van
Stephen Gilbert:
uimtestruetuur tot object
a
Aparte positie voor grote steden
foest
kwartetspel
loor de
^asallers
Oplettende directie
van Jan Cober
„Bonte buitelingen"
plezierig stuk van
Haags Theater-atelier
fÜNST
£eidóc@otvumt
MAANDAG 12 MAART 1984 PAGINA 9
)mroep vraagt
«tra zendtijd
lilversum 5
IILVERSUM Het NOS-be-
uur gaat een aanvraag voor
5tig uur extra radiozendtijd
week bij minister Brink-
i van WVC indienen. De
extra radio-uren moeten
!ft ingang van 1 oktober van
tjaar ten goede komen aan
ilversum 5. Deze speciaal
oor minderheden bedoelde
(ider is vorig najaar met uit-
ndingen van enkele uren
>r dag begonnen. Het is de
doeling dat de nieuwe uren
urden verdeeld onder de di-
■rse omroeporganisaties.
Heinrich Böll
verkoopt archief
BONN De Westduit-
se schrijver Heinrich
Böll wil zijn archief
verkopen aan de ge
meente Keulen. Behal
ve zijn complete werk
bevat Bölls archief ma
nuscripten, aantekenin
gen en ongeveer 50.000
brieven, onder andere
van de ex-presidenten
Walter Scheel en Gus-
tav Heinemann, ex-
-bondskanselier Willy
Brandt en de schrijver
Günther Grass. Böll
zegt „niet in luxe te
gaan leven of van gou
den borden te eten".
Blij mei derde net
AMSTERDAM De Fe
deratie van Kunstenaars
verenigingen in Amster
dam heeft het kabinet
meegedeeld met vreugde
kennis te hebben geno
men van de overeen
stemming tussen PvdA
en CDA over een derde
televisienet. De federatie
vindt een dergelijk net,
dat onafhankelijk van le
den en kijkcijfers kan
uitzenden, van zeer groot
belang voor het publieke
omroepbestel. Zij ver
zoekt het kabinet dan
ook met klem het voor
stel van PvdA en CDA
over te nemen.
Imogen Holst overleden
ALDEBURGH De Britse pia
niste Imogen Holst, dochter van
de componist Gustav Holst, is op
76-jarige leeftijd overleden. Imo
gen Holst kreeg een eigen reputa
tie op muziekgebied ondanks het
feit dat zij door haar vader au
teur van de suite De Planeten
werd overschaduwd. Zij werd de
muzikaal assistente van de com
ponist Benjamin Britten, dirigeer
de de Purcell Singers en was ge
durende vele jaren artistiek di
rectrice van het jaarlijkse festival
van Aldeburgh. Imogen Holst
heeft ook een biografie van haar
vader geschreven wiens Zweedse
voorouders zich in 1807 in Enge
land vestigden.
Delta Kabel niet samen met
omroepen op abonnee-tv
HILVERSUM - Directeur Dake van Delta Kabel, een
bedrijf dat samen met VNU abonnee-televisie wil gaan
aanbieden, ziet geen enkele mogelijkheid om in combi
natie met de omroepen abonnee-tv te maken. Het be
drijfsleven loopt in een dergelijk geval een veel te groot
risico dat abonnee-tv niet rendabel kan worden geëx
ploiteerd, aldus Dake. Hij reageerde daarmee op de
overeenkomst tussen CDA en PvdA, die er toe moet lei
den dat er een derde televisienet komt en dat de omroe
pen mogen meedoen aan abonnee-tv. PvdA-mediaspeci-
alist Kosto houdt het er op, dat de omroepen per dag een
eigen uitzendblok op een abonneekanaal kunnen krij
gen. Een andere variant is dat de omroepen het abon
neeprogramma gedurende één dag per week verzorgen.
Mocht het kabinet niet bereid zijn om de PvdA-motie
over abonnee-tv uit te voeren, dan zal de PvdA zich in
de toekomst onthouden van steun aan de CDA-wens
voor een derde televisienet, aldus Kosto.
