Oud maar niet versleten Jassen om in weg te kruipen Elk hout in huis stelt eigen eisen Gerda van Tol illustreert het modebeeld CONSUMENTENINFORMATIE CeidócSotmant BONTE PRACHT UIT KEUKEN VAN VROEGER Email heeft een klank van „ouderwetse keukenbeno digdheden". Niet ten onrech- te; menigeen zal zich oma's pollepels en vaatwerk herin neren, waarmee zij stoeide in het toen nog specifiek „vrou welijke" domein. Die tijden zijn voorbij, maar de voorwer pen zijn gebleven en daarvan wordt een aantal tot 6 mei tentoongesteld in het Grotius- museum te Venlo, onder de naam „Bonte Pracht uit Keu- ken en Huishouden". Email, dat bij hoge tempera tuur als glasmassa wordt aan gebracht, was al bekend in het Griekenland van de 18e eeuw v.Chr. De fabrikage is eeuwenlang een arbeidsinten sief procédé geweest, dat ei genlijk alleen voor sieraden werd toegepast. Pas een eeuw geleden kwam email terecht in het huishouden, omdat de technieken in het industrieel proces verbeterden en men ook grotere waarde ging hechten aan hygiëne. Het ge vaar van vertind en koperen keukengerei, dat onderhevig is aan oxydatie, werd erkend. Kleine ijzergieterijen in Duitsland, Engeland en Zwe den wisten later ook aarde werk te voorzien van een be schermende isolerende laag. Baanbrekend werk, dat werd ondersteund door een „Lehr- buch der Eisen Eisen Email- lierkunst" van Moritz Vogel- gesang, die hierin zijn liedje zong over de verschillende produktiegangen. Sinds 1880 werden ook plaatijzeren en stalen utensilièn geëmailleerd, produkten die met nieuwe machines makkelijk gevormd en geperst konden worden. Door recente aankopen heeft het Grotiusmuseum een prachtige verzameling huis- houdemail bijeen geharkt, die een beeld geeft van fabricage en decoratie. Verzamelaars Een eeuw of minder geleden kon men zijn slag slaan bij kroegentochten in Venlo of Blerick. In een veelheid van herbergen, tapperijen en bier huizen waren nog aanbiedin gen van gëmailleerde voor werpen, die men wilde verko pen aan verzamelaars. In elke straat waar de nimmer afla tende dorst kon worden ge lest, kon men in een etablisse ment terecht, dat een paradijs was voor email-freaks. Het waren geen Hiltons; eerder werd men ontvangen in huis kamers van de uitbater, waar men kon aanschuiven aan de tafel met het rode pluche kleed. Een uitje op zich. Het merendeel van de logementen was ook zeer sober ingericht; stromend water was vaak een ongekende luxe. De Rotter damse arts J. Hobbel schreef tenminste in een wandelgids uit die tijd: „Wat ik u bidden moge: logeer liever niet in Venlo". Hetgeen, het zij met nadruk gezegd, niet meer op gaat in 1984. Bovendien, de Venlose geneesheer moet een gemelijke cynicus zijn ge weest, want ook toen al wa ren er al in deze zuidelijke plaats tal van degelijke, gezel lige hotels en restaurants. Wie nog eens de sfeer van vroeger wil proeven kan zich op de expositie oriënteren over de prachtige spullen, die destijds keuken en huiskamer opsier den. TINY FRANCIS Kannen en kruiken, een schuimspaan en trommels van email, materiaal dat in oude keukens een Een kamer om ontspannen te slapen tussen planken. Het heeft zin zorgvuldig om te gaan met hout. Dit doen beeldhouwers, maar ook meu belmakers, mensen die hout snijwerk vervaardigen en binnenhuisarchitecten. Er is zelfs een houtgalerij, een ex positie van hout „Hart voor Hout", die half mei in Utrecht produkten exposeert van mensen, die in hun kunst en hun werk omgaan met het natuurprodukt hout. Daar is ook lectuur voorradig over al les wat met hout te maken heeft: boeken en boekjes, die ook voor de goede meubelma ker of doe-het-zelver interes sant zijn om te bekijken in daarvoor bestemd hoekje (inl. 01724-8401). Kleurenspel bepaalt de sfeer in een kamer. Daaruit volgt logischerwijs dat men een be paalde keuze moet maken ten opzichte van houtsooren. Elk hout heeft een aparte uitstra ling. Grenehout roept associa ties op met de natuur en vraagt om vrolijke accenten: aardewerk vaas met koren bloemen op blankgeschuurde tafel. Eiken is zwaarder, ambachte- lijker gemaakt en staat heel mooi tegen een degelijke lin nen wandbekleding. Op