Belgische pater op zoek naar afrit voor rustiger leven „staats gevaarlijk' cel in ZATERDAG 21 JANUARI 198- HAAG Nederlandsta- W(popmuzièk was tot voor een zorgenkindje in ons Hoewel de hitlijsten de te maanden worden over- erdd met Nederlandstalige vtk van groepen en zan- jn l zoals Doe Maar, Druk- ,4 De Frank Boeijen Het Goede Doel, An- wflazes en Hans de Booy, den de eerste Nederlandse Muzikanten van mening vethze taal niet geschikt was oucrock roll. Het resultaat j te oubollig, te stroef, te terig. Er werden in het landden wel diverse pogin- ^w^ndernomen en een enke- Pellvist zelfs door te dringen e top, maar de spoeling dun. Als het al om een I a <ng, dan was dat meestal jluisterliedje zoals „Ritme ||ide regen" van Rob de Daarom ook hielden de te Nederlandse groepen osiin de jaren zestig bij de k 2 klse taal. Ofschoon het 73| sommigen moeilijk was 'Engelsman" over te ko- klonk het toch altijd be- an het vol harde klanken ïriéde Nederlands. :s jfeden om Engels te gaan zin- II "Jas de gedachte na een door- e' in eigen land, een kans te uitgebracht te worden in 1 °%nd of Amerika. Natuurlijk °r 4n de platenbazen er net zo "unmaar hoeveel groepen lukte Hvend succes te boeken in het taJ"tfland? Herman Brood, The 7."2h Earring en Gruppo Sporti- '*1* chten even aan een interna- larH doorbraak ruiken, maar het enier niet echt van. Eén Neder- groep lukte het in de inmid- SJJjfentwintigjarige popmuziek- 1 S%denis de eerste plaats van de ensfte Hónderd" van Amerika te ïn' en. Dat was Shocking Blue 0WIf enus", maar voor de Ameri- 'is SSEL Is hier sprake fen dwaas? Van een zon dig, die op handen en over het Belgische {ebpk kruipt om met gele p n doodskoppen aan te ihojen of afbakeningen voor veraden? Nee, hoewel de raatiteiten hem in hun bange en zien opdraven als een ^rlijke gek, constateer ik getikts aan hem. Luc iar*^ylen, pater jezuïet, j 7-1 alleen maar op zijn ei- 18-2 onconventionele wijze 13-het leven. Hij vecht zich ware dood voor dat le- 13-31 aêra gesl|nou Saat om een verknoeide sieklijd, de zucht naar prestaties iu (Vrijheid van een fietser. „We mze£llemaal op de autosnelweg", 35_3|j, „het wordt tijd dat we de *16 P Saan zoeken naar een rus- 3.9&ven. En vanwege deze filo- jjen ik in België staatsgevaar- x33 7x|aarlijk in elk geval dat men Ig.jester op 21 december als ener 6406 in het gevang, cel 0p!ooide, waaruit hij pas na je sjjaar ontslagen werd na een am staking, die hem acht kilo e p maakte. Het was echter de >-40!ln8 bem te „ketenen" tot 20 <34 ^rsteylen (56) kreeg, zoals dat stefijn roeping op 5 april 1943 43 een hevig bombardement op 33f- ..We waren met vijf 6. 3es We z'Jn a^e v'jf priester 8-33?en- En gebleven". Verstey- nl6 bet geijkte patroon. „Ik .j9 E> mijn vierendertigste afge- 32-f^ jezuïet, ik had filologie, «41 Jeerte en theologie gestu- -34 icn 'b bereidde me voor op 6i.rarenbestaan vanuit het ge- 16-l'jkloosterleven dat ik al ken- ;fa Verlatenheid van het school- 2-8 f verzucht hij nu. En: ;-141 niet vreemd dat honderden £n zelfmoord plegen. Ik ben op jgaan nadenken. Waarom, 7 j^k, moet een klas zich altijd 2^n ah tijdens een veldloop tijd een eerstaankomende? Is het niet beter uit te gaan van een expeditie-model. Het samen uit, sa men thuis?" En dat bleek het begin te zijn van pater Lues veldtocht te gen het vanzelfsprekende leven. „We zijn met ouders gaan samen werken. We hebben gezegd: we ne men vakantie als we allemaal klaar zijn en niet als de maatschappij dat wil. We trokken ons terug in een oude brouwerij, leerlingen, ouders, we discussieerden. Dat was dertien jaar geleden en eigenlijk het eerste begin van de Groene Beweging in Vlaanderen". Oorlog Ja, op ecologisch gebied verdiende hij ook zijn sporen. Hij verzette zich met hand en tand tegen de aanleg van een kanaal, hij schreeuwde het uit tegen de kern energie, tegen opnieuw geasfalteer de verkeerslinten op de plaats van groen. Hij zal al die onderwerpen, die het leven sterk beïnvloeden, niet vergeten, maar voorlopig richtte hij de laatste tijd veel aan