L We maken van f Bui tenstaanders thrillerach tige comedy film Bachs Johannes in kleurrijke visie Luigi Barzini overleden Oude schoenen als kunst: aanleiding van rechtzaak Eenderde ziekte klachten gevolg van snelle verandering in maatschappij KUNST ^Filmmuseum met "(films uit het ÜHitler-tijdperk •aj oiAMSTERDAM Het Neder- ailands Filmmuseum in Amster dam vertoont van 8 tot en met ill7 mei zes films uit het Hitler- in-tijdperk. Tijdens het regime idvan het Derde Rijk zijn, volgens lohet filmmuseum, ruim duizend iilms gemaakt. Meestal amuse mentsfilms, maar 180 kunnen aials politieke propagandafilms Ejtworden gekenmerkt. Gedraaid eiworden onder andere Der Ver- kflorene Sohn (uit 1934), Der e(Mann der Sherlock Holmes war oj(l937), Achtung, Feind hort mit en Kopf hoch, Johannes idWl940). Êcidóe Sou/unit ZATERDAG 31 MAART 1984 PAGINA 11 Een jaar lijkt zo voorbij en de uitvoeringen van Bachs passiemuzieken schijnen nog zo kort geleden. Toch trek ken in deze lijdensweken al weer vele duizenden Bachbe- wonderaars al dan niet ge wapend met partituur naar kerken en concertzalen om het wonder van de Matt- haus- en Johannes Passion naar geest en muziek te on dergaan. Ook de Scheve- ningse Oude kerk was gister avond tot en met de laatste plaats bezet bij de uitvoering van de Johannes-Passion Uitvoering van de Johannes Passion van Joh. Seb. Bach door de C.O.V. „Scheveningen" o.l.v. Jos Vranken m.m.v. solisten en het Gewestelijk Orkest. Oude kerk, Scheveningen. door de C.O.V. „Schevenin gen", een in Scheveningen welhaast niet meer weg te denken traditie, hoewel de opheffing van het Geweste lijk Orkest ook in deze krin gen ernstige zorgen baart. De traditie heeft onder aan voering van Jos Vranken stevig wortel geschoten. Toch schuilt in een traditie ook het gevaar van routine, van een vertrouwen op in het verleden opgedane ken- kest tot een vruchtbare sa menwerking kwamen. De alt Heieen Resoort en de tenor Jos van der Lans wa ren de positieve verrassingen nis. Dat leek het geval in het bij de solisten, zij vestigden gevaarlijke openingskoor nadrukkelijk de aandacht op waarin de sopranen over heersten, de mannen te zwak hun niet geringe kwaliteiten. Cor Niessen gaf als vanouds inzetten en het orkest niet op waardige wijze de Chris- feilloos speelde. Maar Jos tus-partij gestalte, Anton Vranken weet dergelijke on- Trommelen zong betrouw- gerechtigheden onmiddellijk baar in de Evangelistenpartij te corrigeren en dat resul- teerde in een veerkrachtige. overtuigende en kleurrijke hun taak berekend. weergave waarin koor en or- ADR. HAGER Nederlandse film op festival in Cannes DEN HAAG De Nederland se korte animatiefilm „Het scheppen van een koe" van Paul Driessen is geselecteerd voor de officiële competitie van het filmfestival van Can nes. Een woordvoerder van het ministerie van WVC heeft dit vrijdag bekendgemaakt. Het is de tweede achtereenvol gende keer dat een korte ani matiefilm geselecteerd is voor het festival. Vorig jaar was het „Haast een hand" van Gerrit van Dijk. 'DINIDAMA VEEN TOM BURGHARD: 1 it Tom Burghard en Dini Damave: „Buitenstaanders goede basis voor bioscoopfilm". jr1 AMSTERDAM „Haar mand die geen genoegen ,izoet-zure stijl, de zwarte neemt met voor de hand hf humor van Renate Dor- liggende onderwerpen en 'resteins schrijversdebuut „Buitenstaanders" beant- idf „Buitenstaanders" heeft woordde daaraan. Ik me onmiddellijk gepakt, sprak er met de film- Ik las erover. Eerst in een maakster en scenario schrijfster Dini Damave kort krantebericht, later over, met wie ik eerder in een groot artikel. Het samenwerkte en zij was gegeven prikkelde me zo, dat ik het boek kocht en 1 het in één adem uitlas. het met me eens: „Buiten staanders" kon als basis voor een heel goede bio- Achteraf bezien ben ik ie- scoopfilm dienen". Aldus Hackensack In Theater