Tien keer Willink in het Stedelijk Museum Opnieuw aantal musea geslotef^1 onder druk kunstenaarsacties VOLGEND JAAR EEN GROTER HUIS. DIE VOORDELIGE DRAAIBANK STAAT NU MISSCHIEN AL IN DE KRANT. KUNST CaidMiQowuvnt WOENSDAG 14 DECEMBER 1983 PAG1 AMSTERDAM Om lang bij stil te staan, bij zo veel raffinement en vak manschap. Dat geldt voor de tien schilderijen van de op 19 oktober overleden schilder Carel Willink, tot en met 1 januari te bezich tigen in zaal 210 van het Stedelijk Museum in Am sterdam. Niet ten onrech te wordt hij een van de belangrijkste hedendaagse Nederlandse schilders ge noemd. men kan moeilijk om zijn werk heen. dat ook in werk van kleinere omvang monumentaal ge stileerd is. En dat geldt niet alleen voor zijn land schappen, maar ook voor zijn „Jobstijding" van 1932 en zelfs voor de „Baski- sche boer" uit 1928. Het monumentale van zijn werk ligt niet alleen in de keuze van zijn onderwerpen, maar ook in de wijze waarop hij met licht strooit en speelt en in de verfijnde kleurscha keringen. al valt de verfijning ervan niet onmiddellijk op. Overigens is van „Tuin in de winter" alleen een fotografi sche afbeelding te bezichtigen; het origineel is tot 18 decem ber uitgeleend. Hoewel Willink op een vaste eigen plaats in dit Stedelijk Museum had gehoopt, heeft het museum met deze exposi tie op boeiende wijze eer be wezen aan Willink, die mis schien minder de aandacht had getrokken als hij. niet ge trouwd was geweest met de nogal opvallende Mathilde. Cucci Wie Willink opzoekt, kan moeilijk het oogverblindende werk van Enzo Cucchi vermij den. in de zalen 2l3-208a. Cuc chi is te zien t/m acht januari, met zijn. in gunstige zin be drieglijk werk. Wat deze Ita liaan ook aanpakt, het wordt groot en woest, komisch en ^pottend. Maar er ligt waaks heid achter, die elk moment in woede kan uitbarsten. Zijn gevoel voor humor ligt al vast in de titels: „Blik van een gewond schilderij". „Dronken fontijn", „Schilderij dat de zee beroert". Alles groot en fantas tisch en nogal luguber ook. Het Stedelijk Museum geeft deze toelichting: „Enzo Cucchi maakte ter begeleiding van deze tentoonstelling van zijn recente werken een boek met tekeningen, dat de titel kreeg: „Giulio Cesare Roma". Wat deze Romeinse veldheer- schrijver te makèn heeft met het werk van Cucchi is op het eerste gezicht niet duidelijk, want het zijn zeker geen illus traties bij Caesars veroverings tochten. Cucchi plaatst zijn werk wel in de context van een gevecht. Hij ziet zichzelf als een schilder, een held of Onbekende Hitchcock over Nazigru welen teruggevonden LONDEN De gruwelijkste film die ooit door griezelregis seur Sir Alfred Hitchcock is gemaakt, is een nooit vertoon de documentaire over de Nazi misdaden in concentratiekam pen. De in 1945 door de regis seur bewerkte opnamen zijn teruggevonden in het „Imperi al War Museum" in Londen. De film, waarop niet het stem pel „vertrouwelijk" staat, is klaarblijkelijk jarenlang als onbewerkt materiaal over het hoofd gezien. De ontstaansgeschiedenis van de documentaire zonder titel en spéelduur van ongeveer een uur hangt samen met de rol van de Britten als bezet tingsmogendheid in Duitsland na de tweede wereldoorlog. De opnamen van bergen lijken en van uitgemergelde overleven den werden gemaakt door Britse militairen na de bevrij ding van de slachtoffers in de concentratiekampen Bergen- -Belsen en Buchenwald. Hitchcock stelde later in op dracht van het departement van voorlichting in Londen van de opnamen een film sa men, "ter documentering van de terroristische methoden van de Duitsers". De bedoeling was dat de film vooral aan de Duitsers zelf ge toond zou worden. Omderwille van de verzoening zag de Brit se regering er later evenwel van af. Het Londense oorlogs museum is in het bezit van vijf kopieën