TAFEL Vaticaan: Euthanasie is van alle discriminaties de schandaligste Bisschoppen overwegen Landelijk Pastoraal Overleg in 1984 HÏÏÏÏ71 Mgr. Bluyssen: een ware „pontifex" £eidóc(3otnai 'hi kerk wereld brieven lezers ui n w ACHTERGROND SeidócSouMMit WOENSDAG 14 DECEMBER 1983 PA< <Dj Twee recente gerechtelijke uitspraken over euthanasie, een in de VS en een in Rome, hebben aan het Vati caan een buitengewoon fel en ondubbelzinnig commen taar ontlokt, aldus meldt onze correspondent in Rome. „Euthanasie", zo stelde giste ren Radio Vaticaan omgeroe pen, „is de schandaligste, verschrikkelijkste «n onver- draaglijkste van alle discri minaties: die tussen het le ven, dat nuttig is en het le ven waarvan de zin ontkend wordt, omdat het ontdaan is van elk nut, van «lke doel matigheid, van elk geluk". Volgens het Vaticaan kan het geluk als doel van dit leven worden beschouwd, maar dit geluk mag dan nooit vereen zelvigd worden met nut of doelmatigheid. „Niemand, geen enkele autoriteit, kan toestemming geven voor het doden van een onschuldig menselijk wezen, of het nu gaat om een foetus, een kind of een volwassene, ziek of ge zond, oud of jong. Niemand mag om de dood vragen voor zichzelf noch voor een ander wiens verantwoordelijkheid hem is toevertrouwd. Aan de andere kant kan men nie mand verplichten een medi sche behandeling te onder gaan, die gevaarlijk en pijn lijk is terwijl de gunstige uit werking daarvan niet bij voorbaat vaststaat". Het eerste geval waar het Vaticaan op doelt is dat van een euthanasie van de baby Jane Doe, die twee maanden geleden volledig gehandicapt in New York ter wereld kwam. Haar ouders verzetten zich tegen een operatie, om dat die volgens hun medici geen zin meer heeft. Het kind zal nu binnen twee jaar sterven, eerder dan het geval zou zijn als de operatie wel wordt uitgevoerd. De Ameri kaanse regering heeft de ope ratie bevolen, maar het op perste gerechtshof heeft, zo als gemeld, de ouders nu ge lijk gegeven. In Rome ging het juist an dersom. Hier was geen spra ke van passieve euthanasie (doden door niet te opereren of door niet te helpen) maar van actieve euthanasie (door de zieke metterdaad om het leven te brengen). In het na jaar van 1981 schoot de 40-ja- rige Luciano Papini zijn 18-jarige neefje Sandro die aan zijn ouderlijke zorg was toevertrouwd, een kogel door het hoofd. Sandro was door zijn waterhoofd zo zwaar ge handicapt dat de medici zijn levenskansen gering achtten. Twee jaar na het dodelijke schot is Papini weer thuis. De Romeinse rchtbank vindt, dat hier euthanasie overtui gend is bewezen en heeft hem vier jaar gevangenis straf gegeven. De laatste twee jaar daarvan hoeft Pa pini dus niet eens meer uit te zitten. De openbare aanklager had tien jaar geëist, want hem was hier ondanks de verzachtende omstandighe den toch nog altijd sprake van moord met voorbedach ten rade: Papini wist precies wat hij deed en heeft daar van bovendien nooit spijt ge had. Maar Papini is er in geslaagd de rechtbank ervan te over tuigen, dat hij Sandro uit liefde heeft gedood. Volgens hem is hier duidelijk sprake van euthanasie, omdat San dro zelf ondanks zijn gebrek kige geestelijke vermogens herhaaldelijk aan zijn omge ving te kennen had gegeven niet langer meer te willen le ven. De Romeinse rechtbank accepteert deze „moord uit liefde", maar het openbaar ministerie heeft hoger beroep aangetekend. Euthanasie is ook in Italië nog lang niet in geburgerd en vandaar dat de uitspraak van de