SchumanncyclusiKrachttoer
van pianist Michael Cave
Bora heeft veel aandacht nodig
LEIDEN/REGIO
CcidócSotncuit
ZATERDAG 31 MAART 1984 PAGIN1
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPMEN AAN OEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20Ö00): Ci*k« de Rat (al);
18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA II: Cieke de Rat
(al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook
13.30. EUROCINEMA III: Scha-
tjes (12); 18.45, 21.15. za. zo. wo.
ook 13.45. EUROCINEMA IV:
Trading Placet (al); 18.45, 21.15.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Ciske de Rat
(16); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Begeerte (18); za. 24.00. EURO
CINEMA III: Teenagert in love (16);
za. 24.00 EUROCINEMA IV: Tre
ding Placet (16) za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: 101 dalmatiërt
(al); za. zo. wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
fwekelijkt verschijnt in de Leidse Courant de rubriek
„Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of
•oms ook wel een kat) beschreven die in het asiel ver
blijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan...tenzij
het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschre
ven honden zijn óf gevonden, óf door hondenbezitters
naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende re
denen afgestaan, vaak begrijpelijk, maar soms ook vol
slagen onzinnig. De in „Hond zoekt huis" beschreven
dieren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur on
dergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van cir
ca 60 gulden (voor katten is dat 45 gulden) ten bate van
zwerfdieren ziin ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Die
renasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 411670. Geopend di.
t/m vr. 10-12 en 14-17 uur, za. 10-12 en 14-16 uur. Zondag
cen maandag gesloten. j
tel. 071-121239): Christine (12);
14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15.
16.30. 19.00, 21.15. LIDO I
(Steenstraat 39. tel. 124130): Ciske
de Rat (al); 14.30, 19.00. 21.15. zo.
ook 16.45. LIDO II: Schatjes (12);
14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 16.45.
LIDO III: E la nava va (16); 14.30,
19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO
IV: Erendira (al); 19.00, 21.15. do.
vr ma. di. ook 14.30. STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 133210): Car
men (16); 14.30. 19.00, 21.15. zo.
ook 16.45. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Hercules (al);
14.30, 1900, 21.15. zo. 14.15.
16.30, 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52. tel. 071-125414):
Jonge meisjes zonder taboe (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Tekenfilmfestival van
Wall Disney (al); za. zo. wo. 14.30.
zo. ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Schule der Lust (16): vr. za.
23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 23-b, tel.
01717-4354): Porky's pikante pret
park II (16); vr. 19.30. za. 15.15,
19.30. zo. 15.45. De mannetjesma
ker (16); do. ma. dl. wo. 20.30. Gar
de a Vue (16; vr. za. 21.30. zo.
20.30.
KINDERVOORSTELLING
Dik Trom en zijn dorpsgenoten; za.
zo. 14.00. wo. 14.30.
WASSENAAR. ASTRA (Langstraat
32. tel. 01751-13269): Bud deelt
doffe dreunen uit (al); do. t/m zo.
20.00. The exocist (16); ma. t/m
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Als je begrijpt wat ik bedoel; za.
zo. 14.00.
DEN HAAG. ASTA (Spul 27. tel.
463500): Christine (12); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30 BYOU (Spui 27, tel.
46.11.77): Gorky Park (16); 13.45.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. CALYPSO (Spul 27.
tel. 463502): Ciske de rat (al);
14.00, 19.15, 21.45. zo. 13.30,
16.00, 19.15, 21.45. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): Silkwood (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. BABYLON 2: The
big chili (al); 14.00, 19.15, 21.45.
zo. 13.45. 16.15, 19.15, 21.45.
BABYLON 3: The dresser (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Thunder
(12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Scandalous (al); 14.00. 18.45,
21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Chained heat (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. EUROCINE
MA (Leyweg 910, tel. 667066): Ge
jaagd door de wind (12); 13.30,
19.30. za. wo. alleen 19.45. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): E la nava va (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45,
21.30. METROPOLE 2. Moord in
extase (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 3: Carmen (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4: Ne
ver say never again (12); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Sophie's choice (16); 14.00, 20.30.
za. zo. wo. 20.30. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): Ciske de
rat (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: Star '80 (16); 13.45, 18.45,
21.30. za. zo. wo. 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 3: Schatjes! (12);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: To
be or not to be (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Stoute school
meisjes (18); 12.00, 13.30, 15.00,
16.30, 18.00, 19.30, 21.00. vr. za.
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2:
Onder redactie van Ton Pieters.
Ik kan het ook niet helpen,
maar in 1914 hadden onze
grootouders een vrij vroege
Pasen. In de tweede week
van april al. Dat zie ik ten
minste in het „Geïllustreerd
Zondagsblad" uit dat jaar.
