Yoko is het beste dat
hem ooit is overkomen
Ook Edith Steinconcours
is een momentopname
:s
KUNST
CeidócSoivimit
POLITIE VINDT DEEL GESTOLEN
KUNSTCOLLECTIE ROTHSCfflLD TERUG
JEUGDVRIEND OVER LENNON
Glazen
piramide
voor het
Louvre
Verrassende Debussy-
cyclus in Koninklijk
Conservatorium
Engelse „imitatieschilder,',
Tom Keating overleden
Etsen va£
Picasso
gestolen »n'
DINSDAG 14 FEBRUARI 1984
EINDHOVEN De Eind-
hovense gemeentepolitie
heeft een deel van de gesto
len kunstcollectie van de fa
milie Rothschild terugge
vonden. Het gaat om tien
voorwerpen met een waar
de van 2,5 miljoen gulden.
De politie heeft in verband
daarmee de 42-jarige P. van
D. uit Mierlo aangehouden.
Hij wordt verdacht van he
ling. Inspecteur M. Holtac-
kers van de Eindhovense
gemeentepolitie heeft dit
gisterenmiddag meegedeeld.
De hele collectie bestond uit
24 miniaturen, snuisterijen
en sieraden. De totale waar
de wordt geraamd op 4,5
milioen gulden. De verza
meling werd in de nacht
van 17 op 18 mei vorig jaar
ontvreemd uit een residen
tie van de familie Roth
schild, de Waddesdown Ma-
nor in het graafschap Buc
kinghamshire, vlakbij Ox
ford. Volgens inspecteur
Holtackers is de collectie re
presentatief voor de perio
des 1750 tot 1820.
Enige tijd geleden nam de
man uit Mierlo contact op
met de Engelse politie om te
informeren naar een even
tuele beloning voor het te
rugvinden van de kunst
voorwerpen. Daarvoor
bleek inderdaad een belo
ning te zijn uitgeloofd van
25.000 pond sterling. De
man maakte bij die gelegen
heid gebruik van zijn eigen
naam.
Daarop nam de Engelse po
litie contact op met de poli
tie in Nederland. Omdat de
verdachte echter zelden ge
bruik maakt van zijn adres
in Mierlo kon hij niet met
een worden aangehouden.
Vorige week lukte dat wel
toen een patrouille van de
Eindhovense politie de man
aantrof in zijn auto. In die
auto vond de politie later
ook acht kunstvoorwerpen.
De twee overige werden
aangetroffen in de woning
van een kennis die ze in on
derpand had gekregen voor
een lening.
De verdachte heeft tegen
over de politie verklaard
dat hij de spullen heeft ge
kocht van een onbekende.
Wat hij ervoor betaald heeft
is niet bekend. Ook ver
klaarde de man dat hij het
bedrag van de beloning te
laag vond. Hij wilde daarom
de verzameling doorverko-
fien aan een onbekende Ita-
iaan. Voor welk bedrag is
echter niet bekend. De poli
tie gaat ervan uit dat de
man uit Mierlo niets te ma
ken heeft met de inbraak.
Volgens inspecteur Holtac
kers verdenkt de Engelse
politie daarvan een notoire
inbreker, die in het verle
den al vaker grote kunst
schatten heeft geroofd. Vol
gens rechercheur L. Wijs,
die ook bij het onderzoek is
betrokken, heeft de aange
houden verdachte niet of
nauwelijks verstand van
antiek. De rest van de ver
zameling is nog steeds
spoorloos. Teruggevonden
zijn drie snuifdozen, waar
van er één een waarde
heeft van een half miljoen
gulden, een uit ivoor en eb-
behout gesneden ruiter te
paard, een klein beeldje
voorstellende een kameel
met begeleider, twee rin
gen, een hoedenspeld en
twee miniatuurtjes. Van de
ruiter te paard zijn beide ar
men afgebroken. Volgens
de verdachte was dat al
toen hij de spullen kocht.
Een deel van de teruggevonden Rothschild
kunstcollec tie, waaronder een snuifdoos en
een uit ivoor en ebben hout gesneden ruiter.
Do re mi(Ijonair)
NEW YORK „Ik was zo
met stomheid geslagen, dat
ik niet eens een hoge c kon
uitbrengen", vertelde de
Amerikaanse operazangeres
Muriel Costa-Greenspon in
New York, toen zij hoorde
dat ze 1,7 miljoen dollar in
de loterij had gewonnen.
