,In mijn hart ben ik nooit actrice geweest" Ed van der Elsken maakt van kijker een voyeur j Koppig, modieus mengdrankje van Dimitri Frenkel Frank Wetenschap in science ficti<fel tij tot teenager-idool 0 ZOMEV. BLOEMT „Vröuwefe bed": smakeloop- onerotisch van meisje met bril en beugel BOEKEN figidaeSomcwt VRIJDAG 13 APRIL 1984 P JÊÏ De romans die Dimitri Fren- onze nationale „incrowd" en kei Frank schrijft, gaan welis- wat daaromheen zwerft al waar steeds weer over andere les is er weer, maar wat Dimi- mensen in andere situaties, tri Frenkel Frank eruit maar ze vertonen zo'n sterke brouwt is bepaald geen gerijp- gelijkenis, dat na „Hoge hak- te whisky. Het heeft meer van ken, echte liefde", „Lieve een koppig, modieus cocktail meisjes" en nog zo wat, de ver- tje. Maar die moeten ook ge- rassing er bij het nieuwste schonken worden in zekere boek, „Hamlet's whisky" toch etablissementen, wat af is. Opnieuw zo'n meng sel van modieuze elementen, Centrale figuur is de beroem- leuk kritisch bekeken, een de Nederlandse acteur Archi- spitsvondige intrige, vol on- bald de Wit, die reeds zijn der- verwachte wendingen: een de Hamlet-versie speelt, waar reeks vermakelijke typen uit bij de twijfel het grote pro bleem van de titelheld van dat klassieke stuk hem ook da nig teistert. Weer een huwelijk op de klippen gelopen, zodat een nieuwe partner gevonden wordt, een meisje uit een kraakpand, dat de auteur alle mogelijkheden biedt om een ironisch beeld te geven van fel discussierende leefgroepen, die alles evalueren en principieel an&lyseren, zonder ooit aan het leven zelf toe te komen. Archibald de Wit komt behal ve met de eigenaardigheden van het Nederlandse toneelbe- stel en zogenaamde toneelver nieuwingen in contact met de producenten van reclamefilms, die een tv-spot gaan maken voor een groot Japans con cern, dat wereldwijd een nieu we, in Japan gemaakt whisky op de markt gaat brengen, Hamlet's whisky. Die spot wordt gemaakt in Italië. Ar chibald zal daarin een éénzins versie van Hamlet spelen: „To be or not to be..." Zo kan Dimitri Frenkel Frank een groot aantal malen heen „HAMLET'S WHISKY": Er zijn in de natuurkunde de laatste jaren zulke merkwaar dige ontdekkingen gedaan dat zelfs de knapste wetenschap pers niet weten wat er in de toekomst misschien nog moge lijk wordt. Vooral de auteurs van science fiction-boeken moeten het van deze onwe tendheid hebben. Ofschoon SF meestal niet als directe voor spelling is bedoeld het gaat vaker om de vraag: wat zou er gebeuren als...? zijn al veel toekomstideeën van deze schrijvers uitgekomen. Op zich is dit niet zo verwonderlijk. Een goede SF-schrijver blijft immers op de hoogte van de wetenschappelijke en techno logische ontwikkelingen. Jules Verne was zo iemand. Hij schreef al over onderzeeërs nog voordat ze waren uitge vonden. In tegenstelling tot zijn lezers volgde Jules Verne de ontwikkelingen van de techniek op dit gebied en kon daardoor zien welke richting het opging. Zo zijn meer voor beelden te noemen, denk maar aan de vele schrijvers die de atoombom voorspelden lang voordat de eerste werd ge maakt; George Griffith schreef al in 1911 over atoomraketten. De vraag die zich nu opwerpt is: wat voor spellen de huidige SF-auteurs voor ónze toekomst? Peter Nicholls, in 1979 win naar van de Hugo Award voor het beste non-fictionboek (The encyclopedia of science fic tion), geeft het antwoord in zijn kortgeleden verschenen boek „Onderzoekers van de toekomst". Dit rijk geïllus treerde boek, behandelt vrij wel alle soorten wetenschap die in SF voorkomt. Nicholls, die in Melbourne natuurkunde en letterkunde studeerde, nam overigens niet alle hoofdstuk ken voor ziin rekening. Een flink aantal komt van de hand van de natuurkundige David