wmi
TAFEL
Mgr. Bar: Bisschoppen moeten over vrede
en ontwapening gelijk denken en spreken
Verrassend ingrijpen in curie-top wekt
speculaties over ander soort pausschap
£eidóe
£eidóc6outo/tit
Vaticaan overweegt onderzoek
naar bevrijdingstheologie
PROGRAMMA PAUS
IN GOEDE WEEK
kerk
wereld
Korte
metten
DPR Utrecht wil contact met andere DPR's over pausbezoek
brieven
'filil
lezers
ACHTERGROND
DINSDAG 17 APRIL 1984 PAGI]
Bisschoppen en bisschoppen
conferenties moeten inzake
vrede, gerechtigheid en ont
wapening dezelfde taal spre
ken en dezelfde standpunten
verdedigen. Dit is ook daar
om noodzakelijk, omdat de
bisschoppen geen standpun
ten kunnen innemen die niet
volledig overeenstemmen
met de leer van de kerk. De
gelovigen mogen nooit gaan
twijfelen aan het gezag van
de kerk, omdat de leiders er
van uiteenlopende standpun
ten innemen.
Dat heeft de Nederlandse le
gerbisschop, mgr. R. Ph. Bar,
tevens bisschop van Rotter
dam, verklaard tijdens de
tweede conferentie van le
gerbisschoppen uit de gehele
wereld, die vorige week in
het Vaticaan werd gehouden.
De toespraak van mgr. Bar
over de „verantwoordelijk
heid van de legerbisschop en
de geestelijke verzorger in de
krijgsmacht inzake de grote
problemen van deze tijd, in
het bijzonder de discussie
over oorlog en vrede" is gis
teren gepubliceerd.
Mgr. Bar noemde het drin
gend noodzakelijk, dat de bis
schoppen en bisschoppencon
ferenties met elkaar over het
vredesvraagstuk discussiëren.
Het standpunt van de r.-k.
kerk is duidelijk. Als er toch
nog problemen zijn, dan moet
met het Vaticaan worden
overlegd. Hoe meer bisschop
pen en bisschoppenconferen
ties hun eigen opvatting ge
ven, des te zwakker wordt de
postie van de kerk en des te
moeilijker de zielzorg, zo
voegde mgr. Bar eraan toe.
Hij noemde als voorbeeld
van een broederlijke houding
ten opzichte van de wereld
kerk de wijze van werken
van de Amerikaanse bis
schoppen tijdens de voorbe
reiding van hun herderlijk
schrijven over vrede en ont
wapening. Nadat zij bij het
schrijven van hun brief met
uiteenlopende opvattingen
waren geconfronteerd, na
men zij in januari 1983 deel
aan een door het Vaticaan
georganiseerde „vredestop",
waarbij zij samen met onder
anderen vertegenwoordigers
van Europese bisschoppen
conferenties discussieerden
over de inhoud van hun
brief. Zulke consultaties zou
den vaker moeten worden
georganiseerd en door ker
kleiders en gelovigen moeten
worden aanvaard als uit
drukking van de collegiale
gezindheid van de bisschop
pen, aldus de Nederlandse le
gerbisschop.
Mgr. Bar noemde het de gro
te verdienste van de vredes
bewegingen, dat zij de gelovi
gen aanmoedigen tot bezin
ning op en discussie over het
vredesvraagstuk. Maar zij
kunnen dat naar zijn mening
alleen doen, als zij volledig
instemmen met de leer van
de kerk op dit gebied, waarin
het principe van de legitieme
verdediging en van een
meerzijdige en te controleren
ontwapening altijd is erkend.
Daarom is het des te belang
rijker, dat de kerk haar leer
duidelijk naar voren brengt
en verbreidt en allen die zich
voor de vrede inspannen, on
derricht, aldus mgr. Bar. Hij
zei zelf in Nederland ervaren
te hebben, dat vele aanhan
gers van de vredesbeweging
slecht op de hoogte ziin van
de leer der kerk en zien laten
meevoeren door de golf van
emoties en halve waarheden.
