Beeltentuin in Wassenaar
Brian de Bruyn
bedankt voor selectie
Vincent van Gogh
posthuum ereburger
Uiver-expositie
op Schiphol
NIEUWE PLANNEN VAN TWEE GALERIES
Cynische priesters in
„De Biechtvaders'"
Johan nesHeesters
(80) op de planken
4
6
11
I r
KUNST
£eidóe(3ouMMit
MAANDAG 5 DECEMBER 1983 PAGl
S3
NUENEN De gemeenteraad van het Bra
bantse Nuenen heeft de schilder Vincent van
Gogh tijdens een bijzondere raadsvergadering
posthuum het ereburgerschap van Nuenen ver
leend. Aan drs. J. van Gogh uit Wassenaar, een
achterneef van de schilder, werd de bijbeho
rende oorkonde overhandigd. Daarna heeft drs.
H. Terwisse, de burgemeester van Nuenen, het
Van Gogh-jaar 1984 officieel geopend. Ook
werd de Van Gogh-florijn gepresenteerd, een
speciaal voor de gelegenheid geslagen munt, die
een jaar lang als wettig betaalmiddel zal wor
den gebruikt in Nuenen. Verder werd een
bronzen replica aangeboden van het standbeeld,
van Vincent van Gogh, dat op 30 maart 1984 in
Nuenen zal worden onthuld.
Bob Dylan houdt op
met wervend zingen
LOS ANGELES De in de jaren zestig we
reldberoemd geworden Amerikaanse rockzan
ger Bob Dylan heeft in een interview met de
Los Angeles Times verklaard op te houden met
wervend zingen. Hij acht de tijd gekomen te
stoppen met „zieltjeswinner»". Hij motiveert dat
met een verwijzing naar Jezus, „die ook maar
drie jaar heeft gepredikt". De zanger verklaar
de het niet te betreuren de mensen te hebben
voorgehouden, hoe zij hun ziel kunnen redden.
De 42-jarige rockzanger is als jood opgegroeid.
Hoewel hij kortgeleden geruime tijd heeft door
gebracht in een joods centrum in Brooklyn en
heeft deelgenomen aan het Bar-Mizwafeest ter
bereiking van de joodse volwassenheid van zijn
zoor. Jesse in Jeruzalem, heeft hij zich niet uit
gelaten over de vraag of hij tot het joodse ge
loof zal terugkeren.
Belastingen Laat
me niet lachen!
ROTTERDAM In het kader van
het Nationaal Museumweekend, za
terdag 10 en zondag 11 december, is
het Belastingmuseum in Rotterdam
dit weekend geopend van 10.00 tot
17.00 uur. Het museum heeft een
aparte expositie ingericht met de ti
tel BelastingenLaat me niet la
chen!". De expositie omvat een se
lectie uit de omvangrijke collectie
fiscale humor. Het museum her
bergt onder meer een verzameling
schildlerijen, antieke spellen, smok-
keiattributen en het Rijksbegroting-
koffertje van Lieftinck.
SCHIPHOL Een jaar lang, tot
volgend jaar december, wordt in het
Luchtvaartmuseum Aviodome op
Schiphol een expositie gehouden
over de vliegwedstrijd in 1934 van
Londen naar Melbourne en over de
Uiver, het Nederlandse vliegtuig dat
daaraan deelnam. Er is onder ande
re een trucagemodel van de Uiver
te zien. De expositie is dagelijks te
bezichtigen van 10.00 tot 17.00 uur,
met uitzondering van de maanda
gen in de periode tot 1 april, Eerste
Kerstdag, Oude- en Nieuwjaarsdag.
Gestolen Manet na 92
jaar terug in museum
RIJSSEL Het Museum voor schone
kunsten in Rijssel in Noord-Frankrijk
heeft zijn in het jaar 1891 gestolen teke
ning van Manet, „vrouwekop", terug.
Een groep kunstminnaars kocht het ontdekte
werk op een veiling in een kunstgalerij in New
York uit eigen middelen aan om het weer een
plaats te geven in het museum in Rijssel. De te
kening bleek in 1954 op wettige wijze in Zwit
serland voor omgerekend 7.000 gulden in han
den van een Argentijn te zijn gekomen. Met het
oog op de bijzondere geschiedenis van het
kunstwerk was hij bereid met 30.000 gulden ge
noegen te nemen ofschoon hij aanvankelijk
90.000 gulden wilde hebben.
Er worden door twee jonge
galeriehouders, die nog niet
zo lang geleden een eigen ga
lerie begonnen, nieuwe plan
nen gesmeed. Caroline Re-
horst van galerie Ornis en
Jurriaan van Kranendonk
van galerie Kranendonk kij
ken verder dan hun eigen
expositieruimte. Zij gaan
vanaf januari 1984 het con
grescentrum de Narwal in
Wassenaar voorzien van
kunstwerken, zowel binnen
shuis als buitenshuis. Het ac
cent valt op de tuin rond de
villa en is mede door de bos
rijke omgeving zeer geschikt
als beeldentuin. De galerie
houders zullen een aantal
kunstenaars uitnodigen om
een sculptuur voor de open
lucht te maken en daarmee
stimuleren zij eveneens de
kunstproduktie. Want het is
de bedoeling om steeds weer
andere beeldenexposities te
brengen. Degene die de be
roemde beeldentuin van het
rijksmuseum Kröller-Müller
op de Hoge Veluwe kent,
weet hoe aantrekkelijk de
combinatie van kunst en na
tuur kan zijn. Daarom alleen
al is het initiatief van „Beel
dentuin de Narwal" toe te
juichen.
