TAFEL Ideaal van eenvoud, armoede en zelfverloochening in navolging van Christus TïïTl £cidóc Qowuvnt Jezus' kruisdood al meer dan duizend jaar overheersend thema van kunst van het Avondland ACHTERGROND CeidóeSouacwit VRIJDAG 20 APRIL 1984 PAGINA' LE GEERT GROOTE EN DE MODERNE DEVOTIE UTRECHT We schrijven de veertiende eeuw. Europa wordt geteisterd door oorlo gen, hongersnood en pestepi demieën. Er is een kleine rij ke bovenlaag, doch onder de grote massa's heerst bittere armoede. Ook op geestelijk gebied is er sprake van een ernstige crisis. De geestelijk heid is verwereldlijkt, de vele kloosters hebben im mense bezittingen en de le venswandel van paters, non nen en pastoors is verre van voorbeeldig. In deze kom mervolle tijden wordt te De venter een man geboren die de voortrekker zou worden van een religieuze beweging van eigentijdse vroomheid die later de naam Devotia Moderna, Moderne Devotie, zou gaan krijgen. Op 20 augustus is het zeshon derd jaar geleden, dat deze prediker, Geert Groote, in zijn geboorteplaats overleed. Ter ere van Geert Groote en de door hem geïnspireerde beweging van de Moderne Devotie wordt in het Utrechtse Catharijneconvent een tentoonstelling gehou den, waarin getracht wordt een beeld te geven van deze geestelijke beweging. Het wijden van een tentoon stelling aan een man die zelf nauwelijks stoffelijke sporen heeft achtergelaten en die leefde in een tijd, waaruit zo weinig bronnen zijn overge leverd, Is niet eenvoudig. De samenstellers hebben zich echter laten leiden door een gebruiker van een >e uitgave van het beroemde boek ,,De Navol ging van Christus". Op het ti telblad heeft deze man of vrouw onder een afbeelding van Christus als „Salvator Mundi" (verlosser van de wereld) geschreven „Ansien doet gedencken". Indachtig dit motto is getracht een in druk te geven van de reli gieuze voorstellingswereld van de Moderne Devotie in woord en geschrift. Van de uit aanzienlijke ou ders geboren Geert Groote is op de expositie geen portret te zien, om de eenvoudige re den dat er geen door tijdge noten vervaardigd portret van hem bestaat. De bezoe ker moet het daarom doen met een reeks schriftelijke bronnen, die getuigen van Groote's strijd tegen de pracht en praal van de gees telijke overheid en tegen het bandeloze leven van veel geestelijken. Zo is er een tractaat van de hand van Groote te zien, gericht tegen de bouw van de Domtoren in Utrecht, die hij beschouwt als een teken van hovaardij. Hij vergelijkt het met de Toren van Babel en vindt het on juist, dat de bouw gefinan cierd wordt met gelden, die voor de armen bestemd zijn. In een ander tractaat fulmi neert Groote tegen ontuchti ge priesters. De les die de Deventer predi- Fragment van een altaarstuk uit het Reguliere Kanunikes- sen klooster te Utrecht. Oost-Nedeland of Westfalen, 1545, Achterglas-schilde ring. ker zijn toehoorders overal in den lande voorhield was een sober en ingetogen leven in navolging van Christus. Zijn volgelingen, mannen en vrouwen, trachtten dit ideaal van eenvoud, armoede en zelfverloochening te berei ken door zich te verenigen in religieuze gemeenschappen en werden bekend als de broeders en zusters van het Gemene Leven. Na de dood van Geert Groote hij over lijdt op 20 augustus 1384 aan de pest nemen-zijn naaste volgelingen, onder wie Flo- rens Radewijns, de leiding op zich van de verschillende broeder- en zusterhuizen. Voor deze huizen worden strikte leefregels opgesteld, waarin de nadruk ligt op ar moede, kuisheid, gebed en Uit een overgeleverd ge schrift wordt duidelijk, dat in de meeste broederhuizen eenzelfde dagindeling be staat. Elke handeling op staan, eten, werken wordt verricht met Christus in ge dachten. Het afschrijven en verzamelen van boeken neemt een zeer belangrijke plaats in in het leven van de moderne devoten. Op de ex positie is een aantal indruk wekkende voorbeelden te zien van boeken die in deze tijden werden vervaardigd. Bijzonder fraai is een deel van de inmens grote „Zwolse Bijbel" die in totaal uit zes delen bestaat en afkomstig is uit het fraterhuis St.