Romeinse rchtbank vele reacties heeft gewekt. Niet altijd in gunstige zin, want voor vele commentato ren is de kogel door het hoofd van Sandro iets heel anders dan het uitschakelen van ademhalingsmachines en andere ingewikkelde appara tuur naast het ziekbed van een ten dode opgeschreven patient. Het Vaticaan bemoeit zich meestal niet rechtstreeks met de Italiaanse rechtsspraak, maar dit keer heeft Radio Vaticaan niet lang gezwegen. Ook het dagblad van het Va ticaan, de Osservatore Roma no, uitte scherpe kritiek op de gang van zaken in Italië en schrijft een dag na de uit spraak van de Romeinse rechtbank onder meer: „Geen enkel wetboek, dat pretendeert correct en juist te zijn, mag moord wettigen, ook niet als liefde en medelij den de drijfveren zijn." Het Italiaanse wetboek wettigt moord uit liefde weliswaar niet, maar stuurt de daders ervan wel gauw terug naar huis. „Tunica van Christus" gestolen Een eeuwenoud wollen on derkleed. bekend als „De tu nica van Christus" bewaard in de basiliek van Saint-De nis te Argenteuil, een voor stad van Parijs, is in de nacht van maandag op dinsdag door onbekenden gestolen. De tunica, die binnen de r.-k. kerk een soortgelijke waarde heeft als de lijkwade van Tu rijn, is rond 800 door keizerin Irene van Constantinopel ge schonken aan Karei de Gro te. Deze heeft op zijn beurt de tunica gegeven aan zijn dochter Theocratia. de abdis van het klooster te Argente uil. Het gaat om een bruin wollen onderkleed zonder naad uit de beginjaren van het christendom. Deskundi gen hebben op de tunica bloedvlekken gevonden De tunica, die om de vijftig jaar wordt tentoongesteld, zou begin 1984 opnieuw voor het publiek te zien zijn. Zij is niet voor de eerste keer ge stolen. In 882 plunderden de Noormannen de abdij van Argenteuil en roofden de tu nica Zij werd in 1158 terug gevonden De Nederlandse bisschoppen overwegen in de loop van 1984 een Landelijk Pastoraal Overleg (LPO) te houden. Het onderwerp van dit over leg zal in februari worden vastgesteld'. Dat blijkt uit het communiqué na afloop van de vergadering van de bis schoppen die maandag en gisteren in Maarssen is ge houden. Tijdens hun vergadering hebben de bisschoppen zich voornamelijk beziggehouden met de opzet van het LPO. Daarbij is duidelijk gewor den, dat bisschop. Gijsen en hulpbisschop Castermans van Roermond de tijd nog niet rijp vinden voor het houden van een LPO. Het bisdom Roermond zal daarom niet bij het LPO vertegenwoordigd zijn Het laatste LPO was van JU oktober tot en met 2 novem ber 1981 in Noordwijkerhout. Het hoofdthema was toen: „De geloofsoverdracht tussen ouderen en jongeren vanaf dertien jaar". Bisschop Gijsen was toen eveneens afwezig, „omdat hij voorkeur gaf aan bezigheden in zijn eigen bis dom". De bisschoppen hebben voorts een bestemming gege ven aan het aandeel, dat de r.-k. kerk toekomt uit de zo geheten „afkoopsom" die de Nederlandse staat aan de kerkgenootschappen zal beta len ter vervanging van de tot nu toe gebruikelijke betaling van rijkstractementen en -pensioenen. Het geld zal worden besteed aan de oude dagsvoorziening van pries ters die in de Nederlandse bisdommen werkzaam zijn. De bisschoppen hebben het voornemen in 1984 een pas torale brief te wijden aan het geestelijk leven van de gelo vigen. De aanleiding voor deze brief is het feit, dat op 20 augustus 1984 wordt her dacht, dat Geert Groote, de grondlegger van de Moderne Devotie, zeshonderd jaar ge leden is overleden. De bisschoppen vergaderden