■f Elzbieta Sz Bossche bollen en mooiste melodieën Maar Residentie- Orkest blikt met plezier terug op toernee Fff f KUNST -gr ,K Betaald I voetbal DOOR ZIEKTE GETEISTERD... akademie"de taan open huis £eidóc@otncmt ZATERDAG 11 FEBRUARI 1984 PAGH Ovaties voor Poolse sopraan in programma van Caroline Kaart DEN HAAG Ze ziet er net zo mooi uit als ze zingt. Een constatering die niet voor alle sopra nen ter wereld pleegt op te gaan. Wel voor Elzbie ta Szmytka, een 27-jarige Poolse sopraan die er hard op uit lijkt om de muzikale harten van Ne derland staccato te doen kloppen. Want ze won in 1982 het Vocalistencon cours in Den Bosch, kreeg bovendien de Prijs van de Stad, zong in di verse oratoria, maakte vorig jaar haar debuut bij de Nederlanse opera als „Blondchen" in Mozarts „Entführung", werd en passant de heldin van de Helderse Marinierskapel, waar volgens insiders alle musici een tikkeltje verliefd op haar werden, en werd door Caroline Kaart met open armen ontvangen voor haar programma „De mooiste melodieën", een muzi kaal spectacle coupé dat a.s. zondag in het Con gresgebouw Den Haag te Elzbieta Szmytka pleegt - leert de ervaring van twintig voorstellingen hier te lande - op z'n minst één keer met een staande ovatie beloond te worden, ze was al eens te gast in Muzikaal onthaal, Willy van Hemert nam haar afgelopen dinsdag in een kielzog van bewondering mee naar Karei Priors radio programma. Tekenen dat Elzbieta haar muzikale licht niet onder de korenmaat wenst te houden. Tijd voor een nadere kennismaking. Ze is naar de lounge van Hotel des Indes aan het Haagse Voorhout gekomen: ze heeft een stel stralende ogen in haar hoofd, praat zachtjes - maar dat kan zijn om haar stem te sparen - komt zach taardig, maar beslist over. Ze is niet alleen: Onder haar arm een piepjonge Italiaanse windhond, Sara. Sara blijkt inmiddels ook een bewonde raarster. Als Elzbieta stemoe feningen doet of repeteert moet Sara er bij zijn, af en toe wordt haar vanaf de arm van een mede-liefhebber vanuit de coulissen een blik op het vrouwtje gegund. Elz bieta: „Tijdens een aria zag ik haar opeens met een uitge rekte nek om het hoekje van de coulissen kijken. Toen had ik even de grootste moeite om m'n lachen niet te hou den". Haags conservatorium Elzbieta Szmytka is een lyri sche sopraan, „met colora tuur". Ze laat onmiddellijk weten dat haar stem nog niet toe is aan grote lyrisch-dra- matische rollen en dat ze de complete, coloratuur-puur ook nog niet binnen haar be reik heeft. Haar carrière en haar stem zijn dan ook nog jong en zij zelf wil dat woord „carrière" niet eens horen: „Ik vind het een raar woord. Ik kan nooit goed over „mijn carrière" praten. Het is zo iets abstracts. Voorlopig neem ik nog les op het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag in de opera-klas. In feite had ik mijn conser vatorium in Polen al achter de rug, waar ik cum laude I ben, maar een zan geres kan nooit genoeg leren. Je hebt altijd pedagogen no dig, omdat je jezelf niet kan corrigeren. Jijzelf hoort je stem anders dan anderen. Ei genlijk moet je je hele leven contact houden met een pe dagoog. Bovendien heeft Den Haag het beste conservatori um, en krijg ik lessen in Frans, Duits en Italiaans, in schermen, dansen en acteren. En ook dat is heerlijk". Verslaafdheid In acht maanden tijd heeft ze zich het Nederlands al knap eigen gemaakt, gesteund door een aantal snelle overstapjes via het Duits. Net zo snel als Nederland een warm plekje bij haar had gevonden: „Tij dens het Vocalisten concours van Den Bosch was ik een maand in Nederland. Ik ben toen langs allerlei dorpjes, vooral in Friesland, gereden en die vond ik prachtig. Ik ging naar Polen terug met die beelden in mijn hoofd. Trouwens, dat concours was iets ongelooflijks. Mijn leraar in Polen had wat bedenkelijk gezegd: „Zou je dat nou wel doen? Denk vooral niet dat je een kans maakt, want het is een belangrijk internationaal concours". Je begrijpt dat ik behoorlijk trots op die prijs ben. En aan Den Bosch heb ik een verslaafdheid aan Bos sche bollen overgehouden. Als ik in de buurt ben, móet ik er een paar halen. En elke keer als ik er een in m'n mond steek ben ik weer even benieuwd naar hoe die room