Brussel: minder melk móet Bij Holiday on Ice wordt geen scheve schaats gereden Permanente Floriade? Het hoogtepuij van het nieuwe programm „SymphoH of the Sands". H verhaal is op een sprookje u Duizend-Ei Een-Nacht LAND EN TUINBOUW MAANDAG S DECEMBER 1983 PAGIN Èr zijn nog bijna negen jaar te gaan voor de Floriade 1992 van start gezonden zal worden, maar niettemin zijn al verschillen de steden in de markt, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben zich kandidaat gesteld, later kwam daar Nieuwegein bij en sinds kort staat ook Zwolle op de lijst der gegadigden. De Ned Tuinbouwraad die deze tentoonstelling moet organi seren heeft nog geen enkel besluit genomen. Het staat trou wens nog niet eens vast of er in 1992 wel een Floriade op de tentoonstellingskalender zal komen. Men moet zich de orga nisatie van een dergelijke show niet te kinderachtig voorstel len. De vaderlandse tuinbouw moet er een volwassen kapitaal voor opbrengen. Verwacht mag worden dat de Ned. Tuinbou wraad, die deze week de terreinen in Zwolle zal bekijken, voor april 1984 zal beslissen of er een Floriade 1992 zal ko men. En zo ja, waér die gehouden zal worden. Het is nooit bekend geworden, maar het is een feit dat Lisse zich ook kandidaat heeft gesteld. Men wilde de Floriade de terreinen rond Keukenhof aanbieden. Het is niet doorgegaan. Na „ampel beraad" zoals dat heet, besloot men zich terug te trekken. De namen van Keukenhof en Floriade zijn al meer in één verband genoemd. Het was de heer N. Hofman, de voorzitter van de vereniging met de lange naam, de Kon. Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde, die er op wees dat het toch eigenlijk zonde van het geld is miljoenen op tafel te leggen voor een show die zes maanden duurt. Waarom, zo zegt hij. doet men het niet meteen goed en legt men een permanente tuinbouwtentoonstelling aan. En hij wijst voor dat doel een naar zijn mening ideaal gebied aan: de terreinen rond Keukenhof in Lisse. Maak daar een buitenten toonstelling die zijn weerga niet kent en houdt die het jaar- rond open. De naam van Keukenhof alleen betekent al een goodwill die moeilijk overschat kan worden. De heer Hofman wil trouwens nog een stapje verder gaan. Laat men de plannen om te komen tot de bouw van een World Flower Trade Centra in Lisse verwezenliken. En doe dat niet te benauwd. Bouw het zo dat alle organisaties op het terrein van de sierteelt en dat zijn er nog al wat! hier onderdak kunnen vinden. Maak op de begane grond dan met een een grote expositiehal, zodat alle bloemententoonstellin gen in het vervolg daar gehouden kunnen worden. Niet al leen de middelgrote shows zoals die van de lelies, de gladio len, de dahlia's en de zomerbloemen, maar ook de evenemen ten van veel groter formaat zoals de Westfriese Flora en de Nationale Bloemenvaktentoonstelling, de tuiribouwvakbeurs die jaarlijks in het Westland wordt gehouden naast de vak beurs „Tuin en Park" en nog diverse andere exposities. Te vens zou hier wekelijks de bloembollenbeurs gehouden kun nen worden en ook de Boskoopse bomenbeurs. Is dat alles onbetaalbaar en dus niet haalbaar? De heer Hof man is er van overtuigd dat men op de „long run" gezien goedkoper uitkomt. De diverse sectoren van de vaderlandse sierteelt de bollen, de bloemen en de bomen moeten niet te veel ieder voor zich bezig zijn. Laat men als één man naar voren komen. Alle belanghebbende organisaties zijn er niet ter wille van de or ganisaties, maar moeten één doel voor ogen hebben, nl. de consumenten aller landen bewegen om meer bollen, meer bloemen, meer bomen, meer heesters en meer zaden te ko pen. Is het plan van de heer Hofman een vorm van luchtfietserij? Zou bij voorbeeld het Westland er wel voor voelen om in Lis se te gaan exposeren? Is Aalsmeer bereid de grote show die tot nu toe in he VBA-gebouw werd gehouden, in Lisse te pro jecteren? Wil de de Westfriese Flora de lopers