-Geor- gios te Zwolle. Windesheim Omdat de broeders en zusters geen geloften afleggen, vor men zij geen kloosterorde. Dit lijdt ertoe, dat er verden kingen worden geuit van ketterse ideeën, hetgeen voor een aantal leefgemeenschap pen aanleiding is een kloos terregel aan te nemen, meestal de regel van Augus- tinus. Het belangrijkste klooster, dat wordt gesticht is dat van Windesheim, dat zijn naam leent aan een congre gatie (kloostervereniging), die op het hoogtepunt van de beweging bijna honderd kloosters telt, tot ver over de grenzen van de Nederlanden. De Moderne Devotie wordt de enige van oorsprong Ne derlandse religieuze bewe ging van internationale bete- Het is jammer, dat de samen stellers van de expositie in het Utrechtse Catharijnecon vent juist aan dit internatio nale karakter van de bewe ging voorbij zijn gegaan. Zelfs een lampenpaneel, dat de verspreiding van de kloos ters en broeder- en zuster huizen aangeeft, houdt op bij de hedendaagse grens van Nederland, zodat de bezoeker verstoken blijft van informa tie over de geografische reik wijdte van de Moderne De- „Ansien doet gedencken" is\ dus het motto voor de exposi tie en dit is vooral van toe passing op de getoonde schil derijen en sculptures, die be wijzen welke invloed deze laat-middeleeuwse beweging van eigentijdse vroomheid ook op de kunst heeft gehad. Het ideaal van de moderne devoten was zoals gezegd de navolging van Christus. Het lijden van Jezus is hierbin nen het „hoofdmoment". De tentoongestelde kunstwerken temen hoezeer men bezig was met het steeds opnieuw over wegen van het verlossende lijden van hun geliefde Je zus. Hem moesten zij navol gen in zijn bereidheid het kruis te dragen en alle lijden te dulden. Vergeleken met het lijden van Christus was hun eigen lijden aan oorlo gen, pest en andere rampen slechts minimaal. Vera Effigies Christi. Paneel van Dieric Bouts uit de eerste helft van de Het is voor de twintigste eeuwse mens bijna onvoor stelbaar hoe ongelooflijk be langrijk dit lijden van Jezus is geweest voor de midde leeuwer. In dit licht moeten we ook de talloze passiemedi taties zien. waarin Christus' lijden tot in de kleinste de tails wordt beschreven en overwogen. Ook de kunst werken tonen ons zijn pijn en smart uitvoerig. Geen gruwe lijk moment blijft de toe schouwer bespaard. Door alle bloedige, gruwelij ke, vaak sadistisch aandoen de details, waarin bijna let terlijk het lijden van ieder le demaat afzonderlijk getoond wordt, straalt steeds het be rustende gelaat van Jezus. Het is een zeer menselijke Jezus, die in de onder in vloed van de Moderne Devo tie tot stand gekomen kunst werken tot ons komt. Deze schilderijen, waarin Christus als Salvator Mundi, verlosser van de wereld, centraal staat, vormen onmiskenbaar het hoogtepunt van de Groote expositie. Wat de toeschouwer frap peert. is de nadruk op de menselijke natuur van de „lieve heer Jezus Christus", die alle ongemakken en lij den van het menselijk be staan heeft willen ondergaan, tot zelfs de dood aan het