blo-platen doorkruisen
oekomst van Doe Maar
ïfr>
£a\d&i Soivamt
r'ART.SOLO-CARRIERE HENNY
IENTEN OVERTUIGEND
geldzorgen beïnvloedde
afaëls arbeidsmoraal
dagpuzzel
Roifr Pd?
Dorische
DONDERDAG 23 FEBRUARI 1984 PAGINA 7
jySTERDAM Met het
leggen van twee tour-
s en het stoppen van
opnamen voor een
iiwe Doe Maar-elpee is
eren een einde geko-
p aan de groep, die
pbrekend werk ver-
Itte voor de Neder-
>ilstalige popmuziek,
bericht kwam voor de
fans van de groep,
k ook wel de Neder-
^•ise Beatles werden ge-
md, als een schok. Ge
il waren roodgloeiende
foons bij o.m. de pla-
naatschappij van Doe
ir, Telstar en bij mana-
Frank van der Meij-
Zij kregen gisteren 'n
enorme stroom hui-
Ie meisjes te verwer-
die bijna smekend
ggen het bericht te
iennen dat de groep
jplkaar zou zijn.
••-Ti
fflïïÉP-
isteravond heeft de groep
•ekken gevoerd en zijn
iogingen ondernomen om
Brabantse viertal bij el-
te houden. De negatieve
Iciteit, die organisatiebu-
Jan Vis de wereld in
de door te melden dat de
geen tournees zou doen
t het kwartet uit elkaar
heeft er toe bijgedragen
Henny Vrienten, Ernst
Jan Hendriks en Jan
nburg eerder tot het be
kwamen niet langer als
Maar door het leven te
De muzikanten van
jroep zijn in vriendschap
fikaar gegaan", liet een
fdvoerster van manager
,k van der Meyden gister-
iddag weten.
ilde niet zeggen waarom
oep heeft besloten zich-
ip te heffen, maar de hys-
•he taferelen bij concer-
artistieke meningsver
in, het nauwe keurslijf
[in muziek moest worden
•n- iakt en de druk met hits
de dag te komen, worden
het algemeen gezien als
•edenen voor het besluit,
lager Frank van der Mey-
liet weten: „Doe Maar was
ntie instituut geworden. Het
i u een log lichaam dat we
meer konden hanteren".
Heftige discussies
In de studio verliep de samen
werking niet meer zoals vroe
ger. De afgelopen weken is
heftig gediscussieerd over het
nieuwe materiaal. De composi
ties, die voor een groot deel
van de hand van zanger/bas
sist Henny Vrienten zijn, haal
den volgens de groepsleden
niet het niveau van voorgaan
de songs. Een voorbeeld daar
van is „Macho", dat toch op
single werd uitgebracht en
zeer slecht verkocht. Om niet
in achting te dalen bij de tallo
ze tieners, die in het verleden
massaal naar de platenwinkels
renden als er weer een nieuwe
Doe Maar-elpee was versche
nen, besloot het kwartet in
eerste instantie met opnemen
te stoppen tot de inspiratie
weer zou zijn teruggekeerd.
Daarom ook werden maandag
de opnamen onderbroken.
„We kunnen zo niet verder
gaan", was de algemene stel
ling van de groep. „We zitten
artistiek op een dood spoor".
Henny Vrienten van wie net
ae eerste solo-elpee „Geen bal
lade" is uitgebracht, zou in de
studio woordenwisselingen
hebben gehad onder andere
met toetsenist Ernst Jansz,
omdat Vrienten zich niet meer
zou hebben kunnen vinden in
de Doe Maar-formule. Vrien
ten heeft bij het maken van
zijn solo-album kennelijk de
vrijheid geproefd om te doen
wat hij wilde. Tijdens de opna
men van zijn solo-plaat lag de
beslissing hoe een nummer
Drummer Jan Pijnenburg op
zoek naar nieuwe groep.
moest klinken alleen bij hem.
Binnen Doe Maar hadden de
andere drie ook hun inbreng.
Volgens een zegsman van pla
tenmaatschappij Telstar is
Henny Vrienten een snelle
schrijver, die solo een wat
minder gepolijst geluid op de
plaat zet.
Tevreden
Henny Vrienten liet onlangs
in een interview nog weten
dat hij heel tevreden was met
Doe Maar en zeker niet van
plan was de groep te verlaten.
