TAFEL Helft Nederlanders binnenkort „zonder godsdienst" Mgr. Bluyssen volgende week weer thuis CeicLeGotrtmil r t DEKRANT DE WERELD BUU THUIS. IÏTÏÏ71 „Ook trouwe kerkgangers wijken af van kerkelijke leer Parochieraad Luzern wil paus bij Zwitsers bezoek vragen om priesterwijding vrouw VREDESWACHT VAN FRANCISCANEN INWOENSDRECHT Bisschoppen bezorgd over plannen minister Deetman met hbo Scholtens bevrijding ii r -ACHTERGROND CeidaeSommit vrijdag 3 februari 1984 paginj Met zijn actie om paus Jo hannes Paulus II bij zijn ko mende bezoek aan Zwitser land (12 tot 16 juni) een door veel katholieke gelovigen on dertekend smeekschrift te overhandigen met het doel, wijding van de vrouw tot priester in heroverweging te nemen, heeft de parochie raad van St.-Anton te Luzern heel wat in beweging ge bracht. De parochieraad wil de tegelijk ook het priesterce libaat ter discussie stellen en stuit daarbij op verzet van de kerkelijke hiërarchie. Twee dagen na het in wijde kring gepubliceerde schrij ven, medio december vorig jaar, distanciëerde bisschop Otto Wüst van Bazel zich er al van. Hij vond wel, dat het probleem aan de orde kan worden gesteld, maar niet op een persconferentie, zoals de parochieraad had gedaan. De dertig leden tellende le- kenraad voor de zielzorg van het kanton Luzern loopt ook al niet warm voor priester wijding van vrouwen en af schaffing van het celibaat. Hij vindt alles te weinig theologisch verantwoord, vreest dat het kerkvolk er in grote verwarring door zou raken en meent, dat.het te kort aan priesters er niet door zou worden goedge maakt. De lekenraad wil een eigen brief schrijven aan bis schop Wüst, waarin wijding van „wijze en beproefde mannen" (viri probati) wordt bepleit, zodat kan worden ge komen tot versterking van het permanente diakonaat. Voorzitster Rosmarie Thal- mann-Zemp heeft samen met de vice-voorzitter van de zes tig leden tellende parochie raad inmiddels haar opwach ting gemaakt bij bisschop Wüst en zijn vicaris-generaal. Afgesproken is, dat de brief met verzamelde handteke ningen zal worden voorge legd aan de voorbereidings commissie voor het pausbe zoek, „ter overhandiging aan de paus". De theologische commissie van de Zwitserse bisschoppenconferentie zal op korte termijn een werk groep „De vrouw in de kerk" aan net werk zetten. Mevrouw Thalmann heeft gemeld, dat de raad veel re acties heeft ontvangen. „Onze actie wordt steeds als belangrijk en noodzakelijk gezien. In veel reacties is sprake van grote nood in de betrekking met de kerk. Voor die mensen werkt onze actie als bemoediging", ver klaarde zij. De „Franciscaanse samenwerking" wil op aswoensdag (7 maart) beginnen met een vredeswacht in Woensdrecht, die in elk geval tot Pasen moet duren. Wellicht zal de wacht wor den voortgezet tot Pinksteren. De organisatoren noemen het erg belangrijk samen te werken met de plaatselijke vredesbeweging. „Onze aanwezigheid in Woensdrecht kan een ondersteuning worden voor de paro chie, die zich serieus bezint op haar plaats en taak, nu Woens drecht zo onverwacht en onverhoopt in het middelpunt van de belangstelling is komen te staan aldus de organisatoren. Een aantal parochianen van Woensdrecht overweegt elke woensdagavond een vredesdienst te houden, waar de francis canen zich bij kunnen aansluiten. Voorts wordt gedacht aan stille tochten naar de vliegbasis, waar een korte wake wordt gehouden. De organisatoren overwegen van Woensdrecht uit zo nu en dan een stille (nacht)wake te houden op het Binnenhof te Den Haag, vooral als in het parlement wordt gesproken over zaken die verband houden met de plaatsing van kernwapens in Nederland. De bisschoppen van Nederland zijn ernstig bezorgd over de plannen van minister Deetman met het hoger beroepsonder wijs. Ongewijzigde uitvoering zal leiden tot een „moeilijk te verdragen uitdunning" van het r.