Langford en de bioloog/socio loog Brian Stableford, beiden tevens SF-schrijvers. De samenstellers maken on derscheid tussen drie soorten wetenschap in SF. De meest voorkomende is de verzonnen technologie van de toekomst, gebaseerd op wat we al weten. Een deel hiervan zal vrijwel zeker werkelijkheid worden, zoals bijvoorbeeld klonen en het ontwikkelen van denken de machines. Een ander deel wordt misschien pas in de ver re toekomst werkelijkheid, zo als bemande ruimteschepen voor verre reizen naar sterren. In veel SF-boeken (en films) is het verhaal f „denkbeeldige" w«» die meestal veel speoJg"| en dwazer is dan hel noemde type. Tot dea rie behoren bijvoorP^.r verhalen over tijd mag "'J „andere universa". Vh samenstellers mogend!501 ideeën echter niet ml0!11115 minachting verwerpJu'se tot voor kort dedenj"e'^" immers maar nooit, jhad soort noemen de schf!j t controversiële wrf>d. Hierbij gaat het om #°rn bestaan er vliegendefP'ee En: kan Uri Gelier P,or* ken buigen? j>r(" „Onderzoekers vanl komst" is kortom eeif met interessante thei voor de niet-SF-fan. F werpen worden geeit te veel uitgesponnen over het algemeen goj gen zijn. Helaas laat j heid van het boek (nj den, slappe kaft) te over. RENE VAN U Peter Nicholls zoekers van de fictie en werkelijk science fiction"; Meulenhoff; 208 bij prijs 39,50. Dimitri Frenkel Frank. en weer springen tussen een aantal verschillende werelden, die hem stuk voor stuk verma ken om de oppervlakkige, zel fingenomen, onwerkelijke ma nier, waarop de mensen daarin met hun leven, zichzelf, elkaar omgaan. De twijfel van Ham let is daarin dan op „eigentijd se" manier een rode draad door het verhaal, dat niet ver der reikt dan wat de auteur ervan nodig vindt om zijn le zers van dienst te zijn. Voor sommigen zal het gebruik van dit goedje leiden tot een roezig geluksgevoel, anderen zal het allemaal misschien wat zuur opbreken of een kater ten ge volge hebben. Voor het vaak wat koele, hardhandige taalge bruik is wel eens iets om je in te verslikken. JAN VERSTAPPEN Dimitri Frenkel Frank: „Hamlet's whisky" - uitgave Manteau; 17.90. schreven worden, hen in bescherming] of iets van hun waarborgen doet ook niet. Soms zijn d ners uit zijn boek i baar, dat hun ken] omgeving hier van a zen krijgen over hunj lichamelijke bijzoij Dat is allemaal hoi creet. Een bijzonder! lijk boek. JAN VER Theo Kars: „Vr< bed", uitgave f 25,-. Vooral als fotograaf, maar zeker ook als filmer, is Ed van der Elsken een man voor wie het gewone leven nauwelijks bestaat. Hij bewijst dat weer eens in een voor zijn doen piepklein boek als „Amsterdam?", waarbij het vraagteken in de titel iets intri- gerends heeft. Van der Elsken maakte alle foto's voor dit nieu we juweeltje weliswaar in de hoofdstad, maar is het Amsterdam (nog) wel, met al die extravagante bewoners, maar bovenal be zoekers. Amsterdam is geen gewone stad, maar een vergaarbak van de vreemdste diersoort die er op aarde rondwaart, de mens. Het boekje toont mensen, en de stad waarin ze vertoeven is toe val. Van der Elsken is in zo'n omgeving in zijn element. Met duide lijk Rembrandtsiaanse trekjes, waarbij hij het centrale thema in het licht zet en de omgeving langer belicht, dus donkerder maakt, schildert hij mensen die voor de meeste andere mensen onzichtbaar blijven. Van der Elsken maakt daarmee het verbor gene zichtbaar en dat kenmerkt natuurlijk de ware artiest. Voor Van der Elsken is een meisje dat voorbij fiets niet interes sant, maar wel zodra ze haar tong uitsteekt. Een man die naar de camera kijkt hoeft er niet op te rekenen dat hij wordt gefoto grafeerd, maar zodra hij zijn decorum verliest en „gek" gaat 'staan doen, knipt Van der Elsken onherroepelijk af. In zijn, ook al kleine, voorwoord heeft de