Muziekprijs voor
Ronald Brautigam
AMSTERDAM De pianist Ronald Brauti
gam (29) uit Amsterdam krijgt op 31 maart in
het Concertgebouw in Amsterdam de Neder
landse Muziekprijs. Hij speelt bij die gelegen
heid met het Concertgebouworkest een pia
noconcert van Mozart. Brautigam studeerde
aan het Sweelinck-conservatorium in Am
sterdam bij Jan Wijn en vervolgens in Lon
den bij John Bingham in Londen en in de
Verenigde Staten van Amerika bij Rudolf
Serkin. Twee jaar geleden werd hij toegela
ten voor de Nederlandse Muziekprijs, be
schikbaar gesteld door het ministerie van
Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Daar
mee was het financiëel mogelijk een paar jaar
in Amerika te studeren. Brautigam is intus
sen al regelmatig met orkesten opgetreden en
hij gaf ook al tal van recitals.
Engelse kunstenaar
ephen Gilbert (1910)
aakte tussen 1943 en
145 in isolement schilde-
jen van grote insecten,
igels en vissen in felle
euren. Het waren vooral
krachten van het im-
inerende Ierse land-
tiap die hem tot deze
[ïilderijen brachten. Pas
1948 ontmoette hij As-
r Jorn, de Deense initia-
r van Cobra: „Het was
n grote stimulans Jorn
ontmoeten en te besef-
n dat ik niet alleen was,
ik maakte reizen naar
enemarken en Neder-
nd om me op de hoogte
stellen en om andere
instenaars te ontmoe-
n" (Gilbert in het tijd-
hrift Code, november
83).
j galerie Nova Spectra zijn
ikele schilderijen uit 1944 te
en. Samen met zijn werk uit
Cobra-periode (1948-1951)
nvatten zij slechts een klein
aar specifiek gedeelte van
jn oeuvre, want na 1951
endde hij zich van de schil-
rkunst af. Karei Appel, Cor-
eille en Constant, de belang-
jkste Nederlandse Cobra-
unstenaars waren inmiddels
iar Parijs verhuisd en Gil-
ert die vanaf 1946 in deze
laI woonde, voelde zich ver-
fit met Constant. Ook deze
ilder zwoer de spontane
irfexplosie af en richtte zich
een ander medium. Kleur
erd in ruimtestructuur om-
izet en zij ontwikkelden, ie-
:r op eigen wijze, ruimtecon-
ructies.
n 1954 maakten Constant en
gekleurde metaalconstruc-
die nogal verschilden. De
Stephen Gilbert, sculptuur koper, 1983
mijne waren architectonisch
en rechtlijnig, die van Con
stant meer gebogen en ge
beeldhouwd".
Op de tentoonstelling zijn twee
constructies van gekleurd alu
minium en staal uit 1956 en
1958. Gebogen platen zijn in
een open frame gevat en heb
ben een monumentale wer
king. Gilbert ging na enkele
jaren vooral het frame als een
storend element ervaren en
verliet de open vorm. Metalen
fdaten werden aan elkaar ge-
ast en zo ontstonden gesloten
vormen: de ruimtestructuur
werd een object. Toegevoegde
kleur verdween voorgoed uit
zijn kunst en vanaf 1970 heeft
koper zijn voorkeur; eerst het
geelkoper en later het roodko
per. Zijn recente werk bestaat
uit roodkoperen zuilen, die
Galerie Nova Spectra, Laan van
Meerdervoort 27, „Stephen Gilbert,
beelden en tekeningen", tot 18
maart, dinsdag t/m zaterdag 11-18
Galerie Rob van den Doel, Anna
Paulownastraat 105 a, „Willem Hee-
son, Glasunica", tot 9 april, woens
dag t/m zondag 10.30-18 uur.
Grafiekwinkel Inkt, Prinsegracht 16,
„Jan Naezer, etsen en Sya de Nooy-
er, litho's", tot 29 maart, maandag
t/m vrijdag 13-17 uur, zaterdag en
zondag 14-17 uur.
meestal met z'n drieën bij el
kaar geplaatst zijn. De abstrac
tie is ver doorgevoerd, maar
door de lichtreflecties van het
koper en de onregelmatige
contouren van de zuilen, is het
werk poëtisch. Zelfs de klein
ste sculpturen zijn monumen
taal en tonen zijn architectoni
sche belangstelling.