-k. hbo. De bisschoppen hebben vooral het oog op de nota „schaalver groting, taakverdeling en concentratie in het hoger beroeps onderwijs", zo blijkt uit hun brief aan de minister. Diens be leidsvoornemens waarover dezer dagen wordt gesproken in de Tweede Kamer, zijn gericht op een efficiënter beheer en zij vragen de bewindsman niet een zodanig te staan „dat het katholiek hbo praktisch zal moeten verdwij nen". In dit verband wijzen zij op de bijzondere betekenis van peda gogische academies en de overige lerarenopleidingen. Die le veren immers de docenten aan wie in de toekomst het katho liek onderwijs in belangrijke mate zal zijn toevertrouwd. „Het voortbestaan van deze opleidingen moet dan ook zodanig worden gegarandeerd, dat zii hun gemeenschappelijke taak kunnen blijven vervullen, aldus de bisschoppen. GESTOLEN „KLEED VAN CHRISTUS" TERUGGEBRACHT Het op 13 december uit de basiliek van Saint-Denis in Argenteuil bij Parijs gestolen kleed of tuniek van Christus is onbeschadigd teruggevon den. De pastoor van de kerk heeft dit gisteren bekendge maakt. De verantwoordelijkheid voor de diefstal van de relik wie een kledingstuk, dat volgens de overlevering door Christus zou zijn gedragen voor de kruisiging werd via een telefoontje aan de krant „Liberation" opgeëist door linkse extremisten van de groep „Action Directe". Zij wilden daarmee de vrijla ting bereiken van drie gede tineerde geestverwanten. Het kleed is aan de pastoor teruggegeven onder de belof te van stilzwijgen. Hij heeft zijn aangifte van diefstal in getrokken. Volgens de over levering is de tuniek via een dochter van Karei de Grote naar Argenteuil gekomen. Het werd daar om de vijftig jaar uitgesteld, voor het laatst in 1934. Bisschop J. J. M. Bluyssen van Den Bosch maakt het naar omstandigheden goed. Een woordvoerder van het bisdom Den Bosch zei te ver wachten, dat hij volgende week in Nederland zal terug keren. Bisschop Bluyssen ligt nog in het August Clemens- ziekenhuis in de Westduitse plaats Bitburg, waar hij werd opgenomen na het verkeers ongeluk, dat hem eerder deze week overkwam. Bij het on geluk kwam zijn zuster om net leven en werd zijn zwa ger ernstig gewond. Bisschop Bluyssen heeft een gebroken neusbeen, een her senschudding en enkele klei ne verwondingen opgelopen. Bij zijn genezing zal hij geen nadeel ondervinden van de hartkwaal die hem in decem ber 1983 tot zijn ontslagaan vrage als bisschop van Den Bosch noopte, aldus de woordvoerder, die nog mee deelde, dat het Vaticaan de ontslagaanvrage van mgr. Bluyssen nog niet heeft aan vaard. Het kathedrale kapit tel is daarom- nog niet bijeen kunnen komen om een voor dracht voor de nieuwe bis schop op te stellen. Korte metten Griekse vredesbeweging zul len vertegenwoordigers van de grote Westeuropese, Ame rikaanse en Canadese vredes bewegingen van 6 tot 9 fe bruari in Athene bijeenko men met vertegenwoordigers van Oosteuropese vredesor ganisaties. Gesproken zal worden over de vraag hoe Europa kernwapenvrij ge maakt kan worden en wat de bijdrage daartoe is van even tuele kernwapenvrije zones in de Balkan, Centraal-Euro- pa en de Scandinavische lan den. De conferentie, die wordt toegesproken door de Griekse premier Papandreoe, zal worden bijgewoond door politici en geleerden uit vele landen. Uit Nederland zullen deelnemen B. ter Veer, M. J. Faber en W. Bartels (IKV), N. Schouten (Stop de N-bom), mevr. A. van Melle (Vrouwen voor Vrede), M. van Traa (PvdA) en prof. H. Tromp (Polemologiscn Insti tuut Groningen). De Raad van Kerken in Nederland vreest, dat uitvoe ring van het met Marokko gesloten cultureel akkoord zal leiden tot ongewenste toe standen op het gebied van het onderwijs. Een deel van de Nederlandse autonomie op onderwijsgebied dreigt via artikel 5 in dat akkoord uit handen te worden gegeven, „een novum in onze geschie denis", vindt de raad, die in een brief aan kamerfracties en betrokken commissies zegt te vrezen, dat