„Verliefd op Fellini''''
De wereld a opera op
Fellinfs narrenschip
JALOERSE OUDE AUTO WORDT MOORDENAAR
TWEE BRITSE ACTEURS
OVER „E LA NAVE VA":
SIJTHOFF PERS
FILM
CeidoeSouocMit
VRIJDAG 23 MAART 1984 PAGINA
STUDIO
,,E la nave va" (16) met
Freddie Jones en Barbara
Jefford. Regie: Federico
Fellino.
Dat Federico Fellini een mees
ter op filmgebied is, hoeft nau
welijks meer iemand uitgelegd
te worden. Dat geldt ook weer
voor zijn nieuwste film, „E la
nave va", een allegorie op het
menselijk bestaan in de vorm
van een bootreis van een aan
tal kunstminnenden, tezamen
op weg om de as van een over
leden zangeres uit te strooien
bij haar geboorte-eiland ergens
in de Adriatische zee. Eén be
zwaar bij Fellini: Hij schijnt je
zijn meesterschap zelf nog al
tijd onder de neus te moeten
wrijven, zodat „E la nave va"
voor een deel van de bijna
tweënhalf uur té opgelegd
pandoer wordt. Maar virtuoos
is het wel.
Aan „E la nave va" houd je,
zoals aan vele films van Felli
ni, sterk het gevoel van futili
teit van het menselijk bestaan
over. Het is een allegorie, een
in een filmische vergelijking
vervat wereldbeeld net zoals
„Prova d'orchestra" (waar de
film veel mee gemeen heeft)
dat was. Maar Fellini is slim
genoeg om je de sleutels voor
die verbeelding niet stuk voor
stuk in handen te geven. Zijn
film blijft een verhaal dat
zichzelf vertelt, dat een eigen
werkelijkheid met eigen wet
ten krijgt. Fellini gaat op een
fantastisch humoristische ma
nier van start in zwart-wit en
semi-documentaire stijl: De in
scheping van al die opera-lief-
hebbers in de oceaanreus, het
spelletje met de camera - waar
af en toe de verkeerde mensen -
voor gaan staan, of zogenaamd
in beeld verdwaalde omstan
ders kijken of ze tante in de
zaal de groeten willen doen.
Van het begin af aan laat Fel
lini al zien dat het nep is. De
hoog oprijzende wanden van
die zeereus zijn al herkenbaar
decorstukken, en later in de
film wordt het „namaak"-ele-
ment steeds sterker: een zons
ondergang waarnaar verlek
kerd gekeken („het lijkt wel
geschilderd") is dan ook zicht
baar een stukje penseelkunst,
het oppervlak van de golven
de, glinsterende zee is van
plastic. Met als slotapotheose
een camera die terugwijkt (een
beetje zoals Eric de Kuyper in
„Naughty boys" deed) en je
definitief in de ingewanden
van de film laat kijken: came
ra, decors, alles, de hele nep
open en bloot.
Het schip zit vol met de godde
lijkste narren die aan ons
voorgesteld worden via een
babbelende, goedmoedige jour
nalist (Fellini zelf?). Aan boord
een vet varken van een Duits
sprekende hoogheid in operet
tekostuum, een aantal zangers
en zangeressen die elkaar naar
de kroon steken in ijdelheid,
de jonge onschuld van een
meisje met wie de oude jour
nalist over z'n leeftijd heen
probeert te flirten, een giganti
sche keuken vol Chaplineske
obers, een aan liefdesverdriet
of zeeziekte lijdende neus
hoorn en een inferno-achtig
ruim vol stokers. Zij worden -
in een scène waarin Fellini de
kunst volkomen ridiculiseert
Freddie Jones flirt over z'n leeftijd heen met de jonge onschuld aan boord.
als een competitie van kunst
jes-vertoners - toegezongen
door al die ijdele zangers. Al
eerder heeft een basso profun-
do getracht een kip in slaap te
zingen (het lukt) en er zijn
meer van die uitstapjes die je
sterk het vermoeden geven
dat de kunstenaar Fellini
grijnzend een hand in eigen
boezem steekt.
