TAFEL BflTITTB Rebelse storm heeft (eindelijk) de kerk in Amerika bereikt CeidaeSoti/iaT Westduitse bisdommen overwegen weer gemeenschappelijke synode Raad van Kerken wil intensieve hulp voor Nicaragua kerk wereld FEMINISME VAN GROTE INVLOED iC ACHTERGROND CeidaeSotvuvnt DINSDAG 13 DECEMBER 1983PaF)EN Het centrale comité van Duitse katholieken (ZDK) beslist in het voorjaar of de Westduitse bisdommen weer een gemeenschappelijke sy node zullen houden. Zo'n bij eenkomst, min of meer te vergelijken met een Lande lijk Pastoraal Overleg (LPO) in Nederland, heeft tot taak binnen de kerkprovincie de meningsvorming over actue le maatschappelijke en pasto rale problemen te bevorde ren. De laatste synode in de Bondsrepubliek Duitsland werd in de jaren 1972-1975 gehouden. „Over brandende, controver siële vragen moet open en in het openbaar gediscussieerd kunnen worden," schreven tweeëntwintig leden van het ZDK, waarin de rooms-ka- tholieke organisaties verte genwoordigd zijn. Een syno de zou naar hun mening vooral het gesprek tussen de verschillende groeperingen weer op gang kunnen bren gen. Het ZDK besloot de bis schoppen, zowel als de bis dommen komende winter over dit voorstel te raadple gen. Een gemeenschappelijke sy node van de Westduitse bis dommen heeft een advise rende functie. De bisschop pen, en in laatste instantie de paus, hebben het laatste woord. In tegenstelling tot het LPO in Nederland, waar de bisschoppen als toehoor ders aanwezig zijn, zijn de Westduitse bisschoppen ge sprekspartners en stemmen ze ook over alles mee. Hier door is in de jaren zeventig in r.-k. West-Duitsland „een klimaat van dialoojg" gescha pen, zoals het officiële ver slag vermeldt. Volgens de tweeëntwintig ZDK-leden is een debat over de talrijke nieuwe problemen „voor de kerk van levensbelang". Het is van groot belang, dat de ontwikkelingssa menwerking tussen Ne derland en Nicaragua wordt voortgezet en ge ïntensiveerd. Met be scheiden middelen kan Nederland een belangrij ke bijdrage leveren aan de ontspanning in Mid- den-Amerika. Intensieve contacten zouden kun nen verhinderen dat Ni caragua geisoleerd raakt van het westen. Dit schrijft het moderamen van de Raad van Kerken in Nederland in een brief aan de ministers Van den Broek van buite.nlandse zaken en Schoo van ontwikkelingssa menwerking. Het modera men vraagt de bewindslieden tevens te streven naar stap^ pen in Europees verband die tot een oplossing van het conflict rond Nicaragua kun nen leiden. De doopsgezinde theoloog prof. dV Ronald Sider uit Philadelphia (VS) heeft na terugkeer van jeen bezoek aan Nicaragua gezegd, dat er geen godsdienstvervolging is. Volgens hem heeft de in 1980 begonnen alfabetiseringscam pagne in Nicaragua geleid tot „een ongelooflijke stijging" van het aantal verdeelde bij bels. Naar zijn zeggen is het percentage analfabeten sinds de Sandinisten in 1979 de macht overnamen, gedaald van zestig tot twaalf. Hij toonde Sider zich voorstan der van het geweldloze op treden van „Getuigen voor de vrede" uit de VS in het grensgebied tussen Guatema la en Honduras. Twee studenten in de theolo gie hebben in Managua intus sen hun bezorgdheid uitge sproken over de registratie van alle kerken en religieuze groepen, voorgeschreven door de Sandinistische rege ring. Huns inziens wordt hierbij een communistisch model gehanteerd en moeten de kerken verschijnen voor een „oecumenische raad", die uitsluitend is samengesteld uit theologen die de „theolo gie van de bevrijding" aan hangen. Volgens de studenten hebben kerken en groeperingen, die deze theologie niet onder schrijven, geens kans op er kenning door de staat. Daar om denken zij, dat kerken en groeperingen van sterk be houdend karakter binnen kort alleen nog maar onder gronds kunnen werken Korte metten •Pakistan heeft een visum verleend aan de gerefor meerde islamdeskundige drs. Cees Bouma, aan