie met Franse ondertitels te zien is. Diezelfde Lancaster kwam weer onder Visconti's hoede in de film „Violence and Passion" - een tiel die Visconti door de pro ducenten werd opgedrongen, de film staat ook bekend als „Grujipa di famiglia in un in- terno en „Conversation pie ce". Een sombere film over een individualist die het nog eens probeert met de nieuwe generatie maar de brug daar naar niet kan slaan. Een zelf portret van Visconti, heette het. Inmiddels had Visconti het typisch neo-realistische pad verlaten. Het meest in die' richting zat hij met „La terra trema" (De aarde beeft), die hij in '47 maakte en waarin hij geen beroepsacteurs gebruikte, maar dorpelingen hun eigen dialogen liet improviseren. De film was bedoeld als eerste deel van een Siciliaanse trilo gie en gaat over de mislukte opstand van een Italiaanse vis ser tegen de sociale wantoes tanden in zijn dorp. Opera-achtig Later zou de „theatrale" Vis conti, die ook beroemd werd door zijn opera-regies en ens- cèneringen rond Maria Callas, een kans krijgen in films als „Witte nachten" (een moderne Dostojevski-versie), „Vaghe Stelle d'Orse" en later in zijn bijna opera-achtige versie van „The damned" de veroorde ling Van het Duitse nazi-re giem vanuit de fabrikanten-fa- milieklieks van Thyssen en Krupp. De „literaire" Visconti is terug te vinden in zijn te tweeslachtig ingekleurde ver sie van Camus' boek „L'etran- ger" (Lo straniero) en in „Dood in Venetië", de verfil ming van Thomas Manns ge lijknamige novelle. Het zou misschien wel Visconti's be roemdste werk worden. Een film die bij hervertoningen steeds weer volle zalen blijft trekken. Merkwaardig genoeg, want in feite is de stof van Mann te beperkt voor een speelfilm, en laat Visconti in een beladen, maar zeer traag tempo de wereld van schoon heid van Aschenbach (Dirk Bogarde) - bij hem componist in plaats van schrijver - ten ondergaan in het gezicht van het mooie jongetje Tadzio. Al les gevat in de lijst van Mah- lers symfonieën. Visconti bleef een controver sieel filmer. Ook binnen mar xistische kringen in Italië werd hij maar half geaccep teerd, al hield hij wel provoce rend de dodenwacht bij de kist van de Italiaanse communisti sche partijchef Togliatti. Vis conti was een eigenzinnig den ker, bezat de gave tot relative ren en dat wordt je door een wereld die zo gemakkelijk in kampen te verdelen is, vaak kwalijk genomen. Maar inte ger was hij. Tot en met zijn laatste film, „L'Innocente" (1976) - geregisseerd vanuit een rolstoel nadat hij door een beroerte gedeeltelijk verlamd was. Ook een „kostuumfilm" waarin hij het pessimistische beeld van de in en met zijn kunst stervende Lancaster in „Violence and passion" naar een jongere generatie verlegt. Ook daar laat hij in een lief desdrama zien hoe de mens liefde, leven en de ander door zijn vingers laat glippen en leegte overhoudt. Geen vrolij ke erfenis, die film, maar wel een springlevend slot aan het indrukwekkende carrière van een man die zei: „Wat mij vooral tot de film heeft ge bracht, is de plicht om verha len te vertellen van levende mensen: Van mensen die le ven tussen de dingen en niet de dingen om zichzelf". BERT JANSMA HOOGWAARDIGHEIDSBEKLEDERS MET BENEN OMHOOG WASSENAAR Het was een wat komisch ge zicht, gistermiddag in het zogenaamde Tikigolfbad op het attractiepark Duinrell in Wassenaar. Keurig op een rijtje zaten ze met de benen omhoog. Mr. Pieter van Vollenho ven, commissaris van de koningin mr. Vrplijk, burgemeester mr. K. Staab van Wassenaar en mevrouw van Zuylen van Nijevelt, echtgenote van de eigenaar van "Duinrell. Het splinternieuwe golfbad, in volle werking, liet het wa ter rijkelijk onder hun voe ten doorstromen. En hoewel het tamelijk warm was tij dens deze officiële openings plechtigheid, voelde geen der hoogwaardigheidsbekleders er iets voor de voeten te ver koelen in het kolkende wa ter. De beentjes omhoog dus, ook voor „Prins" Pieter, die r Nog net geen natte voeten voor mr. Pieter van Vollenhoven, tijdens de opening van het Tikibad. Naast hem de heer Van Zuyien, eigenaar van Duinrell. gisteren opnieuw de show stal met onder meer opmer kingen over zijn oren en de alertheid van de politie. De heer H.R.J. Graaf van Zuylen van Nijevelt had gis teren enkele honderden mensen uitgenodigd op het openingsfeestje van zijn zwembad. Zij bekeken met grote belangstelling de fraaie rondingen van de „langste overdekte waterglijbaan ter wereld" en de dames die hem officieel in gebruik stelden. De vele voor Nederland on gekende snufjes, zoals