1 Gemeentemuseum brengt collectie tentoonstelling van Suze Robertson VOCAAL OPMERKELIJKE REPRISE „LA TRAVIATA Jazz en dans verrassend samen bij Djazzex Effectvolle show van Flairck dagpuzzel ft •KUNST Seulóe Sou/wait MAANDAG 9 APRIL 1984 PAGIN/M Componist-tekstdichter Jimmy Kennedy overleden CHELTENHAM Jimmy Ken- nedy, de zeer populaire Britse tekstdichter en componist van songs als „South of the Border", „Isle of Capri" en „Harbour Lights", is in Cheltenham overle den. Hij was 81 jaar. Kennedy, ge boren in Noord-Ierland, was aan vankelijk onderwijzer, maar hij begon al gauw met het leveren van bijdragen aan muziek-firma's in Londen en zou er de volgende vijftig jaar van leven. Volgens zijn zoon Jimmy schreef Kennedy meer dan 1.000 gepubliceerde songs. Lorin Maazel vervroegd weg WENEN De directeur van de Weense Staatsopera, de Amerikaanse dirigent Lorin Maazel, heeft twee jaar voor het verstrijken van zijn kortgeleden opge zegde contract, per 1 september van dit jaar ontslag genomen. De Oostenrijkse minister van onderwijs en cultuur Hel mut Zilk deelde mee dat Maazel hem een open brief met zijn besluit had ge stuurd. Volgens de Oostenrijkse televisie staat erin: „Een gast moet weten wan neer het tijd is om zijn koffers te pakken en te vertrekken". Minister Zilk heeft meteen de vroegere directeur van de Staatsopera, Egon Seefehlner, benoemd tot interim-directeur tot de nieuwbe noemde directeur. Claus Helmut Drese, in september 1986 in dienst treedt. Flairck is een typisch eigentijds verschijnsel. Een der leidende musici van deze groep, gitarist Erik Visser - bijgestaan door violiste Sylvia Houtza ger, tracht namelijk voortdurend allerlei stijlen te integreren, zonder daarbij het show-element, het theater, uit het oog te verliezen. Het maakt niet uit of nu klassiek met folk, of jazz met een beetje Piazzola of een mélange van niet-westerse ritmen en melodieën wordt gekruid. En passant overbruggea de vijf ook nog eens gapende klo ven, zoals die tussen de zogenaamde onderhou dende en ernstige muziek. Puttend uit een fan tastisch arsenaal van ideeën heeft de groep zo doende publiek van allerlei genres aangetrokken en dat is toch een verdienste van jewelste. Maar Flairck is na gisteravond wat mij betreft toch echt voltooid tegenwoordige tijd, want ik heb aan dit optreden die hectische bewegingen, dat levensechte van weleer gemist. Hoewel ook deze formatie vaak de modieuze neiging heeft ge toond om alleen maar heel mooi te willen zijn, is zij er toch altijd in geslaagd inhoud aan die ge stroomlijnde vorm te geven. Zo wist ieder zijn zwakke punten zodanig te verhullen, dat alleen de totale presentatie de aandacht opeiste. Nu echter bezondigt men zich aan hoogst ongelukki ge virtuoze uithalen, zoals in dat fragment uit Vivaldi's Jaargetijden. Daarvoor is een perfecte performance nodig. Nu was het wel veel effect, maar weinig wol. Het spanningsverloop van de onderdelen, dat wil dus zeggen Flairck met dan sers in een „smooth" geënsceneerd „Bal Masqué" en Flairck alleen, liet ook om die reden te wen- Concert in het Circustheater in Oen Haag door muziekgroep Flairck in samenwerking met drie dansers. sen over. Al die mooie, soepele muziekjes zijn gauw te lang en missen de nodige diepte. Slechts een enkele maal, zoals die ware apotheose vlak voor de pauze of het sfeerrijke slot van het bal, wordt duidelijk tot hoeveel deze unieke groep werkelijk in staat is. Wat kan bassist Dirk van Gorp niet? En komt