Dikke tranen domineren afscheid Uitslag Gaudeamus vertolkersconcours wekt beroering uits koor te gast |ij Exultate Deo Bachkoor toont conservatieve kijk op Johannes Passion Sleutelgaten gaan het serieuzer proberen dagpuzzel NST I CeidaeOomo/nt MAANDAG 16 APRIL 1984 PAGINA 9 - ooskerkse munten- dst naar veiling TERDAM Op 2 mei worden in msterdamse Carlton Hotel de zil- munten geveild die in 1979 in het wse Serooskerke werden gevon- I Deze Serooskerkse muntenvondst bnd uit 853 exemplaren. Van dit to- j worden 168 munten niet geveild, gemeente Veere behoudt er 122 van bestemd zijn voor het Museum en de Iers. Daarnaast zijn 22 exemplaren gekocht door het Koninklijk Pen- m Kabinet in Den Haag. Het grootste Ivan de vondst bestaat uit schellin- Ivan zes stuivers. De schattingsprij- zijn. volgens numismaat Jacques gilman, honderd gulden voor een en- ^munt tot 300 gulden voor meerdere jiplaren. Verfrestanten als kunst „Dit is kunst". Dat zegt Otto Schart, een Westduitse te kenaar en kunstverzame laar, te vinden in Berlijn, waar zaterdag een grote tentoonstelling van moderne kunst is geopend. Schart had een geweldige partij oude troep meegenomen en uitgestald als „Vloer voor werpen", waarmee hij zich nogal wat verbazing op de hals haalde. Zijn inbreng be stond geheel uit schildersat tributen en schoonmaak spullen, die als vuilnis door de gebruikers zijn achterge laten. Schart zag er echter heel wat mooiers in. Antiekbeurs van Breda geopend BREDA Zonder officieel vertoon is afgelopen week einde de 18de Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs in het Turfschip van Breda geopend. Achtendertig anti quairs en kunsthandelaren uit Nederland en België la ten daar hun beste stukken zien. Met name de Breda- naar Pieter van Aalst is met indrukwekkende meube len uit de 17e eeuw vertegenwoordigd. Het ene is een prachtig gesneden Noord-Nederlandse beeldenkast uit 1640 met het stadswapen van Enkhuizen (vraagprijs drie ton). Het andere is een fenomenaal mooi gemak- quetteerd kruisvoetkabinet uit 1690 dat toegeschreven wordt aan de beroemde» Amsterdamse ebbenist Jacob van Mekeren: vraagprijs 225.000 gulden. De antiek beurs in Breda laat zien dat de deelnemers er veel aan is gelegen te bewijzen dat „Breda" inderdaad na Delft de tweede kunstbeurs is van Nederland alle pogingen die aangaande van Amsterdam (Nieuwe Kerk) en Valkburg ten spijt. Behalve topstukken zijn in Breda ook objecten te koop voor 100 gulden en minder. De Bredase antiekbeurs loopt tot en met 23 april. Omzet STER gestegen tot 260 miljoen gulden HILVERSUM - Het bedrijfsleven heeft vorig jaar tien procent meer aan reclamebood schappen op radio en televisie besteed. In 1983 bracht de STER-reclame 260,3 miljoen gulden op, tegen 236,9 miljoen in 1982. De stijging is vooral te danken aan de terugkeer van de reclameblokken rond het NOS-jour- naal van 19.00 uur, zo meldt de Stichting Etherreclame (STER) in haar jaarverslag over 1983. Het aantal bedrijven dat reclame zendtijd kocht bij de STER is met 876 onge veer gelijk gebleven. Het aantal verschillen de tv-adverteerders daalde iets: van 431 tot 418. Op de radio was daarentegen een lichte stijging waarneembaar, van 450 tot 458 be drijven. Het gemiddelde bedrag dat een tv-adverteerder uitgaf steeg in 1983 van 536.000 tot 613.000 gulden. rankelend lieert van leerlijkheid" |/)GMADE Harmo- l| „De Heerlijkheid igmade" schotelde de jiekers van de bomvol- P "Schuur zaterdagavond prachtig concert voor, jrbij de verschillende pingen van de vereni gen aan bod kwamen. I orkest musiceerde, dat het jlieve lust was en gaf an- jïaal blijk van haar hoog au. Dirigent