voor het eerst in hun nieuwe samenstelling sinds de benoe ming van nieuwe bisschop pen in Utrecht, Rotterdam en Haarlem en sinds het overlij den van mgr. Zwartkruis van Haarlem. De nieuwe voorzit ter van de bisschoppenconfe rentie, mgr. A. J. Simonis, herdacht mgr. Zwartkruis aan het begin van de verga dering. Paus over rechten van de mens Het kenmerk van regeringen die echt democratisch zijn, is dat zij de rechten van de mens niet door internationale organisaties laten proclame ren, maar zelf voor het toe passen en garanderen ervan zorgen. Deze opvatting sprak paus Johannes Paulus II gis teren uit tegenover een dele gatie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, die onder leiding van zijn president, prof. Gerard Wiarda, oud-president van de Nederlandse Hoge Raad, ter audiëntie naar het Vati caan was gekomen. Behalve rechters van het hof waren daarbij ook leden van de Eu ropese commissie voor de rechten van de mens aanwe zig. De paus betreurde het, dat sommige landen in verschil lende werelddelen de univer sele verklaring van de rech ten van de mens, uitgevaar digd in 1948 door de Verenig de Naties* wel met de mond belijden en toepassing bij an deren ook luid toejuichen, maar op eigen grondgebied zelfs de elementairste men senrechten met voeten tre den. Daarom vond de paus het werk van hof én commissie ter nakoming van die rech ten zo uitermate belangrijk. Weliswaar is de Europese conventie van de rechten van de mens met de vijf aan vullende protocollen voor verbetering vatbaar, toch vormen ze "ook nu een we zenlijk element in het doen respecteren van de menselij ke waardigheid, aldus de paus. In dit verband noemde hij speciaal het recht op leven, van het moment van de ont vangenis af aan töt het na tuurlijke einde, het verbod op martelen en onmenselijke behandeling, het garanderen van een menswaardige be handeling in geval van arres tatie en garanties voor een eerlijk proces. Voorts noemde Johannes Paulus II bescher ming van de particuliere sfeer en het gezinsleven, vrij heid van godsdienst en het recht van ouders, hun kinde ren naar eigen godsdienstige of filosofische overtuiging op te voeden en te vormen. Verse worst met gestoofde uien en aardappelen mokka vla Als u met tweeën bent, dan heeft u nodig;: 150 g verse worst (of saucijs), 25 g margarine, 1 theelepel bloem, kerrie, worcester- saus, aroma; 500 g uien, zout, 1 a 2 lepels azijn, peper, 5 g margarine, maizena; 0,5 1 kg aardappelen; 0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g suiker, 2 theelepels op- loskoffie, 1 lepel gemalen kokos. Zet de worst op met een bo dem koud water in de braad pan. Laat het water koken tot de worst rondom grijs ziet. leg haar op het omge keerde deksel van de pan en schenk het kookvocht in de juskom. Bak de worst in lauwwarme margarine op een tamelijk kleine pit bruin en gaar in twintig minuten, met het deksel schuin op de pan. Leg de worst op een warme schotel en bak al roe rende de bloem met de ker rie in het overgebleven vet. Voeg dan het kookvocht toe, laat de jus nog even koken en maak hem af met worces- tersaus en aroma. Schil de uien, was ze en snijd ze in acht parten. Kook de uien gaar met weinig water en zou in circa een kwartier. Maak de groente op smaak met azijn en peper en voeg de margarine toe. Bind het overgebleven kookvocht met heel weinig maizena (maak vooral geen papachtige brij van de groente!) Zet de helft van de melk op. Meng custard, suiker en wei nig koude melk