kruis, om de wereld te ver lossen. Het meest treffend komt dit tot uiting in een al taarstuk uit het eerste kwart van de 16e eeuw van Corne lls Engebrechtsz „De Kruisi ging van Christus" dat af komstig is uit het klooster Mariënpoel bij Delft en is uit geleend door het Stedelijk Museum De Lakenhal in Lei den. Het schilderij „Vera Effigies Christi" (de waarachtige af beelding van Christus) van de hand van een van de be langrijkste Oudnederlandse primitieven, Dieric Bouts en het paneel „Christus als man van smarten" uit het einde van de 15e eeuw van de be kende schilder Geertgen tot St. Jans, zijn andere te be wonderen voorbeelden van intense, verstilde kunstwer ken die de menselijke Jezus tonen, die nagevolgd werd. Mystiek Vooral in de vrouwenkloos ters der moderne devoten is de verering van Christus als mystieke bruidegom groot. Daarom is dikwijls een bij zondere aandacht waar te ne men voor de Heilige Agnes, die met Christus een mystiek huwelijk aanging. Hiervan getuigt een paneel, dat uit Utrecht stamt en circa 1475 werd geschilderd. Voor de liefhebbers van de primitie ve, zeer directe kunst uit de late Middeleeuwen valt er in het Utrechtse Catharijnecon vent dus veel te zien. In de expositie wordt sterk de na druk gelegd op de specifieke benadering van Christus in de kunst van die dagen. Tij dens de twee kleinere exposi ties die in de maand augustus in Groote's geboortestad De venter van start gaan, zullen andere accenten gelegd wor den. Zo is het de bedoeling, dat dan een maquette van het veertiende eeuwse De venter te zien is, alsihede voorwerpen die een indruk geven van het leven in de late Middeleeuwen. Ook de nu nog bestaande bouwwer ken die stammen uit de tijd van de Moderne Devotie zul len dan worden belicht. PAUL ABELS (De tentoonstelling „Geert Groote en de Moderne Devo tie" in het Rijksmuseum Het Catharijneconvent, Nieuwe- gracht 63 te Utrecht duurt nog tot en met 24 juni 1984. Openingstijden ma t-m vrij 10.00 uur-17.00 uur - za, zo en feestdagen 11.00 uur-17.00 uur. Op maandagen gesloten. Een rijk geïllustreerde cata logus is. verkrijgbaar voor tien gulden.) Kippesoep verborgen eieren met spinazie gepofte aardappelen en zure roomsaus citroencrème Dit menu is voor tweede paasdag met eronder een menutip voor paaszater- dag-. Yoor twee personen hebt u nodig: 6 dl water, zout1 dunne prei, foelie, tijm, pe perkorrels, 250 g kippepoe- let, 15 g vermicelli, 25 g gehakt, peper, nootmus kaat, paneermeel, losge klopt ei, aroma; '4 eieren, 100 g gehakt, pa- hèermeel, zout, 10 g boter (beschuit); 4a 6 grote aardappelen; bekertje zure room, zout, peper, iets prei of ui, papri kapoeder; JL dl slagroom, 25 g bas terdsuiker, sap van halve citroen, citroenessence, 1 lèpcl sherry en cognac of vieux, ijswafels. Trek het kippepoelet in twee uren af in het water met fout, het groen van de prei, foelie, tijm en peperkorrels. 2!eef de bouillon en kook er de vermicelli, gehaktballetjes ëh twee lepels fijngesneden ppei in gaar. Maak de soep af Tnet zout en aroma. tKook drie eieren hard en pel 'jze. Meng het gehakt met een /epel paneermeel, zout, peper '/en zo veel losgeklopt ei dat '/iet smeuïg is. Haal de drie gieren door losgeklopt ei en *vouw of kneed er een deel ivan het gehakt om. Rol de jeieren door losgeklopt ei en I-paneermeel en bak ze in ■warm frituurvet bruin en 'gaar. Halveer de eieren en aleg ze om de spinazie. Was de aardappelen. Snijd ze 'aan een kant kruiselings iets in, leg ze met die kant boven in een oven, die op 5 of 200 staat en reken een uur voor jhet gaaf worden. [Meng de zure room met zout, peper en fijngesneden prei of ui, strooi er paprikapoeder 'oVer en geef dit als ,jus". 