de mo gelijkheid onder water naar muziek te luisteren en naar je eigen zwembewegingen te kijken, trokken vertegen woordigers uit gemeenten uit heel het land naar Duinrell. Zij luisterden onder het ge not van enkele exotische drankjes naar de speeches, waarin uiteraard uitgebreid de lof werd bezongen van deze nieuwe attractie. Zwembroek Onder die speeches weer een opmerkelijke van de heer Van Vollenhoven, die zich verontschuldigde voor het feit dat hij niet volgens de verwachtingen in zwem broek verscheen. Hij was echter bang dat in het woeste watergeweld zijn oren schade zouden oplopen, zo liet hij weten. Anders had hij zich gegarandeerd „tussen de haaien" begeven, hoewel: „met haaien is het net als met de politie, als je ze nodig hebt zijn ze er niet", aldus mr. Pieter. Eerder hadden Wassenaars burgemeester mr. K. Staab en commissaris van de ko ningin mr. M. Vrolijk nog even herinnerd aan de soms wat eigengereide wijze waar op de heer Van Zuylen van Nijevelt zijn plannen en voornemens uitvoert. Dat brengt hem nog wel eens in botsing met de regels en wet ten waarop gemeente en pro vincie toezicht houden. „U bent een vrije vogel. Ik hoop dat u rustig verder fladdert, maar daarbij de beperkingen van natuur en samenleving in het oog houdt", aldus mr. Vrolijk. Het zwembad, dat overigens In het Duinrell-zwembad staan ook wat trimapparaten, waarvoor de heer Van Vollenhoven veel belangstelling had. al enige weken in gebruik is, werd gisteren officieel geo pend door het wegtrekken van een gordijn voor de ope ningen van de waterglijbaan door mr. Pieter van Vollen hoven. Even later onthulde de dochter van het echtpaar Van Zuylen een plaquette. Een extra feestelijk tintje kreeg het geheel toen graaf Van Zuylen aan de voorzitter van de Federatie Fonds Sport Gehandicapten een gratis dag in het zwembad aanbood voor gehandicapten, rolstoel gebruikers en minder-vali- den uit de regio. Het Tikibad is geopend. De eerste zwemsters zijn door de 130 meter lage waterglij baan gekomen. HISSEN Dick Maas' „De lift" is in middels doorgestegen naar de Zweedse etage, maar daar wachtte de Nederlandse hor rorfilm weinig applaus. De film is verdwenen uit de gro tere bioscopen en de hoop is alleen nog op de Zweedse provincie gericht. Göteborgs Post schreef erover: Eigen lijk geen slecht idee om een horrorfilm te maken over ..niet In de lift.. een moordzuchtige lift. Maar dan moet het wel beter ge beuren dan in deze film. Er zitten wel angstige momen ten in. maar die worden be dorven door bedroevende ac- teerpresttaies, verbazingwek kend slechte technische de tails en - niet in de laatste plaats de teleurstellende ontknoping van de film". Expressen, het grootste Zweedse avondblad, gaat zelfs verder: „Het is maar hoogst zelden dat we Neder landse films in Zweedse bio scopen kunnen zien. Maar waarom moet het dan zo'n klunzig en modderig misbak sel zijnDe slecht in het en gels nagesynchroniseerde versie maakt het er allemaal niet beter op". Ik denk dat het misschien wel iets te ma ken heeft met de reclame campagne voor de film in Zweden: „Ta inte hissen, ta in te hissen" zegt het filmaffi che. Oftewel: Neem de lift niet, neem de lift niet. ALAN Alan Alda, de grote man achter de televisie-serie „M.A.S.H.gaat aan een nieuwe serie beginnen. Die gaat hij baseren op zijn eigen bioscoopfilm Four seasons" die hij schreef, regisseerde en waarin hij de hoofdrol speelde. Het is een film over Alan Alda de levens van een aantal vrienden over vier seizoenen heen, een ontroerende en le vensechte komedie die hier een paar jaar geleden in de bioscoop draaide. De rolbe zetting is compleet anders voor de tv-versie, op twee meisjes na. Dat zijn Elizabeth en Beatrice, de twee dochters van Alda die de rollen die ze in de film hadden opnieuw gaan spelen. Alda zelf zal af en toe in beeld komen. Hol lywood wordt steeds meer een familiezaak. MELISSA Melissa Matheson, de schrijf ster van het scenario voor „E.T." heeft inmiddels haar script voor „E.T. II" bij me neer Steven Spielberg in de bus gedaan. Die kan dus gaan draaien. Melissa zelf heeft zich op een ander science fiction-verhaal ge worpen; „Winters Tale". Dat Harrison Ford. moet in december in een stu dio in Londen gefilmd gaan worden. Precies op het mo ment dat Harrison Ford in Londen begint aan de derde (en laatsteIndiana Jones- film (een „Raiders of the lost Ark"- vervolg). Melissa en Harrison zijn man en vrouw. Alweer een kwestie van ge zinsplanning dus. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9