Bakema diri- pe alles met vaardige p. Zo vaardig zelfs, dat hij ^tokje na een salto opving onverdroten verder diri- ne. De drumband onder (ng van Jan van Hoven j met bloemen afscheid Marie van Leeuwen, die j moederschap niet kan bineren met het moeder- jp. Marie schonk de drum- P als dank voor vele fijne i een muziekmars, die dochter Suzanne is ge- pid. nuziek staat bij een jaar- [ert van een harmonie na- ttijk voorop. Vooral in het [mer „Theme varié" kwam ömenklank van het orkest ïdig tot zijn recht. Het in [uw-zijnde majorettekorps de de groeiende lijn en het éden was zonder meer lederend. Ook de leerlin- onder leiding van Peter vers gaven blijk van hun Seringen. OMZIEN ZONDER WROK VOOR DOE MAAR DEN BOSCH Om de tientallen flauwgevallen meis jes snel te kunnen afvoeren, was tussen podium en pu bliek een speciale gang gebouwd. Een legertje veilig heidsmensen was enkel en alleen belast met het „ont zetten" van klemgedrukte of flauwgevallen Doe Maar- fans. Deze uitzinnige taferelen behoren, na de af scheidsconcerten die deze razendpopulaire groep zater dag gaf, voorgoed tot het verleden. Terwijl bij de Maas poort in Den Bosch nog menig traantje werd geplengd, haalden Henny Vrienten, Ernst Jansz, Jan Hendriks en Jan Pijnenburg opgelucht adem. inzinedieven ^ngehouden :lofarendsveen :ns een surveillance heeft ditie twee benzinedieven terdaad betrapt. De da- allebei Leidenaars van [veer 20 jaar oud, waren l bij het industrieterrein Lasso benzine uit andere |s over te hevelen. De da- KARKT LEIDEN (16-4) slachtvee 1139. stieren 125. tschapen en lammeren 429. to- I693. Prijzen: extra kwaliteit dik- I 9,60-13.75. stieren (resp. 1e er w.) 8,45-9,40 7,75-8,40. vaarzen L 1e en 2e kw.) 7,75-8,85 (7,70. koeien (resp. 1e, 2e en 3e 7,45-8,75 6,50-7,40 6,05-6,45. I Ikoeien 5,50-6,55. schapen 240, per kg 5.25-7,00. lammeren Ü00. per kg 10,00-12,00. Stem- (resp. handel en prijzen): slacht- k vlot - gelijk, stieren matig - iets schapen en lammeren redelijk - Iix Heymansshow in Ineentemuseum (j I HAAG In het kader de mode-evenementen in laags Gemeentemuseum de couturier Max Hey- zondag 29 april om vijf ijn nieuwe kreaties onder ;el „L'art et la mode". De intaties worden afgewis- door het danspaar Alexa- ladius en Han Ebbelaar. „Dan valt er verder niet veel te zeggen", zei zanger/bassist Vrienten aan het eind van het concert. „Het was voor ons een te gekke tijd en een te gek groepje". Met Doe Maar is in derdaad niet meer dan een te gek groepje verloren gegaan, dat langzaam maar zeker alle greep verloor op de taferelen die zich rond de concerten af speelden. Ook zaterdag moes ten de over hun toeren ge raakte fans weer bij bosjes naar de EHBO-post worden gedragen. De meeste anderen die zich direct voor het podi um waagden, snakten naar adem in de zwetende mensen massa. Met muziek heeft dat natuur lijk al lang niets meer te ma ken. Deze gebeurtenissen bij optredens van Doe Maar zijn een volkomen eigen leven gaan leiden. Ongeroerd gaf Henny Vrienten in Den Bosch te kennen dat hij blij was dat het de laatste keer was. De 8500 fans die de gedenkwaar dige concerten zaterdag bij woonden, dachten daar na tuurlijk heel anders over. Het waren dan ook beslist geen vreugdetranen die er volop waren te zien toen het neon licht weer aanknipperde nadat de vier razendpopulaire Bra banders voor het laatst van het podium stapten. Brabantse Beatles Achterin de zaal en in andere delen van het sportcomplex probeerden de handelaren in Doe Maar-attributen nog één keer goed hun slag te slaan. Iedereen met genoeg geld kon in de Maaspoort de nieuwste T-shirts, sjaals, polsbandjes, kortom een