'Klop de slagroom stijf met ■jbasterdsuiker, schep er ci troensap-essence, sherry, cognac of vieux door, doe de crème in coupeglazen en steek er kort voor het pre senteren de wafels in. Menutip voor morgen: aard appel-groentesoep met kaas pannekoeken (vegeta risch). JEANNE Op eigen kracht De SER, de Sociaal-Economische Raad, waarin werkgever en werknemers als gelijke partners zitting hebben teneind de regering te adviseren, is er voor de zoveelste keer in eei tijdsbestek van enkele jaren niet in geslaagd een eenstemmi advies uit te brengen. Zowel werkgevers als werknemer hechten waarde aan toeneming van investeringen, het o| peil houden van binnenlandse bestedingen en het terugdrin gen van het overheidstekort, waarbij moet worden opgepas voor onderbestedingen en de werkgelegenheid uiteraard nie in gevaar mag worden gebracht. Maar daarmee houdt d eensgezindheid dan ook ongeveer wel op. OvER de mate waarin en de wijze waarop de zaken moetei worden aangepakt lopen de meningen van werkgevers ei werknemers sterk uiteen. De werkgevers wensen aanzienlij! meer te bezuinigen dan de werknemers en uiteraard zijn i voor een sterk afnemende druk op het bedrijfsleven. Van d werknemers wil vooral de FNV dat maatregelen, die de drul op het bedrijfsleven moeten verlichten, in de eerste plaat leiden tot een toeneming van produktie en consumptie, vindt daarbij haar partners CNV en MHP echter niet gehee en al aan haar zijde, want die willen deze gelden vooral be nut zien voor herverdeling van arbeid. De kritiek van de FNV richt zich onder meer op die onder delen van het kabinetsbeleid, waarmee veel te sterk zoi worden aangestuurd op bevordering van de export, terwij de binnenlandse afzet wordt verwaarloosd. De export breng naar de mening van de FNV trouwens weinig banen op. Er zijn nog vele andere punten van verschil. Maar SERI kroonlid prof. Wolfson zag daarna toch ook iets van een op lossing. Hij wees voor het NOS-Journaal nogmaals op het be lang van arbeidstijdverkorting, te beginnen met de publiek sector, een zaak waarover de partijen minder lijnrecht tegen over elkaar staan. Als de problematiek volgende week in d SER-vergadering aan de orde komt, geeft dit mogelijk d richting aan waarin verder gezocht kan worden. Anders za het kabinet er op eigen kracht uit moeten komen. Het blijft morgen droog zijn perioden met zon. Di peratuur zal eerst oplopen tot een graad of 19. In de middag treedt vanuit het westen enige afkoeling op. Deze afkoeling is het gevolg van de ontwikke ling van een kleine hogedruk- cel bij Ierland. Koelere oce- aanlucht stroomt hierdoor via Engeland naar de Noordzee. De voorste begrenzing van deze koele lucht zal zaterdag later op de dag ons land be reikt. „Als historische openbarings religie, wortelt het christen dom in twee fundamentele gebeurtenissen: de kruisdood en de opstanding van Jezus van Nazareth. Terwijl de eer ste als historisch vaststaand kan gelden, is de andere ge beurtenis tot op heden een omstreden zaak, historisch niet te achterhalen en van meet af aan een aanleiding van twijfel, twist en twee spalt". Dit zegt de joodse nieuw-tes- tamenticus Pinchas Lapide in zijn boekje „Opstanding", waarin hij verrassenderwijze aantoont, dat Jezus' opstan ding voor alles een joodse ge loofservaring is. Om het mys terie van kruisdood en op standing beter te begrijpen, moeten we teruggaan naar de joodse geloofs- en belevenis wereld