VPW Rotterdam
De Vereniging van Pastoraal
Werkenden in het bisdom
Rotterdam (VPW) blijkt het
overigens in verscheidene
opzichten niet met de bis
schop eens te zijn. In een
verklaring, opgesteld op de
zelfde dag als mgr. Bar bo
venstaande inleiding uit
sprak, distancieert de vereni
ging zich van de uitlatingen
van mgr. Bar over de moge
lijke plaatsing van kruisra
ketten in Nederland. Vooral
de wijze, waarop de bisschop
heeft gereageerd op het
standpunt van de Raad van
Kerken in Nederland heeft
de VPW geïrriteerd.
Mgr. Bar heeft na de uit
spraak van de Raad van Ker
ken, dat plaatsing van kruis
raketten in Nederland moet
worden afgewezen, ver
klaard, dat de raad niet heeft
gesproken namens de Neder
landse bisschoppen. Iedere
katholiek die op grond van
eigen overtuiging en gewe
tensbeslissing de plaatsing
niet afwijst, mag deze me
ning vanuit het geloof recht
matig hebben, aldus mgr.
Bar.
De VPW noemt de uitlatin
gen van mgr. Bar in strijd
met de manier waarop men
sen met elkaar moeten om
gaan. Zij wil voorts de in
druk wegnemen, dat de bis
schop namens de geloofsge
meenschap spreekt. Zo ge
makkelijk is een geloofsge
meenschap nu ook weer niet
te vertegenwoordigen door
een bisschop, aldus de VPW
Rotterdam.
De Vaticaanse congregatie
voor de geloofsleer, die
waakt over de zuiverheid
van de katholieke leer, over
weegt een kritisch onderzoek
in te stellen naar de Latijnsa-
merikaanse bevrijdingstheo
logie. In dit verband noemde
kardinaal Ratzinger, hoofd
van de congregatie, het werk
van de theologen Leonardo
Boff (die al eens eerder met
de congregatie te maken
heeft gehad), Gustavo Gu
tierrez en Jon Sobrino. Be
halve acceptabele en noodza
kelijke stromingen zijn er
ook laakbare en zelfs volko
men afkeurenswaardige rich
tingen, aldus Ratzinger.
De kardinaal zei dit na terug
keer van een ontmoeting met
Latijnsamerikaanse bisschop
pen te Bogota. De volkskerk
is volgens hem legitiem als zij
een kerk van het gehele volk
is, maar verwerpelijk als zij
zich met één klasse van het
volk identificeert.
Ratzinger had in Bogota ver
der gepleit voor een verster
king van de nationale com
missies voor de geloofsleer,
die volgens hem meer moe
ten samenwerken met de Va
ticaanse congregatie. Daaren
tegen hadden de bisschoppen
gepleit meer zelfstandigheid
van de bisschoppenconferen
ties inzake geloofsleer.
Ratzinger keerde zich uit
drukkelijk tegen marxisti
sche invloeden op de bevrij
dingstheologie. Hij wees in
dit verband naar de toe
spraak van paus Johannes
Paulus II tot de Latijnsameri
kaanse bisschoppen in 1979 te
Puebla.
De viering van de Paaswake
op zaterdag 21 april in de
Sint-Pieter, de pontificale
heilige mis op zondagochtend
op het Sint-Pietersplein en
de daarop volgende zegen
„Urbi et Orbi" (voor de stad
en voor de wereld) vormen
als gebruikelijk de plechtige
afsluiting door de paus van
de viering van de Goede
Week. Op Paaszondag zal te
gen half een in een korte
plechtigheid de Heilige Deur
van de Sint-Pieter, die gedu
rende het Heilig Jaar geo
pend is geweest, worden ge
sloten.
Eerder, op Witte Donderdag
om half tien, viert de paus in
de basiliek van het Vaticaan
samen met kardinalen, bis
schoppen en priesters de mis
bij gelegenheid van de wij
ding van de heilige olie. s
Middags begeeft hij zich naar
de basiliek van Lateranen,
zijn Romeinse bisschopskerk,
ter viering, om half zes, van
de eucharistie. Vrijdag viert
de paus om vijf uur in de
Sint-Pieter de liturgie van
Goede Vrijdag. Evenals an
dere iaren leidt hij 's avonds
om kwart over negen de
kruisweg bij het Colosseum.
In het Internationaal
Graalcentrum „De Tilten-
berg", Zilkerduinweg 375 in
Vogelenzang, zal er op 28
april een studiedag zijn, tij
dens welke Nederlandse
monniken die enkele weken
in Zen-kloosters in Japan
hebben vertoefd, zullen ver
tellen van hun ervaringen en
indrukken. Er zullen dia's
worden getoond. Ook zal er
een panel zijn, gevormd door
J. Hendrix van de Benedik-
tusgroep in Nijmegen, H. van
Heyster van de abdij Slan
genburg in Doetichem, Ch.
