Kunst van het Fin de Siècle in de Zonnehof in Amersfoort Eddie Becker presenteert een „zuinig" songfestival „Architect trekt zich niets aan van Den Haag KUNST Uwe Johnson overleden „Frula" danste al te mooi SARAH BERNARDT GODDELIJK BIJ MUCHA fiiidóeSotntwi WOENSDAG 14 MAART 1984 PAGIN HAAGSE COMEDIE SPEELT TSJECHOW DEN HAAG De Haagse Comedie heeft De Kersen tuin van Anton Tsjechow in de regie van Jean-Paul Rousillon op het repertoire genomen. De première is morgenavond in het HOT in Den Haag. Tot begin mei worden er voorstellingen van gegeven. Het gezelschap reist niet met deze produktie. In dit stuk keert groot- grondbezitster Ljubow (Ellen Vogel) met dochter Anja (Marjon Brandsma) terug op haar landgoed, na vijf jaar voornamelijk aan de Franse Rivièra en in Parijs een geldverspillend leven te hebben geleid. Geld om het landgoed aan te houden is er niet. De onrendable ker sentuin wordt opgedeeld in kleine stukjes grond waar zomerhuisjes op worden gebouwd. Zo valt wellicht ook het geslacht Ljubow uiteen om antwoord te geven op vragen van een veranderende tijd. Ir. dit stuk spelen voorts mee o.a. Wim de Haas, Eric van Ingen, Guido Alfred van den Heuvel, Guusje de Moor, Rick Nicolet, Alfred en Wim van den Heuvel, Eybers en Wim van den Heuvel Guusje Eybers en Jules Royaards. in Tsjechows „De kersentuin". Kaartverkoop voorlaatste Doe Maar-concert begonnen De kaartverkoop bij de VVV's voor het allerlaatste Doe Maar concert is vandaag begonnen. Maar de liefhebbers zaten gis teravond al kou te trotseren om vooral niet achter het net te vissen. De groep, die 22 fe bruari besloot uit elkaar te gaan, speelt het laatste con cert op zaterdag 14 april in de Maaspoort in Den Bosch. Het optreden begint om 20.15 uur en duurt tot rond 11 uur. Er is geen voorprogramma. LONDEN/WEST-BERLIJN De Duitse auteur Uwe Johnson is in En geland op 49-jarige leeftijd overle den. Over de doodsoorzaak is nog niets bekend. Uwe Johnson, die in 1959 vanuit de DDR naar het westen vertrok, woonde geruime tijd in En geland. Uwe Johnson werd vaak ge kenschetst als „schrijver van de Duitse deling". Hij beschreef in zijn werk herhaaldelijk de menselijke problemen die voortkomen uit het bestaan van twee Duitse staten. Tot zijn bekendste werken behoren „Mutmassungen liber Jakob" en „Das dritte Buch über Achim". Het wezen van volksdans is frisheid, een geuren als wijn naar de bodem, waaruit hij is ontsproten. Toets ook voor het uithoudingsvermogen van de vrouwen en voor de kracht en de behendigheid van de man nen in het kader van zijn part nerkeuze. Vooral in Joegosla vië, dat met zijn nu zes afzon derlijke republieken afwisse lend vanuit Rome, Byzantium, door Oostgoten en Turken en in een meer recent verleden nog vanuit Wenen politiek werd be*invloed, is de rijkdom aan passen en figuren uitzon derlijk groot. Het land telt dan ook ruim 2000 dansensembles met ver over de 60.000 leden. Vele groeperingen mogen zich „nationaal ballet" noemen. Na gezelschappen als „Lado" en „Abrasevic" konden de lief hebbers van de dansfolklore thans kennismaken met „Fru la". Een perfect getrainde groep van jonge, atletische uit voerenden, waarvoor de Prins Willem-Alexanderzaal publie kelijk evenwel te ruim bleek. De toeschouwers hadden zich in de meer intieme Toneelzaal waarschijnlijk directer betrok ken gevoeld bij die herders- en paardhoedersdansen, bij huwe lijksceremonies en oogstfees ten, bij zigeunerfolklore en erotisch geschraagde plastische naijver. Het variabele pro gramma demonstreerde een staalkaart van stijlen uit alle windstreken. Zelfs dansen van Roemeense minderheden en vanzelfsprekend