'84
„Ik heb
seen boodschap
aan nostalgie"
BOUDEWIJN
DE GROOT:
WONEN
CeidóeSouttmt
Zes spirituele concertjes van
Nederlandse tijdgenoot Bach
nieuwe klassieke platen
fö§ Woningfederatie Zoetermeer
medewerker huurincasso (m/v)
GE/ilEEIWE
/ILKE/TI/iDE
tijdelijk stedebouwkundig
medewerker (m/v)
■PZOEKNMR
rPHSONra?
i DE KRANT KOM
OVERAL—
KUNST
DEN HAAG „Meneer,
de president" (slaap
zacht), „Meisje van zes
tien", „Het Land van
Maas en Waal", „Noord
zee", „Meester Prikke-
been", „Testament", „Hoe
sterk is de eenzame fiet
ser". Wie kent ze niet
meer de hits van Bou-
dewijn de Groot, die hij
maakte in de jaren zestig
en aan het begin van de
jaren zeventig. De zanger
met de gitaar tussen al het
beatgeweld. De Neder
landse Bob Dylan en Do
novan tegelijk. Protest
zanger, maar blijkens
de teksten ook roman
ticus. Jarenlang een soort
twee-eenheid met tekst
schrijver-schoolvriend
Lennaert Nijgh. Een gou
den duo.
Al is dat alles dan nu een grijs
verleden en heeft Boudewijn
bijna de leeftijd bereikt waar
het leven pas hoort te begin
nen, veertig, hij trekt nog
steeds volle zalen. Dat is wel
gebleken tijdens het nu bijna
afgeronde toernee. Vrijwel
steeds moest het bordje „uit
verkocht" aan de deur van de
betreffende schouwburg wor
den gehangen. Boudewijn
treedt vanavond om kwart
overacht op in de Leidse
Schouwburg, met Jan Rietman
piano, Jan Vermeulen bas,
Louis Debij slagwerk, Hans
Hollestelle gitaar en Hans Jan
sen toetsen.
Beatgeweld
En de zanger met de gitaar
hoeft niet meer op te boksen
tegen de beat en blues van
Cuby and the Blizzards, die
eveneens stonden te trappelen
om het podium te bestijgen.
Hij treedt nu zelf op met een
gerenommeerde band. Maar
voor de rest: het sfeertje is er
nog helemaal hoor. Ook in zijn
nieuwe repertoire.
Dat blijkt op recentere elpees
als „Concert" (dubbel) en
„Van een afstand". De akoesti
sche gitaar is nu meestal een
elektrische, de synthesizer is
ook bij De Groot niet meer
weg te denken.
Maar voor de rest staat zijn
toch wel heel kenmerkende
stem centraal en zijn de liedjes
met dezelfde saus overgoten
als pakweg zestien, zeventien
jaar geleden. Een saus, die
kennelijk zeer smaakvol is
voor een heleboel mensen.
En het kan niet missen. De
nieuwe langspeelplaat „Maal
stroom", die in april verschijnt
en waarvan Boudewijn al een
en ander op het podium
brengt, zal beslist ook - geen
verloochening zijn van wat het
fenomeen Boudewijn de Groot
ooit was. Daarvoor zong hij
ook toen in feite al te zeer de
liedjes die echt bij hem pasten.
Er heeft alleen een aanpassing
aan de tijd plaatsgevonden.
Arbeidsvitaminen
Toch is het voornamelijk de
nieuwe Boudewijn qua re
pertoire nieuw die men ge
durende ruim twee uur op het
podium zal zien staan. Pas in
de toegift komen de oude be
kenden. „Zeg maar het ar-
beidsvitaminenrepertoire",
licht Boudewijn vriendelijk
toe. Hij woont tijdelijk bij Ti
neke (Tineke, Tineke Vos, van
Veronica) achter in een tuin
huisje. „Haar ex-man Tony
Vos was mijn producer, van
daar".
„Dat image van de jaren zes
tig, daar kom ik nooit van af.
Maar dat geeft niet. Ik heb er
ook geen last van", zegt de
zanger, die misschien iets ou
ders is geworden en iets (aan
merkelijk) korter gekapt dan
iweleer, maar nog steeds de
zelfde blik in zijn ogen heeft
en nog even rustiek overkomt
als altijd.
Geen last van dat oude stem
pel, „zolang ik maar kan blij
ven doen wat ik wil. Of je nu
schrijft of schildert of zanger
bent, er zijn altijd wel bepaal
de perioden in je leven dat je
beter bent of dat het publiek
vindt, dat je beter bent".
Maar Boudewijn vindt niet,
dat hij dan ook die periode
voor eeuwig en altijd de
hoofdmoot in zijn verdere
werk moet laten zien. Hij
werkt aan vernieuwing, aan
verandering en wil dat ook
uitdrukkelijk naar voren
brengen.