in de bollen streek uitrollen? Zijn de gronden rond Keukenhof straks voor dat doel beschikbaar? Het zijn allemaal vragen waarop van daag geen antwoord kan worden gegeven. Het lijkt nu mis schien allemaal wat utopisch, maar aan de andere kant heb ben Hofman's plannen zo veel aantrekkelijks, dat men moei lijk zal kunnen besluiten ze meteen maar onder het hoofd stuk „Luchtkastelen" op te bergen!... Nadat het de Nederlandse melkveehouders en ook de zuivelindustrie jarenlang voor de wind is gegaan, drei gen donkere wolken aan de Europese horizon. De Euro pese Commissie het dage lijks bestuur van de Europese Gemeenschap heeft enke le maanden geleden een plan gelanceerd om de voortdu rende stijging van de EG- melkproduktie een halt toe te roepen. Kern van dat plan, gemaakt op verzoek van de Europese regeringsleiders die vijf maanden geleden bijeen waren in Stuttgart, is dat over alle melk die méér wordt geproduceerd dan in 1981 een heffing moet wor den betaald. En wat voor een heffing: de Nederlandse boer die nu bijna 75 cent voor één liter melk ontvangt, zou per „teveel" geproduceerde liter melk een heffing van onge veer 55 cent moeten betalen. De boeren in ons land ston den op hun achterste benen en ook minister Braks (Land bouw en Visserij) liet zich aanvankelijk zeer voorzichtig uit over de „heffing op meer", ook wel „superhef fing" genoemd. Die gereser veerde houding heeft de be windsman inmiddels laten varen. Volgens hem is de heffing het enige middel dat doeltreffend werkt en met hem denken acht collega's uit andere lidstaten er in hoofd lijnen hetzelfde over. Alleen de Ierse minister van Land bouw heeft van meet af aan een uitzonderingspositie ge claimd en Luxemburg bepleit nu een uitzondering voor zijn boeren. De politieke consensus over de superheffing tekent zich steeds meer af en de boeren wachten knarsetandend af wat er uiteindelijk uit de bus zal komen. Het Landbouw schap, spreekbuis van de Ne derlandse boeren, is bepaald niet enthousiast over een su perheffing en heeft daarom een reeks voorwaarden ge steld voor het geval het toch zover mocht komen. Minister Braks is echter al een stap verder. Hij heeft behalve en kele voorwaarden ook al aangegeven waar voor hem de onderhandelingsruimte zit. Niet 1981 maar zo dicht mogelijk bij 1983 moet het uitgangspunt zijn van de su perheffing, aldus de bewinds man. Hij is dus bereid te on derhandelen over een formu le 1983 -x%. Over de vraag hoever Braks met deze kor- Ook de Nederlandse koeien dragen hun steentje bij tot het groeien van de melkvoorraad. ting wil gaan wordt slechts gespeculeerd; sommige spre ken van 1 a 2% en pessimis ten voorspellen zelfs het dub bele. Feit is dat de groei van de melkproduktie in de Ge meenschap gestaag doorgaat. In het vorige melkprijsjaar (april-april) werd een stijging van 3,7% genoteerd en de verwachting is dat in het huidige prijsjaar die stijging doorzet naar 4 a 4 1/2%, zo zegt de Koninklijke Neder landse Zuivelbond FNZ. Als die verwachting uitkomt, zwelt de melkplas dit jaar aan tot 103,6 miljoen ton. Vo rig jaar werd in EG-verband een totale produktie bereikt van 99,6 miljoen ton en in 1981 luidde de eindscore 96,1 miljoen ton. De Europese Commissie wil nu 1981 vast stellen als referentiejaar ofte wel basisjaar voor de op te leggen heffing. Daar mag een produktietoename worden bijgeteld van 1%, zodat de Europese melkproduktie ge stabiliseerd dient te worden op 97,2 miljoen ton. Dat is tenminste de mening van de Commissie die slechts voor stellen doet; het is de Raad van Ministers (in dit geval van Landbouw) die uiteinde lijk de beslissing behoort te nemen. De perikelen in de Europese zuivelsector dateren niet van vandaag of gisteren. Al ja renlang dreigt het met de melkproduktie uit de hand te lopen. Aan het eind van de zeventiger jaren liepen de voorraden ook op tot schrik barende hoogte; toen echter trok de wereldmarkt