„Onze songs zijn ons het finale The Thoinapson Twins*. dierbaarst sss&r- lis? VISRUBRIEK .Pionieren zee ZATERDAG 24 MAART 1984 Wat is er met The Thompson Twins, de Jansen en Jansens van Ie Engelse popmuziek, aan de hand? Op de nieuwe elpee „Into [he Gap" zijn meer synthesizers te horen dan de stoutste dro gen doen vermoeden. De nummers hebben meer diepgang en ijn eerder melodieus dan dansbaar. En dat terwijl The Thomp- m Twins vorig jaar met de elpee Quick Step Side Kick" list gigantische successen boekten op de Amerikaanse dans vloer. Zijn hun dansschoenen versleten? laatste langspeler werd opnieuw opgenomen in de Compass %int Studio in Nassau op de Bahamas, ondanks het feit dat het rio vorige keer liet weten daar nooit meer te willen werken, felfs de gitaar heeft weer zijn intrede gedaan. Welke motivatie teekt achter deze zaken? We springen met Alannah Currie en 'joe Leeway „into the gap". Het blijkt een avontuurlijke reis op Je groeven van het kleurrijke, muzikale Thompson-Twinsland- Achap. jONDEN Alannah Currie >n Joe Leeway nestelen zich- eder in een stoel op de kamer de platenplugger van naatschappij Arista. Alannah iet er uit als een soldate van iet Britse woestijnleger met ïaar hoed met grote klep. Joe, donkere van het drietal, is Ér met zijn gedachten niet al- [ijd bij. Hij droomt weg bij de [isioenen van het internatio nale succes, dat nu werkelijk heid lijkt te gaan worden. Ook Nederland kan niet langer /eerstand bieden. De single [Doctor, Doctor" zou wel eens je definitieve doorbraak kun- Sen betekenen. klannah: „Op de vorige elpee JiQuick Step Side Kick" gingen uit van wat aantrekkelijk klin- ;ende percussie-akkoorden. Zij "vormden de basis. De rest, zelfs de [eksten, werd daaraan aangepast. keer zijn de melodieën in hauwe samenhang met de teksten Daarna hebben we Ie muziek pas met een hoeveelheid nstrumenten ingekleurd, waardoor r hopelijk prachtige geluidsdecors lijn ontstaan". ioe: „Waar we op de eerste plaats ïaar hebben gestreefd is kwaliteit. .Is we op de synthesizer een beter lasgitaargeluid konden krijgen dan ip de basgitaar zelf, dan gebruikten re de synthesizer, in dit geval de t)BX". Alannah: „Mensen, die dachten iets Jj|ran muziek te weten, zijn naar ons jegekomen om ons te feliciteren Inet het prachtige gitaarspel in bij voorbeeld „Storm On The Sea", maar wat je daar hoort is een syn thesizer". iritisch Joe: „We zijn heel kritisch geweest imdat we op „Into The Gap" beter mr de dag wilden komen dan op de vorige elpee. We hadden dezelf- jldgformule kunnen gebruiken als JvPnQuick Step Side Kick", maar ye wilden niet stil blijven staan. Ik dat we erg goed zijn in het :omponeren van dansnummers, naar we wilden verder". []0m kwaliteit te kunnen leveren nwerd een andere werkmethode ge- janteerd dan op „Quick Step Kick". Het gevolg is volgens Joe, dat „Into The Gap" meer in houd heeft, maar bij de luisteraar Jj vel even de kans moet krijgen te n!roeien. st,foe: „Toen we aan de nieuwe elpee li- legonnen zei Alannah vooral geïn- i!' eresseerd te zijn in het schrijven ran de teksten. Ze heeft dan ook 95 irocent- ervan voor haar rekening jenomen. Tom (Bailey) en ik heb ben ons vooral over de muziek ge- e: >ogen". „Die werkwijze heeft ïeel wat strubbelingen gegeven, r"iok omdat we alle drie een sterke tersoonlijkheid hebben. We lijken r. ïooit zonder ideeën te zitten en dat ,ngeeft botsingen. Maar gelukkig Itiadden we in de studio Alex Sad- cin als producer. Hij trad geregeld )p als een soort scheidsrechter, die - >ns vertelde welke ideeën wel en niet bruikbaar waren". Emotionele druk .Kfloe: „Hoewel er veel is geruzied, kunnen we nog altijd goed met el- ;kaar opschieten. Het 'lijkt alsof we -Pie emotionele druk nodig hebben a-pm met goede songs voor de dag te ^komen". jiUannah: „Pas als we alle drie en- Boven: Alannah Currie. Tom Bauey en Joe Leeway J- Rechts-OPde voor Oost en West. „wc- joe Leeway waarin wp öe nieuwe SenomsdchVn daar een oase Thompson 1 Twins niet. Mannan Currie: „H®1 mag misschien belangrijk2')" cultuur te kennen maar dat de culturele tradities er voor zorgen altijd dat er gatblipt ^«es« Oost en isontoelaat- o p;;. thousiast werden over een zin of een