TAFEL
m
„IKV moet incalculeren dat
de kerk een oude vrouw is"
Gereformeerde deputaten ernstig
verdeeld over kernbewapening
kerk
wereld
Vaticaan vraagt religieuzen om informatie
nihil11
Ceidóc'
weer
refc.5?Bigi
HP
deOPENE
e
i e
brieve
Honderden geestelijken bepleiten
wijding vrouw in anglicaanse kerk
Belastingmoraal
DE TIJD
-ACHTERGROND
QeidónOowicvni
DONDERDAG 23 FEBRUARI 1984 PAGIN
Ook hervormde
predikanten leveren in
Ondanks twijfel aan de noodzaak zullen
de tractementen van hervormde predi
kanten en de salarissen van de personeels
leden van de hervormde kerk met drie
percent worden gekort. Dit in navolging
van de korting op de ambtenarensalaris
sen.
Er zal de komende tijd onderhandeld
worden over de wijze waarop gecompen
seerd zal worden. Voor de predikanten
wordt onder meer gedacht aan uitbreiding
van het VUT-fonds in ruil voor de ingele
verde prijscompensatie. Bij de kerkelijke
medewerkers wordt gedacht aan compen
satie in de vorm van vrije tijd. Dit laatste
is afhankelijk van de compensatie die de
ambtenaren zullen ontvangen.
Bijgeloof per post
De Duitse PTT werkt het bijgeloof in de
hand, zegt de werkgroep van religieuze
gemeenschappen van de Verenigde Evan-
gelisch-Lutherse Kerk van Duitsland. Ge
doeld wordt op de „horoscopendienst", die
per 1 april moet worden ingevoerd.
De werkgroep wijst op het dubbelzinnige
in de nieuwe dienstverlening. Enerzijds
probeert de overheid voor wat de zorg
voor het gezin betreft een dam op te wer
pen tegen verderfelijke geestelijke en so
ciale invloeden van allerhande sekten, an
derzijds gaat het ministerie van postzaken
in het openbaar bijgelovige praktijken als
astrologie, billijken, aldus de werkgroep.
Onlangs heeft ook het Vaticaanse dagblad
Osservatore Romano zich tegen het geloof
in horoscopen gekeerd.
In een open brief hebben 707 anglicaanse geeste- licaanse geestelijkheid in het algemeen tegen
lijken er bij de aartsbisschoppen van Canterbury vrouwelijke geestelijken is. Zij menen, dat de
en York, dr. Robert Runcie en dr. John Habgood, meeste anglicaanse geestelijken in Engeland hun
voor gepleit zich in te spannen voor de toelating ideeën steunen en dat de opvattingen van de gees-
van vrouwen tot het priesterambt in de anglicaan- telijken in de anglicaanse synode geen juiste af-
se kerk in Engeland.
De open brief vloeit voort uit „de hartelijke brie
spiegeling zijn van het denken in de anglicaanse
kerk als geheel.
In 1975 sprak de anglicaanse synode in Engeland
ven ter ondersteuning", die de beide kerkleiders uit, dat er geen fundamentele bezwaren bestaan
onlangs hebben geschreven naar aanleiding van
het feit, dat veertig jaar geleden voor het eerst een
vrouw tot anglicaanse geestelijke werd gewijd.
Het ging toen om mevrouw Florence Li Tim Oi
uit Hongkong.
De ondertekenaars, onder wie vierentwintig bis-
tegen de toelating van vrouwen tot het ambt.
Maar pogingen om dit besluit in praktijk te bren
gen hebben tot nu toe gefaald. Zelfs het voorstel,
dat vrouwelijke geestelijken, die door een der
anglicaanse kerken buiten Engeland zijn gewijd,
in Engeland kunnen werken, zal vermoedelijk in
schoppen (bijna een kwart van alle bisschoppen) de synode niet op de vereiste tweederde meerder-
schrijven, dat het onjuist is te denken, dat de ang- heid kunnen rekenen.
