Nieuw politiebureau in Leidschendam vrijdag in gebruik 3> Zoetermeerse wint per jaar handen vol geld t slagzinnen maken me „Restauratie glas in lood vraagt veel proef-branden m MAAL LEIDEN/REGIO Nobelprijswirnaar Michail S jolodiov overleden PETER HEUMAN, GLAZENIER: 3,; i £eidóc6otvumt WOENSDAG 22 FEBRUARI 1984 PAGI ■1 LEIDSCHENDAM Na jarenlang met tamelijk voorhistorische huisves tingsproblemen te hebben gekampt, betrekt het poli tiekorps van Leidschen dam vrijdag een nieuw gebouw aan de Veurse Achterweg. Een ruim bu reau dat zelfs berekend is op uitbreiding tot meer dan het dubbele van het huidige aantal van 51 korpsleden. Het gebouw is gemaakt naar een ontwerp van architect H.Th.S. Flapper van bureau Leesberg-Prins uit Helmond en gebouwd door het Leid de verhoorkamers en de elf cellen bevinden, heeft het nieuwe politiebureau een za kelijk, gesloten en dus minder vriendelijk gezicht. Alle ruimten voor het publiek zoals de receptie, de spreekka mers en de kamer voor de wij kagenten, zijn rond de entree hal gevestigd. Vanuit de hal heeft de bezoeker zicht op de patio in het midden van het drag voor kunst uit te trekken. Voor het bedrag dat aan kunst mocht worden besteed (één procent van de bouwkosten) kwamen uit het hele land zes tig aanbiedingen binnen. De keus viel op Hans Mantje uit het Noordhollandse dorp Zee vang. Zijn werkstuk begint al vóór het politiebureau met een grafisch patroon in de bestra ting waarop enkele metaalele- gebouw. Het zenuwcentrum, menten. Het gaat binnen ver de meldkamer, bevindt zich (jer jn de vloerbetegeling, de eveneens op de begane grond, zitelementen met daarboven Behalve de laatste snufjes voor kleurige tegels en gekleurde een goede communicatie met glaselementen in de tussen- het personeel, zijn er ook zes deuren en eindigt op de patio, tv-camera's, die cellen, ont- Dit bureau is veel goedkoper vangsthal en verder alle deu- dan de politiebureaus die tot t het gebouw in het oog nutoe werden gebouwd, een houden. Op de verdiepingen zijn ver- schendamse aannemersbedrijf kJantine. N. Tetteroo Zn. De totale iesi0kaal voor dertig mensen, kosten liggen rond de zes mil joen gulden. De dienstverle nende taak van de politie bracht de architect ertoe het accent te leggen op vriende lijkheid en openheid. Het gebouw kreeg daarom een opvallende kopvorm, die al leen bij de hoofdingang ont breekt. Daardoor kan men van buitenaf een deel van de bin nenkant van het gebouw zien. Aan de achterzijde, waar zich kantoren voor de korpschef en zijn vervanger, ruimte voor de recherchedienst, verhoorka- voorwaarde overigens om het ministerie toestemming voor de bouw te krijgen. Nog pas enkele jaren geleden dacht men in Leidschendam immers een nieuw politiebureau wel te kunnen vergeten. De gemeen- mogelijkheden behoorde. De komende jaren zullen nieuwe politiebureaus in Nederland waarschijnlijk worden ge bouwd naar het voorbeeld van Leidschendam. Korpschef hoofdinspecteur E. J. Jansen die zoals gemeld 1 maart met funtioneel leeftijdsontslag gaat, zal nauwelijks een week van het uitzicht op de nieuw bouw 't Lien en omgeving kunnen genieten. De officiële opening van het nieuwe poli tiebureau gebeurt in mei of juni en gaat vergezeld van een „open dag" waarbij de bevol king de gelegenheid krijgt de nieuwe aanwinst te bezichti gen. Foto's CEES VERKERK mers, donkere kamer en wat te kwam