Veel culturen gingen vooraf aan Toyota, sterk maar waar. bioscopen let uit de iivinciale eftuin maargerust, u gelooft uw ogen niet als u dezeToyota's en de prijs ziet. Toyota staat midden in de spotlights. Ga kijken en maak kennis met de nieuwe voorsprong die Toyota genomen heeft. terdag wordt bij alle Toyotadealers een autoshow gehouden. Een Toyotashow die u van de ene verrassing in de an dere doet rollen. Spotlight Specials: T\vee van die verrassingen zet Toyota extra in de spotlights. De nieuwe uitzonderlijk luxe Tercel XG en de nieuwe exklusieve Corolla Liftback SXL. Zeg Jan-uitvoering. De spotlights op de zakelijke Camry. Veel, cl spodights op de befaamde Corolla-serie. En natuurlijk spotlights op de zuinige Starlet, de luxe cssida, de sportieve Celica, en de gekroonde perfektie p Toyota: de Crown. Bovendien geeft Toyota 2 jaar garantie een maximum van 100.000 km. Vrijdag en za- Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RUN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20600): Schatjes (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. EUROCI NEMA II: Hot Bubblsgum (12); (beh. dl.) 18.45. 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: Wargame* (al); 18.45, 21.15. EUROCINEMA IV: Curae of the pink panter (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. NACHTVOORSTELLING EUROCINEMA I: Begeerte (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Weskendsex in het paradijs (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Wargame* (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Cur*e of the pink panter (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA III: 101 dalme- tiëra (al); za. zo. wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Christina (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. LIDO I (Steenstraat 39. tel. 124130): Schatles (12); 14.30. 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO Hz Carmen (16Y, 14.30. 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO III: Moord in axtaaa (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO IV: To be or not to be (al); 14.30. 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. STUDIO (Steen- straat 39. tel. 133210): E la neve va (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma. dl. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Raa- poetin (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Zweedee sex Karties (16); 14.30, 19.00, 21.15. INDERVOORSTELLING STUDIO: Tekenfllmfeetival van Walt Disney (al); za. zo. wo. 14.30. zo ook 16.45. NACHTVOORSTELLING REX: Honey throat (18): vr. za. 23.30. VOORSCHOTEN GREENWAY THEATER (Schoolstraat 23-b. tel. 01717-4354): Les uns et lee autre* (al); vr. za. ma. dl. wo. 20.00. De mannetjesmaker (16); do. zo. 20.30. Trinity Is still my namen (al); za. zo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Dik Trom en zijn dorpsgenoten; za. zo. 14.00. wo. 14.30. WASSENAAR* ASTRA (Lang straat 32. tel. 01751-13269): An officer and a gentleman (12h do. t/m zo. 20.00. Rear window (12); ma. t/m wo, 20,00. KINDERVOORSTELLING De dolle dwaze Bugs Bunny film; za. zo. 14.00. DEN HAAG* ASTA (Spul 27. tel. 463500): Christine (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BYOU (Spul 27. tel. 46.11.77): Schatjesl (12); 14.00, 19.15, 21.45. ZO. 13.30, 16.00. 19.15, 21.45. CALYPSO (Spul 27. tel. 463502): Gorky park (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Silkwood (al): 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. BABYLON 2: The big chili (alk 14.00. 19.15, 21.45. ZO. 13.45, 16.15, 19.15, 21.45. BABYLON 3: De stille oceaan (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): Hallo- ween III (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Scandalous (al); 14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Rope (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Gejaagd door de wind (12); 13.30, 19.30. za. wo. alleen 19.45. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756). E Ie nava va (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 2: De openingstijden tljn: tot 15 april van 10 tot 18 uun 's maandags gesloten. Van 18 april tot 30 juni van 10 tot 19 uur, eveneens 's maandags gesloten. ODEN - Garage Vlasveld B.V. - Haarlemmerweg 49A RIJNSBURG - Garage Dijksman B.V. - Oegstgeesterweg 17-23 TER AAR - Garagebedr. J.J. van der Geest - Westkanaalweg 37 ZOETERWOUDE - Garage eemskerk - Schenkelweg 109 Kijk voor het telefoonnummer van uw Toyota-dealer in de Gouden Gids (rubriek "Auto-dealers"). 