„Festival oude muziek, theater
en dans bestemd voor iedereen"
18e
j 1UZIKANTENBEURS
jV ROTTERDAM
dagpuzzel
,o°o°o0
°o§o°
brieven
Overtuigend
debuutprogramma
Pancras (oost)
;UNST
£eidóe2ou/tcmt
VRIJDAG 20 APRIL 1984 PAGINA 7
5 )TTERDAM De Rotterdamse Muzikantenwinkel houdt
erdag 26 mei de eerste Muzikantenbeurs '84, bestemd
or de niet-commerciële popmuzikant. Deze beurs wordt
tc houden in de foyer en het theater van de nieuwe Rotter-
het mse bibliotheek aan de Hoogstraat 10. De muzikanten-
nigiurs wil informatie geven over onder meer de juridische
;n m iecten van het afsluiten van contracten. Voorts wil zij de
00 g izikant in contact brengen met instrumentenbouwers, re
de i ateurs en PA-verhuurders. De beurs, die samenvalt met
aan! opening van de Rotterdamse muziekmaand, is een op de
100.1 venstad gericht initiatief; maar ook muzikanten buiten
ren tterdam kunnen daar hun kennis vergroten. De Rotter-
in wfnse popgroepen Du Moment, Foreign Bodies, J. Calon
1 en Kiem zullen de dag muzikaal omlijsten. De opening
de beurs begint om 13.00 uur 's middags en duurt tot
Hans Keiler
eindredacteur
van NOS
kunstrubriek
HILVERSUM De NOS-
-kunstrubriek Omnibus
krijgt met ingang van het na
jaar, wanneer het wintersei
zoen op de televisie begint,
een nieuwe eindredacteur.
Hans Keiler neemt de plaats
in van Theo Stokkink. Keiler
heeft in het verleden onder
meer programma's gemaakt
voor de VPRO. Wat Stok
kink gaat doen na zijn ver
trek bij Omnibus is nog onbe
kend, aldus de NOS.
SATELLITE TV
MAG OP KABEL
UTRECHT Minister Brinkman van wel
zijn, volksgezondheid en cultuur heeft Satel
lite Television laten weten dat hij geen be
zwaar heeft tegen het doorgeven van Sky
Channel satelliet-televisieprogramma's door
Nederlandse kabelexploitanten.
Eerder deze maand heeft Satellite TV al
overeenstemming bereikt met Buma/Stemra
over de auteursrechten: het Engelse bedrijf
gaat zelf alle auteursrechten voor de muziek
betalen. De televisiekijkers krijgen de pro
gramma's gratis op de buis. De verdiensten
uit reclame zijn voor Satellite TV de belang
rijkste bron van inkomsten.
„Sky Channel" zendt iedere dag van vier uur
's middags tot middernacht muziek- en ande
re ontspannende programma's uit.
Omroepbijdragen
volgend jaar
niet omhoog
'DEN HAAG De omroep
bijdragen zullen volgend jaar
gehandhaafd blijven op het
niveau van dit jaar.
Dat betekent dat voor kijken
naar televisie en radio 148
gulden betaald moet worden
en dat radiobezitters 46 gul
den moeten betalen. Het ka
binet heeft dit besloten. Het
voornemen om de omroepbij
dragen niet te verhogen was
overigens al aangekondigd in
de Medianota van minister
'Brinkman van WVC.
RECHTER VERBIEDT
SALARISKORTING
OMROEPMUSICI
AMSTERDAM De NOS mag op de salarissen van de
omroepmusici niet de zogenoemde trendvolgerskorting
van drie procent toepassen. Rechtbank-president B. As-
scher heeft dit gisteren bepaald in een kort geding dat de
Kunstenbond FNV tegen de NOS had aangespannen. De
NOS wilde die trendvolgerskorting voor zijn musici met
terugwerkende kracht tot begin dit jaar invoeren. De
NOS is van mening dat er een „historische" koppeling
bestaat tussen de lonen van omroepmusici en de musici
van orkesten waarop de overheid invloed heeft. Mr. As-
scher bestrijdt die koppeling, zo blijkt uit zijn vonnis.
gnatius
hooi
efinitief
licht
le<r"
lijk
lELOFARENDSVEEN
Veense sint Ignatiusschool
rdt op 1 augustus aanstaan-
definitief gesloten. Dat is
i jaar eerder dan gepland,
diezelfde datum zal de fu-
van de Sint Ignatiusschool
de Mariaschool, beide ge-
teml tigd aan het Noordeinde,
snbu i feit zijn. Het gebouw van
;Ig" wordt door het school-
tuur afgestoten en terugge-
en aan de gemeente Alke
de.