wie een vi sum voor India was gewei gerd. In dienst van de gere formeerde zending wordt hij nu verbonden aan het chris telijk studiecentrum in Ra walpindi, waar hij drs. Harry Mintjes als staflid opvolgt. Hij zal de christelijk kerken in Pakistan helpen bij het vin den en bewaren van hun ei gen identiteit. Het studiecen trum werkt daaraan door dienstbetoon en dialoog in de 'islamitische samenleving. Bouma (35) zou oorspronke lijk verbonden worden aan een instituut in Hyderabad, India. Bouma en zijn gezin worden uitgezonden in een kerkdienst te Huizen (NH) op zondag 12 februari. Tijdens het internationale zeilevenement „Kieler Wo- che" zal van 17 tot 19 juni 1984 een kerkelijk vredes congres worden gehouden. Organisators zijn de Evange lische Kerk van Duitsland (EKD) en de Evangelisc- h-Lutherse Kerk voor het gebied van de noordelijke Elbe. Er worden rond 180 deskundigen op het gebied van het vredesonderzoek, po litici, vertegenwoordigers van kerken en gespeciali seerde journalisten verwacht. Het congresthema is „Gods vrede voor de volkeren". De organisators hopen op een wetenschappelijk verant woorde uitwerking van dit thema, zodat de resultaten van het congres bruikbaar zullen zijn voor de politiek. „Het door president Reagan begin februari van dit jaar uitgeroepen „Jaar van de Bij bel" is een succes geworden: de economie ontwikkelt zich voorspoedig". Deze opvatting verkondigde de leider van het project, de gepensioneer de kolonel van de lucht macht A. Jones te Irving in Texas. Met verwijzing naar het Oude Testament, waar bijvoorbeeld in „Kronieken" verband wordt gelegd tussen het eren van God en het ver krijgen van overvloed, meent Jones ook voor de Verenigde Staten zo'n samenhang te kunnen aantonen. Wel stelt het comité voor het „Jaar van de Bijbel" vast, dat het door hem verspreide materi aal vooral is gebruikt door behoudende Evangelikalen voor evangelisatiedoeleinden. Bij andere protestantse ker ken, de r.-k. kerk en in jood se kringen heeft het comité weinig geestdrift ontmoet. Het Amerikaanse bijbelge nootschap te New York heeft verklaard, dat tot augustus 1983 de afzet van bijbels en bijbelgedeelten met zes pro cent is gestegen, vergeleken met dezelfde periode vorig Bisschop van Rome naar bisschop van Myra Paus Johannes Paulus II zal op zondag 26 februari naar de hoofdstad van Apulië, Bari, gaan om eer te bewijzen aan de bisschop van Myra in Klein Azië, Sint Nicolaas. De overblijfselen van deze heili ge uit de vierde eeuw wor den te Bari in de kathedraal bewaard. Het feest van Sint- Nicolaas wordt niet alleen in onze streken gevierd. Hij is niet alleen de beschermheili ge van Bari, dat als „Poort naar de Oriënt" bekend staat, maar ook van hele naties, zo als Rusland en Griekenland. Bijzondere verering onder vindt St.-Nicolaas ook in Po len en het Baltische gebied. Om een vorig bezoek van een paus aan Bari te vinden moet men helemaal terug naar de vroege middeleeu wen, toen paus Innocentius II (1130 - 1143) de stad be zocht. Als kardinaal heeft Karol Wojtyla Bari al eens bezocht. Op 5 oktober 1980 was hij als paus in Apulië om de martelaren van Otranto te herdenken. LUTHERSE WERELDFEDERATIE: Bezoek paus past in ontwikkeling Het bezoek van „de bisschop van Rome" aan de Romeinse lu therse gemeente zondagavond moet worden gezien tegen de achtergrond van een belangrijke ontwikkeling in de betrek kingen tussen de lutherse en de rooms-katholieke kerk. Dat schrijven dr. Eugen Brand en dr. Giinther Gassmann van de Lutherse Wereldfederatie uit Genève in een verklaring. Zij herinneren aan de dialogen en ontmoetingen tussen verte genwoordigers van beide kerken in de afgelopen twintig jaar. In rooms-katholieke kring begint een nieuwe en genuanceer der beoordeling van de reformatie en van persoon en streven van Maarten Luther vaste voet te krijgen, menen de theolo gen. In 1970 heeft