I-
*arty in Paris":modern huwelijksdrama met sfeer
^DIO/TELEVISIE
fieicLeSotvumt
IROEP WENST GEEN JUSTITIE IN ACHTERTUIN
„Ik zag m'n vader huilen..."
over twee keer werkloosheid
kfi
VRIJDAG 9 DECEMBER 1983 PAGINA 15
DE i
IRSUM Neemt de neiging bij politie en justitie om om-
jteriaal in beslag te nemen toe? Dit vraagt het NOS-be-
ch af naar aanleiding van in beslag genomen beeldmate-
a de voetbalwedstrijd Feijenoord-Tottenham Hotspur,
supportersbloed vloeide. Juridische deskundigen hebben
fer deze zaak gebogen en moeten helaas vaststellen, dat er
,aan te doen is, aldus blijkt uit een artikel in „Omroeppo-
reest het ergste omtrent justitie in de achtertuin, nu in
jalf jaar tijd al drie maal bij de NOS politie op de stoep
j?staan en ook de VOO en de VPRO ambtenaren met op-
kbevoegdheid aan de deur kregen. Enige geruststelling
geput uit het feit, dat er van dit opsporingsmiddel nog
gelijks gebruik wordt gemaakt.
Mogelijkheid zich hiertegen te verzetten heeft te maken
positie van de rechter-commissaris, de justitiële functio-
jiie het onderzoek naar misdrijven leidt. Deze beschikt
frgaande bevoegdheden. Bij de laatste gelegenheid dreig
den bestuursfunctionarissen van de omroep zelfs in gijzeling te
worden genomen om hun weigerachtige houding te breken. De,
omroep kan daar weinig verweer tegenover stellen. Ook niet via
een beroep op de journalistieke verantwoordelijkheid en integri
teit. Het zogenaamde verschoningsrecht biedt ook weinig moge
lijkheden, gezien het standpunt dat de Hoge Raad hieromtrent
inneemt.
Te overwegen ware het op dit punt tot een proces te laten ko
men. De omroep zou zich dan in een strafrechtelijke positie
moeten manoeuvreren door te weigeren opgeëist materiaal af te
staan. Wellicht vindt men dan ergens een rechter met begrip
voor het uitgangspunt van de pers. Dit zou kunnen leiden tot
erkenning van het standpunt, dat journalistiek en justitie strikt
gescheiden moeten blijven, dat de pers nooit als verlengstuk
mag worden gebruikt van het opsporingsapparaat. -
Mocht inbeslagneming van radio- en tv-materiaal voor justitiële
doeleinden ook in de toekomst doorgaan, dan zal er toch een
keer duidelijkheid moeten komen over journalistieke onafhan
kelijkheid, die mede steunt op een vertrouwensrelatie tussen pu
bliek en pers. Wie de pers in huis haalt, moet er zeker van kun
nen zijn, dat de politie niet over de schouder van de journalist
heen mee kijkt.
Mogelijk kan het meeste begrip voor dit standpunt gevonden
worden in gesprekken op departementaal niveau, waarbij pers,
politie en justitie elkaar ontmoeten.
Bij de vraag over een eventuele procesvoering tegen de justitie
voegt zich de onzekerheid van de positie van de overige werk
nemers bij de omroep. Kan de justitie technisch personeel ver
plichten de in beslag genomen banden te starten, op elk gewenst
moment te stoppen en bepaalde delen langzaam te draaien, evt.
te knippen?.
Hilversum is er niet erg gerust op en volgt, in afwachting van
betere tijden, voorlopig de gedragslijn, dat elke justitiële hande
ling op dit punt vergezeld dient te gaan van een bevel van de
rechter-commissaris. De pers heeft daar recht op, omdat het pu
bliek recht heeft op die vorm van bescherming.
