onder Twentse paraplu inall „Ik ben de beste :n ik wil ie grootste zijn" Raadsels rond ontstaan galstenen der pijn doet. Tevergeefs. Vooral als de aanval langer duurt braakt de patiënt en/of is misselijk. Vaak' eindigt de aanval even plotseling- als hij begonnen is. Zelfs zo'n dramatische galsteenko liek hoeft geen ramp te zijn. Het zijn de complicaties die gevreesd worden. De galblaas kan ontsteken (of anders wel de galwegen), de steen kan de afvoer van de gal blokkeren, wat ook weer zijn ge vaarlijke gevolgen heeft. Vandaar dat men niet zo heel lang geleden maar één remedie had: zo snel mo gelijk de galblaas met steen en al operatief verwijderen voordat hij gevaarlijk wordt. Die operatie is niet helemaal zon der risico. In Nederland overleven vier op de duizend mensen de ope ratie niet. Is de patiënt ouder dan 65 jaar dan kan de kans op sterfte zelfs oplopen tot twee op de hon derd. Geen wonder dat men al ja ren ijverig op zoek is naar „niet bloederige(zo heet dat) manieren om galstenen te verwijderen. Scoop Dat kan bijvoorbeeld met een en doscoop. Een endoscoop is een fi berglazen buis waarmee de dokter in maag en darmen kan rondkij ken. Sinds kort gebruikt men die scoop om daarmee ae Opening tus sen galgang en darm te verwijden, Wat bleek? Het chenozuur (van daar de naam chenotherapie) loste bij 13,5 procent van de patiënten de galstenen volledig, en bij 27,5 pro cent gedeeltelijk op. Niet opzienba rend dus. Bovendien kreeg 41 pro cent van de mensen diarree van de behandeling. Toch zien de voor standers van deze vriendelijke the rapie wel degelijk mogelijkheden. Toen de onderzoekers de resultaten uitsplitsten, werd duidelijk dat de ene patiënt meer baat bij chenothe rapie had dan de ander. Bij patiën ten met een ideaal lichaamsgewicht werd niet minder dan 76 procent van de stenen geheel of gedeeltelijk opgelost. Verder had de behande ling minder succes bij mensen die veel vet en dus cholesterolrijk eten. Kleine stenen worden ook makke lijker opgelost dan grote. Kortom, zo is de redenering, als de patiën ten maar nauwkeurig genoeg wor den geselecteerd, dan kunnen er veel betere resultaten worden be haald. Uiteraard komen dan wel veel minder mensen voor deze be handeling in aanmerking. Dat aantal is toch al bij voorbaat beperkt. Omdat chenozuur alleen cholesterol kan oplossen heeft het alleen effect op zuivere cholesterol- stenen. Bovendien mag de patiënt niet echt last hebben van galstenen, want de therapie kan tot twee jaar duren zodat de kans op tussentijdse complicaties door de steen te groot wordt. Het ziet er dus niet naar uit dat chenotherapie ooit de aloude galblaasoperatie zal kunnen ver vangen. ZATERDAG 25 FEBRUARI 1984 „Het is erg genoeg dat haar dit is overkomen. Nee, ik ontwierp die jurken niet speciaal voor haar. Ie dereen kon ze kopen. Inderdaad kosten zulke jurken ongeveer twin tigduizend gulden. Maar dat is maar een benadering van het be drag, dat ze werkelijk zouden moe ten kosten. Want er zitten zoveel arbeidsuren in. Als je dat allemaal zou moeten berekenenNa de dood van Mathilde zijn haar jurken geveild bij Mak van Waay hier in Amsterdam. Ze had er een kast vol van. De meeste zijn naar musea ge gaan, een aantal naar particulieren. Zulke jurken hebben namen. Die gaan over de fase van de haute couture heen. Schilders en archi tecten lieten zich er soms door in spireren". Op de constatering dat Fong Leng in zulke gevallen extravagante kle ding ontwierp voor extravagante nsen, antwoordt ze bevestigend voor wat het eerst deel betreft, maar ontkennend ten aanzien van het tweede. Een karakteristiek ge ven voor haar ontwerpen doet ze evenmin. „Je ziet dat 't een Fong-Lengont- werp is. 