Fraai antiek op humane
kunstbeurs in Breda
Anatomische modellen
in galerie Den Haag
a
Negatief advies
ondernemingsraad
Wibo Yan de Linde
KUNST
£eidóc6otu£int
DINSDAG 17 APRIL 1984 PAGINA
■AC
Morgen geen
„Dader"in
Circustheater
DEN HAAG Door een bles
sure van een van de acteurs
gaat de voorstelling van de mu
sical van Annie M.G. Schmidt
„De dader heeft het gedaan"
morgenavond in het Scheve-
ningse Circustheater niet door.
Acteur Ferd Hugas scheurde
zijn enkelbanden toen hij zich
verstapte. De voorstellingen na
morgen zouden wel door kun
nen gaan; gehoopt wordt dat
Fergas zo kan worden behan
deld en omzwachteld, dat hij de
rest van de Haagse voorstellin
gen kan uitdienen.
Pulitzer-
prijzen
in Amerika
NEW YORK De Los
Angeles Times, de Wall
Street Journal, de New
York Times en de Bos
ton Globe hebben gis
teravond elk twee Pu-
litzerprijzen gekregen.
De Pulitzerprijs is de
hoogste prijs die in de
Amerikaanse journalis
tiek haalbaar is. De
prijs voor internationale
bericntgeving was voor
de maakster van een
reeks artikelen over het
Midden-Oosten.
Toneelstuk Anne
Frank stimuleert
bezoek aan Achterhuis
AMSTERDAM De voorzitter van de
Anne Frank-stichting, D. Houwaart,
heeft gistermiddag de Anne Frank-
-penning uitgereikt aan spelers en me
dewerkenden aan de voorstelling „Het
dagboek van Anne Frank". De uitrei
king vond plaats in het Anne Frank-
-huis te Amsterdam. Ook vertaalster-
/bewerkster Mies Bouhuys was aanwe
zig. Volgens Houwaart gaat van de
voorstelling een enorme stimulans uit
om het Anne Frank-huis te bezoeken.
„Vanaf de dag dat het toneelstuk in
première is gegaan is het bezoek met 24
procent gestegen", aldus Houwaart.
Machito overleden
LONDEN Machito, de jazz
bandleider in het Latijnsameri-
kaanse genre die de tegenhanger
van Duke Ellington werd ge
noemd, is gisteren op voorzover
men weet 72-jarige leeftijd in
Londen overleden. Het orkest
van Machito, dat zijn domicilie
had in New York, speelde voor
twee weken in Ronnie Scott's
Club in de Britse hoofdstad en
zou gewoon doorgaan, "omdat
Machito het zo zou hebben ge
wild", volgens Pete King, een
partner in de befaamde jazz-
-club. Machito heeft meer dan 40
jaar lang Afrikaans-Cubaanse
ritmen gespeeld en hij was een
van de eersten die die muziek
fuseerde met moderne jazz.
Sir William
Empson dood
LONDEN Sir Wiliam
Empson, een invloedrijk
Engelse dichter en literair
criticus, is op 77-jarige
leeftijd in Londen overle
den. Zijn eerste kritische
werk, „Seven types of am
biguity", in 1930 versche
nen en in 1947 herzien,
was van invloed op de zgn
„Nieuwe kritiek"-bewe-
ging die eerder aandacht
voor de literaire tekst dan
voor vage speculaties over
de bedoelingen van de
schrijver wenste.
WD: „OPGESLAGEN KUNST
MOET NAAR BUITENLAND"
DEN HAAG De VVD-fractie in de Tweede Kamer
vindt dat het mogelijk moet worden om kunstwerken die
de overheid als gevolg van de Beeldende Kunstenaars Re
geling in zijn bezit heeft, te verkopen aan buitenlandse ge
gadigden. Momenteel is de verkoop van BKR-kunstwer-
ken niet mogelijk. „Kunst is er om bekeken te worden en
niet om van overheidswege te worden opgeslagen", zo stel
len de VVD-kamerleden Pillis, Dijkstal en Kamp in schrif
telijke vragen aan minister Brinkman (WVC) en staatsse
cretaris Bolkestein (Economische Zaken).