van Jezus' tijd. Pin chas Lapide verschaft ons daarbij in zijn werk als gelo vige jood onschatbare hulp. We kunnen nochtans die te rugreis over eeuwen heen heel best heel dicht bij huis beginnen. We zullen daarbij de christelijke weg niet ver laten, maar wel letten op de richting die Pinchas Lapide en de joodse wijsgeer Ema nuel Levinas ons wijzen. Al meer dan duizend jaren is Je zus' kruisdood een overheer send thema van de kunst van het Avondland, ook het een voudige gelovige volk heeft op zijn manier de eeuwen door getracht dieper in het geheim van Jezus' lijden en dood door te dringen. Passiezuil In de Middeleeuwen werd het lijden van Jezus vaak af gebeeld op een zogenaamde passiezuil. De geselkolom met daarop niet enkel het Ro- vent in Utrecht. In het Utrechtse museum treffen we naast de zuil een beeld aan, dat „Christus op de kou de steen" heet, en dat afkom stig is uit Oost-Nederland. Een „Christus op de koude steen" kwam vaak voor in combinatie met een passie zuil. Jezus zit na geseling, doornenkroning en kruisi ging, ontkleed, de handen ge boeid, op een steen van de schedelplaats te wachten op de uiteindelijke voltrekking van zijn, door Pilatus over hem uitgesproken, doodvon- Passiezuil en beeld als uit drukking van gelovige ver bazing en ontzetting in één geheel, treffen we nog aan in het indrukwekkende monu ment van volkse vroomheid, dat zich bevindt aan de zuid zijde van de uit 1234 stam mende Johanneskerk in het Westfaalse Billerbeck, niet ver van de plek waar de Ne derlandse Fries Liudger ge storven is. Wat in het Grieks de kenosis heet, de ontledi- ging van de Heer, heeft in deze Jezusfiguur van Biller beck haar dieptepunt bereikt. De geboeide, stom neerzitten de man, de ogen gesloten, het gelaat vertrokken van pijn, is, zoals we lezen in de klaag liederen van Jeremia, „ver zadigd van smaad". Getrouw aan de wet Pinchas Lapide betoogt in zijn studies over Jezus en de Bergrede, dat de rabbi van Nazareth zich steeds, als een aan de Thorawet volstrekt getrouwe jood, heeft ingezet voor de vreemdeling, de Christus op de koude steen. Detail van de passiezuil uit Billerbeck. de dus na altijd ook de zweetdoek van Veronica en bovenop de zuil de haan, die het verraad van Petrus aankondigt. Je zus' verloochening is met het wankelmoedige „nee" van Simon begonnen de zonde van nalatigheid door de eeu wen heen door zoveel chris tenen bedreven, dat ze uit eindelijk tot Auschwitz heeft geleid. In het Duitse grensplaatsje Epe bij Enschede, staat rechts naast de toren van de Agat- hakerk nog een zeer gaaf be waarde passiezuil. Een goed voorbeeld daarvan kan men zien in het Catharijnecon- een rechtvaardige samenle ving. En Levinas zegt, dat wie dat doet zich in feite en gageert voor een bestaan aan gene zijde van de dood. Wachtend op de voltrekking van zijn vonnis, bevindt de „Christus op de koude steen" zich aan die overzijde van de dood; in zijn volstrekte weer loosheid, zijn van smaad ver vulde ontlediging ontmaskert hij het geweld. Ook het westerse denken is een totaliteitsdenken, waar van het grote schandaal vol gens Levinas ligt in de wille keur van de vrijheid. We gaan gewoon niet menselijk met elkaar om, omdat we schuwen de ander aan te zien en met hem te spreken. Het begrip „vervreemding", dat in het moderne westerse den ken zo'n grote rol speelt, is ook een kernbegrip in de fi losofie van Levinas. Het kwaad ziet hij echter niet in de begrenzing van de vrij heid, maar in de willekeur Het gelaat van de ander, de zorg om de medemens maakt een einde aan deze