Antiekbeurs Valkenburg tussen twee andere in Vladimir Mendelssohn als componist „on-af" KUNSTMANIFESTATIE IN NIEUWE KERK AMSTERDAM Djazzex opnieuw in Congresgebouw AVONDJE UIT? KIJK INDE KRANT. KUNST CeidócSouocmt DONDERDAG 22 MAART 1984 PAGINA 17 Egyptische film „De advocaat" in beslag genomen CAIRO Een rechtbank in Cairo heeft gisteren zes hhensen, onder wie de bekende komiek Adel Imam, Veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar in verband met hun medewerking aan je film „De advocaat". In die film, waarin Imam de hoofdrol speelt, wordt de spot gedreven met de Egyp tische advocatuur. De rechtbank gelastte verder de Inbeslagneming van de film. Ze vond dat de rechter lijke macht wordt belasterd. De zes veroordeelden jnoeten ook een boete van 10.000 pond (ca. 35.000 gul den) betalen. Hun advocaat liet weten de zaak tot de loogste beroepsinstantie te zullen uitvechten. Imam peelt in de film, die na enkele weken al een kassuc ces is, een handige advocaat die mensen in en uit de jevangenis „praat". Ofschoon de makers van de film eggen dat het allemaal verzonnen is, is de film bij feel advocaten slecht gevallen. Veertig van hen had- jen een aanklacht wegens laster ingediend. Toneelspeler Bert van der Linden overleden AMSTERDAM Op 75-jarige leeftijd is gisteren in een Am sterdams ziekenhuis de toneel speler Bert van der Linden overleden. Hij was al geruime tijd ziek. Bert van der Linden is jarenlang verbonden ge weest aan de Nederlandse Co- medie waar hij vooral kleine rollen speelde. Ook heeft hij vanaf de begintijd van de tele visie aan jeugdseries en hoor spelen meegewerkt. Van der Linden was voor het laatst te zien in de NCRV-produkties „Pommetje horlepiep" en „In de grote klok". Bert van der Linden in „De grote klok". Rembrandt op veiling LONDEN Op 3 juli wor- den door het veilinghuis Christie in Londen 70 teke ningen van oude meesters, onder wie Rembrandt, open baar verkocht. De kunstwer ken zijn meer dan 30 miljoen gulden waard en een belang rijker aanbod van deze aard is sinds de jaren dertig niet gedaan. De tekeningen, be halve van Rembrandt, o.a. Leonardo, Rafael en Holbein, zijn in het bezit van de hertog van Devonshire en men verwacht dat zij bij Christie 31,5 miljoen gulden zullen opbrengen. Matthijs Vermeulen- prijs voor componist Klaas de Vries AMSTERDAM De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Matthijs Vermeulenprijs 1983, een bedrag van 7000 gulden, toegekend aan Klaas de Vries voor zijn compositie „Discantus". De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan één of meer in Nederland wonen de en werkende componisten voor een muziekwerk of -project. Vol gens het fonds voor de kunst toont Klaas de Vries met het werk „Dis cantus" dat het mogelijk is een „volwassen" compositie te schrij ven voor amateurmusici. Allard Pierson Museum 50 jaar AMSTERDAM Het Allard Pierson Museum, het archeologisch museum van de Universiteit van Amsterdam (UvA), gaat het vijftigjarig bestaan vie ren met een internationaal congres en verschillende exposities. Op het con gres, dat van 11 april tot en met 15 april zal duren, worden ongeveer 200 buitenlandse archeologen verwacht. Het thema van de bijeenkotnst is de antiek-Griekse ceramiek. Op 30 maart reeds opent burgemeester Van Thijn de jubileumtentoonsteling „Dionysus". Middelpunt van deze door studenten ingerichte expositie is een gigantische sarcofaag voorstellende de wijngod Dionysus (Bacchus), een geschenk van de Vereniging Rembrandt. ronische Diton Webern n Joh. Strauss jewerking oncer! Ill uit Webern-cyclus door it Schönberg-Enaemble onder lei- ing van Reinbert de Leeuw; Neder- mds Kamerkoor in Kon. Conserva- tfium. lij de streng abstracte compo- leertrant van Anton Webern, ie geheel in overeenstem- ling is met zijn ernstige ge- latstrekken op alle bekende oto's, kan men zich ternau wernood voorstellen, dat hij ens een bewerking van de ichatzwalzer uit Joh. Strauss' ligeunerbaron voor strijk- wartet, piano en harmonium