voor zuivelprodukten aan en werd de Europese boer gered door de bel. In 1981 en 1982 was de markt zelfs vriendelijk ge stemd en de boeren konden in Brussel prijsverhogingen opstrijken van 8 a 10%. De meeste Nederlandse boeren kregen in het seizoen 1982/1983 zo'n acht cent meer voor hun melk en som migen zelfs bijna een dubbel tje. Dergelijke prijsverhogin gen vormden bepaald geen stimulans om met de melk produktie wat gas terug te De problemen op de zuivel- markt dragen geen inciden teel karakter maar blijken min of meer structureel van aard te zijn. Al geruime tijd zijn vraag en aanbod fors uit evenwicht en stapelen de voorraden boter en magere melkpoeder zich op. De afzet kreeg vooral een knauw doordat in de OPEC-landen de vraag sterk terug liep. In de Gemeenschap zelf neemt de consumptie nog nauwe lijks toe (ongeveer 1% per jaar) en volgens insiders duidt niets erop dat het tij op redelijk overzichtelijke ter mijn zal keren. De voorraden en magere melkpoeder in Europa zijn gegroeid naar recordhoeveel- heden. Half november lag er in totaal (dus inclusief parti culiere opslag) ruim 870.000 ton boter in de Gemeenschap opgeslagen, waarvan onge veer 122.000 ton in ons land. De voorraad magere melk poeder heeft de miljoenen- grens overschreden (1.016.000 ton). Aan deze gigantische voorraden worden dagelijks door middel van marktinter- ventie hoeveelheden toege voegd, terwijl anderzijds door middel van exportsubsidies oude voorraden worden ge ruimd. De voorraden tot aan vaardbare proporties terug te brengen zou de EG-schatkist een enorm vermogen kosten. De Europese Gemeenschap zit al tot haar nek in de pro blemen omdat de kas leeg is. Medio oktober zag de Euro pese Commissie zich gedwon gen tot de eerste noodsprong: de lidstaten mochten voor een paar marktregelingen geen voorschotten meer uit betalen omdat er door Brus sel meer uitgegeven dreigde te worden dan er binnen kwam. Zoals bekend bestaan de inkomsten van de EG uit een 1%-afdracht van de btw van alle lidstaten en de doua nerechten en landbouwhef- fingen in de tien EG-landen. Aan de EG-begroting zit dus een plafond en Brussel dreigt hier nu doorheen te schieten. Het Europees Parlement heeft zich enkele keren ge dwongen gezien een aanvul lende begroting goed te keu ren, omdat de uitgaven voor het landbouwbeleid verder opliepen dan was te voorzien. Over een eventuele uitbrei ding van de EG-middelen zijn de meningen in Europa verdeeld. Dat komt niet in de laatste plaats door de vrees dat nog meer geld door het landbouwbeleid wordt opge slokt. De meeste lidstaten willen er wel over praten, maar dan zullen er ook af spraken voor de landbouw sector moeten worden ge maakt. Sommige lidstaten (het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en tot voor kort ook Nederland) stellen dat zelfs als een keiharde voor waarde, De Europese landbouwminis ters hebben al diverse pogin gen gedaan om meer grip te krijgen op de landbouwuitga ven, maar de laatste jaren heeft dat nauwelijks of geen resultaat gehad. De Europese Top in Stuttgart besloot om de ministers van Buitenland se Zaken en van Financiën bij de oplossing van het com plexe vraagstuk te betrek ken. De landbouwministers werden min of meer onder curatele gesteld. Met de adem van hun collega's in de nek hebben de landbouwminis ters wel enige vooruitgang geboekt op met name het ter rein van de zuivelproblema- tiek. De superheffing is door de meeste lidstaten inmidde geaccepteerd. Met hangen e wurgen want het gaat o; een paardemiddel, daarov< is een ieder het wél een Van een andere opdracl van de Stuttgart-top (ontwik keling van een nieuw EG-bi leid c.q. uitbreiding van h< bestaande beleid) is nauwt lijks iets terecht gekome door de grote verdeeldhei die de Gemeenschap de laa ste tijd kenmerkt en waai door geen sprake kan zij van een slagvaardig beleid. De balans opmakend nu d Europese Top in Athene (4- december) wordt