TON OLIEMULLER
ERSUM Een modern
ar, goedgemutst met va-
t Zo lijkt de tv-film
in Paris", die VARA-tv
n om 21.27 uur op Ned.
endt, te beginnen. Maar
(eerste minuten doemen
(ine donderwolkjes op,
)en vermoeden dat de
vakantie wat minder
zal worden. Dat ver-
zal later blijken te
(rijver van dit spel, Jan
aar kïolenaar, heeft zich be
lt darfezet aan problema-
iseliilPn een huwelijk waar-
en l£ partners zo tegen de
n ,0l l°Pen en n'ef meer 20
r varPst met elkaar overweg
vanP- Dat komt vandaag de
aal ni^er voor.
't elk?k loopt, zou men kun-
wachfgge'1' ..goed" af: na een
aks ilpde ruzie die tot gev°lg
»e dj3* de vrouw elders een
g". sjeenkomen zoekt, komen
iald Pe toch weer bij elkaar.
ndin#iar: »Ik heb hiervoor
i niefn> °mdat ik de laatste
i jn Ijkheid om bij te praten
itgeijaanpakken. Een positie
aar Jnadering. Maar als dit
in de'cht huwelijk was ge-
zit jdan zou dat uiteindelijk
het iislukken, dat geloof ik
*r^nt
illenl Krabbé speelt een
vordjrol, als Jaap. de echtge-
Met name aan het begin
werl^ fiim waarin hij geheel
erg j gemak in de auto plaats
hij I naast zijn echtgenote
pderfnane (gespeeld door
jn bé Korterink) aan het
Hij is niet boos of slecht
neurd, hij is alleen maar
.dig irritant met zijn au-
ir gedrag, de zeverige
enoot die zijn vrouw
burrfurend kleine maar o zo
Jeroen Krabbé links als Jaap, Anna Korterink als Annemarie en Marc Anna Korterink geloofwaardig in de rol
Krone als Maarten in „Party in Paris", geschreven door Jan Jens Mole- van Annemarie.
naar.
pesterige aanmerkingen
maakt. Over een tasje, over de
dagteller van de auto, over het
rijgedrag en over „die rotmu-
ziek" in de auto: Ravels „Bole
ro".
Echtgenote Annemarie laat
zich ook wel erg betuttelen,
vriendelijk en wel, maar dat is
ze nu eenmaal zo gewend, als
vrouw van de tandarts, die
Jaap is. Met uitstekend en op
vallend sfeervol camerawerk
en in de hechte regie van Nick
van den Boezem, wordt het
echtpaar verder gevolgd naar
een vakantiebestemming in
Frankrijk. Elke meter film
verder wordt duidelijk dat niet
alleen deze vakantie ergens en
voortijdig moet stranden, maar
daarmee ook het huwelijk, al
heeft schrijver Molenaar er
een open einde aan gegeven.
Jaap is de man van het voor
geschreven reisplan, Annema
rie vindt een variant hierop
niet onaangenaam. Ze wordt
prompt bediend wanneer door
een fout van Jaap hun auto
een groenten- en fruitkraamp-
je tot appelmoes rijdt. Ook de
auto wordt flink 'beschadigd
en het echtpaar zal wel een tij
delijk onderkomen moeten
zoeken.
Scharrelpartij
In een hotel ontmoet het echt
paar Maarten (gespeeld door
Marc K rone), de bestuurder
van een Lelijke Eend, die met
pech aan de kant van de weg
stond - geen hulp kreeg, maar
nu toch zijn diensten aanbiedt.
Jaap moet er niet veel van
hebben, Annemarie vindt alles
prachtig. Zeker als Jaap een
dag ziek is. Die dag trekken
Annemarie en Maarten er vro
lijk opuit en ontstaat tussen
die twee een scharrelpartij. Al
thans, zo denkt Maarten ero
ver. Annemarie gaat plotseling
inzien met wat voor irritant
autoritaire sukkel zij is ge
trouwd.