De VVD-ers zijn tot hun gedachte gekomen door de reac
ties die er in de Verenigde Staten zijn geweest op een tele
visie-documentaire van CBS over Nederland. Daarin werd
nogal wat nadruk gelegd op het grote aantal kunstwerken
dat in Nederland ligt opgeslagen als gevolg van de BKR.
Veel Amerikanen zouden na het zien van de documentaire
de Nederlandse ambassade in Washington hebben bena
derd met de vraag of het mogelijk is kunstwerken uit de
opslag te kopen.
BREDA Al is de Neder
landse kunst- en antiekbeurs,
die jaarlijks in Breda wordt
gehouden en, zoals gisteren
gemeld dit weekeinde is geo
pend, geen kunstgebeuren
waar een schilderij van een
miljoen of meer te koop
wordt aangeboden, toch is de
18e editie die in het Turfschip
wordt gehouden, een kapitale
happening geworden. Kapi
taal vanwege de inbreng van
o.a. de Bredase kunsthande
laar Pieter van Aalst, die een
indrukwekkende beelden-
kast uit het midden van de
zeventiende eeuw presen
teert (vraagprijs: 3 ton), als
ook een prachtig kruisvoet-
kabinet, met fantastisch mar-
queterie-werk. De pendant
van dit kabinet bevindt zich
in het Rijksmuseum te Am
sterdam, zij het dat dat kabi
net een zwart fond heeft, ter
wijl het meubel in Breda in
zijn geheel bruin is. Het in
legwerk is echter van dezelf
de fenomenale kwaliteit,
waarbij de overeenkomsten
van dit kabinet en dat in het
Rijksmuseum zo treffend
zijn, dat Van Aalst ook dit
meubel toeschrijft aan de
Amsterdamse schrijnwerker
Jacob van Mekeren, (1658-
1733), van wie tot op heden
slechts vier meubelen bekend
waren. Het kabinet in Breda
wordt gedateerd op 1690; de
vraagprijs voor het stuk dat
zich bevond tussen een partij
negentiende-eeuwse Engelse
meubelen, bedraagt 225.000
gulden.
Met de inzending van Van
Aalst bewijst „Breda" dat het
stevig aan de weg timmert
om aanspraak te blijven ma
ken op de eretitel na Delft
kwalitatief Nederlandse beste
kunst-en antiekbeurs te zijn.
Daarnaast wil Breda ook een
beurs zijn, waar degene die
niet over zo'n royale porte
monnee beschikt, aan zijn
trekken komt. De Amster
damse glasspecialist Peter
Korff de Gidts b.v. vertelt,
dat hij niet alleen een unieke
18e-eeuwse Zeven-Provin-
ciën-bokaal bezit (vraagprijs
10.500,-), maar vertelt er te
gelijkertijd bij dat de bezoe
ker bij hem ook een mondge-
blazen glas van 75 gulden
kan kopen.
Humaan
Deze humane publieksbena-
dering verleent de Bredase
beurs een eigen charme, en
doet het gebeuren in het
Turfschip daarmee verschil
len van dat in het Delftse
Prinsenhof, dat zich nog
steeds ietwat afstandelijk
presenteert. „Delft is een
beurs voor kijkers, Breda
voor kopers", zeggen de 38
antiquairs en kunsthandela
ren, die tot en met 23 april in
het Turfschip acte de présen-
ce geven. Een en ander
houdt in dat het prijspeil ook
wat milder is dan in Delft, -
uitzonderingen daargelaten -
zij het dat de absolute top er
eveneens minder frequent
voorkomt. Dat is b.v. het ge
val met Chinees porselein.
Een kwaliteit als Van der
Ven en Van der Ven uit Den
Bosch in Delft en Valken
burg laat zien, is in Breda
niet aanwezig. Er zijn welis
waar goede stukken te koop,
maar een superbe kwaliteit
als de Bossche antiquair vaak
toont, is er niet. Hetzelfde
geldt voor het zilver; Beel-
ings uit Leeuwarden wordt
wat dit onderdeel betreft
toch wel gemist.