»d
lei(
v rieden jaar reeds had het
sbev joolbestuur de belangrijke
emotj&lissing genomen om de bei
onder zijn gezag staande la-
scholen per 1 augustus
ld, !4 te fuseren. In de praktijk
de I ekende dit, dat de reeds in
raalig gezette afbouw van de
vit Ignatiusschool definitief
aarbi worden omgezet in een
imiss ïeffing. Destijds was het de
loeling om het gebouw van
Sint Ignatius nog wel te ge-
lerdaiiken als dependance van
sie 1 7-klassige Mariaschool.
wasjree klassen zouden dan in
lage vleugel van het ge-
ïw les blijven krijgen.
;ele maanden geleden
_im er binnen het school-
m een plan tot ontwikke-
g om toch alle zeven klas-
n in één gebouw te huisves-
B vji. Er zou gebruik kunnen
tirden gemaakt van het lo-
dat nu dienst doet als
v1*s overleg geweest om
oor j, bekijken of dit plan haal-
rour éF was- Onderwijskundig
)rg jj een goede zaak, zijn dat
:-tak£ leerlingen en leerkrachten
da één schoolgebouw worden
Ingebracht. Er moest reke
6 worden gehouden met de
ierkte ruimte in het komen-
ou v schooljaar. Ook de finan-
zo speelden een rol. Het ver
hol rmen en het onderhoud van
en w dependance zou wel eens
ïvull evenredig groot kunnen zijn
aadi opzichte van de totale be-
nee, irsbegroting.
loties speelden ook een rol
het nemen van een beslis-
g om een jaar eerder dan
b iland de „Ig" te sluiten.
INQ Ie ouders hebben er les ge-
van en vele leerkrachten heb-
er 11 er met plezier gewerkt. De
d pecteur werd geraadpleegd,
deze kon zich met de voor
trelde oplossing verenigen.
i No k de medezeggenschapsraad
nde met het bestuursvoor-
en h in, nadat ze van de team-
Cor gadering en bestuur van de
en Elervereniging een soortge-
ien, e beslissing had ontvangen,
toon at in de bestuursvergade-
unaniem besloten werd
bestuursvoorstel aan te ne-
l'
er hoeft door dit besluit nie-
>ver-nd van het onderwijzend
em®' soneel te worden ontslagen,
in Sie leerkrachten van de Sint
irdwi:atiusschool krijgen een be-
25 m'ng als leerkracht aan de
j iaschool, waarbij verkre-
in rechten blijven gelden.
plai
I O xo
p°o°o0o
O XO
i°Oogo00
iofddeksel;
rzamelboek;
Bkere tijdsduur;
^spreking van het voor en te-
ierkleed;
jflrof weefsel;
rierde letter van het Griekse alfa-
flOSSING
B-9 ïpaaMj g-g :jf|de» g-fr Ueqep
rpueeuj g-g Iiunqie z~l ipaoqseuj
l)|3)S8f8lU g-g ijuaisisse fr-l.
ENTHOUSIASTE ORGANISATIE:
DEN HAAG „Met na
druk wil ik erop wijzen
dat het festival voor oude
muziek, theater en dans
bestemd is voor zowel de
leek als de ingewijde. We 1
hopen dat heel veel men
sen het festival willen bij
wonen en er een hoop
plezier aan zullen bele-
Marianne Hund-Davies praat
enthousiast en met drukke ge
baren. Zij is een van de twee
organisatrices van het „Eerste
Europese Festival voor Oude
Muziek, Theater en Dans", dat
van vrijdag 22 t/m woensdag
27 juni op verscheidene podia
in Den Haag wordt gehouden,
al zag het er begin van deze
maand, zoals gemeld, om fi
nanciële redenen somber uit.