PePijn treedt zondag middag om drie uur op groep Hac kensack van Pe ter van Bergen, met muziek van Monk, een van de belangrijkste componisten van de moderne jazz. Thelonius Monk ontwikkelde tij dens de beboppe- riode een geheel eigen stijl, vanuit de roots van de jazz. Er is nauwe lijks een moderne jazzgroep aan te wijzen die niet een standard van Monk op het pro gramma heeft staan. Maar er zijn weinig groe pen die de mu ziek van Monk maar enigszins kunnen benade ren, omdat het niet eenvoudig is het goed te spe len. In Nederland is de groep Hacken sack uitsluitend met zijn composi ties bezig. De nieuwe samen stelling (met pia no) zal in de toe komst voorname lijk eigen stukken spelen. Het idee kwam van de Haagse saxofonist Peter van Bergen. Een greep uit de composities van Monk, die zondag worden gepeeld: Well you needn't", „Straight no cha ser", „I mean en „Epistrophy". Hackensack be staat uit Peter van Bergen tenorsax, Ron van Peter van Bergen. Rossem trompet- /piano, Ernst Ge- lerum bas en Martin van Duynhoven slag werk. Concours In de Haagse Jazz Club aan de Pa pestraat 32 wordt zondagmiddag om drie uur de twee de voorronde ge houden van het Haagse Jazz Club Jazzconcours 1984. Drie orkes ten treden op: Original Main stream Seven uit Den Bosch, Little Town Jazzband uit Schagen en de Sunnyside Jazz band uit Nun- speet. De OMS put inspiratie uit de jazz die in de jaren 1925 tot 1950 de troon aangaf: geen oude stijl maar wel tra ditional. De LTJ bestaat uit zeven man en heeft een lich t verteerbare, prettig en goed in het gehoor liggen de sound. De band zoekt het voornamelijk in het weinig ge speelde repertoi re. De SJB is een dixilandorkest dat swingende jazz muziek maakt. Het repertoire is veelzijdig samen gesteld en bevat behalve de be kende dixiland- nummers uit het begion van deze eeuw ook num mers die weinig door andere or kesten worden gespeeld. Er wordt in wisse lende bezetting gespeeld. De jury bestaat uit Ar ie van Breda, Wybe Buma en Rob Agerbeek. The little Town Jazzband. de 38-jarige filmproducent Tom Burghard die ner gens gras over laat groei en als iets hem boeit en nauwelijks een maand na de verschijningsdatum van „Buitenstaanders" de schrijfster in haar huis in Haarlem opzocht. Burghard: „De grap was, dat ik niet eens de enige was, die in dat boek een film zag; er was nog een andere producent. Maar Renate Dorrestein zag in ons kennelijk het meest en aan ons verkocht zij de optie film rechten. Dit houdt in dat we binnen een jaar een acceptabel scenario moeten opleveren. Kunnen we dat niet, dan kan Renate met een andere produ cent in zee gaan. Maar dat ge beurt niet. Dini heeft al een synopsis, een samenvatting van het filmverhaal geschre ven, duidelijk gebaseerd op „Buitenstaanders". Die synop sis wordt uitgewerkt tot scena rio, waarna de acteurs moeten worden gevonden. Mei, juni van het volgend jaar zijn de opnamen en wie weet gaat de film in september volgend jaar in première. Het wordt een thrillerachtige comedy-bio- scoopfilm". Relatief goedkoop Buitenstanders wordt, aldus Burghard, een relatief goedko pe film. „Omdat het verhaal zich in de zomer afspeelt, in een omgeving waarvoor geen dure decors nodig zijn. Ook het aantal acteurs is relatief klein, er komt, om maar wat te noemen, geen Romeins le ger in voor. Ik wil contact zoe ken met België, voor een co productie. Dat heeft natuurlijk zakelijk gezien voordelen, maar ook artistieke, omdat ik de omgeving en het landhuis waarin Buitenstaanders zich afspeelt, heel gemakkelijk in België zie liggen". Het verhaal van „Buitenstaan ders", dat Burghard zo pakte, zit nogal gecompliceerd in el kaar. De rode draad echter: een echtpaar met kinderen rijdt met de auto in een sloot. Als het gezin hulp zoekt, wordt die geboden door bewo ners van een landhuis die in gedrag bepaald