Cornee van der Kley met haar fluiten en saxofoon wél tot haar recht, om hier maar te zwijgen slagwerker Ted de Jong. En hoe innemend was niet het mimespel van vooral Cecilia Huisman, die samen met Maurits van der Linden en Anja Bastings maar moeilijk konden maskeren dat de muziek van Flairck nauwelijks mimiek heeft en al evenmin sex-ap- peal. LUC. KNöDLER Afgelopen zomer was in het Gemeentemuseum de over zichtstentoonstelling van de Haagse School te zien en deze werd gevolgd door een een- manstentoonstelling van een kunstenaar uit de derde ge neratie nl. Willem de Zwart Hierop volgt thans een expo sitie van schilderijen en teke ningen van Suze Robertson .(1855-1922), die tot 4 juni te zien is. Sinds 1962 beheert het Gemeentemuseum het werk uit de Stichting Suze Robertson en aangevuld met een grote collectie uit eigen bezit kon deze tentoonstelling zonder bruiklenen samenge steld worden. De expositie schets de ontwikkeling van de kunstenares en daarbij verscheen een overzichtelijk boek annex catalogus. Het Gemeentemuseum be steedde sinds haar dood in 1922 regelmatig aandacht aan haar werk, zoals in 1942 met een overzichtstentoonstelling van Suze Robertson en Wil lem de Zwart; twee kunste naars die tegelijkertijd met Breitner-leerling aan de aca demie in Den Haag waren en die een zijpad van de toon aangevende Haagse School zouden inslaan. Het educatieve project „Vrouwen op de bres drie kunstenaressen rond 1900" uit 1980 was de laatste in de reeks. In dit project lag de nadruk op barrières die door vrouwen genomen moesten worden als zij kunstenares wilden worden. Toen Suze Robertson in 1874 als leerling van de academie in Den Haag voor de opleiding teke nen werd aangenomen, had deze academie slechts één jaar daarvoor haar deuren voor vrouwen ontsloten. Ro bertson liet zich niet beper ken door de conventies van haar tijd, waarbij haar plich ten als huisvrouw en moeder belangrijker werden geacht dan haar kunstenaarschap. Zij haalde haar akte, combi neerde het lesgeven met haar eigen artistieke ontplooiing en stapte over op de schilder kunst. In vrij grote afzonde ring gaf zij richting aan haar leven en werd een gewaar deerd kunstenares met vele exposities in binnen- en bui tenland. Haagse School De meesters vah de Haagse School drukten in de laatste decennia een enorme stempel op het kunstklimaat in Den Haag. Niettemin concentreer de Robertson zich op haar ei gen doen: gevoelens in de verfmaterie tot uitdrukking brengen, waarbij zij naar de verhouding van lijn en kleur zocht. In een interview uit 1912, dat in de catalogus is opgenomen, zegt zij hierover: „de kleur is mij hoofdzaak - daarom zijn mijn schilderijen ook nooit veel gestoffeerd". Zij was niet geïnteresseerd in de landschapsmotieven van Suze Robert son, „Treurige tijden", olie verf. Haags Gemeentemuseum, Stad houderslaan 41, „Suze Robertson 1855-1922. Schilderijen, tekenin gen" tot 4 juni, dinsdag t/m zater dag 10-17 uur, zondag 13-17 uur. Oe catalogus werd samengesteld door Anna Wagner en Herbert Henkels. de Haagse School en vond eerder verwantschap met Jo zef Israels als schilder van het vissersvolk. De werkende mens, met name uit de lagere milieus, werd pas in de twee de helft van de negentiende eeuw een zelfstandig onder werp in de schilderkunst. Suze Robertson wordt door haar bewogenheid met de zwakken in de samenleving ook wel vergeleken met haar leeftijdsgenoot Vincent van Gogh, ofschoon zij elkaar niet persoonlijk kenden. Naast