melodie groeide het uit tot iets bruikbaars". Joe: „Maar we hebben niet alleen hard gewerkt, al stonden we onder de druk dat de elpee op tijd klaar moest zijn. We hebben ook veel lol gehad. Direct na de laatste tournee zijn we door onze manager naar een soort boerderij even buiten Londen gestuurd om daar aan de nummers voor de elpee te werken. Later hebben we nog in twee ande re huizen op het platteland ge woond". Alannah: „Gelukkig had Joe zijn oude Jaguar bij zich, zodat we af en toe, zonder dat de manager het merkte, naar Londen konden vluchten om daar lekker uit te gaan. We voelden ons dan net een Stel stoute kinderen". Joe: „Je zou die periode kunnen omschrijven als een rit door de woestijn met hier en daar een oase. Tom is overigens de enige van ons drieën die echt gedisciplineerd is. Alannah en ik zijn veel emotione ler en eerder afgeleid. Tom is in staat om, ondanks het uitblijven van de inspiratie, toch aan het werk te blijven. Dan gaat hij in de weer met oud materiaal tot er weer wat boven komt drijven. Ze zeggen wel eens dat songs schrijven negen tig procent zweet en tien procent inspiratie is. Ik heb gemerkt dat dat zo is". Gospel Van de twintig nummers, die in de drie zomermaanden van 1983 op een porta-studio (een cassette-re corder met mogelijkheden om te mixen) hun demo(nstratie)-vorm kregen, vindt Alannah „You Take Me Up", dat uiteindelijk ook op de elpee kwam en in Engeland is uit gebracht als nieuwe single, het mooist. Alannah: „Hoe zijn we ook al weer op het idee gekqmen er een gospel achtig nummer van te maken, Joe?". Joe: „Jij wilde een samenzang met herhalingen". Alannah: „Oh ja, maar ik wilde niet dat het een gospel werd omdat er geen religieus element in de tekst zit. We kunnen op elk ge wenst tijdstip een pastiche maken. Op het moment dat we een disco tango wilden, schreven we „We Are Detective". Deze keer wilden een Thompson-Twins-gospel- song. Het nummer vertelt het ver haal van een meisje, dat achter een lopende band staat in een fabriek. De sleur wordt doorbroken op het moment dat ze verliefd wordt. We hebben de eentonigheid van het werk en het feit dat het zich in een fabriek afspeelt willen onderstre pen met zware, machine-achtige, percussie-geluiden". Joe: „Dat nummer was één van de redenen waarom we weer naar de Compass Point Studio in Nassau zijn vertrokken. In eerste instantie zouden we de langspeler opnemen in een studio op het eiland Mont- serrat. Alex Sadkin, die daar met Duran Duran had gewerkt, had echter niet zulke goede ervarin gen". Alannah: „Bovendien kenden we de Compass Point en wisten we dat er op de Bahama's goede gospelzan gers woonden, want die hadden we vorige keer ontmoet. De keus was dus niet zo moeilijk. Toen we een maal de instrumenten hadden vast gelegd, wilden we die gospelzan gers niet meer gebruiken en heb ben we alle stemmen (in Londen) zelf ingezongen. Ook omdat het onze interpretatie van een gospel moest worden". Culturele ontmoeting Joe: „Daar gaat het op „The Gap" ook om, de culturele ontmoeting". Alannah: „Het oude Oost is Oost en West is West. Die culturen zullen altijd van elkaar gescheiden blijven. Dat is volgens ons belachelijk. De maatschappij is inmiddels veranderd. Wij houden niet zo van patriottisme en dat soort zaken. Het mag misschien be langrijk zijn je eigen cultuur te kennen, maar dat de culturele tra dities er voor zorgen dat er altijd een gat blijft bestaan tussen oost en west is ontoelaatbaar". Joe: „Er zijn ontmoetingspunten. We zouden het leuk vinden als mensen ons zouden volgen in het gat. Je kunt je eigen leven verrij ken door van al die culturen iets te leren". Alannah en Joe zeggen dat er maar weinig is waarom ze echt geven. Alannah: „De songs die we schrij ven zijn ons het dierbaarst, daar mag geen muzikant met zijn han den aan zitten. Daarom gebruiken we ook geen sessie-muzikanten. Die komen de studio binnenlopen en het enige wat hun interesseert is dat de partij die ze moeten spelen er zo snel mogelijk op staat. Ze zien de compositie niet als één geheel, als een creatie waarin veel tijd is gestoken en waaraan met heel veel zorg is gewerkt. Wij kennen de songs van noot tot noot". Joe: „We hebben deze