complete zome ruitrusting in de bekende felle Doe Maar-kleuren aanschaf fen. „Hoe bestel je zo'n prach tig Doe Maar-badlaken", schreeuwden de gele kaartjes die als confetti op de grond buiten de hal lagen. Ook de „Stichting Media Communica tie" was bij de ingang actief om de fans uit te leggen hoe zij De meest populaire en bejubelde zanger van Doe Maar Henny Vrienten verlaat, toegejuicht door zijn fans, geëmotioneerd het podium. in het bezit kunnen komen In afwachting van de Brabant- weer fantastische Doe Maar- van zo'n fabelachtige kleuren- se Beatles was een filmploeg speelfilm. In de nadagen van poster van hun idolen. Onder- aan het begin van de avond al de populairste groep die Ne- getekende schafte zich voor volop bezig met het maken derland ooit heeft gekend, lijkt deze gelegenheid een fantasti- van opnamen die uiteindelijk werkelijk iedereen alles in het sche Doe Maar-balpen aan. moeten resulteren in een al- werk te stellen om nog snel Verrassingen De groep speelde 's avonds tot ieders verrassing een totaal andere set dan tijdens het rechtstreeks via de televisie uitgezonden middagconcert. Zo ontbraken Herman Brood, Jean Blaute en het zingende duo van het Goede Doel, die 's middags voor de verrassin gen zorgden. In plaats daarvan trad Doe Maar 's avonds weer even in de allereerste samen stelling op. Aan alles was te merken dat dit concert mis schien nog wel de grootste be levenis was voor de mensen óp het podium. De fans die de teksten van alle nummers van kop tot staart meebrulden, za gen hun groep die avond gein- spireerder dan ooit op het po dium staan. In „Nachtzuster" en „Is Dit Alles" beleefden Ernst, Henny en de twee Jan nen de beste momenten. Nadat de laatste spreekkoren ver stomden, kon de hereniging tussen de wachtende ouders en hun verdrietige kroost op gang komen. Ergens bij de uitgang van de hal bleef een papiertje met één strip plakband aan de muur hangen. Daarop stond een gedicht dat Ernst Jansz speciaal voor z'n fans schreef: „Alles achter me laten. Ik kan niet anders. Je hoeft het niet te snappen. Denk nog es aan me". NICO MOKVELD De stad Rotterdam heeft zater dag twee evenementen van in ternationale alure gekend, na melijk een marathon en een muziekconcours. Het zijn eve nementen die tot op grote hoogte met elkaar zijn te ver gelijken. Een concours is als een marathon en omgekeerd. Beide verlangen veelal profes sionele voorbereiding, omdat er zulke extreme prestaties worden verwacht en zijn dus lichamelijk zowel als geestelijk onvoorstelbaar uitputtend. Is er geen marathon gelijk, con coursen komen al evenmin overeen - zelfs niet die van de zelfde soort. Het kardinale verschil schuilt wellicht in het feit dat de koers van een con cours veelal door een jury wordt bepaald. Na afloop is er voor het publiek natuurlijk ge spreksstof te over, waaruit vaak blijkt dat men vaak ver geet rekening te houden met allerlei objectieve maatstaven, zoals de techniek, de logica van de voordracht en, zelfs, de keuze van het programma. Maar een discussie als zater dagavond in en om de Kleine Zaal van de Rotterdamse Doe len, na afloop van het Interna tionaal Gaudeamus Vertol kersconcours, komt betrekke lijk zelden voor. Hoewel interpretaties van he dendaagse muziek, waar het in dit concours ieder jaar om gaat, heel moeilijk zijn in te schatten, had de jury het naar vrijwel ieders mening de Amerikaanse 33-jarige Ameri kaanse pianiste Kathleen Su- pové in deze finale nooit de 2de, maar „ten hoogste" de 5de en laagste prijs moeten geven. Nu kreeg de 27-jarige Neder landse fluitist Jos Zwaanen burg maar de 4de, terwijl hij een plaats hoger had