Smoorenburg van het Alber-
tinum in Nijmegen en J. Wit
kam van de abdij te Zundert.
Op 26 mei zal er in De Til-
tenberg een studiemiddag
zijn over het onderwerp „Zen
- a way of life" met Robert
Aitkin Roshi, Zen meester uit
Hawaii.
De Doopsgezinde Broeder
schap weigert verantwoorde
lijkheid te nemen voor het
ICTO (Interkerkelijk Comité
Tweezijdige Ontwapening)
als vredesbeweging. De Broe
derschapsvergadering (BV),
het hoogste beleidsorgaan,
heeft dit met een ruime
meerderheid besloten. Wel is
het de bedoeling gesprekken
tussen aanhangers van het
IKV en het ICTÓ en de broe
derschap op gang te brengen.
Her besluit van de Doopsge
zinde Broederschap is in de
lijn van besluiten van de
Hervormde en Gereformeer
de kerken, die eerder het
ICTO hebben afgewezen.
De Diocesane Pastorale Raad
van het aartsbisdom Utrecht
(DPRU) wil contact opnemen
met de DPR's in de andere
bisdommen om samen „pun
ten van zorg" te formuleren
voor een eventuele gezamen
lijke ontmoeting met de paus.
Tot deze punten van zorg re
kent de DPRU onder meer
de manier waarop in het re
cente verleden bisschopsbe
noemingen tot stand zijn ge
komen.
Tijdens de laatste vergade
ring van de DPRU heeft mr.
J. M. Chr. Klok, penning
meester van de Stichting
Pausbezoek, medegedeeld,
dat de parochies voor de gro
te vakantie geïnformeerd
zullen worden over de data
en het programma van het
pausbezoek. Het is zeker, dat
de paus Utrecht en Den Haag
zal bezoeken en ontmoetin
gen zal hebben met kerkelij
ke en burgerlijke overheden,
aldus Klok. Suggesties om de
paus te laten interviewen
door de KRO-televisie of te
laten voorgaan in een eucha
ristieviering bij de omroeppa-
rochie nam hij niet over.
„Bekend is, dat de paus een.
toespraak houdt vóór een be
zoek en een enkele keer ook
ter afsluiting van een bezoek.
Je moet er dus niet van uit
gaan, dat hij in discussie zal
gaan", zo verklaarde Klok.
In een brief aan de priesters,
diakens en oversten van reli
gieuze coomuniteiten noemt
bisschop Gijsen van Roer
mond het „vrijwel zeker",
dat de paus de afsluitende
plechtigheid zal bijwonen
van het zestiende eeuwfeest
van de sterfdag van Sint-Ser-
vaas. Mgr. Gijsen deelt in de
brief, die is afgedrukt in de
Analecta voor het bisdom
Roermond, voorts mee, dat
de bisschoppen in september
nader ingaan op een concre
tisering van het programma
van het pausbezoek, vooral
ten aanzien van de „geestelij
ke inhoud ervan"
Paas-eier-
mannetjes
Vandaag een recept voor
wie een paasontbijt leuk
wil opfleuren (en natuur
lijk ook een menu tip voor
morgen).
Voor 4 eiermannetjes is no
dig: brooddeeg van: 250 g
bloem, 1 theelepel zout en
basterdsuiker, 15 g gist (of
genoeg gedroogde gist),
1 Vt dl melk, 25 g boter,
half ei 4 niet te grote ei
eren half ei, margarine,
8 krenten.
Meng bloem, zout en basterd
suiker. Maak de gist aan met
weinig lauwe melk (lauw is
40 gradenen giet het men-
geltje in een kuiltje in de
bloem. Zet de kom een
kwartier afgedekt op een
lauw-warme plaats, bijvoor
beeld in een bak met warm
water. Laat de boter smelten
in de rest van de melk.
Schenk dit mengsel samen
met het halve ei bij de bloem
en meng het er door. Ge
bruik iets meer melk als niet
alle bloem nat is geworden,
het deeg moet dik zijn, maar
niet droog. Kneed zolang dat
het deeg loslaat van de han
den en duidelijk luchtig is.