De allegorie wordt weidser
van opzet als je beseft dat het
rond 1914 is en dat de eerste
wereldoorlog op uitbarsten
staat (een aantal Servische
vluchtelingen worden aan
boord gehaald, en die begin
nen dan ook 's nachts een
compleet folkloristisch feest),
en dat het schip en z'n narren
misschien wel op weg gaat
naar z'n eigen ondergang.
Maar zelfs als die - via een
ontmoeting in volle zee met
een oorlogsschip dat de vluch
telingen opeist- dreigt, blijft
het onecht en theatraal. De
wereld als opera en de zeereis
van het narrenschip als een
heel leven. Met Fellini schud
debuikend aan het roer.
BERT JANSMA
AMSTERDAM - Eigenlijk
is het Fellini zélf die de
hoofdrol in zijn films
speelt. Er is nauwelijks
een levende filmer te noe
men die zo'n persoonlijk
wereldbeeld op het witte
doek neerzet. Vertaald via
de bizarre gezichten van
vaak onbekende acteurs.
Wanneer ze al bekend
zijn, dan zet Fellini ze
trouwens ook compleet
naar z'n hand. Donald Su
therland liet voor zijn rol
als Casanova zelfs z'n
haargrens een stuk terug
leggen en liet z'n voortan
den een stukje afslijpen.
Om maar op een bepaald
portret van de fameuze
minnaar-schrijver te lij
ken. Fellini krijgt z'n
mensen steeds wéér zo
gek. Twee Britse acteurs
spelen belangrijke rollen
in „E la nave va": Peter
Cellier en Norma West.
Buiten Engeland kent
niemand ze, en na „E la
nave va" zullen ze even
min in de straten van Pa
rijs, Rome of Amsterdam
aangegaapt worden. Ze
zijn door Fellini „ge
bruikt". En ze zijn er nog
blij mee ook.
„Ik heb Fellini op een gegeven
ogenblik gevraagd: 'Federico
wat bedoel je eigenlijk met die
scène?' Fellini glimlachte een
beetje en antwoordde: 'Maak je
maar geen zorgen. We kunnen
't beste afwachten wat de kri
tieken ons erover zullen ver
tellen'. Ik denk dat dat een
prima indicatie is hoe wij zijn
film moeten begrijpen. Je
moet zelf maar uitmaken hóe
je 't wil zien. Je moet zelf be
slissen. Hij stimuleert je al
leen". Peter Cellier is aan het
woord, een klassiek Brits ac
teur, een „alles speler". Zelf
noemt hij zich een .jobbing ac
tor". Van Shakespeare tot en
met detectives. Slechts een
bandrecorder is in staat uit te
leggen hóe Engels hij is. Zijn
uitspraak is Oxford met de
heetste aardappel, zijn lach
klinkt geschoold hol en hij
praat op dicteersnelheid. We
zitten aan de lunch in het Am
sterdamse Crest-hotel. Hij ge
niet duidelijk van de positie
van ondervraagde en verwij
dert tussen een paar happen
omelet door ongevraagd wat
regels „Hamlet" tussen de tan
den van zijn herinnering van
daan.
Teddybeer
Naast hem zit Norma West,
een actrice van middelbare
leeftijd met de uitstraling van
een jong meisje. Haar teksten
worden bijkans weggedrukt
door de wijds orerende Cellier.
Fellini heeft haar foto jaren
geleden bij een bezoek aan
Londen uit een catalogus met
acteursportretten gevist om
haar te vragen voor een rol.
Pas vele jaren later kwam die
invitatie voor „E la nave va".
Norma West: „Ik heb hem ui
teraard ook gevraagd waarom
hij mij nu opeens wilde. Hij
gaf een prachtig antwoord:
'Gezichten waarvan ik houd,
vergeet ik nooit'. Toch wist je
nooit waar je met hem aan toe
was. Iedereen moest elke dag
weer op de set zijn. Ook als je
niets te doen had. Hij obser
veerde je, dat merk je. Hij was
bijvoorbeeld ontzettend teleur
gesteld dat al die Britse acteurs
die hij in één hotel had laten
stoppen, niet de grootste ru-
zie's onder elkaar kregen. Hij
manipuleert mensen, hij ziet
ze privé iets doen en gebruikt
dat in zijn film. Ik had in mijn
koffer een teddy-beer bij me.