Apartheid weer
op agenda van
hervormde
synode
De herformulering van de
vernietigde besluiten over de
Zuidafrikaanse apartheid is
een van de agendapunten op
de voorjaarsvergadering van
de hervormde synode, die
van 16 tot 18 maart te Doorn
wordt gehouden. Ook wordt
er een moderamen en breed
moderamen verkozen, waar
bij ds. C. B. Roos als praeses
herkiesbaar is.
Vorig jaar vernietigde de
commissie voor geschillen en
bezwaren het synodebesluit
van november 1982 „om te
blijven streven naar contac
ten met bevrijdingsbewegin
gen, in het bijzonder die van
Zuid-Afrika, het African Na
tional Congress (ANC)." Het
besluit kon volgens de com
missie worden uitgelegd als
een erkenning, dat het ge
bruik van geweld legitiem is,
waarmee het in strijd met de
Kerkorde is. Volgens het mo
deramen betekende de nie
tigverklaring geen wezenlij
ke aantasting van het beleid,
dat al jaren gevoerd wordt.
De synode zal verder een no
titie over sociale zekerheid,
opgesteld door de sectie „So
ciale Vragen" van de Raad
van Kerken, behandelen. Be
doeling daarvan is, dat er een
Eroces van meningsvorming
innen de gemeenten op
gang komt. Vorig jaar heeft
de raad, na overleg met de
vakbeweging en nader
hand op diens verzoek het
NCW, aan premier Lubbers
geschreven, dat de economi
sche teruggang niet ten laste
van de sociaal zwakkeren
mag gaan. Lubbers heeft
daarop de kerken uitgeno
digd voor een gesprek over
de sociale en economische
problemen van ons land.
De deputaten voor de bestu
dering van het oorlogsvraag-
stuk hebben de Generale Sy
node van de Gereformeerde
Kerken in Nederland een
rapport voorgelegd, dat ge
kenmerkt wordt door „diepe
onderlinge meningsverschil
len". De Synode wordt ge
vraagd of deze een eerdere
veroordeling van massaver
nietigingswapens onder
schrijft en of de afwijzing
van de modernisering van
kernwapens door de Raad
van Kerken blijft steunen.
De Synode, die in maart 1982
een eerste concept terugwees,
bespreekt het rapport op
woensdag 7 maart.
Het conceptrapport werd des
tijds teruggenomen, nadat de*
synode de inhoud „te omstre
den" achtte. Deputaten kre
gen de opdracht een nieuw
rapport te formuleren en het
gesprek met het ICTO op
gang te brengen. Kort daarna
werd het deputaatschap uit
gebreid met onder anderen
vier leden uit ICTO-kringen
(die in dit rapport het min
derheidsstandpunt represen
teren). Hoewel de deputaten
lange tijd naar unanimiteit
hebben gestreefd, zijn de on
derlinge tegenstellingen „on
overbrugbaar". De deputaten
zien de komende periode dan
ook met zorg tegemoet.
De meerderheid van de de
putaten wil voortbouwen op
de uitspraak van de Synode
van Zwolle (april 1978),
waarin de bewapeningswed
loop en de massavernieti
gingswapens werden veroor
deeld als „in strijd met Gods
heil voor de wereld". Deze
leden vragen de synode de
afschrikking met kernwa
pens af te wijzen. Zij scharen
zich achter het IKV en wij
zen erkenning van en finan
ciële steun voor het ICTO af.
Deze organisatie wijkt vol
gens hen „op wezenlijke pun
ten" af van de visie, die op
eenvolgende synodes hebben
ontwikkeld. De meerderheid
vraagt de Synode uitdrukke
lijk zich te scharen achter de
brief d.d. 20 december 1983
aan premier Lubbers, waarin
de Raad van Kerken zegt dat
escalatie van de wapenwed
loop geen enkele uitkomst
biedt voor de veiligheid van
de wereld.
De minderheid van de depu
taten daarentegen wil het sy
nodebesluit van 1978 ter dis
cussie stellen. De afschrik
king met kernwapens, ge
richt op het voorkomen van
oorlog, is in de huidige situa
tie aanvaardbaar. Daarom
kan volgens de minderheid
gebruik van kernwapens niet
onder alle omstandigheden
worden afgewezen. De ker
ken hebben zich te onthou
den van concreet bedoelde
politieke uitspraken. Deze le
den erkennen dat het ICTO
op een aantal punten afwijkt
van de Synode van Zwolle.