dacht op de fiets. „Er wordt per dag in België één kind doodgere den", zegt hij. „In ons land worden per jaar 2,7 maal zoveel kinderen tussen acht en achttien jaar doodge reden als in Nederland. Je mag Wallonië niet eens meetellen, want daar wordt niet gefietst. Is het geen schande? Dat is oorlog". Pater Luc bedacht dat er heel wat voor moet komen kijken om een fietser willens en wetens aan te rij den. De fiets is dus een wapen, be sefte hij. En dat leidde tot de eerste Groene Fietsenmanifestatie op de Grote Markt van Antwerpen in 1973, toen meer dan vijfduizend fietsers de autoriteiten wezen op hun rechten als weggebruikers. „We bleven inmiddels, de immer- getrouwen en ik, traditioneel stemmen. Ik stemde dus christelijk, dat begrijp je. Intussen stemmen we alleen nog maar op betrouwba re kandidaten. Maar binnen het onbetrouwbare geheel dat de partij is, kun je daar ook niet mee uit de voeten". Hij haalt de schouders op. In de koude ruimte, midden in de Marokkanenwijk van Antwerpen, waar Versteylen een paar uur per week met zijn „discipelen" bijeen komt, wordt eenstemmig geknikt. Door de man die dagelijks het ar chief bijhoudt, door de vrouw, die de post behandelt, door de vrouw die allerlei andere klussen doet, door de man van de elektriciteit die even binnen komt wippen („Hij vertegenwoordigt de kerncentra les") en door enkele anderen die zomaar binnen komen. „Dag Luc, goed je te zien na je avontuur in de cel". Politiebezoek Luc wijst om zich heen: „We heb ben een speciale democratie. De wille-we-eens-democratie. We zijn links, maar niet marxistisch. We zijn gelijk een feest dat mislukt en waarop er altijd een paar zeggen: zullen we dansen of zullen we een goochelaar halen. De Belgische staat vindt onze democratie gevaar lijk. We krijgen plotseling bezoek van de politie, onze telefoon wordt afgeluisterd. Een zoon van een van ons belde eens van hieruit een La tijnse les door naar een vriend. Prompt zei iemand van de geheime dienst twee dagen later: wat krij gen we nou, vergaderen jullie in het Latijn?" Terug naar de fiets..'„We zijn het meest kinddodende land ter we reld. Op punten, waar kinderen doodgereden werden, tekenden de Groene Fietsers doodskoppen om de autoriteiten te wijzen op het ge vaar dat daar loerde. Op 12 juli 1982 trokken de Groene Fietsers een strip op het kruispunt van de Jan van Rijswijcklaan en de Jan de Voslei in Antwerpen om aan te to nen dat er een fietspad hoort. De Groene Fietsers werden opgepakt, Antwerpen diende een klacht in, trok de klacht weer in, maar de Of ficier van Justitie ging met de zaak door. „Als je als priester een recept wilt hebben voor een zekere ver oordeling dan kun je dat krijgen", zegt Versteylen. „Je moet iets doen dat niet mag, je moet een lompe rechter hebben en een godsdienst hater als procureur. Dat recept was op mij van toepassing". Hoewel pater Luc het mooiste alibi van zijn leven had toen het fietspad in Ant werpen werd geschilderd -r- hij preekte op dat moment in zijn kerk nam hij de schuld op zich. Hij werd veroordeeld tot een boete van 6.000 frank. „Er kon niets ver beurd verklaard worden", zegt hij, „want ik bezit niets. Bovendien stond de gehele orde achter me. Ik ben dus het gevang ingegaan. De minister van justitie wilde me met een ontslaan. Maar dat gaat zo maar niet. Je kunt niet iemand te gen zijn zin in uit de gevangenis ontslaan. Ik besloot in het tijdperk van eten en drinken, de kerst- en oudejaarstijd, in hongerstaking te gaan. want ik wilde het idiote van de situatie aan het licht brengen. Ik vecht voor het recht van een een voudig bestaan. Nog voor ik achter slot en grendel moest, werd een vriend van me doodgereden door een dronken vrachtwagenchauf feur en ik zou niet gedaan kunnen krijgen dat men meer voor de fiet sers gaat doen, meer voor de zwak keren in het verkeer? Ik heb op de dag van mijn opsluiting ook nog geholpen bij de eerste boomplan ting van het langste en smalste bos van België, de nutteloze midden- strook van de E10 tussen Antwer pen en Brussel". Als