Die avond bekent zij met
Maarten bloot te hebben ge
zwommen, tot oprechte en be
grijpelijke woede van Jaap, die
dergelijke avontuurtjes van
zijn vrouw niet kan aanmoedi
gen, integendeel. De eerste
echte en openlijke ruzie ont
staat.
Hierna volgt de ene barst in
het huwelijk na het andere, tot
Annemarie met haar opge
kropte woede uit de auto stapt
en de bus terugneemt: naar
Maarten. Maar deze goede jon
gen ziet weinig brood in een
relatie met een oudere, ge
trouwde vrouw, het moest
maar bij een paar prettige uur
tjes blijven. Annemarie voelt
zich nu helemaal losgeslagen,
trekt naar Parijs en staat daar
op het punt het bruisende
nachtleven in te stappen.
Maar ze heeft het onverzette
lijke karakter vergeten van
Jaap, die haar ook in Parijs
weet te vinden en haar naar
huis wil meenemen, zoals ie
mand die een kat bij het nek
vel oppakt. Aanvankelijk
toont Annemarie verzet. Maar
dat wordt gebroken, dat laat
zij zich breken, door een lift
aan te nemen van Jaap naar
een party. En daar valt de
vrijheidsdroom van Annema
rie in scherven: met Jaap gaat
ze dan toch maar mee naar de
Zuidfranse kust..
Voor het feminisme vermoe
delijk een weinig bevredigend
slot, omdat Annemarie ook
had kunnen doorzetten. Want,
zoals schrijver Molenaar later
opmerkte, een huwelijk als dit
moet vroeg of laat ontploffen.
Maar wellicht door deze film
„goed" of open te laten eindi
gen, worden juist vraagtekens
opgeroepen. Had Annemarie
haar man niet de bons moeten
geven, op het moment waarop
het nog kon? Nee, zegt Mole
naar, nu was er nog een kans
op bijpraten, opnieuw begin
nen en dan beter.
Weliswaar wordt de kijker nu
opgescheept met een onaf ge
voel, over een vrouw die haar
kans niet greep en zich vrij
willig liet terugdringen in de
gevangenis van haar huwelijk,
maar de film, althans dit ein
de, krijgt er ook iets sterks
door. De kijker wordt nu har
der aan het denken gezef, dan
wanneer Annemarie haar vrij
heid had gepakt. En daarmee
de rol had aanvaard van een
vrouw die zo gemakkelijk
over het afbreken van een hu
welijk denkt, op grond van
een oppervlakkige ontmoeting
met een mooie student. Auteur
Molenaar heeft ook op knappe
wijze het beeld geschetst van
twee mensen die beiden gelijk
hebben, maar hun gelijk nooit
met elkaar zullen kunnen ver
enigen.
FRITS BROMBERG
HILVERSUM Onder leiding van presentator Hans Sleeuwen-
hoek gaat NCRV-tv in „Rondom Tien" de crisis van de jaren '30
vergelijken met die van de jaren '80. Onder de titel „Ik zag m'n
vader huilen..." (vanavond Ned. II om 21.20 uur) is de eindcon
clusie van de presentator tenslotte, dat hij wel voelt voor duo-
banen en korter werken voor minder loon om de werkloosheid
te bestrijden.
Wat uit de gesprekken met studio-gasten naar voren komt, is
dat de crisis van de tachtiger jaren weliswaar erg is, maar dat de
tijdelijke welvaartsachteruitgang van de jaren dertig vreselijker
moet zijn geweest. De oudere gasten geven over die jaren een
relaas dat af en toe behoorlijk aangrijpend is. Meneer Van Maas
tricht moet er zelfs van huilen wanneer hij het verhaal vertélt
van zijn vader, die net als velen op een gegeven moment
noodgedwongen zijn hand moest gaan ophouden. „Toen hij te
rugkwam huilde hij. Hij had geen cent gekregen".