Specialisten
Hoewel er vooral „generalis
ten" in Breda vertegenwoor
digd zijn - antiquairs, die van
alles wat in huis hebben -
zijn er toch zeker ook specia
listen. Zo'n man is b.v. de
Nederlandse barometer-spe
cialist Bert Bolle uit Maar
tensdijk. Hij toont een collec
tie Hollandse en Engelse ba
rometers van een indruk
wekkende kwaliteit. Zijn ge
middelde prijspeil voor een
achttiende-eeuwse barometer
varieert van 5500 tot 7500
gulden, maar Bolle heeft ook
heel bijzondere stukken, die
hij met veel moeite verwerft,
desnoods restaureert en ze
vervolgens - gedocumenteerd
en wel - aanbiedt.
Ook Peter Korff de Gidts is
zo'n man. Na zijn prachtige
Zeven-Provinciën-bokaal,
komt hij met vroeg-Veneti-
aans glas en een achttiende-
eeuws vroedschapsglas uit
Harlingen. (prijs: 9000,-),
met als ingegraveerde voor
stelling St. Joris, die de draak
verslaat, met daarbij het
stadswapen van Harlingen.
Ook Hans Kreft (Rotterdam)
is een specialist, maar dan op
het gebied van klokken. Een
prachtige pendule réligieuse
(gesigneerd: Margotin, Parijs,
ca 1700) maakt deel uit van
zijn collectie, terwijl zijn
stadgenoot B. Binnenweg een
wandklok als zogenaamd
„Oeil de boeuf" laat zien,
waarbij deze naam slaat op
de koeienoogvorm van de
wijzerplaat. De klok is gesig
neerd: Szfozig a Wangen en
gedateerd omstreeks 1710. De
eikenhouten kast is belijmd
met terehout met daarin
schildpadstructuur.
Opvallend
Twee exposanten vallen in
Breda vooral op door datgene
wat ze hebben meegebracht.
In de eerste plaats is dat Hil-
legonda Buying uit Vinke-
veen, die met prachtig oud-
Perzisch keramiek en glas
komt. Juist zij heeft zich toe
gelegd op publiek met een
wat minder brede beurs; een
schitterende Perzische tegel
(groot formaat) kost bij haar
375,-, zij het dat het diep
blauwe glazuur wat bescha
digd is. Zo'n tegel is evenwel
in vergelijking met Neder
landse tegels bepaald redelijk
geprijsd, terwijl de zeldzaam
heid ervan veel groter is.
Een andere opvallende expo
sant is P. Italiaander uit Am
sterdam, die niet alleen met
pré-Columbiaanse keramiek
komt, maar ook met exoti
sche kunstvoorwerpen uit
Afrika en Azië, uit voorna
melijk de achttiende eeuw.
Italiaander constateert dat
met name jonge verzame
laars gefascineerd zijn door
deze vaak primitieve kunst
uitingen, waaronder zich tal
van voorwerpen bevinden,
die dienst gedaan hebben tij
dens godsdienstige rites van
uitheemse volkeren. Een
kwalitatief goed Afrikaans
beeld kost in deze stand 1500
tot 2000 gulden, maar er zijn
keramische grafvondsten van
rond de 200 gulden te koop.
Een vuurvergulde pendule met wit marmer met haan met en
geltje. Frankrijk, 3e kwart achttiende eeuw. (Collectie: La Resi
dence, Den Haag).
Bij Van Megchelen uit Eind
hoven is een veertiende-
eeuws in „Weiche Stil" ge
dreven zilveren crucifix te
zien, dat afkomstig is uit het
boven-Rijnse gebied. Lende
doek, baard en haren van de
gekruisigde Christus-figuur
zijn verguld. E. Dokter uit
Deventer tenslotte - vroeger
in Warnsveld - presenteert
o.a. een serie negentiende-
eeuwse bronzen (veelal uit
Frankrijk).
De kunst- en antiekbeurs in
Breda van dit jaar overziend,
luidt de constatering dat het
peil hoger ligt dan vorig jaar.