pater Luc als gevangene num mer 6406 in cel 190 van de Ant werpse gevangenis alles weigert behalve water, breekt er enige pa niek uit onder de ministers die te maken hebben met de problemen rond de priester. Ze zijn op kerstre ces en niemand weet wat voor hoopvol teken ze Versteylen, zoals hij eist, zouden moeten geven. Ze hadden ervaring met de priester, die al eens een hongerstaking had ■aangewend om de aanleg van een parkeerplaats in Antwerpen na dat een kind was doodgereden te verijdelen en met succes. Ver volgens had hij gedurende vijftien dagen voedsel geweigerd tot de bulldozers zich verwijderden uit de buurt van een straat die tegen de grond had gemoeten. Uiteindelijk werden pater Verstey len beloften gedaan, die zijn eetlust terugbrachten en zijn vrijlating be werkstelligden. Hij is weer vrij en zal „het systeem" blijven dwingen te twijfelen aan de vanzelfspre kendheid. „Ik heb makkelijk pia- ten", zegt hij verontschuldigend te gen zijn gehoor in de nog steeds ijs koude kamer in het hart van de Antwerpse Marokkanenwijk. „De rol van een priester is meer te kun nen doen en meer te kunnen zeg gen dan een ander. Ik heb geen baan tc verliezen, ik heb geen ge zin. Een huisvader kan toch geen gevangenisstraf riskeren? Ik wel". AAD JONGBLOED Volle zalen Zijn het in Engeland vooral jonge groepen, die volle zalen trekken, in Nederland gaat het om muzikanten van rond de dertig met vaak een heel lange carrière achter zich. die het jonge popvolk aan zich binden. Henny Vrienten van Doe Maar bij voorbeeld speelde ooit bij Boude- wijn de Groot (hij zong er ook tweede stem) en schreef jarenlang (voor veel geld) schlagers. Het pro bleem met deze muzikanten is dat ze blijven putten uit het muzikale verleden dat ze kennen. Hierdoor is er ook nü nog geen sprake van een eigen NL-pop. De basis van de muziek blijft afkomstig uit het bui tenland: rock, reggae, rhythm blues en funk. Waarschijnlijk is er een tweede generatie Nederlands talige popmuzikanten voor nodig om daar verandering in te brengen; de jeugd die nu nog fan is. Blijvend fenomeen Met de komst van lokale radiosta tions, die de piraten moeten ver vangen, is er een goede kans, dat Nederlandstalige popmuziek een blijvend fenomeen wordt en niet de eendagsvlieg waar sommigen voor vrezen. Met het creatieve dal waarin vooral Amerika zich mo menteel bevindt (er staan daar on gelooflijk veel Engelse groepen in de hitparade) heeft de Nederlands talige rock een goede kans te over leven omdat de buitenlandse con currentie minder is. De momenteel noodlijdende platenmaatschappijen in ons land zijn bereid groepen on der contract te nemen en de kwali teiten van Nederlandstalige teksten en muziek lijken met de dag te groeien. Bovendien is er een bind middel tussen de luisteraar en de maker, namelijk de Nederlandse taal. Hierdoor kunnen woorden boeken in de kast blijven staan. En zo kan het ontspanningselement dat muziek biedt volledig worden benut. HANS PIËT Foto; Pator Vorsteylortt „Een butsvador kan toch geen gevangenisstraf riskeren? tk wet", kanen behoort die groep tot de eendags vliegen, want deze mijlpaal werd nooit meer door Mariska Verus Co geëve naard. Het gebruik van de Engelse taal werd door veel Nederlandse groe pen verklaard met: „I want you" klinkt beter dan „Ik wil je". Boven dien leent het Engels zich uitstekend voor puntige zinnen. In het Nederlands heb je al tijd meer woorden no- j en past de rijmela rij veelal niet op de muziek. Helemaal on gelijk hadden ze na tuurlijk niet. Vandaar dat de rijmschema's door groepen als Het Goede Doel zijn losge laten en losstaande zin nen, die passen in de structuur van de mu ziek, het verhaal ver tellen. Zangers als Bou- dewijn de Groot, die in ons land geregeld de hitparade wist te berei ken, zongen ook geen echte rock roll. Het waren ballades. Zolang je in dat stramien schreef of je tot de Neder landse schlager beperkte (Corrie de Rekels) was er met het Neder lands niets aan de hand. versum langzaam wak ker begon te worden. De eerste Nederlands