Hans Sleeuwenhoek: „Kromme tenen had ik, toen Van Maas
tricht zijn tranen niet kon bedwingen want het gebeurde spon
taan. Op zo'n moment flitst er van alles door je heen, maar ik
heb maar gewoon doorgepraat. We waren niet op zo'n effect uit,
het gebeurde. We hebben er later ook niet de titel aan ontleend.
Die was al bekend voor we het programma gingen opnemen. Ik
heb in een voorgesprek even overwogen om de naam van het
programma bekend te maken, maar ik heb dat niet gedaan". Be
halve gesprekken worden ook filmbeelden getoond. Dit materi
aal is o.m. afkomstig uit de film „Nederland aan den arbeid".
Die rolprent zou eigenlijk 'n keer in zijn geheel op de televisie
moeten worden vertoond. Hij werd gemaakt door het ministerie
van sociale zaken. Volgens Sleeuwenhoek is er moeilijk aan
filmmateriaal uit die tijd te komen. „We hadden maar de be
schikking over twee films". Frappant is het dat voorstellen die
nu door de regering worden gedaan om de werkloosheid te be
strijden in de film ook naar voren worden gebracht. „Er wordt
bijvoorbeeld gesproken over duo-banen en het eerder met pensi
oen laten gaan van oudere werknemers".
Volgens de historicus De Rooy is de crisis van nu te vergelijken
met de crisis uit de jaren dertig. „Ook nu is de opbouw van het
produktie-apparaat verouderd en moet er gemoderniseerd wor
den".
Daarbij zouden we drie jaar bij andere landen achterlopen. Op
sociaal gebied zijn er echter grote verschillen tussen beide crises.
Zo was in de jaren '30 bijvoorbeeld het krijgen van geld als je
werkloos was een gunst, nu is het een recht. Bovendien was de
controle in de jaren '30 schrikbarend. Als werkloze was je vroe
ger herkenbaar door de kleding enz. Een 54-jarige studiogast
laat weten: „Je wordt er tegenwoordig ook op aangekeken als je
niet werkt. Ik hoor vaak genoeg: laat hij het maar doen, hij is
toch werkloos". Volgens mr. F. Kruse, directeur-generaal ar
beidsvoorziening van het ministerie van sociale zaken, zijn we té
goed georganiseerd in Nederland en is een herverdeling van
werk nodig. Het is bovendien maatschappijlijk een onhoudbare
situatie wanneer er te veel mensen werkloos blijven, want „het
is fijn als je werk hebt", aldus een werkloze.
HANS PIËT
Een aantal studio-gasten praat met Hans Sleeuwenhoek over
de crisisjaren '30 en '80.
ijzen**
figuU
iid 1-2-3-show
ZaaH niet eenvoudig om iede-
kom\er v00r e^e Een~ twee-
pjet fhow een volledig nieuw
went °P te douwen. Deze
dat is een gigantische ploeg
^bouwers bezig geweest
e"repn de Aalsmeerse veiling
piktfportpaleis te maken. De
aj te'ste attractie van de
amd? wordt ongetwijfeld het
an den van het Franse duo
strijftin Pukart, twee oud-
e vjskampioenen, die met
komische pingpong-act
-j Rtfmd zijn geworden.
nan] uur Nederland 1.
lie el
>k e<i
gev<frp
rel lil
andf vijfde aflevering van
,giscP" heeft een gewijzigde
olw|. Omdat de niet-officiele
stulfc/e Flevoland nog niet
k ijkende sportverenigingen
feidi komen er in deze afleve-
geen drie hoofdsporten
1ST ivoren. Twaalf jongens en
fes tussen de 13 en 16
ave|laten zien welkè sporten
?drij ven.
•iek' uur Nederland 2.