moeten eindigen. Een 2de had hem trouwens ook niet misstaan, want zijn „Nidi,, voor piccolo van Franco Donati was een van de fijnste belevenissen van de avond. Sfeerrijk en veerkrachtig klonk zeker ook het werk van eigen hand, na melijk „Solo for prepared flu te". Het slachtoffer van deze gang van zaken was echter de 34-jarige Australiër John An derson, die zich in „Chimaera" met geluidsband weliswaar ta- Slotconcert van het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours en het Internationaal Arnold Schön- berg Piano Concours in de Kleine zael van De Doelen, Rotterdam. melijk onzeker voelde, maar van „Texte" van de Duitser Hans Otte een indrukwekkend theater voor stem en basklari net maakte. De positie van The Würzburger Percussion Quartett scheen van aanvang af niet geheel duidelijk. Ver nuft bezit het meer dan vol doende, getuige een technisch nagenoeg perfecte uitvoering van het ritmisch complexe „She is asleep" van John Cage. Onder druk van de wedstrijd liet de verbeeldingskracht echter te wensen over. Overduidelijk was in elk geval de 1ste prijs voor de 23-jarige Duitse fluitiste, zo beheerst en zelfverzekerd was haar pre sentatie. Dit alles neemt na tuurlijk niet weg dat Kathleen Supové een voortreffelijke musicienne is, die ditmaal haar avond blijkbaar niet had. Maar bij die 2de ook nog de BUMA-prijs voor het best uit gevoerde Nederlandse werk, daarmee heeft zij toch echt te veel gekregen. Dat kan geluk kig beslist niet gezegd van de 30-jarige Duitser Josef Anton Scherrer en de Nederlandse pianistes Monique Visser en Arielle Vernède, die resp. de lste, 2de em 3de prijs van het gelijktijdig en al eveneens bij Gaudeamus gehouden Interna tionale Arnold Schönberg Pia noconcours in de wacht heb ben gesleept. Zij ontliepen el kaar niet veel. LUC. KNöDLER JEN Het Lente-concert, zaterdagavond in de Stadsge- [zaal, vormde het hoogtepunt van een vierdaags bezoek de "Gesangverein Liederkranz" uit Sandhausen (Duits- ij aan de C.O.V. Exultate Deo (Voorschoten). Dit door e koren gegeven concert was bijzonder gevarieerd. _jrepertoire van de twee koren loopt namelijk nogal uiteen, jen de VoorschoJenaren zich voornamelijk toe op oratoria perken van een dergelijk karakter, de Liederkranz is meer Ecialiseerd in het "lichtere" genre. In het kader van de uit- inpling echter hadden beide koren werken in beide genres in- yjldeerd. üBt algemeen kan het als een pluspunt gelden voor prof. dr. Pi Rectanus, de Duitse dirigent, dat hij muzikaal gezien meer Idfijn stemmenmateriaal weet te halen dan Sander van Ma- Dit bleek vooral in die werken, waarin het Duitse koor het it thuis was. In een aantal Duitse volksliederen bijvoorbeeld luidelijk te horen, dat veel aandacht besteed was aan dyna- en tekstuitbeelding. Behalve deze volksliederen bracht de rkranz Sandhausen o.a. nog een koraal van Bach en liede- jvan Brahms en Mendelssohn ten gehore. In contrast met kwalitatief hoogstaande werken stonden de "Herbsttage" Helmut Sadler, nogal banale en vlakke muziek. Een punt kritiek wordt wel gevormd door de geringe aandacht die Ie stemvorming besteed lijkt; met name bij de sopranen was 'nderlijk (keelgeluid). ate Deo klonk met ongeveer evenveel koorleden over het een een stuk massaler en minder genuanceerd. Dit bleek •rbeeld bij de vertolking van een aantal Engelse liederen 'in de nuances in de massaliteit helaas ten onder gingen, .verrassend in het programma waren de delen uit de musi- *The sound of Music", die ten dele behoorlijk geïnspireerd ien gezongen. Massaliteit en nuancering elkaar niet hoeven uit te sluiten ezen beide koren in het gezamenlijk o.l.v. Hans