Volgens een woordvoerder
van de staatsloterij van
New York is zij de eerste
operazangeres ter wereld
die in een loterij in de
hoofdprijzen is gevallen. De
mezzospraan die is verbon
den aan de New York City
Opera krijgt het bedrag in
20 jaarlijkse termijnen uit
betaald. Na aftrek van de
belasting komt dat neer op
66.000 dollar per jaar.
LONDEN Als school
jongens sloten John Len-
non en Pete Shotton
vriendschap voor het le
ven door plechtig te be
loven elkaar voortaan als
bloedeigen broers te be
handelen. Deze vriend
schap, die nog eens werd
bezegeld toen een emo
tionele Shotton, Lennon
een klap in het gezicht
verkocht voor zijn mee
dogenloze sarcasme,
heeft dertig jaar stand
gehouden en is onder
werp van Shottons voor
treffelijke boek „John
Lennon: In Mijn Leven"
"dat deze week in Enge
land is verschenen.
Shotton (42) was het a-muzi
kale lid van The Quarry
Men, de band die de voorlo
per was van The Beatles. Hij
stapte echter zonder veel
problemen uit deze band toen
Lennon tijdens een repetitie
quasi-boos een wasbord op
zijn hoofd kapot sloeg omdat
hij weer eens helemaal uit de
maat speelde. Op aandringen
van Lennon werd hij later de
eerste directeur van de on
derneming Apple en nog
weer later Lennons persoon
lijke assistent. Mede dankzij
Lennon die hem een bedrag
van bijna honderdduizend
gulden leende, is hij nu een
gerespecteerd zakenman met
een aantal eigen restaurants
en speelhallen en een eigen
band, The Talkies genaamd.
„Ik ben de publiciteit altijd
uit de weg gegaan en heb
nooit willen profiteren van
mijn vriendschap met John",
zei hij deze week. „Maar na
alle onzin die ik heb gelezen,
vond dat ik het beeld recht
moest trekken. Ik denk dat
ik hem beter heb gekend dan
wie ook, totdat hij Yoko ont
moette natuurlijk".
Shottons boek is zeker geen
onverdeelde lofzang op het
muziekfenomeen Lennon.
Het gaat terug tot hun jeugd
in Woolton, een groen voor
stadje van Liverpool, waar
Lennon op 7-jarige leeftijd
kwam wonen. Shotton
schrijft dat Lennon, die zijn
buurjongen was, al snel zijn
plaats innam als leider van
de straatbende, maar dat het
Lennon niet lukte hem tot
onderdanigheid te dwingen.
Shotton beschikte namelijk
over een machtig wapen. Hij
wist dat Lennons tweede
naam Winston of, erger nog,
Winnie was en dat bleek ij-
zersterk als het erom ging
Lennon zijn plaats te wijzen.
Shotton is ervan overtuigd
dat het aan zijn weigering om
zich te laten koeieneren en
zijn onafhankelijke positie
ten opzichte van de popwe
reld te danken is dat zij altijd
vrienden zijn gebleven.
„John hield niet van ja-knik
kers. De enige manier waar
op je met hem bevriend kon
raken, was door je niet an
ders voor te doen dan je
was".
Als geaccepteerd leider van
de straatbende was Lennon
echter edelmoedig en hield
hij rekening met anderen. En
dat bleef zo toen hij bij The
Beatles kwam. „John was de
grote kracht en hij wist het.
Hij wist de mensen om hem
heen aan te moedigen". Op
een goede dag legde Lennon
uit dat The Beatles de keus
hadden tussen 3 miljoen pond
belasting betalen en het op
richten van een eigen onder
neming waar ze misschien
nog wat plezier aan konden
beleven ook. Shotton werd
directeur. „Het was de lam
me die de blinde leidde", zegt
hij nu.
Toen Apple een faliekante
mislukking bleek, haalde
Lennon hem over zijn per
soonlijk assistent te worden.