Aan de vele beelden en enkele
schilderijen van Stephen Gil
bert zijn twee werken van
Constant toegevoegd. De artis
tieke band die de twee kunste
naars aan het begin van de ja
ren vijftig met elkaar hadden
is nooit meer hersteld, want zij
sloegen verschillende wegen
in. Constant pakte rond 1969
het penseel weer op en schil
derde de labyrintische ruimten
van zijn New Babyion. Twee
voorbeelden van deze labyrin
then hangen op de tentoonstel
ling. Gilbert ging stap voor
stap op de ingeslagen weg van
de abstracte sculptuur verder.
Als Gilbert in 1983 naar Am
sterdam komt en Constant op
zoekt, onstaat er in de maan
den erna een correspondentie
tussen de kunstenaars. De
brieven uit Parijs en Amster
dam, waarin ondermeer ge
dachten worden gewisseld
over abstractie en figuratie,
zijn gebundeld tot een catalo
gus bij de tentoonstelling in
galerie Nova Spectra.
In 1977 begon Willem Heesen,
na een lange dienst als ont
werper bij de glasfabriek
Leerdam, zijn eigen glaswerk
plaats „De Oude Horn". De
stap naar zelfstandigheid werd
gewaagd en samen met een
team mensen werkt Heesen
aan zijn produktie. Elk jaar
verlaten honderden objecten
de werkplaats en vinden op
grote schaal, vaak via tentoon
stellingen, hun weg naar de
particuliere koper.
Daarom werd Heesen een be
langrijke stimulator van de
Nederlandse glaskunst. Een
produktie op grote schaal bete
kent ook dat er niet voortdu
rend topkwaliteit geleverd
wordt en dat elk object van
Heesen zeker geen unicum is.
Galeriehouder Rob van den
Doel is zich daar zeer bewust
van en stelde als voorwaarde
aan de tentoonstelling van
Willem Heesen dat er glasuni
ca met een experimenteel ka
rakter getoond zouden wor
den. Na 25 jaar past Heesen
opnieuw de graveertechniek
toe en experimenteert met het
thema „fluitspeelster". Met
een paar losse lijnen voegt hij
deze afbeelding aan de objec
ten toe, nl. op de bovenkant
van gesloten vormen. Door
toepassing in meerdere objec
ten wordt duidelijk bij welk
object het resultaat bevredi
gend is, want meestal werkt
het decoratie-patroon storend.
Deze gesloten objecten - kom
men die aan de bovenkant
dichtgemaakt zijn - zijn simpel
van vorm en fascinerend van
kleur: decoratie voegt daar
weinig aan toe. Heesen weet
geraffineerd met kleur te spe
len, waardoor prachtige effec
ten ontstaan. Veel blauw en
groen - kleuren van de sloten
uit de natuur rond zijn werk
plaats - soms troebel, soms
glashelder. Het zijn deze een-
Jan Naezer, z.t., ets, 1984
voudige gesloten vormen, die
het hoogtepunt van de exposi
tie bij galerie Rob van den
Doel zijn. De verzameling
kleine obecten, waaronder
vele press-papiers, zijn de
keerzijde van de tentoonstel
ling; net artistieke peil is ge
ring en zeker niet experimen
teer Zij zijn de stille getuigen
van zijn produktiewijze.
Jan Naezer
Bij Grafiekwinkel Inkt heeft
Jan Naezer een gecombineer
de expositie met Sya de Nooy-
er. De etsen die Nazer toont
dateren van 1979 tot 1984 en
zijn voornamelijk groot van
formaat. Behalve in de kleine
re bruine etsen voeren grote
zwarte vlakken de boventoon.
Hun statisch karakter wordt,
ondanks het fijne netwerk van
de structuur, doorbroken door
de introductie van witte nop
pen, inkepingen en lijnen. Af"
en toe verschijnen er cijfers in
het beeldvlak. Uitsluitend als
grafisch teken, want het gra
fisch proces is het onderwerp
van zijn etsen.