Die vergezelt me altijd. Voor
de grap had ik Teddy omge
doopt in Tederico. Mijn vader
had 'm voor me gekocht toen
ik geboren werd. Fellini
vraagt me tussen opnamen
door opeens: 'En hoe maakt
onze kleine teddybeer 't?'. 'Die
verveelt zich ontzettend op z'n
hotelkamer' zei ik. 'Dan geven
we 'm toch een rol in de film',
zei Fellini en jahoor, in een
amoureuze scène kreeg mijn
Teddy een functie."
Karikaturist
Peter Cellier: „Fellini obser
veert. En je kan zien dat hij
ooit karikaturist geweest is.
Hij overdrijft bepaalde eigen
schappen van mensen, als in
een spotprent. Kijk maar naar
onze make-up. Hij heeft een
geweldig gevoel voor humor.
Je moet het leven met een
Peter Cellier bemint het voetje van Norma West die haar privé-teddybeer dankzij Fel
lini ook in „E la nave va" mag omklemmen.
korrel zout nemen, lijkt hij
voortdurend te zeggen. Want
mensen die niet om zichzelf
kunnen lachen zijn het ge
vaarlijkst. Dat zijn de .fanatici.
Fellini observeert en heeft in
z'n eentje een ongelooflijke lol.
Norma West valt hem bij: „We
wisten nauwelijks iets van de
film af toen we begonnen. Hij
zette in een paar zinnen het
karakter uiteen dat ik moest
sp'elen: De vrouw van een the
aterdirecteur, onschuldig,
maar een mannenverslindster,
met een innerlijk brandend
vuur. En Peter de theaterdi
recteur, machtig en imposant.
Maar impotent". „Ha, ha"
'acht Cellier er hol achter aan.
„Hij gaf je de gekste opdrach
ten. Hij komt 's ochtends met
vijf vellen Italiaanse zangtekst
naar me toe: Of ik dat maar
even wil leren. Voo#r na de
lunch. 'Wees maar n'iet bang,
ik neem 't in kleine stukjes
op', zei ie, maar in de uiteinde
lijke nasynchronisatie hebben
we er maar weinig van terug
gezien".
Italiaans
Peter Cellier zag „E la nave
va" voor de eerste keer com
pleet in Amsterdam. Hij
schrok van de nasynchronisa
tie, altijd al een punt waarmee
Fellini slordig omspringt. „Ik
hoorde mezelf Italiaans praten
en moest Nederlandse onderti
tels lezen. Ik begreep er niets
van. In Londen doe ik geluk
kig de nasynchronisatie van
mijn eigen rol. Terug in het
Engels. Dan zal ik pas het fijne
van „E la nave va" weten".
Cellier stamt uit een acteursfa
milie, speelde bij de Old Vic
en het National Theatre: „Je
mag je een bevoorrecht mens
noemen als je in Engeland als
acteur werk hebt. Er zijn
26.000 acteur ingeschreven.
Maar er is maar constant werk
voor zo'n 3000 acteurs". Nor-
ma West heeft het moeilijker.
Maar ze heeft een andere uit
weg gevonden. Haar hobby is
tuinieren en als ze niet hoeft
te spelen, richt ze tuinen in.
Tuinarchitecte en „tuinman"
tegelijkertijd.
„Deze film is het mooiste dat
me overkomen is" zucht Nor-
ma West bijna. „Toei. het afge
lopen was viel ik echt in een
leegte. Ik was als sinds Giulet-
ta Massina in „La Strada" ver
liefd op Fellini". Peter Cellier:
„Fellini is een van de weinige
mensen die nog de tijd nemen.
In de meeste moderne films
krijg je in een paar momenten
op je bord wat 't is, waar 't om
gaat. De kunst van achteruit
gaan zitten en kijkend genie
ten is verloren gegaan. Fellini
geeft het leven grootmoedig de
ruimte. Daarom zal ik 'old Fe
derico' tot het eind van de we
reld steunen. Absolutely." En
in zijn Engels klinkt het echt
of Fellini daar verdomde blij
mee mag zijn.