keer één ses sie-muzikant moeten inschakelen, de tabla-speler Dinesh. Hij deed onder meer sessies met Paul McCartney en Blancmange". Alannah: „Tom heeft tablas leren bespelen in India, maar het geluid moest perfect zijn, vandaar". Beperkt De beperkte instrumentbeheersing van de drie Thompson Twins heeft tot nu toe geen problemen i verd. Alannah: „Als je je beperkin gen accepteert en extra uitdiept waar je goed in bent, blijf je die problemen voor. Natuurlijk denk ik wel eens, kon ik maar zo zingen als Annie Lennox van The Euryth- mics, maar ik ga mij er niet blind op staren. De ideeën die we krij gen, werken we op een manier uit, die we vocaal en instrumentaal aankunnen". Joe: „We denken daarbij ook aan het podium. Alles wat je in de stu dio doet, moetje op het podium ook kunnen waarmaken. Als je plaat geproduceerd is door Trevor Horn, denk ik dat je in de problemen komt en dat is iets dat je moet voorkomen". HANS PIËT it- ite j Lui die gewend zijn de vis te bela- a,gen aan of op het zoete water, maar .I 'ie best ook eens willen pionieren op het zilte nat der zee, kunnen na tuurlijk meteen afreizen naar bij voorbeeld Looe in Groot-Brittannië >m ei indrukwekkende, blauwe laaien te bestrijden, maar ik zou «et ze niet aanraden. „Klein begin gen", dat zei Albert Heijns grootva der al en die begon ook met een Piepklein kruidenierszaakje (12 >i'ierk^nte meter in 1887) in Oost- zaan. Als u wilt bezien of het zoute water alsmede de visserij aldaar u vermag te boeien, begin dan eens heel rustig. Bijvoorbeeld op de Waddenzee, vanuit Harlingen, Den Helder of Den Oever, dan wel in de Kom van de Oosterschelde, van uit het boeiende, oude stadje Tho- len. De voordelen voor de niet gerouti neerde zeevisser zijn duidelijk: wei nig tot geen kans op zeeziekte, niet de noodzaak om meteen met van die heel zware spullen te gaan wer ken, enne zéér goede kansen op vis, op een mooi maaltje vis zelfs. Natuurlijk praat je dan niet over haaien, of monsters van kabeljau wen, of tientallen fikse pollacken, maar wat is er tegen schol, schar en bot, wat is er fout aan wijting en steenbolk, wie klaagt daar over tong en aal? Vandaag wat bijzonderheden over die Kom van de Oosterschelde. Ik ga daar het liefste vissen met de 'heren Moerland en Van der Velde, die in het stadje Tholen drie uitste kend ingerichte sportvisserssche pen in de vaart hebben, de Zwer ver 1, 3 en 4. Pronte schepen, aller plezierigst ingericht, en heel erva ren schippers. Moerland en Van der Velde begonnen hun bedrijf achttien jaar geleden, en zij, mits gaders hun opgewekte echtvrien dinnen, die sterk bij het bedrijf be trokken zijn, hebben in die jaren nog niets van hun enthousiasme verloren. Geen wonder dat zij een groot publiek van vaste klanten hebben; er zijn lui, met name uit Noord-Brabant, die al jarenlang strijk en zet een dag per week mee gaan. Reserveren is dan ook nodig (01660-2525). Als u even een blik op de kaart werpt is het u al duidelijk dat die Kom van de Oosterschelde (het achterste deel van deze zee-arm dus, van zeg maar Yerseke op Zuid-Beveland tot Bergen op Zoom) bijzonder beschut ligt. Dat is om te beginnen al een voor deel van het vissen hier; bij elke windrichting is er wel een oppertje te vinden om toch nog te vissen, en het moet al bar en boos waaien eer er niet gevaren kan worden. Dan: het landschap (of beter ge zegd: het land- en waterschap, als dat aanvaardbaar Nederlands is) is werkelijk grandioos mooi. Bij eb vallen in die Kom van de Ooster schelde vele, vele tientallen hecta ren slikplaten droog; twee keer per etmaal ontstaat er, zou je haast kunnen zeggen, een nieuw oer- landschap, voedselrijk land dat on der de zee vandaan komt en een grote aantrekkingskracht heeft op duizenden, honderdduizenden vo gels. Vaak is er zo veel boeiends te zien in de lucht en op het wad, aan vluchten steltlopers, ganzen en eenden, dat een mens zijn hengel- top onvoldoende in de gaten houdtVooral wanneer er wordt gevist in bijvoorbeeld het Windgat, dat is een smalle geul die naar het dorp Krabbendijke loopt', kan een mens bij eb genieten. Die kreek is maar een dertig meter breed als het van ebbe is, maar er staat wél 5 tot 8 meter water, en