't Is altijd anders. Mis schien dat andere ontwerpen ook goed kunnen zijn, maar wij zijn de besten. Onze confectie moet dan ook het paradepaardje van de Twenthe-groep worden. Dat kan een uitstraling hebben op de hele Nederlandse confectie-industrie, zoals destijds het Carnaby-gebeu- ren in Londen. Ik ben helemaal niet bescheiden. Zeker niet in de- mannenwereld, waar we vandaag de dag in leven. Nee hoor, ik vind het best zo. Maar 't gebeurt niet zo vaak dat een vrouw aan het hoofd van een bedrijf staat. Ik vind het leuk dat ze nu de zakenvrouw van het jaar gaan kiezen. Inderdaad, ik zou niet verrast zijn te horen dat ik dat zou worden". En dan, min of er verontschuldigend: „Toch mag u niet vergeten dat we het hier in de studio met z'n allen doen. Om er het beste uit te halen". Niet alleen textiel Fong Leng wil het in de toekomst niet bij textiel alleen laten. Voor het eind van dit jaar staat de intro ductie van een Fong-Lengcosmeti- calijn (voor vrouwen) op het pro gramma en verder heeft ze plan nen voor het ontwerpen van tas sen, schoenen en lingerie. De win kel aan de P. C. Hooftstraat blijft bestaan, evenals de Antwerpse boe tiek haar naam zal blijven dragen, hoewel de zaak geen eigendom van de Amsterdamse couturière is. Ver der zit een joint-venture in de pen met een zaak in Koeweit, die Fong- Lengontwerpen moet gaan promo ten in het Midden-Oosten. Ze praat enthousiast over met name dit avontuur, waarvan vol gende maand reeds de prelude wordt aangeheven in de vorm van een spectaculaire modeshow. Fong Leng: „Op 22 maart gaan we met twintig mensen naar Koeweit. Al les gaat mee: kappers, modellen, muziek en wij ook. Geweldig leuk. Een groot avontuur. We hebben onlangs een aardige order geboekt in Koeweit. Nee, ik zeg niet wat en hoeveel geld daarmee gemoeid is. 't Is een order in de couture-sfeer. Kan ik me heerlijk in uitleven. De dingen, die ik voor Fong-Leng- Middle-East ontwerp, zijn exclusief voor het Midden-Oosten. Ik hoop op meer export en het Midden-Oos ten is een grote markt, 't Is het ge bied van duizend-en-één-nacht en mijn kleren sluiten daar goed op aan. Er bestaat in die landen een straatmode en een mode voor ach ter de schermen. Wij werken voor die laatste. Ja, dat zijn ook decolle tés. De vrouwen hebben decolleté nodig, al was het alleen maar om die grote gouden sieraden te laten zien. Ik hoop op meer export, want Nederland is maar klein en ik heb u al gezegd, dat ik de grootste wil heerst nu eenmaal niet die ambian ce als in Frankrijk en Italië. De house-parties komen weliswaar een beetje terug, maar het theaterbe zoek, waarvoor je je extra kleedde, dat is bij ons als een dof, dik kopje koffie, dat bovendien niet te drin ken is. Je kleden voor het theater is hetzelfde als voor een feestelijk gebeuren. Het is bovendien een hommage aan de spelers. Maar ja, het is nu eenmaal veel behouden der in Nederland dan in andere landen". Spiegelende zuilen We naderen het einde van het ge sprek, dat plaatsvindt in de show room van de Fong-Lengstudio aan de uiterste rand van Amsterdam. Fong Leng zit aan een spiegelende tafel, waarvan er in totaal zes staan opgesteld. Midden in het vertrek een drietal driehoekige spiegelende zuilen, waardoor onverwachte ef fecten worden opgeroepen en die de showroom lijken in te delen in allerlei hoeken en nissen, die er in werkelijkheid niet zijn. Geïllusio- neerde werkelijkheid optima for ma, die geaccentueerd wordt door schitterende ontwerptekeningen van Fong Leng aan de muur. „Ik was vroeger altijd al met kleer tjes bezig", besluit ze. Toch koos ze aanvankelijk voor de fotografie, die haar toch niet die bevrediging gaf, die ze dacht er in te zullen vinden, „hoewel ik nog steeds alle foto's van mijn shows zelf maak". Daar aan de Jacques Veltmanstraat in het Amsterdamse Slotervaart werkt Fong Leng. Geobsedeerd door het bedrijf en door Fong Leng. KLAAS GOïNGA Op de eerste plaats weten de medi sche geleerden niet eens waarom een galsteen ontstaat. De lever maakt almaar gal die via een buisje wordt opgevangen door de galblaas. Daar wordt het ingedikt. Als in de darmen een smakelijke hap de gal blaas passeert dan krijgt de galblaas een seintje, trekt zich samen, en overgiet de brok met vetoplossende gal. Niet zelden men schat