tot een pap je. Schenk er al roerende wat hete melk bij en doe het in de pan. Laat de vla even doorkoken en voeg vervol gens van het vuur de overige koude melk toe en de oplos- koffie. Laat de vla onder af en toe roeren koud worden. Garneer haar met de gema len kokos. JEANNE Mgr. Johannes Wilhelmus Maria Bluyssen werd 10 april 1926 in Nijmegen geboren als zoon van een handelaar in koloniale waren. Hij volgde het klein en groot-seminarie van het bisdom Den Bosch en werd op 3 juli 1950 priester gewijd. Hij werkte van 1950 tot 1953 als kapelaan in Veg- hel. Van 1953 tot 1954 was hij vice-prefect van het kleinse minarie Beekvliet in St. Michielsgestel. De drie volgende jaren studeerde hij theologie in Rome, met als specialisatie spiritualiteit en mystiek. In 1957 werd hij benoemd tot geestelijk directeur van Beekvliet. In 1961, hij was toen pas 35 jaar oud, benoemde paus Pau lus VI hem tot hulpbisschop van Den Bosch met als spe ciale taak de zorg voor de toekomstige priesters en de li turgie. Daags na Kerstmis werd hij bisschop gewijd. Mgr. Bluyssen nam deel aan het Tweede Vaticaans Concilie en werd aan het slot lid van de uitvoeringsraad voor de litur gievernieuwing. Na de dood van mgr. Bekkers werd mgr. Bluyssen, met instemming van het overgrote deel van zijn diocesanen, op li oktober 1966 geïstalleerd als diens op volger en werd daarmee, net veertig jaar oud, de „Benja min van het Nederlands bisschoppencollege. DEN BOSCH Het was in 1966 wèl een overgang. De uitbundige en geliefde bis schop Bekkers werd opge volgd door zijn nog onbeken de en bescheiden hulpbis schop Bluyssen, die overigens niet eens het recht van op volging had. De nieuwe bis schop bleef zitten met het be heer van een reusachtige er fenis voor het „Godsvolk On derweg", een term die zijn voorganger zo graag gebruik te. Bisschop Bluyssen kon zich daar zeer wel in vinden, want vanaf het begin van zijn bisschop-zijn af heeft hij de nadruk gelegd op de geza menlijke verantwoordelijk heid van alle gelovigen. Hij probeerde met al zijn gaven een ware pontifex, een brug genbouwer te zijn. In zijn eerste brief aan de gelovigen in het bisdom verklaarde hij: „De taak waarvoor wij geza menlijk staan, moet van meet af aan gezamenlijk worden overdacht, en gezamenlijk gerealiseerd. Het kan en moet juist in deze moderne tijd een gedeelde verant woordelijkheid zijn". In zijn installatierede als bis schop op 19 november 1966 zei mgr. Bluyssen: Ik geloof, dat Christus zijn zending, zijn opdracht in eerste instantie toevertrouwd heeft aan zijn Kerk, aan het Godsvolk, en ik geloof daarom ook, dat elke bijzondere opdracht aan enkelen binnen dit Godsvolk moet worden volbracht en aan ditzelfde volk van God moet worden getoetst". Brieven en toespraken Dit beleid werkte mgr. Bluyssen uit in „leidingge vende verkondiging" via herderlijke brieven, toespra ken bij ontelbare gelegenhe den en nota's, zoals „samen werken in overleg" (1968), „de opbouw van de Kerk" (1971) en „de vele wegen en de ene weg" (1978). Alle beleidsnota's kwamen tot stand door medewerking van betrokkenen via ge sprekken in dekenaten of via discussies in de officiële ad viesorganen: de dekensverga dering. het beraad van pries ters en pastorale werk(st)ers en de Diocesane Pastorale Raad. Momenteel wordt in het bisdom gediscussieerd over de pastoraatsgroep, een groep van gelovigen die in de parochies de pastoraal moet dragen. Collegiaal bestuur Een ander punt in het beleid van mgr. Bluyssen was het collegiaal bestuur. Het bis dom Den Bosch met 1.3 mil joen katholieken. 