\aby of Broadway
l\jci
lov
'or/'s Day-film Lullaby Of
dway" biedt de kans om
eens nostalgisch terug te
fi op de vijftiger jaren en
Is als Somebody loves
,,Just one of those
en Lullaby of Broad-
Het verhaaltje is mager,
iccesvolle zangeres Melin-
'oward (Doris Day) wil on-
'acht aan bezoek aan haar
ingder Jessica (Gladys Geor-
de c|> New York brengen. Maar
e pi vertelt men haar dat Jes-
ko die cabaretière is, op
encfoee zou zijn. De werkelijk-
ct vFis anders. Terwijl Melinda
k, rol in een Broadway-musi-
r vtrijgt aangeboden, ontdekt
ld \b/ haar moeder aan lager
elerfs geraakt.
w9 uur Nederland 2.
3 Annis krijgt als Tuppence
Jforcf te maken met de schoenen
pngezant. Ned. II om 20.25 uur.
Nederland
NEDERLAND 1
AVRO
16.00 Dag huis, dag tuin, dag
opbergschuur. Peuterpro
gramma.
16.15 Zoethout. Een program
ma over alledaagse dingen.
Vandaag: Jongens en meis
jes.
16.30 Toppop, de Nationale
Hitparade.
FEDUCO
18.25 Nederlands. Taal, te
kens en regels, afl. 7.
18.40 Waar blijft je geld? afl.
7.
KRO
18.55 Belfy en Lillibit, jeugd
serie. Afl.: De eekhoorn.
19.15 Tom en Jerry, tekenfilm
serie.
19.20 Q en Q. Serie voor de
jeugd. Deel 4: De familie
Bennebroeck.
NOS
20.00 Journaal.
KRO
20.28 De Een-Twee-Drie
Show. Nationale tv-aktie
gepresenteerd door Rudi
Carrell. (Zie toelichting).
21.45 Brandpunt, actualiteiten.
22.30 De alles is anders show.
Met Aad van den Heuvel.
NOS
23.35 Journaal.
23.40 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NEDERLAND 2
NOS
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.20 Paspoort voor Span
jaarden.
18.30 Sesamstraat.
18.45 Jeugdjournaal.
19.00 Journaal.
NCRV
19.12 Kanaal 13. Jeugdserie.
Afl.: Tijdens een bezoek aan
Pims moeder, komen Door
en Pim in aanraking met
Zwarte Kunst en Stille
Kracht.
19.40 Spop. Sport- en popru
briek voor jongeren. (Zie
toelichting).
20.25 Agatha Cristie. Engelse
tv-serie. Vandaag: Tommy
en Tuppence krijgen dit
maal de opdracht een on
derzoek in te stellen naar
de schoenen van de Ameri
kaanse ambassadeur in En
geland.
21.20 Rondom tien. Serie
praatprogramma's. ,,lk zag
m'n vader huilen...". Over
de economische crisis van
nu en die van de jaren der
tig. (Zie verhaal elders op
deze pagina).
22.10 Praten met de minister-
-president.
NOS
22.30 Journaal.
22.45 HV: De Kooning en het
onverwachte. Filmportret
van de kunstschilder Willem
de Kooning.
NCRV
23.25-00.55 Lullaby of Broad
way. Amerikaanse musical-
-film van David Butler met
Doris Day als succesvol
zangeres. (Zie toelichting).
Tom, de kat beleeft teken
film-avonturen in „Tom en
Jerry". Ned. I om 19.15 uur.
18.00 Hier und Heute.
18.25 Bei una liegen Sie richtig.
19.00 WWF-Club. Live programma.
20.00 Journaal.
20.15 Wiedersehen mit Brideshead.
Tv-serie van John Mortimer naar de
roman van Evelyn Waugh. Afl. 2.
22.00 Deutsches aus der anderen
Republik.