gehoude moet worden geconcludeer dat de zuivelproblematie opnieuw in het centrum va de belangstelling staat. O zich niet zo vreemd omdat d zuivel relatief veel geld kos Het gevaar is echter dat d aandacht volledig wordt ge concentreerd op de zuivelsec tor, terwijl andere landbouw sectoren, die eveneens steed duurder zijn geworden voo Brussel, buiten schot blijver Te denken valt aan bijvoor beeld rund- en schapevlee; wijn en olijven. Juist voor d Nederlandse veehouderijsec tor zou die ontwikkeling ui kunnen draaien op een bitte re pil, die geen enkele boe wenst te slikken. Het Land bouwschap heeft de laatst weken geen gelegenhei< voorbij laten gaan om de he ren politici te wijzen op d< enorme belangen die vooi ons land op het spel staan Behalve besprekingen me premier Lubbers en ministe Braks bezocht het schap d< heren Andriessen en Dan kert. De laatste heeft ge dreigd zelfs uit het Europee Parlement te stappen als er op korte termijn geen duide lijkheid komt over de uit breiding van de EG-midde len. Ook op dat punt moeten in Athene zaken worden ge daan. Dat geldt trouwens ook voor de uitbreiding v« EG (Spanje, Portugal) en de verdelingen van de lusten en lasten in de Gemeenschap. Uit alle verwikkelingen frustraties en teleurstellingenj van de laatste maanden is slechts een conclusie te trek4 ken: de trein van de Europe se Gemeenschap dendert door in de richting van de crisis. De top in Athene kan er slechts voor zorgen dat de vaart ervan een stuk wordt) verminderd, want aan het verleggen der wissels zullen^ ze nauwelijks toekomen... PERFECTIE SLEUTELWOORD VAN IJSSPEKTAKEL DEN HAAG Jaar lijks bezoeken zo'n twintig miljoen men sen een Holiday on Ice-show waar zij zich enkele uren lang een sprookjesachtige droomwereld laten voorschotelen. Over anderhalve week is het de beurt aan de Haagse toeschouwers om de grootste ijsre- vue ter wereld te be wonderen. Van dins dag 13 december tot en met zondag 18 de cember worden in het reizende ijsparadijs op de.Uithof de nieuwste acrobatische schaats- kunsten vertoond. Holiday on Ice bestaat al vanaf 1945. Vlak na de oorlog begon een groep kunstschaatsers in de Verenigde Staten met een klein revuetje op te treden. De zomervakantie was iq aan tocht en zo kwam iemand op het idee er een „holiday on ice" van te maken. Die naam is tot op de dag van vandaag gebleven. De show groeide in ie eerste jaren uit tot een groot succesnummer. Na het eerste buitenlandse optreden in Mexico volgden razendsnel aanvragen' uit de hele wereld. Nu, in 1983, heeft de show alle landen in de wereld bezocht. „Alleen in Rood-China zijn we nog niet geweest, maar dat komt zeker ook nog wel", zegt een zelfverzekerde Bram Kor- teweg, die belast is met de pu bliciteit rond het ijscircus. „Te genwoordig komen we wel iets beslagener ten ijs dan in die primitieve beginperiode. De gekste dingen maakten we toen mee; ijspistes die op ka melen door de woestijn ver voerd moesten worden of met grote moeite door de jungle werden gesleept. Nu rollen we de ijsvloeren in de meest tropi sche atmosferen zelfs moeite- Achter de schermen binden de meisjes van het Holiday on Ice-ballet hun schaatsen onder en maken zich op voor de show. De ijsprinsen- en prinsessen voeren gedurende het hele spektakel een schijnbaar on vermoeibaar gevecht met de zwaartekracht. Door de licht-, kostuum- en decoreffecten lijkt het alsof de spelers licht als een veertje over het ijs zweven. Joop van der Sluys, de enige Nederlandse artiest in de ploeg die uit meer dan twintig nationaliteiten bestaat, zegt daarover: „Het is pas goed als je het schaatsen vergeet. Het is zaak de schaatskunst zo perfect te beheersen, dat je je helemaal op de dramatische expressie en het stuntwerk kunt richten. Een schaatser die krampachtig op de been probeert te blijven is natuur lijk geen gezicht. Je moet con stant ontspannen lachen en oppassen dat die glimlach