de czardas en vooral de zo populaire reidans, de kolo. Ons bedunkens is de choreograaf en artistiek leider Dragoslav Dzadzevic echter zijn folkloristisch doel voorbij geschoten. Het was allemaal zo op mooi getrimd, zo virtuoos, zo coquet ook in de kostuums, die met hun draagsters in geen enkele super-operette zouden misstaan, dat de frisheid en ongekunsteldheid er af waren. Ook het orkestje en de koor zang waren melodieus gladge streken en wie zou bij al deze scènische volmaaktheid nog hebben gedacht aan een gras mat tussen de bergen of een dorpsplein in de zon? FRANK DELBOY De affiches die de Tsjechi sche kunstenaar Alfons Mucha in 1894 ontwierp voor de actrice Sarah Ber nhardt, maakten hem op slag beroemd. Ze worden wel beschouwd als het prototype van het Art Nouveau-affiche; een ver ticaal formaat, een terug houdend, nevelig kleurge bruik, een verstrengeling van exotiek en sensuali teit, een mythische atmo sfeer en pose van de hoofdrolspeelster. Sarah Bernhardt was een idool van het Fin de Siècle, gevierd in Parijs en Londen, Brussel en New York. In de voorstel ling van Alfons Mucha werd zij de goddelijke Bernhardt die het publiek in haar wilde be groeten. Zo zeer werden zijn affiches het beeldmerk van de Art Nouveau, dat al snel werd gesproken van de Style Mucha en de in 1888 naar Parijs ver huisde kunstenaar overstelpt werd met opdrachten, aan plak- en raambiljetten te ont werpen voor de meest uiteen lopende produkten. Expositie gebouw De Zonnehof in Amersfoort wijdt aan het werk van Mucha een over zichtstentoonstelling georgani seerd in nauwe samenwerking met de Narodni Galerie in Praag. Tot en met 6 mei wor den van Mucha schilderijen, tekeningen, affiches en objec ten van toegepaste kunst ge toond. Na De Zonnehof reist de tentoonstelling door naar respectievelijk het Museum Commanderie van Sint-Jan in Nijmegen, Pulchri Studio in Den Haag, het Gemeentelijk Van Reekum Museum in Apeldoorn en tenslotte het Musée d'Ixelles in Brussel. Geboortestreek Alfons Mucha werd geboren in Zuid-Moravië, het huidige Tsjechoslowakije, in het jaar 1860. De kleurrijke folklore van zijn geboortestreek zou la ter van betekenis worden voor zijn kunst. Na het doorlopen van het gymnasium in Brno deed Mucha in 1877 toelatings examen voor de Academie voor Schone Kunsten in Praag. Hij werd afgewezen. Twee jaar later vinden we hem, negentien jaar oud, in een werkplaats voor decor bouw in Wenen, waar hij in aanraking komt met de thea terwereld. In dezelfde werk plaats maakt Mucha kennis met het werk en de persoon lijkheid van Hans Mackart, wiens levensstijl later in Mu- cha's beroemde Parijse atelier is terug te vinden en wiens werk aanvankelijk door de jonge kunstenaar nauwgezet wordt nagevolgd. In 1882 ziet het toneelatelier zich gedwon gen een aantal werknemers te ontslaan wegens gebrek aan opdrachten en keert Mucha te rug naar Moravië. Geruime tijd woont hij in het plaatsje Mikulov en verdient er zijn brood met tekenen van por tretten. Na enige tijd komt Mucha in dienst van de lan deigenaar graaf Khuen-Belassi om een aantal muurschilderin gen in diens kasteeltje Emma- hof te restaureren. Graaf Khuen-Belassi werpt zich op als beschermheer van Mucha, neemt hem mee naar het fa miliekasteel in Tirol en stelt hem vervolgens in staat zich als schilder te bekwamen in München. Na 1888 wordt dat Parijs. Parijs In Parijs wordt de vriendelijke en innemende Mucha een pro minent lid van de buitenland se kolonie. Naast een aantal Tsjechische kunstenaars tref fen we onder zijn vrienden de schrijver August Strindberg en de schilder Paul Gauguin aan. Langzaam maar