Met Pasen kan ik dus nog
steeds niet aankomen in
deze kolommen; ook niet
met de Lijdensweek. We
zullen er dus wat anders op
moeten zien te vinden. En
dat is moeilijk. Niemand
helpt me daarbij. In de poli
tiek, nationaal en interna
tionaal, houdt men zich op
de vlakte, en bij de inven
ties van Johan de Raadsel
redacteur valt nog steeds
niet genoeg garen te spin
nen. Laat ik 'ns kijken in
de „gevoelige sector". U
kent dat wel: kinderen in
het bad, op zaterdagavond,
althans in de teil, en daarna
in bed. Moeder breit en
haakt nog steeds een eind
weg, en vader kan geen
kant uit. Dus leest hij, als
fatsoenlijk man, het Zon
dagsblad. De gezelligheid
binnenshuis heeft haar ei
gen facetten en accenten.
In die periode stond („Naar
de schilderij van Ary
Scheffer") op de berg de
met een stralenkrans omge
ven Christus vlammend
omhoog te wijzen, terwijl
de, gebruinde, Satan hem
voorstelde: „Dit alles zal ik
u geven, als gij neder valt,
en mij aanbidt..." Mgr.
Schrijnen van Roermond is
nog steeds niet benoemd.
Over hem zullen we het
derhalve nog niet hebben.
Dat de heer A.H. Sirks be
noemd was als commissaris
van politie te Rotterdam,
daaraan zult u ongetwijfeld
ook geen boodschap heb
ben. Netzomin dat u opgeto
gen zult raken bij het ver
nemen van het feit, dat het
vaandel van de Ned. R.K.
Timmerlieden Bond afd. 's
Gravenhage plechtig inge
zegend werd.
Het is niet best, maar ik zal
terug moeten naar een stel
gedebiteerde grapjes van
een niet al te hoog kaliber.
Maar niet nadat ik u kan
melden, dat J.E.N. baron
Schimmelpenninck van der
Oije van Hoevelaken, ge
pensioneerd luitenat-gene-
raal en voorzitter der Eer
ste Kamer, en in het bezit
van „een bekoorlijk land
goed" te Hoevelaken, te
Hoevelaken ter aarde is be
steld, nadat hij overleden
was. Voordien was de voor
noemde hoogedele ook ad
judant van Z.M. Koning
Willem III. Hij was niet ka
tholiek, wat erg jammer
was, maar hij toonde zich
wel een „oprecht-geloovig
man", een staatsman van
„groote beteekenis, die on
der de mannen van alle
partijen buitengewoon
groot gezag genoot en door
allen geëerbiedigd werd".
Zo moest je dat formuleren.
Maar dan is er "de mop"
van keizer Wilhelm II van
Duitsland. De keizer reisde I
wat af en kwam ook te-
recht bij het circus van Ha
genbeek. Hij keek z'n vor
stelijke ogen uit, maar, at
tent als hij was, vroeg hij op
een gegeven ogenblik naar
het schoonhouden der die
ren. „Midden in een leven
dig gesprek informeerde de
monarch, met een eigenaar-
digen glimlach naar enige
uitkomst. En hij richtte zich
tot zijn gevolg met de
vraag: „Mijne heeren, waar
mede wascht men de leeu
wen, hier bijeen?" De opi
nies daaromtrent waren
verschillend, en één meen
de: met schoon water en
zeep; een ander meende:
met desinfectiemiddelen.
„Neen", zei de keizer daar
op lachend: „met levensge
vaar..!"
Deep throat (18); 12.15, 13.30,
14.45, 16.00, 17.15, 18.30, 19.45,
21.00. vr. za. 22.15. zo. v.a. 13.30.
LE PARIS 3: Never eo deep (18);
12.30, 14.00. 15.30, 17.00, 18.30,
20.00, 21.30. vr. za. 23.00. zo. v.a.
14.00. PASSAGE (Passage 63.
tel. 460977): Diamond* are forever
(12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Nostalghia (16); 19.30,
21.45. Yellow submarine (16); do.
ma. wo. 20.00. vr. 22.00. zo. 14.30.
Allegro non troppo (16); do. vr. zo.
20.00. za. 22.00. Animal farm (16);
za. 20.00. zo. di. 22.00. Animatie
films (16); ma. wo. 22.00. di. 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
ASTA: Scarface (16); za. 24.00.
CINEAC 1: Yentl (16); 00.15.
CINEAC 2: De handschoen des
doods (16); za. 00.15. CINEAC 3:
De man met de stalen arm (16); za.
00.15. EUROCINEMA: Zondige
hoogstandjes (18); 00.02. LE PA
RIS: Zie hoofdprogramma.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Woody Woodpecker
festival; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. EUROCINEMA: Herbie is
de pisang; za. wo. 14.00. ME
TROPOLE 5: Donald Duck in het
wilde westen; za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00. ODEON 2: Robin
Hood; za. zo. wo. 13._15.