De problemen zijn inmiddels
overwonnen. Marianne, die
zangeres is, neemt de artistie
ke leiding van het spectakel
op zich, haar collega Inge Tee-
kens doet de zakelijke kant
van de organisatie.
Marianne: „De Stichting Oude
Muziek Theater" organi
seert al twee jaar oude mu-
ziek-voorstellingen in theater
Pepijn. Op verzoek van dit
theater hebben we dit initia
tief genomen. We zijn toen
met een aantal theaterdirec
teuren om de tafel gaan zitten
en hebben een plan opgesteld.
De gemeenteraad keurde het
plan van dit festival goed en
besliste dat wij 95 duizend gul
den aan gemeente-subsidie
zouden krijgen. De overige
gelden hebben we van diverse
culturele instanties en het be-
Jos van Immerseel, clavecimbel, en sprekend over rhetoriek.
Studio Laren: „Witte zwanen, zwarte zwanen".
drijfsleven gekregen.
Het unieke van het festival
schuilt hierin dat het niet al
leen aandacht besteedt aan
oude muziek muziek die
tussen de Middeleeuwen en de
achttiende eeuw gemaakt
werd maar juist aan het
muziektheater. De festivals
van bijvoorbeeld Utrecht en
Vlaanderen zijn alleen op de
oude muziek gericht."
Artiesten
Het festival opent vrijdag 22
juni, na een officieel gedeelte
's middags om twee uur in de
Grote Kerk, met een grootse
gala-voorstelling in de Ko
ninklijke Schouwburg 's
avonds. De Parijse zangeres
Francine Lancelot geeft dan
een barok-dansvoorstelling.
De uit Miinchen afkomstige
mezzo-sopraan Andrea von
Ramm is woensdag 27 juni in
PePijn eveneens van de partij
met solo-muziektheater. Het
Venetiaanse Teatro a l'Avoga-
ria speelt maandag 25 juni in
Diligentia een commedia del-
l'Arte.
Maar ook Nederlandse arties
ten zijn op het festival duide
lijk aanwezig. Het Nederland
se gezelschap dat reeds jaren
middeleeuwse muziek ten to
nele brengt, Studio Laren, zal
zondag 24 juni in PePijn een
sprookjesprogramma opvoeren
met de titel: „Witte zwanen,
zwarte zwanen". De Camarata
Trajectina brengt zaterdag 23
juni in Diligentia een keur van
liederen en teksten ten gehore
waaronder werken van Va
lerius die Willem de Zwij
ger belichten. In het muziek
theater van Anita Polman (za
terdag 23 juni in PePijn) staat
de veelzijdige staatsman Con-
stantijn Huygens centraal.
Deze geschiedenisfiguur was
nota bene óók componist. Pol
man zal door gebruik te ma
ken van stem en luit, het le
ven van Huygens uitbeelden.
Iedere uitvoerende kunstenaar
zal op het festival spelen op
oude, authentieke instrumen
ten en gekleed gaan in op
oude patronen gebaseerde kos
tuums.
Barokdansen
Tijdens het muzikale gebeuren
wordt tevens, dinsdag 26 juni
in PePijn, een symposium
over rethoriek gehouden. On
der anderen spreekt De Belgi
sche clavecinist Jos van Im
merseel hierover. Voorts orga
niseert het STIMU (een stich
ting die zich bezighoudt met
de muziek-historische uitvoe
ring) een symposium over de
dans. Maar er kan ook echt ge
danst worden op de cursus ba
rokdansen die deze stichting
organiseert voor beginners en
gevorderden, van maandag 25
t/m donderdag 28 juni).
Ten slotte haalt Frits Grimme-
likhuizen de in de vorige eeu
wen zo populaire „papieren
theaters" tevoorschijn. Deze
van karton gemaakte minia
tuur-theaters waren destijds
ontspanning voor de gehele fa
milie. Met kleine mensfiguur
tjes die op staafjes zaten en een
boekje vol met spelinstructies,
kon de familie thuis zelf „op
kleinschalige wijze" theater
maken.