Met name een aantal goede,
zeventiende-eeuwse kasten
(in prijs variërend van 20- tot
37.500 gulden), trekt deze
keer de aandacht. Daarnaast
is er echter zoveel te zien, dat
één ochtend of één middag
zeker en een hele dag bijna
nog te kort zijn.
KLAAS GOïNGA
(Vervolg van de voorpagina)
HILVERSUM De on
dernemingsraad van de
AVRO heeft het algemeen
bestuur van de omroep
vereniging geadviseerd
TROS Aktua-chef Wibo
van de Linde niet te be
noemen tot directeur Ra
dio en Televisie van de
AVRO. „Van de Linde
heeft niet in voldoende
mate kunnen aantonen
over de ervaring en kwa
liteiten te beschikken die
een AVRO-directeur zou
moeten hebben", zo heeft
OR-voorzitter Jan Taat
desgevraagd laten weten.
Het AVRO-bestuur zou gister
avond een beslissing over het
al dan niet benoemen van Van
de Linde hebben genomen,
maar kwam er niet helemaal
uit. De ondernemingsraad is
mede op basis van een per
soonlijk gesprek met Van de
Linde tot de overtuiging ge
komen dat het onverstandig
zou zijn om de voorgenomen
benoeming door te zetten. Be
halve onvoldoende ervaring
en kwaliteit vindt de OR ook
het verzet van de AVRO-Di-
rectieraad en de afdelingshoof
den tegen de benoeming van
groot belang.
Verder blijft de raad bezwaar
maken tegen de manier waar
op het AVRO-bestuur en met
name voorzitter Wallis de
Vries met de benoeming is
omgesprongen.
Mocht het bestuur Van de
Linde benoemen, dan kan de
ondernemingsraad nog een
kort geding aanspannen om de
benoeming tegen te gaan. OR-
-voorzitter Taat noemde dit
echter een „heilloze en nutte
loze weg", die de raad waar
schijnlijk niet zal bewandelen.
Aanval Kunstenbond FNV op
salariskorting omroepmusici
AMSTERDAM Het is ondenkbaar dat de vakbonden een
koppeling toe zouden staan tussen de loonvorming van de om
roepmusici en die van de overige orkesten, waarop de overheid
invloed heeft. Het is dan ook onjuist dat de NOS zonder overleg
met de bonden de trendvolgerskorting van drie procent toepast
op de salarissen van de omroepmusici.
Dit heeft de advocaat van de Kunstenbond FNV, mr D. Christe,
gisteren gezegd tijdens een kort geding tegen de NOS voor de
president van de rechtbank in Amsterdam. Volgens de bond zijn
de omroepmusici geen trendvolgers, zoals hun collega's bij de
door de overheid gesubsidieerde orkesten, en doorkruist de NOS
met haar handelswijze het onlangs gestarte overleg over de om-
roep-CAO 1984.
Christe betoogde dat weliswaar is afgesproken zoveel mogelijk
de lonen zoals die worden vastgesteld door het Contactorgaan
Nederlandse Orkesten (NCO) te volgen, maar dat geen sprake is
van een automatische koppeling van de lonen van de omroep
musici daaraan. „Er dienst eerst met de bonden overlegd te wor
den. Het is in theorie mogelijk dat die akkoord zouden gaan,
maar dan moet er wel iets tegenover staan in de vorm van bij
voorbeeld werkgelegenheid", aldus de raadsman.
NOS-advocaat mr B. Geersing betoogde betoogde dat er in de
Bijzondere Arbeidsvoorwaarden voor Musici (BAM) bij de NOS
altijd sprake is geweest van een koppeling van de arbeidsvoor
waarden aan die van de overige orkesten en dat die altijd auto
matisch wordt toegepast. „Tot nu toe is dat steeds in het voor
deel van de omroepmusici geweest, maar nu dat een verlaging
betekent loopt de Kunstenbond naar de rechter in plaats van
met de NOS te overleggen", zo zei hij. De uitspraak is op 26
april.
Ronald van Tienhoven
noemt zijn drie sculptu
ren in galerie Den Haag
'anatomische modellen'.