22.30 Tagesthemen.
23.00 Die Sportschau.
23.25 Menach Meier. TV-film van
Franz Xaver Kroetz naar het gelijkna
mige toneelstuk. Met Franz Xaver
Kroetz. Veronika Fitz en Max Krueckl
(herh.). Otto Meier, die arbeider in
een autofabriek is en zijn vrouw Mart
ha hebben een vijftienjarige zoon. De
jongen moet het later beter krijgen
dan hij. Daarom verzet Otto zich erte
gen, dat.Ludwig metselaar wil wor
den, hetgeen tot een tweespalt in het
gezin leidt. Na een flinke ruzie verlaat
Martha zelfs haar man.
01.10 Journaal.
DUITSLAND 2
17.50 Dick und Doof.
18.57 Programma-overzicht.
19.00 Journaal.
19.30 Auslandsjournal.
20.15 Derrick. Politie-serie van Her-
bert Reinecker. Afl De schrik van de
nacht. Een wijk van München leeft in
angst. Er zijn drie jonge vrouwen ge
wurgd en de dader is nog steeds niet
gevonden. Commissaris Ludewig, een
gewaardeerd maar eigenzinnige poli
tieman, tolereert tenslotte zeer tegen
zijn zin, dat hij inspecteur Klein als
assistent krijgt toegewezen. Tegen
diens idee, de agente Carla Meissner
als lokvogel te gebruiken, heeft hij
duizend en een bezwaren.
21.15 Bilder aus Amerika. Een blik
achter de schermen van „Return of
the Jedi".
22.00 Heute-journal.
22.20 Aspekte-literatur.
23.35 Allein gegen das Gesetz. Ita
liaanse speelfilm uit 1971. Met Teren
ce Hill, Martin Balsam, Paola Pitagora
e.a. Regie: Eriprando Visconti. In
houd: Luisa (Paola Pitgora), de vrouw
van Claudio Santini (Adalberto Maria
Merli) wordt wegens moord op de
vriendin van haar man tot tien jaar
gevangenisstraf veroordeeld. Het
proces wordt in grote haast en weinig
overtuigend afgehandeld, zodat haar
jonge advocaat Manin (Terence Hill)
het idee krijgt, dat hij niet voor zijn
taak geschikt is. Na drie jaar wordt
Luisa vervroegd vrijgelaten. Als zij
haar man opzoekt, ontdekt ze, dat hij
met „de vermoorde" samenwoont.
01.00 Heute.
DUITSLAND 3
WDR
18.00 Telekolleg I: maatschappijleer.
18.30 Marco, tekenfilmserie.
19.00 Aktuelle Stunde. Met: Blick-
punkt Düsseldorf.
20.00 Journaal.
20.15 Schul-Zeit: Neo-Nazistische
Aktivitaeten an deutschen Schulen.
21.15 Reiseführer.
21.45 Landesspiegel: Weihnachten
1943. Reportage.
22.15 Der Doktor und das liebe
Vieh. Engelse serie (herh.).
23.00 Rockpalast. Rechtstreeks van
uit de Markthal in Hamburg.
00.05 Journaal.
18.00 Tik Tak, tekenfilmserie.
18.05 Klein, klein kleutertje: Jacobus
en Corneel
18.20 Er was een keer...
18.30 Leven met reuma (4).
19.00 Juke Box.
19.10 Vrije Tijd Vrijdag. Toerisme:
De Zuidhollandse driehoek.
19.40 Mededelingen en programma-
-overzicht.
19.45 Journaal.
20.10 Weerman.
20.15 Mini Micro Macro.
20.20 De verdachten. Vierdelige serie
van Maurice de Wilde.
21.45 Soc. Omroepvereniging.
22.15 So What? Serie jazzprogram
ma's m.m.v. Het BRT Jazzorkest, Mi
chel Herr, Nicolas Fissman en Philip
pe Catherine.
23.05 Journaal.
BRT 2
19.00 Pop-Elektron.
19.40 Medelingen en programma-o
verzicht.