Laat het deeg drie kwartier
rijzen in de kom met daarop
een natte doek, in een bak
met warm water. Pas op
voor tocht. Kneed het deeg
vervolgens een keer door en
vorm er vier bolletjes van.
Vorm aan één kant een
hoofdje, duw de andere kant
wat platter en knip de armen
en benen in.
Leg een afgewassen rauw ei
op de buik van het mannetje
met diens armen erover.
Knip mond, ogen en neus in
het kopje. Accentueer de
ogen met een krent. Strijk
losgeklopt ei over het deeg.
Leg de broodjes op een met
margarine ingevette bak
plaat en laat ze tien minuten
narijzen in de oven, die op
zijn laagste stand staat. Bak
ze gaar op stand 6 of 225, in
ongeveer tien minuten.
(Vroege vogels maken de ei
ermannetjes op paasmorgen
klaar, wie het liever rustiger
aan doet, kan ze heel goed
zaterdags al bereiden).
Menutip vor morgen: gehakt
met koolraap en aardappelen
mokka vla met schuimpjes.
JEANNE
(Door onze correspondent «n Hik mindpr tiid nvpr zal
VATICAANSTAD De
„aardverschuiving" vori
ge week in de top van de
Romeinse curie en in het
bestuur van Vaticaan
stad, heeft alle Vaticaan-
-beschouwers (de zoge
naamde Vaticanisten) da
nig verrast. Er waren
enige oude en ziekelijke
kardinalen aan ver
vroegde pensionering
toe. Dat was bekend.
Maar dat hun vertrek tot
zulke grote reorganisa
ties zou leiden had nie
mand verwacht.
Het Vatiéaan is geen demo
cratie en de paus, de spiri
tueel en wereldlijk leider, is
aan niemand verantwoor
ding schuldig, ook niet aan
de kardinalen die hem heb
ben gekozen. De paus mag
zijn kerk dus rustig laten
gissen naar de achtergron
den van zijn besluiten. Dat
gebeurt ook nu.
De paus stuurt twee oude
kardinalen met pensioen,
geeft aan enkelen zwaarde
re functies, haalt nieuwe,
veelbelovende „managers"
naar Rome en onthoudt an
deren de verwachte promo
tie. Geconcludeerd mag
worden, dat de curie min
der Italiaans is geworden,
dat het kerkbestuur zich
nog meer heeft geïnterna
tionaliseerd. Voor vele Ita
lianen is dit nog altijd moei
lijk te verwerken. Opge
merkt wordt overigens, dat
de paus dit keer niet zijn
Poolse landgenoten heeft
voorgetrokken, maar de
functies „eerlijk" onder de
niet-Italianen heeft ver
deeld.
Vice-paus
De Italiaanse kranten leg
gen praktisch alle de na
druk op de „promotie" die
aan kardinaal Casaroli te
beurt zou zijn gevallen.
„Casaroli vice-paus" en
„Casaroli onderkoning van
Vaticaanstad", zo luiden de
koppen in de kranten. De
salto, die de Afrikaanse
kardinaal Gantin maakt
naar de top van de curie, de
meest spectaculaire promo
tie van de laatste jaren,
wordt afgedaan als een van
de mutaties. Kardinaal
Gantin komt dan ook als
prefect van de congregatie
voor de bisschoppen op
een stoel die traditioneel
door Italianen werd ingeno
men. Evenmin wordt de
komst van een Oostenrijker
en een Hongaar in de lei
ding van de congregatie
van de sacramenten en de
liturgie begrepen. Ook dit
departement was tot nog
toe in handen van Italia
nen.
Kardinaal Casaroli mag dus
de Italiaanse eer redden.
Als plaatsvervanger van
het staatshoofd (de paus)
kan hij decreten uitvaardi
gen en postzegels uitgeven.
Voor deze bevordering
moest hij wel de leiding
van het huishoudelijk be
stuur van Vaticaanstad (een
pauselijke commissie) opge
ven. Pikant detail in deze
affaire is dat de vice-voor-
zitter van deze commissie,
de Amerikaanse bisschop
Marcinkus (als directeur
van de pauselijke bank bij
legio schandalen betrok
ken) niet de plaats van Ca
saroli inneemt. Hij blijft vi-
cervoorzitter (onder de Ita
liaan Baggio) en dit wordt
weer uitgelegd als een aan
zienlijke vermindering van
Marcinkus' kans op de kar
dinaalshoed later dit jaar.