Rectanus ge zien "Am Brunnen vor dem Tore" van Schubert. MARCEL VAN BAARLE Geen afwijkend gedrag in Russisch theater MOSKOU Anatoli Efros, de nieuwe artistieke leider van het Taganka- -theater in Moskou, heeft zijn acteurs gewaarschuwd geen afwijkend gedrag te zullen toestaan en gezegd een einde te willen maken aan interne 'meningsver schillen. Aldus de regis seur in het weekblad „Li- teratoernaja Gazeta". In de verklaring, de eerste geschreven vermelding dat Efros de leiding van het theater heeft overge nomen, wordt Ljoebimov niet een keer genoemd. Deze richtte 20 jaar gele den het Taganka-theater op en maakte het tot het populairste en meest be sproken theater van de Sovjet-Unie. Hij voerde gedurende zijn carrière een eindeloze strijd tegen ambtenaren van het mi nisterie van cultuur om zijn eigenzinnige produk- ties op de planken te kun nen brengen. Ljoebimov verblijft sinds vorig jaar in het Westen. Na zijn benoeming tot hoofd van het Taganka- -theater deed het gerucht al snel de ronde dat Efros Ljoebimov zou hebben verraden. Iemand stelde zelfs voor „de reputatie van het theater te begra ven" en een andere noem de Efros een „Judas". LEIDEN Voor een vrijwel uitverkochte Pieterskerk gaf het Bachkoor Holland o.l.v. Charles de Wolff afgelopen za terdag in de uitvoering van Bachs Johannes Passion talrij ke staaltjes van zijn verbluf fend technisch en muzikaal kunnen ten beste. De samen zang is nagenoeg perfect: in zetten en afrondingen zijn van een haarscherpe precisie en het verloop van de uitvoering daartussen, ongeacht het ka rakter van het notenbeeld, is in alle opzichten al even gron dig afgewerkt. Toch is de ma nier van zingen van het Bach koor niet krampachtig of af standelijk door een overmatige aandacht voor de techniek. Het koor staat ver boven de materie en geeft er een prach tige interpretatie van. De sub tiele eenvoud, die zo vaak in de 'Johannes' doorklinkt en haar zo aantrekkelijk maakt, wordt ook daadwerkelijk als eenvoud gebracht, hetgeen pleit voor de muzikale een heid, die dit koor van zo'n 80 leden heeft bereikt. Verbazingwekkend haast was de lichtvoetigheid, die het in snelle passages als de 'turbae' bereikte en verder klonken dramatische passages als die gewijd zijn aan de dood van Jezus met een beklemmende droefheid. Een veel voorko mend verschijnsel bij koren van deze omvang, om in het forte de kelen ver open te sperren en eens flink uit te ha len, wordt bij het Bachkoor niet aangetroffen. De klank blijft er verfijnd, vol betekenis en door een muzikale schitte ring omgeven. Met de zes solisten had het koor musici in huis van een onbetwistbaar gehalte, die voornamelijk beoordeeld dien den te worden op hun vermo gen in het enorme midden schip van de Pieterskerk dui delijk over te komen. Het sterkst op dit punt was de te nor Hein Meens, die aan zijn op zich weinig spectaculaire partij van reciterend evange list een maximum aan warmte, diepte en natuurlijkheid mee gaf, i.t.t. de tenor Howard Crook, die duidelijkheid eer der bereikte door een gefor ceerde en zelfs wat schreeuwe rige trant van zingen. De bas Max van Egmond kon muzi kaal na Meens als een goede tweede worden gekwalifi ceerd, op zijn beurt gevolgd door de bas Hermann Polster, die met zijn ingehouden en wat stijve voordracht verhou dingsgewijs het minst effect sorteerde. Van de twee vrou welijke solisten maakte de hel dere en zuivere sopraan van Marianne Koopman meer in druk dan de meer timide klin kende alt van Rosemarie Lang. Onvrede bleef bij mij, ondanks alle kwaliteit bestaan over de uiterst conservatieve kijk, die het Bachkoor op de Johannes Passion had en