de Marok kaanse overheid mede zal be palen hoe het onderwijs aan Marokkaanse onderdanen in Nederland gestalte zal krij gen en door wie dat zal wor den gegeven. De raad vreest, dat op deze wijze geen recht kan worden gedaan aan het feit, dat er binnen de Marok kaanse gemeenschap ver schillen van inzicht bestaan. „Het is niet denkbeeldig, dat dit zou leiden tot een hache lijke verscherping van de te genstellingen". Schrapping van het artikel acht de raad dan ook gewenst. Er is zoveel kritiek uit ei gen gelederen gekomen op de voorgestelde herstructure ring van het Humanistisch. Verbond, dat het hoofdbe stuur zich genoodzaakt heeft gezien het al aangekondigde buitengewoon congres ter be spreking van de reorganisa tie, uit te stellen van 18 fe bruari tot 26 mei. De onder nemingsraad en de hoofden van dienst van het HV heb ben ernstige kritiek op de voorstellen, die zij „onaan vaardbaar en onuitvoerbaar" noemen. Er zou te weinig re kening zijn gehouden met de bestaande bevoegdhedenre- geling, ook zou de relatie tot externe subsidiegevers zou worden verstoord en er werd gevreesd voor ongelijkheid tussen hoofden van dienst. Het kamerlid Jan Nico Scholten ziet het helemaal zittijd Hij liet gisteren weten zich bevrijd te voelen van het ClLr de partij die hij eind vorig jaar samen met zijn collega DLj0, man de rug heeft toegekeerd. Hij ziet zó reikhalzend uit n^ep de bijeenkomst met zijn sympathisanten morgen in Ede, fees hij die terloops met „de Tuin van Eden" vergeleek. Aan i zj. paradijselijke toekomstverwachtingen zal de uitslag van recente NIPO-enquête niet vreemd zijn. Zo'n elfhond^ he mensen kregen de volgende vraag voorgelegd: Als de kamit leden Scholten en Dijkman samen een eigen partij zoudrkt gaan vormen en ze zouden meedoen aan de verkiezin^ote voor de Tweede Kamer, zou U er dan op stemmen? Eir hoor, zo'n 3,3 procent van de ondervraagden liet weten 6 zeker op het duo te zullen stemmen. Daarop is vervolgens! conclusie gebaseerd, dat Scholten en Dijkman op vijf zei in de Tweede Kamer kunnen rekenen. En De feiten hebben al meerdere malen uitgewezen, dat 1 verstandig is de uitkomst van opinieonderzoeken met a grove korrel zout te nemen. Wat zou bijvoorbeeld de tl komst zijn geweest als de ondervraagden uit een lijst van a bestaande partijen plus Scholten/Dijkman een keuze hada^ moeten maken? Het zou ons niet verbazen, sterker we wei--® vrijwel zeker, dat bij zo'n vraagstelling de aanhang vc Scholten en Dijkman aanmerkelijk geringer zou zijn gewe^jp) Het NIPO-onderzoek gaf ook antwoord op de vraag wjckt Scholten en Dijkman hun stemmen vandaan zouden haljrg waar hebben de ondervraagden de vorige keer op gestenÖ.0( Uit die antwoorden blijkt dat „de aanhangers" van de tian ex-CDA'ers zich kennelijk geen goed beeld hebben gevorti 1 van wat zij met de eventuele nieuwe partij moeten beginnortj Twee derde deel komt van de linkse partijen, een zesde dèlle komt van het CDA en een ander zesde deel komt zelfs vld voormalige VVD-stemmers. Geen aanhang die duidt op end groep van de bevolking, die echt een christelijk en evanfnir lisch geïnspireerd alternatief voor het CDA zou nastreveoet d SCHOLTEN heeft eerder gezegd, dat hij het oprichten V een eigen partij eigenlijk een verdergaande versnippen"™"" van politieke krachten vindt. De cijfers over de herkoHj^T van zijn „aanhang" duiden daar ook op: die werd gesprq^ keld uit het hele politieke krachtenveld en kwam vooral SF links vandaan. Daarmee zouden Scholten en Dijkman, eve als de EVP, gewoon een nieuwe loot worden aan de ve kleurige stam van klein-links in de Tweede Kamer. E weinig aanlokkelijk perspectief voor het duo. Turkse linzensoep i en brood met knoflookboter appelkwark vegetarisch Nodig voor twee personen: 175 g linzen, 7,5 dl water, 1 grote ui, 1 lepel olie, 125 g winterwortel, 150 g knol selderij, 1 groentebouillon tablet, 15 g margarine, 15 g