kardinaal Johannes Willebrands dat al be vestigd in de algemene vergadering van de Lutherse Wereld federatie te Evian. Ook in eertijds bestaande geschilpunten, zoals de avondmaal- sopvatting, de rechtvaardiging door het geloof alleen en de opvatting over het kerkelijk ambt, is in de theologische ge sprekken een opmerkelijke overeenstemming of vergelijk be reikt, zeggen de vertegenwoordigers van de LWF. Natuurlijk manifesteert die toenadering zich nog niet in alle landen op gelijke wijze. Ook moeten veel andere vragen nog worden be handeld, gewogen en beantwoord. Iets zachter DE BILT Er is morgen bij ons veel bewolking maar het blijft droog. In de komende nacht kan het kwik nog tot om het vriespunt dalen. Zo koud als het in de afgelopen nacht geweest is, in het oosten is toen plaatselijk 8 tot 10 graden vorst gemeten, wordt het niet meer. Morgen overdag zal de temperatuur in de middag tot ongeveer 6 graden oplopen. De wind waait uit zuidelijke rich ting. In het binnenland wordt een matige, aan de kust een krachtige wind verwacht. Het zachtere weer hangt samen met een diepe depressie, die van het zeegebied ten zuid westen van IJsland oostwaarts trekt. De depressie zal boven de Britse Eilanden en onze omgeving een sterke zuidwes telijke stroming veroorzaken. Hiermee wordt geleidelijk iets zachtere lucht aangevoerd. Weerrapporten van v imorgen 07 uu Max Min I lamp tamp i -6 -7 0 rr Stockholm geh b Casablanca h.b GEREFORMEERDE GE MEENTEN Beroepen te Utrecht: D.Hak- kenberg te Lisse. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14 00 en 15.00 uur. tele»oonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. Gehakt met kaas zuurkoolsalade en aardappelen t week leuren vla De benodigdheden voor twee personen zijn: 125 g gehakt, half sneetje brood, 1 lepel losgeklopt ei, 1 vol le lepel geraspte kaas, zout, peper, peterselie, pa neermeel, 30 g margarine, 1 flinke ui, 1 dl bouillon blokje), paprikapoeder; 150 g zuurkool, 1 lepel ro zijnen, circa 100 g winter wortel, 1 zure appel. 3 le pels yoghurt, zout, peper, (suiker, azijn); 0,5 1 kg aardappelen; 2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g suiker 2,5 dl melk, 10 g cacao, 22 g suiker, 12 g maizena. Week het brood met weinig warm water, druk het teveel aan water eruit en maak het fijn. Meng het brood met ge hakt. ei. kaas. zout. peper en fijngeknipte peterselie Doe er als het wat te vochtig uit valt wat paneermeel bij. Vorm er per persoon een ge haktbal van en rol die door paneermeel. Laat de ballen tenminste een uur koel lig gen en bak ze dan in warme margarine bruin en gaar in twintig minuten Bak de laatste vijf minuten dunne ui-snippers mee. Leg de ge haktballen op een warme schotel en schep er een deel van de ui op. Doe de bloem bij het bakvet en voeg bouil lon en paprikapoeder toe. Laat de jus nog even koken. Kook de rozijnen zacht in weinig water, laat ze uitlek ken en koud worden. Meng de grof geraspte appel met de yoghurt, schep er de kleinere gesneden zuurkool door en de grof geraspte wortel met de rozijnen. Breng de salade op smaak met zout en peper en eventueel wat azijn en suiker. Kook een custard- en een chocoladevla van gelijke dik te en laat ze koud worden. Schenk de twee vlaas tege lijk in de schaal(tjes), er ont staat dan een rechte afschei ding tussen de twee kleuren. JEANNE (Van onze correspondent Mare de Koninck) WASHINGTON De katholieke kerk in de Verenigde Staten is Ro me's rijkste provincie en met 52 miljoen zielen, op drie na (Brazilië, Mexico en Italië) de grootste. Sinds enige tijd is deze machtige Amerikaanse dependance echter te vens een van de grootste zorgenkinderen van het Vaticaan. De kerk in de VS zit plotseling diep in een gezagscrisis die veel Amerikanen verrast, maar die alle elementen bevat waarmee geloofs genoten uit pakweg Ne derland al sinds de jaren zestig vertrouwd zijn. De Amerikanen