aan het eind van de avond geen vertrokken grijns wordt. Daarbij komt nog al het „gooi en smijtwerk" met je partner. Dat vereist ook een behoorlij ke aandacht". Gooi- en smijtwerk Als iets kenmerkend is voor de ijsshow is het wel dat het gemaakt is voor de hele fami lie. De bezoekers van een avondje Holiday on Ice kun nen ervan verzekerd zijn dat er althans iéts van hun gading bij is. In het kleurig verpakte verrassingspakket bevinden zich alle mogelijke showele menten; van circusattracties zoals acrobatiek, clowns, gooc helkunsten en stuntwerk tot de sprookjes van Duizend-En- Een-Nacht, Walt Disney en klassiek ballet. En dat alles op de schaats. Een ogenschijnlijk mengelmoesje van stukjes uit eenlopend amusement, echter met zo'n perfectie uitgevoerd, dat het geheel één flitsende show is. Bij Holiday on Ice wordt beslist geen scheve schaats gereden. Samen met zijn Japanse part ner Hideko Miuara steelt onze landgenoot Joop van der Sluys uit Dordrecht voor een groot deel de show. Al vier jaar waagt het hechte danspaar zich gezamenlijk op glad ijs. Met name in het onbetwistba re hoogtepunt van het schaats- spektakel „Symphony of the Sands" spelen zij de hoofdrol len als de schone Sheherazade uit het gelijknamige sprookje van Duizend-En-Een-Nacht en haar minnaar, de hofdichter. Hierin is duidelijk te zien 3at Hideko als klassiek danseres geschoold- is. Op de schaats doet zij niet onder voor menig ballerina „te voet". Dit ijsbal- let in een choreografie van de Franse acteur Robert Hossefn is van een zodanige schoon heid dat je er kippevel van krijgt. Chimpansees De sprongen van het ene pro gramma-onderdeel naar het andere zijn enorm groot; wie een adagio op de schaats maar saai vindt, kan zijn hart opha len aan een clownsact of zich verwonderen over chimpan sees die in een „apepakkie" en een paar schaatsen in extra grote maat niet voor de men selijke schaatstechniek onder blijken te doen. De circuslief hebbers komen ruimschoots aan hun trekken. Of de ca priolen van de chimpansees nu te danken zijn aan het doorzet tingsvermogen van de dres seur of dat het pure instinct van de dieren hen op de been houdt is de vraag. Zeker is dat de apen circusartiesten waardig hun „mannetje" staan op de gladde piste. Origineel is het nummer „Dansen in het donker", waar in met lichteffecten griezelige spoken zijn gefabriceerd die een macabere dans uitvoeren. Ook de allerkleinsten komen aan bod met de drie bekende kogelronde biggetjes en hun eeuwige tegenstander, de grote boze wolf. Met z'n allen op de ondergebonden ijzers. Grote pret om Hoppe's onberijdbare muilezels, waarop menigeen uit het publiek zijn vermeende ruiterkunst kan beproeven, maar vrijwel onherroepelijk in het stof moet bijten. Verdoofd door al het glittergeweld wordt het finalenummer tot overmaat van glamour aange kondigd als „Oogverblin dend". Tientallen schaatsers in lichtgevende kostuums, een to neel dat vuur spuwt en een scala van lichteffecten maken de show compleet. Harde werkelijkheid De harde werkelijkheid voor, tijdens en na de voorstelling blijft de meeste bezoekers ech ter onthouden. Vóór een op treden de inspectie van dui zend-en-één onderdelen: het grote plafond met spotlights, de lichtkanonnen, de kos tuums èn de ijsvloer. Alles moet „gladjes" verlopen. De artiesten zijn al lang voordat het publiek binnenstroomt be zig met hun „warming up". Achter het decor heerst een enorme bedrijvigheid. Tijdens de voorstelling de vliegens vlugge wisselingen van kos tuums en decors. Na de voor stelling het inpakken van al het materiaal dat bij elkaar twintig ton weegt en vervoerd wordt in speciale containers. Het oprollen van de vijftien kilometer kabel voor de aan sluiting van de vijftig grote spots, het lichtplafond en de vijfhonderd meter voetlicht rond de ijsvloer. Het afbreken van de kleedkamers, de spe ciale kantoorruimtes, de piste en de decors. Vaak direct