namelijk niet voor op er verder maar bij een politie bureau nodig kan zijn. Een ruimte waar de arrestant zijn jaar. advocaat kan raadplegen niet vergeten. Kunst Evenmin is vergeten een be- Voorbeeld Eind 1982 kwam de zaak ech ter in een stroomversnelling toen bleek dat bij systeem bouw een nieuw gebouw tot de ZOETERMEER Wie kent Wit denkt dat de prijzen zo- ze niet, de gruwelijke eerste maar uit de lucht komen val- zinnetjes op het etiket van af- len, heeft het volgens haar wasmiddelfles, die je af moet mis. „Het is echt werken. Ge- maken om een droomreis of middeld zit ik zo'n vier uur een kleurentelevisie te win- per dag op slagzinnen te broe- nen. Na heel wat blaadjes van den. Laatst moest ik een slag een kladblok vol te hebben zin maken over Indonesia, gekrabbeld, geef je het uitein- Dan ga ik eerst allerlei boe- delijk maar op. En als je een ken over dat land lezen en gouden zin bedacht denkt te verdiep me echt in het onder- hebben, valt er een paar werp. Terwijl iedereen in zijn maanden later een envelop in vrije tijd naar de televisie ligt de bus met twee onderzetters te kijken, ben ik in diep ge- of een briefje met de medede- peins verzonken. Het komt ling „Helaas...". wel voor dat ik pas bij de Dat de slagzinnen razend po- honderdste zin tevreden ben. pulair zijn in ons land. blijkt Maar meestal moet ik het van wel uit een onlangs gehouden een oprisping hebben. En die onderzoek. Drie van de tien komt pas als je je goed con- gezinnen zegt regelmatig mee centreert". Als hulpmiddelen te doen aan dit soort prijsvra- gebruikt ze het rijmwoorden- gen. Mevrouw C.M. Busser uit boek, een boek met alle Zoetermeer mag zo langza- spreekwoorden en een, uiter- merhand wel een beroeps aard met een slagzin gewon- worden genoemd op het ge- nen, grote encyclopedie, bied van de produktie van Het begon zo'n twaalf jaar ge- slagzinnen en limericks. Re- leden toen ze nog in het Zuid- gelmatig belt de postbode bij hollandse Zevenhoven woon- haar aan om gewonnen prij- de. De eerste prijs was 250 zen af te leveren. „Fototoes- gulden voor een rebus bij het tellen, koffiezetapparaten, t- NCRV-radioprogramma Los- shirts. radio's, sporttassen, Vast. Kort daarna won ze met handdoeken enzovoort. Die een slagzin voor een Spaans artikelen heb ik al bij bergen zeep merk een reisje naar dat gewonnen. Al m'n negen zus- land. Uit 48.000 inzenders ters zijn er al van voorzien", werd zij gekozen. En zoals la- zegt de Zoetermeerse die net ter bleek, was het geen toeval terug is van een reis naar want vanaf die tijd stroomden Nieuw-Zeeland. Ook gewon- de prijzen binnen toen ze de nen met een limerick. „Al slagzinnenkoorts eenmaal kan ik vaak nog steeds niet goed te pakken had. Prijzen geloven dat iuist Ik heb ge- als reisjes naar Londen, Pa- wonnen". Alle prijzen worden rijs, Zürich en Chaudfontaine bijgehouden in plakboeken, volgden al snel. Eenmaal in waarvan de derde al weer Zoetermeer, stortte ze zich bomvol zit. Ze heeft wel eens ook in de lokale prijsvraagjes. uitgerekend dat ze in de be- Zo verzon ze een naam voor- ginjaren gemiddeld 2000 gul- de enige manege die de groei den per jaar aan prijzen bin- stad rijk is. Dat leverde haar nenkreeg. Dat bedrag is in- een jaar gratis paardrijden op. middels flink opgelopen. Aan „Ik ben daar één keer ge- een schatting durft ze zich weest, maar ik vond die bees- echter niet