387 paro chies, 30 dekenaten, 700 priesters en 80 pastorale werk(st)ers, is ingedeeld in drie regio's met elk een vica ris. „Onder het beginsel van col legiaal bestuur en intensief overleg met velen ligt het verlangen om het overleg niet vast te leggen op vragen rond competentie en beslis singsmacht, maar te doen uit gaan van wederzijdse bereid heid en onderling vertrou wen", zo zei mgr. Bluyssen in 1979 in de Diocesane Pastora le Raad. Bisschop Bluyssen omschreef in 1971 in een krante-inter- view een bisschop als „ie mand die binnen een geloofs gemeenschap wordt geplaatst als degenen die naar alle kanten verbindingen moet leggen, bruggen moet bou wen. Hij is de bewaarder en de hoeder van de eenheid van de geloofsgemeenschap. Dat is één van zijn eerste op drachten". Opdeling De laatste jaren heeft bis schop Bluyssen zich verzet tegen een mogelijke opdeling van zijn bisdom. Hij kreeg daarbij de steun van alle ad viesorganen van zijn bisdom. Hoewel de adviesorganen zich eveneens verzetten te gen de komst van een hulp bisschop in het bisdom, maakte mgr. Bluyssen eind vorig jaar bekend, dat hij be sloten had een hulpbisschop aan te vragen. Tijdens een bezoek aan Rome was hem duidelijk geworden, dat de instanties van het Vaticaan op een dergelijke aanvraag bleven aandringen. In de vergadering van het beraad van priesters en pastorale werk(st)ers, waarin mgr. Bluyssen zijn mededeling deed, werd toen over dat aandringen van Rome teleur stelling uitgesproken. "Het maakt je moedeloos en het neemt het vertrouwen weg", aldus een priester. Nu hij zich gedwongen ziet zijn functie neer te leggen, zal mgr. Bluyssen zich wel licht op het tweede niveau voor de Kerk kunnen blijven inspannen, zoals de hulpbis schop van Utrecht, mgr. De Kok, gisteren in een eerste reactie op het aftreden van mgr. Bluyssen zei. Zware beslissing De beslissing om ontslag te vragen is bijzonder zwaar ge vallen, aldus mgr. Bluyssen in zijn brief aan de gelovigen van het bisdom. "Niet alleen en allereerst omdat het voor mij betekent het opgeven van een mij vertrouwde en 'zeer dierbaar geworden, mooie opdracht. Het ambt van bisschop in onze huidige situatie heb ik soms ervaren als heel zwaar. Maar ik heb het nog meer leren waarde ren als een boeiende aaneen schakeling van inspirerende contacten met allerlei fijne mensen en evenzovele be moedigende ervaringen van Goddelijke nabijheid". "Ik heb van dag tot dag de geloofsverbondenheid van tallozen mogen ondervinden op velerlei wijze en mij mede daardoor in ons .bisdom als bisschop altijd en overal thuis gevoeld. Het is geen 'peniten tie' bisschop te zijn in moeilij ke omstandigheden, als je door zoveel mensen zo'n groot vertrouwen wordt ge geven". Aan het slot van zijn brief aan de gelovigen van zijn bis dom, waarin hij zijn ontslag aanvraag bekendmaakte, richt mgr. Bluyssen zich tot „allen die zich geraakt voe len door Jezus' boodschap en met ons zoeken willen naar de kern van onze roeping als christenen in deze tijd". Dank „Ik dank U, dat ik zozeer op U mocht vertrouwen. Ik dank U, dat U mij zoveel vertrouwen hebt gegeven". Mgr. Bluyssen zegt te hopen hierop terug te kunnen ko men tegen de tijd dat hij defi nitief afscheid neemt. „De naaste toekomst zie ik niet zonder zorg tegemoet", zo schrijft mgr. Bluyssen. „Bis schopsbenoemingen zijn de laatste tijd bronnen van ont goocheling en onrust gewor den. Ik bid de Heer dat