willekeur en verandert haar in dienst baarheid. De zorg voor de vreemdeling, de gastvrijheid, maakt aan elke vervreem ding een eind door mij tot vreemdeling te maken. Want, zoals de Heilige Schrift ons leert, de mens wordt vreemdeling wanneer hij „bijwoner" is van God. „Christus op de koude steen" is zo de bijwoner van God ge worden, die Zijn stem heeft gehoord. Geboeid als gijze laar, en gedoemd tot een wrede dood, krijgt bij Hem het lijden de hoogste vorm van solidariteit. Hij maakt een einde aan de willekeur van de vrijheid van het totalitaire denken, aan de onmondigheid van de gevangen mens. Hij heft de vervreemding op zoals die, smartelijk, tot uitdrukking komt in de regels van de na oorlogse Oostenrijkse dichte res Ingeborg Bachmann: „Doch dass wir sprechen und uns nicht versteken und keinen Augenblick des anderen Hand erreichen zerschlëgt so viel: wir wer den nicht bestehen". We praten wel, maar kunnen desondanks door de wille keur van onze vrijheid el kaar niet verstaan en de hand van de ander niet aan raken. Daarom is echt men selijk bestaan niet mogelijk. En in een ander gedicht ein digt Ingeborg dan ook met de niet minder smartelijke re gel: „Ich kann in keinem Weg mehr einen Weg sehen En daarmee is dan precies die situatie getekend waarin zich door het falen Van de machthebbers het zogenaam de no-nonsense denken van politici zich thans miljoenen mensen, werkelozen, gevan genen, eenzamen, ouden van dagen, gehandicapten, al die uitgestotenen, bevinden. In het denken van Levinas leert Israël ons, dat de laatste vertrouwdheid van mij met mijzelf bestaat in de wijze waarop ik mij elk moment verantwoordelijk wil en durf te weten voor de ander, de evenmens. Levinas noemt dat het „gijzelaar-zijn" van de ander. Voltooid In een commentaar op de joodse Talmud staat: „Dat de mens gijzelaar is van alle an deren is noodzakelijk, want zonder dat zou de moraal nergens beginnen. Het heel erg kleine beetje edelmoedig heid, dat we in de wereld vinden, vraagt niet minder. Het jodendom heeft dit on derwezen. Dat het altijd is blootgesteld aan vervolging is wellicht niet anders dan een voltooiing van dat onder richt". De zwijgende figuur van Jezus op de koude steen, is de joodse leraar die dat on derricht heeft voltooid. Hij is de gijzelaar van allen. Het lijden mag dan ook niet gezien worden als een ma gisch uitboeten van zonde en schuld. Zoals de katholieke antropoloog René Girard heeft aangetoond, dat de uit leg van Jezus' dood als een zoenoffer het meest para doxale misverstand is ge weest uit de geschiedenis, waarvan met name de wes terse christenheid eeuwen lang het slachtoffer is ge weest, zo benadrukt ook Le vinas het feit, dat het lijden van de rechtvaardige geen zin heeft in zichzelf, maar enkel vanwege de rechtvaar digheid die het lijden trot seert. Het lijden, in zijn vol strektheid uitgebeeld door Jezus op de koude steen in Billerbeck en na eeuwen ten diepste beleefd door de joden in de gaskamers van Ausch witz, is een blijk van uiterste verantwoordelijkheid voor het lot van de wereld, die door de Heilige „Geprezen zij Zijn naam" geschapen „Christus op de koude steen" ontmaskert het egoïsme van het westerse zelfbewustzijn, de rationaliteit en van het management, en de wille keur van de vrijheid. Niet de rationaliteit van Descartes: „Ik denk, dus ik besta" spreekt het laatste woord. Het laatste woord spreekt, met de profeet Jesaja, Jezus op de koude steen: „Zie hier MIJ". En Pinchas Lapide zegt datzelfde m, t andere woorden in het Duits als een appèl aan zowel