portretten, stillevens, boereninterieurs had vooral de werkende vrouw haar aandacht. Titels van haar schilderijen zijn „De spin ster", „Bordenwassen", „Aardappelschilster". De ma nier waarop zij de eenvoudi ge, dagelijke werkzaamheden van de vrouwen schildert, maakt het lijden in het men selijke bestaan voelbaar. Het ging haar niet om de sponta ne impressie van het vluchti ge leven, zoals bij Breitner en Willem de Zwart, maar om een verstilde uitdrukking van de treurige kant van het leven. Dat doet ze in een ex pressieve stijl en overwegend donkere kleuren - veel bruin - met prachtige kleuraccen ten, waarbij haar opvallende wit uit een samenstelling van kleuren ontstaat. Over een dikke een rulle verflaag als ondergrond schildert zij met dunne verf de schildering, waardoor de sombere doeken nog zwaarder worden. Soms Suze Robertson, „Atelierhoek", olieverf. is het moeilijk voor het oog om de afbeelding te onder scheiden door de kleur- en verfbehandeling. Een enkele keer krijgen kleur en lijn een zelfstandige waarde en ma ken het onderwerp onderge schikt. Hetzelfde gebeurt in een enkele tekening; de lijn- voering komt los van het on derwerp. Spontaan De verf werd direct en spon taan aangebracht, maar pas als Robertson precies wist hoe het schilderij eruit zou moeten zien: „En vóór ik dan eindelijk 'n schilderij ga ma ken, zit ik er over te denken, vaak dagen lang, hoe ik 't al lemaal goed in orde zal bren gen. Tot ik precies weet wat ik wil; want al schilderend zoeken, kan niet bij mij. Ik moet zóó zeker zijn, dat ik 't helemaal in kleur volkomen vóór mij zie". Robertson bleef bij dezelfde onderwerpen, want het ging haar vooral' om de behande ling van het onderwerp en dat kon steeds gevarieerd worden. Hoewel de expositie chrono logisch is opgezet zijn er nog al wat problemen over de da tering van haar werk. In de catalogus en op de tentoon stelling ontbreken de jaartal len. Zeker is dat haar meest produktieve periode in de schilderkunst tussen 1901 en 1914 lag. Rond 1910 ver schoof haar aandacht naar haar oorspronkelijke medi um, de tekenkunst. Niet al leen gebruikte zij Siberisch krijt, houtskool of gewassen oost-indische inkt, maar ook maakte zij aquarellen, goua ches en pastels. De tekenin gen zijn geen voorstudies en laten geen twijfel bestaan over haar zeggingskracht via de lijnvoering. Haar krachti ge en gedurfde lijnenspel leidt soms tot monumentale tekeningen die direkter zijn dan haar schilderijen. Enkele van hen, waaronder „Neger" vormen beslist het hoogte punt van deze tentoonstel ling. Op de expositie zijn eveneens een aantal werken van haar man Richard Bisschop en haar dochter Sara Eckhart- Bisschop te zien. INGRID VAN SANTEN Concert gebouworkest met tegengestelde delen Concertgebouworkest speelt Mozart en Strauss in de PWA. zaal. Zater dagavond. Het concert dat het Concertge bouworkest zaterdagavond in de PWA zaal gaf, bestond uit twee zeer tegengestelde delen. Voor de pauze speelde de Roe meense pianist Radu Lupu het pianoconcert in A KV. 488 van Mozart. Na de pauze besteeg dirigent Haitink met de Ri chard Strauss de Zuidduitse Alpen die de componist in 1914 inspireerden tot een 50 minuten durende natuurevo- catie. Waar Mozart een klein strijkorkest en een paar bla zers nodig heeft, zet Strauss in zijn Alpensymfonie een groot orkest op het podium, ver sterkt met orgel, windmachine en boven de uitgebreide bla zerssectie nog eens 12 hoorns achter de schermen. Haitink belichtte