het nu niet zo zal zijn". Een beminnelijk, inspirerend man die heel gevoelig is voor mensen aan de basis. Dat zegt de secretaris van de Diocesa ne Pastorale Raad van het bisdom Den Bosch, mevrouw M. Thuijs in een reactie op het aftreden van mgr. Bluys sen als bisschop van Den Bosch.. Ze verklaarde verrast te zijn door het besluit van de bisschop. „Hij zag er wel slecht uit, maar wij dachten, dat het kwam door de na weeën van de operatie". Pijn Mevrouw Thuijs zegt dat het haar niet zou verwonderen, als ook de recente ontwikke lingen ih de Nederlandse kerkprovincie een rol in het besluit hebben gespeeld. „Als je zo meeleeft met de pijn van de gelovigen, dan doet dat aan je gezondheid geen goed", aldus mevr. Thuijs. Een woordvoerder van het bisdom zei desgevraagd dat de recente ontwikkelingen in de Nederlandse kerkprovin cie geen enkele rol hebben gespeeld bij het besluit van Bluyssen. De hulpbisschop van Utrecht, mgr. J. de Kok, noemt mgr. Bluyssen een „wat stille man met een enorme hartelijk heid, die door zijn ervaring als bisschop over veel wijs heid beschikt". De bisschop pen zullen zijn ervaring mis sen, maar hij moet gehoorza men aan zijn arts, aldus mgr. De Kok. Op zoek naar half miljard^ In de regeringscoalitie beraadt men zich op dit fjan koortsachtig over de vraag hoe er een bedrag van i derd zeventig miljoen gulden kan worden bezuinig ziektekostenverzekering. Dat bedrag vormt een ordael van de bijna twaalf miljard aan bezuinigingen die h<in net volgend jaar wil doorvoeren. Maar het bijna half' dat op de ziektekostenverzekering bezuinigd moet wo^g, nog in het geheel niet ingevuld. DaT kan grote problemen opleveren, want welke gel men ook bedenkt, hij zal niet meer per 1 janui staande kunnen ingaan. De CDA- en VVD-minister het uiterlijk deze week met elkaar eens moeten Want volgende week dinsdag komt er in de Tweede een motie van de fracties van CDA en VVD in st< waarin een voorstel wordt gedaan om die ombuiging den. •lijk r gJ De Ziekenfondsraad adviseerde enige tijd geleden honderd zeventig miljoen te vinden door een stelsel gen bijdragen in te voeren. Maar terecht is dat voor: name door de CDA-fractie afgewezen. Dat zou imme kenen dat de ombuiging van een half miljard moet opgebracht door mensen die ziek zijn, door al diege medische hulp of medicijnen nodig hebben. Gezonde blijven buiten schot. EN lias Maar een voorstel afwijzen is gemakkelijker dt^ nieuw voorstel bedenken. Dat blijkt wel als we het e n tief van de CDA-fractie bezien: de kosten van de eer: en verpleegdagen in het ziekenhuis buiten het ziekenfo ?rr( ket brengen. Tegen die kosten, ruwweg duizend guld e den de verzekerden zich verplicht moeten herverz Dat voorstel komt dus eigenlijk neer op een premi De ging voor de ziekenfondsverzekerden, zonder dat de \Pe* ver daaraan meebetaalt. Die premieverhoging zou tw r^F gentig gulden per jaar bedragen. pas Het zeer grote voordeel van dit voorstel is dat er tej solidariteit wordt betracht tussen zieke en gezonde Want deze premieverhoging betaalt iedereen die in kenfonds zit. Ook degenen die geen beroep hoeven op medische zorg. Maör het grote nadeel ervan is dat dariteit zo ongeveer ophoudt bij de ziekenfondsgrei vijfenveertigduizend gulden. Want boven die grens i: een particulier verzekerd en daar hoeft men geen verhoging te betalen. Althans niet doordat de eers verpleegdagen ten laste van de verzekerde zoüden L Die financiële drempel is een groot politiek en psychil probleem. MAAR