afwijken van de norm: ze zijn ongevaarlijk, maar lichtelijk geschift. Maar wie zijn, in dit geval, de bui tenstaanders? Of anders: wie zit achter tralies: de aap of de bezoeker. Door het verhaal heen loopt een tweede rode draad: de ge- dachtengang van de vrouw van het echtpaar, Laurie, die op weg is naar zelfstandigheid en zich steeds verder van haar echtgenoot voelt verwijderd. Ontwikkeling Dini Damave: „Bij het schrij ven van het scenario kijk ik door de ogen van Laurie, die de hele gang van zaken op af stand volgt en bovendien zelf verandert, een ontwikkeling doormaakt. In haar zullen veel bioscoopgangers zich kunnen herkennen. Nee, als de film klaar is, zal niemand kunnen zeggen dat er iets feministisch aan is, ook al gaat het over de ontwikkeling van een vrouw. Het gaat over de ontwikkeling bij een mens, hoe veranderin gen ontstaan als zich vergelij kingsmateriaal voordoet. Ook in de film komt heel na drukkelijk naarvoren, hoe Laurie aan zichzelf twijfelt, merkt dat zij de bewoners van het landhuis verkeerd heeft ingeschat en er nu pas aan toe komt zichzelf te zijn. Bij haar komt de gedachte op: als ie dereen in dit huis anders is dan ik aanvankelijk dacht, is mijn echtgenoot dan ook an ders? Met Laurie eindigt de film; Renate gaf haar boek een open einde, ik denk dat ik de bioscoopbezoeker iets meer meegeef: Laurie die een beslis sing heeft genomen. Onder trieste omstandigheden, dat wel, maar ook als een hoopvol begin van een betere toe komst. Ja, eigentijds is het boek van Renate Dorrestein zeker, ook in de film zal veel zitten dat de mens van nu be zighoudt". Onhollands De gegevens die Renate Dor restein aandraagt, zijn in zeke re zin onhollands te noemen. Zij bracht Hitchcock-elemen- ten in, die voor de film stap voor stap kunnen worden ge bruikt. Tom Burghard: „Het duurde even, voor ik door had dat Evertje Polder een hond was. En neem die scène waar in Laurie en Lupo samen al leen zijn; in de dialoog tussen die twee denkt Lupo dat Lau rie het voortdurend over die hond heeft; Laurie denkt al leen maar aan vrijen. Wan neer zij zegt: „Nu moet het ge beuren, denkt Lupo dat die hond dood moet. Nu ja, zo zit het boek vol met dubbele bo dems, grapjes, maar waarom niet hardop wordt gelachen. Zwarte humor, tragiek waar een lach bij in zit gebouwd". Voor Tom Burghard betekent „Buitenstaanders" zijn eerste grote speelfilm; wel werkte hij vele jaren als producent van korte films en documentaires, onder andere met Hans Hyl- kema. Eind 1982 zond de NOS de tv-speelfilm van hem uit „Turkse aarde, Hollandse bo dem". Dini Damave, 39, deed eerder de regie van onder meer „Wo man Power" voor de VPRO over de bewustwording van de vrouw, de speelfilm „No Fun" (VPRO), de videofilm voor buurthuizen „Aardbeien met slagroomtaart. Zij schreef di verse scenario's en de laatste daarvan is „Echo's en schadu wen", een speelfilm geschre ven met de acteur Theo Pont en in samenwerking met Mo- lukkers. De film gaat over de •Molukse samenleving. Niet wakker Burghard, die uiterlijk wisselt van een producent die keihard kan onderhandelen, naar een filmmaker die heel goed weet waar zijn gevoel voor humor op de filmkijker kan worden overgedragen, ligt niet wakker over de filmmogelijkheden van „Buitenstaanders", die als film wellicht een andere titel krijgt. „Daar is een productie fonds voor bedoeld en verder doen we er alles aan om een goede film te maken, bestemd voor een breed publiek. Dini Damave beantwoordt volledig aan het beeld dat men kan op roepen van een scenario schrijfster: een stille die niet veel zegt, maar haar omgeving nauwlettend in de gaten houdt en weet te luisteren. „Het ein de van de film komt als een verrassing", weet ze al. „Maar er bestaat toch een stilzwijgen de overeenkomst dat die te vo ren niet wordt verklapt?" Die is er. FRITS BROMBERG