BERT JANSMA
Verbroederend
muziekfestival in Moskou
MOSKOU In Moskou is gisteren bekendge
maakt dat het tweede internationale muziekfes
tival in de Russische hoofdstad plaatsheeft van
15 tot 24 mei. Het motto zal zijn „Muziek voor
Humanisme, Vrede en Vriendschap onder Na
ties" en uitnodigingen ter deelneming zijn ge
stuurd aan musici in o.a. Nederland. Het organi
serende comité van het festival staats onder
voorzitterschap van Tichon Chrennikov, eerste-
-secretaris van het bestuur van de Bond van
Componisten van de Sowjet-Unie. In de zeven
dagen van het festival van 1981 hadden elf con
certen plaats. Het tweede festival duurt tien da
gen en er zullen vijfentwintig concerten worden
gegeven. Op het programma staan de namen van
115 hedendaagse componisten, onder wie 21 Rus
sische.
Operazangeres claimt
15 min dollar schade
NEW YORK De Amerikaanse operazange
res Jessye Norman heeft een procedure aange
spannen tegen twee platenwinkels in New
York omdat zij volgens haar clandestiene opna
men van haar rollen internationaal hebben
verkocht. De sopraan eist 15 miljoen dollar
schadevergoeding. Miss Norman, die dit seizoen
haar debuut maakte aan de Metropolitan Opera
van New York, spande haar procedure aan in
het Supreme Court in Manhattan, omdat beide
winkels, Town Records en Mr. Tape, in Man
hattan gevestigd zijn. De 38-jarige, in de Vere
nigde Staten geboren en nu in Engeland wo
nende zangeres, beschuldigt de platenwinkels
ervan platen en cassettes van haar vertolkingen
van 13 jaar geleden zonder haar toestemming te
verkopen. De opnamen zouden bovendien van
inferieure afspeelkwaliteit zijn.
Geschiedenis helden niet welkom in Parijs
PARIJS Toen de Franse
minister van cultuur, Jack
Lang, twee jaar geleden kuns
tenaars opriep de helden uit de
Franse geschiedenis in kolos
sale standbeelden te vereeuwi
gen, was iedereen enthousiast.
Het leek een prima idee. Maar
nu zit Frankrijk hopeloos met
de gevaartes in zijn maag. Wat
bijvoorbeeld moet er gebeuren
met een werk van Jean Du-
buffet dat zes verdiepingen
hoog is of met het 4.5 meter
hoge beeld van Georges Pom
pidou? Om nog maar niet te
spreken over de levensgrote
beelden van Jean-Paul Sartre,
Louis Aragon, Emile Zola en
al die andere beroemdheden
uit de Franse geschiedenis.
Een van de grootste proble
men op dit moment is, waar
Caesars Centaur naar toe
moet. Het was de bedoeling
dat dit beeld een plaatsje zou
krijgen voor het nieuwe Picas-
so-museum in de Parijse wijk
Marais. Maar daar heeft Picas
so's weduwe Jacqueline een
stokje voor gestoken voor het
geval iemand zou denken dat
het beeld door haar Pablo was
gemaakt.
Het probleem waarmee minis
ter Lang wordt geconfronteerd
heeft hij voor een deel aan
zichzelf te danken. Hij heeft er
bijvoorbeeld veel te weinig re
kening mee gehouden dat de
overheid maar weinig te zeg
gen heeft in Parijs en voor
plaatsing van standbeelden ge
heel afhankelijk is van de
Gaullistische burgemeester,
Jacques Chirac. Deze eigenzin
nige burgervader doet niet al
leen moeilijk over de plaats
waar de beelden kunnen ko
men, hij heeft ook zijn eigen
voorkeuren.
De minister van cultuur hoop
te de burgemeester te kunnen
lijmen met het beeld van
Georges Pompidou. Deze oud
president is immers Chiracs
politieke peetvader geweest.
Maar zelfs dit beeld heeft pro
blemen opgeroepen, dit keer
van esthetische aard, omdat de
Parijse bevolking het beeld
van Louis Derbré niet mooi
genoeg vond voor een plaatsje
op de Champs Elysées.