Marianne Hund-Davies: „Het
festival is in elk geval niet eli
tair van opzet, het is eigenlijk
voor iedereen bedoeld en ie
dereen wordt verwacht".
HANS RUITENBERG
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven. De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten.
Het Stabat Mater
van Antonin Dvorak
Ik meen enkele kritische
kanttekeningen te moeten
plaatsen bij een door de heer
Hager geschreven recensie
van het concert van het Resi
dentiekoor, 'in deze krant van
14 april. Met name bij de pas
sages over het Stabat Mater
van Antonin Dvorak.
1. Het zou bij het concert van
het Residentiekoor gaan om
niet alledaagse koorwerken.
Dat moge dan wellicht gelden
voor Vaughan Williams, maar
beslist niet voor Dvorak. Het
aantal malen, dat overal in
den lande, zowel locale orato
riumverenigingen als zelfs
buitenlandse gezelschappen
juist dit Stabat Mater ten geno-
re brengen, bewijst het tegen
deel. Ook en zelfs in het Hol
land Festival is het meerdere
keren te horen geweest.
2. Het uitgangspunt voor Dvo
rak zou de Slavische erfenis
zijn. Dit is weer eens een typi
sche uiting van een wijdver
breid misverstand over deze
Tsjechische meester. Ten eer
ste, wat is dan die Slavische
erfenis en ten tweede, uit
gangspunt waarvoor? Ik moge
erop wijzen, dat het uitgangs
punt voor dit werk een geheel
andere is geweest. Zonder daar
verder op in te gaan, hetgeen
te ver zou voeren in dit kader,
moge ik wijzen op de disserta
tie van Hans Kuil en de studie
over Dvoraks estetica van de
hand van Sychra om daarmee
aan te geven dat het om wel
iets anders gaat dan die ver
meende Slavische invloed.
3. Dvorak zou geen koorcom
ponist bij uitstek zijn. Hierbij
wil ik aantekenen, dat dit
eveneens op een misverstand
moet berusten. Het zijn uitge
rekend zijn koorwerken die
gezorgd hebben voor wereld
wijde erkenning. Zijn eerste
erkenning was die naar aan
leiding van de cantate „De
Erfgenamen van de Witte
Berg" en vervolgens door het
onderhavige Stabat Mater,
waardoor hij in totaal negen
keer naar Engeland werd uit
genodigd, hetgeen weer aan
leiding werd om naar de USA
te gaan ter bekroning van zijn
carrière. Voor zijn Engelse be
zoeken werden diverse koor
werken geschreven, waaron
der het beroemde Requiem,
vorig jaar nog met succes door
de AVRO gebracht in de serie
„Vier grote Requiems". Voor
zijn Amerikaanse reis werden
eveneens grote koorwerken
geschreven, waaronder het
niet minder beroemde Te
Deum.
4. Schubert, Beethoven en
Handel zouden zijn grote voor
beelden zijn geweest. Dit is
toch wel een ontzettend .open
deur intrappen. Ik zou daar
kortheidshalve het volgende
(ADVERTENTIE)
Nederlandse Kunst
en Antiekbeurs Breda
«S3
Onder auspiciën van het
Nederlands Antiquairs
Genootschap,
14 t/m 23 april van 14 tut 22 uur.
Zondags, goede vrijdag, zaterdag
voor Pasen en beide Paasdagen
tan 11 tot 18.00 uur.
het Turfschip
over willen zeggen: voor Schu
bert had Dvorak een grenzelo
ze bewondering. De enige lite
raire bijdrage die hij ooit heeft
geschreven, gaat over Schu
bert en met hem heeft hij in
derdaad geestelijk veel ge
meen. Voor Beethoven had hij
een aan het angstige af vere
ring, die zich bepaald niet uit
te in navolging. De Handeltra-
ditie in de vorige eeuw heeft
bij vele tijdgenoten zijn sporen
nagelaten, men denke slechts
aan de koorwerken van Men
delssohn en Bruch. De Engel
sen met name hebben dit goed
begrepen, vandaar dat na
Mendelssohn juist Dvorak
werd uitgenodigd daar een be
zoek te brengen.