naakte. Zo althans kon men isteravond in de Schönberg- aal onder het luisteren ernaar p het 3de concert van de We- ern-cyclus door het Schön- erg Ensemble overwegen, laar dan ziet men op de expo- itie in het Kon. Conservatori- tn, gewijd aan deze 2de l/eense School, ineens een ge- gel andere foto van Webern: en ironisch, alert gezicht met Is het ware een geestige knip- og, een gezicht, dat wèl bij ulké bewerkingen past, waar- hij veel plezier moet hebben èhad. foe uitnemend vult zo'n expo- itie, waarvan veel materiaal it Wenen komt, dan deze öncertserie aan, Juist door èze onverwachte facetten, laar er viel op deze avond iog meer te ontdekken: de rote eerbied van Brahms, nog elemaal aanwezig in de twee tukken voor cello en piano lit 1899 en langzaam verdwij- lend in het Pianokwintet uit 907, en dan de ontwikkeling laar de volle, rijpe stijl met de uiterste concentratie en ab- ^ractie in de zegging, zoals in ,et Kwartet op. 22 uit 1930 en h^t kwartet op. 28 uit 136/38 met het wonderbaar- ijke 2de deel. Daar waren ook e in hun zeer korte duur ui- irste expressieve Drei kleine :ilcke voor cello en piano uit 114 en uit hetzelfde jaar de lozaiek-aehtige Cellosonate, it alles door Hans Wouden- erg bijzonder mooi gespeeld, n we hoorden nu ook enkele oorwerkjes, gezongen door et Nederlands Kamerkoor nder Reinbert de Leeuw, de ler lyrisch en vloeiend ge- ihreven Entflieht auf leich- in Këhnèn uit 1908 en de ui- ret tere, bijna pointillistische wei Lieder uit 1925/26. Kort- r> een concert, dat door de »orbeeldige programmaop- duw Webern voor velen toe- inkelijker gemaakt zal heb- en. NOES KOKEE Ion wegens oeteren PRACHTIG K WALITEITSANTIEK IN GEULHAL Een bisschops beeld uit Keulen plusminus 1500. VALKENBURG Voor de derde en waarschijnlijk laatste maal wordt in de Valkenburgse Geulhal een kunst- en an tiekbeurs gehouden van internationale allure. Niet alleen antiquairs uit ons land zetten hun beste beentje voor, maar ook uit België, Denemarken, Engeland en West-Duitsland stallen in totaal 36 kunsthandelaren hun beste stukken uit in het zuiden van ons land. De Valkenburgse kunst- en antiekbeurs laat tegelijkertijd zien hoe groot op dit ogenblik de concurrentie is tussen kunsthandelaren, die op louter topkwaliteit mikken. Want niet alleen is de beurs in de Nieuwe Kerk van Amsterdam net voorbij, de achttiende kunst en antiekbeurs van Breda staat alweer voor de deur; van 14 tot en met 23 april wordt-ie in het Turfschip aldaar gehouden. Weliswaar wordt „Breda" kwalitatief iets minder hoog ingeschat dan Delft, Amsterdam en Valken burg, een drietal, belangrijke beurzen in zo'n korte tijd is toch wat al te veel van het goe de, temeer dat ook Den Haag en Rotterdam hun best doen in aanzien te stijgen. Dertig eeuwen De beurs in Valkenburg reikt qua tijd van pre-historisch China, via het oude Egypte naar de 19e eeuw in West-Europa, en omvat derhalve een periode van dertig eeuwen cul tuur. Onder de deelnemers vallen - hoe kan het anders - de kunstvoorwerpen en schilde rijen uit de Gouden Eeuw op, zij het dat de collectie Delfts aardewerk veel groter had kunnen zijn, wanneer niet een bezoeker van het Amsterdamse Plaza eerder deze maand een drietal vitrines vol Delftse fayence had omgestoten, waardoor de Amsterdamse anti quair Stodel met 1,2 miljoen aan „handel" kwijt was. Als gelukkige bijkomstigheid: de verzekering dekt de schade. Een aandachttrekkende inzending in Val kenburg is de collectie oude wapens van Gerrit Slijkerman uit Amersfoort, die via een min of meer toevallige taxatie in Londen zich ging toeleggen op het verzamelen van oude radslot- en vuursteenwapens. De collec tie die hij bijeen heeft weten te brengen en waarvan een deel in Valkenburg te zien is, geniet grote bekendheid en waardering bij de verzamelaars. Zijn verzameling bevat on der andere één van de pistolen van admiraal Maarten Harpertsz Tromp of diens zoons Delftse gepolychromeerde plastiekjes uit de 18e eeuw met fayence muiltjes, eveneens uit