„Ik was gewoon een heel
goede vriend. Bij mij kon hij
onderuitgezakt op de sofa lig
gen en televisie kijken of
Yoko Ono gaf het leven van John Lennon een nieuwe richting.
plassen in de gootsteen. Hij beste dat Lennon ooit is Dakota in 1976. „Het leuke
zei altijd: verdien zoveel mo- overkomen. „Zij heeft hem aan die ontmoeting was dat
gelijk aan me. Maar dat heb bevrijd, zijn ogen geopend en hij een hoop onzin uit zijn
ik altijd geweigerd omdat ik zijn leven een nieuwe rich- hoofd had gezet. Hij was
wist dat zodra ik dat ging ting gegeven. Bovendien gaf weer de oude John die ik
doen het onze vriendschap in ze hem zeer intense liefde", kende van vroeger",
de weg zou gaan staan". Shotton heeft Yoko en Len- STUART WAVELL
Yoko is volgens Shotton het non voor het laatst gezien in Copyright The Guardian
PARIJS In minder dan drie
jaar zal er op het binnenplein
van het historische Louvre in
Parijs een glazen piramide
verrijzen. De Franse president
Mitterrand heeft gisteren zijn
definitieve goedkeuring ge
hecht aan een omstreden plan
voor een „groot Louvre" van
de Amerikaanse architect Ieoh
Ming Pei.
Mitterrand zelf heeft in sep
tember 1981 opdracht gegeven
voor het ontwerp dat als voor
naamste doel heeft het publiek
en het museum een reeks
voorzieningen te verschaffen
die de kunstcollecties die van
het Louvre een van de drie
belangrijkste musea in de we
reld heeft gemaakt, eer aan
doet. De in China geboren Pei
heeft hiertoe een omvangrijk
ondergronds complex ontwor
pen dat de verschillende delen
van het museum met elkaar
verbindt en betere mogelijkhe
den biedt voor kantoren en
onderzoek.
Daarboven zal een 19 meter
hoge glazen piramide verrijzen
in de Cour Napoleon van het
Louvre, waardoor het daglicht
in de ontvangstruimte van het
complex zal kunnen schijnen.
De piramide, die in 1987 moet
worden gebouwd, zal staan in
zeven vijvers en worden om
ringd door drie mini-pirami
des die de toegangen tot drie
ondergrondse trappen zullen
vormen. De piramide is vol
gens Pei zelf „het topje van de
ijsberg".
Het project heeft een felle po
lemiek teweeggebracht in ar
chitectonische kringen in
Frankrijk. Puristen en kunst
liefhebbers hebben een golf
van protest laten horen tegen
het project dat onderdeel is
van een grootscheeps plan om
het oude Louvre een nieuw
aanzien te geven. De Parijse
krant Le Figaro (oppositie)
heeft zijn lezers al opgeroepen
tot een „nieuwe strijd tegen de
piramides". De burgemeester
van de Franse hoofdstad en te
vens de belangrijkste opposi
tieleider, Jacques Chirac, heeft
vorige week de plannen echter
openlijk goedgekeurd.
De finalisten van het Edith Stern concours.
Finale van het 15de Interscholaire
Muziekconcopurs Edith Stein in Di-
ligentia.
Het Interscholaire Muziekcon
cours Edith Stein is gister
avond laat waarschijnlijk net
zo ontspannen besloten als de
veertien voorgaande malen,
met mooie woorden, vrolijke
gezichten en bloemen toe. De
stoet van muzikanten onder
aanvoering van de 12-jarige
violiste Ariëlle Adler, de win
nares van de Eerst-prijs, zal dit
keer echter wel'veel bonter
zijn geweest dan vorig jaar.
Mochten zich toen alleen pia
nisten vertonen, nu was het de
beurt aan de „instrumentalis
ten", zoals het in de wandel
gangen heette, strijkers en bla
zers kortom. En daar nu zit
hem eigenlijk de kneep, al
thans wat deze aflevering be
treft. Want wat beoordelen
John Floore, trompettist, Her-
re-Jan Stegenga, cellist. Piet
Veenstra, cellist en artistiek
leider van het Residentie Or
kest, onder leiding van de al
even capabele Ruud van der
Meer en jury-voorzitter Theo
Olof precies? Muzikaliteit, of
technisch kunnen? Vanzelf
sprekend beide, getuige ook
het hier overigens wat twijfel
achtig gemaakte onderscheid
tussen beginners en gevorder
den. Want is altvioliste Jaco-
mien Punt, die in haar catego
rie de 1ste prijs in de wacht
sleepte, wel zo'n beginner? Zij
beschikt over een mooie stok-
voering en is qua articulatie en
tempo zo natuurlijk goed in
staat haar fijne gevoel voor
stijl uit te drukken. De tech
niek is slechts het voertuig
van de muzikale idee, zegt
men - maar een Rolls Roys is
ook een voertuig. Echter, nu
daargelaten dat en daarvoor
een ander, in feite veel neteli
ger probleem. Hoe bijvoor
beeld vergelijk je een hoboïst
en een violist met elkaar, want
op een concours is het per slot
om een vergelijking te doen?