te wagen. ten veel te groot". De prijzen stapelden zich meer en meer op. Ook de hele geluidsinstal latie en de televisie werden binnengehaald na het invul len van slagzinnen. In de loop de jaren zegt ze een „oog" te hebben ontwikkeld voor het ontdekken van nieu we slagzinnen in de super markt. Van grote afstand zie ik al 't woord „WIN" op de produkten staan. Dan kijk ik of het de moeite waard is en zo ja dan koop ik 't. Ook koop ik de damesbladen want daar in worden acties aangekon digd". Dat ze dan vaak ver plicht is dingen te kopen die ze niet nodig heeft, vindt ze geen probleem. „Dat komt wel op, daar klaagt in ons ge zin niemand over", en wie zou daar ook bezwaar tegen hebben als er zoveel prijzen tegenover staan. Omdat ze vaak juryleden ont moet die de slagzinnen beoor delen, weet ze dat er nooit maar „een greep" wordt ge daan onder de inzenders. Dat gaat altijd zeer zorgvuldig. De jury is soms hele dagen bezig. Ze selecteren echt op kwali teit". Gevolg daarvan is wel dat de mensen met gevoel voor slagzinnen elke keer de prijzen wegslepen. „Ik hoor wel eens van mensen dat ze het gemeen vinden dat vaak dezelfde inzenders winnen. Ik kan daar ook niks aan doen, je moet er gewoon wat tijd voor uittrekken", zegt ze bla derend in de map „Lopende prijsvragen", waar afschriften van vele tientallen slagzinnen nog op een prijs liggen te wachten. „Ik doe nog mee voor een reis naar de Olympi sche Spelen in Los Angeles. Mevrouw Busser: „Je moet er gewoon wat tijd voor uittrekken om een goede slagzin of limerick te bedenken". GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA De overleden Sovjet-schrijver en Nobelprijswinnaar Michail Sjolochov. MOSKOU De Sovjet-schrij ver en nobelprijswinnaar Mi chail Sjolochov, wiens leven werd overschaduwd door be schuldigingen van plagiaat met betrekking tot zijn belang rijkste werk „De stille Don", is maandag na een langdurige ziekte op 78-jarige leeftijd in het Russische dorpje Wesjens- kaja overleden. Dit heeft een woordvoerster van de Russi sche schrijversbond gisteren in Moskou bekendgemaakt. Sjolochov gold als een van de meest regime-getrouwe schrij vers sinds zijn debuut in de ja ren twintig. Hij was onder meer lid van de Opperste Sov jet en ontving vele hoge on derscheidingen. waaronder de Stalinprijs voor de literatuur en vier Leninorden. In de jaren zeventig uitte hij harde kritiek op door de Sov jet-autoriteiten vervolgde schrijvers, zoals Solzjenitsyn, Daniël en Sinjavski. Hij ver klaarde in die tijd zelfs dat deze schrijvers in de jaren twintig zouden zijn onderwor pen aan „revolutionaire recht spraak", wat inhield dat zij ter dood zouden zijn veroordeeld. Sjolochov is vooral bekend ge worden door zijn „Tichi Don" (de Stille Don), een monumen taal epos bestaande uit vier de len over het tijdperk van revo lutie en burgeroorlog in het land van de kozakken in het stroomgebied van de Don. De roman „de Stille Don", die werd gepubliceerd tussen 1928 en 1940, maakte Sjolochov we reldberoemd. In 1965 ontving Sjolochov de nobelprijs voor de literatuur. Het werk be hoort nog steeds tot de meest herdrukte werken in de Sov jet-Unie. Sinds het eind van de jaren twintig gaan er echter geruchten dat Sjolochov „De Stille Don" niet zelf heeft ge schreven. In 1974 publiceerde de dissidente schrijver Alek- sander Solzjenitsyn een studie waarin hij zegt dat de in 