fotograaf het niet voor niets over zijn zotten, zwervers, uitslovers, smoelentrekkers, punks, spui ters, etc. Hij heeft ze er allemaal opgeramd, want zo noemt hij dat immers. Zoals eigenlijk alle fotografen kent Van der Elsken geen gêne. Uit zijn foto's en de korte teksten die hij daabij schrijft, lijkt het of zijn onderwerpen dat ook niet kennen. Lijkt het. want het is natuurlijk niet in alle gevallen waar. Sommigen zullen beslist schrikken als ze zichzelf in dit boekje terugzien (voor zover dat gebeurt), anderen maakt het inderdaad geen lor uit. Maar eigen lijk is dat het bezwaar dat je tegen alle foto's kunt hebben die verder gaan dan het vakantiekiekje: als kijker voel je je snel een voyeur. Zeker bij Van der Elsken. Maar schitterend en bovenal onthullend is het wel. Achter de titel van zijn nieuwe werk mag dan een vraagteken staan, achter Van der Elskens naam hoort een uitroepteken. DICK HOFLAND Ed van der Elsken: Amsterdam?; uitgeverij Bert Bakker, prijs: ƒ12,90 Esther in het Vondelpark. AmsterdamNieuw, maar piepklein juweeltje (advertentiI BIJ DE BOEItHANDE noF VAN DE MA!' APRIL ;sen Frans dammjnie' ZAAI-ENPLACr VOOR ,rgel ALLEEN DEZE MAAfe B Itrol 'hobf* 'eek Er is weer een nidET van Theo Kars en Wou^ smakelozer, killer, bg lf afstotender dan zijig I verhalen, waar we [er anders uit hebben U th nen dan als een auteiig" de pretentie zeer aif® fisch te werken, verrf— van zijn inhoudsloos 7r brengt dit door op S-J Spaanse eilanden, wj zamerhand elke schijL^ clusiviteit van af i? 1 Kars dat zelf niet in! schijnt te hebben. Zou^ hij Ibiza nog steeds ai radijs, waar hij zich r aan genot kan overgt genot bestaat dan vrf lijk uit iets wat hij ze# tiek ziet, maar waar afvraagt wat het nou helemaal is, behalve L-, „Vrouwen in bed" isf reeks van verslagen P r liefdesavonturen die Ps 1 ter de rug heeft. AlL®e met medeweten van vriendinnen (hij houye op na) bestijgt hij rnrr" na het andere meisjr tras en legt ons tot irQ intieme details uit delingen daarbij verr p den, hoe het genot ar' bereikt werd bij dezj°P Daarna vertrekt hP weer uit beeld en k| 1 gende episode eenf,n nemen, die in het gr 1 verschilt van de vCb als je even niet let ojj ee gi'sche-fysieke versd ^6' tussen de verschillen°e te vinden zijn en diear besproken worden. P _s beleeft als in een vei het liefdeleven van j' den of papagaaien, menselijke emotie eraan. Lijflijke senf3 toch geen gevoelens. I °r: nografie is het nieti r' auteurs in dat genrel' gaans nogal enthourfj^ hun al dan niet gef? 1 belevenissen, terwijte de minste aandaclf ontbreekt. Het is allemaal puurl en het lijkt me zeer P voor de vrouwen bedavonturen met I GUUS LUYTERS' FOTO- EN CITATENBOEK OVER BIJNA 50-JARIGE ACTRICE BB: rière van BB, al spookte ze nog uitgebreid rond in de publici teit. Door haar liefdesrelaties, door haar pogingen zich als een tweede Greta Garbo ach ter zonnebrillen en goed be schermde villamuren te ver stoppen en door haar werk voor de bescherming van het dier. Ze zond Greenpeace nog kortgeleden een van haar sie raden die verkocht kon wor den ten bate van de strijd te gen het doden van jonge zee hondjes in Canada. Maar mug- gezifters ter plekke riepen on middellijk dat dat sieraad van ivoor zou zijn. Vorig jaar maakte ze alleen nog. een gro- Het teleurgestelde vaarwel van BB aan de film betekende een welkom voor de dieren: Dierenbe scherming werd haar stokpaardje. Brigitte Bardot is waarschijn lijk de laatste van het soort ac trices dat aangeduid placht te worden met de term „sex- bom". Dat soort explosieve da mes dateert uit dagen dat een blote knie al tot hevig slikken noodde en elke actrice die meer dan dat aan het celluloid prijsgaf bij het publiek öf het schuim der heilige veront waardiging op de lippen