bloem, 2 dl melk, 1 ei erdooier, zout, ketumbar, peper, ketjap; Bruin (stok)brood, circa 30 g boter, klein teentje knoflook, selderijzout; 225 g kwark, 1 flinke si naasappel, 1 appel, 1 eiwit, 25 g suiker, basterdsuiker naar smaak, oranje limo nadesiroop of jam. Was vanavond de linzen een keer en zet ze met het water weg. Kook de linzen morgen, in het weekwater, in een half uur bijna gaar. Fruit de fijngesneden ui goudgeel in de olie en bak vervolgens al omscheppende de grofge- rasp te wortel en in blokjes gesneden knolselderij even mee. Doe er de linzen met het kooknat en het bouillon tablet bij en laat de soep nog tien minuten koken. Smelt vervolgens de margarine in de pan waarin de linzen zijn voorgekookt, roer er de bloem door en dan in ge deelten onder steeds roeren bijna alle melk. Roer het restje melk even stevig door de eierdooier, schep bij dit mengsel wat van de hete saus en meng het dan met de rest van de saus. Roer ver volgens de soep door de saus en maak haar op smaak met zout, ketoembar, peper en ketjap. Meng zachtgeroerde boter met geperste knoflook en selderijzout, besmeer er sneetjes brood mee en geef die bij de soep. Rasp de geschilde appel grof, meng er direct sinaasappel sap door en vervolgens de kwark. Klop het eiwit stijf, voeg al kloppende de suiker (met kleine beetjes) toe en schep het door het kwark- mengsel. Maak het geheel op smaak af met basterdsuiker en gebruik limonadesiroop of jam als garnering. JEANNE Is West-Europa nog christelijk? Om een antwoord te vinden op ondermeer deze vraag werden in het voorjaar van 1981 ruim 12.000 mannen en vrouwen boven de 18 jaar geïnterviewd in negen West europese landen: Italië, Spanje, Frankrijk, West-Duitsland, Bel gië, Nederland, het Verenigd Ko ninkrijk, de Republiek Ierland en Denemarken. De, toevallige ge kozen, personen werden onder vraagd over hun normen en waarden op vier levensgebieden: godsdienst en moraal; huwelijk en gezin; het werk; het sociaal politieke domein. Verantwoorde lijk voor het project is een groep Westeuropese onderzoekers die de sociale wetenschappen beoefe nen en die samenwerken onder de naam European Value Sys tems Study Group. Vorig jaar publiceerden zij een samenvatting van de resultaten die het onderzoek had opgeleverd voor de negen landen samen. Daaruit kwam naar voren dat we ons werelddeel in meerdere op zichten inderdaad nog altijd christelijk mogen noemen. Op de vraag of men zich als een gods dienstig iemand beschouwde bij voorbeeld, reageerde in alle ne gen landen de meerderheid van de geënqueteerden met een be vestiging. Alleen Italianen spron gen, met 83 procent, duidelijk uit het algemene beeld. Op een bij eenkomst op de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in Heer len gaf de Tilburgse socioloog prof. dr. R.A. de Moor, een van de initiatiefnemers van het pro ject, vanmiddag een nadefe toe lichting op de resultaten voorzo ver ze op Nederland betrekking hebben. Prof. Dp Moor: „ledereen stelt als het ware zijn eigen waardepatroon sa- Prof. dr. R.A. de Moor concludeert uit onderzoek: liet |ew ilaa „01 fID gin HEERLEN Van de Nederlanders tussen de 18 en de 24 jaar zegt 47 procent geen godsdienst te hebben. In de. leef tijdscategorie 25-34 jaar bedraagt dit percentage 45. In de categorie 55-64 jaar verklaart 26 procent zonder godsdienst door het leven te gaan. Prof. dr. R.A. de Moor wees er vanmiddag op dat Neder land, onmiddellijk gevolgd door Frankrijk en op verde re afstand door België, het meest „ongodsdienstige" land van West-Europa is. „Zet de ontwikkeling zich door", zo voorspelde de so cioloog, „dan rekent binnen afzienbare tijd de helft van de volwassen Nederlandse bevolking zich niet meer tot een geïnstitutionaliseerde godsdienst". Veel mensen die zich nog wel tot een godsdienst reke nen, zo wordt door de onder zoeksresultaten bevestigd, hebben het vertrouwen in de (protestantse