Verrassend zijn de twee recen
te etsen, gecombineerd met
droge naald waarin ronde
opengewerkte vormen worden
gebruikt. Deze werken getui
gen van grote kracht.
INGRID VAN SANTEN
oncert door het Lasalle Kwartet uit
York in composities van Wa
rn, Schubert, Berg en Beethoven,
ligentia.
nton Webern en Alban Berg
oorden gistermiddag in Dili-
ntia, Schubert en Beethoven
aren de verliezers. Een der-
lijke conclusie vraagt om
n toelichting. Het waren de
merikaanse musici Walter
tvin, Henry Meyer, Peter
amnitzer en Lee Fiser, teza-
en het Lasalle Kwartet vor-
end, die in strijkkwartetten
an genoemde componisten
droegen voor het vijfde
laatste concert in de inter-
itionale kwartetserie. Het
isemble bestaat 30 jaar en de
aam Lasalle is ontleend aan
n straatnaam in New York.
usiceren betekent voor de
den van het ensemble hard
serieus werken, de intensi-
!it in hun presentatie is even-
Mr hoorbaar als zichtbaar. Zij
lannen zich tot het uiterste in
zijn dodelijk serieus bezig,
laar dat wil tegelijk zeggen
adeliik voor de charme en
oor de „Spielfreudigkeit" van
chuberts kwartet in Es, op.
15 nr. 1. Het is alles zo door
tikken van ernst dat het let-
rlijk spelen met de muziek
ordt verdrongen door het be-
gzijn met de materie. Ook in
ft kwartet op. 95 van Beetho-
in waarin toch ook bleek, dat
'tensiteit niet nadrukkelijk
Tfeetie impliceeert.
i 20e eeuwers Webern en
'g spraken veel meer aan in
on strijkkwartet op. 28 en op.
werken die duidelijk wer-
fn geprofileerd. In deze com-
Kities geen vrijblijvend mu
ieren, de worsteling met de
'tenties van de componisten
Sulteerden in verdieping van
it wezen- van hun penne-
tuchten, gepassioneerd en ge-
den. Het Lasalle Kwartet
left de 20e eeuw als speciali-
en daarop had dit Dili-
tttia-programma afgesteld
"feten zijn. Nu leed het con-
irt onder tweeslachtigheid.
ADR. HAGER
Jan Cober, nog voor kort so
loklarinettist van het Residen
tie Orkest, heeft voor het vak
van orkestdirectie gekozen en
na het vorig seizoen zijn
„oude" orkest in een half pro
gramma gedirigeerd te heb
ben, kreeg hij het zaterdag
avond en zondagmiddag in een
heel concert te leiden. Dat
ging hem bekwaam en oplet
tend af, al klonk het hier en
daar wat ongelijk en wat onaf
gewerkt. Maar dat zal wel
meer aan de ongewone keuze
van de muziek gelegen heb
ben. Want de orkestsuite Der
Burger als Edelmann van Ri
chard Strauss vergt een heel
geraffineerd klankbeeld, dat
zowel doorzichtig als vleiend-
welluidend moet zijn. En daar
gaat heel wat repetitietijd in
zitten.
Toch viel er veel te genieten,
glimlachend bij de reminiscen
ties aan de Rosenkavalier en
aan de Don Quichotte, bewon
derend bij de mooie vioolsoli
van Jaring Walta. Dat Strauss
de esprit van Molière's Le
Bourgeois Gentilhomme waar
naar het is geschreven, niet
pakte, valt niet kwalijk te ne
men. Er ligt nu eenmaal een
wereld van verschil tussen
beiden.
De 2e helft van de avond was
PWA-zaal Congraagebouw.
aan Spaanse muziek gewijd,
eerst namaak-Spaans in de on
middellijk weer te vergeten
Toccata voor castagnetten,
strijkorkest en slagwerk van
Alan Stephenson en de evenzo
snel op te bergen Jota Arago-
nesa van Glinka en daarna
écht, authentiek Spaans. De
grote trekpleister was natuur
lijk Deanna Blacher, virtuoos
en elegant castagnetten-speel
ster en sierlijk danseres. Zij
beheerste de typische hand- en
armbewegingen perfect en
voerde in de Orgia uit Turina's
Danzas Fantasticas en in de
Danza nr. 1 uit De Falla's La
Vida Breve suggestieve dans
bewegingen bij het castagnet-
tenspel uit. En in de Interme-
dio uit Jimenez' Zarzuela La
Boda de Luis Alonso ontpopte
zij zich als een verrassend
lichtvoetige, geestige en speel
se danseres, volledig passend
bij deze watervlugge muziek.