„Ik heb geen boodschap aan
nostalgie", zegt hij duidelijk.
„Ik ben niet stil blijven staan
bij mijn succes van toen". Wel
kan hij zich de teleurstelling
voorstellen van degenen, die
misschien nog voor de volle
honderd procent die „oude"
Boudewijn van toen op het po
dium willen zien staan met
uitsluitend' het repertoire, de
hits. van toen.
TT' 1 1
Boudewijn de Groot: nooit carrière in Amerika willen maken.
Puristen
Maar hij kan zelf niet blijven
stilstaan, wil dat ook niet.
Geeft aan waarin zijn muziek
nu toch anders is dan toen: „Ik
gebruik meer ritmes, ritme
wisselingen en ook de muzika
le mogelijkheden en instru
menten die er nu zijn. Mijn
werk is veel meer elektrisch
met hier en daar een akoesti
sche aanvulling".
„Minder melodieus, zullen on
getwijfeld sommige puristen
zeggen. En dat zal hen dan te
gen de haren instrijken".
Boudewijn is een paar maal
geruime tijd in Amerika ge
weest, heeft er muziek gestu
deerd, er zijn muzikale hori
zon verruimd. „Amerika is
niet echt van invloed geweest
op mijn muzikale ideeën. Je
doet onherroepelijk nieuwe in
drukken op. Waar je ook
woont. Ik ben naar Los Ange
les toegegaan omdat ik eens
wat anders wilde zien. En het
was toeval dat ik daar een mu
ziekstudie ging volgen.
Het was echt nooit mijn bedoe
ling", aldus Boudewijn, „om
daar in Amerika als zanger
voet aan de grond te krijgen.
Dat kan ook niet van hieruit.
Dan had ik daar echt vele ja
ren moeten blijven. Je hebt er
een hele opbouwfase nodig.
Als je na twee jaar vertrekt,
lukt dat echt niet. Maar waar
om zou ik? Ik heb ook nooit de
behoefte gehad in Amerika
carrière te maken of om in het
Enels te zingen".
Een van zijn grootste hits was
„Meneer de president, slaap
zacht", een protestsong tegen
de Vietnam-oorlogspolitiek
van president Johnson.
Heeft hij door zijn driejarig
verblijf in Amerika een ande
re (politieke) kijk op dat land
gekregen?
Boudewijn de Groot: „Ik ben
er totaal drie jaar geweest.
Maar wat weet ik er nog van?
Het is zo'n gigantisch groot
land. Ik ben er ook niet echt
sociaal aan de gang geweest,
maar was voornamelijk op één
plaats met muziek bezig. Ik
kan er eigenlijk geen goed af
gewogen oordeel over geven".
Hij voelde zich in de zestiger
jaren zeker verbonden met de
linkse protestbeweging, de
provo's, de anti-Vietnamde-
monstraties. „Meneer de presi
dent" zong hij niet voor niets.
Of hij achteraf beschouwd nu
denkt, dat zulke liedjes in
vloed hebben gehad? Ofwel:
hebben de Boudewijns de
Vietnam-oorlog doen beëindi
gen?
Hij lacht: „Nee hoor. Een di-
rekte invloed is er denk ik
niet. Zeker niet als het om zo'n
gigantisch groot onderwerp
gaat. Misschien dat een Dylan
clementie voor een gevangene
zou kunnen krijgen. Maar
Boudewijn de Groot is niet in
staat Vietnam tot vrede te
brengen. Je drukt op een ge
geven moment iets uit dat je
bezighoudt, dat wel".
ARNOLD ZWEERS
In 1962 heeft Harmonia
Mundi een gekke plaat
op de markt gebracht
met liedjes, die tweehon
derd jaar eerder, dus in
1762, zó populair waren,
dat ze best op een toen
malige hitparade hadden
kunnen staan.
Er was een blauwkousenlied
van Sperontes bij, een lied
van Bachs rivaal Telemann
over het gemak een rijke
vrouw te hebben en een ode
van Krieger over kussen en
vrijen in het donker. Op deze
plaat met die niet zo erg ver
heven liefdesliederen uit de
barok was ook een plaatsje
voor één Nederlander inge
ruimd. Die Nederlander
heette Willem de Fesch en
was, gemeten aan de vermoe
delijke jaren van zijn geboor
te en zijn dood, bijna letter
lijk een tijdgenoot van de
grote Johann Sebastian.
In zijn dagen was De Fesch
bepaald niet alleen in Neder
land bekend. Geboren in
Alkmaar verhuisde hij, even
in de twintig, naar Amster
dam waar hij trouwde met de
dochter van een collega. Hij
ondernam concertreizen als
vioolvirtuoos en mogelijk ook
als organist. Zo trad hij nogal
eens op in Antwerpen. Daar
volgde hij ook in 1725 een
vroegere leraar op als kapel
meester van de kathedraal.