19.45 Journaal.
20.15 Van hei tot zege (From hell to
victory). Italiaans- Spaans-Franse
speelfilm uit 1979 van Umberto Lenzi.
Met: George Hamilton, Horst Bucholz,
Anny Duperey en George Peppard.
Het oorlogsdrama van Umberto Lenzi
„Van hel tot zege" heeft hetzelfde
thema als zijn vorige film „The big
gest battle" met een vrijwel identiek
scenario alleen met andere acteurs.
De film kreeg weinig vleiende recen
sies: ongeloofwaardig verhaal, zwak
ke personages, pompeus opgezet en
bombastische muziek. Een groepje
vrienden van diverse nationaliteiten
zweert in Parijs aan de vooravond
van de Tweede Wereldoorlog, dat zij
elkaar ieder jaar op 24 augustus in
hetzelfde restaurantje zullen ontmoe
ten. Door de oorlog valt de groep uit
elkaar, sommige vrienden worden
zelfs eikaars vijanden. Pas op 24 au
gustus 1944 slagen ze erin weer bij
elkaar te komen, maar iedereen is
niet meer aanwezig.
21.55 Premier*. Filmrubriek.
RTBF 1
19.25 Consumententips.
19.30 Journaal.
20.00 A suivre, informatief magazine.
21.05 Hamlet. Engelse film uit 1948.
Met: Laurence Olivier, Jean Simons,
Eileen Berlie e.a. Regie: Laurence Oli-
23.35 Journaal.
Scène uit de Italiaans/Spaana/Fran-
ae speelfilm „Van hel tot zege". BRT
2 om 20.15 uur.
Scène uit de Amerikaanse speelfilm
„Impasse" met Burt Reynolds (r).
BBC 1 om 23.50 uur.
BBC 1
17.20 The Adventures of Bullwinkle
and Rocky, kinderserie.
17.25 Jackanory, kinderprogramma.
17.40 Tak* Hart, kinderprogramma.
18.00 Crackerjack, kinderprogram-
18.40 Journaal: Regionaal magazi-
19.40 Friday sportstime.
19.55 Show Business, gesprekspro
gramma van Mike Smith.
20.20 Wildcats of St. Trinians,
21.50 Points of view.
22.25 Knots landing, tv-serie.
22.50 The Chieftains. Vandaag: Ima
ges of Ireland.
23.46 Nieuwsoverzicht.
23.50 Impasse. Amerikaanse speel
film uit 1970. Met: -Burt Reynolds,
Anne Francis. Vic' Diaz e.a.
BBC 2
18.35 Nieuwsoverzicht.
18.40 (ZW) The Outriders. Ameri
kaanse western uit 1950. Met Joe
McCrea, Arlene Dahl, Barry Sullivan
Timewatch Special: Prins Al-
Dance International: Waterle-
M.A.S.H. Tv-serle.
Farmers Arm.
Light of experience: Tom Bar-
ITV
17.00 Rainbow.
17.20 Dangermouse.
17.25 Sooty.
17.50 Freetime.
18.15 Whose baby.
18.45 Nieuws.
19.00 About Anglia.
20.00 Family fortunes.
20.30 Eiger.
21.30 A fine romance, komische se-
22 00 Auf wiedersehen pet.
23.00 News at ten.
23.30 Cross question.
00.05 Darts.
01.00 Hell's island. Am. speelfilm
(1955).
02.35 A feast for advent.
TV-morgen
NEDERLAND 1
NOS: 09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden. 10.00 Teleac: Pro
grammeren met Pascal, herh. les 2.
10.30 Teleac: Latijn, taal en cultuur
van de Romeinen, herh. les 8. 11.00
Feduco: Buter, brea en griene tsiis
XI.
DUITSLAND 1
10.00 Journaal. 10.03 Die Sport
schau. 10.30 (ZW) Penny Serenade,
Amerikaanse speelfilm uit 1941. Met:
Gary Grant en Irene Dunne (herh.).