al naar het sei zoen is er best bot, schol, en nu en dan een tong te pakken. De slikken heten aan bakboord (als u de kreek Niet direct afreizen naar Looe in Groot-Brittannië om er indruk wekkende, blauwe haaien te bestrijden invaart) de Hooge Kraaijer of Tar- weplaat, aan stuurboord het Ver dronken Land van Zuid-Beveland. Die kreek wordt van Tholen uit bereikt via het Lodijksche gat (met aan bakboord de Stuurmansplaten) waar hier en daar wel 19 meter wa ter staat, en de Pictermanskreek, ook een alleraantrekkelijkst viswa ter, alleen is er de laatste tijd nogal een laag modder over een deel van de zandbodem komen te liggen en dat houdt de schar hier vandaan, waar die kreek vroeger heel goed yoor was. Geen nood, er zijn meer mooie scharrestekken. Ik herinner me beste vangsten in de Zilverput, te bereiken door het diepe Marolle- gat, waar hier en daar 12 meter wa ter staat. Kortom: een grandioos gebied. Als je er met hoog water begint te vis sen zie je naarmate het water af gaat de platen verschijnen en steeds groter worden. Als je met laag water begint te vissen zie je het water eerst traag en dan sneller en sneller de platen aan het oog onttrekken. Piet Moerland vist het liefst bij afgaand water; zijn opvat ting is dat de vis, komend van de platen, dan feller aast. Maar bij op komend tij, als de vis, op jacht naar voedsel, de platen optrekt, wordt er toch ook vaak leuk gevangen. Hoe diep vissen? Laat die beslissing in vol vertrou wen aan de schippers over. Zij we ten wat al naar het seizoen, maar ook al naar de wind en het tij de beste kansen biedt; tien meter diep op zand of twee meter diep op slik, de jacht op tong of het wachten op schol, de kans op steen bolk of de vangst van bot. (Voor heen was Thoolse bot beroemd, die bracht dikke prijzen op, voor bot dan altijd. Ze is niet beroemd meer, maar wel nog altijd heel lekker). Wie geen spullen voor het zilte nat bezit behoeft ze voor één dagje niet te kopen; aan boord van deze sche pen is hengelmateriaal te huur en ik moet zeggen dat dat in aanmer kelijk betere staat is dan ik elders vaak heb waargenomen, 't Zijn pri ma hengels, met prima molens, wél onderhouden, en voorzien van listi ge tuigen, eigen maaksel. De heren vissen het liefst met de inderdaad goede, dunne, scherpe haak Blue Aberdeen van Mustad. En ze heb ben een heel extra-speciaal onder lijntje ontworpen voor beginners; een schuiflood van 150 gram, ge monteerd in het midden van de on derlijn, dus zo dat er twee haken boven het schuiflood zitten, en één zwevend erachter. Inderdaad scherp vissend, scherp de beet regi strerend. „Er zijn dagen dat de vis lui is, traag bijt, en dan zijn zulke tuigen, met dunne, scherpe haken toch je winner", zegt Piet Moerland en hij heeft, ik weet het, daarbij het grootste gelijk van de vismarkt zoals' ze in Rotterdam zeggen. Er zijn ook dagen dat met name plat vis aan alles bijt, ik heb zulke dar gen wel beleefd, maar daar moet een mens natuurlijk niet op reke nen, scherp vissen is altijd je win ner. Tholen is via Bergen op Zoom ge7 makkelijk te bereiken en de prope re schepen (met onderdeks gezelli ge gelegenheid tot eten en drinken) liggen hartje stad aan de Oude En- dracht, die eigenlijk niet meer be staat; het Schelde-Rijnkanaal wen) er deels doorheen gegraven, een heel druk scheepvaartwater, boéi- end om te zien, maar vissen doen de lui van de Zwerver gelukkig in rustiger wateren. Hoe hier de toekomst voor de vis serij wordt, niemand kan er een zinnig woord over zeggen. Over enkele jaren, als in de monding van de Oosterschelde de storm vloedkering gereed is, zullen stroom en tij veranderen. Beter, slechter? We zien wel. In elk geval: nü is het er nog goed toeven. En best vangen. A. C. W. van der VET In het verhaal over de Visma, de hengelsporttentoonstelling in de Rotterdamse Ahoy'-hallen, heb ik iemand te kort gedaan. Er is voor die tentoonstelling een fraaie video-film gemaakt geti teld „Nederland, visland". Die is vervaardigd door ANC-studio's te Amersfoort in samenwerking met Jan van Gentstudio's, en ik verzuimde ANC-studio te noe men. Ere wie ere toekomt, want de film is prima.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 17