DUSSELDORP De Westduitse beeldhouwer en actie-kunstenaar Joseph Beuys uit Dusseldorp die vanwege zijn eigenzinnige werken van boosaardige tijdgenoten af en toe pakketten krijgt gevuld met klompen smeervet of roestig afval, is naar aanleiding van zo'n zending een rechtszaak begonnen tegen een gerechtelijke aanmaning tot beta ling van 95.000 mark. De voorzitter van een „Werkkring van Beeldende Kunstenaars (ABK)" in Rijn land-Palts, Rudolf W. Dreier, stuurde Beuys in de herfst van 1983 ongevraagd een paar versleten schoenen die onder de naam „Die Vorstandsschuhe" tot kunst waren verheven. De ontvanger reageerde niet. Klaarblijkelijk geïrriteerd door het stil zwijgen, eiste Dreier zijn oude schoenen, wier kunstwaarde hij schatte op 95.000 mark, tot driemaal van Beuys terug en liet hem toen door de justitie een aanma ning sturen. „Dit is met leuk, maar achterbaks", zei Beuys' advocaat Jilrgen Binder, die een bezwaarschrift tegen de aanmaning in diende en de afzender tot 18 april de tijd. gaf om de oude schoenen in zijn kantoor te komen ophalen. „Dreier hoopte klaar blijkelijk dat Beuys de schoenen allang11 had weggegooid, om zo een schadeclaim te kunnen instellen", veronderstelde Binder. Het pakket werd echter bewaard, hoewel het ongevraagd en doelloos in Dusseldorp was aangekomen. Isabella van Keulen gaat 'NOS vertegenwoordigen HILVERSUM De violiste Isabella van Keulen zal op 22 mei de NOS vertegenwoordi gen tijdens de Eurovisie-uit zending „Young musician of the year 1984" vanuit de Vic toria Hall in Genève. De NOS- -radio en televisie zullen deze rechtstreekse uitzending over nemen. Isabella van Keulen is zondag te beluisteren in het radiopro gramma „Für Elise" (Hilver sum 4, 11.00 uur). De NOS-te- levisie zendt op 2 mei de voor beschouwing „Op weg naar Genève" uit, waarin Van Keu len te zien en te horen zal zijn. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA (Van onze correspondent Cees Manders) ROME In Rome is vrijdaga vond de Italiaanse schrijver- -journalist Luigi Barzini over leden. Hij was 75 jaar en stierf aan kanker. Barzini is wereld beroemd geworden met de scherpe en treffende manier waarop hij in een boek de ei genaardigheden van zijn eigen landgenoten, de Italianen, wist te beschrijven. Dit boek, dat hij eerst in het Engels schreef, heette dan ook „The Italians", en is in het Nederlands ver taald als „Die Italianen". Na het schrijven van dit boek is Barzini altijd beschouwd als een expert in Italië of liever in zijn bewoners. Amerikanen wagen zich nauwelijks aan een bezoek aan dit land zonder van tevoren Barzini en zijn „Italians" geraadpleegd te hebben. In Amerika is Barzini ook veel populairder dan in zijn eigen land. Wellicht komt dat ook omdat de Italiaan er in de regel geen prijs op stelt zo scherp, zo kritisch en treffend bekeken en beschreven te worden als Barzini dat heeft gedaan. Barzini tracht in zijn boek uit te leggen hoe het komt dat de Italianen individueel zo voor treffelijk, zo vindingrijk, zo ta lentvol zijn, maar als gemeen schap, als solidariteit, er zo weinig van terechtbrengen. „Italië is nooit de som van zijn inwoners", zegt Barzini. Het boek „Die Italianen" is door diegenen die de sociale wetenschappen als hoofdbe roep hebben gekozen, wel eens bekritiseerd en afgedaan als veel te generaliserend en veel te oppervlakkig. Maar dat zijn verwijten die journalisten nu eenmaal altijd naar hun hoofd geslingerd krijgen, als zij zich op het terrein van de weten schap wagen. En Barzini was in de eerste plaats journalist. Het grootste deel van zijn le ven werkte Barzini voor de Corriere della Sera, de no 1 van de Italiaanse dagbladen. Barzini versloeg voor deze krant onder meer de Zeeuwse watersnoodramp. De laatste ja ren (publicisten en politici gaan in Italië nooit met pensi oen) schreef hij nog voor de Giornale