zeker vinden Alfons de Mucha in zijn Parijse atelier, 1904. zijn illustraties hun weg naar de in die tijd florerende tijd schriften. In 1892 krijgt hij op dracht illustraties te maken van het boek van de historicus Charles Seignobos Scènes et Episodes de l'Histoire d'Alle- magne samen met zijn be roemde tijdgenoot, de Franse kunstenaar Georges Roch- gross. Tevens zoekt Mucha te exposeren met een aantal doe ken met oosterse, vaderlands lievende of historische onder werpen. Mucha houdt zielsveel van zijn vaderland, een liefde die de grote drijfveer achter zijn werk vormt. In 1894 maakt hij zijn eerste affiche voor Sara Bernhardt. De actri ce contracteert hem voor een periode van zes jaar, waarin hij niet alleen de voorstellings affiches maar ook de toneelde cors voor haar produkties ont werpt. Mucha's wensdroom zal het zeker niet zijn geweest om roem te oogsten als ontwerper van affiches. Zijn relatie met de toneelspeelster en zijn per soonlijke aantrekkingskracht als buitenlander die de Franse cultuur had geadopteerd, be zorgden hem echter een lawi ne aan opdrachten in het bij zonder het ontwerpen van af fiches en decoratieve panelen. Niet het picturale talent maar de vakbekwaamheid en trefze kerheid waarmee Mucha zijn arabesken' en versieringen over het tekenvlak verdeelde, maakte zijn affiches visueel bijzonder aantrekkelijk en te vens voorbeeldig voor het nieuwe levensgevoel van het fin de siècle dat naar een eigen stilering zocht. Mucha was geen vooruitstrevend kunste- Niveau Zijn grote verdienste was het de idealen en noties van zijn tijd in een stijl samen te vatten en tot gemeengoed te maken met behoud van een hoog ar tistiek niveau. Mucha's beeld taal drong door tot in alle soci ale lagen en hij was er trots op dat zijn werk bijdroeg tot het waarderen van kunst door de massa. Tegelijkertijd echter werkte Mucha voornamelijk aan opdrachten uitgevaardigd door vertegenwoordigers van een delicate en precieuze klas se van consumenten; een wel gestelde intellectuele boven laag die met melancholiek welbehagen verlangde te ster ven in schoonheid. Men was vermoeid, had alle excessen van het leven beproefd en raakte in de ban van een herfstige, esthetiserende ro mantiek die de naderende leegte met een laatste groots en elegant gebaar moest op vullen. Het Fin de Siècle werd be heerst door de euforie van de paradox; er heerste het vrij heidsgevoel van de patient die na een lange periode vol kwel lende vermoedens eindelijk van zijn arts het advies te ho ren heeft gekregen zich op het ergste voor te bereiden. Levensgevoel Het werk van Alfons Mucha, met zijn primair decoratieve voorstellingen, zijn volledige opvulling van het beeldvlak en zijn innerlijke symbolische bijtonen verwoordde de tegen strijdigheid van het toen heer sende levensgevoel perfect. In zijn bladen is sprake van een zachte animositeit tussen de melancholieke jubel van een laatste allesomvattend voor- plantingsgebaar en de puristi sche, aan de Byzantijnse iko- nografie ontleende kadrering die haar uiteindelijk smoort. Voor het uitgetierde aardse le ven staat de weelderig gestof feerde en rijkversierde lijkkist bij wijze van spreken al klaar. De betoverende Dans Macabre van het Fin de Siècle eindigt in het dwangbuis van het mid deleeuwse dolhuis. In 1902 pu bliceerde Alfons Mucha zijn Documents decoratifs, bestemd voor een breed publiek en in het bijzonder voor vaklieden en vakopleidingen, twee jaar later gevolgd door de Figures decoratives. Ze bevatten een reeks heterogene patronen. De eerste reeks betreft ontwerpen voor tafelgerei, meubels, siera den, letters en boek