Het grote enthousiasme van de
volle PWA-zaal leidde zelfs tot
een reprise.
NOES KOKEE
Zanger/bassist
„Sting" van de
Police gescheiden
LONDEN Een rechtbank in
Londen heeft de echtscheiding
uitgesproken van de zanger en
bassist van de rockgroep Poli
ce, „Sting" en zijn vrouw, de
Britse komedienne Frances
Tomelty.
De 32-jarige musicus, die ei
genlijk Gordon Summer heet.
was nog leraar in Newcastle
toen hij 8 jaar geleden trouwde
met Frances, die korte tijd la
ter een schitterende loopbaan
in het theater begon. Het paar
heeft twee kinderen. Sting. die
dank zij de muziek die hij voor
de Police schreef veelvoudig
miljonair is, leeft nu samen
met een Westduitse
quin.
Poëzie en slaap in wankel evenwicht
Tot vijf uur in de ochtend duurde de „Nacht van de poëzie",
gehouden In het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg, in de
nacht van zaterdag op zondag. Zo'n 2500 liefhebbers van ge
dichten waren gekomen om onder anderen Maarten Biesheu
vel, Monlek Toebosch, Jan Blokker, Jan Decleir, Simon Vin
kenoog, Bert Schierbeek en Remco Campert uit eigen werk
te horen voordragen, soms in liedvorm. Ook op W.F. Her
mans was gerekend, maar deze schrijver was veiligheidshalve
maar in zijn woonplaats Parijs gebleven; sommige van zijn
uitlatingen zijn als racistisch beoordeeld en dat was hem te
voren goed ingepeperd. Ongeveer de helft van het aantal be
zoekers bleef tot het einde; daarmee kwam de balans tussen
poëzie en slaap in wankel evenwicht. Maar degenen die ble
ven kregen wel waar voor hun geld: in dit vierde dlchtersfestl-
val was de aandacht voor poëzie opvallend serieus.
„Bonte buitelingen" is een
stuk dat met elementaire
theatrale middelen de
primaire kleuren, blok
ken en drie buitelaars
plezierig theater vertoont.
Het is opgebouwd uit twee
onderdelen, een kijkspel
voor de pauze en een doe-
mee-spel voor kinderen
na de pauze.
De drie primaire kleuren,
rood, geel en blauw, spelen
een belangrijke rol in het stuk.
Drie buitelaars, uitgedost in
fraaie kostuums in die kleu
ren, spelen in de voorstelling
een rol die bij de kleuren past.
Zo is de blauwe buitelaar tra
ger dan de andere, speelt de
rode fors en nadrukkelijk en
stelt de gele buitelaar felheid
en snelheid voor. De buitelaars
bewegen zich in patronen over
het toneel, daarbij bij de perso
nages passende klanken ui
tend. Zij botsen met elkaar,
vanwege hun verschillende
Het Haags Theater-atelier o.l.v. Jo
Röhrig speelt „Bonte buitelingen".
Regie: Jo Röhrig. Met Mirjam Ghij-
sels, Jooske Mulder en Annelou
Ypeij. Theater aan de Haven, zater
dag 10 maart. Verdere voorstellin
gen op scholen in Den Haag en el
ders in het land.
NIEUW SUBSIDIESTELSEL VOOR TONEEL EN ORKESTEN IN AANTOCHT
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Minister
Brinkman van WVC
denkt erover de subsidië
ring van alle professionele
orkesten en toneelgroepen
vanaf 1985 in handen van
de centrale overheid leg
gen.
Alleen de drie grote steden
Den Haag, Amsterdam en Den
Haag zullen een aparte positie
krijgen. Ook daar zullen de
meeste gezelschappen door het
Rijk worden gesubsidieerd,
maar enkele gezelschappen
zullen geheel voor rekening
van de gemeenten komen.