LEIDEN Met de Sehu-
manncyclus in de Kapel
zaal van het K&O gebouw
heeft de Amerikaanse pia
nist Michael Cave zich
voor een uiterst zware op
gave gesteld. Alle grote
pianowerken van Schu
mann, voornamelijk uit
diens eerste scheppingspe
riode als componist, zullen
aan bod komen. De cyclus
bestaat uit vier concerten,
die maandag 2, woensdag
4, vrijdag 6 en woensdag
11 april zullen plaats vin
den. De aanvang is steeds
om kwart over acht.
De pianomuziek van Robert
Schumann (1810 - 1856) kan
niet los gezien worden van
de tijd, waarin het ontstaan
is en geldt algemeen als ro
mantische muziek bij uitstek.
Dit kon het worden, omdat
de piano na een lange ont
wikkeling, in Schumanns
tijd min of meer zijn huidige
vorm kreeg en alle klankmo
gelijkheden ging bieden om
de emotionele en vaak genu
anceerde, romantische stem
mingen weer te geven. Het is
geen wonder dat de piano in
de romantiek een populair
instrument werd. Componis
ten als Liszt, Mendelssohn en
Schumann componeerden bij
voorkeur voor de piano, niet
in de laatste plaats, omdat
deze ook bij het publiek
sterk in de belangstelling
stond en als muziekbron toen
zo ongeveer de functie ver
vulde die de moderne platen
speler en casette -recorder
nu heeft.
Persoonlijk
Het persoonlijk karakter van
Schumanns pianocomposities
heeft critici er wel eens toe
gebracht een vergelijking te
trekken met dagboekaante
keningen en een autobiogra
fie. Stuk voor stuk komen
uit zijn eerst 23 opusnum
mers, die door Michael Cave
voor het merendeel ten ge
hore worden gebracht, artis
tieke opvattingen naar vo
ren, worden zijn literaire in
spiratiebronnen onmisken
baar duidelijk of is een stem
ming in verband te brengen
met een ervaring uit zijn
persoonlijk leven.
Zo zijn de 'Abegg-variaties'
opus 1 een weerslag van een
jeugdliefde, wiens naam
Schumann als het thema a-b-
e-g-g nam. In het 'Carnaval'
op. 9 komt de woonplaats'
van de geliefde Asch als the
ma voor. Het bekende 'Papil-
lons' op. 2 is op een boek van
Schumanns lievelingsschrij
ver Jean Paul geïnspireerd.
De opvattingen, die Schu
mann als muyziekcriticus in
het door hem opgerichte tijd
schrift poneerde, worden
verklankt in de 'Davids-
bündler- Tknze' op. 6, waarin
tal van artistieke persoon
lijkheden muzikaal ten tone
le worden gevoerd. Beroemd
zijn de 'Kinderszenen' op. 15
om de subtilteit, waarmee
Schumann taferelen uit het
achter wel degelijk een per
soonlijke of literaire beteke
nis steekt. Schumann, die
zelf een mislukte poging
heeft gedaan om een pianis
tisch wonder te worden,
heeft hier echter in de eerste
plaats zijn behoefte aan vir
tuoos vertoon willen botvie
ren. Genoemde werken be
horen daarmee tot het
moeiljkste repertoire, dat
voor de piano is geschreven.
Melodisch
Het primair melodische ka
rakter van de muziek blijft
echter gehandhaafd. Schu
mann maakt de virtuositeit
daaraan ondergeschikt, die
daardoor minder 'moeilijk'
lijkt dan zij in werkelijkheid
is. Zij heeft zodoende wel het
voordeel dat zij haar aan
trekkelijk karakter heeft be
houden.
De Amerikaanse pianist Mi
chael Cave staat zowel in
technisch als muzikaal op
zicht als een groot talent be
kend, dat tegen een dergelijk
grootse onderneming als deze
cyclus wel opgewassen lijkt.
Hij concerteert over de hele
pg wereld en behoort tot de ge-
regelde gasten in Amster
dam. Ook in Leiden heeft hij
meermalen opgetreden, on
der meer met een eigen com
positie. Voorts heeft Cave
naam gemaakt met zijn uit-
voeringen in authentieke
alledaagse leven van kinde- zijn de sonate op. 22, 'Etudes stijl van de pianoconcerten
ren heeft weergegeven. symfoniques' en 'Kreisleria- van Haydn en Mozart.
Minder direct beschrijvend na' 0p.l6, ofschoon ook hier- DIRK VOOREN
Robert Schumann.
~'<£X S'4
Bora Is een lieve Bouvier.