„Ostpolitik"
Wat de delegatie van be
stuursbevoegdheden aan
kardinaal Casaroli betreft:
de paus wil zich meer op de
kerk concentreren en de
wereldlijke zaken voortaan
aan deze Italiaanse kardi
naal overlaten. Casaroli is
de architect van de' Vati
caanse „Ostpolitik", van de
opening naar het oosten.
Casaroli, die doorgaat voor
een van de bekwaamste di
plomaten in de curie, heeft
de laatste tien jaar met de
communistische regimes
van Oost-Europa een ver
standhouding opgebouwd
waarbij de een de ander
neemt voor wat hij is, een
relatie van wederzijds res
pect dus. Of Casaroli's pro
motie tot vice-paus nu af
breuk doet aan zijn inspan
ningen voor deze Ostpolitik
is niet geheel duidelijk.
Vast staat, dat Casaroli nu
meer aandacht zal moeten
besteden aan het Vaticaan
en dus minder tijd over zal
hebben voor zijn contacten
met de regimes in het oos
ten. De vraag is nu wat de
paus met de Ostpolitik voor
heeft.
Maar Casaroli's benoeming
tot plaatsvervangend staats
hoofd heeft nog een "belang
wekkend aspect. Hij zal de
paus meer kans geven zich
als kerkelijk leider te ont
plooien en te presenteren.
Maar hoe zal de paus dat
doen? Meer encyclieken,
meer brieven, meer verma
ningen aan zijn „dienaren"
en aan zijn gelovigen? Een
waarnemer waagt zelfs de
veronderstelling, dat de
paus de komende jaren nog
meer zal gaan reizen, nog
meer de verschillende de
len van de wereldkerk zal
bezoeken.
Er wordt zelfs geopperd,
dat de paus zich voor lange
re tijd in de probleemgebie
den van de kerk wil ophou
den om zelf meer zijn stem
pel te drukken op de reor
ganisaties ter plekke, om
zelf de uitvoering van zijn
beleid te willen controle
ren. De paus een maand
lang in Brazilië, in Korea,
in Australië... Een paus ook,
die de wat zelfvoldane Va
ticaanse sfeer verruilt voor
het front, waar de kerk
moet vechten om de jonge
generatie voor zich te win
nen, waar moeilijke relaties
bestaan met heersende regi
mes. Zo'n paus zou zich
minder in het Vaticaan
moeten ophouden, nog
meer in de (kerk-)provincie
vertoeven en de lopende
staatszaken dus moeten
overlaten aan een soort re
siderende paus in het Vati
caan, zijn staatssecretaris
caan, zni
kardinaal
Casaroli.
Ander pausschap
Als de paus dit wilt berei
ken met zijn promotie van
Casaroli zou hij het karak
ter van het pausschap ge
heel willen veranderen. De
Tiber moet in deze voorstel
ling haar centrale positie in
de rooms-katholieke kerk
afstaan aan de Atlantische
Agostino Casaroli
Oceaan, schrijft een Ita
liaanse krant cryptisch. Als
het aan deze paus ligt, vor
men Italië en West-Europa
niet meer de spil waarom
de kerk draait. Dat heeft hij
met zijn tientallen reizen al
duidelijk willen maken. De
grote continenten van de
Derde Wereld zullen het
werkterrein zijn van de
nieuwe pausen. Zo uitge
legd, vrezen de commenta
toren, zou Casaroli's promo
tie weieens kunnen uit
draaien op een degradatie
van Italië en van West-Eu
ropa.
De benoeming van de
zwarte kardinaal Gantin
naar de machtige congrega
tie voor de bisschoppen be
vestigt deze theorie. Geen
enkele bisschop zal er in
het vervolg meer worden
benoemd in Nederland, de
VS of in China, die niet is
„goedgekeurd" door Ber-
nardin Gantin, een prelaat
uit Benin. En de paus hecht
aan dat bisschopsambt. Het
is, zoals hij weieens heeft
gezegd, het enige middel',
dat zijn woorden en maat
regelen uitdraagt tot in de
verste uithoeken van de
wereldkerk.
De interpretaties van de
„machtswisselingen" in het
Vaticaan blijven de Vatica
nisten bezighouden. Maar
de enige die weet wat hij
wilt is de paus. En alle an
deren mogen slechts raden.