óf een adorerende zwakte in de knie ën veroorzaakte. Meestal ble ken zij eendagsvliegen wier fotoportretten langer de jon genskamers sierden dan hun carrière duurde. Op een paar uitzonderingen na: De blonde sex-godin Marilyn Monroe bij voorbeeld, wier tragiek na haar dood per jaar tot mythi- scher proporties uitgroeide. En in Europa: BB, Brigitte Bardot, die we als jongens in een on deugender versie van het lied je „Brigitte Bardot, Bardot, die vind ik niet zo, maar zó" haar borstomvang naflootten, het levenslange prototype van de ondeugende Parisienne. Wij len Marilyn Monroe was vorig jaar al het onderwerp van een fotoboek-met-tekst van Guus Luyters. Brigitte is nog onder ons. Vandaar dat dezelfde Luyters (redacteur van de Ne derlandse Playboy) het boek dat hij volgens een eensluiden de formule (alfabetisch ge rangschikte citaten en foto's, over acteren onder de A, over ballet onder B enz., poster gra tis) aan BB wijdde, de titel meegaf: „Brigitte Bardot, een levende legende" (Uitgeverij Loeb, 29,50). Het is het soort boek dat steunt op een goed bijgehou den foto- en tekstarchief. Luy ters heeft een schat aan foto materiaal verzameld, is er soms zo gul mee dat een paar keer een bijna identieke foto in terugvindt. Jammer is het dat hij maar weinig vroege jeugdfoto's van Brigitte boven water kon halen. Ze is op mi niem formaat met een loep weliswaar in Luyters' boek te rug te vinden in een van de rijen op zo'n degelijke school foto waarvoor de leerlingen rij na rij in slagorde werden op gestapeld om de eeuwigheid in te gaan, ik herinner me uit het inmiddels verscheiden Engelse blad Nova enkele tekenende en veel betere portretten van het kleine meisje Bardot: Bril letje, beugeltje, strikken in het haar. Bepaald niet moeders mooiste. Een meisje dat droomde te zijn als het vlekke loze schoolvriendinnetje van de eerste rij, maar zelf voorlo pig het lelijk eendje bleef. In en uit het bad Een aardig detail, want die zelfde Bardot werd sinds Ro ger Vadim haar „vormgaf" in „Et Dieu créa la femme" zelf het prototype voor de toen pas uitgevonden „teenager" door gans Europa: Zwierige korte rokken met petticoat, het blonde wat slordig piekend op gestoken of in staart, de mond sexy-pruilend en de ogen zwari mascara-omrand. Het was 1956 en Bardot had er al een tiental onbeduidende films opzitten. De eerste die ik van haar gezien moet hebben is „Helen of Troy" geweest (1954), waarin ze onopvallend als slavin van Rosanna Podes- ta (Helen) speelde. In de rest van de films in die dagen wa ren haar meest in het oog springende daden in of uit het bad stappen. Dat bad is in „Futures vedettes" een vijver met tropische vissen, met Dirk Bogarde in „Doctor at sea" staat ze pikant achter een dou chegordijn. in „Mio figlio Ne- rone" was het een kuip met ezelinnenmelk. Nota bene Francois Truffaut schreef toen fatsoensrakkerig over al die door suggestie verstevigde stukjes bloot: „We hebben het recht om hier van pornografie te spreken en ons af te vragen hoe het zit met de welwillende medewerking van de keu ring". Tweede Garbo Brigitte Bardot liet het zich al lemaal aanleunen, vond het nog best leuk, al kwamen de andersgetinte teksten er al aan. In 1960 was het „Ik ben in de eerste plaats een vrouw en pas op de tweede plaats ac trice", in 1970 „Het acteren zit niet echt in mijn bloed" en „Ik geloof niet dat ik een goede actrice ben" en in 1981 „Diep in mijn hart ben ik nooit een actrice geweest". Ze was toen al gestopt met filmen. „Tot op heden heeft BB woord gehou den. Helaas" zegt Guus Luy ters. Maar hij is dan ook dui delijk een fan, want ook hij moet bekennen dat ze een aantal „rampzalige films" heeft gemaakt. Haar laatste verschijnt in 1973, „L'histoire trés bonne et trés joyeuse