Nuovo, de concur rent van de Corriere della Sera. Barzini heeft lange tijd in New York doorgebracht, waar zijn vader hoofdredacteur was van een Italiaanse krant. Vandaar ook dat hij zijn boeken in het Amerikaans schreef. Het laat ste boek heet „The Europe ans", een schets van enkele Europese volken, ook dat van Nederland. KNO-SPECIALIST DR.HAMMELBURG MET PENSIOEN WASSENAAR-DEN HAAG Terwijl hij z'n witte jas uittrekt zegt hij lachend: „Kun je niet schrijven dat ik zojuist m'n laatste oortje heb versnoept. Ik heb namelijk net m'n laatste ooroperatie achter de rug. Morgen nog één stel amandelen en dan is het af gelopen met de operaties". Dr. Em. Hammelburg (65) uit Wasse naar, hoofd van de afdeling keel-, neus- en oorkunde (kno) van het ziekenhuis Leyenburg in Den Haag staat niet echt te trappe len van ongeduld om die witte jas („het belachelijke statussym bool van medici"), vanaf vrijdag voorgoed in de kast op te ber gen. Maar het zij zo. Morgen nog een afscheidsreceptie en dan trekt hij na 22 jaar de deur van zijn spreekkamer achter zich dicht. De heer Hammelburg heeft in de loop der jaren duizenden Ha genaars in zijn spreekkamer geholpen. Na in het begin van de jaren vijftig in Amsterdam te zijn gespecialiseerd en gepromo veerd, bekleedde hij een staffunctie in het Amsterdamse Wilhel- mina Gasthuis en had hij enige jaren samen met zijn vrouw in de hoofdstad een polikliniek. In 1962 trad hij in dienst als hoofd van de afdeling kno in het toenmalige ziekenhuis Zuidwal. Hammelburg vond het een eer, omdat dit ziekenhuis in den lan de zeer goed stond aangeschreven. Het feit dat de directeur ver kondigde dat hij binnen enkele jaren in een gloednieuw zieken huis zou praktiseren stemde hem helemaal tot tevredenheid. Kolos Tot op de dag van vandaag heeft de kno-specialist en nota bene gemeente-ambtenaar er geen spijt van dat hij zich het grootste deel van zijn carrière in een kolos als Leyenburg heeft ver schanst. „Een groot ziekenhuis heeft voor medici veel voorde len. Er is meer variatie in het aanbod van patiënten. Het kent veel diagnostische en therapeutische mogelijkheden. Bijna alle specialismen zijn in huis, zodat je gemakkelijk kunt overleggen met collegae. Dat zijn ook voordelen voor de patiënt. Hoewel ik best begrijp dat een klein ziekenhuis voor de patiënten aantrek kelijker oogt. Het is een wat intiemere sfeer. De mensen schrik ken als ze komen aanlopen en een gebouw als Leyenburg op zich zien vallen. Het is moeilijk om een patiënt als individu in een groot ziekenhuis als dit tot zijn recht te laten komen. Maar het is wel belangrijk dat dit gebeurt. Daarom moet het personeel zich bewust zijn van de zaken waarmee een patiënt in dit zie kenhuis te maken krijgt". De heer Hammelburg heeft de afgelopen jaren trouwens weinig last gehad van zijn baas, het Haagse gemeentebestuur. De con tacten lopen nu eenmaal altijd via de directeur. Toch heeft de medische staf volgens hem wel de behoefte gehad om direct met het gemeentebestuur of de raadscommissie voor maatschappelijk welzijn en volksgezondheid te praten. Maar het reglement laat dit nu eenmaal niet toe. Toch vindt de heer Hammelburg Ley enburg een fijn, goed georganiseerd ziekenhuis. „Er kan hier erg veel en je moet in de geneeskunde nooit achterlopen. Maar de apparatuur wordt steeds duurder. We zijn nu op het punt aange komen om een keuze te maken. Ziekenhuizen in dezelfde stad kunnen niet meer allemaal dezelfde dure apparatuur aanschaf fen. Weet je dat ze in Amerika hele dure apparatuur mobiel hebben gemaakt? Op die manier kunnen drie of vier ziekenhui zen een aantal malen per week van de apparatuur gebruik ma ken zonder dat de patiënt naar elders hoeft te worden gebracht. Ik vind dat geen gekke oplossing". Ziekmakend Typisch Haagse problemen heeft de rustige en sympathieke spe cialist