37 van de danskunst Arnhemse ensemble is" lijkt op het eerste irofessioneel. Training toire gaan terecht van de academische Die toneeldansers, ig van de Arnhemse Temie, die choreogra- nleg dan wel ambities [worden bij hun vinge- gen deskundig bege- een ervaren choreo- de persoon van Nils Het gezelschap, dat lig in het HOT op- rordt zelfs geconfron- :t stijgende bezoekcij- een groeiende schare Toch kleven er nog ivinciale" beperkingen rodans", waarin opna- ïlijk bleek voor diege- door het Ned. Dans- scènische of tech- lenen werden afge- lanskunst is een visue- en de uitvoerenden inmaal gebonden aan normen, die onder van de harde toneel- de gehele we- ;n. „Introdans" wil in des lands een gat in ;t opvullen, begrip voor plastische ;id en mogelijkhed ronderstelt in een xiode geen ingewik- ]|horeografieën, maar J volmaakte, musculair fitief onderling harmo- gitvoering daarvan. In mag de getalen- iUcas van Dapperen «1 tweemaal te lang demonstreren. 7 aanpak en muzik; buiten kijf. „Rush" it Jan Vooren ver deel talent op het stuk psbehandeling en een nde inschatting van de mogelijkheden. Voor rassen danskunst is Is Christe, in wiens lounds" lyriek en dy- uiterst gelukkig in el- irlengde liggen. Met gse première van het gemonteerde „Pub" Ihriste zelfs voor een Ndie door haar vaart humor, haar bewe- dsten en vooral ook :.|r eigentijdse, tegen de ,f aanleunende sfeer, ze- repertoire zal houden. FRANK DELBOY ^pidaristen Congres- bouw N HAAG 24 en 25 maart rdt in het Con- i Haag een in- ïationale mi- alenbeurs ge- 'den. PRACHTIGE EXPOSITIE IN ESSEN ESSEN De aanblik is even statig als indrukwekkend: Villa Hügel, de voormalige woonstee van de staalfamilie Krupp aan de rand van Essen. Vandaag de dag is deze villa met zijn van onder tot boven in eikehout uitgevoerde wandbetimmeringen uitge groeid tot een expositiecen trum, nadat het door de naza ten van Krupp als woonver blijf werd opgegeven. Net als tijdens de bouw wordt ook nu gedacht in superlatieven. De tentoonstelling over Peru, die er tot en met 30 juni wordt, gehouden, roept dat beeld tenminste op: 800 expo sitie-stukken, waarvan 540 uit Peru zelf afkomstig. Schitte rende staaltjes van antieke volkskunst, keramische graf vondsten, gouden siervoor werpen en heuse mummies worden afgewisseld met schil derijen uit de Cuzco-school als herinnering aan de Spaanse conquistadores, die niet alleen het vroegere Inka-rijk omver wierpen, maar ook een blij vend aandeel zouden hebben in het culturele erfgoed van dit Zuidamerikaanse land, dat tussen Chili en Equador langs de Stille Oceaan ligt gevleid. In Essen wordt voor de eerste maal in Europa een compleet beeld van Peru gegeven. In de tijd gaat men terug tot rond 2000 vóór Christus, waarna men via allerlei tus senstadia uitkomt bij het he den. Niet minder dan 200.000 bezoekers worden verwacht in Alfred Krupps voormalige residentie, die zelf rijk is aan prachtige zestiende eeuwse Brusselse wandtapijten en en kele indrukwekkende renais sancistische en zeventiende eeuwse meubelen. Collecties De Peru-tentoonstelling in Essen is samengesteld uit zo wel museumcollecties als par ticuliere verzamelingen. Di rect valt de omvangrijke hoe veelheid keramiek op uit met name de eerste periode van het land, waarvan de bewo ners geen schrifttaal kenden, althans niet overleverden. Er is allerlei exotisch gevormd vaatwerk te zien, afkomstig uit oude graven. Veelkleurige keramiek, versierd met deels geometrische motieven, dat gebruikt werd bij o.a. mense noffers, waarmee de goden gunstig gestemd moesten wor den. Ook liggen in een aantal vitrines enkele schedels: sche dels waarin rond vierduizend In de droge woestijnbodem bleven de stoffelijke overschotten van gestorven mensen voor een deel geconserveerd. Deze (na tuurlijke) mummie is te zien op de expositie in Essen. De even eens verrassend goed geconserveerd gebleven haarband ver toont nog opmerkelijk felle kleuren. jaar geleden door toenmalige artsen gaten werden geboord (trepanatie) en waarvan delen gelicht zijn. Deskundigen hebben aan de hand van late re weefselgroei kunnen na gaan dat patiënten, die eer dergelijke operatie ondergin gen, in enkele gevallen zeker tien tot twintig jaar hebben kunnen verder leven. Schitte rend zijn twee kleine, gouden beeldjes van een godheid en een jaguar. Unieke stukken; alleen de jaguar al is verze kerd voor één miljoen D. Mark. Evenals in het oude Egypte werden ook in het antieke Peru de lijken van aanzienlij ke personen gemummificeerd. In tegenstelling tot de Egypte- naren lieten de Peruanen echter