of katholie ke) kerk goeddeels verloren. Vindt u dat de kerk goed re ageert op morele problemen en noden van de individuele mens en op de problemen rond het gezinsleven?, zo werd ondermeer gevraagd. Slechts een kwart van de Nederlanders reageerde be vestigend. Vindt u dat de kerk goed reageert op de geestelijke behoeften van de mens?, zo luidde een andere vraag. Hierop antwoordde een derde van de Nederlan ders met ,ja". Moraal Wat het terrein van de mo raal betreft, zo is uit het on derzoek naar voren geko men, hoort Nederland over het algemeen tot de meest „permissieve" (tolerante, vrijzinnige) landen van Eu ropa. Echter niet op alle ge bieden. Ten aanzien van abortus bijvoorbeeld is de „gemiddelde opvatting" van de Nederlander minder tole rant dan de gemiddelde op vatting van alle Europeanen samen. De onderzoekers for muleerden hun vraag zó, dat de geïnterviewden moesten antwoorden onder welke voorwaarden zij abortus ge oorloofd achtten. „Als de ge zondheid van de moeder be dreigd wordt", vond 87 pro cent van de Nederlanders een aanvaardbare reden voor abortus. „Als het kind waarschijnlijk met een licha melijke handicap wordt ge boren", meende 66 procent. „Als de vrouw niet ge trouwd is", vond 24 procent. „Als een getrouwd stel geen kinderen wil", was volgens Huwelijk Ook het onderzoek naar de waarden en normen rond het huwelijk leverde interes sante bevindingen op. Vaak wordt immers gedacht dat het huwelijk niet meer die stabiele samenlevingsvorm is die als „hoeksteen van de samenleving" kan worden aangemerkt. Het grote aan tal echtscheidingen en het „samenwonen buiten het huwelijk" lijken daarop te wijzen. In werkelijkheid echter verzet de overgrote meerderheid van de Neder landers, namelijk 78 procent, zich tegen de opvatting dat het huwelijk een verouderde instelling zou zijn. De overi gen vinden het huwelijk wèl verouderd. Nederland wijkt hierin niet af van de meeste andere landen. Alleen in Frankrijk (29 procent), Spanje (23 procent) en Italië (21 procent) is het percenta ge mensen dat deze samenle vingsvorm verouderd vindt, noemenswaard hoger. Begrijpelijkerwijs wordt deze opvatting heel vaak aangetroffen onder mannen en vrouwen die gescheiden zijn; onder hen die onge huwd samenwonen; en on der personen die voor volle dige sexuele vrijheid zijn. Opmerkelijk is echter dat 72 procent van de voorstanders van volledige sexuele vrij heid toch de uitspraak „het huwelijk is verouderd" van de hand wijzen. „Dit doet vermoeden", aldus prof. De Moor, „dat aan het huwelijk ook dan een betekenis wordt toegekend, wanneer mono game sexuele relaties niet als norm worden aanvaard". De nog steeds grote beteke nis van het huwelijk blijkt ook hieruit dat van de on dervraagde Nederlanders slechts 4 procent bleek sa men te wonen. Niet meer dan 3 procent leefde geschei den. Ómdat het percentage huwelijken dat wordt ont bonden veel hoger ligt, moet dit betekenen dat het me rendeel van de gescheiden mannen en vrouwen op nieuw trouwt. Overigens wordt de onont bindbaarheid van het huwe lijk, zoals beleden door de katholieke kerk nog maar nauwelijks aanvaard. Slechts 8 procent van de geïnter viewden wees alle tien door de onderzoekers opgesomde mogelijke redenen voor een echtscheiding van de hand. Bom-moeders Voor de overgrote meerder heid van de Nederlanders vormt het huwelijk nog steeds de weg naar een ge zin. Dient het dat naar hun morele overtuiging ook voor anderen te zijn?, zo wilden de onderzoekers weten. Daarom stelden ze de vraag hoe men staat tegenover de Bewust Ongehuwde Moe ders, in de wandeling BOM- moeders genoemd. De vraag luidde aldus: Als een vrouw een kind wil hebben dat ze als moeder alléén wil opvoe den omdat ze geen vaste re latie met een man wil, keurt u dat dan goed of keurt u dat af? Slechts 39 procent antwoordde: dat keur ik af; 23 procent zei: dat hangt er van af; 31 procent zei: dat keur ik goed. Opmerkelijk hierbij is ook dat 1 op de 3 Nederlanders die veelvuldig deelnemen aan kerkelijke vieringen, de BOM-moeders niet of niet zonder meer ver oordelen. Volgens prof. De Moor lijkt het erop dat de opvattingen over het „bewust ongehuw de moeder-zijn" meer een houding van verdraagzaam heid weerspiegelt dan de overtuiging dat daze gezins vorm even goed is als de ge bruikelijke. Daarbij wijst hij erop dat 81 procent van de Europeanen en 74 procent van de ondervraagde Neder landers van mening is dat een kind, om gelukkig op te groeien, een thuis nodig heeft, met zowel een vader als een moeder. WILLEM SCHEER HEERLEN „Er zijn heel veel trouwe kerkganger1160 die zichzelf traditioneel katholiek voelen en die niette^ min zeggen: volgens mij is abortus in de meeste geva^de[ len volledig geoorloofd, ik ben niet tegen euthanasiird en ook niet tegen echtscheiding". n c er 1 Dit voorbeeld geeft prof. dr. R. A. de Moor ter illustratie van een conclusie die hij uit het „waarden- en normenonderzoek" if.zl§ West-Europa heeft getrokken en die hij zelf erg frappant vind|ive Die conclusie is dat er, anders dan pak weg 25 jaar geleden, naiilec welijks nog verband bestaat tussen de geloofsopvattingen die ié mand koestert en de morele opvattingen die hij er op na houd' „Er bestaat nog wel énige samenhang",, verduidelijkt hij. „Al iemand zegt in geloofszaken een traditionele katholiek te zijn, i de kans dat hij tegen abortus is groter dan wanneer het om ie mand gaat die zegt niet meer traditioneel gelovig te zijn. Maa erg véél groter is die kans niet. Heel veel mensen die zeggen wé in een persoonlijke god, de hemel en de hel te geloven, blijke^j i morele opvattingen te hebben die haaks op de kerkelijke lee staan". Ook tussen godsdienst en moraal enerzijds en politieke opvattin g gen anderzijds bestaat vandaag de dag maar een heel zwak vemcx band. Prof. De Moor: „Als je van iemand weet dat hij tegen eui hanasie en abortus is en je denkt op grond hiervan te kunne voorspellen dat hij in politiek opzicht ook wel traditioneel gec riënteerd zal zijn, dan zal je je in de meeste gevallen vergisser Het onderzoek wijst uit dat er wel sprake is van een lichte ter dens dat „traditioneel op het ene gebied" samen gaat met „tradi tioneel op het andere gebied", maar meer dan een lichte tenderf is het ook niet. Dezelfde (bijna) afwezigheid van samenhang hebben de ondeiH zoekers waargenomen tussen bijvoorbeeld iemands beroep e^P zijn sociaal-politieke oriëntatie, iemands (on)godsdienstigheid ei zijn opvoedkundige opvattingen enzovoort. Nai „Vroeger", zo weet prof. De Moor uit oudere onderzoekingen. „was dat heel anders. Vroeger kon je met grote mate van waai" schiinlijkheid voorspellen: als iemand een goeie katholiek is, daPos heeft hij op moreel gebied dat bepaalde samenstel van opvatting gen. Als iemand tot die welomschreven beroepsgroep hoor heeft hij de specifiek daarbij horende opvattingen omtrent d opvoeding van zijn kinderen. Met andere woorden: je kon be paalde waardepatronen en subculturen onderscheiden. Nu is d^Sti vrijwel niet meer mogelijk. Typische arbeidsculturen of hoge inkomensculturen tref je in West-Europa niet meer aan. Oo een duidelijk verschil in opvattingen tussen mannen en vrouAd wen is nauwelijks nog aanwijsbaar". L Achtergrond hiervan is volgens de socioloog dat de ideeën ePa invloeden waaraan we in deze moderne tijd bloot staan, tot grotfTel hoogte voor iedereen dezelfde zijn. „Dat betekent dat nu iede individu een eigen keuze moet maken uit de verschillende 1 vensoriëntaties die hem worden aangeboden. Iedereen stelt a|Le het ware zijn eigen waardepatroon samen. Dat betekent wee dat onze cultuur wordt gekenmerkt door een toenemende na druk op individuele zelfbeschikking en een toenemend kritischf houding tegenover gezag en traditie". j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2