Het IKV heeft zich echter
volgens hen ontwikkeld tot
een beraad waarin slechts
een deel van de kerkleden
zich herkent. Daarom pleit
de minderheid van de depu
taten voor erkenning van het
ICTO als een vredesbewe
ging die een bijdrage kan le
veren aan de bezinning over
het vredesvraagstuk.
IN VERBAND MET PAUSBEZOEK
Kardinaal Eduardo Piro-
nio, prefect van de Vati
caanse Congregatie voor
de Religieuzen en de Se
culiere Instituten, heeft
oversten van religieuze
orden en congregaties
gevraagd in verband met
het pausbezoek een in
formatief overzicht te ge
ven van de situatie van
hun orde in Nederland,
„gevat in de algemene
contekst van het reli
gieuze leven in dat
land". De brief is afge
drukt in het nummer
van het weekblad voor
Kerk en samenleving
„De Bazuin" van deze
week.
De brief van Pironio, die da
teert van 28 januari 1984, is
uitsluitend gericht aan over
sten van orden en congrega
ties van priester-religieuzen
en dus niet aan die van 'zus
ters. fraters en broeders.
Volgens Pironio zou zijn con
gregatie graag zien, dat de re
ligieuzen hun eigen bijdrage
•aan het pausbezoek leveren,
„mede gezien de omstandig
heid. dat de religieuze geeste
lijkheid in Nederland talrij
ker is dan de diocesane, en
^ok^mda^^ij^gezien^^ai^
worden als een bestanddeel
van de eerste orde in het le
ven van de Nederlandse
Kerk".
Volgens Pironio zou de infor
matie betrekking moeten
hebben op onder meer de
volgende onderwerpen, de
roepingen, de religieuze en
theologische vorming, het
onderhouden van de gelof
ten, de liturgische devotie
met betrekking tot Maria, de
pastorale activiteit, de rela
ties met de bisschoppen en de
reactie op de Bijzondere Sy
node van de Nederlandse bis
schoppen in januari 1980.
Volgens Pironio zou het
overzicht heel goed kunnen
worden aangevuld met sug
gesties en voorstellen, waar
door de geestelijke situatie
van de religieuzen verder
verbeterd kan worden. Hij
vraagt de oversten voor 31
maart van dit jaar te reage
ren.
Vissticks met
Canadese saus,
bietjes en
peterselie-
aardappelen
tweekleurenvla.
Voor twee personen hebt u
nodig:
circa 6 vissticks, olie, halve
citroen;
3 lepels slasaus en yoghurt,
1 theelepel tomatenket
chup en gembersiroop, uit
je, augurk, zout, peterselie,
mosterd, cayennepeper of
chilipoeder;
500 g bieten, zout, peper,
azijn, suiker, ui, kruidna
gel, laurierblad (aardappe-
lemeel);
V» tot 1 kg aardappelen,
zout, peterselie, 10 g boter;
halve liter gele vla en een
theelepel oploskoffie.
Leg de vissticks zo uit de
diepvries in een koekepan
met warme olie en bak ze
niet al te vlug bruin (ze moe
ten ook kunnen ontdooien).
Garneer de vissticks met
parten citroen. Meng slasaus,
yoghurt, ketchup, gembersi
roop, kleingesneden ui en
augurk, zout, fijngeknipte
peterselie, mosterd en cayen
nepeper of chilipoeder tot
een frisse en pittige saus.
Schil of ontvel de bieten en
rasp ze. Zet de groente op
met weinig water, zout, pe
per, azijn, suiker, kleingesne
den ui, kruidnagel en lau
rierblad. Kook de voorge
kookte bieten nog tien minu
ten en laat rauwe bieten in
een half uur gaar worden.
Maak de groente goed op
smaak af met de gebruikte
ingrediënten en bind desge
wenst het kooknat met iets
aardappelmeel
Kook de aardappelen wat
kleiner gesneden gaar met
zout, giet ze af en schud er
fijngehakte peterselie en bo
ter door. Droog de aardappe
len dus niet, als ze iets voch
tig blijven zijn ze lekkerder.