Het probleem van Georges
Pompidou valt echter nog in
het niet bij het reusachtige
beeld gemaakt door Dubuffet.
Om dit beeld een plaatsje te
geven, moet misschiert wel een
heel gebouw worden afgebro
ken. En dan zijn dit nog beel
den ontworpen door twee be
roemde beeldhouwers. Voor
beelden gemaakt door minde
re goden bestaat helemaal
geen belangstelling. Niemand
wil de vier generaals, De Lat-
tre, Juin, Leclerc en Koenig,
zelfs het oorlogsmuseum Les
Invalides niet.
Ook de socialistische en com
munistische helden zal minis
ter Lang maar moeilijk bij de
Gaullistische Chirac kunnen
slijten.
PAUL WEBSTER
Copyright The Guardian
(ADVERTENTIE)
Met uw krant naar de Franse Rivièra:
8-DAAGSE
LUXE TOURINGCARREIS
NAAR DE
CÖTE D'AZUR
Vertrek maandag 9 april a.s.
Van het vroege voorjaar genieten met het plezierige klimaat van de Franse Rivièra. Oat Is de bedoeling van onze reis
naar het nabij Frejus, vlak aan het goudgele strand van de Middellandse Zee gelegen hotel Saint Aygult. In dit sfeervolle
hotel (alle kamers voorzien van bad/douche, toilet) - onder Nederlandse leiding - wordt gedurende ons verblijf aldaar
gelogeerd.
Maandagochtend vertrekt de bus om acht uur uit Den Haag en half negen uit Rotterdam. Zowel op de heen- als op de
terugreis wordt overnacht in Hotel Le Rully nabij Dyon. De volgende dag gaat het via het fraaie Rhóne-dal naar het hotel
bij Frejus. Tijdens uw verblijf worden enkele excursies gemaakt o.m. naar Frejus, Porte Grimaud, Saint Tropez, en een
pijpenfèbriekje te Cogolin, alsmede twee volle dagtochten naar Grasse (bezoek parfumfabriek), St. Paul de Vence, Can
nes. Nice en Monaco. Eventueel kan bovendien aan een safaritocht worden deelgenomen.
De prijs van deze bijzonder aantrekkelijke Cöte d'Azur-tour bedraagt slechts 495.- op basis van een
2-persoonskamer met half-pension logies, ontbijt, diner), echter inclusief afscheidsdiner en excursies alsmede de lun
ches op de 3e en 6e dag.
de reissom 6.- poliskosten, gecombineerde reisverzekering ƒ16.- per persoon
ir deze reizen In 1983 wordt - om teleurstelling te voorkomen - tijdig boeken dringend
Inlichtingen en boekingen: telefonisch
onder nr. 070-190882 (van maandag
t/m vrijdag van 9 tot 13 uur) of
persoonlijk in onze vestiging Spuistraat
71, Den Haag (op de hoek van het
Spui)
Oj
POSTBUS 16050
2500 AA 's-GRAVENHAGE
TEL. 070-190882
(MAANDAG T/M VRIJDAG
TUSSEN 9 EN 13 UUR)
Oldtimers
in Leiden
LEIDEN Op beide Paasda
gen, 22 en 23 april, wordt in
de Groenoordhallen in Lei
den een „grootse oldtimers"
manifestatie gehouden. Onder
de vele „oudjes" die er te zien
zullen zijn bevindt zich een
Cadillac die ooit eigendom
was van Elvis Presley. Voorts
zullen er tientallen stalletjes
met onderdelen en toebeho
ren voor de oldtimer-liefheb
ber zijn. De manifestatie
wordt muzikaal begeleid door
diverse groepen zoals de „Star
Sisters".
Eerste old-timerbeurs in
Utrecht
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIEOVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
LUXOR Christine (16) met
Keith Gordon en John
Stockwell. Regie: John
Carpenter.