een massief eiken tafel passen geen precieuze Franse theek opjes; mooier bijvoorbeeld zijn kommen van goede „kom"af (orrt maar eens iets te noe men). Mahonie stelt weer andere ei sen. Het heeft een warme gloed en verdraagt een spiegel in vergulde lijst, een antieke klok, Victoriaanse zilveren kandelaars. Mahonie gaat fraai samen met zijden be hang, een dure grap, maar met katoen bespannen muren of wanden van gestructureerd linnen willen ook wel samen wonen met mahonie. Boven dien zijn er tegenwoordig prachtige behangsels te koop met printen, die passen bij an tiek, eiken, mahonie, maar ook bij het beukehout van de elegante gebogen Weense meubels, waarvan het hout gelijkmatig is gestructureerd en vrijwel geen tekening ver toont. Een bijpassend rolgordijn maakt van een grenehouten inrichting iets bijzonder ver fijnds. Romantisch klassiek zijn cypreshouten meubels, die van de natuur een rood gouden blos hebben meege kregen. Dergelijke meubels kleuren beeldig bij bloemig wandwerk, dat is opgebouwd uit zachte pastels, waarvan de hoofdkleur weer past bij de vloerbedekking. Een paar boeketten droogbloemen wil- h len best meedoen een vleugje86 verleden op te roepen... aa iri Slaapkamer ,r Elk vertrek, zo ook de slaap-on kamer, heeft zijn eigen identi-h teit. Gewone houten plankenjn op de vloer en houten wan^, den vormen prachtige con-jU trasten met juist heel ijle, flin-1 terdunne drapeergordijnen en[n een zachtgebloemde dekbed-èl set, bijvoorbeeld in donkent patroon op een witte achter-la grond en (als dit verveelt) iet, omgedraaide staat met witi kleinbloemig patroon op donf1 kere achtergrond. Dorma, dep meubeltjes die hierbij passenja; mogen, evenals het bed, lichUj-| gebogen vormen hebben. Inlv zo'n kamer behoort lichtvoet tigheid te zorgen voor een vrolijk en clean geheel. Eerp hemelbed, overigens heefcc fraai van vorm, is te zwaaius voor dit milieu. Maar de tulejj^ van de vitrages losjes gedraL peerd achter het bed draaffl bij tot de sfeer van margriet! jes in de wei en ontluikencr rose van de prunis in de lentejr Hout is heerlijk basismateriaajt om huis en interieur warmtij- te geven. TINY FRANCIS In zekere zin bepaalt ze mede de mode in het straatbeeld en voor de l$oper: Gerda van Tol van Gijzel uit Abcoude. Ze is nu 25 jaar werkzaam voor modebedrijven en couturiers met het maken van illustraties voor reclame en pers. We kennen haar werk allemaal, haar tekeningen verschijnen al jaren in dag- en weekbladen en verschillende andere publicaties waar men kan zien wat er te koop is en wat het modebeeld is. Een overzicht van haar vlijt is (vanaf 16 april) tot 25 mei te zien in het Confectie Centrum te Amsterdam, waarbij ook aquarellen van publiek, mensen die haar boeiden op de Parijse shows en exposities. Gerda van Tol (45), moeder van een gezin, vertelt dat zij al die jaren een compromis sloot tussen „huisje, boompje, beestje" en haar arbeid, noemt zichzelf „het prototype van een werkende huisvrouw". Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik heb nooit zonder werk gezeten. Ik ben begonnen bij C en A als illustratrice van het modebeeld. In 1960 ging ik free-lancen (Witteveen, Daco, Livera, Lana, Libelle, V en D). De laatste Lana-collectie '84 heb ik getekend voor het Wolsecretariaat". Gerda staat voor de volle 100 procent achter haar werk, beter gezegd: ze is eraan verknocht. „Er komen veel opdrachten op me af, soms moet ik een keuze maken. Ik weiger ook wel eens, als er bijvoorbeeld minder hoge eisen aan de tekeningen wor den gesteld of opdrachten die naar mijn mening aan het doel voorbij schieten. Ik wil altijd achter mijn illustraties staan". Stilletjes in een hoekje zittend op een show van Heymans, Go- vers of andere grootheden, schetst ze op haar knie. „Ik ben bij mijn opdrachten altijd erg nauw betrokken. Je geeft iets van jezelf en dat moet optimaal op papier komen. Mijn contacten met de opdrachtgevers zijn goed, maar dat is ook voorwaarde om goed te werken. Anders begin ik er niet aan. Het is vaak moeilijk je werk te combineren met het gezinsleven. Alles loopt op rolletjes als iedereen in orde is. Maar wordt er