Nauwelijks nieuws
PREMIER Lubbers houdt ernstig rekening met de r
heid dat er een kabinetscrisis komt over de plaatsing
kruisraketten in Nederland. Hij vindt de kwestie i
crisis waard. Dat zijn de opvallendste punten uit een
gesprek met de premier, dat het afgelopen weekeinde!
NRC verscheen. Aan dat vraaggesprek, dat niet zo heel
méér onthulde dan het interview dat wij onlangs m
heer Lubbers publiceerden, is vervolgens ook inr
krant uitgebreid aandacht besteed. Maar waren di ,ai
spraken wel zo bijzonder?
pol
Op deze plaats is er al eerder op gewezen, dat sinds er^
maanden aan elke uitspraak van welke politicus dan ma
grote aandacht wordt besteed als het maar gaat ov^g c
kwestie van de plaatsing van de kruisraketten. Dat hede la
de afgelopen weken ook al ruimschoots tot misverstapk^1
geleid, met name waar het ging om uitspraken van pri
Lubbers. Daar waar hij in het geheel niets nieuws bedjat
te zeggen werd er toch een mogelijk nuanceverschil wajeria
nomen, waarna werd uitgelegd dat zijn uitspraken toch) be
anders waren dan enkele weken eerder. Hetgeen, na, de
nieuwde uitleg, vervolgens meestal niet het geval blefie
zijn. Kortom, opgewonden reacties op politieke uitspij" ,r
over de kruisraketten kunnen in deze periode het best
enige korrels zout worden genomen.
Dat geldt grotendeels ook voor de recente uitspraakr 'v,
premier Lubbers, maar er zijn toch wel wat voorzichtige]^/
clusies uit te trekken. De premier heeft kennelijk een itjjdi:
schuwing willen geven aan zijn coalitiepartner, de VVDr wi
partij heeft immers steeds verklaard, dat de plaatsing} vo°
kruisraketten strikt noodzakelijk is. Een besluit tot
plaatsen zal een kabinetscrisis tot gevolg hebben, aldus rf c
de fractievoorzitter en politiek leider van de VVD, EcS^d
pels, meerdere malen laten weten. Mot
A hij
ALS dat dreigementen waren, dan heeft ook Lubbers iLn r<
zijn beurt er geen twijfel over laten bestaan, dat een fng_
netscrisis zeker tot de mogelijkheden behoort als het gaastils
de vraag of er wel, of geen, of minder dan 48 kruisrakft ik
moeten worden geplaatst. Hij onderstreept daarmee oP
eerste plaats, dat het probleem rond de kruisraketten ter ec
een van de belangrijkste politieke problemen van ditl^
ment is. Maar hij maakt daarbij tevens duidelijk, dat har
geen ander op dit moment de politieke leider is vanuffe
CDA. Het zijn immers meestal fractievoorzitters die dr( scl
met een kabinetscrisis en in dit geval is het de premieqde'i
Daarmee is ook tegenover de CDA-kamerleden di1'
lijk gemaakt, dat het politiek leiderschap van de grootsti \ai
geringspartij in zijn handen ligt. Bp
Brieven graag kort en
duideli|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Reform Katholicisme
(2)
Het verstandige en wijze ant
woord van Mevr. Verheyen-
Holthuysen zou ik als volgt
willen aanvullen. Het rijk van
Christus dat de kerk is, is niet
de gemeenschap van hoog
waardigheidsbekleders, of van
middenstanders, van rijken,
armen of theologen, van stu
denten of arbeiders maar een
gemeenschap van gelovigen,
waar al deze groepen een ei
gen functie en roeping uitoefe
nen binnen een bepaalde cul
tuur. Dit door Christus ge
stichte rijk wordt bestuurd
door de apostelen en hun op
volgers met de opdracht te
binden en te ontbinden, te on
derrichten en de H. Sacramen
ten te bedienen. Inzendster
konstateert dat in de loop der
geschiedenis vele dingen te
recht zijn gecorrigeerd zoals
b.v. de aflaatspraktijken, en
dat na de vele inzinkingen al
tijd wel een herstel volgde.