Op het affiche van de
tentoonstelling is een
opengevouwen bloem op
een anatomie-tafel afge
beeld; geleerden rond de
tafel ontleden de bloem.
De kunstenaar Van
Tienhoven nam deze rol
over en verdiepte zich in
het groeiproces van een
bloem gekoppeld aan de
dynamiek. Voor hem
was de versregel van de
Amerikaanse dichter
Cummings een leidraad:
„An orchid whose veloci
ty is sculptural".
De beweging van een bloem
werd zichtbaar gemaakt in
drie houten beelden, die elk
een bepaalde fase van groei
laten zien. Zij bestaan uit een
opeenstapeling van verschil
lende verdiepingen houten
spijltjes - hij gebruikte be
zemstelen die hij in stukjes
zaagde - waartussen triplex is
aangebracht. Nergens is ge-
Erobeerd de constructie van
et beeld te verhullen; het is
een open structuur zonder
bekleding en zelfs schroeven
zijn niet weggewerkt. Dat
maakt deze drie beelden
kwetsbaar. Het eerste beeld
reikt tot het plafond van de
galerie en is het meest stati
sche van de drie. De verticale
richting is het belangrijkst en
er is nog nauwelijks bewe
ging. Alleen de hoge basis
van spijltjes die kriskras door
elkaar heen staan en de bo
venkant van golvend triplex
tonen iets van dynamiek. De
tweede sculptuur is kleiner
van afmeting en onrustiger.
Er wordt beweging in het
beeld gebracht door de spij
len te laten wijken, naar bin
nen of buiten toe. Tenslotte
Ronald van Tienhoven, „Anatomisch model" 1984,
houtsculptuur.
waaiert het derde en kleinste
beeld naar alle kanten uit. Er
ontstaan zelfs tegengestelde
bewegingen.
De bloem is in dit laatste
beeld gedeeltelijk opengevou
wen en buigt zich naar het
licht dat door het voorraam
van de galerie naar binnen
schijnt.
Peter Schenk
De zee en het strand omgezet
in kleur en vorm is het cen
trale thema in de schilderij
en, gouaches en grafiek van
Peter Schenk (1944) bij gale
rie Ornis.
Zijn geboortedorp Bergen
aan de Noordzeekust gaf aan
leiding tot het thema, want
zee en strand lieten onuitwis
bare sporen in zijn belevings
wereld achter. Daar waar de
lucht en de zee elkaar raken
vormen zij voor het oog een
lijn. De horizon en de rollen
de golven werden door
Schenk op het platte vlak in
vorm en kleur omgezet. Een
zeefdruk uit 1984 toont de ge
stolde dynamiek van golven
in grote roze vlakken. Losse
verfvegen tussen en over de
strakke en egale vormen
kunnen het statische karak
ter niet doorbreken. Dit en
ander recent werk mist de
spanning die nog wel in zijn
ouder werk aanwezig was.
Het oogt goed, maar is te de
coratief.
Uit 1979 hangt er een kleine
tekening, waarin met losse
blauwe en gele streken meer
over zee en strand gezegd
wordt dan in het nieuwere
werk. Ook een gouache uit
1980 getuigt van kracht: een
vlammende vuurzee kron
kelt naar boven en wordt
nog grilliger door inktlijnen.
Van deze explosie bestaat
eveneens een blauwe uitvoe-.
ring.
In deze tijd begon Schenk
met zijn twee- en drieluiken:
Peter Schenk, „Compositie" 194, zeefdruk.
Galerie Den Haag, Boomsluiters
kade 359, „Ronald van Tienhoven.
Drie anatomische modellen." Tot
29 april, woensdag t/m zaterdag
14-18 uur.
Galerie Ornis, Javastraat 17, „Pe
ter Schenk. Schilderijen-goua
ches-grafiek". Tot 22 april, woens
dag t/m zaterdag 12-17 uur.