„Binnen Doe Maar bestaat een
goede harmonie. Het samen
werkingsverband is geweldig.
Mijn solo-plaat betekent niet
het einde van Doe Maar. Ik
heb óók Doe Maar nodig om
mijn composities uit te voe
ren".
Hij verklaarde echter ook
schoon genoeg te hebben van
al het gedoe, dat zich rond de
groep afspeelde.
Andere projecten
Ernst Jansz de toetsenist van
Doe Maar heeft zich de afgelo
pen tijd ook met een ander
project dan Doe Maar bezigge
houden. Van hem verschijnt
binnenkort een elpee, die hij
samen met het oude CCC Ine
maakte, een groep die nu door
het leven gaat als Van Beuse-
kom. Met CCC Inc. startte in
het grijze verleden de muzika
le carrière van Ernst. De
langspeler ligt 31 maart in de
winkel.
Ook de solo-activiteiten moe
ten er toe hebben bijgedragen
dat Doe Maar is gestopt. Zowel
Henny Vrienten als Ernst
Jansz lieten in een eerder sta
dium weten er alles aan te
doen om hun projecten een
succes te laten worden. Dat
betekent dat het tweetal het
Henny Vrienten. Hij zingt in „Bedmensen" dat het veiliger ie in bed te blijven...
erg druk krijgt de komende
maanden. Zo druk dat er voor
Doe Maar geen tijd meer was.
Het einde van het Doe Maar
tijdperk betekent niet dat de
muzikanten samen geen mu
ziek meer zullen maken. Hen
ny Vrienten: „Dat gebeurt
wel, maar dan niet meer onder
de naam Doe Maar".
Overtuigend
Gitarist Jan Hendriks doet
voorlopig even rustig aan.
Met zijn eerste solo-elpee
„Geen Ballade" levert Henny
Vrienten moe van het tie-
nersterdom een langspeler
af die duidelijk is gemaakt
voor een ouder publiek. Voor
al de teksten wijzen in die
richting. De plaat is een over
tuigende start van zijn (mis
schien ongewilde) solo-carriè
re. De zanger/bassist komt
vooral op de eerste plaatzijde
sterk voor de dag. Zo is de
opener „Naar Verluidt" een
pakkende song, die gaat over
de roddelpers. Vrienten zet
met een tekst vol leuke vond
sten deze „duimzuigers" voor
schut. Hij zingt onder meer in
het refrein: „Dokter kunt u er
iets aan doen, mijn rechter
duim, hij is zo dik geworden".
Later op de plaat, laat hij nog
een aantal keren horen hoe hij
als tekstschrijver is gegroeid.
In „Misverstand" bijvoorbeeld
waar hij waarschuwt voor de
Centrumpartij.
Henny Vrienten weet de ge
voelens van de personages in
de nummers op heel originele
manier onder woorden te
brengen. „Dichterbij" een sen
timenteel liefdesliedje is daar
een goed voorbeeld van. De
compositie is wel duidelijk
voor een meer volwassen pu
bliek geschreven.
Muzikaal ligt de muziek nau
welijks in het verlengde van
wat hij met Doe Maar op de
plaat zette. De enige nummers
die nog enigszins aan het ge
luid van de groep herinneren
zijn „Naar Verluidt" en „Mis-
vertand", maar de associatie
wordt eigenlijk alleen veroor
zaakt door het gebruik van de
duimpiano zoals die ook is te
rug te horen in „Pa" op de
Doe Maar-langspeler „4us".
De composities op „Geen Bal
lade" worden minder met in
strumenten dichtgebouwd, dan
bij Doe Maar. Frappant is ook
het veelvuldig gebruik van
kinder-instrumenten zoals de
mondharp en de duimpiano.
Afrikaanse muziek
Vrienten, die met Doe Maar
op het punt heeft gestaan een
tournee door Afrika te hou-
'den, lijkt te zijn beïnvloed
door de uit dit werelddeel af
komstige muziek. Luister
maar naar het korte „Voor Je
Vallen", dat Afrikaans getinte
samenzang en ritmes heeft en
„Bedmensen", een dansbare
compositie, die fluisterend ge
zongen begint en langzaam
uitgroeit tot een massale sa
menzang met Paul Young-
trekjes.