1920 geexecuteerde kozakkenleider Fjodor Kroekov de auteur van het werk is geweest. Kijoekov zou het manuscript kort voor zijn terechtstelling aan een an dere gevangenen hebben over handigd. Vervolgens kwam het werk in handen van een functionaris van de geheime dienst Ogpoe. Volgens een in gezonden brief in het Sovjet- tijdschrift Novy Mir in 1968 was deze functionaris niemand minder dan Michail Sjolochov. De brief was geschreven door de weduwe van Krkoekov. Ook de in het Westen verblij vende dissidente historicus Roy Medvedev gelooft niet dat Sjolochov „De Stille Don" heeft geschreven. Hij acht het niet mogelijk dat een jonge man van 25 jaar zo'n gedetail leerde beschrijving van de ko- zakkengemeenschap kan sa menstellen. Bovendien wordt de held in het verhaal heen en weer geslingerd tussen sym pathieën voor de Bolsjevieken en de kozakken, terwijl Sjolo chov in zijn latere werk alleen waardering voor de Bolsjevie ken toonde, aldus Medvedev. Sjolochov heeft het originele manuscript nooit kunnen to nen. Het is naar zijn zeggen in de oorlog verloren geraakt. Sjolochov heeft zich nooit in het openbaar tegen de be schuldiging verdedigd. Hij heeft wel geprobeerd de aan tijgingen teweerleggen in het regeringsbll Izwestija. Sjolo chov was ti.ens zijn leven een van de belagrijkste exponen ten van het xialistisch realis me, de orthdoxe stijl in de Sovjet-literaiur. Zijn boeken zijn altijd in-uime mate aan wezig in de ussische boeken winkels. Directeur \edenburg: W.F. Hernans geen verklaard reist UTRECHT Ht is niet juist, de schrijver W.FHermans te kenschetsen als en verklaard de Poëzie hem oc niet voor deze manifestatie, ie 10 maart plaatsvindt, hebbo uitgeno digd. Dit schrijft directeur van muziekcentra Vreden- burg in Utrecht, .J. Smids, aan de Landelijke Federatie van Welzijnsorganaties voor Surinamers. De fedratie heeft Smids vorige weekgevraagd, Hermans van het pogramma te schrappen. Ze nomde hem een „verklaard rsist" met „negatieve opvattinpn jegens de zwarte mens". H zou ook op grove manier Suname en Surinamers hebben Medigd. RIJSWiJK Het gla zeniersvak en het brand schilderen is voor mij het belangrijkste. In het be gin was dat twintig pro cent, nu is dat wel tach tig procent geworden". Zo verklaart Peter Heij- man, trots, in zijn nog betrekkelijk nieuwe ate lier aan de Stadhouders- straat in Rijswijk. Glaskunstenaar Peter Heij- man en zijn assistent werken vooral aan restauratie- en nieuwe opdrachten. Wat hij daarnaast ontwerpt aan me daillons, Tiffanylampen, ra men en ander glas in lood, staat en hangt te kijk in de toonzaal, -die naast de werk plaats is gevestigd. De galerie kreeg als eerste exposant An- dré Tigchelaar, onder meer bekend van zijn vogels en dieren. Het is allemaal voor de oor log begonnen met het glasbe- drijf van vader Heijman. De zoon zet dit voort aan de Ble- kerslaan, maar is zelf bezig met zijn ambachtelijke kunst. Via zijn vader heeft Peter Heijman al heel wat kennis verkregen van de glas in loodmakerij. Hij bekwaamde zich verder bij de Rotterdam se glazenier Cor Kluver en leerde van hem ook een stuk kunstgeschiedenis, oude stij len en werkwijzen. Een glazenier moet kunnen schilderen, zeker als het om restauraties gaat. Peter is door de jaren door oefening en aanleg een voortreffelijk schilder geworden, kopieert met gemak taferelen in Ju gendstil, Hokusai prenten