er binnen in smaakt. Levens gevaarlijk voor de lijn na tuurlijk, maar ja, dan moet ik er maar iets anders voor la ten staan". Poolse klederdracht Haar overwinning in Den Bosch kwam trouwens min der verrassend dan Elzbieta het zelf doet voorkomen. In het Tsjechische Karlovy Vary had ze al een tweede prijs gehaald in het Dvorak- concours, in haar eigen land werd ze eerste tijdens het Jan Kiepura-concours. Straks is ze bij de Brusselse opera in „De bruiloft van Figaro" te horen, daarna wacht haar een partij bij de opera in Antwerpen. Terwijl ze naar verwachting nog een hon derdtal voorstellingen van „De mooiste melodieën" voor de boeg heeft. Daarin zingt ze o.m. met Caroline Kaart het briefduet uit Mozarts „Bruiloft van Figaro", de maanaria uit Dvoraks „Ru- salka", een aria uit „La Tra- viata", en een duet uit Lé- hars „Das land des lëchelns". Met daar tussen door nog in Poolse klederdracht volkslie- derenbewerkingen van Cho pin, want Polen wil en zal ze hoog houden. „Het is een programma van drie uur, met een kwartier pauze. On gelooflijk lang eigenlijk voor een concertprogramma. Ik heb een heleboel vrienden geïnviteerd, maar iedereen vond het voorbij vliegen. Ne derland is niet echt een ope ra-land al hebben jullie een grote concertcultuur. Maar een programma als dit spreekt een groot publiek aan, ook dank zij Caroline Kaart die een perfecte gast- vrouwe is. In Polen zing je vooral voor een publiek van kenners, critici en collega's. Nou, dat is natuurlijk niet het hartelijkste publiek. Critici zijn over de hele wereld het- Sopraan Elzbieta Szmytka en haar Italiaanse windhond Sara, bewonderaarster vanachter de coulissen. MILAN KONVALINKA zelfde. Hier bestaat het pu bliek misschien niet uit ken ners, maar het enthousiasme is enorm aanstekelijk. Laatst kwam er iemand uit het pu bliek na afloop bij ons: „Ik ben nog nooit van m'n leven naar de opera geweest" zei hij. „Ik dacht dat het saai zou zijn. Maar ik vond dit prach tig". „Ik zal voorlopig aan de deu ren van operahuizen blijven kloppen, of ze een rol voor me hebben" zegt Elzbieta tenslotte als die carrière toch nog op de proppen komt. Ze houdt van haar vak én ze houdt van toneelspelen. „Ik heb geen enkele angst op het toneel. Acteren vind ik fijn, en ik geloof dat de tijd voor bij is dat zangers alleen maar een mooie stem hoefden te hebben". Op de middelbare school in het Poolse Legnica was dat allemaal nog niet zo duidelijk. Ze zong wel in een kamerkoor voor oude mu ziek, maar ze had een studie biologie in het hoofd. Om la ter met dieren te kunnen werken, een tweede liefde. Het werd toch muziek, omdat leraren haar verzekerden dat daar haar toekomst was. In tegenstelling tot haar ouders, die - internationaal ver schijnsel dus - zeiden: „Muzi kanten hebben nooit een be hoorlijke boterham". Al is de biologie weg, haar Haagse huis telt o.a. katten, parkie ten, hamsters èn Sara. Die is inmiddels halverwege de trap van Des Indes. Hoort het vrouwtje toch liever zingen dan praten blijkbaar. BERT JANSMA 33( A» E VANDAAG Eredivisie Willem ll-PSV E PEC Zwolle-AZ'67 Eerste divisie SC Veendam-SC Heracli E MORGEN Eredivisie E FC Den Bosch-Sparta DS'79-Excelsior FC Utrecht-Roda JC E Volendam-Go Ahead Ea E Helmond Sport-Ajax Fortuna S-FC Groninger Feyenoord-Haarlem E Eerste divisie FC Twente-FC Den Haai E Telstar-MVV RBC-FC VVV E Vitesse-SC Cambuur Heerenveen-Wageningi Eindhoven-De Graafschi SVV-NEC Interessante bekerloting voor Hellas AMSTERDAM De dH mesploegen van DuiJ^^_ Wintersport/Hellas hebl teressante tegenstanden voor de kwartfinales strijd om de Nedei handbalbeker. Het eerst van de Haagse club o thuis Van der Voort/Q Het tweede team neemt*6 tegen Niloc. Het der<pdei overgebleven team uit top deling Den Haag v^Jse NHV, het Rijswijkse moet op bezoek bij V^/ty ifge Het vermaarde ctQr HOTEL -taal Ie ilecl te\ (beu tivit al it ing "itk heet u welkom, j" et 7 Daags arrangement [0 S' t/m maart en in naseizoen,» volpension, vanaf f 330. p.r*vlllj i de Van zaterdag tot zaterdag pril t/m september, volpensf, g« inkl. 2 halve dagtochten. in\ halen en brengen vanaf f4io. p.p. &rla: n ons luxe hotel La Resideii mcerpn/s I 100.