5. In het Stabat Mater zou zelfs
een vrijwel letterlijk citaat uit
een werk van Berlioz voorko
men. Nu meen ik het Stabat
Mater zeer goed te kennen en
het werk van Berlioz redelijk,
maar van een dergelijk citaat
is mij nooit iets gebleken. Van-,
daar dat ik zou willen vragen
bedoelde passage aan mij te
willen opgeven.
6. Bovenstaande moge het dui
delijk hebben gemaakt, dat het
dus niet gaat over een onder
geschoven muzikaal kind,
maar een meesterwerk uit de
neo-klassieke Tsjechische
school. Het Residentiekoor
heeft niet alleen daarin, maar
ook in andere werken van
Dvorék veel geloof. Ook in
1979 stond een werk van hem
op het programma, te weten
het Requiem, dat in het Cir
custheater met groot succes
werd uitgevoerd.
7. De kwaliteit van uw recen
sies acht ik in het algemeen te
hoog om niet te reageren op
het nu verschenen verslag. Ik
hoop, dat het slechts een klei
ne misser is, die niet verder
van invloed zal zijn op de vol
gende recensies.
LEIDEN, P. J. M. de Coo
(Naschrift: De Engelse schrij
ver-criticus Arthur Jacobs, do
cent aan de Royal Academy of
Music in Londen, schrijft in
zijn boek „Choral Music", dat
het hoofdmotief in het „Quis
est homo" bijna identiek is aan
'n figuur in het „Lacrymosa"
van het Requiem van Berlioz.
A dr. Hager)
LEIDEN Eigenlijk is het
niet eerlijk om een recensie te
schrijven over wat een try-out
genoemd moet worden. Op het
toneel stond de jonge Leidse
theatergroep Pancras (oost), in
de zaal zat een aantal mensen
die op theatergebied in Neder
land iets in de melk te brokke
len hebben. Van hun oordeel
hangt het af of de spelers van
Pancras hun ambitieuze pro
gramma voor het komende
theaterseizoen kunnen verwe
zenlijken: hun voorstelling
'Pompeii: de spelen' in het
land te laten zien. De echte
première is dan pas volgend
seizoen.
Het was niet de eerste keer dat
Pancras (oost) bekeken kon
worden. Marjolein Bierens,
Lex Bohlmeijer, Jan Midden
dorp, Marc van der Velden en
Jan Zoet brachten vorig jaar
op het 'Toch theater'-festival
in de Waaj* al 'Acht scènes
voor ketters een ruwe opvoe
ring, waarin al aangeduid
werd in welke richting de
groep zocht. In 'Pompeii: de
spelen' is een zeer werkbare
vorm gevonden.
De principes, die aan de voor
stelling ten grondslag liggen,
zijn: associaties, herhaling en
verschuiving van bewegings
patronen, en overname en om
draaiing van rollen. De basis
gegevens daarvoor ziin de
ramp en de spelletjes die ge
speeld worden om daar niet
permanent mee geconfron
teerd te worden. Van anecdo-
tiek is nauwelijks sprake, het
gaat om de vorm, die ook sterk
in het fysieke naar voren
komt.
Misschien kan de structure
ring nog wat hechter gemaakt
worden. De proloog, waarmee
de voorstelling begint ('De ja
ger en de vogel'), levert een
juweel van een scène op, maar
de functie ervan als inleiding
werd me niet helemaal duide
lijk. Als overgegaan moest
worden op een andere scène,
kwam Houston met informatie
over het oprukkende ijs, dat
de stad bedreigt. Op die ma
nier fungeerde hij meer als
een vrij willekeurige afbake
ning dan als schakelend ele
ment. Ook op het ritme van de
voorstelling was nog wel wat
aan te merken: verrassende
ideeën misten soms gedeelte
lijk hun uitwerking door een
te uitvoerige inleiding of te
veel herhaling. Verschillende
scènes echter waren al uitste
kend uitgebalanceerd en
maakten door hun uitvoering
met veel lichaamsbeheersing
en een vaak sprankelende hu
mor een grote indruk. Het ge
speelde fragment uit het dag
boek van zuidpoolreiziger
Scott was daarvan een voor
beeld. Voor mij heeft Pancras
(oost) zijn recht op een plaatsje
in de Nederlandse theaterwe
reld overtuigend bewezen.