lay-outs; de tweede behandelt de deco ratieve toepassing van de ■vrouwenfiguur, waarin Mucha zich een meester toonde en de verdeling van het vlak. In zijn werk legde Mucha een karak teristieke vrouwenpose uit het Fin de Siècle vast; een bevalli ge S-vorm, het hoofd verleide lijk in de handpalm rustend, de borsten uitdagend naar vo ren en het achterwerk gehe ven. GODERT VAN COLMJON HILVERSUM Het be- zuinigingsspook laat ook in Hilversum zijn sporen na. De NOS heeft voor het Nationaal Songfestival van vanavond een budget uitgetrokken dat ongeveer de helft kleiner is dan voor de editie van 1983. Dat betekent voor festivalbe grippen dat het vanavond om een soort mini-festival gaat, dat zich afspeelt in een van de kleinere studio's met als publiek een verzamelin- getje van vrienden en fami lieleden van de optredende artiesten. Er was ook geen geld voor het inhuren van een artiest van naam en faam om de tijd op te vullen die altijd nodig is voor het tellen van de stemmen. Presentator Eddie Becker gaat die periode vul len met babbeltjes met de va ders en moeders van de jon gelui die een gooi doen naar een plaatsje op het Europese televisiepodium. Niettegenstaande dat alles heerst bij de NOS enige te vredenheid over de aanpak van het festival. Regisseur Theo Ordeman en producer Rob de Boer verwachten een genoeglijke uitzending, die zich gaat afspelen voor een redelijk eenvoudig decor, met wat steigerpalen en lampjes en een achtergrond schildering van een wolken lucht. Het feit dat de deelnemers worden begeleid door vante- voren ingespeelde muziek banden maakt het ook tech nisch een overzichtelijke klus, zonder een ingewikkel de en kostbare geluidsopstel- SUSKE EN WISKE HET DELTA-DUEL ling zoals die voor zo'n Me- tropole Orkest anders altijd nodig is. Alle artiesten voeren twee liedjes uit, waarbij overigens Mariebelle (de artiestennaam van de 23-jarige Margrietje Kwakman die al tien jaar ge leden een grote hit scoorde met het Volendams Opera koor) de enige is die het aan durft in haar eentje het podi um te beklimmen. Alle anderen (ook de al uit vier man bestaande groep Vulcano) laten zich onder steunen door achtergrondvo calisten. Vulcano brengt er twee mee, Brigitte Boer drie, Edward Reekers (de voorma lige solozanger van de groep Kayak) vier en Claudia Hoogendoorn maar liefst vijf. De volgorde van het pro gramma is: Jeruzalem (Brigitte), Dief in de nacht (Edward), Nooit vergeten (Claudia), Dolce far niente (Vulcano), Vanavond^ (Mariebelle), Later (Brigitte), Doe wat je voelt (Edward), Dans (Claudia), 1-2-3 (Vulca no) en Ik hou van jou (Ma riebelle). Na dat laatste liedje dus de gesprekjes met vrienden en bekenden door de centrale presentator, waarna de pro vinciale jury's hun stemmen bekend maken. Dat gaat deze keer niet met telefoon gesprekjes, want alle juryle den zijn in een aparte zaal in de studio aanwezig. De voor zitters van die provinciale ju ry's (tien leden per provin cie) vertellen in beeld hoe ze hun punten over de liedjes willen verdelen. RENE DE COCQ KRITIEK BU DEFINITIEF ONTWERP NIEUWBOUW TWEEDE KAMER DEN HAAG De Am sterdamse architect P.B. de Bruijn heeft gistermid dag in de Rolzaal aan het Binnenhof zijn definitief ontwerp voor de nieuw en verbouw van de Twee de Kamer gepresenteerd. Het is de afgelopen maan den op twee belangrijke punten gewijzigd. Zo is de hoogte van de bebou wing op de hoek Hofcingel- plein-Lange Poten uiteindelijk bepaald op 36 meter, wat niet geheel in overeenstemming is met de wensen van de ge meenteraad. Ten aanzien van de nieuwbouw, die op de plek van het gebouw van de Hoge Raad aan het Plein zal verrij