DUITSLAND 2
11.50 Programma-overzicht.
DUITSLAND 3
RTBF 1
BBC 1
09.35 Inch high private eye, kinder
programma. 10.00 Saturday Super
store, kinderprogramma.
BBC 2
11.10 Cursussen.
ITV
07.25 Good morning Britain. 10.35
Wicky de Viking. 11.05 Unicom Ta-
les. 11.30 The Saturday show. 13.15
The world of sport.
George Stevens regisseerde de film
„Penny Serenade". Duitsland 1 om
10.30 uur.
HILVERSUM 1 KRO: 16.02 Aan de
veilige kant. 17.02 Henk Elsink. NOS:
17.53 Marktber i.s.m. KNBTB. 17.55
Meded. KRO: 18.06 Echo- magazine.
(Met om: 18.35 Kruispunt interview).
19.02 Levenslief en leed. 19.30 Man
en paard. 20.03 Country time. 21.02
Nine o'clock jazz. 22.02 Goal. NOS:
23.02 Met het oog op morgen. VOO:
0 02 Erik Zwart. 2.00 In the mix. 3.00
Peter Teekamp. 5.00 Komt voor de
Bakker.
HILVERSUM 2 VARA. 16.00 Radio
weekblad Wereldnws en andere be
richten. 16.05 Bericht uit het Konink
rijk. 16.32 De stem des volks. 17.00
Radioweekblad Wereldnws en andere
berichten. 17.05 Onder vuur. 15.30,
16.30. 17.30 Nws. 17.36 Dingen van
de dag). VARA: (18.00 Nws.) 18.10
VARA's reaktietelefoon. PP: 18.20
Uitz. van D'66. Overh.voorl.: 18.30 De
Nederlandse Antillen. VARA: 18.40
Het circuit. (20.00 Nws.) FEDUCO:
21.40 Thema 7: De laatste wil. RVU:
22.10 Over mensenrechten gespro
ken!? NOS: 22.30 Nws. 22.40 Oost-
-West. VARA: 23.00 Het zout in de
pap. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3 VOO: 18 04 De avond-
spits. 19.02 Bart en De Zwart. 22.02
Countdown Cafe.
HILVERSUM 4 VPRO: 16.00 De Groe-
ne Zoden. NOS: NOS-jazz. Tribute to
Ben Webster (ca. 20.50-21.05 Mu-
ziekspiegel). 22.15 Horizon.
Morgen
HILVERSUM 1 leder heel uur nws.
VARA: 7.02 Hallo hier Hilversum.
(8.06 Dingen van de dag. 8.50 Gebo
ren en getogen. 9.03 Het socialisti
sche strijdlied) 10.03 De stand van
zaken. 11.03 Wie in 't Nederlands wil
zingen.
HILVERSUM 2 TROS" 7.00 Nws. 7.10
TROS Nws.show. (7.35, 8.35 en 9.35
Aktua, 7,30. 8.00 en 8.30 Nws.). NOS:
9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan
den. 9.30 Nws. TROS: 9.33 TROS
Nws.show. (9.35, 10.00, 10.35. 11.00
en 11.35 Aktua. 10.30 en 11.30 Nws).
FEDUCO: 11.56 Waar blijft je geld?,
afl. 7 herh.
HILVERSUM 3 leder heel uur nws.
NCRV: 7.02 Vroeg op. 7.30 Rabarba-
ra. 8.03 Pop non stop. 9.03 Gospel-
-rock. 10.03 Popsjop. (ca. 11.45
Weerman Hans de Jong).
HILVERSUM 4 AVRO: 7 00 Nws. 7.02
Septiem 8.00 Nws. 8.05 Op een klein
stationnetje 's morgens in de vroegte.
9.00 In de kaart gespeeld. 10.15 Con
certo Mattinale. 11 30 Kurhauscon-
cert: Muziek voor cello en piano.