dat dertig procent van de blanke bevolking galstenen heeft! kristalliseert de ingedikte gal in de galblaas zich uit tot stenen. Waarom? Daarom! Men neemt nu aan dat vrouwelijke ge slachtshormonen het krijgen van een galsteen bevorderen. Dat zou kunnen verklaren waarom vrou wen drie keer meer last hebben van galstenen dan mannen en een extra risico lopen bij zwangerschap en pilgebruik. Stille steen Op zich is een galsteen geen ramp. Heel vaak heeft de bezitter er geen last van, die heeft dan een „stille steen". Maar als de galblaas zo'n steen de smalle galwegen inperst, is het goed mis: dan slaat de galblaas koliek toe. Dramatische toestanden zijn dat soms. In een klassiek geval kan de toegesnelde huisarts de diagnose al bij de slaapkamerdeur stellen. De patiënt weet van de he vige pijn in de bovenbuik letterlijk niet waar hij het zoeken moet en kruipt soms het bed rond op zoek naar een lichaamshouding die min- Links de lever (1) met galgangen (2) en galblaas (3). Rechts een gal blaas en gatgang met stenen. zodat de steen makkelijker vanuit die gang de darm in kan gaan. Met een grijpertje is het zelfs mogelijk de steen in de galgang te vergrui zen. Voorwaarde is wel dat de steen in het bereik van de scoop ligt. Helaas is dat niet al te vaak het geval. Tamelijk nieuw is de medicinale aanpak van de galsteen. Al een jaar of wat heeft men de beschikking over twee natuurlijke, bij de mens voorkomende, galzuren die het cholesterol-gehalte van de gal kun nen terugdringen. Omdat de mees te stenen uit cholesterol bestaan zou je daarmee kunnen proberen die stenen op te lossen. Dat is dan ook geprobeerd. In een groot scheeps onderzoek bij honderden patiënten vergeleek men in Ameri ka het nuttige effect van chenozuur met dat van een fopmiddel. De re sultaten die uit dat onderzoek kwa men rollen vielen niet erg mee, al vielen ze ook niet echt tegen. Ook ziekten hebben hun standsverschil. Wie zich aan zijn hart heeft laten opereren is voor maanden in de kring van vrienden en familie het gesprek van de dag. Wie zich operatief heeft laten ontdoen van een galsteen mag misschien een familiefeestje lang zeuren, maar dan is het mooi geweest. Vreemd eigenlijk, want een galblaasoperatie is niet niks. Nog vreemder is het dat we van zoiets huis-tuin-en-keukens als het hebben van een galsteen vrij weinig afweten. J. Paalman De overname van Fong Leng International door de Textielgroep Twenthe in Almelo is door directeur lesseling in Almelo gekwalificeerd als „het )innenhalen van een brok creativiteit", dat jovendien „als speerpunt voor ons bedrijf kan verken". De Amsterdamse mode-ontwerpstudio was n financiële problemen geraakt, maar Fong Leng :elf geeft er de voorkeur aan de overname te y verklaren door „het uit ons jasje groeien", al geeft ze ie financiële perikelen van enkele jaren geleden toe. Behalve dat Fong Leng bekend werd door de ?xuberante kleding, die ze ontwierp voor onder mderen Mathilde Willink derde vrouw van de sejl mlangs gestorven magisch-realistische schilder lofiti Darel Willink staat ze bekend om haar ipectaculaire modeshows. AMSTERDAM Twee dingen vooraf: bescheiden is ze allerminst, maar ambitieus des te meer. Van beide eigenschappen maakt ze ove rigens geen geheim. „Ik ben de beste, trouwens ook de enige, die haute couture in Nederland maakt. En ik wil de grootste zijn ook". Rond de zwaar, maar onberispelijk aangezette rode lippen van de Chi nees-Nederlandse couturière Fong Leng (42) speelt een mysterieus (glim)lachje. „Ik zie en ervaar dat zo", zegt ze wanneer ik opmerk dat haar collega-couturiers haar boven staand citaat niet in dank zullen af nemen. „Denkt u nu niet dat ik een onuitstaanbaar mens ben. Maar als ik soms die couture-kleding van mijn collega's zieDat valt tegen. Dat valt echt tegen. Qua doordacht heid van dc modellen, de belijning, de materiaalkeuzeIk spreek nu over het vak, weet u". Twee weken geleden kwam de in Amsterdam werkzame couturière Fong Leng in het nieuws. De