die perio de. Cornelis. Het wapen werd vervaardigd door de Utrechtse wapensmid Jan Knoop. Een an der zeldzaam stuk is het dubbelloops vuur steengeweer uit de tweede helft van de acht tiende eeuw, dat Lodewijk XVI schonk aan zijn lijfarts. De wapenmaker Dessaintes, die het geweer vervaardigde, slaagde erin alle schroeven aan het oog te onttrekken.... Voor al de uitermate kunstig aangebrachte versie ringen op kolven en lopen van de wapens trekken de aandacht; soms werd gebruik ge maakt van goud, zilver, en-of ivoor. Kruisdraging Religieuze kunst wordt onder andere aange troffen bij kunsthandelaar Vecht uit Amster dam, die een 15e eeuwse Kruisdraging (Ant werpen) laat zien, evenals een bisschopsbeeld uit eikehout (Keulen plusminus 1500). Orga nisator Jan Dirven (Eindhoven) komt even eens met late gotiek, waaronder zich fijnzin nige albasten reliefs en emailleerwerk uit het Franse limoges bevinden. Onder de schilde rijen bevinden zich stukken van Pieter Breu ghel de Jonge, Franx en Pieter Claesz. De 19e eeuw wordt vertegenwoordigd door on der andere doeken van Breitner, H. Koek koek en Maris. Een Londense exposant laat prachtige Japanse druk- en schilderkunst zien. Verder biedt Valkenburg prachtige voorbeelden op het gebied van klokken (ta- feiklok van Johann Benner (1650) uit Aus- burg), Chinees, Japans en Europees (Meissen) porselein, terwijl kostbaar zilver uit Neder land, Frankrijk, Duitsland en Engeland is te bewonderen. De kunst- en antiekbeurs Antiquairs Inter nationals wordt tot maandag 26 maart in de Geulhal in Valkenburg gehouden. KLAAS GOÏNGA EIDEN Een Hagenaar left gistermiddag in de Bree- raat een bon gekregen we- ins het „onnodig claxone- De man reed door de reestraat én bij een vóetgan- rsqversteekplaats stak een at oudere vrouw over, waar- »r de Hagenaar moest rem- en./Dat ergerde hem zo, dat j hevige toeterde. Een agent by'rger zag een en ander ge- euren en noteerde het num- lerbord van de auto. De be- iiurder wond zich daar zo op, dat hij uit zijn auto g en op de schrijvende afstormde. Pas toen bleek anal It hij ij met een agent te maken ad, kalmeerde ae Hagenaar. agisch figuur toontaal: leinigheld; onderscheidingsteken; tenderling en grillig van vorm. ticaal: 9®rookte haring: Wiek v.e. vaartuig; Ptosief. plossing afliep It IpeeAje z löuiwoq t :|BB3i»jeA j >)S3JOJ6 n z I|aie6eq i qeejuozuon De componist en altviolist Vla dimir Mendelssohn (geb. 1949) heeft Diligentia op haar grondvesten doen beven. Voor zijn stuk „Traces du Vent" voor altvioolsolo, slagwerk en geluidsband dat gisteravond zijn première beleefde, is op het eind namelijk slagwerk van onder het podium uit no dig. Dat geeft inderdaad het bedoelde effect van een onder grondse rommeling, een aan komende aardbeving. Wat tot dan toe is gepasseerd, past daar heel goed bij. Immers, vlagen Nóh-theater en een herinnering aan een bijbeho rende imaginaire reis door Japan in flarden doen be seffen dat het land van de Rij zende Zon is gebouwd op de rug van een katvis die plots woest kan schudden. De ge noemde muzikale elementen als de gelijktijdig optredende „XII eeuw en de electronica, de Japanse folklore en de mi nimal music, de synthesizerge- luiden en de tonaliteit" zeggen overigens weinig over „Traces du Vent". Die doen hier zo ten onrechte een rariteiten kabinet veronderstellen waar een zekere mystieke sfeer vanuit mqet gaan. Dit is echter het logische gevolg van een ei gentijdse „componeerhou- ding", dat wil zeggen een ma-1 nier om al het muzikale mate riaal te kiezen en te verwer ken. Het eigentijdse zit hem in het verlangen muziek uit an dere delen van de wereld bij de idee te betrekken. Pro bleem daarbij is echter dat za ken als het hier bedoelde „mu zikale theater" nauwelijks de voor het Nóh-theater typische mimiek oproept en al evenmin de aangegeven metamorfose in werkelijkheid ondergaat. Deze kunnen dus ook nooit de ver langde oplossingen in artistie ke zin aandragen. Met wande lende en beslist niet „acteren de" musici