DICK VAN TEYLINGEN
Engelsman
overleden na
botsing met tram
DEN HAAG De 69-jarige
Engelsman G. Toplis is
woensdag na een verkeers
ongeval bij het Centraal
Station om het leven geko
men. De man liep bij de
zijingang van het station
onvoorzichtig de vrije tram
baan over en werd gegre
pen door een tram, bestuurd
door een 40-jarige man van
de Erasmusweg. De Engels
man is met zwaar hersenlet
sel naar het Westeinde Zie
kenhuis gebracht waar hij
niet veel later overleed.
Paus wil
internationale
status voor
Jeruzalem
VATICAANSTAD Paus Jo
hannes Paulus heeft gisteren
onthuld dat hij in het Heilig
Jaar, dat op Paaszondag ein
digt, graag als pelgrim naar
Jeruzalem had willen gaan.
Hij zei dit in een Apostolisch
schrijven aan de gehele katho
lieke kerk. Daarin sprak hij
zich uit voor een speciale, in
ternationaal gewaarborgde sta
tus voor Jeruzalem, een heili
ge stad voor de christenen, jo
den en islamieten-
Hij riep alle katholieken op
voor een rechtvaardige oplos
sing van de problemen rond
Jeruzalem en voor de vrede in
het Heilige Land te bidden.
Ook wees de paus erop dat het
Palestijnse volk, dat zijn „his
torische wortelen" in deze aar
de heeft en dat tientallen jaren
verstrooid leeft, heeft „het na-
tuurljke recht" heeft weer een
vaderland te vinden en een le
ven in vrede en rust met de
andere volken van het gebied
te kunnen lijden.
„The Kitchen'
met Bauhaus
dansen
AMSTERDAM Leden van
de theaterwerkplaats The Kit
chen uit New York starten op
9 mei in de Amsterdamse
„Meervaart" een tournee door
Europa. Het vier leden tellen
de gezelschap (drie dansers en
een musicus) voert zogenaam
de „Bauhaus Dansen" van Os
kar Schlemmer uit. Uitge
voerd worden zes van de tien
dar.sen die Schlemmer in de
iaren twintig maakte. Hij ge
bruikte deze ter illustratie bij
zijn lezingen over de relatie
tussen het menselijk lichaam
en de abstracte ruimte. De
produktie wordt op 10 en 11
mei in de Meervaart herhaald.
Daarna volgen uitvoeringen
onder meer in Rotterdam, Den
Haag en in het buitenland.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Cis-
ke de Rat (al): dl. t/m za. 13.30,
18.30. 21.00. zo. ma. ook 16.00.
EUROCINEMA II: Ciske de
Rat (al); di. t/m za. 13.30, 18.30,.
21.00. zo. ma. ook 16.00. EU
ROCINEMA III: Thunder (al): dl.
t/m za. 13.45. 18.45. 21.15. zo
ma. ook 16.15. EUROCINEMA
~-»ohie'e choice (16): 20.15.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Nikomos,
eiland der zonde (18); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Ciske de rat
(16); za. 24.00. EUROCINEMA
III: Thunder (16): za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Sound of
love (18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Held! (al);
14.00. zo. ma. ook 16.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Rusky bus
iness (12); 14.30, 19.00, 21.15.
zo. ma. 14.15, 16.30, 19.00.
21.15. LIDO I (Steenstraat 39.
tel. 124130): Terms of endear
ment (al): 14.30. 19.00. 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO II: Ciske
de Rat (al): 14.30. 19.00. 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO III: Car
men (16); 14.30. 19.00. 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO IV: Scha-
tjesl (12); 19 00. 21.15. STU
DIO (Steenstraat 39. tel.
133210): Ciske de Ra» (al):
14.30, 19.00. 21.15. zo. ook
16.45. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): De wraak van
de ninja (12); 14,30. 19.00,
21.15. zo. ma. 14.15, 16.30.