Christine is de naam van met
liefde opgelapte Plymouth
Fury uit 1958, maar ondanks
haar „face lift een jaloers
oud kreng. John Carpenter,
eens beschouwd als de opvol
ger van „the master of suspen
se" Alfred Hitchcock, blijkt als
producent èn regisseur, toch
net de örginaliteit en het
zwarte gevoel voor humor van
de oude meester te missen. La
ten we even Disney's eigenwij
ze volkswagentje buiten be
schouwing, dan hebben we al
twaalf jaar te maken met au
to's die bedreigend eigen rech-
tertje gaan spelen. In 1971 al
kreeg Dennis Weaver te ma
ken met een zware vrachtwa
gen, die hem naar het leven
stond in Steven Spielberg's
„Duel" en zes jaar later deed
Elliot Silverstein het nog eens
dunnetjes over in zijn thriller
„The car"
John Carpenter's Christine
heeft dus in feite niets nieuws
te bieden, maar heeft door zijn
speciale effecten een auto,
die telkens weer als een phoe
nix zonder een schrammetje
uit zijn as verrijst toch wel
een zekere dreiging van een
niet te vernietigen kwaadaar
digheid meegekregen.
De 17-jarige Arnie Cunning
ham heeft het oude beestje
van de schroothoop gehaald en
met zoveel liefde omgetovert
tot een schitterend vehikel,
dat het al spoedig duidelijk
wordt dat het zijn troetelkind
is geworden, waar geen enkel
meisje tegenop kan. Als onver
laten de wagen in diggelen
slaan, neemt Christine bloedig
wraak. De auto gaat een eigen
leven leiden en aan regisseur
John Carpenter om daar het
maximum aan effect uit te ha
len. Iets wat hem gezien zijn
filmverleden wel toever
trouwd is.
MILO
Voor een uitgebrei^
agenda, ook voor de k(
mende dagen raadplei
men „UIT", de gratis wl
kelijkse bijlage van del
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN El
ROCINEMA I (Van Boetzelaé
straat 6, tel. 01720-20801
Schatjes (12); 18.30, 21.00. j
zo. wo. ook 13.30. EUROC
NEMA II: Hot Bubblegum (ij
ill: Wargames (al); 18.45, 21.1
EUROCINEMA IV: Curse i
the pink panter (al); 18.3
21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Begeer
(18); za. 24.00. EUROCINEN
II: Weekendsex in het paradi
(18); za. 24.00. EUROCINEN
III: Wargames (16); za. 24.Ö
EUROCINEMA IV: Curse i
the pink panter (16); za. 24.00
KINDERVOORSTELLING i
EUROCINEMA III: 101 daim
tiërs (al); za. zo. wo. 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationswi
19, tel. 071-121239): Christii
(12); 14.30, 19.00, 21.15. 2
14.15. 16.30, 19.00, 21.1
LIDO I (Steenstraat 39, ti
124130): Schatjes (12); 14.3
19.00, 21.15. zo. ook 16.^
LIDO II: Carmen (16); 14.3
19.00, 21.15. zo. ook 16.4
LIDO III: Moord in extase (1j
14.30, 19.00, 21.15. zo. 0(
16.45. LIDO IV: To be or ril
to be (al); 14.30, 19.00, 21.1
zo. ook 16.45. STUDIO (Stee
straat 39, tel. 133210): E la nai
va (16); 19.00, 21.15. do. vr. m
dl. ook 14.30. TRIAN0
(Breestraat 31, tel. 123875): Ra
poetin (12); 14.30, 19.00, 21.1
zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.1
REX (Haarlemmerstraat 5
tel. 071-125414): Zweedso si
parties (16); 14.30, 19.00, 21.1
KINDERVOORSTELLING
STUDIO: Tekenfilmfestivi
van Walt Disney (al); za. zo. w
14.30. zo ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Honey throat (18): vr. -i
23.30.
VOORSCHOTEN GREEN WA'
THEATER (Schoolstraat 23-t
tel. 01717-4354): Les uns et le
autres (al); vr. za. ma. di. wc
20.00. De mannetjesmaker (16,
do. zo. 20.30. Trinity is still mi
namen (al); za. zo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING 1
Dik Trom en zijn dorpsgenoten
za. zo. 14.00. wo. 14.30.
j
WASSENAAR. ASTRA (Lam
straat 32, tel. 01751-13269): A
officer and a gentleman (12
do. t/m zo. 20.00. Rear windoi
(12); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De dolle dwaze Bugs Bum'
film; za. zo. 14.00.