op het podium en de al te opzettelijke pulsen van een lichtmetronoom kwam „Traces du Vent" mij voor als tamelijk naïef en zeker ook on-af, dat wil zeggen nog on voldoende uitgewerkt. Het be treft hier duidelijk in alle op zichten „werk in uitvoering", een sympathieke poging voor alsnog om wereldmuziek te scheppen, muziek van andere dimensies dan voorheen wel te verstaan. Wat de andere stuk ken van het programma aan gaat, deze zijn al even gedispo neerd uitgevoerd als het sluit stuk van de avond. Daarvan was het zeer virtuoze Trio voor fluit, alt en cello van Roussel, naast Mozarts Kwin tet voor blazers en piano KV 452 en de 3de Suite voor cello solo van Reger, de mooiste be levenis. Licht en speels van toon was er heel knap elke muzikale beweging in te ho ren, ook de minste weifeling trouwens. De cellist Sviatoslav Zagursky toonde zich in Reger helaas al even onzeker als in de Rococo-variaties van Tsjai- kovsky met orkest onlangs. De tempi die hij nam, kwamen Vierde concert in de serie kamer muziek van het Residentie Orkest in Diligentia. Werk van Roussel, Mo zart, Reger en Vladimir Mendels sohn. Herhaling woensdagavond 27 maart. mij nogal opgelegd voor, wel licht enkel omwille van het virtuoos vertoon. Maar dan nog zal een Scherzo niet zo snel mogen zijn dat er in dit geëmotioneerde werk slechts rafels overblijven. LUC. KNöDLER AMSTERDAM In de Nieu we Kerk in Amsterdam is gis teren de derde Kunstmanifes tatie in successie voor het pu bliek geopend. De kunstmani festatie, georganiseerd door de Stichting Kunstmanifestatie en de Nationale Stichting Nieuwe Kerk, trok in 1982 18.000 bezoekers. Vorig jaar waren dat er 22.000. Voor dete kunstmanifestatie, waar in to taal 36 galeries uit heel Neder land met werk zijn vertegen woordigd, worden enkele dui zenden belangstellenden méér verwacht. De Kunstmanifestatie in de Nieuwe Kerk wil vooral bij een breed en nieuw publiek belangstelling wekken voor uiteenlopende vormen van he dendaagse kunst. Het is voor het eerst dat in Nederland voor de derde achtereenvol gende maal een Kunstmanifes tatie van een dergelijke om vang kon worden georgani seerd. De manifestatie valt sa men met de Boekenweek en een programma van uiteenlo pende kunstactiviteiten in de Sonesta-koepel. De kunstpre sentatie in de Nieuwe Kerk duurt tot en met maandag 26 maart. In de kerk zijn 36 galeries met een eigen expositieruimte ver tegenwoordigd, waarvan 18 ge renommeerde galeries uit Am sterdam, 7 uit Den Haag en de overige Uit het gehele land. In de kerk is aldus een represen tatieve momentopname ont staan van de uiteenlopende richtingen, waarin de beelden de kunst in deze tijd wordt ge maakt. Het is een indrukwek kende veelvormigheid, uiteen lopend van Mokums Realisme tot de jongste uitingen van de internationale trans-avant gar de, waarbij elke bezoeker op zoek kan'gaan naar wat voor zijn of haar gevoel de eigen tijd het beste uitdrukt. In de kunstwerken in de Nieuwe Kerk zijn, anders dan in voorgaande jaren, geen dui delijke accenten of nieuwe trends te bespeuren, zoals de graffiti en het nieuwe expres sionisme in voorgaande jaren, hoewel deze stromingen nog wel zijn vertegenwoordigd. Eerder biedt deze manifestatie het beeld van consolidatie, een minder eenduidige geest van vernieuwing en meer aan dacht voor de bijzondere bete kenis van een persoonlijk oeu vre, zoals het werk van Theo Kuypers, waarvoor de Wete ring Galerie haar hele exposi tiestand heeft vrijgehouden, Jeroen Hennemann (Galerie Nouvelles Images), Maarten Ploeg (Galerie Jurka) en Oey Tjeng Sit (Asselijn). GODERT VAN COLMJON Agent krijgt klap met fles LEIDEN Een agent van de Leidse politie heeft gistermor gen een hoofdwond opgelopen, toen hij bij een poging een 32- jarige te arresteren een klap met een fles kreeg. De man werd aangehouden en naar het bureau aan de Zonneveld straat overgebracht. Tegen de Leidenaar liepen ne gen arréstatiebevelen wegens het niet betalen van boetes. Die boetes had hij gekregen omdat hij zonder