Dit is in kort bestek de nieuwe
opzet van de WVC-plannen
voor een nieuw subsidiestelsel.
Daarmee zou een eind komen
aan het huidige ingewikkelde
systeem van koppelsubsidies,
waarbij Rijk en gemeenten sa
men volgens een bepaalde ver
deelsleutel de subsidies aan ge-
kon men niet zeggen welke
gezelschappen in de grote ste
den door het Rijk, én welke
geheel door de gemeenten
moeten worden gesubsidieerd.
Komende maandag wordt in
de Tweede Kamer gepraat
over de beleidsbrief van mi
nister Brinkman over het cul
tuurbeleid.
De nieuwe regeling mag het
Rijk geen extra geld kosten,
hetgeen betekent dat de ge
meenten minder geld krijgen
via het gemeentefonds. Die
korting zal voor gemeenten
met gesubsidieerde gezelschap
pen iets lager uitvallen dan
het bedrag dat de stad nu aan
subsidies kwijt is. Dit komt
omdat ook bij de omringende
steden, die meeprofiteren van
het cultuuraanbod, een korting
op het gemeentefonds wordt
toegepast.
De plannen van Brinkman
zijn vroegtijdig uitgelekt. De
bewindsman wilde met het
presenteren ervan wachten tot
een door hem gevraagd advies
over de herinrichting van het
toneelbestel gereed is. Een spe
ciale commissie, onder voorzit
terschap van ex CRM-minister
De Boer zal hierover nog deze
maand advies uitbrengen aan
Brinkman.
aard, krijgen ruzie en verzoe
nen zich.
Het beweeglijke spel op het
podium krijgt een extra di
mensie door de toevoeging van
kubussen met een ribbe van
een centimeter of veertig. Van
die kubussen zijn de vlakken
twee aan twee in de kleuren
van de kostuums van de spe
lers geverfd. Daardoor kan
met het blokkendoos-effect
heel snel een kubus die er
rood uitziet in een „gele" of
„blauwe" worden omgezet. De
buitelaars bepalen met die ku
bussen territorium, drukken
de onderlinge krachtverhou
ding uit en komen uiteindelijk
tot een soort overeenkomst.
„Bonte buitelingen" kenmerkt
zich vooral door beweging.
Het aanstekelijke en vooral
humoristische theater spreekt
kinderen en volwassenen
sterk aan. De heldere kleuren
en de eenvoudige theatrale
middelen als botsen, vallen en
andere bewegingen brengen
de lachspieren in werking. Dat
bleek afgelopen zaterdag toen
na de pauze de kinderen op
het toneel werden gehaald. De
kleuren spraken dermate tot
de verbeelding dat zonder een
woord uitleg de kinderen met
de blokken gingen spelen
„Bonte buitelingen" werd ge
baseerd op Bauhaus-experi-
menten van Oskar Schlemmer
uit de jaren twintig. Schlem
mer streefde met zijn experi
menten naar wat hij noemde
„een intensiteit als enige bron
van vernieuwing". Het met
vaart uitgevoerde stuk geeft
niet veel inzicht in de theorie
van Schlemmer Wel levert
het een hoeveelheid interes
sant en humoristisch theater
op.
PETER SNEL
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): The treasu
re of the four crowns (12);
14.30. 19.00, 21.15. LIDO I
(Steenslraat 39. tel. 124130):
Schatjes (12): 14.30. 19.00.
21.15. LIDO II: Rear window
(16): 14.30. 19.00, 21.15 LIDO
III: Never say never again (12);
14.30. 19.00. 21.15. LIDO IV:
Moord in extase (12); 14.30,
19.00. 21.15 STUDIO (Steen-
straat 39. tel. 133210): Zelig (al);
19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): De nachten van Lucre-
tia Borgia (16): 14.30. 19.00,
21.15. zo. 14.15. 16.30. 19.00.
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Een klae
voor schootkatjes (16); 14.30.
19.00. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
STUDIO Tekenfilmfestival
van Walt Disney; wo. 14.30.