met het orkest beide werken optimaal. Radu Lupu speelde zijn partij glashelder en nuchter, zonder dat hij aan het notenbeeld gevoelsmatig veel toevoegde, zelfs in het zangerige adagio niet. Haitink volgde deze benadering in een licht en doorzichtig orkestspel. Knap was dat hij deze kwali teiten in zekere zin in de zwaar geïnstrumenteerde Al pensymfonie wist te behouden. Men kan deze 22 natuurepiso- des in de veelkleurige „Ton- malerei" van de componist, muzikaal niet hoog aanslaan, de doorkijkjes die Haitink gis teravond in de Alpen bood, maakten dat er toch heel wat te genieten viel. Wie goed luis tert kan bepaalde thema's, „Leitmotiven" zo men wil, steeds weer terugvinden. Per soonlijk had ik het meeste ple zier in de sierlijke bogen die Strauss vooral aan de blazers toebedeelt. Steeds vallen in de massale orkestklank weer ga ten, waarin zich kleine stukjes kamermuziek kunnen ontwik kelen. De windmachine mag er van mij daar nog wel bij, maar dat orgel.... BESIER De „Traviata" waarvan de Nederlandse Opera nu dertien voorstellingen geeft, is een productie van tien jaar geleden. Dit is de decors aan te zien en ook de enscenering boette in de loop van de tijd aan spanning en zeggings kracht in. De vervallen serre in het tweede bedrijf is nauwelijks nog accepta bel. Het is dan ook geen dankbare taak onder deze omstandigheden met een nieuwe bezetting een re prise te moeten instude ren. Deze dient het voor namelijk te redden met individuele prestaties in zang en actie, want het dramatische concept is duidelijk verbrokkeld met als gevolg dat de samen hang wisselvallig is ge worden en als het ware een incidenteel karakter heeft gekregen. „La Traviato". Opera van G. Verdi. Nederlandse Operastichting. Amster dams Philharmonisch Orkest. Dirigent: Hans Vonk. Regie: Tito Capobianco. Decors en kostuums: José Varona. In de hoofdrollen: Roberta Alexander (Violetta), Neil Rosenshein (Alfredo), John Bröcheler (vader Germont), Lee- na Kiilunen (Flora), Ans van Dam (Annina). Nederlands Operakoor (dirigent: Johannes Mikkelsen). Stadsschouwburg, Amsterdam. Herhalingen o.m. Cir custheater, Scheveningen 5 en 8 mei. Vocaal is de reprise zeker op merkelijk. In dit opzicht moet intussen wel in aanmerking worden genomen, dat Verdi zijn muziek uiteraard voor Ita liaanse stemmen, een Italiaan se zangstijl en een Italiaans pa thos componeerde. Die stem men bezitten de beide nog jon ge Amerikaanse hoofdrolver tolkers van huis uit geen van drieën. Het timbre van hun op zichzelf heel mooie en knap beheerste stemmen is naar zui delijke smaak te hel, te scherp soms, te instrumentaal van aard. Hun manier van zingen heeft wel degelijke innerlijke gloed, maar mist de warme, extraverte uitstraling van het land waar de citroenen bloei en. Dat geaccepteerd, kon men alleen maar bewondering heb- ben voor de gedreven wijze waarop de sopraan Roberta Alexander en de tenor Neil Rosenshein hun rollen gestalte wisten te geven. Het is begrij pelijk, dat zij bij de Amster damse première geregeld open doekjes in ontvangst moesten nemen. Meer in de trant van Verdi was overigens de nobele uitbeelding van de vader-fi- guur door de Limburgse bari ton John Bröcheler, die met fijne, ontroerende nuancering een treffende creatie opbouw de. Dirigent Hans Vonk, die onder meer in Tsjaikofski zijn hoog ste expressieve troeven pleegt uit te spelen, heeft ook met déze Verdi een sterke affini teit. Dat kwam in het spel van het Amsterdams Philharmo nisch