KINDERMARKT IN WURTEMBERG: „Het opschrift is zonder- A.DE BOER: „Organist der
ling en onwaarschijnlijk, maar waarl Te Ravensburg aan het R-K. kerk te Zoeterwoude,
Bodenmeer wordt jaarlijks in het voorjaar een formeele kin- die na een werkzaam leven,
dermarkt gehouden van arme kinderen uit Tyrol, die telkens waarin hij ook tot den luister
voor een jaar in Schwaben en Württemberg als landarbei- van Gods Huis heeft mede-
ders en veehoeders aan de boeren worden verhuurd, waar- gewerkt, dezer dagen op 63-
bij danig wordt „gehandeld". jarigen leeftijd overleed".
STADHUISBOUW: „Met de voorbereiding voor den bouw van het nieuwe stadhuis van Rot
terdam en het postkantoor is men thans zoover gekomen, dat de Coolsingel voor het groot
ste gedeelte is drooggelegd. Om den bodem de noodige vastheid te geven voor het drukke
verkeer, heeft men daar een groot aantal palen ingeheid en daarop een vloer gelegd van
gewapend beton. Op dien stevigen vloer legt men de kabels voor de electrische verlichting
en beweegkracht, de riolen en de buizen voor gas- en waterleiding. Het stevige fundament
zal stellig verzakking onmogelijk maken".
LEIDEN Een en al
drukte en enthousiasme
is Bora wanneer zij uit
haar hok wordt gehaald
om voor de fotograaf te
poseren. Ze trekt aan
haar riem, springt tegen
Wil Tiele, de beheerder
van het asiel op en weet
van emotie niet of ze zal
gaan liggen, zal blijven
staan en springen, dan
wel gaan zitten. Als Tiele
Bora even later krachtig
vermanend toe
spreekt, is het gauw af
gelopen met alle drukte.
Ze gaat liggen en blijft
liggen, totdat er anders
van haar wordt ver
langd.
Bora is een prachtige, levens
lustige bastaard-bouvier van
ruim vier jaar oud. De zwarte
hond zit al bijna drie weken
in het asiel en toen ze daar
begin deze maand werd ge
bracht, was dat zowel voor
Bora als voor Wil Tiele een
kennismaking met een oude
bekende. Twee jaar geleden
verbleef ze ook al in het asiel
aan de Besjeslaan en toen
bleek dat aandacht voor haar
via deze kolommen de oplos
sing was. Na ruim vijf maan
den het asiel bewonderd te
hebben, verhuisde Bora uit
eindelijk naar een gezin in
Den Haag. Tot ieders tevre
denheid, leek het, want Tiele
hoorde niets meer van Bora.
Verrast
Toen Bora een paar weken
geleden dus plotseling met
haar baas weer voor de deur
stond, was Tiele wat verrast.
Bora zou erg zenuwachtig
zijn, zij zou slecht luisteren,
precies doen waar zij zin in
had en op geen enkele ma
nier laten zien dat zij haar
plaats in het gezin kende.
De heer des huizes was in
zijn wanhoop zover gegaan,
dat Bora zelfs naar het zoge
naamde Dierenhotel in Lely
stad werd overgebracht. Daar
werd het dier aan een stevige
training onderworpen. „Maar
dat is een beetje zonde van
het geld geweest", zegt Tiele,
want toen Bora hier begin
deze maand met zijn baas
kwam, was voor mij al duide
lijk dat het niet zozeer aan
Bora ligt, maar meer aan de
baas. Bora heeft een baas no
dig die overwicht op haar
heeft, haar vermanend en
bestraffend kan toespreken.
Gewoon iemand die haar
aankan en duidelijk laat blij
ken dat niet de hond maar de
mens nummer 1 is in huis.
Als je dat niet doet, gaat het
fout. Dan neemt het dier je in
de maling. Het is in de afge
lopen weken ook wel geble
ken dat het niet aan Bora
ligt, want naar mij luistert zij
last".
Bora is een bouvier die veel
aandacht nodig heeft. Zij
moet de ruimte hebben, een
tuin of haar veel uitlaten zijn
zeker noodzakelijk. Bora kan
prima met andere honden
opschieten. Een ritje in de
auto gaat wel, maar een lief
hebber is zij daar niet van.
Bora is een lieve bouvier, erg
speels en dat blijkt ook als er
kinderen in de buurt zijn,
want ook met kinderen amu
seert zij zich best.
Vlekkie
Vlekkie de vfolijke drukte-
schopper van vorige week,
kon zich niet in een grote be
langstelling verheugen. Er
werd maar één maal voor
haar gebeld en dat leverde
niets op. Vlekkie zit dus nog
in het asiel.
VOETBAL: „Uit den eersten voetbalwedstrijd in het Amsterdamsche stadion: vóór het doel
der Duitschers: een belangwekkend moment dat onder groot enthousiasme van het publiek
even later een doelpunt voor Hollland opleverde".
J