Deel de koude gele vla en
meng door een helft de op
loskof fie. Schenk de twee
vlaas tegelijk in een schaal,
er ontstaat een mooie rechte
afscheiding tussen de twee
kleuren.
JEANNE
lakk
kal 1
HET was maar een klein krantebericht over mevr(g"rjj
Geertsema, die weigert aan de belasting op te geven wiLn t,
bij haar wat hebben bijverdiend met serveren op receptittet c
zo. Toch blijkt uit dat berichtje en de reacties erop hojtelt
wat de belastingmoraal betreft de normen langzjerki
maar zeker verder verschuiven.
Zo op het eerste gezicht lijkt het of mevrouw Geertdet Y
slechts solidair is met haar tijdelijke werknemers, do#nsI'
weigeren op te geven wie er bij haar wat hebben bijverdf
Doet ze dat wel, zo is kennelijk de redenatie, dan zou
neerkomen op „het erbij lappen" van mensen, die het
schijnlijk toch al niet zo erg breed hebben. Althans in v^-r-
lijking tot de familie Geertsema. En mensen verradend
doe je niet zomaar. Daar komt bij dat voor mensen die t
der dan twee dagen werken en minder dan een bepaald
drag verdienen de werkgever geen sociale lasten hoeft fW~
houden. M
DAAR staat echter tegenover, dat de belastingsdienst i 1
de mogelijkheid behoort te hebben te controleren, of ienj
bijvoorbeeld via wel tien kleine werkgevertjes een red
inkomen binnenhaalt. Dat kan alleen maar gecontrol
worden als ieder van die werkgevertjes desgevraagd opi
wat er is uitbetaald. De belastingsdienst kan dan inL.
moeite door ook vaststellen of de betrokken werkgever
of niet inhoudingsplichtig was. j y
JUIST in een tijd dat de staat nog maar nauwelijkj
machte is de verschillende sociale voorzieningen op te
gen en te zorgen dat iedereen in elk geval minimaal aalG
trekken komt, is een oneerlijke belastingafdracht aaF 01
staatskas, groot of klein, schadelijker dan ooit. UiteraarPj
het meer zoden aan de dijk als grote belastingfraudeurs tdei
kraag worden gevat, maar dat doet aan het principe nie e£
En bovendien: waar trek je de grens? Wie ogenschiju
slechts in de marge wat knabbelt aan de normen, or°°I
graaft de belastingmoraal als geheel.
TT j ioor
XlET lijkt dus wel erg mooi, die weigerachtigheid vanj,me
vrouw Geertsema, maar uiteindelijk bevoordeelt ze d^n
ten koste van een ander, die het, wellicht als gevolg var^ncj
integriteit, nog moeilijker heeft. Haar houding en de ^or
die zij bijvoorbeeld van de VARA oogst, vormen een p;
kelijk symptoom van de verschuivende belastingmoraal^]
moraal behoort te zijn dat in principe medewerking ^jn
gegeven aan elke vraag die de belastingdienst stelt ova^]
komenstransacties, grote zowel als kleine. pn
Bewolkt maar
droog
DE BILT Het blijft vrijwel
overal droog. Met een matige
noordoosten wind stroomt
lucht uit Oost-Europa via
Duitsland naar onze omgeving.
htiwriö
Hervormd Nederland ligt
de in Taiwan gevestigde
Anti-Communistische Inter
nationale door, die op de
rand van het fascisme lijkt te
balanceren. Ere-voorzitter is
de Japanse oorlogsmisdadiger
klasse A en scheepsmagnaat
Ryochi, die zichzelf „de rijk
ste fascist ter wereld" heeft
genoemd. Het blad noemt in
dit verband ook namen van
Nederlandse politici. De be-
kendsten zijn Schakel, Mate-
man, Van Erp en staatssecre
taris Ploeg.