zijn een over het algemeen zeer godsdien stig, om niet te zeggen con servatief godvrezend volk. Dat kenmerk weerspiegelde zich tot voor kort ook in de kalme gehoorzaamheid die de tweeëntwintig procent ka tholieken in de VS jegens Rome aan de dag legde. Er zijn nog altijd 58.000 Ameri kaanse priesters actief en datzelfde geldt voor 61.000 vrouwen in kloosterorden en congregaties. Maar de aantallen maken opeens een steile val en er is revolutionair elan gevaren in tal van groepen gelovigen en in veel ambtsbekleders die (nog) binnen de kerkelijke hiërarchie willen blijven functioneren. Volgens de laatste doorbere keningen zal in het jaar 2000 het aantal priesters zijn ge daald tot minder dan de helft van de huidige sterkte (dus tot zo'n 28.000) en zullen de meesten dan ouder zijn dan zestig. Het aantal jaarlijkse roepingen bedroeg rond 1975 nog 30.000 en ligt in het hui dige jaar 1983 op 12.050. Bo vendien viel acht jaar gele den nog maar een klein per centage studenten wegl en zal de jongste „lichting" naar verwachting gedurende de seminarie-jaren halveren. Wraak Het is niet de jeugd zelf die voor de afnemende aanvoer van nieuwe priesters en kloosterlingen verantwoorde lijk is. Het zijn de ouders en meer bepaald de moeders die hun kinderen niet langer aanmoedigen, c.q. voortaan afraden, c.q. verbieden om aan een eventuele roeping gehoor te geven. Lag in Ne derland meer een algehele gezags- en generatiecrisis se dert de jaren zestig aan de basis van een grootscheepse ontvolking van de katholieke kerk. in het Amerika van 1983 lijkt meer speciaal het feminisme van grote invloed te zijn. „Katholieke vrouwen, vooral jongere vrouwen met op groeiende kinderen, zijn over het algemeen kwaad op de kerk en op de paus. Zij zien de kerk vooral als het insti tuut, dat vrouwen alleen maar in ondergeschikte func ties toelaat en dat dus moed willig discrimineert. Zij wen sen niet dat hun dochters of zonen daaraan medeplichtig worden. De bewustwording van de Amerikaanse vrouw is in de laatste jaren enorm toegenomen. We zien thans hoe het katholieke moeder schap wraak neemt op de kerk", aldus Dolores Curran, columniste in een groot aan tal bisdombladen in de Vere nigde Staten. „En los dat van alles", zo voegt ze toe, „wil len ouders hun kinderen niet meer uitleveren aan een re gime waarin celibaat, onder worpenheid en afwijkende kleding hen ongelukkig zou maken en een levenslange wond zal nalaten als ze eruit stappen." Het kan een noord-Euro peaan vreemd voorkomen, dat dit soort gedachten in Amerika waar volgens het gezegde alles vijftien jaar vroeger gebeurt dan in Euro pa nog maar sinds kort te horen is. En wie bij voor beeld als Nederlander ver neemt met welke rebelse ex perimenten Amerikaanse ka tholieken tegenwoordig paus Johannes Paulus II uitdagen, kan wel eens tot een nostal gische glimlach van herken ning neigen. Kranten en tv-programma's rapporteren regelmatig hoe priesters de mis opdragen in t-shirts en door vrouwen de communie laten uitdelen in de vorm van stukken stok brood. Kloosterzusters van de NCAN, de nationale coalitie van Amerikaanse vrouwelij ke religieuzen, beleggen ei gen diensten, waarop ze fe ministische stickers dragen en besluiten wie er in het af kickcentrum en wie in de plaatselijke abortuskliniek zal gaan assisteren. Er is een groeiende stroom van al dan niet samenwonende priesters, paters en zusters naar Midde- n-Amerika, waar men samen met de gewapende guerrilla in El Salvador of met de San dinisten in Nicaragua het gaat opnemen tegen de Rea- gan-politiek. Gehoorzamen Natuurlijk is de conservatie ve. reactie binnen de VS om gekeerd evenredig. Het blad „The Wanderer", dat in het Vaticaan veel en graag gele zen wordt, trekt fanatiek van leer tegen de verlichte jezuï eten van de Berkeley' Uni versiteit in Californië, tegen de politiek actieve geestelij ken, tegen vrijzinnig