Het was een goede baan,
maar behalve orgel- en viool
spelen en koordirigeren
moest hij ook zorgen voor de
opleiding van de koorkna
pen.
Driftig
De Fesch schijnt een driftig
man te zijn geweest, die zijn
handen niet kon thuis hou
den. Hij kreeg in Antwerpen
dus moeilijkheden en in 1730
verdween hij naar het woeli
ge Londen waar een genie
als Handel nu eens triom
feerde, dan weer in de maal
stroom onderging. De Fesch
verwierf er zich al gauw een
reputatie als violist en peda
goog en ook als componist
van oratoria en kamermu
ziek. Niet alleen de „dilettan
ti" in Londen, ook die elders
in Europa waren kennelijk
met zijn muziek ingenomen,
want overal zijn drukken
van zijn concerten en sonates
opgedoken.
Hoewel De Fesch na zijn
ten beschouwing en richt me
alleen op de composities die
zich, duidelijk waarneem
baar, ontwikkelen van bril
jante, vreugdige speelmuziek
a la Vivaldi naar de even
wichtiger, beheerster expres
sie van de latere Corelli en
de souvereine Handel. Er is
een typerend verschil tussen
het concerto grosso en het
concertje met een leidende
viool uit de opusnummers 2
en 3 (nog daterend uit zijn
jonge jaren in Amsterdam)
en die uit opus 10 (ontstaan
dood omstreeks 1780 ai spoe
dig werd vergeten, is hij in
onze tijd toch al weer gerui
me tijd geleden herontdekt.
In 1938 noemde niemand
minder dan Willem Pijper,
die een van zijn cellosonates
voor de hedendaagse uitvoe
ringspraktijk geschikt maakt,
hem „een figuur van grote
betekenis". Op verzamelpla
ten werden de laatste decen
nia dan ook geregeld werken
van hem opgenomen en nu
wijdt Philips op plaat 6514
253 (musicassette 7337 253)
zelfs een hele Harlekijn-pro-
duktie aan zijn muziek.
Moeite waard
Wie deze opnamen van Ton
Koopman en zijn voorname
lijk uit Engelse musici be
staande Amsterdam Baroque
Orchestra beluistert, zal moe
ten erkennen dat deze zes
concertjes echt de moeite
waard zijn. Ik laat Koopmans
interpretaties met zijn over-
nadrukkelijke klemtonen,
met zijn wat wilde, stoterige
rukken en trekken even bui-
in zijn latere levensjaren in
Londen).
Nieuwe geluid
De twee concertjes uit opus 5
vormen de overbrugging. Het
door de componist beoogde
„nieuwe geluid" van deze
concertjes, waarin inplaats
van een blokfluit-duo een
dwarsfluit-duo de boventoon
voert, sorteert in onze dagen
natuurlijk niet meer het ver
rassende effect van destijds.
Dat neemt niet weg, dat ze
goed aanspreken als welis
waar niet geniale, maar ze
ker bezielde muziek met een
eigen kleur en een eigen be
weging.
Gegeven de dynamische op
vattingen van Koopman zijn
de vertolkingen op barokin-
strumenten levendig en toch
verzorgd, zeker ook wat het
aandeel betreft van de viool
soliste Monica Huggett en
van de traverso-spelers Wil-
bert Hazelzet en Ricardo
Kanji.
JOHN KASANDER
Bij beschikking van de
Kantonrechter te Lelden
d.d. 1 februari 1984 is aan
Jan Willem van der Plas,
geboren te Leiden op 21
juli 1963, wonende te
Katwijk, Vlierstraat 24
handlichting verleend tot
de gehele ontvangst van
zijn inkomsten en de be
schikking daarover, alsme
de de uitoefening van een
bloemenlijn op Duitsland,
waaronder begrepen de In-
en verkoop en het trans
porteren van bloemen en
al hetgeen daarmee ver
band houdt, een en ander
In de ruimste zin des
woords met inachtneming
van het bepaalde bij art.
235 Boek I van het Burger
lijk Wetboek.
Notaris
Mr. A.A.C. Verhees,
Postbus 514,
2220 AM Katwijk.
verschijnt de bijlage
Informatie over de adverteermo-
gelijkheden en tarieven van de in
Leiden, Leiderdorp en Oegst-
geest huis-aan-huis verspreide bij
lage wordt u graag verstrekt door
Ab ter Meulen, bereikbaar onder
nummer 071-122244
\vviSwr
Croesinckplein 172 Postbus 96 2700 AB Zoetermeer Telefoon 079-319200
De Woningfederatie is het beheersorgaan van de Zoetermeerse woningcorporaties met onder meer als taak
het bouwen van woningen en het voeren van het administratief en technisch beheer van het nog steeds
groeiende woningbezit van deze corporaties.