ALPHEN AAN DEN RIJN a EU-
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800):
Schatjes (12): 18.30, 21.00. wo.
ook 13.30. EUROCINEMA II:
Schatjes (12); (beh. ma.) 18.30,
21.00. wo. ook 13.30. a EURO-
CINEMA III: Moord in extase
(12); 18.45, 21.15. EUROCINE
MA IV: Staying alive (12); 18.45,
21.15. wo. ook 13.45.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA III: 101 dalma-
tiërs (al); wo. 13.45.
VOORSCHOTEN a GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 23-b.
tel. 01717-4354): Return ot the
Yeddi (al); ma. 20.00. Monty
Phyton life of brian (12); di. wo.
20.15.
WASSENAARa ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269): Or-
dinairy people (al); ma. t/m wo.
20.00.
DEN HAAGa ASTA (Spui 27. tel.
463500): Gorky park (16); 13.45,
18.45, 21.30. a BIJOU (tel. Spui
27. 461177): „Carmen" (16);
14.00. 19.15, 21 45.a CALYPSO
(Spui 27. tel. 463502): Schatjaal
(16); 14.00. 19.15. 21.45 a BA
BYLON 1 (naast Centraal Sta
tion. tel. 471656): The big chill
(al); 14.00. 19 00. 21.30. a BA
BYLON 2: Star'80 (16); 14.00.
19.15, 21.45. a BABYLON 3:
Barry Lyndon (12); 14.00, 20.00.
a CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Treasure of the four
crowns (12); 14.00, 18.45, 21.30.
a CINEAC 2: Vertigo (16); 18.45,
21.30. ma. dl. ook 14.00. a CI
NEAC 3: Night warriors (16);
14.00. 18.45. 21.30 a EUROCI-
NEMA (Leyweg 910. tel. 667066):
Brainstorm (16); 13.45, 19.45.
wo. alleen 19.45. a METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Moord in extase (12); 14.00.
18.45, 21.30. a METROPOLE 2:
Never say never again (12);
14.00, 18.45. 21.30. a METRO-
POLE 3: Sophie's choice (16);
wo. 20.10. ma. di. 14.00. a ME
TROPOLE 4: Staying alive (al);
14.00. 18.45, 21.30.# METRO-
POLE 5: A clockwork orange
(16); 14.00, 18.45. 21.30. a ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel.
462400): Schatjesl (12); 13.45,
18.45, 21.30. a ODEON 2: Sud
den impact (12); wo. 16.00,
18.45, 21.30. ma. di. 13.45,
18.45. 21.30. a ODEON 3: To be
or not to be (al); 13.45, 18.45.
21.30. a ODEON 4 Risky busi
ness (al); 13.45, 18.45, 21.30.
a LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Die madchen
von Pigalle (18); 12.00, 13.30,
15.00, 16.30, 19.00, 19.30,
21.00. a LE PARIS 2: I like to
watch (18); 12.15, 13.45, 15.15,
16.45, 18.15. 19.45. 21.15. a LE
PARIS 3: Hate and love (19);
12.30. 14.15. 16.00. 17.45,
19.30. 21.15. a PASSAGE (Pas
sage 63. tel. 460977): Hercules
(al); 14.00. 1845. 21.30.
a HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Grey gardens
(16); di. 22.00. wo. 20.00. Best
boy (16); ma 22 00. Streetcor-
nerstories (16); di. 20.00
KINDERVOORSTELLINGEN
a CINEAC 3: Woody Woodpec
ker festival; wo. 14.00. a EURO-
CINEMA: Tom en Jerry festival;
WO. 14.00. a METROPOLE 3:
Donald Duck in het wilde wes
ten: WO. 14 00 a ODEON 2: Ro
bin Hood; 13.15.
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK
THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
FIGUURPUZZtEL
(klein formaat met diagram)
Serie U a Model 629 a Opgave r
629.818
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te worden
ingevuld, waardoor zowel horizontaal
als verticaal woorden van navolgende
betekenis verkregen kunnen worden:
1 zacht-treurige stemming v.h. ge-
2 hachelijk;
3 werelddeel;
4 munt in Venezuela;
5 van taptemelk gemaakte kaas.
OPLOSSING