De bedoelingen zijn onmisken
baar goed, maar zo'n vergelij
king is dan wel denkbaar doch
in de praktijk nauwelijks te
hanteren. Beter is het dan ook
in het vervolg niet van pianis
ten en „instrumentalisten" te
spreken, maar de laatste cate
gorie op te splitsen in blazers
en strijkers. Hoe grof zo'n
groepering op zich ook weer
mag zijn (men zou ook aan een
indeling naar leeftijd kunnen
denken), zij biedt tevens in
een geheel ander opzicht per
spectief. Dit muziekconcours
bijt namelijk in de staart van
de tweejaarlijks te houden
Viooldagen van de Stichting
Iordens-Baronesse Sweerts de
Landas, die de vorige maand
weer zoveel opzien hebben ge
baard. Onder de finalisten van
Edith Stein zaten enkele fina
listen van de Viooldagen. Hoe
goed het voor deze kinderen
bok is om zoveel mogelijk op
te treden en uaarbij enige
spanning te ondergaan, het
ware beter en in alle opzichten
interessanter geweest wanneer
zij volgend jaar, bijvoorbeeld,
de kans hadden gekregen.
Edith Stein hoeft dan ook niet
in stilte een correctie op de
Viooldagen te zijn. Want
Ariëlle Adler, de volstrekt te
rechte winnares nu, was de
vorige maand niet eens finalis-
te. Een saillant detail evenwel
dat aangeeft, dat een concours
een momentopname is en
blijft, oftewel dat de toekomst
voor zo'n groot talent - „door
de Muzen gekust" zoals Ruud
van der Meer dat poëtisch uit
drukte - geen enkele zeker
heid biedt. Want de 13-jarige
violiste Saskia Viersen was nu
niet zo op dreef en verkreeg
wellicht als gevolg daarvan
„slechts" een eervolle vermel
ding, terwijl zij een van de
twee 1ste prijswinnaars van de
Viooldagen '84 is. Eenzelfde
compliment ontving de 17-jari-
ge hoboïste Odile van Eek. Zij
echter kreeg en passant te ma
ken met Theo Olof, die bij een
van zijn vele uitwijdingen tij
dens de prijsuitreiking op
hoogst onpedagogische en
vooral ook geheel onterechte
wijze al te persoonlijke kritiek
op haar heel eigen interpreta
tie meende te moeten spuien.
Annemieke Mol moet daaren
tegen dolgelukkig zijn met de
2de prijs der gevorderden,
evenals de 1ste een optreden
met het Residentie Orkest. Zij
zal binnenkort in de K-serie
haar hoogst unieke vertolking
van Hirose's „Meditation"
kunnen laten horen, dat is he
dendaagse Japanse muziek
voor een instrument dat het
midden houdt tussen een Sha-
kuhachi, een kerffluit, en een
blokfluit. En het Saxofoon
kwartet mag zich met de Mat-
la-prijs ter waarde van ƒ.100,-
aanstaande zondag in Für Eli-
se laten horen. Maar of dit
concours met of zonder de gro
te financiële steun en de prijs
van de Gemeente Den Haag
voor Ariëlle Adler, een platen-
bon voor een mooi gespeeld
Nederlands werk, een grote
toekomst heeft, dat valt te be
zien. Het is namelijk een wed
strijd die enigszins de romanti
sche sfeer van een ongecom
pliceerd scholierenfestival
ademt, althans gelet op de op
zet. Ook al gaat het erom scho
lieren te stimuleren, zoals op
richter Ruud van der Meer
duidelijk stelde, de werkelijk
heid is flinker. Namelijk, ten
minste de helft van de tien fi
nalisten geniet, hoe jong en
vrolijk zij ook zijn, reeds een
zeer professionele scholing.
Tegen de intensieve podiumt
raining die zo'n opleiding nu
eenmaal met zich mee brengt,
kunnen fijne muzikanten als
fluitiste Marie-Louise Hekman
en klarinettist Bob van der
Linden natuurlijk nooit op. En
dat kan toch de bedoeling niet
zijn.
LUC. KNöDLER.
Debussy-concert
Jack de Bie, piano; Sebastiaan van
Vught, viool en Michiel Kik, piano;
Frans Huyts, bariton en Maria Ligt-
Ellen van Lier, sopraan
hart,
en Kees de Visser, piano; School-
muziekkoor onder Wilma ten Wolde;
Vrouwenkoor onder Leo Rijkaart
met Marjan Kuiper, sopraan en Jan
Aarsen, piano.