omdat het Kabinet een besluit niet langer stellen de maatregel zal uiterlijk halverwege volga moeten ingaan zit er niet veel anders op dan deze» mogelijkheid. De maatregel zal echter wel zeer nadri| tijdelijk moeten zijn. Staatssecretaris Van der Heijden immers aan een totale herziening van het stelsel volksgezondheid. En als die herziening er eenmaal i er hopelijk geen grens meer tussen ziekenfondsverztf en particulier verzekerden. Hopelijk is er dan een stef eigen risico's voor in de plaats gekomen. Wie meent! gen risico te kunnen dragen moet daar inderdaad genheid toe krijgen. Dat bevordert het selectief gebn| de volksgezondheidsdiensten. Met zo'n vorm van eigej kan nu al begonnen worden, namelijk door de prenl tweeënnegentig gulden per jaar voor de twee verpleej desgewenst voor een deel in eigen risico onder te I Zo zou het plan van de twee verpleegdagen op meerdj nieren vooruit kunnen lopen op de herziening van hej voor de volksgezondheid. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. Solidaridad begaan met het lot van de ar men, de verdrukten. Men hoort spreken over landen die zich christelijk noemen, maar waar de verdeling van de wel vaart zeer oneerlijk is. Er is reden genoeg verontwaardigd te zijn. In die geest is een krant verspreid (van Solidari dad, de interkerkelijke actie voor Latijns-Amerika, redac tiej. „Afwentelen, omwente len". Wanneer men de betekenis van die woorden nagaat, moet men ze vergelijken met ande re, soortgelijke woorden als „bevrijding en verlossing". En dan betekenen deze niets meer en niets 1 dan revolutie. En waan uitdraait leren andere waar dit soort slechts de overgang b( den van de ene diktatui 'Oy* de andere. Waarbij c d in monsterachtige enorn verzwegen worden die landen teisteren. Menj alleen nog aan de ge verontwaardiging tege j voorafgaande diktaturi vergeet dat die verontv ging in meerdere ge1 misbruikt werd onde i' mom van christelijke ui kingen, maar met een inhoud overigens. Daan tekent die folder „Afwei omwentelen" eerder een ding tot een harde con: 3 tie in een bevriend lai s dan verwachten opstal gen veel van de kerken, zij achter hen zouden 1 Want men wil de wèrelï^e beteren, maar vergeet fvbc verbetering niet begint schieten, maar door zichkjgk verbeteren. De kerkei kerken van zondaars. E daars bekeren elkaar nit ze met elkaar te laten ve Zeeland. De wii>d is binnenland matig en kust krac'htig. Weer Mo* Mi Veel bewolking DE BILT-KNMI Het weer in onze omgeving wordt deze dagen bepaald door een sterke zuidelijke stroming. Hierin komt veel bewolking voor. Het blijft morgen in ons land echter droog. Boven Zuidoost-Europa be vindt zich een krachtig hoge- drukgebied. Een diepe depres sie trekt van IJsland langzaam naar het oosten. Als gevolg van deze luchtdrukverdeling staat boven de Britse Eilanden en de Golf van Biscaje en onze omgeving genoemde zuidelijke stroming. Een nieuwe depres sie die van het Canadese vas teland over de Oceaan onder weg is' naar het zeegebied ten noorden van de Azoren zal de zuidelijke stroming nog ver sterken. In de komende nacht ligt de temperatuur rond het vries punt. De middagtemperatuur loopt uiteen van 2 graden in Groningen tot 6 graden in Lh. R'dam Vlissmgen Frankfort onbew 13 Stockholm geh.bew. Zürich geh bow. Casablanca onbew. Las Palmas zw.bew. )EIs -jshui ioud C. H ihui5 laê j. rezig ond i gaat chtt 3 orl )RH« Vooi .J d to haar [ered ilist. vroi neg senv zij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2