de Colinot Trousse-Chemin". Het was afgelopen met de filmcar- Al tijdens opnamen voor „Viva Maria" kon ze het niet nalaten even een van haar geliefde beesten te koesteren. lijken (Vadim, Charrier en miljonair Günther Sachs) en een heleboel, soms zeer kort soms enkele jaren durende, verhoudingen: Met zanger Sa- J. J. B B I-L -M. A cha Distel, Samy Frey, acteur t/ Jean-Louis Trintignant, en laatstelijk beeldhouwer Miros- lav Brosek. Geen object Op haar veertigste zegt Brigit te Bardot nog hoopvol: „De Bardot-mythe is voorbij. Maar Brigitte, dat ben ik. Misschien zijn de mensen me over vijf jaar vergeten, misschien ook niet. Ik ben dan vijfenveertig. Niet veel ouder dan nu en dan kan ik eindelijk leven zoals ie der ander. Op dat ogenblik wacht ik. Ik droom ervan. Ik ga de dingen doen waarin ik zin heb en ik alleen zal ver antwoordelijk zijn. En ik ben niet langer een mooi object, maar een mens." Acht jaar la ter is de toon alweer somber der: „In de jaren zestig was ik helemaal geen mythe. Ik was een meisje dat niet werd be grepen, dat door iedereen voor gek werd versleten. En nu zeggen ze dat ik een mythe was, dat ik dit was en dat ik dat was. Nu is dat te laat. Het is voorbij. Het interesseert me niet meer. Toen heb'ik er on der geleden en ik heb er niets aan gehad". Dus toch het Marilyn Monroe- effect. Haar films zullen voor tachtig procent alleen curiosi teiten bliiven. Slechts een handvol blijft voorgoed in de herinnering, door haar aan deel of door de regisseur: „Viva Maria" met Jeanne Mo- reau, Clouzots „La Verité", of haar aandeel in het Egar Allen Poe-drieluik „Histoires extra- ordinaires". „Ik maak me er geen zorgen over dat ik vergeten zal zijn. Op den duur wordt iedereen vergeten. Maar doodgaan is weerzinwekkend.... Daar ben ik erg bang voor". De „Bardo- latrie" is voorgoed over, het vrijpostig ogende meisje voor wie sex een natuurlijke zaak was is een vrouw geworden. Een vrouw met een verleden. Inmiddels zijn de sexbommen voorgoed geëxplodeerd, heb ben actrices hun carrière beter in handen. De tragiek van Bri gitte Bardot is dat ze waar schijnlijk de laatste filmster is die met dat Monroe-syndroom zal moeten leven. BERT JANSMA te, driedelige televisiefilm over haar leven, „Brigitte Bar dot Telle Quelle". De Vara zal hem dit jaar uitzenden. Incompleet mens Lees bij Luyters die overi gens steun kreeg van Gerard Timmers, filmfan en al jaren lang aan de uitgeverskant bij het filmblad Skoop betrok ken de inhoud van haar bijna vijftig films na en de diverse citaten en je ontkomt toch niet aan de indruk met een toch weer tragisch leven te maken te hebben. Daar zijn in de eerste plaats de mannen. Brigitte in 1974: „Ik ben een vrouw die ongetwijfeld een succesvolle carrière heeft ge maakt. Dat succes gold niet voor mijn privéleven. Ik ben daardoor incompleet. En daar om wil ik niet meer werken". Daarvóór had ze al vaker ge zegd te willen slapen met wie ze liefhad en als die liefde niet langer duurde, soit, zand ero ver, adieu. „Mijn vrienden zijn mijn vrienden. Mijn minnaar is mijn minaar. Het is zonde om bevriend te zijn met een minnaar". In de praktijk lijkt dat toch niet helemaal te wer ken. Bardots leven kent drie zelfmoordpogingen. De eerste teveel slaappillen in 1950 omdat ze geen toestem ming krijgt (ze moet wachten tot ze 18 is) met Roger Vadim te trouwen, de tweede op haar 26ste verjaardag, 28 september 1960, wanneer ze net een zoon tje heeft van Jacques Charrier, van wie ze anderhalf jaar later zal scheiden. Het zoontje zal opgevoed worden door de va der. De derde poging op de avond van haar 49ste verjaar dag, vorig jaar. September dit jaar wordt ze vijftig. Ze kan dan terugkijken op drie huwe-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 6