Met praeses dominee Roos
van de Hervormde Synode
wordt gepraat over de ver
wijdering tussen de kerken
en het IKV. „De kerk kan
het IKV niet bijbenen. Ze
kunnen tegen me zeggen dat
ik 100 meter in 10 secon
den moet lopen en ik wil dat
wel proberen, maar gegaran
deerd dat ik het niet red. Ik
denk dat ik dan toch eerst
enige training moet onder
gaan. Het IKV moet er reke
ning mee houden dat de kerk
een oude vrouw is".
Een gesprek voorts met Bep
Vuyk, schrijfster van het
Groot-Indonesisch Kook
boek, maar ook van literaire
werken. „Tegenwoordig zijn
er vrouwen die mij kwalijk
nemen dat ik mij niet bij de
feministen heb aangesloten,
hoewel ik als type van een
onafhankelijke vrouw ver
scheidene malen daartoe ben
uitgenodigd. Maar ik was het
al avant la lettre, dank zii
mijn superioriteitsgevoel
over mijn broer. Bovendien
zit ik veel liever tussen man
nen dan tussen vrouwen".
De bekende Amerikaanse fe
ministe en theologe Rosema
ry Redford Ruether zegt in
een interview: „Het feminis
me is op geen enkele manier
de oorzaak van de gezinscri
sis. Integendeel, het feminis
me is een poging de oorzaken
daarvan bloot te leggen en
oplossing te zoeken".
Elsevier praat met Den Uyl.
„Vijftien jaar geleden was de
linkervleugel van de PvdA
in het offensief, anno 1984
krijgen de ideeën van de-
rechtervleugel de ruimte. De
verzorgingsstaat heeft name
lijk niet kunnen voorkomen
dat de werkloosheid fors is
gestegen. Daardoor is de
vraag gewettigd of de midde
len waarover de welvaarts
staat kon beschikken, ver
keerd zijn gebruikt".
Op de omslag belooft burge
meester Van Thijn een einde
te gaan maken aan de verloe
dering van Amsterdam. „Wij
hebben ons tè lang blind ge
staard op een veiligheidsbe
leid waarbij steeds weer blik
ken agenten werden openge
trokken. Dat is natuurlijk
een naïeve gedachte geweest.
Ik denk dat een vergroting
van de capaciteit van de cel
ruimte meer rendement ople
vert. Ik denk dat één cel ge
lijk staat aan tien agenten".
Een interview ook met Jan
maat van de Centrum Partij.
„Geen openbare lijkenver
brandingen. Niet meisjes ge
dwongen via pa uithuwelij
ken en dan Amsterdam in
brand steken als ze niet wil.
Die Islamieten, dat zijn geen
lekkere jongens. Twee keer
per jaar trouwen, veelwijver
ij... Let op Islamieten, die zijn
levensgevaarlijk".
Met Willy van Hemert wordt
gepraat over de opzienbaren
de film „Schaties" van zoon
Ruud. „Waar iK stil en ver
drietig van werd, dat was de
liefdeloosheid in de film".
De Haagse Post beschrijft
hoe de vakbonden in de
nieuwe strategie („poen in-
Staatssecretaris Bolkestein
in HP: „De prestatie-maat
schappij is een voorwaarde
voor onze overleving".
plaats van meer werk") een
monsterverbond hebben ge
sloten met de werkgevers en
tegenover de PvdA zijn ko
men te staan. Kamerlid
Moor: „Moet ik nou even in
één zin zeggen wat ik van die
Industriebond vind? Een kei
harde, Amerikaanse vakbe
weging die puur en alleen
het eigenbelang najaagt en
dan alleen nog maar op de
korte termijn".
Ook een gesprek met staats
secretaris Bolkenstein van
economische zaken. „De
prestatie-maatschappij is een
voorwaarde voor onze over
leving. Ik zie dat wij worden
omringd door agressieve, af
gunstige en lang niet altijd
democratische landen. Niet
dat ik nu zo'n voorstander
ben van hard werken, maar
we moeten wel, willen we
niet het loodje leggen".