de organen op hun plaats zitten. (In Egyptische graven ziin canopen (vazen) aangetroffen, die speciaal be stemd waren om er de orga nen van de gestorvenen in te bewaren.) Op de tentoonstel ling is te zien hoe de gestor ven Peruanen (in hurkzit) omwikkeld werden met ver scheidene meterslange veel kleurige doeken, die van de dode een merkwaardige pop maakten, die tot slot ,,be- kroond" werd met een mas ker, dat de dode moest voor stellen. Perioden De Peru-tentoonstelling in Villa Hügel is onderverdeeld in een aantal perioden, waar bij sprake is van eigen cultu rele karakteristieken. In dit verband is de Nazca-periode interessant met zijn keramiek, waarvan niet alleen erotisch vaatwerk te zien is, maar waarbij de keramist ook ziek ten heeft uitgebeeld als ver siering van zijn produkt. Van zelfsprekend wordt ingegaan op de „lijnen van Nazca", waaraan de Zwitser Erich von Dëniken meende te kunnen ontlenen dat het hier een reeks signalen betrof van c.q. voor buitenaardse ruimte vaarders, die in onheuglijke tijden Peru zouden hebben bezocht. (In sommige gevleu gelde afbeeldingen op stéles uit die tijd aanwezig op de expositie ziet Von Dëniken eveneens buitenaardse kos monauten.) Het gaat hier evenwel om een reusachtige astronomische kalender, in combinatie met gigantische diervoorstellingen, waarvan verondersteld werd dat de go den ze vanuit de hemel zou den kunnen gadeslaan. Om dat tal van bijzonderheden uit het oude Peru nog steeds niet een afdoende wetenschappe lijke verklaring hebben, wist Von Dëniken met zijn ziens wijze veel mensen te interes seren voor zijn hypothese, waarover hij tal van boeken schreef. Tijdens de persconfe rentie over de Peru-tentoon stelling in Essen nam hij in zoverre afstand van zijn vroe gere standpunt, dat hij op merkte „slechts geopperd te hebben dat het mogelijk zou zijn geweest dat buitenaardse wezens in het verre verleden Nazca zouden hebben be zocht....". Cultuur Al spreekt het oude Inka-rijk, waarover de zonnegod Inti heerste, misschien het meest tot de verbeelding, dat wil niet zeggen dat daarvóór niet een hoog ontwikkelde cultuur bestond in dit land. Perioden, die aangeduid worden als Chavin, Paracas Cavernas, Vicüs en Frias staan syno niem voor belangrijke cultu rele verworvenheden, die alle in Essen aan de orde komen. Totdat op zeker ogenblik de Inka's binnendringen, talrijke stammen onderwerpen en een weergaloos pré-Columbiaans imperium stichten. Vanaf 1200 breidt het rijk zich vanuit de Inka-stad Cuz- co gestadig uit. Naar een oude legende kwamen de eerste' Inka-vorst Manco Cépac en diens vrouw Mama Ocllo van uit het water van het Titicaca meer en markeerden zij de eerste Inka-nederzetting met een gouden staf. Onwaar schijnlijk hoog moet voor die tijd de levensstandaard ge weest zijn in het oude Inka- rijk, dat, gebaseerd op een stringente economische struc tuur, in staat was in de le vensbehoeften van al zijn on derdanen te voorzien. Arche ologen hebben kunnen ach terhalen dat de Inka's er een punctueel boekhoud- en regis tratie-systeem op na hielden, terwijl hun architectonische prestaties (millimeter nauw keurige tempelbouw) spreek woordelijk zijn. Een demon in de vorm van een kat, hoofdgod van de Nazca- cultuur, circa 500 na Chr. Deze keramische sculptuur is tot hoofdmotief van de Peru- expositie, die op het ogenblik in Essen te zien is, uitgekozen. Aan het Inka-tijdperk wordt zoals gezegd in Essen veel aandacht besteed. Zelfs is er een broek te zien, die een zes tiende eeuwse conquistador ooit heeft gedragen. Interes sant zijn de rekenkoorden (quipu's) waarmnee de Inka's rekenden. Door de koorden met behulp van knopen in stukken te delen, ontwikkel den de Inka's, die geen schrift kenden, een decimaal stelsel. Het is allemaal op deze expo sitie aanwezig, als ook het beeldschrift, waarmee vroege missionarissen in contact pro beerden te treden met de In ka's. Het hedendaagse Peru wordt niet vergeten. Klederdrachten worden getoond, evenals de produkten van de keramische nijverheid, waarbij heden daagse kopieën van oude Inka-vazen en kruiken nage noeg niet van oude ziin te on derscheiden. Het oude hand werk is volop bewaard geble ven in dit land, waarvan voor wat zijn oorspronkelijke be woners betreft, slechts bekend is dat die circa 6000 vóór Christus vanuit Oost-Azië via de Beringstraat in wat nu heet Latijns-Amerika arri veerden. Later zou daar een cultuur worden gevestigd, die tot op de dag van vandaag mensen fascineert. KLAAS GOïNGA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 7