- p.p. BSIT (Renen op eigen gelegenhe\& demi pension, zaterdag t/n r maandagmorgen, f 127,50 pp t n ons luxe Hotel La Residen pip 162.50 pp 1 Drie-daags arrangement Bit. (232.50 p.p. J 3 Dagen Carnaval met levende muziek. (243.50 p.p. 'e -oacl Jack Orie vooraan in NK juniorei:£,?i het DEN HAAG Tijdens de Nederlandse schaatskampioen^ pen voor B- en C-junioren op De Uithof in Den Haag zijgprc baanrecords gesneuveld. Anne Portijk uit Heerenveen wa,QFcj voor verantwoordelijk op de 500 meter bij de C-juniort een tijd van 41.73 seconden. Bij de B-junioren volgde Jonkman uit Sintnicolaasga zijn voorbeeld met een tir, 40.63 seconden. In deze categorie bracht Henk Groen ur men op de 3000 meter het baanrecord op 4.24.04. P6 Na twee afstanden is Groen, die tweede werd op de 500 ook royaal aanvoerder van het klassement bij de B-juniorf°ra de C-junioren leidt na twee afstanden Jan Blaauw uitiban voor de zich sterk manifesterende Hagenaar Jack Oriel— van Italiaanse afkomst zijnde, maar in Gorinchem wonend"-" gelo Cara. Het Residentie-Orkest heeft de toernee van drie weken door de Verenigde staten achter de vermoei de rug. Reeds eerder be schreef violist Eddo van der Hoog in deze krant zijn ervaringen kort na aankomst in Miami. Het orkest streek woensdag op Schiphol neer; terug in Den Haag blikt hij terug op een reis die vermoeiend was, maar ook tal van on uitwisbare herinneringen opleverde. DEN HAAG Met de concerten in Washington en New York heeft het Residentie-Orkest de 3- weekse tournee door het oosten van de VS afgeslo ten. Een afsluiting en een hoogtepunt: het Kennedy Center (Washtington) en het Lincoln Center (New York) behoren nu een maal tot de meest belang rijke podia in Amerika. Gespeeld werd voor een verwend publiek en het orkest is vergeleken met befaamde internationale orkesten (in het Lincoln Center traden in dezelfde week ook de New York Philharmonic, de Boston Symphony en de Phila delphia Symphony op). Het RO was zich daar terdege van bewust en gooide er het bekende extra schepje boven op. Blijkbaar met goed resul taat: in beide steden was de re- aktie van het publiek uiterma te enthousiast. Een overzicht van de perscommentaren is er op dit moment nog niet. Al De grote zaal van het Lincoln Center In New York. leen de Washington Post; die spreekt van een „spirited, rhythmically keen interpreta tion" van de Strawinsky-sym- fonie, een „lively rendition" van de Egmont-ouverture, en een „vibrant account" van Fauré's Pelléas et Mélisande. Niet zo gek dus... De overige concerten (in de staten Georgia, Alabama, Noord- en Zuid-Carolina) ver toonden dezelfde contrastrijke afwisseling als die in Florida. Grote en kleine zalen, goede en slechte akoestiek, een tal rijk of minder talrijk publiek. De ene dag bij voorbeeld speel je in Greensboro voor zo'n 800 man, de twee volgende avon den (in de plaats Raleigh) con certeer je in een gigantische sporthal voor respectievelijk 8000 en 9500 mensen. Zeer en thousiaste muziekliefhebbers bovendien, waarvan velen er een urenlange reis voor over hadden om dit concert bij te wonen. Sprookjesachtig Bij zo'n snelle opeenvolging van concerten verdwijnen veel zalen vrij snel uit de herinne ring. Een gebouw als het „Fox Theater" in Atlanta echter vergeet men niet zo gauw. Een sprookjesachtige oriëntaalse fantasie, ooit eens gebouwd voor de „Ancient Arabic Or der of the Nobles of the Mystic Shrine", daarna gedurende een aantal jaren in gebruik als filmtheater, nu een belangrijk cultureel centrum in Atlanta, enkele jaren geleden net als het Kurhaus door een in tensieve „gemeenschapsactie" gered van de slopershamer. In de concertzaal waan je je ge deeltelijk in een bedoeïenen- tent, gedeeltelijk in een Moors paleis; als je naar boven kijkt zie je een mysterieuze sterren hemel (met twinkelende ster ren!). In de gangen en andere ruimten is het alsof je in een Egyptische tempel loopt. Het klinkt een beetje kitscher ig, maar het is werkelijk met veel fantasie en toch ook met smaak gedaan. Heel uniek in elk geval. Voor het overige werd een groot gedeelte van de tournee gekenmerkt door een vrijwel onveranderlijke routine; een dagprogramma van koffers inpakken en kof fers uitpakken, een busreis in de morgen en een concert 's a- vonds, weggaan van het