joden als christenen: „Leb Ihm zuliebe, nicht zuleid". De grote les In zijn onovertroffen studie over Dostojewski heeft de Franse criticus Jacques Cat- teau aangetoond, dat nie mand beter dan de grote Russische schrijver geweten heeft, dat de grote les van de passie niet zozeer gekend wordt vanuit de kruisiging, als wel vanuit de geseling, de doornenkroning, het spugen in het gelaat, de scheldwoor den, de smaad. En prins Mijs kin, de idioot uit Dostojews- ki's gelijknamige roman, merkt op, dat niet voor de ter dood veroordeelde, het von nis op zich, de dood, het erg ste is, maar de onverbidde lijkheid ervan. Waar sprake is van onverbiddelijkheid, is geen ruimte meer voor spre ken, voor smeken, noch voor gebed. Het woord houdt met het werkwoord „bidden" verband. Het stamt uit de oud-Gothische taal: „bidjan", betekent: op de bres gaan staan voor iemand. De „bitil" ons woord „pedel" - is: die naar van het gerecht. De „Christus op de koude steen" van Billerbeck is die „bitil", die dienaar van de ge rechtigheid die om der wille en vanuit de Messiaanse vre de zich voor allen heeft laten gijzelen. Binnen die joodse diaconie aan de mensheid, die de enige grond is van Is raels uitverkiezing, is de jood Jezus zoals Pinchas Lapide zegt, de Heiland van de hei denen en van ons allen ge worden. Want Hij heeft ten einde toe het woord vervuld tot in zijn ontlediging, wachtend op de koude steen van de Bergrede: „Biedt uw naaste uw liefde aan als uzelf". J. h. G. OUDE BRUNINK (Voor dit artikel heb ik veel te dan ken aan de opstellen van Theo de Boer over Levinas„Tussen filoso fie en profetie", anno 1976. Verder zijn geraadpleegd: Emanuel Livinas: Humanisme de l'autre hun synagogen, Ten Have, Baarn, 1983: Wie liebt man seine Feinde, Grünewald, Mainz, 1984, Die Berg- predigt. Utopie oder Programm? Grünewald, Mainz, 1982Jacques s de Tldiot, Parijs Pleiade, Galli- mard 1982; H. Leifker: Fuhrer durch Billerbeck's Heilige Statten, North Sea Jazz Festival brengt grote namen DEN HAAG Grote name als die van Cleo Laine, Sara Vaughan, Dave Brubeck, Do rothy Donegan, Illinois Jac quet, Clark Terry, Stephan Grapelli en Lionel Hamptoi moeten op 13, 14 en 15 juli he publiek naar het Haagse Con /3e gresgebouw trekken voor d negende editie van het Nortl Sea Jazz Festival. Het pro gramma vermeldt verder op tredens van J.J. Johnson me Nat Adderley en Dizzy Gilles pie met James Moody. In de categorie jazz-rock i de Amerikaanse trompettis Miles Davis de kar trekkéi Andere toppers zijn Weathe Report en de Japanse groe Casiopea. Eigentijdse muzie is er van de Lester Bowi Brass Phantasy, de Leader het Cecil Taylor/Max Road Duo Project, de Carla Ble Band en Kidd Jordan met he Improvisational Arts Ensem ble. Een interessant experimëïi aldus het programma, beloo de Clarinet Summit te worden Uiteenlopende muzikanten al David Murray, John Carte Alvin Batiste en Jimmy Ha milton zullen hun krachte meten. Er is dit jaar ook „percussion nightmet arties ten uit Brazilië, Turkije, Hon garije de VS en Nederland. Zoals de laatste jaren voortdu rend het geval was is ook di jaar veel aandacht voor blu« in Den Haag. Bekende name als B.B. King, -Bobby Blani Robert Cray, Jimmy Johnsoi Albert King, Little Miltor Magic Slim en Luther Alliso: staan op het programma, zonder dit keer is de presenta tie van New Orleans jazz me Kid Thomas (trompet) Dirty Dozen Brass band Drummer J.C. Heard kom met een eigen sextet en swin gende muziek uit de jaren twintig, dertig en veertig. (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2