De hoofdafdeling Administratie bestaat onder meer uit de afdeling Verhuuradministratie, onder leiding van een
afdelingschef. Binnen deze afdeling is een team belast met de uitvoering van de geautomatiseerde huurin
casso, de jaarlijkse huur- en servicekostenaanpassing c.q. afrekening en de huurachterstandbewaking. Voor
dit team bestaande uit vier medewerkers, waaronder een teamleider wordt gevraagd een
die belast is met de volgende taken:
- het maandelijks voorbereiden en effectueren van de huurincasso;
- het behandelen van huurachterstanden;
- het uitvoeren van c.q. assisteren bij diverse voorkomende werkzaamheden.
Voor deze functie wordt gedacht aan een medewerker van omstreeks 25 jaar, die in bezit is van een voltooide
HAVO-, of MEAO-opleiding. Een goed administratief inzicht, gevoel voor automatisering, tact en contactuele
vaardigheden zijn een vereiste. Enkele jaren ervaring, zo mogelijk op het gebied van bovengenoemd takenpak
ket, doch tenminste in middelgrote administraties is een noodzaak.
Geboden wordt een boeiende functie in een groeiende organisatie. Voor deze functie geldt een honorering tot
bruto 3.019,- per maand, met een uitloop tot maximaal 3.284,- per maand. De CAO voor personeel in dienst
van woningcorporaties is van toepassing. Een psychologisch onderzoek kan deel uitmaken van de selectiepro
cedure.
Indien u belangstelling hebt voor deze functie en u meent aan de gestelde eisen te voldoen, dan kunt u telefo
nisch bij mw. R. van Adrichem (079-319200) een sollicitatie-informatiepakket aanvragen, waarin nadere gege
vens staan vermeld over onze organisatie, de functie, de honorering en de sollicitatieprocedure.
Op de uiterst dynamische markt voor elektronische tekst
verwerking en kantoorautomatisering wordt overal
ter wereld keihard slag geleverd.
In 1978 mengde AES Data Ltd. zich in die strijd met een uiterst
geavanceerd, zeer flexibel en spectaculair geprijsd systeem
waarmee ze voor de buitenwereld vrijwel ongemerkt op de
wereldmarkt de derde(!) plaats wist te verwerven.
In Nederland is het niet veel anders. AES beschikt nu over
een reeks van tekstverwerkers, die nog altijd in techniek en
prijs en flexibiliteit ver op de concurrentie voor ligt: ook onze
netwerken zijn operationeel. Onze organisatie groeide van 5
man in 1978 naar 50 nu en de groei gaat verder.
Op korte termijn wordt onze product-range zeer opvallend
in de breedte uitgebreid en daarom zoeken we
COMMERCIËLE TOPMEDEWERKERS
M/V
voor de verkoop van onze volledige lijn produkten in het
rayon Den Haag e.o.
Wij vragen:
ruime commerciële ervaring in de kantoorautomatisering
en/of tekstverwerking
minimaal middelbare opleiding
goede applicatie kennis
leeftijd 25-35 jaar
representativiteit en goede contactuele eigenschappen
een zeer zelfstandige kracht die van doorzetten houdt,
(zonder bovengenoemde eigenschappen onnodig te
reflecteren).
AES biedt:
een vast salaris met progressieve provisieregeling
uitstekende onkostenvergoeding
bedrijfsauto
prima secundaire arbeidsvoorwaarden
goede doorgroeimogelijkheden
een fijne werksfeer.
Een psychologische test kan deel uitmaken van de
sollicitatieprocedure.
Uw schriftelijke sollicitatie kunt u richten aan de directie van
AES Data B.V.
AES Data B.V.
Postbus 133, 2600 AC Delft
(voor 1 jaar en 40 uren per week)
Fünctievereisten.
Van de sollicitanten wordt verwacht, dat zij:
in het bezit zijn van het diploma H.T.S. Stedebouwkunde of door een
ruime praktische ervaring op het gebied van stedebouwkunde een
daarmee gelijk te stellen kennisniveau hebben verworven.
Salaris.
Afhankelijk van leeftijd, opleiding en/of ervaring wordt een salaris
geboden tot maximaal f 2.974,-- bruto per maand (niveau 6, salarispeil
per 1 januari 1984).
Overige informatie.
- De gebruikelijke gemeentelijke rechtspositieregelingen zijn van
toepassing.
- De gemeente kent een systeem van flexibele werktijden.
- Inlichtingen omtrent de functie kunnen worden ingewonnen bij de
chef van de sectie weg- en waterbouw, de heer J. de Jong, telefoon
01713-4648.
Sollicitaties dienen binnen tien dagen na het verschijnen van dit blad
te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Alkemade,
Postbus 1, 2370 AA Roelofarendsveen.