Orkest veelal goed tot uitdrukking. Van de kleine rollen kunnen de mezzo-sopra nen, de Finse Leena Kiilunen en onze eigen Ans van Dam, met ere worden genoemd. Ook de IJslandse tenor Jon Thor- steinsson, de baritons Bert Bij- nen en Sjef Wersch en de Amerikaanse bas David Sha- pero waren meer dan verdien stelijk. Zoals altijd, zorgde de „Traviata" zelfs voor een volle bak en een ontvankelijk, klap- graag publiek. JOHN KASANDER Geslaagd jubileumconcert „De Mascotte" OEGSTGEEST Het tien-ja- rig bestaan van jeugdoperette- vereniging „De Mascotte" werd vrijdagavond in Oegst- geest gevierd met een fraai ju bileumconcert. De kwaliteit van de Mascottezangers en - zangeresjes is duidelijk toege nomen en het hele koor heeft Het manifesteerde zich al tij dens de opvoering van de ope rette „De dochter van sheik", en het is verheugend dat wij vrijdagavond wederom kon den constateren dat de trend zich voortzet. Uiteraard is dit te danken aan de grote inzet van dirigent Johan Looijen- stein. Een man die tien jaar geleden met „De Mascotte' van start ging en nu Oegstgeest een goed jeugdkoor bezorgd heeft. Alle reden om feest te vieren dus. En dat gebeurde ook in het gemeentecentrum waar het oud-Mascottelid, Esther Kooloos velen ontroerde met haar prachtige, professionele stemgeluid. In het koor zongen trouwens meer oud-leden mee, dames die later ook nog even soleerden. Het was een gbed idee om naast selecties uit jeugdoperet- tes ook liedjes te kiezen van legendarische kinderkoren als die van Jacob Hamel en Broe der Leatantius. Er was ruimte gelaten voor een instrumentaal optreden van Richard van Osta, Emil van Leenen, Franca en Wen dy Edelaar alsmede de vaste pianiste Astrid Jonker. Profes sioneel was verder de zang van de „gasten" nl. mezzo Ber- nadette Pelgrim, tenor Jacques Lutz, sopraan Nel Lutz en ba riton Hans Jansen. De Mascot tesolisten waren Helma van Steen, Willem Pieter Rus en Martine de Jong. Een speciale verrassing was het ten gehore brengen van het „Orgellied" van het jeugd koor van Broeder Leatantius. Johan Looijenstein verklaarde wat gespannen te zijn geweest omdat dit lied tijdens de repe titie volkomen de „mist" in ging. Onterecht, zo bleek na de uitvoering. De handen gin gen enthousiast op elkaar voor ritmisch meeklappen. Het pu bliek was enthousiast maar jammer genoeg, niet zo talrijk als men verwacht had. Het op treden had wel twee volle za len verdiend. ANTOON KOCH Djazzex met choreografieën van o.m. Afvin McDuffie, Sir! Sat Nam, Glen van der Hoff en Wolly Meriën. „Live muziek"-project m.m.v van een combo o.l.v. Lex Hakker. To neelzaal, Congresgebouw. Gezien op 7 april. Het is verrassend dat de jonge modern jazz-dansgroep Djaz zex, ondanks de gerenom meerde concurrentie van het jubilerende Nederlands Dans Theater, blijkbaar toch al naam genoeg gemaakt heeft om volle zalen te trekken. Te recht. Want Djazzex is een groep met perspectief, die zich op een hartverwarmende ma nier blijft ontwikkelen. De première die Djazzex dit weekeinde bracht stond in het licht van twee zaken: de cho reografieën van de van af komst Amerikaanse danspeda- goog Siri Sat Nam en het „Live muziek"-project waarbij samengewerkt werd met mu zikanten van het Rotterdams Conservatorium. Niet dat alles even vlekkeloos was, daarvoor zijn er teveel onderlinge ver schillen in technisch kunnen, maar Djazzex is op een en thousiaste, energieke manier bezig een eigen vorm te vin den voor de jazzdans. Een scène uit het ballet „Vectors" van Siri Sat Nam. De groep begon met een eer- „Switching gears". Het werk der getoonde, pittige choreo- van gastchoreograaf Siri Sat grafie van Alvin McDuffie - Nam bleek twee gezichten te vorig jaar ook zelf op het podi- hebben: sterk en puur jazz- um te gast bij Djazzex - op mu- danswerk in „Vectors" - met ziek van Herbie Hancock, een mooi buizendecor - op mu ziek van „Weather report" en meer anecdotisch-experimen- teel in „Journey into light". In dat laatste ballet doorbreekt hij de pure dansvormen, laat dansers acteren en zelfs hun stem gebruiken. Het is een spel van de donkere krachten in de mens - allerlei soorten te gronde richtende verslavingen - tegenover het voortdurend aanwezige licht op de achter grond dat uiteindelijk over wint. Een ballet dat inhoude lijk wat kinderlijk zwart-wit aandeed in z'n confrontatie van goed en kwaad. Na de pauze bracht Djazzex jazz en de dans letterlijk en fi guurlijk samen op de planken in een serie choreografieën op muziek van Lex Hakker en zijn combo van Rotterdamse conservatorium-studenten die in zeven etappes de ontwikke ling van de jazz, van „swing", via „cool" naar het commer ciële „scratch"-werk neerzet ten. Die samenwerking was verrassend, beloftevol en vaak humoristisch, al bleven mu ziek en dans elkaar nog teveel illustreren zonder perfect in een te smelten. Het is te hopen dat Djazzex - het gezelschap werkt op „non profit"-basis, investeert de inkomsten en heeft een aanmoedigingssubsi die van WVC - met die samen werking met „levende" mu ziek door kan gaan. Daar lig gen unieke mogelijkheden. BERT JANSMA Voor een uitgebreid» agenda, ook voor de ko%v mende dagen raadplege' men „UIT", de gratis we-^", kelijkse bijlage van deze' krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU-^S ROCINEMA I (Van Boetzelaer-v, straat 6. tel. 01720-20800): Cis-r' ko de Ral (al); 18.30, 21.00. wo.'en. ook 13.30. EUROCINEMA 11:83' Ciske de Rat (al); 18.30, 21.00.en wo. ook 13.30. EUROCINEMAacl III: Schatjea (12); 18.45, 21.15.rA, wo. ook 13.45. EUROCINEMA. IV: Twiglight Zone (12); 18.45. 'er 21.15. fcn OOI KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA IV: 101 dalma-"" tier* (al); wo. 13.45. mswegV. LEIDEN LUXOR (Station* 19. tel. 071-121239): Christina' (12); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO I (Steenstraat 39. tel. 124130): Ciske de Rat (al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO II: Schatjea (12); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO III: EÉ la nave va (16); 14.30, 19.00.1 21.15. LIDO IV: Erendira (al);l 19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30.1 STUDIO (Steenstraat 39, tel.l 133210): Carmen (16); 14.30.1 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): Hercules (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Het Weense hoertje haar hoogtepunt (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO IV: Tekenfilmfestivi van Walt Disney; wo. 14.30. VOORSCHOTEN e GREENWAY THEATER (Schoolstraat 23-b. tel. 01717-4354): The Oster- mann weekend (16); ma. t/mi wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Donald Duck tekenfilms; wo. 71- u 14.30. WASSENAAR# ASTRA (Lang-im straat 32. tel. 01751-13269): He-pn aven can walt (al), ma. 20.00, (besl). dl. wo. 20.00. tre DEN HAAGe ASTA (Spul 27. tel.et 463500): Scarf ace (16); 14.00.00 20.00. BYOU (Spul 27, tel.an 46.11.77): Gorky Park (16);,. Q 13.45, 18.45, 21.30. CALYPSO, (Spui 27. tel. 463502): Ciske de|ori rat (al); 14.00. 