een geldig kaartje gebruik maakte van het openbaar vervoer. De man moest 950 gulden betalen of 19 dagen zitten. Gisteren ging de politie naar de woning van de Leidenaar aan de Hoge Mors- weg om hem aan te houden., Hij weigerde open te doen en' dreigde met flessen te gooien. Terwijl de man aan de voor deur aan de praat werd gehou den, gingen twee agenten via de achterdeur naar binnen. Toen de Leidenaar dat merk te, stormde hij op de agenten af en deelde de klap uit. Polyphonie in Museum Boymans ROTTERDAM In de aula van het museum Boymans van Beuningen in Rotterdam treedt zondag 25 maart het En semble Clement Janequin uit Parijs op. Het Ensemole be staat uit vier zangers en heeft tot doel de mooiste Polyphoni- sche werken uit de zestiende eeuw op authentieke wijze weer te geven. Zij worden door een luit begeleid. Hun re pertoire wordt geput uit Fran se en buitenlandse bibliothe ken. DEN HAAG De jonge Haagse modern-jazz dans com pany Djazzex brengt 7 april in het Congresgebouw de tweede produktie van dit seizoen in première. Een dag later volgl een herhaling. Voor het eerste gedeelte van deze produktie is de gastchoreograaf Siri Sat Nam uitgenodigd. Siri is af komstig uit Los Angelos; hi; werkte onder anderen met de „masters of jazz", Donald McKayle en Talley Beatty. De twee choreografieën die hij voor Djazzex maakte zijn „Vectors" op muziek van Wea ther Report en „Journey into light" op een muziekcollage van Pink Floyd, Donny Hatta- way en Miles Davis. Het twee de deel is gemaakt in samen werking met verscheidene musici; de componist is Lex Hakker, afkomstig van het Rotterdams Conservatorium. Componist en choreografen werkten nauw samen, waarbij r-uimten werden opengelaten die tijdens gezamenlijke repe tities werden ingevuld. Ver schillende facetten van de jazz worden gedanst en tot klinken gebracht. Van der Stoel: druk uitoefenen heeft wel degelijk zin De Vereniging voor Vluchte lingenwerk Nederland heeft gisteren in de Haagse Grote Kerk een afsluitende manifes tatie gehouden. Daarvoor was de permanente vertgenwoor- diger van Nederland, mr. Max van der Stoel, speciaal overge vlogen uit New York. Hij zei dat het voortdurend druk uit oefenen op de landen die de mensenrechten schenden wel degelijk effect heeft. Volgens Van der Stoel speelt Neder land een belangrijke rol bij het aanklagen van de schending van de mensenrechten, maar dit effect kan groter zijn naar mate er meer landen zijn die zich daar bij aansluiten. De bijeenkomst werd bijge woond door naar schatting vijfhonderd mensen, onder wie kamerleden en leden van de Raad van State. Mr. Jan- Nico Schol ten maakte vervol gens de balans op van het Ne derlandse beleid inzake vluch telingen. Hij vindt dat in prin cipe iedereen die hier asiel zoekt in afwachting van een beslissing, die voor de recht bank wordt uitgevochten, in ons land moet kunnen blijven. Hij verwees naar gevallen waarbij vluchtelingen allang waren uitgewezen, terwijl zij op grond van een rechterlijke beslissing naderhand wel de gelijk in ons land toegelaten zouden zijn. Scholten bepleitte ook een betere nazorg van de vluchtelingen als zij eenmaal zijn toegelaten. Momenteel no digt Nederland jaarlijks 250 mensen uit om zich in Neder land te vestigen. Gemiddeld vragen jaarlijks duizend men sen om asiel aan de grenzen of op Schiphol. Slechts een klein aantal daarvan wordt toegela ten. Momenteel is er voor het vluchtelingenwerk nog elf miljoen gulden in kas dat niet is gebruikt voor het vluchte lingenwerk. Volgens de VVN heeft ook te maken met het feit dat in de afgelopen jaren flinke sommen werden gerser- veerd voor bootvluchtelingen. Toch vindt deze vereniging dat de Nederlandse vluchtelin genhulp wel wat royaler mocht zijn, vooral gelet op het feit wat landen als Frankrijk en Duitsland doen. Op de ma nifestatie was ook voor de laatste maal een verkoopten toonstelling te zien met werk van gevluchte kunstenaars uit 31 landen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 17