een kind ziek, dan hang je. Bij mij gaat dan het kind voor, dat krijgt alle aandacht. Maar het werk moet toch af. Er is zoveel mee gemoeid, een pagina-advertentie bijvoorbeeld moet toch op die of die datum in de krant! Dan werk je 's nachts of het hele weekend door, dan wordt het taken combineren en probe ren je hoofd boven water te houden, zodat niemand te kort komt, de opdrachtgever niet en je taak thuis niet". Ze slaagt daar klaarblijkelijk aardig in, is net teruggekeerd van de Parijse prêt-a-portershows en zit nu weer te pezen voor die expositie in Amsterdam. „Er is heel wat werk aan, vijfentwin tig jaar illustreren, dat is niet niets.. Witte wollen velour jas bij witte gabardine bla zer op een zwarte rok. Semi-officieel. (TE) STOERE LUN VOOR HERFST EN WINTER De leukste thuis in een soort clownsjas in een bruin wollen plaid motief, met losvallende lap- revers, diep ingezette mouwen en diepe zak- Bronsgroen wollen ensemble in de nieuwe pro ken. De manchet is omgeslagen. Knopen laag porties. De rok heeft aan de voorkant enig^ geplaatst. Typisch modegrapje. plooien. De jas is 7/8. Armani met twee enorme overjassen in grijze wol, de linker loopt sluik toe. De ruime broek met wijde pijpen is weer mode en piept eronder uit. Rechts: een broek-jas ensemble van grijze Shetland in een dessin van zwarte open vlerkanten. Nu eens eindelijk mode voor de vrouw met postuur. Het nieuws was al doorgesijpeld, voordat de Franse en Ita liaanse prêt-a-porter met de nieuwe herfst-winter collectie kwam. Voor de winter lange rokken, hernieuwde klassie ken, oversized sportkleren. De vrouw loopt er met even lange rokken bij als deze zomer, alleen is de lijn wat stoer der, de frêle van de lentestoffen is vervangen door breed geschouderde wollen coats, duidelijk te groot van maat tot bijna onevenwichtig toe en reikend tot beneden de kuit. Er zijn in deze sector mantels met een mannelijke inslag, laag gesloten door een of vier knopen, alsof die verkeerd zijn aangezet. Maar er zijn ook trenchcoats in alle variaties en jassen, die als een badmantel in swaggervorm omgesla gen of recht omlaag hangend met twee panden over el kaar sluiten. Keuze kan worden gemaakt uit de trapeze, de tent en de redingote met aangegeven taille. De echte jas is een geweldig slagschip met genereuze mou wen, die diep en comfortabel zijn ingezet met opgestikte zakken. Een kledingstuk om in weg te kruipen. Het is wel een ommekeer in de mode, maar vooral in wollen stoffen zijn er nieuwtjes te beleven. Armani had beeldige subtiele materialen in combinaties van anti-kleuren, die een stem ming moeten weergeven van de gestorven zomer en val lend blad. Topkwaliteit is er in mannelijke stoffen: Prince of Wales in diagonale dessins, flanel, gabardine, lichtge wicht wollen stof, Shetlands en tweeds, genopt en gelub berd, mohair, cashmere en alpaca. De kleuren zijn even natuurlijk als de stoffen: bruin in alle nuances, tinten uit de familie der khaki's, wit van sneeuw tot ivoor, marine blauw in alle intensiteiten (indigo, inkt, violetblauw, nieu we winter-klassiek-blauw). Rood is de meest vlammende kleur, soms gecombineerd met rose, bordeaux en paarse accenten. Natuurlijk heeft het grijs dat al een paar seizoenen oprukt, het zomerseizoen opnieuw overleefd. In groot wit ruitdes- sin wil het wedijveren met de kleur van een olifanten huid, maar het komt ook voor in licht parelgrijze tinten. Grijs is er ook in jaquards en tweeds met motieven van grote vierkanten of umi. Kort en lang (3/4 en 7/8) met coconachtige vormen in de nieuwe mantels, maar ook de nonchalante élégance van de oeroude tailormade en driedelige ensembles vormen een goed begin voor de herfst. Voor de avond worden wollen blazers in mannelijke stijl op wit satijnen blouses en zwart fluwelen rok gedragen. Op de lange witte velours jassen zijn er knopen van schitterstenen. TINY FRANCIS Uit Milaan van Luciano Soprani: slank afkledende, maar lange mantel uit ruwe wol, afgezet met bont. Grote puntvormige kraag, die tot de kin kan worden opgezet en leren ceintuur rond de taille.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8