De langspeler „Geen Ballade"
heeft veel stijlen. Er is het
soul-achtige „Ketchup" waarin
Henny's stem heel droog opge
nomen uit de speakers klinkt
en „Nooit Meer, Ooit Weer",
waarin de piano een belangrij
ke rol speelt en dat een salsa
achtig gedeelte kent met veel
in koor gezongen tekst-herha
lingen.
Hoewel de basgitaarpartijen
(met prachtige loopjes) vooral
in de eerste nummers een heel
belangrijke rol speelt, wordt
het instrument in latere com
posities steeds meer naar de
achtergrond verdrongen en
krijgen de toetsen-instrumen-
ten de overhand. Op de speel
se basis, die dan ontstaat, heeft
Henny Vrienten met zijn stem
een aantal keren met succes
ingespeeld. In „Bedmensen"
bijvoorbeeld vervormt hij zijn
stem meerdere keren. Hoewel
de plaat zwak eindigt met het
Frans-getinte instrumentale
nummer „Amstelhotel", hoeft
Henny zich niet te schamen
voor dit eerste solo-project.
HANS PIËT
Toetsenist Ernst Jansz in zee
met de groep Van Beusekom.
UGIA Terwijl de her-
tingen van de 500 jaar ge
il geboren beroemde Ita-
tse schilder, tekenaar en
/meester Rafaël
1-1520) in de hele wereld
tduren, hebben kunsthis-
i in Perugia een zwarte
op het blazoen van de
tenaar ontdekt. Zoals in
dagen ook nog wel het
is, werd Rafaël geplaagd
geldzorgen en dit had
otte invloed op zijn ar-
Tmoraal.
RBL
>1 in het jaar 1505 moet
S VOllilafaël financieel slecht
itei d>eÊaan- Hij accepteerde
open ipdracht van hét zuster-
gratiier van Monteluce in Pe-
huur. |om het priesterkoor van
iiet, iJiosterkerk te verluchten
ktv.Qen muurschildering. Hij
tekende daartoe een
ermaafet en kreeg van het
aUWifengekomen honorarium
van 177 gouden dukaten des
gevraagd 30 dukaten als voor
schot.
Daarna werd de meester uit
Urbino 16 jaar lang niet meer
in Perugia gezien. De zusters -
die wel bijzonder met zijn
werk ingenomen moeten zijn
geweest - lukte het tenslotte
de schilder opnieuw te con
tracteren. Om zijn werklust te
stimuleren boden zij hem een
nieuw contract ter waarde
van 200 gouden dukaten aan,
maar Rafaël verdween op
nieuw, zonder enige tegen
prestatie te hebben geleverd.
De kunstminnende zusters is
het ook langs gerechtelijke
weg niet gelukt althans hun
geld terug te krijgen.
De Rafaëlbewonderaars van
Perugia koesteren na zoveel
eeuwen geen wrok meer - de
Renaissancemeester was, zoals
zoveel kunstenaars, zeggen ze,
„vergeetachtig".
Horizontaal: 1 geboden bedrag: 4 lo
terijbriefje; 7 wereldlijk geestelijke; 8
geweven boordsel; 10 lofdicht; 12
projectieplaatje; 13 gevoel; 16 emi
nentie (afk.); 17 sierlijk dier; 18 voor
zetsel; 19 bepaald gedeelte van iets;
20 vizierlijn v.e. verrekijker; 22 onhei
laanbrengende godin: 23 sint (afk.);
25 botersoort; 28 vreesachtig; 29 saai
(fig.); 30 telwoord; 32 lang smal stuk;
33 kunstprodukt; 34 hulde.
Verticaal: 1 grondvlak v.e. mand; 2
niet gesloten; 3 lidwoord; 4 luitenant
(afk.); 5 regelmaat; 6 gezichtskleur; 7
houding, stand; 9 uitheems vleesge
recht; 11 kwartet; 14 langzaam; 15
lengtemaat; 20 functie; 21 plant; 23
rijgkoord; 24 vluchtheuvel in dijkloos
land; 26 schoorsteenzwart; 27 denk
beeld; 31 Ned. Spoorwegen (afk.); 32
muzieknoot.