daarop het vertrek naar een volgende stad of een ander land. Daar is al maanden tevo ren een vertegenwoordiger be zig geweest om alles te rege len, zodat bij aankomst van improviseren geen sprake meer is. Een standplaats voor alle wagens en caravans is uit gezocht, hotels zijn besproken, technische maten uitgerekend, leveranciers ingeschakeld, werkvergunningen afgegeven, de reclame is gemaakt en ex tra personeel is aangetrokken. Holiday on Ice vergt een orga nisatie waar je ijskoud van wordt. Sterallures Voor de schaatsers blijft er nauwelijks een momentje vrije tijd over. Voor Joop van der Sluys echter hoort dat er ge woon bij. Hij vertoont opval lend weinig sterallures en praat over zijn werk alsof er niets glamourachtigs aan is. „Ik bezorg gewoon andere mensen een leuke avond. Al thans, dat hoop ik. Ik ben niet zo'n egotripper die al die pu bliciteit nou zo belangrijk vindt. Ik houd gewoon van mijn vak, ik houd van het rei zen en van de vele verschil lende mensen die ik daardoor ontmoet. Misschien is die lief de voor het vak wel de be langrijkste voorwaarde de Ho liday on Ice-business vol te houden. Een privéleven heb je nauwelijks: je leeft elf maan den per jaar in hotelkamers. Meubels heb ik zelfs nooit be zeten, ook nooit nodig gehad. Ach, en eigenlijk is dat alle maal niet zo'n ramp: ik ben een eigen huis nooit gewend geweest. In Nederland zijn de mensen verwend. Een luxe leefwijze, een televisie, een au tootje. Een vaste basis waar je altijd weer terugkeert. Door al dat reizen ben ik daar relati verend tegen aan gaan kijken. Het is maar net wat je gewend bent. Ik kan niet echt zeggen dat ik het mis. In de groep ma ken we het ook gezellig". De nu 38-jarige Joop van der Sluys is al vanaf zijn zeven tiende jaar bezeten van ijsdan- sen. Vroeger als kind rol schaatste hij al graag. „Als ik er ooit mee op moet houden ga ik wellicht schaatslessen geven in Nederland. Alhoewel, kunstschaatsen ligt een beetje moeilijk in ons landje. We te ren nog altijd op de successen van Joan Haanappel en Sjouk- je Dijkstra. Veel verder zijn we nog niet gekomen". Voor hem is het pas de tweede keer dat hij met Holiday on Ice in zijn geboorteland optreedt. „Hoewel ik praktisch nooit last van zenuwen heb, ben ik nu toch wel wat extra gespan nen. Je wilt natuurlijk in je ei gen land als enige Nederlan der van de ploeg geen flater slaan". Discipline Op flaters en fouten is Holiday on Ice zeer alert. Achter de schermen heerst een welhaast ijzeren discipline. Te laat ko men is er voor de schaatsers niet bij. Tijdens alle voorstel lingen zit er iemand van staf tussen het publiek eventuele kleine oneffenhedf' of vergissingen te noteren, er maar even iets kapot is a^ een kostuum of decor, wore dat onmiddellijk gerepareerji De talloze pluimen worden rj) gelmatig gereinigd, schoeny worden voor elke voorstelliip gepoetst en de vele schaats aan een strenge inspectie i der worpen. Bram Korteweg: „Perfectie I ons sleutelwoord. Dat betekeifc keihard werken voor alle jon gens en meisjes van het groln ballet en solisten, timmerlijj/ den, costumières, mensen vo< de belichting, administrating personeel en requisiteurs. reizen vijf verschillende sho\J van Holiday on Ice over de hele wereld. Per jaar wordeK bijna zestig landen bezocht Omdat er met verschillentf ijsvloeren gewerkt komt het nauwelijks voor er een dag niet wordt opgeti den. Wanneer de show nog ii de ene stad speelt, rollen i' werklieden in de volgen stad de ijspiste uit. Daarb| moeten de artiesten tussendoi nieuwe nummers instuden en oude nummers repeteren"! Dat de ploeg daarbij niet ovefc één nacht ijs gaat, is een dir dat zeker is. Perfectie is uitgangspunt en het uiteinde| lijke doel dat iedere medewei ker van het gebeuren ogen staat. Een doel dat letterL lijk met vallen en opstaan be^ reikt dient te worden. JEANNETTE SCHREUDEfefl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 8