niet gekend. Maar dat er ook binnen zijn specialisme nog genoeg te onderzoeken valt mag duidelijk zijn. Het benauwt hem heel erg dat niet minder dan eenderde van de patiënten met schijnbaar lichamelijke klachten komt die naderhand een psychische achtergrond blijken te hebben. „Ik heb sterk het idee dat de mensen de snelle veranderingen in de maatschappij niet aankunnen. Het zijn vaak klachten die eigenlijk het gevolg zijn van een ongezonde levenswijze of levensomstandigheden: door werk, werkloosheid of het gezinsleven. Het zijn deze ziekma kende factoren, waarmee wij voortdurend worden geconfron teerd. Zo kwam er een paar weken geleden een vrouw op mijn spreekuur. Ze had last van duizelingen. Ik kon niets vinden. La ter bleek dat zij de hele dag een baan had, op de zaterdag ook nog eens werkte, thuis vier kinderen moest verzorgen en een man had die niets aan het huishouden deed. Of een jongetje die met hardnekkige keelklachten bij mij kwam. De huisarts had hem ook al onderzocht en het een en ander gegeven, maar niets hielp. Na enkele malen met zijn moeder te zijn geweest sprak ik hem een keer alleen. Toen bleek dat zijn ouders in scheiding lagen. Die keelpijn was dus eigenlijk niets lichamelijks, hij wist zich gewoon geen raad met de situatie thuis. Met dergelijke za ken moet je ook als specialist tegenwoordig altijd rekening hou den en ernaar zoeken. De huisartsen vangen natuurlijk gelukkig een groot gedeelte op. In het geval van dat jongetje was de link niet gelegd en ik moet eerlijk bekennen dat dit ook niet als eer ste bij mij op kwam. Je verwacht zoiets niet bij een jonge knul". Disco Binnen zijn specialisme zijn er ook nog geen oplossingen gevon den voor bepaalde vormen van kanker („toch kunnen we al veel soorten door vernieuwde chirurgische- en bestralingstech nieken") of het zo schijnbare niemendalletje als een neusver- koudheid. De binnenoordoofheid is een ander probleem. Als het slakkenhuis is beschadigd door vergiftiging, ouderdom of la waai, dan kunnen de specialisten niets anders doen dan de pa tiënt een gehoorapparaat aanbieden. Per jaar worden in Neder land dertigduizend van deze apparaten verkocht. Er komen tegenwoordig nogal wat jongeren met oorklachten. De oorzaak van de klachten kan volgens dr. Hammelburg heel goed liggen in het feit dat ze de hele dag met een koptelefoon op naar harde muziek luisteren. De schade is afhankelijk van de duur en de intensiteit. Zo kan zeer geregeld bezoek aan de disco die de heer Hammelburg tijdens het gesprek hardnekkig „be- atkelder" blijft noemen funest zijn voor de oren. Er bestaat volgens hem de kans dat blijvende beschadiging optreedt. „Zo kreeg ik een keer een jongen binnen die oorsuizingen had. Hij bleek de hele dag met een koptelefoon op naar muziek te zitten luisteren. Ik adviseerde hem dit even te laten en de suizingen verdwenen. Geluid wordt schadelijk bij ongeveer 85 a 90 deci bel. Zo'n beatkelder draait de muziek met 110 decibel". Zondagskind De heer Hammelburg is een tevreden mens. Zijn carrière heeft weinig dieptepunten gekend. Hij noemt zichzelf daarom ook een zondagskind. „Ik heb geboft in het leven. Dit vak is mede zo aantrekkelijk, omdat je korte-termijn-successen kunt boeken. Maar ik heb ook veel te danken aan mijn vrouw, die vakdocente in Leyenburg was. Zij heeft vaak mijn aandacht erop gericht hoe zeer ziel en lichaam met elkaar zijn verweven". Omdat zijn vak voor hem een hobby is zal dr. Hammelburg niet helemaal van het kno-toneel verdwijnen. Er zijn nog wat medi sche commissies waarin hij zitting heeft. Maar ook zijn kinderen en kleinkinderen, de muziek, zijn tuin en niet te vergeten de schrijvers van de Nederlandse literatuur krijgen vanaf vrijdag met hem te maken. Althans, dat heeft hij beloofd. LOEK MOOR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 11