OPLOSSING
•3J 20 !"S'N 10 :aapi LZ Ueoj qz
:dJ9j f2 uaous zz :®!|bs 12 :»quie oZ
Uajaui si '6ebji fi :ieya|A LI :?»es
6 :asod i ijujaj 9 :iu|9i 9 :epjo s :-n
f :®p 0 :uado z luiapoq 1 :|eeonja/\
jee f0 :ste 00 :deaj 20 '.ueq 00 uop
62 :oiq 82 leuueBjew 92 :-jg zz laiV
22 :se 02 :(!U8d 61 -d\ 8L leaJ ZLlwg
91 Uueujijues 01 :eip zv :epo 01 Isej»
8 ledod l Uo| f :poq t :|bb|uozijoh
aanm
ruw vi
2-9
'"'bekman
ïl
641
Iromans
vre stond reeds langer op de
nominatie.
Het is niet de eerste prijs die
Thea Beekman ontvangt. In de
loop der jaren kreeg ze meer
dere Zilveren en Gouden Grif
fels voor haar boeken. In 1976
ontving de schrijfster een on
derscheiding van de universi
teit van Padua omdat haar
boek „Kruistocht in spijker
broek" door een internationale
jury was gekozen tot de beste
historische jeugdroman van
Europa. Zelf zegt ze over haar
beroep: „Er is in feite niets in
teressants aan. Je zit de hele
dag moederziel alleen achter
de schrijfmachine. Dat is al-
Thea Beekman krijgt de Huib de Ruy
pens» «erpnjs voor haar hele oeuvre hiatori-
sche jeugdromans.
1 of fiel]jN Schrijfster Thea Hoewel Thea Beekman niet de
we- han krijgt op 25 februari enige auteur is van historische
vereniging voor docen- jeugdboeken is volgens de
■eschiedenis en staatsin- VGN de keus op haar gevallen
l>g in Nederland (VGN) omdat zij zo'n duidelijke
Jiib de Ruyterprijs 1983. opeenvolging in haar werk
«^Btreiking vindt plaats op heeft gerealiseerd. Bovendien
^Jarvergadering van de getuigen haar boeken van een
r Tiging. Thea Beekman zeer gedegen onderzoek naar
•de prijs omdat zij door de onderwerpen, die centraal
I Motorische jeugdromans staan. Het verschijnen van
I Is geslaagd delen uit de ..Hasse Simonsdochter" in 1983
Bledenis ook voor jeugdi- vormde de aanleiding de prijs,
npnereet te maken. Daar- die jaarlijks wordt uitgereikt,
lezen ook veel ouderen deze keer aan Thea Beekman
jezier haar boeken. to verlenen. Haar totale oeu-
Literatuurprijs van Bazel
voor Christoph Geiser
ZURICH De in West-Berlijn wo
nende Zwitserse schrijver Christoph
Geiser heeft de nieuw ingestelde li
teratuurprijs van kanton en stad Ba
zel gekregen. Dit heeft uitgeverij
Nagel und Kimche in Zurich giste
ren bekendgemaakt.
Geiser is bekend geworden door de
vertelling "Zimmer mit frtihstuck"
en de romans "Grunsee" en "Brach-
land". In de herfst van 1984 ver
schijnt zijn derde roman "Wusten-
fahrt".
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Sehatja» (12); (beh. ma.) 18.30,
21.00. EUROCINEMA II: Scha-
tjes (12); 18.30. 21.00. za. zo.
WO. ook 13.30. EUROCINEMA
III: Moord in aitaaa (12); 18.30.
21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
EUROCINEMA IV: Sudden
Impact (12); 18.30. 21.15. za. zo.
wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
Eurocinema I: Meisjes die er
van lusten (18); za. 24.00. Eu
rocinema II: Schatjes (16); za.
24.00. Eurocinema III: De ero
tische avonturen van Anette
Haven (18); za. 24.00. Euroci
nema IV: Sudden Impact (18);
za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
e EUROCINEMA I: Popeye (al);
za. zo. wo. 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Le grand
frere (16); 14.30, 19.00, 21.15.
zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15.
LIDO I (Steenstraat 39, tel.
124130): Schatjes (12); 14.30.
19.00. 21.15. zo. ook 16.45.
LIOO II: Moord in extase (12);
14.30, 19.00. 21.15; zo. ook
16.45. LIDO III Never say ne
ver again (12); 14.30. 19.00.
21.15. zo. ook 16.45. LIDO IV:
Wargames (al); 19.00. 21.15. do.
vr. ma. di. ook 14 30. STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 133210): Ze-
lig (al); 14.30. 19 00. 21.15. zo.
ook 16.45. TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): Orfu Ne
gro (al); 14.30. 19.00. 21.15. zo.