19.00, 21.30.pr BABYLON 1 (naast Centraair1 Station, tel. 471656): SilkwoodirO (al); 14.00, 18.45, 21.30. BA-et BYLON 2: The big chili (al); 14.00, 19.15, 21.45. BABYLONL 3: The drasser (al); 14.00, 19.00jet 21.30. CINEAC 1 (BuitenhoffiCc 20, tel. 630637): Christine (12);|ndi 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC,an 2: Scandalous (al); 14.00. 18.45,"" 21.30. wo. 18.45, 21.30. e CINE-10"1 AC 3: Chained heat (16); 14.00,. 18.45, 21.30. wo. 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910,1 tel. 667066): Gejaagd door i' wind (12); 13.30, 19.30. wo. leen 19.30. METROPOLE (Carnegielaan. tel. 456756): Yentl (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Le bal (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO POLE 3: „E la nave va" <16);| 14.00, 18.45, 21.30. METRO POLE 4: Carmen (al); 14.00,# 18.45, 21.30. METROPOLE f Sophie's choice (16); 14.00,1 20.30. wo. 20.30. ODEON (Herengracht 13. tel. 462400): Ciske de rat (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Schatjesl (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODE-' ON 3: Hotel New Hampshire (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE-1^ ON 4: To be or not to be (al);^ 13.45, 18.45, 21.30. wo. 16.00,^ 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket- J tingstraat 12b, tel. 656402): Het*-> Weense hoertje op haar hoog tepunt (18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.30, 18.00, 19.30, 21.00. LE PARIS 2: Charli (18); 12.15, 13.45, 15.15, 16.45, 18.15,j 19.45, 21.15. LE PARIS .3:^- Stoute schoolmeisjes (18); Lr 12.30, 14.00, 15.30, 17.00. TIJ 18.30,20.00,21.30.# PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): Dia-150' monds are forever (12); 14.00, it 18.45, 21.30. HAAGS FILM-_ j HUIS (Denneweg 56. tel.aa, 459900): Der Fangschuss (16);ecl ma. 22.00. Die Schwestem (16);atr ma. 20.00. Die Bleieme Zeit (16); di. 19.30. wo. 22.00. Diep i Blechtrommel (16); di. 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Woody Wood pec-. ker festival; wo. 14.00. EURO- CINEMA: Lucky Luck en de bal- j lade van de Daltons; wo. 14.00. METROPOLE 5: Donald Duck in het wilde westen; wo. 14.00. ODEON 2: Robin Hood; wo.P 13.15. I 1.30. 910M" .30. (al); lo rn lo- 00,# 5:1" 00.J 1V Horizontaal: 1 deel; 5 fljngemal tufsteen; 9 zangstuk; 10 l-vorml gordijnroede; 11 hoofddeksel; 13 pi soonlljk vnw.; 15 hulzen van gedors£er korenaren; 16 maanstand (afk.); iek vocht in vruchten; 19 gedwee, tai 20 weinig levendig; 21 ploegsnede; woonschip; 24 puntig staafje om i< te bevestigen; 25 bljbeldeel (afk.); kleverige stof; 28 eminentie (afk.); P"< lengtemaat; 31 standaard voor hjot schilderdoek; 33 denkvermogen; tocht; 36 deel van de uitwendige ha Verticaal: 1 houtsoort; 2 paardesli 3 gebogen been; 4 opgelegd werk;,n' toevalligheid; 6 knaagdier; 7 tand loos zoogdier; 8 bemestlngsmldd 12 teken van de dierenriem; 14 td|U gangsbewijs; 16 nonsens; 18 kd tuum; 19 anekdote; 23 keurig; dlchtbehaarde huid van somml roofdieren; 27 bedehuls; 29 blo maand; 30 schuw dier; 32 persoonl vnw.; 34 lidwoord. OPLOSSING ep yc :ez zt :i9iu 62 :xjax lz 'siad 92 qeu 82 :d< 61 'XBd 8i tepel 91 :JJBB>( fri :ujbj :iaeujua>j>|B|s 8 Nb l Ubj 9 :|9J) s f :qu e ub z uapuBssiiBd 1 98 :s|9j se :9pej ee 'ia» ie uaj« :-UJ3 se :>(9d 92 I N S2 :u|d *2 22 :9JOA i2 'fBBs 02 :>|euj 61 'des 'Hl 91 'JBX 51 'XI 81 UeJBq u 01 leus 6 'sbjj s :uBd 1 :|ttiuo;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 6