Een amusante reportage uit
Oostenrijk ook over „Torre-
molinos in de sneeuw", ofwel
de toenemende belangstelling
voor de wintersport. „Ik
houd van aktie. Het leek me
gewoon hartstikke mooi om
te doen. En ook het uitgaan
en zo, wat er allemaal bij-
hoorde, lekker twee weken
de beest uithangen".
Elders zegt uitgever Jeroen
Koolbergen behartenswaar-
dige dingen. „Waarom is er
in Nederland geen ministerie
van cultuur? In andere be-
wel. Wat kost nou helemaal
zo'n ministerie? Je hebt er
maar één minister voor nodig
en die hoeft zich dan niet
met garnalen bezig te hou
den, maaf met musea, met
bibliotheken, met kunst".
Vrij Nederland onthult het
bestaan van een onthutsend
rapport over het stemgedrag
in Almere, dat minister Riet
kerk geheim lijkt te willen
houden. „Ook bij veel Al-
meerders, die niet op de Cen
trum Partij hebben gestemd,
sloeg de geigerteller vervaar
lijk uit toen hen naar hun
mening over buitenlanders
werd gevraagd. Met name bij
CDA-stemmers bleek trouw
aan kerk en partij niet in te
houden, dat men van racisti
sche opinies vrij was".
Een interview ook met de
kunstenaar Frans Lodewijk
Pannekoek, die onlangs mar
kant aanwezig was in de tele
visieshow van Adriaan van
Dis. Over zijn vroegere
vriend Gerard Reve: „Hij
heeft mij nooit aangekund,
was niet gewend aan een
even krachtige tegenstander.
Anderen behandelt hij bar
baars, dat lukte bij mij niet.
Ik heb nooit de neiging ge
had zijn grote smoel te be
wonderen".
Aandacht ook voor de legen
darische, maar vermeende
uitspattingen van de meisjes
van de suikerwerkfabriek
met treinconducteurs. „We
hadden toen speciale treinen,
waarin ook Albert Heyn-per-
soneel zat. Wij zaten in apar
te Verkade-coupé's en er was
leiding. Vroeger had je ome
Chris, die lette dan overal
op".
Voorts een gesprek met Koos
Landwehr, internationaal be
faamd kenner van de wilde
flora. „Als iemand zegt: geef
mij maar zo'n klein heide-an-
jertje, die heb ik liever dan
die grote rotkrengen uit
Aalsmeer, ik begrijp dat niet.
Zulke kreten. Het is toch een
deel van de cultuur, die grote
anjer die ze in Aalsmeer
kweken. Het is een deel van
wat we kunnen".
Het blad heeft een boekenbij
lage.
De Tijd signaleert een toene
mende agressiviteit in de
spreekkamers van artsen.
„Er is eens van buiten met
een geweer op mijn spreek
kamer geschoten. Gelukkig
zat ik net even niet in mijn
stoel. Anders zou ik die
schietpartij misschien niet
hebben kunnen navertellen,
want de kogelgaten zaten op
hoofdhoogte in het raam".
Elders een gesprek met Jan
ter Laak van Pax Christi.
„Als er in het parlement een
meerderheid voor plaatsing
van kruisraketten is, hoop ik
dat die zo klein blijkt te zijn,
dat Janmaat van de Centrum
Partij de doorslag moet ge
ven. Dan liggen de zaken
moreel helder".
Met Johan Cruijff wordt ge
praat over het gemis aan jong
voetbaltalent. „Vanenburg,
Van Basten, Gullit, noem
maar op, zijn goede spelers.
Als ze hun dag hebben, spe
len ze de sterren van de he
mel. Maar wat doen ze als ze
een slechte dag hebben? Val
len ze terug naar nul of zijn
het dan nog waardevolle spe
lers? Daar zit het verschil
Aandacht ook voor bedrijven
die buitenlandse werknemers
25.000,- meegeven als ze be
reid zijn te remigreren. „Het
lijkt veel, maar is ook in Ma
rokko en Turkije geen we
reldschokkend bedrag. Ik
heb toch het gevoel dat ze na
zoveel jaren werken worden
afgescheept met een fooi. Je
bent alles kwijt, je gooit in
Burgemeester Van Thijn in
Elsevier: „Wij hebben ons te
lang blind gestaard op een
veiligheidsbeleid waarbij
steeds weer blikken agenten
werden opengetrokken".
feite alle rechten weg die je
hier hebt opgebouwd".