talige groepen uit de nieuwe stroming klon ken muzikaal wat on wennig, zongen wat té veel binnensmonds omdat ze niet „Ik hou van jou" durfden te zingen, maar er kwam schot in. De platen maatschappijen die uit het hele punkgebeuren ook hun graantje wil den meepikken, begon nen driftig met con tracten te zwaaien (die vaak slechts voor een single waren). Stroming Disc-jockeys Bij veel disc-jockeys en program mamakers leefde in de jaren zestig en begin jaren zeventig het gevoel dat het Nederlandstalige werk niets was, dat de luisteraar of kijker daar niet op zat te wachten en veel lie ver duur betaalde buitenlandse gas ten wilde zien optreden. In veel ge vallen hadden ze wat de kwaliteit van het Nederlandse materiaal be treft gelijk. Er werden vaak kneu terige teksten gezongen en de ge luidskwaliteit liet te wensen over. Dat laatste had te maken met de afzetmarkt. Nederland is nu een maal een klein land (het Engelstali ge gebied is vele malen groter). Kwaliteitsverschil Daarom ook werd er minder geld uitgegeven voor Nederlandstalige produkten. Het gevolg was dat ze qua geluidskwaliteit schril afstaken bij wat er in het buitenland en dan met name Engeland en Amerika op de plaat werd gezet. Nederlandse grammofoonplaten hadden veelal een holle, lege klank, die ook werd veroorzaakt door de studio's, die technisch niet zo geoutilleerd wa ren als de buitenlandse. Muziek in Nederland stond gelijk aan hobby isme. Ouders dachten er in elk ge val zo over. Veel vaders en moe ders raadden hun „muzikale" kin deren dan ook aan vooral een vak te leren en hun school af te maken. Door het kwaliteitsverschil tussen onze produkten en die uit het bui tenland lieten programmamakers de singles en elpees uit eigen land links liggen. Bovendien gebeurde er niets origineels, de bestaande Nederlandse muziekcultuur, als zou die in ons land bestaan, bleef on aangeroerd. Peter Koelewijn mag dan bij de eersten horen die Neder landstalige rockmuziek zong, zijn nummers waren toch gebaseerd op de rock roll van Chuck Berry, luister maar naar „Kom van dat dak af".' Punk Een van de goede kanten van de punk-periode was, dat er in ons iand een nieuwe stroming Neder landstalige groepen ontstond. Ten slotte was een van de achterliggen- i korte zinnetjes, die uitgroeien tot pakken de gedachten van de punk dat ie dereen muziek kon maken. Tegelij kertijd was een opgang merkbaar van de reggae en ska-muziek, die in Europa eindelijk grond onder de voeten gingen voelen, mede dank zij het succes van The Police uit Engeland. Bovendien stortte de markt voor grote Nederlandse groepen in elkaar. Er werd weer meer regionaal gedacht. Als muzi kant moest je je in eerste instantie waar maken voor een klein pu bliek. Rocktempels als Paradiso in Amsterdam, de Exit in Rotterdam en andere jeugdclubs floreerden en vochten om de beste groepen. Als het eigen land dan toch het belang rijkste is dachten veel groepen dan kunnen we net zo goed in het Ne derlands zingen. De inmiddels tot een gigantisch aantal aangegroeide piratenstations pikten de Neder landstalige platen op, terwijl Hil- Veel groepen overleef den de stroming niet. Ze hebben er echter wel voor gezorgd dat Nederlandstalige pop muziek niet meer is weg te denken. Hoewel de eerste groepen voor al successen behaalden omdat ze Nederlands talig waren, groeide het besef dat de taal heel goed bruikbaar was. Muzikanten kregen door hoe een popsong in elkaar moest zitten en dat die sterk moest leunen op één bepaalde kreet. Vooral de reggae en ska leenden zich uitstekend voor Nederlandse woorden. „Het ska-ritme is ideaal en het swingt altijd", zegt Ernst Jansz van Doe Maar. Deze groep, die The Beatles van de Nederlandstalige muziek genoemd mag worden, maakt gebruik van korte zinnetjes, die uitgroeien tot pakkende refreinen. Daarmee ver overden de muzikanten onder lei ding van „ladykiller" Henny Vrienten Nederland, met in hun kielzog groepen als Het Goede Doel, Toontje Lager, Bloem en vele andere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 19