14.15. 16.30. 19.00. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414): Hot baby's
(16); 14.30. 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Billy Turf (al); za. zo.
wo. 14.30. zo ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Bad Girls (18): vr. za.
23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 23-b,
tel. 01717-4354) The Hunger
(16); vr. za. 19.00. 21.15. zo.
15.45. Ghsndi (al); do. 20.00.
ma. di. wo. 19.45.
KINDERVOORSTELLING:
Pinkeltje; za. 14.00. 15.45. zo.
14.00. wo. 14.30.
WASSENAAR* ASTRA (Lang
straat 32. tel 01751-13269):
Stripes (al); Who dares wins
(12); do. t/m zo. 20.00. Ghandi
(al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Asterix verovert Rome; za. zo.
14.00.
DEN HAAG* ASTA (Spul 27. tel.
463500): Brainstorm (16); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 13.15, 15.45,
19.00, 21.30. BIJOU (tel. Spui
27, 461177): „Carmen" (16);
14.00, 19.15. 21.45. zo. 13.30.
16.00, 19.15. 21.45. CALYPSO
(Spui 27. tel. 463502): Schatjesl
(16); 14.00, 19.15. 21.45. zo.
13.30. 16.00. 19.15. 21.45.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656): The big
chill (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo.
13.30. 16.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 2: Risky business
(al); 14.00. 19.15, 21.45. zo.
13.45. 16.15. 19.15. 21.45.
BABYLON 3: Vivement di-
manchel (al); 14.00. 19.00,
21.30. zo. 13 30, 16.00. 19.00.
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof
20. tel. 630637): Moord In exta
se (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CI
NEAC 2: Rear window (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC
3: Staying alive (al); 14.00,
18.45, 21.30. za. wo. 18.45,
21.30. zo. 16.00, 18.45, 21.30.
EUROCINEMA (Leyweg 910,
tel. 667066): An officer and a
gentleman (al): 13.45, 19.45. za.
wo. alleen 19.45. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Moord in extase (12); 14.00,
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30 METROPOLE 2:
Never say never again (12);
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. METRO-
POLE 3: Sophie's choice (16);
14 00. 20.30. METROPOLE 4:
Staying alive (al); 14.00, 18.45.
21.30. zo.13.15. 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: Mon
tenegro (16); 14.00. 18.45,
21.30. zo 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Schatjesl;
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2:
Sudden impact (12); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.15,
18.45, 21.30. ODEON 3:
Wraak in Dallas (12); 13.45.
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Pre-
nom Carmen (16); 13.45, 18.45,
21.30. za. zo. wo. 16.00. 18.45,
21.30. LE PARIS 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Puur
natuur (18); 12.00, 13.30, 15.00,
16,30, 18.00. 19.30, 21 00. vr. za.
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 2: Yab Yum op steltn (16);
12.15. 114.00, 15.45, 17.00,
18.30, 20.00. 21 30. vr. za.
23.00. zo. v.a. 14.00 LE PA
RIS 3: Aai me in de ochtend
(18); 12.30. 14.00. 15.30, 17.00,
18.30. 20.00. 21.30. zo v.a.
14.00. vr. za. 23.00 PASSAGE
(Passage 63. tel. 460977): Night
warriors (16); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13 15. 1600. 18.45.
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56. tel. 459900):
Naughty Boys (16); 20.00, 22.00.
vr. za 24.00 Le danse avec I'A-
veugle (16); do. 20.30. Blow-up
(16); vr. za. zo. 20.30. vr. za.
23.30. zo. 14 30 Het land van
mijn ouders (16); ma. di. 20.15,
22.15. Way down east (16); wo.
20.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
e CINEAC 1: A clockwork oran
ge (16); 00.15. CINEAC 2: 48
hours (16); za. 00.15. CINEAC
3: Staying alive (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: Schule der
lust (18); 00.02. LE PARIS: Zie
hoofdprogramma. HAAGS
FILMHUIS; Zie hoofdprogramma
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Woody Woodpec
ker festival; za. wo. 14 00. zo
13.15, 16.00. EUROCINEMA:
Oom Ferdinand en de tover
drank: za. wo 14 00. ODEON
4: Robin Hood: za. zo. wo.
13.15. HAAGS FILMHUIS; De
sproetenbende (va 8 j zo.
14.30.