De Groene Amsterdammer
beschrijft hoe uitkeringstrek
kers balanceren tussen lief
dadigheid en FNV. „De vak
bondsbestuurders zijn bang
voor de uitkeringsgerechtig
den. Maar als de FNV zich
erop zou toeleggen hun wer
kelijk te vertegenwoordigen'
in plaats van ze alleen toe te
staan lid te blijven, kan dat
een toestroom geven van en
thousiaste nieuwe leden".
Veel aandacht ook voor de
slimme manier waarop bur
gemeester Van Thijn de Am
sterdamse kraakbeweging
heeft afgetroefd bij de ont
ruiming van Wyers. „De me
dia hebben zich laten gebrui
ken. Wat te denken van de
verrukte beschrijvingen van
de nieuwe en unieke open
heid van de burgemeester?
Vanaf dat moment aten de
verslaggevers uit zijn hand.
Spinnend van tevredenheid
togen zij aan het werk en
vertelden ons over de vre
desmissie en het vredestenue
van de Mobiele Eenheid".
Het dubbelartikel in de serie
over de verzorgingsstaat is
geschreven door de econoom
prof. Pen. „Ik pleit voor hel
derheid in de standpunten
van de vakbeweging. Zolang
daar tegenstrijdige geluiden
worden afgegeven, zullen de
belissingen onduidelijk blij
ven. Dan blijft er een bron
van ideologische verwarring
bestaan, die niet alleen de
toch al zwaar belaste vak
bondsleiders veel hoofdpijn
zal bezorgen, maar die ook
uitstraalt naar de politiek en
de sociaal-democratie".
In deze lucht komt nog
veel bewolking voor, ma)
en toe kan ook de zon dof
men. De middagtempen
ligt rond 3 graden. Een de1
sie is over het Engelse I
naar Frankrijk getrokki
verplaatst zich verder nai
Middellandse zee. Bovei
Britse eilanden en de Ni
komt dan een hogedn)Q(
bied tot ontwikkeling. I
door blijft tot en me
weekeinde een oostelijk»
ming het weerbeeld bij o|
palen.
n 07.y
Lh. R'dam
Vlissingen
Brieven graag Kon
duideli|k geschreven
redactie behoudt
het recht voor inge
den stukken te beko
gen
Ju
Ongehoorzaamheid?
'iodt
Het nieuwe modewoc^bei
„ongehoorzaamheid". B)eru
lijke ongehoorzaamheid^ pi
derlijke ongehoorzaam^
echtelijke ongehoorzaa^pg,
En sinds kort: pastoralen e
hoorzaamheid als de i|nan
specialiteit van de ker\at
ongehoorzaamheid. Dep w
wereld snakt naar vreftiet
de mensen doen niets da 2c
hun ongehoorzaamheid pojj
maken. Waarbij zich H m
pastoraal werkenden (vd r0
terdam) hebben aangj h0
als voorbeeld voor ^tief
plaatsen. Het woord^gZe
Christus „Leert van Mijh be
zachtmoedig ben en nejste
schijnt men vergeten. O V(
de strijd van de chrkgnv
niet gaat tegen elkaar,Lve
tegen eigen onvolmaakt be,
allereerst. Het christen$en
geen staat met een idfyan.
maar een gelovige g^apt
schap onder centraal een
met Christus verbonde^f 2a
onderneming voor amo
geboden onderhoudt
evangelische raden eer!
Overal in de bijbel staat;
apostelen en hun opvolg!" P
loofsdeskundigen moet?. r
en geen woord over Ir
bouwers. In naam van <j Z1P
brengende Christus vel Ve'
woordigen de bisschopfme(
heilbrengende kerk. ÓF?"'
nooit door een ongeoj.F
basis overgenomen n
ook al behoren daartoe PnJ
volle pastorale werkersF
therapeuten, vrierf 1
maatschappelijke if
jeugdleiders en psychol(?est
J A. N?lsst
DENr.vc
icier
nner