zen, is de architect wel tege moet gekomen aan de verlan gens van de raad. Deze achter kant van de Tweede- Kame ruitbreiding is versmald waar door de zijgevels van de voor malige ministeries van kolo niën en justitie beter zichtbaar blijven. Opdrachtgever van het project is overigens de Rijksgebouwendienst. Zoals eerder in Het Binnenhof gemeld worden de werkzaam heden in fasen uitgevoerd. De eerste fase, de verbouw van Hotel Centraal aan de Lange Poten ten behoeve van de ka merfracties, begint in decem ber 1985. Twee jaar later wordt begonnen met de nieuwbouw, die ook voorziet in een nieuwe vergaderzaal. De derde fase, die in het voor jaar van 1990 ter hand wordt genomen, bestaat uit de reno vatie van de bestaande Ka mergebouwen en het voorma lige ministerie van justitie. Het in totaal 160 miljoen gulden Nederland goed vertegenwoordigd op Cultuurbeurs Kleef KLEEF Op de Nederlands-Duitse cultuurbeurs die op 4 april wordt gehouden in het Westduitse Kleef, bij Nijmegen, zal het aandeel van Nederland dit jaar groter zijn dan vorig jaar. In to taal zullen in de Stadthalle 54 Nederlandse producenten en kunstbemiddelaars acte de présence geven. De Westduitsers, voor een groot deel uit Noordrijn-Westfalen, nemen 75 stands voor hun rekening, terwijl nog twee gezelschappen uit België als gasten staan genoteerd. De Cultuurbeurs die voor de elfde keer wordt gehouden, is voortgekomen uit een grenslandfestival, toen grensoverschrijdende cultuuruitwisseling nog niet zo van zelfsprekend was. De beurs is georganiseerd door de Nederland se ambassade in Bonn, de culturele raden van Gelderland en Limburg, de stad Kleef en de Goethe-Instituten van Amsterdam en Rotterdam kostende project is naar ver wachting in 1996 gereed. Het definitieve ontwerp is bij de gemeenteraadsfractie van Links Den Haag in verkeerde keelgat geschoten. De fractie vindt dat de architect zich wat betreft de 36 meter hoge toren, die voor een deel zichtbaar is vanaf het Binnenhof, niets heeft aangetrokken van de wensen van Den Haag. Aan vankelijk bepaalde de raad dat de toren, waarin onder meer ruimten voor de pers komen, niet hoger mocht zijn dan 18 a 23 meter. Architect De Bruijn verscheen hierna met een plan van 32 meter waarmee de raad op Links Den Haag na tenslotte akkoord ging. Een meerderheid van het stadsbe stuur wilde de architect niet vastpinnen op één of twee me ters. Links Den Haag is verder van mening dat het definitief ontwerp moet worden bespro ken in de gemeenteraad. De raad zou hiertoe het recht heb ben gelet op een op 13 septem ber 1983 aangenomen motie van het CDA. In de motie werd bepaald dat de door de architect gevonden oplossing voor het parkeren ter goed keuring aan de raad zou moe ten worden voorgelegd. In het gisteren gepresenteerde ont werp ontbreekt een oplossing voor het parkeervraagstuk. Links Den Haag vreest dat hierdoor de plannen voor de aanleg van een parkeergarage onder de Hofvijver onvermij- Hel iik wnr Voor een uitgebre agenda, ook voor de mende dagen raadpk men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van di krant. LEIDEN LUXOR (Stations 19, tel. 071-121239): The tre re of the four crowns 14.30, 19.00, 21.15. LIC (Steenstraat 39, tel. 124' Schatjes (12); 14.30, 1< 21.15. LIDO II: Rear win (16); 14.30, 19.00, 21.15. I III: Never 9ay never again 14.30, 19.00, 21.15. LIDC Moord in extase (12); 1' 19.00, 21.15. STUDIO (St straat 39, tel. 133210): Zelig 19.00, 21.15. ma. di. ook 1< TRIANON (Breestraat 31, 123875): De nachten van Lu tia Borgia (16); 14.30, 1S 21.15. zo. 14.15, 16.30, 1E 21.15. REX (Haarlemmerst 52. tel. 071-125414): Een voor schoot katjes (16); 1* 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING STUDIO: Tekenfilmfes van Walt Disney; wo. 14.30. ALPHEN AAN DEN RUN ROCINEMA I (Van Boetzel straat 6, tel. 01720-20E Schatjes (12); 18.30, 21.00. ook 13.30. EUROCINEM; Schatjes (12); (beh. ma.) 16 21.00. wo. ook 13.30. EU CINEMA III: Moord in exl (12); 18.45. 