en klassiek werk. Maar behalve kopieën vallen ook zijn eigen ontwerpen op. Konijn -in -glas Zo maakte hij in opdracht van een familie een medail lon voor de hond, die hen op tijd voor brand waarschuwde en daarmee het leven redde. Een arts wilde een raam voor zijn spreekkamerdeur dat op hem van toepassing was. Hij heette Konijn en dit knaag dier siert nu in glas de deur. Peter Heijman: „De glaze niers in dit land zijn veelal op zichzelf aangewezen In het buitenland heb je staats scholen voor glaskunst, maar op onze academies wordt daar vrijwel niets aan ge daan. Zo hebben wij allemaal onze eigen trucs en eigen ma nieren Hij zegt veel te danken te hebben aan Frans Balendong die glazenier bij Joep Nico- laas is geweest. Door hem werd hij geïntroduceerd in het Bisdom Haarlem en kreeg omvangrijke restaura tieopdrachten in kerken in Alkmaar, in De Rijp en in Leiden in de Pieterskerk (hier zijn veel opnamen voor de TV-serie Willem van Oranje gemaaktDe kerk aan de Juliana van Stolber glaan heeft in haar interieur een glasappliqué van Heij- mans hand. Op het ogenblik is hij bezig met het herstel van de glas- appliqué-ramen van de Licht der Wereldkerk in Rijswijk, een ontwerp van de monu mentale kunstenaar Jaap Vegter. Met hem heeft Heij man ook een dergelijk ont werp voor een Volendamse kerk gemaakt, dat de op drachtgevers uitstekend be viel maar waarvan de uitvoe ring om financiële redenen op zich moet laten wachten. KielblochverI Glazeniers die veel restaura tiewerk doen, besteden veel tijd aan onderzoek. Wij moeten die oude technieken zien terug te vinden en door proefbranden de juiste kleu ren zoeken. Overigens is de vervuiling in de steden het grootste probleem, die is ver schrikkelijk en bijna niet weg te krijgen van de oude glas in lood ramen. Het is een gigantische klus geweest, de kerk in Alkmaar schoon te maken en te restaureren. Maar als dat uiteindelijk lukt, mag je heel tevreden zijn Niet altijd kunnen moderne verven worden gebruikt. Voor de vleeskleur, belang rijk in oude glas in loodra men. moet een glazenier ei genlijk Jean-Cousin-verf hebben. Die is zeldzaam ge worden en vreselijk duur, maar Heijman heeft een klein voorraadje op de kop kunnen tikken. Goudkleur op glas is een ander verhaal. „Dat goudkleurige is ontstaan doordat lang geleden een monnik een zilveren knoop verloor die in de oven te recht kwam. De andere dag ging de ovendeur open en vonden de verbaasde monni ken een gouden vlek op het glas. Nu doen we het wel an ders, we gebruiken zilverni traat met gebakken okerpoe der en dat voldoet prima". Heijman is ook de gelukkige bezitter van een partijtje vooroorlogse rode Kielblock- verf, tegenwoordig niet meer te krijgen maar belangrijk voor zijn restauratieopdrach ten. Een glasatelier is een zaak van pieken. Er zijn jaren waarin de opdrachten toe stromen en tijden van slapte. Daarom heeft Peter het glas- bedrijf, dat hij eerst wilde af stoten, aangehouden en is in het atelier een eigen lijsten makerij begonnen om toch op een beetje constant inkomen te kunnen rekenen. Voor een uitgeb^ agenda, ook voor de mende dagen raadpv] men „UIT", de gratisca( kelijkse bijlage van forl krant. in bioscopen ALPHEN AAN OEN RIJNL ROCINEMA I (Van Boetf straat 6. tet. 01720-? Moord in extase (12); 21.00 (beh. ma.). EURO) MA II: Moord in extasi 18.30, 21.00. wo. ook EUROCINEMA III: Tho day after (12); 18.30, f wo. ook 13.30. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Pope* wo. 13.30. LEIDEN LUXOR (Siatio 19. tel. 071-121239): Spec ter (12); 14.30. 19.00. LIDO I (Steenstraat 124130): Moord in oxtaa 14.30, 19.00, 21.15. Schatjes (12); 14.30, 21.15. LIDO III: ver again (12); 21.15. LIDO IV: The da (12); 19.00 en 21.15. 14.30. STUDIO (Sti 39. tel. 133210): Wargi 14.30. 19.00. 21.15. (Breestraat 31. tel. 123871 ligula II (16); 14.30, 19.00, REX (Haarlemmerstr, tel. 071-125414): (16); 14.30. 19.00, KINDERVOORSTELUNG I e LIDO IV: Billy Turf (J 14.30. VOORSCHOTEN GREE THEATER (Schoolstraat tel. 01717-4354): GharW ma. dl. wo. 19.45. di. I Coupe de Torchon (l4 20.30. KINDERVOORSTELLING Winnetou het grote wo. 14.30. WASSENAAR* ASTRA Straat 32. tel. 01751| Dead in Venice (12); wo. 20.00. I. 1 la DEN HAAG* ASTA (Spui" 463500): Carmen" (16); 18.45, 21.30. BIJOU (ttefl 27. 461177): Twilight zori 14.00, 19.15, 21.45. CAf"" (Spui 27. tel. 463502): Sc (16); 14.00. 19.15, 21.45.— BYLON 1 (naast Central tion, tel. 471656): Vivemf manchel (al); 14.00. 21.45. BABYLON 2:V business (al); 14.00, 21.30. BABYLON 3: after (12); 14.00. 18.45.|, EUROCINEMA (Leyw© tel. 667066): Ghandi (al); 19.00. ODEON 1 (HeretNS 13. tel. 462400): Sctaar 13.45. 18.45, 21.30.* OüLf Sudden impact (12); 18.45, 21.30. ODEON 3'atlc say never again (12); jTOU' 18.45, 21.30. ODEON èct nom Carmen (16); 13.45,rn,„ 21.30. wo. 16.00. 18.45*7," LE PARIS 1 (Kettiir 12b. tel. 656402): Aai mPn ochtend (18); 12.00, laar 15.00, 16,30, 18.00. Urh 21.00. LE PARIS 2: EL vin begeert (18); 12.15J 15.15, 16.45. 18.15. 19.43— LE PARIS 3: Sex op hl teland (18); 12.30. 14.oor 17.00. 18.30. 20.00, 21.3 NEAC 1 (Buitenhof 630637): Moord i 14.00, 18.45, 21.30. 2: Rear window (16); 18.45, 21.30. CINEAC ing alive (al); 14.00, 21.30. wo. 18.45, 21.30m m TROPOLE 1 (Carnegiel# 456756): Moord in ext^w^ 14.00, 18.45, 21.30. POLE 2: Never say nevi (12); 14.00, 18.45, 21.30 TROPOLE 3: Sophie's (16); 14.00. 20.30. MEI LE 4: Staying alive (al) 18.45, 21.30. METROhnr Zelig (al); 14.00, 18.45.™.*' PASSAGE (Passage I ai 460977): Night warrioPrkt 14.00, 18.45, 21.30. luge FILMHUIS (Denneweg !ar h 459900): La citta delle (16); 20.30. Casanova. V P wo. 20.30. or V KINDERVOORSTELLING pi CINEAC 3: Woody Wide ker festivahwo. 14.00. w. CINEMA: Bello en de jP de diamant: wo. 14.00. V™1 ON 4: Robin Hood; wo. I1 de odza t pt i he _)inig HEP Horizontaal: 1 overslaande^* e' harig; 7 zonder verschil; 9 |>d te 11 deel van de hals; 12 vopnse 13 bijbelse naam; 15 tov< mor iport in teamverband; L: >ordspel; 20 geboortec.f* tbraham; 21 eldorado »dtsn inderen; 26 door, met >lom. iloeimaand; 28 eerstkorrafdst; 9 deel v.h. oor; 31 muz^ pecerij; 34 bloem; 35 zuiLjag. erticaal: 1 drank; 2 lan<# dur lig; 3 schrijfgerei; ver»- ein kind; 6 vis; 8 deel V||m srlijk dier; 12 alvorens; Uil .v. van vlees); 15 groep in die vragen vanuit het^ itwoordt; 17 afgemat; epte; 21 lans, spies; J af; 23 hand-vergrootglai paan; 25 niemendal; 29! G water doorlatende; 32' li 33 dwarshout aan eer het—- s; 2 PLOSSING •bj ee :od zz :>toi oe t s :jöi vz 'deoi zz l-ind 8i leouj u !iu tr'jea 2i :eej ot ;sue| g :>l :ued e :Be z itseMié •see* se 'sooj f :<ne :iai 62 "va 82 :!«U luiieeds i z UfT 02 :o6 6 91B8J si ;was Cl ;ia 21 6 '!|06 l ;6!fu fr 'dei* i f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 10