19.00, 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52. tel. 071-125414):
Meisjes met beroepsgeheim
(16); 14.30. 19.00, 21.15. zo. ma.
14.15, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Robin Hood (al);
14.30. zo. ook 16.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69, tel.
01717-4354): Trading Places
(al); do. t/m wo. 15.45. ma. t/m
wo. 20.00. The day after (12);
do. t/m za. 20.00. zo. 20.30.
KINDERVOORSTELLING:
Dik Trom en het circus; do. t/m
wo. 14.00.
WASSENAAR# ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269): Ne
ver say never again (12); do.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING:
Walt Disney's festival van be
kroonde tekenfilms; za. zo. ma.
14.00.
DEN HAAG# ASTA (Spul 27. tel.
463500); Scarface (16); 14.00,
20.00. BYOU (Spul 27, tel.
46.11.77): The dresser (al);
14.00, 19.00, 21.30., pasen 13.45,
16.15, 19.15. 21.45. CALYPSO
(Spui 27. tel. 463502): Ciske de
rat (al): 14.00. 19.00, 21.30. pa
sen 13.30. 16.00. 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656): Terms of
endearment (al); 14.00, 18.45,
21.30. pasen 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 2: Silkwood
(al); 14.00, 18.45, 21.30. pasen
13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 3: Le bal (al);
19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Vacation
(al); 14.00, 18.45, 21.30. pasen
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: Christine (12); 14.00.
18.45, 21.30. pasen 13.15. 16.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: Gor
ky park (16); 18.45, 21.30. EU
ROCINEMA (Leyweg 910. tel.
667066): The raiders of the lost
ark (12); 14.00. 20.00, za. wo.
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Sahara
(12); 14.00, 18.45, 21.30. pasen
13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 2: Yentl (al);
14.00, 18.45, 21.30. pasen 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO
POLE 3: „E (a nave va" (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO
POLE 4: Fanny Alexander
(16); 20.15. METROPOLE 5:
Sophie's choice (16); 14.00,
20.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Ciske de rat
(al); 13.45, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Schatjesl (12);
13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
ODEON 3: Terms of endear
ment (al); 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Hotel New
Hampshire (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): Bad
girls (18); 12.00, 13.30, 15.00,
16.30, 18.00, 19.30, 21.00. vr. za.
22.30. zo. v a. 13.30. LE PA
RIS 2: Urban cowgirls (18);
12.15, 13.45. 15.15, 16.45, 18.15,
19.45, 21.15. vr. za. 22.45. pasen
v.a. 13.45. LE PARIS 3: China
love (18): 12.30, 14.00, 15.30,
17.00, 18.30, 20.00, 21.30. vr. za.
23.00. pasen v.a. 14.00. PAS
SAGE (Passage 63.-tel. 460977):
De wraak van de Ninja (16);
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Rocco en zijn broers
(16); 20.00. Suddenly laat sum
mer (16); do. 20.00. Sweet bird
of youth (16); do. 22.00. vr.
19.30. Night of the Iguana (16);
vr. 21.45, 24.00. za. 19.30.
riod of adjustment (16); za.
21.45. 24.00. zo. 19.30. The fu
gitive kind (16); zo. 21.45. ma.
19.30. This property is condem
ned (16); ma. 22.00 wo. 20.00.
The rose tattoo (16); di. 20.00.
Summer and smoke (16); di.
22.00. The glass menagerie
(16); wo. 22.00. Nostalghia (16);
zo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Vacation (16); za.
00.15. CINEAC 2: A cloc
kwork Orange (16); za. 00.15.
CINEAC 3: The year of living
dangerously (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: 3 Tirolers in
St. Tropez (16); vr. za. 00.02.
LE PARIS: Zie hoofdprogram
ma.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Robin Hood;
14.00. pasen 13.30, 16.00. CI
NEAC 2: Alice in wonderland.
14.00. pasen 13.15. 16.00. EU
ROCINEMA: Heidi; za. wo.
14.00. ma. di. 11.00. METRO-
POLE 2: De schele koning en
de kraai; 14.00. zo. 13.15, 16.00.
•HAAGSFILMHUIS: Het tover
stokje (al); zo. 14.30.