die de luiste raar, die in toenemende mate gewend raakt aan de lichte, authentieke uitvoeringen van tegenwoordig, toch wel zwaar moest vallen. De Wolff nam de tempi zoals dat 20, 30 jaar geleden gebeurde, extreem laag en legde het er, vergele ken met zijn collega Harnon- court, muzikaal duimendik bo venop, hoe mooi dat hij dat overigens aanpakte. Tegen die achtergrond was het gebruik van een summiere instrumen tale begeleiding inconsequent te noemen en in de totaal klank vaak onvoldoende. Verder moet, alle jubelverha len over de akoestiek van de Pieterskerk ten spijt, elke keer weer worden geconstateerd dat détails veel minder duide lijk floreren dan de brede klanklijnen. De statische kora len b.v. komen er optimaal tot hun recht, maar met meer stemmige passages b.v. is dat veel problematischer. De tri bune die is opgericht om het koor hoger te laten staan en duidelijker te laten klinken, blijkt weinig effect te hebben gehad. De weergave is globaal, voor een kerk van deze afme tingen goed, maar suggereert veel en laat de sfeer in het werk mijns inziens te sterk de boventoon voeren. DIRK VOOREN LEIDEN Met de nieuwe single „Bezoekt u toch Euro pa" lijken cfe Leidse Sleutelga ten hun dubbelzinnig hitverle den enigszins achter zich te la ten. Deze single komt deze week uit en staat ook op hun onlangs landelijk uitgebrachte L.P. „De Leidse Sleutelgaten". De dubbelzinnige toespelingen in liedjes als „Joke stop toch met koken, want ik wil neu- ...tronenbomstickers met je filakken" of de tekst in het iedje „Allemaal deuken", lij ken een beetje tot het piraten- verleden van de Leidse band te horen. Op de nieuwe L.P. zijn behal ve deze „krakers" een flink aantal „andere" geluiden te horen. Vooral het nummer „Intercity" van de sinds kort bij de band spelende bassist Toon Walschots stijgt boven het tot nu toe gemiddelde ni veau van de groep uit. De oude bassist moest de band verlaten vanwege een ongeluk waarbij hij zijn vingers dusda nig beschadigde dat spelen niet meer kan. Eén van de redenen om meer het serieuze pad op te gaan is volgens zanger/gitarist Ron van Tol het feit, dat de groep in Hilversum geboycot wordt. Ron van Tol: „In België zijn we heel erg populair, treden we vaak op en hebben met beide singels de derde plaats in de top tien gehaald. In Neder land worden we geboycot. De single „Allemaal deuken" is misschien één keer gedraaid, terwijl toch het merendeel van de carnavalskrakers dit jaar dubbelzinnig waren. Frits Spits noemt ons al de Leidse Spuigaten. Nu gaan we het wat serieuzer proberen, wat minder hoempapa." Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Cis- ke de Rat (al); za. t/m wo. 13.30, 18.30. 21.00. EUROCINEMA II: Ciske de Rat (al); za. t/m wo. 13.30, 18.30, 21.00. EUROCI NEMA III: Schatjes (12); za. t/m wo. 13.45. 18.45, 21.15. EU ROCINEMA IV: Sophie's Choice (16); 20.15. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA IV: Annie (al); za. t/m wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, lel. 071-121239): Christine (12); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO I (Steenstraat 39, tel. 124130): Terms of endearment (al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO II: Ciske de Rat (al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO III: Carmen (16); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO IV: Schatjes (12); 19.00, 21.15. STUDIO (Steenstraat 39. tel. 133210): Ciske de Rat (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Querelle (12); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Blue jeans (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO IV: Robin Hood (al); za. t/m wo. 14.30. GREENWAY THEATER (Schoolstraat 23-b, tel. 01717- 4354): Trading Places (al); ma t/m wo. 20.00. Octopussy (12); za. t/m wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING: Lucky Luke (ned. gespr.). za t/m wo. 14.00. WASSENAAR* ASTRA (Lang straat 32. tel. 01751-13269): The day after (12); do. t/m wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA (Spui 27, tel. 463500): Scarf ace (16); 14.00, 20.00. BYOU (Spui 27. tel. 46.11.77): The big chill (al); 14.00, 19.15, 21.45. CALYPSO (Spui 27. tel. 463502): Ciske de rat (al); 14.00, 19.00. 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Terms of endearment (al); 14.00, 18.45. 21.30. BABYLON 2: Silkwood (al); 14.00, 18.45, 21.30. BA BYLON 3: The dresser (al); 19.00, 21.30. ma. dl. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. teL 630637): Christine (12); 14.00, 18.45. 21.30. CINEAC 2: Dia monds are forever (12); za. t/m wo. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Gorky park (16); 14.00. 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The raiders of the lost ark (12); 14.00, 20.00, wo. 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Yentl (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2. Fanny Alexander (16); 20.15. De sche le koning en de kraai (al); 14.00. METROPOLE 3: „E la nave va" (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Le bal (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 5: Sophie's choice (16); 14.00. 20.30. ODEON 1 (He rengracht 13. tel. 462400): Ciske de rat (al); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2: Schatjes! (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Hotel New Hampshire (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Terms of endearment (al); 13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Gekooide begeerte (18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.30, 18.00, 19.30, 21.00. LE PARIS 2: China love (18); 12.15, 13.45, 15.15, 16.45, 18.15, 19.45, 21.15. LE PARIS 3: Het weense hoertje op haar hoogtepunt (18); 12.30, 14.00, 15.30. 17.00, 18.30, 20.00, 21.30. PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): De wraak van de Ninja (16); 14.00, 18.45, 21.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56. tel. 459900): The roman spring of mrs. Stone (16); ma. 22.00. di. 20.00. Bloodkin/last of the mo bile hot-shots (16); di. 22.00. wo. 20.00. Suddenly last sum mer (16); wo. 22.00. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Robin Hood; wo. 14.00. CINEAC 2: Alice in wonderland; za. t/m wo. 14.00. EURO CINEMA: Sjors en Sjimmie en de toverring; wo. 14.00. METROPOLE 2: De schele koning en de kraai; 14.00. 1 J' 3 4 S I 6 7 - 8 9 1 11 12 r 14 M 15 16 Li" 18 19 20 - 21 I 22 I I l I I Horizontaal: 1 uiteindelijk; 4 het scherp v.e. snijdend voorwerp; 8 Rus sisch gebergte; 9 springstof; 11 niet- deskundige; 13 wiskundig getal; 14 muzieknoot; 15 meubelstuk; 17 tover kol. 19 bewijs van een couponblad; 21 larve der langpootmug; 22 lekker- Verticaal: 1 olifantssnuit; 2 snaren- speeltuig der Ouden; 3 leer v.h. hel dendicht; 4 solozangeres; 5 buiten dijks land; 6 vallei; 7 vormend be standdeel; 10 familielid; 12 boom; 15 zinnebeeld v.e. behaalde overwinning- 16 gedwee, mak; 17 niet massief; 19 reptiel; 20 zonder Inhoud. OPLOSSING •6ee| 02 :6ue|S gt !|og /i :ujbi 91 :suej>t si :>ua zi 'edo 01 Uuauueia i !|ep 9 :seu g ^eisnos p loeide e Dan Z :dwo.q 1 :|ü8oi)jöa '6eej6|nujs ZZ 'Jiauje iz :uoiei 61 fsjjeij zi fjsen SI -!iu n :|d ei :>(9ei u :s|od 6 'lejao e '.epeus p leuojsuej 1 qeeiuozuoH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9