onder wijs op roomse scholen en te gen liturgische creativiteit. De 292 Amerikaanse bis schoppen, onderling sterk verdeeld, maar in meerder heid vrij vooruitstrevend, hebben het er moeilijk mee. Ze tonen onder meer veel sympathie voor de eis „vrouw in het ambt", maar kunnen niet onder de door paus Johannes Paulus II her nieuwde richtlijnen ter zake uit. „De rol van de vrouw is een van de ernstigste proble men van de kerk. We kun nen er niet aan voorbij blij ven gaan. De paus zelf ver werpt discriminatie van vrouwen. Het is moeilijk te rijmen", zei Chicago's kardi naal Joseph Bernardin vorige week mismoedig. (Onder Bernardins leiding heeft de Amerikaanse bisschoppen conferentie afgelopen voor jaar in overgrote meerder heid een krachtige anti-kern- bewapeningsbrief vastge steld. die thans op de scholen wordt onderwezen en waarin het beleid van de Reaganre- gering als immoreel wordt verworpen). De zopas verkozen voorzitter van de Amerikaanse bis schoppenconferentie, mgr. James Malone uit Young- stown, Ohio, verbijt zich: „De paus meent het serieus (the pope means business) met zijn brieven, dat paters en nonnen weer in kloosters moeten gaan leven, dat ze herkenbare kleding moeten dragen en dat echtscheiding, de pil en sex buiten het hu welijk verboden zijn. Hij is niet tevreden met mooie woorden. We zijn verplicht te gehoorzamen." Mooie woorden blijven er trouwens toch wel komen uit bisschoppelijke monden. Aartsbisschop John Roach: „In alles wat er nu gaande is in de kerk in Amerika zie ik een nieuwe vitaliteit, een nieuw stadium van volwas senheid, waarin we zeker niet minder trouw worden aan de geboden van God en de kerk." Het is de klassieke ethische verdediging van wat Rome toch als onreglemen tair zal blijven verwerpen. De strakke hand, die paus Johannes Paulus naar de VS wil blijven uitstrekken, blijkt zoals gemeld, thans onder meer uit zijn bevel aan alle bisschoppen om de vijfhon derd religieuze orden en con gregaties in het land en de driehonderd priesteropleidin gen op hun orthodoxie te on derzoeken en daarover aan het Heilige Stoel te rapporte ren. En spoedig zal het Vati caans beleid ook gestalte krij gen in de benoemingen van nieuwe bisschoppen, die in liefst vier van Amerika's grootste steden voor de deur staan: New York, Boston, Los Angeles en Philadelphia. Ballonnen Een speciaal onderzoek heeft de paus gelast naar het optre den van bisschop Raymond Hunthousen van Seattle in de noordwestelijke staat Was hington. Aartsbisschop James Hickey van de hoofdstad Washington D.C. aan de Amerikaanse oostkust, is met een „spionage-opdracht" he lemaal naar Seattle gereisd. Want in dat bisdom gebeuren rare dingen. Raymond Hunt housen predikt eenzijdige ontwapening, is belastingwei geraar uit protest tegen Rea- gans Pentagon-begroting en pleegt in zijn kathedraal spe ciaal homofielen en prosti- tuée's te verwelkomen. Nationale publiciteit kreeg onlangs een uitvaartdienst in een van de kerken in Hunt- housens bisdom, omdat de ouders van de overleden 37-jarige man protesteerden tegen de aard van de plech tigheid. De bedroefde vader en moeder moesten toezien en -horen, hoe onder leiding van kapelaan Dalton, die in feestkleding was gehuld, het kerkvolk vreugdekreten uit stootte. Er trad een danser en vervolgens een clown op (die later de vrouw van het slachtoffer bleek te zijn) en aan het slot van het feest werden ballonnen vastge maakt aan de kist, die daarna op het Chevrolet-vrachtwa- gentje van de afgestorvene werd geladen. Onderzoeker mgr. Hickey trof onder priesters van het aartsbisdom Seattle brede steun aan voor het beleid van de bisschop Hunthousen. Van de 280 hebben er 252 een pe titie ondertekend uit solidari teit met mgr. Raymond Hunthousen. Overigens spre ken de vrienden van de bis schop hem niet aan met Ray mond, maar met zijn bijnaam „Dutch", hetgeen „Nederlan der" betekent. itser