21.15. EUROCI MA IV: Staying alive (12); 16 21.15. wo. ook 13.45. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA III: 101 dal tiërs (al); wo. 13.45. VOORSCHOTEN GREENV THEATER (Schoolstraat 2 tel. 01717-4354): Return of Yeddi (al); ma. 20.00. M< Phyton life ol brian (12); di. 20.15. KINDERVOORSTELLING Heidi; wo. 14.30. WASSENAAR* ASTRA (Lü straat 32, tel. 01751-13269): dinairy people (al); ma. t/m 20.00. DEN HAAG* ASTA (Spui 27, 463500): Gorky park (16); 13 18.45, 21.30. BIJOU (tel. 6 27. 461177): „Carmen" 14.00, 19.15, 21.45.* CALYF (Spui 27, tel. 463502): Schat (16); 14.00, 19.15, 21.45. BYLON 1 (naast Centraal tion, tel. 471656): The big (al); 14.00, 19.00. 21.30. BYLON 2: Star'80 (16); 14 19.15, 21.45. BABYLON Barry Lyndon (12); 14.00, 20 CINEAC 1 (Buitenhof 20, 630637): Treasure ol the t crowns (12); 14.00, 18.45, 21 CINEAC 2: Vertigo (16); 18 21.30. ma. di. ook 14.00. NEAC 3: Night warriors 14.00, 18.45, 21.30. EURC NEMA (Leyweg 910, tel. 6670 Brainstorm (16); 13.45, 19 wo. alleen 19.45. METROI LE 1 (Carnegielaan, tel. 4567 Moord in extase (12); 14 18.45, 21.30. METROPOLE Never say never again 14.00, 18.45. 21.30. METf POLE 3: Sophie's choice wo. 20.10. ma. di. 14.00. I TROPOLE 4: Staying alive 14.00, 18.45, 21.30.* METf POLE 5: A clockwork orar (16); 14.00, 18.45. 21.30. Ol ON 1 (Herengracni 13, 462400): Schatjes! (12); 13. 18.45, 21.30. ODEON 2: Si den impact (12); wo. 16. 18.45, 21.30. ma. di. 13. 18.45, 21.30. ODEON 3: To or not to be (al); 13.45, 18. 21.30. ODEON 4: Risky bi ness (al); 13.45, 18.45, 21. LE PARIS 1 (Kettingstr 12b, tel. 656402): Die madcl von Pigalle (18); 12.00, 13. 15.00, 16.30, 19.00, 19. 21.00. LE PARIS 2: I like watch (18); 12.15, 13.45, 15. 16.45, 18.15, 19.45, 21.15. PARIS 3: Hate and love 12.30, 14.15, 16.00, 17. 19.30, 21.15. PASSAGE (P sage 63, tel. 460977): Hercu (al); 14.00, 18.45, 21. HAAGS FILMHUIS (Dennev 56, tel. 459900): Grey gardr (16); di. 22.00. wo. 20.00. B boy (16); ma. 22.00. Streetc nerstories (16); di. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Woody Woodp ker festival; wo. 14.00. EUF CINEMA: Tom en Jerry festi' wo. 14.00. METROPOLE Donald Duck in het wilde w ten; wo. 14.00. ODEON 2: I bin Hood; 13.15. Geen krant ontvangen Bel ti 18.00 en 19.00 uur, zaterdags ti 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr. 122248 en uw krant wordt nog d de avond nabezorgd. Horizontaal: 1 rekenkundig tek Japanse munt; 7 eerstvolgende 9 hoewel; 10 land In Europa; 11 lust; 16 wedspel; 17 inhoud: (afk.); 18 muzieknoot; 19 eetbare tel; 21 Italiaanse vulkaan; 23 ge teerde; 25 gereed; 26 oude le maat; 27 deel van de hals; 29 in: neter. Verticaal: 1 afbeelding; 2 stoorr (afk.); 3 watervlakte; 4 voorzet verschil tussen debet en credit; dergang; 9 tastspriet v.a. insel getal waardoor men deelt; 12 komende (afk.); 13 luitenant (afk belangrijke llchaamsslagader; kleur; 20 symbool van neon; 21 (afk.); 22 kaartenboek; 24 lucht! bakje; 27 bijbeldeel (afk.); 28 I (afk.). OPLOSSING •ujx BZ LZ :seos pz ïsege ZZ Ua 12 :sjeed 61 ïejjoe pi n GL a 2 -ap u :auuajue 6 U-iap-iaA g :of :ui p '.jeaui g .'-s-s z Uua-id i Maes •S|nu| 62 :>isu LZ :|0 92 sz Uueisai :eui3 iz 61 81 :ip zi 91 SL :pue|japaN 0L 6

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 16