Galerie Art Kicks, Weimarstraat
259, „Renate Liske, Staalobjek-
ten", tot 15 mei, dinsdag t/m zon
dag 13-20 uur.
monochromen in gemengde
techniek. Hij hanteert ver
schillende formaten en wis
selt nogal eens van kleur,
hoewel zijn voorkeur naar
het geel en blauw van strand
en zee uitgaat. Op de egale
kleurvlakken brengt hij een
dunne gekleurde lijn aan, die
uit verschillende tinten kan
bestaan. Bij het doorbladeren
van een documentatiemap op
de tentoonstelling, werd dui
delijk dat hij eindeloos voort
borduurt op dit gegeven. Hoe
verfijnd het werk ook over
komt, het is te weinig door
leefd om indringend te zijn.
Peter Schenk vat kleur als
een zelfstandig beeldend
middel op en wenst het niet
als hulpmiddel te hanteren.
Hij gebruikt heldere kleuren
en daarom is zijn werk zon
nig van karakter, maar in
zijn totaliteit is het te vluch
tig om indruk te maken.
Beeldentuin
Afgelopen zondag opende ga
lerie Art Kicks haar beelden
tuin. Achter de expositie
ruimte ligt zo'n 175 m2 tuin
en in de zomer worden hier
beelden neergezet. Tot 15 ok
tober wordt er elke maand
een kunstenaar uitgenodigd
om in de buitenlucht sculp
tuur te exposeren.
Galeriehouder Rob Wokke:
„Den Haag heeft veel groen,
veel parken, maar zij doet
weinig aan sculptuur in de
openlucht. Er is geen beel
dentuin, hoewel beeldentuin
de Narwal in Wassenaar, in
gericht door galerie Van
Kranendonk en Ornis, die
leemte enigszins opvult.
Beeldhouwers kunnen min
der makkelijk exposeren dan
bijvoorbeeld schilders. Om
sculptuur wat toegankelijker
te maken zullen we in de ga
lerie tekeningen en/of ma
quettes tonen, zodat het pu
bliek over meer informatie
beschikt."
De eerste expositie in de
beeldentuin bestaat uit acht
staalobjekten van Renate Lis
ke en is tot 15 mei opgesteld.
INGRID VAN SANTEN
ER
Voor een uitgebrefcn 1
agenda, ook voor de konj
mende dagen raadple-en
men „UIT", de gratis tfn.
kelijkse bijlage van d*de
krant. li?
23
(lijk:
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzeli
straat 6. tel. 01720-20800): l
ke de Rat (al): za. t/m wo. 13J
18.30, 21.00. EUROCINEMi
Ciske de Rat (al); za. t/m
13.30, 18.30, 21.00. EURl
NEMA III: Schatjes (12); za.
wo. 13.45, 18.45, 21.15.
ROCINEMA IV: Sophie's Ch.
(16); 20.15.
za. t/m wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stations*
Ciske de Rat (al); 14.30, 191
21.15. LIDO III: Carmen (1
14.30, 19.00, 21.15. LIDO'
Schatjes (12); 19.00, 21x,
STUDIO (Steenstraat 39. I ff
133210): Ciske de Rat FJ
14.30, 19.00, 21.15. TRIANI
(Breestraat 31, tel. 12387
Querelle (12); 14.30, 19.1
21.15. REX (HaarlemmerstrVEl
52, tel. 071-125414): Blue je^ W(
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING ZIJI
LIDO IV: Robin Hood (al); jam
t/m wo. 14.30. (nse
GREENWAY THEATfda'
(Schoolstraat 23-b, tel. 017frei
4354): Trading Places (al); nag
t/m wo. 20.00. Octopussy ('Eer:
za. t/m wo. 15.45. jg j-
t. E
KINDERVOORSTELLING: i (3!