ii •htend et hooi rvoerc Vijf M :r de iting i e wag( en 52-; ,an ree er wer irzijde 1 esehad Gewenningsbijdrage De gisteren door het Kabinet gepubliceerde notitie echte minima doet geen politieke keuzen. Daaruit dat het om een zwaktebod gaat van minister De Ko zijn staatssecretaris De Graaf van Sociale Zaken. Heiurchill moeilijk te raden hoe dat zwaktebod is ontstaap. He eSr^Pe mers een zeer ondankbare taak om het land te verter een echte regeling voor de echte minima gewoon o baar is. Echte minima, dat zijn al die uit een of meer p11 bestaande huishoudens, waar slechts één minimum! binnenkomt. Sinds 1981 is er voor die huishoudens slag, waarmee men probeert het koopkrachtverlies betrokken jaar te beperken. Maar bij de toekenning toeslag voor het daarop volgend jaar wordt geen r gehouden met de toeslag van het jaar daarvoor, en ontstaat er ook voor de echte minima werkelijk koojp^ verlies. Het is goed dat het Kabinet in de nu verschenen nol koopkrachtverlies ronduit toegeeft. Een jaar later lijj echte minima precies evenveel koopkrachtverlies als wone minima. Met de toeslag wordt het koopkrachj slechts een jaar uitgesteld. In het verleden is nog al poogd om met dat beleid de mensen een rad voor de draaien. Herhaaldelijk werd gesteld dat die echte ook op een garantie van hun koopkracht konden vanwege die extra toeslag. Maar van die op zijn minstl dende voorstelling van zaken is men nu gelukkig af/ De toeslag voor de echte minima is eigenlijk niet v< dan een soort gewenningsbijdrage. Een uitkering omj te wennen, dat men in het volgend jaar de koopkrai meer heeft die men eerst had. Een pijnverzachter, m, pijnstiller. Laat staan een medicijn dat echt helpt. DiE pijnverzachter kost volgend jaar de schatkist honderd vijftig miljoen gulden, een zeer aanzienlijk pslid Indien die pijnstiller structureel zou zijn geweest enjeravc wél sprake zou zijn van een reële koopkrachthandjgd dan zou de schatkist volgend jaar al 2,5 miljard kwijt jgen c n regeling. Waar de notitie ons dat voorrekent WOIFn J* delijk, waarom het Kabinet tot de conclusie komt datl - •- betaalbaar is, ook al wil het Kabinet die politiek ondajS DeJ boodschap niet met zoveel woorden uitspreken. Tui de regels door is het Kabinet voldoende duidelijk. We IS net helaas vaststellen dat er voor het Kabinet geen anderiiers is De situatie van de schatkist laat het eenvoudig nilden 1 hog iofd, hteer 'C oen Woordenboek Wat betekent voor u de zin „Hij is hoegenaamd niet verle gen"? a. Hij is in 't geheel niet verle gen; b. Hij is een beetje verlegen. Over deze twee mogelijkheden gaat mijn artikel. Zelden heb ik in mijn leraars- loopbaan jonge mensen van een examenklas zo veront waardigd gezien als na het in ontvangst nemen van een door een collega Engels gecorri geerde proefvertaling Engels- Nederlands. Het was om streeks 1955 en in die tijd be stonden er nog geen meerkeu- zetoetsen; er moesten toen ver talingen uit de vreemde taal in het Nederlands worden ge maakt. Nu ben ik de Engelse zin die vertaald moest worden, verge ten, maar wel weet ik dat in de bewuste zin de woorden „not at all" voorkwamen. Nog al gemakkelijk te vertalen: he lemaal niet. Inderdaad, zo luidden de meeste vertalingen. Maar er waren enkele leerlin gen die dit „not at all" ver taald hadden door „hoege naamd niet". Door dit „hoege naamd niet" prijkte een rode kras, want volgens de docent Engels betekende „hoege naamd niet" „een beetje", wat niet strookte met „not at all". Ik kreeg deze woedende men sen in de klas en kon niet an ders dan mijn collega gelijk geven: ook voor mij was en is „hoegenaamd niet" „een beet je". Men verwijst in zulke ge vallen de leerlingen naar de grote Van Dale; daarin zouden ze de ware betekenis nl. die van ons kunnen, vinden. De razende leerlingen af naar de bibliotheek. Met een soort indianengeschreeuw kwamen ze terug met de toen nog