Het Koninklijk Conservatori
um zit vol verrassingen. Daar
komt ineens een Debussy-cy-
clus, bestaande uit drie concer
ten op de maandagavond uit
de lucht vallen en je kan er al
lerlei onverwachte aspecten
ontdekken.
Zo op het eerste Debussy-con
cert gisteravond in de volle
Kees van Baarenzaal. Het zijn
grepen uit de liederen en de
kamermuziek, die er worden
gepresenteerd orkest en
opera komen niet aan bod
en die stellen nu eenmaal hoge
eisen aan iedere uitvoerder.
Dat zo'n uitdaging door de
conservatoriumstudenten
werd aanvaard, verdient alle
respect. Er zaten veel goede
kanten aan deze presentatie.
Jack de Bie schoot dan nog
wel te kort in nuancering van
toucher en besef van de vloei
ende lijn. maar hij hield de
Preludes uit het 2e boek hel
der van klankbeeld en vooral
niet vervagend en verwazigd.
De rest komt dan wel. Ook
Frans Huyts was ondanks zijn
mooie baritonstem eigenlijk
nog niet klaar met de onge
looflijk moeilijke Trois Balla
des de Francois Villon, maar
zijn intelligent-muzikale bena
dering beloofde veel. Sopraan
Ellen van Lier had met haar
keuze, En Sourdine, Fantoches
en Clair de Lune niet zo hoog
gegrepen en wat zij aan stern-
kleuring, aan evocatie van
sfeer liet horen, was verras
send mooi. En de stem bezit
prachtige tinten.
Van de twee koorwerken, die
werden gezongen, was er een
uit Debussy,'s vroegste tijd, een
charmant Gounod-achtig
werkje voor vrouwenkoor, so
praan en piano, Salut de Prin-
temps uit 1887, dat dirigent
Leo Rijkaart gelukkig niet tot
salonmuziek maakte.
Het beste en verrassendste
deel van dit concert kwam
met de Sonate voor viool en
piano, uit Debussy's laatste pe
riode, in een mooie en rijpe
weergave van Sebastiaan van
Vught en Michiel Kik. De ove
rige begeleiders konden van
deze zeer talentvolle pianist
nog heel veel leren.
NOES KOKEE
LONDEN De Engelse schilder Tom Keating, specialist in ver
valsingen van werken van grote meesters, is zondag aan 2en
hartaanval overleden. Hij is 66 jaar geworden.
Keating specialiseerde zich in het maken van imitaties van de
negentiende-eeuwse schilder Samuel Palmer. Maar hij schilder
de ook in de stijl van Manet, Renoir en Van Gogh. In 1964 ver
kocht een Londense kunsthandelaar een van zijn imitaties van
Palmer voor 2.500 pond (destijds ruim 21.000 gulden). Een
kunstgalery van naam had het werk „echt" bevonden. Verleden
jaar december werden op een veiling 136 werken van Keating,
zowel imitaties als oorspronkelijke werken, verkocht voor 72.000
pond (ruim 300.000 gulden). Vijf jaar geleden moest Keating op
beschuldiging van het vervalsen van schilderijen voor de rech
ter verschijnen. Maar in verband met zijn slechte gezondheid
liet de officier alle aanklachten tegen hem vallen. Keating zei
altijd dat hij niet om het geld schilderijen vervalste, maar uit
protest tegen de wereld van de kunsthandel.
Plannen voor film over Zuid-Afrika
vallen slecht
JOHANNESBURG De Zuidafrikaanse staatsradio heeft giste
ren felle kritiek geleverd op de plannen van regisseur Richard
Attenborough, de maker van de film „Gandhi", een film over
Zuid-Afrika te maken. Volgens de radio is Attenborough er met
zijn film op uit van Steve Biko, de zwarte leider die in 1977 in
gevangenschap stierf, een martelaar te maken. De dood van
Biko leidde tot felle reacties in de hele wereld. Attenborough
heeft een bezoek van twee weken aan Zuid-Afrika gebracht en
in die tijd onder anderen met de weduwe van Steve Biko ge
sproken. Hij wil een film over Zuid-Afrika maken maar sprak
heftig tegen dat hij daarmee beoogt de guerrillastrijd van de
zwarten te steunen. Zuidafrikaanse kranten geloven dat de kans
bestaat dat de regisseur, die heeft aangekondigd nog een bezoek
aan Zuid-Afrika te willen brengen, er niet meer in komt.