Lucky Luke (ned. gespr.). |CF
t/m wo. 14.00. [ran
It h
WASSENAAR. ASTRA (Latjen
straat 32, tel. 01751-13269): TT
day alter (12); do. t/m wo. 20,iwV
DEN HAAG. ASTA (Spui 27,ferr
463500): Scarface (16); 14.dag
20.00. BYOU (Spui 27. I zij
46.11.77): The big chili LHa,
14.00, 19.15, 21.45.. CALYP J
(Spui 27. tel. 463502): Ciske m
rat (al); 14.00, 19.00, 2ljUm
BABYLON 1 (naast Centrl er
Station, tel. 471656): Terms jn
endearment (al); 14.00, 18.ta
21.30. BABYLON 2: Silkw«d
(al); 14.00, 18.45, 21.30. E*aDl
BYLON 3: The dresser (tnoc
19.00, 21.30. ma. di. ook 14J Jai
CINEAC 1 (Buitenhof 20. |r J
630637): Christine (12); 14^..,
18.45. 21.30. CINEAC 2: tf"d£
monds are forever (12); za. tlin<
wo. 18.45, 21.30. CINEAC „I
Gorky park (16); 14.00, I8egei
21.30. EUROCINEMA (Leyyjnf
910, tel. 667066): The raiderA.
the lost ark (12); 14.00. 20"*f
wo. 20.00. METROPOLEfer]
(Carnegielaan, tel. 4567*rui
Yentl (al); 14.00. 18.45. 2llte
METROPOLE 2: Fanny tsel
Alexander (16); 20.15. De set,
Ie koning en de kraai (al); 14.f
METROPOLE 3: „E la nrfnJ9
va" (16); 14.00. 18.45, 21.der
METROPOLE 4: Le bal
14.00, 18.45, 21.30. METF^_
POLE 5: Sophie's choice
14.00, 20.30. ODEON 1 (L-.
rengracht 13. tel. 462400): Ci«i
de rat (al); 13.45. 18.45, 21.Tl
ODEON 2: Schatjesl (1|G
13.45, 18.45. 21.30. ODEONBH
Hotel New Hampshire (Hi
13.45, 18.45, 21.30. ODEON
Terms of endearment n
13.45, 18.45, 21.30. LE PAF
1 (Kettingstraat 12b, u«
656402): Gekooide begeef
(18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.J'
18.00, 19.30, 21.00. LE PAlf Oi
2: China love (18); 12.15, 13.1 v£
Ninja
18.45, 21.30. HAAGS FllSfe
HUIS (Denneweg 56,
459900): The roman spring;.''
mrs. Stone (16); ma. 22.00.1
20.00. Bloodkin/last of the r/a
bile hot-shots (16); di. 22.toef
wo. 20.00. Suddenly last sub c
mer (16); wo. 22.00.
Vc
KINDERVOORSTELLINGEN Hje
BABYLON 3: Robin Ho<w
wo. 14.00. CINEAC 2: Alice"-
wonderland; za. t/m wo. 14130
EURO CINEMA: Sjors fid
lie:
Horizontaal: 1 verfstof; 4 graaitd
huis; 8 ogenblik; 10 vreemde tilfc/ft
Franse driekleur; 14 voegwoorL.
bijbelse naam; 16 lidwoord; 11
spreuk; 19 rekenkundig vraagstdOr
voor (Latijn); 22 kleur; 25 ten beierl
van; 27 ontkennende uitdrukking
tegenover (alk.); 29 epigram; 321
lielid; 33 uitroep; 34 vluchtheu» <5,
dijkloos land; 35 wilde pruim.
Verticaal: 1 roofdier; 2 blnnenslj 0€
schande; 9 faam; 12 weinig streri
jong konijn; 17 loterijbriefje; 18 r
papegaai; 21 stuk; 23 toespraajf/ÏC
begrip; 26 bedrogene; 28 dranj ct
dwaas; 31 halsboord v.e. trui. nse
OPLOSSING E'
IOO iz 'irn
leegt 82 :ednp 93 :ejiou f2 '91* 6
Uoden u :bjb 81 Uo| zt :jajduAr
ïjuewep zi fuiaoj 6 fjaauo z 'f
:op| s IB e :w0>l 2 ;J9lio 1
f ai
'de
eeis se ïdjei fg !|eo C€ 2C1 hi
-jund 62 o I 83 :eeu Z2 -Pe 9efs
-jat 33 :oJd 02 'wos 61 leuiiuai ijer
91 -091 91 fue fi lejoioout 11
01 191 8 :o||S f .ja>to 1 :|e»juof