Mevrouw heeft gelijk, maar
het schijnt haar toch te ont
gaan dat het nu- om zaken
gaat, veel ernstiger als aflaat-
praktijken, namelijk om zaken
die de grondslagen van het ge
loof raken. Wanneer men kon
stateert dat kerken praathui
zen worden waar o.a. ook Sin
terklaasfeest gevierd werd, dat
tabernakels permanent zijn af
geschermd, dat aanbidding
van het H. Sacrament werd
opgeheven, duidt dit op het
verloren gegaan zijn van het
besef van dé waarachtige te
genwoordigheid van Christus
in de H. Eucharistie. Ziet men
Christus nog als God en mens?
Bij het overbenadrukken van
het menselijke in Christus we
ten we niet meer dat wij wat
Jezus als mens deed moeten
zien als een openbaring van
wat hij als God bewerkt met
de Vader en hun gemeen
schappelijke Geest. Als deze
waarheid verzwegen wordt,
weggemoffeld, gaat het wezen
van ons geloof verloren. En
dat doet veel pijn. Van deze
waarheid mogen wij nooit af
scheid nemen. Laat ons de
moed hebben voor Christus als
God-mens op te komen, voor
de H. Eucharistie en voor de
H. Mis. Tot eer van God en
heil van ons allen.
H. Rutges,
DEN HAAG.
(Naschrift: discussie gesloten,
redactie.)
Spaarrekening
Gaarne wil ik reageren op de
ingezonden brief in de krant
van 30 maart j.l. over de erva
ringen van een lezer met de
Junior Blauw Spaarrekening.
De schrijver vindt de Jv me
Blauw Spaarrekening a*r T
van opzet, maar hij maaki He
tweetal kritische opmerki|beid
over het overmaken van*- _0
door derden (ouders, groi
ders b.v.) naar de
Blauw Spaarrekening.
De eerste opmerking
het feit dat degenen die toc
overmaakte naar een juben
Blauw Spaarrekening tierfder
gen eerder bericht van moe
schrijving ontving dan dtfde
nior Blauw spaarder be: ka
van bijschrijving. voe'
Niet te ontkennen valt dé 156
overboeking van een bejen
naar een Junior Blauw Sp>el°
rekening een aantal dls L
kost, maar dit betekent I u
dat er ook tien dagen rente1 6
mist wordt. De rentever,
ding gaat in zodra het geldt he
de derde naar de postgiroii
spostspaarbank is overgebfp
ook al duurt het daarna Ag<
enkele dagen voordat |den
spaarder zijn/haar dagafscE e
in huis heeft. bwej
Daarnaast vindt de briefsclr b
ver het een onvolkomen) d
dat wanneer een derde eenr at
drag per giro overmaakt, Op
dagafschrift van de jeugje z
spaarder niet vermeldt wiede 1
geld heeft overgemaakt. |iidd
wij vonden dit een onvol en
menheid, daarom sturen) a
sinds kort deze informatie). U
met het dagafschrift varïk
Junior Blauw Spaarder, 'ht
Drs. A. Derf du
Chef part. spaardiensten J 0r
Maria - viering
fegd
tn ol
I lie!
sch
teldi
^der
Mevrouw T. Halkes meenf6
de kerk met haar Maria c
ring eeuwenlang de oorza eS.
geweest van de achterste ni
van de vrouw. Wanneer
vrouw Halkes haar zin 1 IJ1,
zal zij een kilte in de ker
werkstelligen. Als de wer
ke rol van Maria als de
der van Jezus en de m
van alle christenen, gebaj
liseerd wordt terwille van
te ver doorgedreven em
patie, wordt ook de werki
betekenis van Jezus al
God-mens ondergraven, e
de liefde en warmte ii
kerk verdwijnen. Dat blij
uit het verloop van haai
toog. Door Maria wordt d
lijk wat op geen enkele
tot uitdrukking kon wc1' f
gebracht: namelijk de liefi
de zorg van God voor de r
sen. Met Maria heeft Go<
de vrouw mogelijkheden V
den die geen enkele vrou
welke baan ook al is he
van een docerende theo
heeft om de mensen te
deren. Niet dat een
geen baan mag hebben of
haar rechten opkomen,
zij mag Maria niet van
unieke en uitzonderlijke i
verdringen, met een voort
die in haar bemiddeling ti
God en de mensen en de
sen onderling uniek is.
mevrouw Halkes maar
eens kritiek uitoefenen o
geïllustreerde weekbli ,cu'w
waar de vrouw onophoud
als sex-symbool wordt u
buit. Tc
ide
C'ni
ze
:hte