DEN HAAG. ASTA (Spui 27.1
463500): Christine (12); 14.0C
19.00, 21.30. zo. 13.15, 16.01
18.45, 21.30. BYOU (Spui 21
tel. 46.11.77): Schatjes! (13
14.00, 19.15, 21.45. zo.
16.00, 19.15, 21.45. CALYPS
(Spui 27, tel. 463502): Gor
park (16); 13.45, 18.45, 21.f
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3
BABYLON 1 (naast Centra
Station, tel. 471656): Silkwoc
(al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21
BABYLON 2: The big chill (a
14.00, 19.15, 21.45. zo. 13.4
16.15, 19.15, 21.45. BABYLO
3: De stille oceaan (16); 14.01
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.01
19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bu
tenhof 20, tel. 630637): Hallo
ween III (16); 14.00,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4!
21.30. CINEAC 2: Scandaloui
(al); 14.00, 18.45, 21.30.
wo. 18.45, 21.30. CINEAC
Rope (16); 14.00, 18.45, 21.31
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3(
EUROCINEMA (Leyweg 91<
tel. 667066): Gejaagd door tl
wind (12); 13.30, 19.30. za. w(
alleen 19.45. METROPOLE
(Carnegielaan, tel. 456756): E I
nava va (16); 14.00,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4!
21.30. METROPOLE 2: Moor
in extase (12); 14.00, 18.4
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4!
21.30. METROPOLE 3: Cal
men (16); 14.00, 18.45, 21.31
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.31
METROPOLE 4: Never sa
never again (12); 14.00, 18.4
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4!
21.30. METROPOLE 5: Sop
hie's choice (16); 14.00, 20.31
za. zo. wo. 20.30. ODEON
(Herengracht 13, tel. 462400
Schatjes (12); 13.45, 18.4!
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4!
21.30. ODEON 2: Star '80 (16
13.45, 18.45, 21.30. za.
16.00, 18.45, 21.30. ODEON
The dresser (al); 13.45, 18.4!
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4!
21.30. ODEON 4: To be o
to be (al); 13.45, 18.45, 21.3
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.31
LE PARIS 1 (Kettingstrai
12b, tel. 656402): Never so dee
(18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.31
18.00, 19.30, 21.00. vr. za. 22.31
zo. v.a. 13.30. LE PARIS
HeiBer als lava (18);
13.45, 15.15, 16.45,
19.45, 21.15. vr. za. 22.45. z<
v.a. 13.45. LE PARIS 3: Vei
boden spelletjes op de school
banken (18); 12.30, 14.15, 16.01
17.45, 19.30, 21.15. z
14.15. vr. za. 23.00. PASSAGI
(Passage 63, tel. 460977): Chai
ned heat (16); 14.00, 18.45
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45
21.30. HAAGS FILMHUI
(Denneweg 56. tel. 459900): l'Ai
gent (16); 20.00, 22.00.
24.00. Rebellion (16); do. 19.31
zo. 21.30. ma. 19.30. vr. 24.00
Morgan, a suitable case for tre
atment (16); do. 22.00, J
19.30, di. 22.00, zo. 14.30. i
24.00. Le samurai (16);
19.30, za. 22.00, ma. 22.00, wo
19.30. Zorba, the Greek (16); vr
21.30, za. 19.30, dl. 19.30, WD
21.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Rolling thundei
(16); 00.15. CINEAC 2: Evil
speak (16); za. 00.15. CINEAC
3: Cat people (16); za. 00.15
EUROCINEMA: Het grot»
voordeel (18); 00.02. LE PA'
RIS: Zie hoofdprogramma.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Woody WoodpeC
ker festival; za. wo. 14.00. zo
13.15, 16.00. EUROCINEMA:
Peppi en Kokki bij de marine;
za. wo. 14.00. METROPOLE 5:
Donald Duck in het wilde we*
ten; za. wo. 14.00. zo. 13.15.
16.00. ODEON 2: Robin Hood
za. zo. wo. 13.15.