ene motel en aankomen... in weer precies hetzelfde motel (soms neel verwarrend zoals die din gen op elkaar lijken). De kwa liteit van die motels was over het algemeen zeer voortreffe lijk (overal kleurentelevisie, glimmende badkamers en be lachelijk brede bedden, deze laatste kennelijk ontworpen voor al die onvoorstelbaar dik ke mensen die je hier ziet rondlopen). Maar de omgeving was vaak een verschrikking een woestenij van highways, ben zinestations, MacDonalds, su permarkets dit alles opge sierd met kakelbonte rekla- mes. Vrijwel nergens de moge lijkheid om even een rustig wandelingetje te maken; extra frustrerend omdat we met onze bus vaak door zeer fraaie gebieden reisden. De tocht van Atlanta naar Charlotte bij voorbeeld: een prachtige af wisseling van bossen, velden, meren en heuvels, alles in het zachte licht van de winterzon. Het weer liet zich trouwens tijdens vrijwel de hele toernee van zijn beste kant zien. We hadden het ergste gevreesd, na al die televisiebeelden van het noodweer in de VS. Maar het viel 100 procent mee. Op vele dragen konden we zelfs genie ten van een blauwe lucht en een stralende zon. Alleen had den we nogal wat plotselinge temperatuurswisselingen, soms van de ene dag op de andere een verschil van 10 graden C. Ziekte Dit was er misschien ook een van de oorzaken van dat het orkest tijdens deze reis door zeer veel ziektegevallen werd geteisterd. Ik kan me eigenlijk geen tournee herinneren waar we met zó veel gezondheid sproblemen te kampen had den. Soms beperkte het zich tot een pijnlijke keel of een natte neus, maar in veel geval len ging het om ernstiger in fecties (vaak van de heersende Amerikaanse griep). Menig orkestlid moest één of meerdere concerten verstek laten gaan; twee musici moes ten zelfs voortijdig naar Ne derland terugkeren. Gelukkig was altijd onmiddellijk goede medische hulp aanwezig. Een positieve kant bij al deze ellende was misschien dat de sfeer van medeleven en saam horigheid tijdens deze toernee zeer opvallend was. Nog nooit werd zó vaak en met zó veel belangstelling naar eikaars ge zondheid geïnformeerd (soms met de kreet waarmee je hier steevast in winkels en restau rants begroet wordt: „How are yóu today?" Een ander bekend refrein dat ook vaak in het or kest weerklonk luidt „Have a nice day!" Kortom, zoals directeur Van der Meer tijdens een korte toe spraak zei: „Ik heb nog nooit een toernee meegemaakt die in zo'n goede sfeer is verlo pen". En dat is, naast alle ar tistieke prestaties en successen, toch ook een belangrijke kant van zo'n reis. Want het is nu eenmaal één van de voorwaar den waarop goede muzikale prestaties tot stand komen... EDDO VAN DER HOOG l dt Hu tijd Opleidingsschool voor Hoger en Middelbaar Beroepsonderwijs^ Morsestraat 1. 2517 RZ 's-Gravenhage Tel. (070) 60 29 38 Direkteur: Mw. C.F.W. Coenen. uie) zaterdag 18 februari 1984* Het voorlichtingsprogramma begint om 13 uur (2) en duurt tot plm. 15 uur Wij verzorgen twee vierjarige dagopleidingen in het Hoger Beroepsonderwijs: THW (Toegepaste Huishoudwetenschappen) een brede opleiding met lessen in ekonomische. sociale en huishoudtechmsche vakken. De opleiding kent twee studie richtingen, t.w management/groothuishouding en voorlichting/ kleinhuishouding. De richting management leidt op voor leidinggevende funkties in de verzorgende dienstverlening, zoals civiele diensten in de gezondheidszorg, in het bedrijfsleven en in de gastvrijheidssector. De richting voorlichting richt zich vooral op konsumentenvoor- lichting en hulpverlening op het gebied van o.a. de woon- en leefsituatie en huisvesting. DIËTETIEK De paramedische opleiding voor diëtist bereidt de student voor op funkties op het gebied van de algemene voeding en diëtetiek. De diëtist kan werkzaam zijn in: de gezondheidszorg de voorlichting het voedingsonderzoek de ontwikkelingssamenwerking Toelatingsvoorwaarde: scheikunde in het eindexamenpakket Bij deze opleidingen staat integratie tussen praktijk en theorie centraal. Zij kennen een stageperiode van 170 resp. 150 dagen. Bij verhindering kunt u zich voor inlichtingen wenden tot de administratie, alle schooldagen van 9 tot 16 uur -i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 10