Voor een ulljjgf
VIJl
agenda, ook voi
mende dagen r,
men „UIT", de qhjkE
kelijkse bijlage vnach,
kran«- [hap.
rriend
liane
hting
chte s
LEIDEN LUXOR
19, lel. 071-121239^ u
impact (12); 14.30. 19de mi
LIDO I (Sleenslra»rzett
124130): Schatjea (kkusie
19.00. 21.15. LIDO
alter (12); 14.30. 19" te r
LIDO III: Staying man,
14.30, 19.00, 21.15. u hij
Never aay never t,
19.00, 21.15. ma.
STUDIO (Steenstra
133210): Wargame*
19.00, 21.15. TRIAI*
straat 31. tel. 123875
II (16); 14.30,
REX (Haarlemmeri
tel. 071-125414): O
(16); 14.30. 19 00. 21.
KINDERVOORSTELLII
LIDO IV: Dik Tron
14.30.
ALPHEN AAN DEN
ROCINEMA I (Van I
straat 6, tel.
Schatjea (16);
(beh. ma.) EUROd
Schatjea (16); 18.30.»
ook 13.45. EUROC
The day after (12);
wo. ook 13.30. El
IV: Never aay never C
18.30, 21.15. wo. ookpmiS!
KINDERVOORSTELLIIpn h
EUROCINEMA I: Pin
WO. 14.00.
isatit
KINDERVOORSTELLII
Sjors en Sjimmy in hi AIS
reuzen; wo. 14.30. lom*
WASSENAAR. ASTR, ov
straat 32. tel. 017n
Monty Python* mean pn
;16); ma. di. wo. 20.0J1.1
sieer
OEN HAAG. ASTA (S|ps
163500): Sudden inC
14.00, 18.45, 21.30.ten.
tel. Spui 27, 461177hQUC
tone (12); 14.00, 19. 1
CALYPSO (Spui ae
463502): Schatjea! (tendi
19.15, 21.45. BALJaf
(naast Centraal Sir
471656): Carmen (izett<
19.15, 21.45. BAIh op
The day after (12); 14]
21.30. BABYLON 3
places (al); 14.00, 19
EUROCINEMA (Le,™
tel. 667066): Ghandi i
19.00. wo. 19.45. .gr
(Herengracht 13, tel;
Schatjesl; 13.45. 18
ODEON 2: Never 1
again (12); 13.45. 18fit
ODEON 3: Table tl
13.45, 18.45, 21.30.
Wargames (al); 13.
21.30. wo. 16.00, 18
LE PARIS 1
12b, tel. 656402): De
chiater (18); 12.00, 13
17.15, 19.00, 20.45.
2: Sez op het plat
12.15, 13.45, 15.15, 1
19.45, 21.15. LE
Liefdesspel zonder
(18); 12.30, 14.00, 15
18.30, 20.00, 21.30.
(Buitenhof 20, tel. 630
man who waan7 th
14.00, 18.45, 21.30.
2: Rear window (16a
man who knew too rr
ma. Vertigo (16); di.(al
14.00, 18.45, 21.30.)
3: Breathless (16); 14
21.30. wo. 18.45, 21.
TROPOLE 1 (Carneg
456756): Never say n
(12); 14.00. 18.45. 21,
TROPOLE 2: Zelig «"X
18.45, 21.30. METI (j
Sophie's choice (\.nr,
20.30. METROPOLI*
(16); 14.00, 18.45, 21 alle
TROPOLE 5: Ludwig* w,
20.00. PASSAGE (P7
tel. 460977): Staying Hi
14.00, 18.45, 21.30.,ar j
FILMHUIS (Dennewe.
459900): Une femmht li
ma. 20.15, 22.15. Qi j
d'un reveur; di. 20.15L_,
probablement; dl. 2ld'/L
gent; wo. 20.30. Mdl
KINDERVOORSTELLII» n
CINEAC 3: Woody
ker festival; wo. 14.0COlM
CINEMA: Tom en Jen/cc,
wo. 14.00. ODEON
Hood; wo. 13.15. G
ersi
AMSTERDAM
braak in een kunst!
de Nassaukade in 1^—
zijn het afgelopen 1
twintig etsen van
stolen. De waarde
bedraagt ongevee
derdduizend guide
de politie gisteren
De inbrekers
pand binnen
te slaan.
MAGISCH FIGUUF e
1 meubelstuk; Qze
2 woning van zekere gee£0l
3 mislukte oogst; i„n
4 definitief.
OPLOSSING
t> :is6oos|ui :e|jojsed^