tex- tielgroep Twenthe in Almelo (500 man met een omzet van 100 mil joen) besloot tot een intensieve sa menwerking met Fong Leng Inter national, dat een aantal zeer moei lijke jaren achter de rug had. Overname dan wel fusie? Fong- Lengdirecteur F. van Oss: „Ik weet eigenlijk niet precies hoe je het zou moeten noemen. Financieel kun je zeggen, horen wij voortaan bij de Twenthe-groep. We hebben moeite gehad het hoofd boven water te houden door voortdurende liquidi teitsproblemen. We hadden dan ook een financieel krachtige moe der nodig". Fong Leng zelf legt de samenwer king uitermate positief uit. Alsof die een rechtstreeks gevolg is van „het uit z'n voegen groeien", waar bij ze overigens toegeeft dat ook haar ontwerpstudio de laatste jaren forse klappen heeft moeten incas seren, die het bedrijf in de rode cij fers hebben gebracht. „Maar heel veel bedrijven hebben het moeilijk gehad", zegt ze op een toon alsof met die mededeling het hoofdstuk economische recessie is afgesloten. „Daar wil ik niet meer over praten. Dat is over. Ik wil verder, ik leef vandaag. Niet gisteren". Wel wil ze nog kwijt „bewust een Nederlands bedrijf te hebben opge zocht voor samenwerking, omdat ik wil dat de Nederlandse confec tie-industrie, die zo is weggezakt, er weer bovenop komt". Want: „Ne derland moet weer gaan meepraten op het gebied van mode. We moe ten niet alleen maar kijken naar Frankrijk en Italië. Ik wil Neder land groter maken. Er is talent ge noeg". Voor de rest beschouwt ze het wer ken voor de massa als „een fantas tische uitdaging om ook de andere kant mijn creativiteit te laten zien. Overigens hebben wij al heel lang prêt-a-porter (confectie) gemaakt en geëxporteerd. Zowel naar Duits land als naar Japan en Amerika. Het vormt ongeveer een derde van onze omzet". „Kunstwerken" Een gesprek met Fong Leng mondt uit in veel vragen en weinig echte antwoorden. Onmiskenbaar blijkt dat ook zij elke dag opnieuw er vaart dat „je van haute couture al leen in Nederland niet kunt leven". Weliswaar ontwerpt Fong Leng jaarlijks nog steeds a raison van 20 mille vier tot vijf „kunstwerken" met die kwalificatie bedoelt zij jurken, waarmee onder anderen Mathilde Willink zoveel opzien baarde en publiciteit oogstte maar voor de rest zijn het toch de confectie-ontwerpen, die in, toene mende mate haar aandacht opeisen. Nu de Fong-Lengsectie onder de vleugels van de Twenthe-groep is gekomen, betekent dat ook ontwer pen maken voor beddelakens („enig toch"), gordijnstoffen en sportkleding. De eerste aanzetten daartoe gaf zij vorig jaar reeds door een collectie spijkergoed voor Le vi's te ontwerpen en op 13 maart aanstaande komt de Kreymborg- groep met jacks, broeken, jassen en truien van haar op de markt. Fong Leng: „Het gaat daarbij om katoenen, linnen en single-knit yersey stoffen in de kleuren geel, zwart, wit, framboise en kaki". Tij dens het gesprek draagt ze een Fong-Lengspijkerbroek en een roodzwarte, exotisch ogende blouse van hoe kan het anders Fong Leng. Twaalf jaar geleden begon het alle maal in de Amsterdamse P. C. Hooftstraat. Fong Leng begon er een winkeltje, waar ze zelf ont worpen kleding verkocht, ,,'t Werd een succes", zegt ze. „Waarom? Wel, ik ben een avant-gardistische vrouw. Ik deed altijd alles anders dan anderen. En dat is zo geble ven". U bent vooral bekend geworden door de kleren, die Mathilde Wil link droeg. Fong Leng: „Mathilde Willink is bekend geworden door de kleren van Fong Leng, die ze droeg". Een klant, meer niet Daar blijft het bij. Evenals direc teur Van Oos heeft Fong Leng de episode Mathilde Willink definitief afgesloten. Van Oss: „Dat is nota bene zes jaar geleden. Mathilde Willink was een klant van Fong Leng. Gelukkig voor haar had ze een dure smaak. Maar ze was een klant, meer niet". En Fong Leng: Ontwerp van Fong Leng in zuiver zijden crêpe de chine in zowel stip- als streepdessin. Fong Leng: haute couture en confectie. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 15