een delige Van Dale, waarin de zin staat: hij is hoegenaamd niet verlegen, met als enige bete kenis: hij is in 't geheel niet verlegen. Wat bij dit groepje eerst fout was, werd nu direct op gezag van dit woordenboek goed gerekend. Mijn collega en ik hebben de zaak nog eens bekeken, we hebben nagegaan wat het nu 29 delen tellende Woorden boek der Nederlandsche Taal over deze uitdrukking wist te vertellen. Tot 1912 in dat jaar verscheen de letter H betekende „hoegenaamd niet" voor alle Nederlanders: in het geheel niet. Was het taalgevoel van deze leerlingen dus beter dan dat van ons? Om toch mijn eigen mening nog eens te toetsen, besloot ik in een paar andere examen klassen en in de leraarskamer bij de zin „Hij is hoegenaamd niet verlegen' uit de twee in het begin vermelde mogelijk heden schriftelijk te laten kie zen. In alle klassen en bij de colle ga's was er een flinke meer derheid van ongeveer 70% voor de betekenis „een beetje". Ik heb de uitslag van deze en quête gepubliceerd in een taal kundig tijdschrift en zag dat na enige tijd in de nieuwe drukken van het Prismawoor denboek Nederlands (prof. Weijnen), van de Koenen-En depols (dr. Drewes) en in de Van Dale (school) van dr. De Tollenaere en dr. Persijn met deze enquête-uitslag ref is gehouden; men i beide betekenissen: hP-raa niet en een beetje. bnte En in de Van Dale Ijj^ v Daarin is niets verandet j-j Kruyskamp, de be« schreef me in zijn briefPVC31 juli 1960: „Ik weet als t#von dige natuurlijk wel watMar tekenis van „het gebri^- dal maar er zijn tenslotte gi wanneer het gebruik z%hoi lijk in misbruik ontaar® hier het geval is, mag htz0^ gezag krijgen". 't de Juridische consequ(r vj. Hij wijst me in zijn brie door notarissen veel gef.-> formulering: „Onder gèüK r ding hoegenaamd". D4en- dan voorgoed op losse i ven komen te staan, dal PSI er dan ook onder zoi! schi verstaan „onder vrijwep aff beding", wat juridisch tl het komen scheve gevolgti) («h gen zou kunnen leiden'brd") Wat er in de komende raad van de Van Dale niet De door dr. Kruyskamp bilden zal staan? Dr. Van Stjen n burg, directeur van deader ting Instituut voor Nedtfmis: se Lexicologie, vertelde finde voor hem „hoegenaamdchts de betekenis „een l heeft. Dat ook deze bett nu vermeld zal wordeif7"l me dus niet onwaarscly 1 Dat notarissen dan een I I formulering moeten gebi ligt voor de hand. Verschuiving \\0ee Hoe deze zeer curieuz schuiving in betekenis staan? Men zou kunnetjSraf ken aan associatie mt hat drukkingen als „niet noi -dei waard" of „het mag d di naam hebben". Denk o< dra, constructies als „ik hel jebl geld, hoegenaamd" en hef ke heeft geen koorts, id n naamd". Hoe gemalrf/i denkt men dan aan eei dubbeltjes die men heeft en dat de patiëh niet geheel koortsvrij moet ik althans direc denken. En ik niet allee oud-journalist, die ik k een uitstekend taalgebi schreef me: „Misschien vindt u het te weten dat ik a primi de vraag naar de bet van de zin „Hij is hoegel niet verlegen" heb beanf met „Hij is in 't gehei verlegen Wanneer iemand mij of mijn dochter verlegj dan antwoord ik (vei kend): „Niet hoegen (d.w.z. een beetje), minder veelbetekend): genaamd niet" (d.w.z. ho je erbij...)". Verdeeldheid Enkele leerlingen die punt bijgekregen hadder den me Tater nog mee da ze dit thuis vertelden, ders of een der ouders had(den): „Je hebt gebo leraren moesten beter hoegenaamd niet beteke leen een beetje en je kul not at all niet vertalen hoegenaamd niet". Ik wens u graag enige draagzaamheid toe, als bij een eventuele discussi r met elkaar eens bent. D«' mij genoemde, bijgew woordenboeken geven i' het goede voorbeeld. Kort geleden was ik in legenheid de kopij in te van het nog te verscl Groot Woordenboek dendaags Nederlands, hierin worden bij naamd niet" beide betel ml sen gegeven, q KOSTElktt (fid e :l idi aI ite 'i d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2