Minstens één kopie is verdwenen. BBC- en ITV-tele- visie bekijken de film momen teel. een boer of een visser die slag levert. Hij noemt in een inter view zijn atelier „il luogo delle battaglie", de plaats van de slag. En in zijn eigen commen taar op „Een brief van een te kening aan het front" schrijft hij: alle tekeningen zijn verspreid over een slagveld; wat de mensen kunnen zien is alleen maar verwoesting..." De titel verwijst bovendien naar een figuur uit de oudheid en dat heeft te maken met het feit dat voor Cucchi de oud heid nog bestaat. Niet alleen de klassieke oudheid, maar net zo goed oude volksverhalen, mythen, legenden. Christelijke overleveringen, droombeelden en jeugdherinneringen Cucchi schildert herkenbare beelden, maar de betekenis is niet echt duidelijk, omdat ze op zo'n vreemde, onverwacht se wijze zijn gecombineerd: vreemde wezens, hoofden die uit heuvels groeien, huizen uitgerekt tot lange muren, kruizen en vlammen en drei gende wolken. De voorstellin gen appeleren aan collectief onderbewuste beelden angst én dreiging. die te ken hebben met de rol die Cucchi aan de angst toekent" Materiaal Maar niet alleen de voorstel ling van zaken is bepalend voor Cucchi's werk; ook zijn materiaalkeuze en de verwer king ervan dragen ertoe bij, dat zijn werk boeit en uit daagt. Er is iets mee aan de hand, het is niet wat het op het eerste gezicht lijkt: be drieglijk realisme, met takken en stukken boom in de ruimte. En dat oog met dat lichtje er achter? Mag het kitsch worden genoemd, is het dat of is het dat niet? De herinnering eraan is echter sterk overheersend en langdurig blijvend. En niet eens onprettig. FRITS BROMBERG AMSTERDAM Op nieuw is een aantal musea gesloten als gevolg van de acties van beeldende kunstenaars, verenigd in de BBK. Het Centraal Museum in Utrecht is gis termiddag drie uur bezet geweest en was niet toe gankelijk. gemeentemuseum in dezelfde stad ging eveneens dicht als gevolg van een bezetting door ongeveer dertig kunstenaars. Ook het Dordts museum sloot zijn toegangsdeuren. Volgens de BBK-woordvoerder gebeur de dat vrijwillig en uit solida riteit met de kunstenaarsacties tegen de drastische bezuinigin gen op de Beeldende Kunste naars Regeling (BKR). Het Ge meentelijk Museum in Maas sluis ging eveneens dicht. In Amsterdam is de bezetting van Stedelijk en Rijksmuseum vandaag de zesde dag inge gaan. Het Rembrandthuis en het Rijksmuseum Vincent van Gogh in de hoofdstad, die niet zijn bezet, zijn in overle het ministerie van WV steeds dicht. In het Schi Gemeentemuseum duuf1, bezetting eveneens nog voort ils v< •egel JIK.Ic. al M de K Boy mans Het museum Boymans Beuningen in Rotterdan ook vandaag gesloten. O' tussen de directie van he seum en de actievoerder de BBK heeft gister niets opgeleverd. Het ge dat tot een compromis moeten leiden, wordt v directeur W. Beeren vj vanavond voor La Mocht u het nog niet begrepen hebben, met deze tekens wordt u een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst in het Japans. Want Japan, dat is een nieuwe modetrend. Kijkt u maar. Of beter nog, kom even langs bij P&C. Daar hangt dè hele fantastische kollektie. En neem dan meteen de affiche met de Japanse nieuw jaarswens mee T-shirt met hangcol De Japanse broek Deze Japanse blouse De katoenen ophaalrok en daarover een heeft wijde, korte heeft van voren kruisende heeft een zijsplit en sweatstof hesje met pijpen en flappen banden en wijde een overslagflap aan een Japans teken, aan de taille. Van mouwen. In licht kakigroen de taille. In zwart of licht In zwart, licht kaki- katoen. Maten en lichtbeige. Maten kakigroen. Maten: 36 groen en beige. 36-40.65- S-M-L. 49- t/m 42. 59" Maten: S-M-L 49- JAPANSE MODE NU AL BIJ PEEK&CLOPPENBURC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 6