Zondag 8 januari 1984 opent
de eerste tentoonstelling met
sculptuur van o.a. Siebe
Hansma, Iréne von Moos, Pe
ter Peereboom (galerie Ornis)
en Fred van der Linde, Go-
vert Heioop en Hans Leut-
scher (galerie Van Kranen
donk).
Siebe Hansma, vlak reliëf, 1983, metaal.
Het idee van Jurriaan van
Kranendonk om elke decem
bermaand een expostie te
maken over beeldende kunst
in de gebouwde omgeving en
om daarbij een catalogus uit
te geven werd gerealiseerd.
De eerste uit de reeks stelt de
beeldende kunstenaars Ger
Dekker (1943) en Pjotr van
Oorschot (1944) centraal. Bei
den volgden een opleiding
aan de Academie voor beel
dende kunsten in Tilburg en
aan de Rijksacademie in Am
sterdam en voeren sinds 1973
opdrachten in samenhang
met de gebouwde omgeving
uit. Opdrachtgevers zijn
meestal gemeenten als Den
Haag, Rotterdam of Amster
dam. Pleinen, een politiebu
reau, ziekenhuis of lyceum
worden voor een bepaald be
drag voorzien van kunst en
de traditionele opvatting
hierover is dat die kunst iets
te maken moet hebben met
bijvoorbeeld de funktie van
een gebouw.
Alleen al omdat kunstenaars
soms rekening moeten hou
den met een stedebouwkun-
dige situering, zoals ver
keerswegen of parkeervoor
zieningen, zijn zij enigszins
gebonden. Dekker en Van
Oorschot zetten beperkingen
naar hun eigen hand door
zich in een aantal gevallen
juist af te zetten tegen de ge
bouwde omgeving. Zij creë
ren tegenstellingen uit verzet
tegen de bestaande architec
tuur of uit balorigheid.
In de begeleidende catalogus
verwoordt Cor Blok het als
volgt: „Voor een vanzelfspre
kende aansluiting van beel
dende kunst op de architec
tuur is geen plaats meer:
niets mag vanzelf spreken,
het vanzelfsprekende moet
juist worden aangetast". Dus
ontstaan er contrasten tussen
bijvoorbeeld de strakke
nieuwbouw van een flatge
bouw en het ontwerp voor
het binnenplein dat uit ver
springende vlakken, trappe
tjes en muren van baksteen
bestaat. Het is alsof de ach
tertuin van een villa de bin
nentuin van een Rotterdamse
flat is geworden. De exposi
tie. die uit tekeningen, foto's,
kubusontwerpen en een ma
quette bestaat, geeft ook
voorbeelden van ontwerpen,
waarbij de geometrische aan
pak aansluit bij de zakelijke
architectuur. De beeldende
kunst is dan een vanzelfspre
kend geheel met de gebouw
de omgeving en „de beelden
de guerilla" heeft hier nogal
ongevaarlijke vormen aange-
Galerie Ornis nodigt regel
matig kunstenaars uit de con
structivistische richting uit.
Deze maand is dat de Gro
ningse kunstenaar Siebe
Hansma (1949). Op systemati
sche wijze doet hij onderzoek
naar vorm en volume en op
systematische wijze wordt
een proces of vormverande
ring weergegeven. Onder
werp van zijn kunst is de
verhouding tussen vormen
en de reeksen die daardoor
ontstaan. Daarbij kwam een
technische opleiding goed
van pas. Subjectieve emoties
of toevalligheden komen in
zijn grijze metaalplastieken
Vanaf 8 januari 1984 zijn het Inte
rieur en de beeldentuin van con
grescentrum de Narwal uitsluitend
op afspraak te bezichtigen. Oud
Clingendael 7, Wassenaar, tele
foon: 01751-77523.
Galerie Van Kranendonk, West,eln-
de 29 „Ger Bakker en Pjotr van
Oorschot", tot 22 december, dins
dag t/m zaterdag 11-17 uur.
Galerie Ornis, Javastraat 17, „Sie
be Hansma", tot 25 december,
woensdag t/m zaterdag 12-17 uur.
Galerie Kleurkrijt, Haretenhoek-
pleln 4, Scheveningen. „Verkoop
tentoonstelling", tot 25 december,
dinsdag t/m vrijdag 11-17 uur, za
terdag 11-16 uur.
niet voor. Hij maakt konkre-
te kunst, die niet naar een
realiteit buiten het kunst
werk verwijst. Zijn strakke
en heldere objecten zijn ener
zijds bijna afwezig en ander
zijds zo nadrukkelijk aanwe
zig dat elk voorwerp in hun
omgeving storend is. Deze
sculpturen eisen een serene
omgeving.
Door middel van exacte be
rekeningen worden gelijke
volumes in verschillende
vormen gebracht. Zijn objec
ten bestaan uit twee delen,
zodat de verandering in
vorm zichtbaar wordt. De
grijze metalen vlakken gren
zen de ruimte af, maar nooit
volledig. Het is aan de kijker
om met het oog de ontbre
kende vlakken aan te vullen
en al kijkende de systematiek
te ontdekken. Bij de leun-
plastiek van bijna 2,5 meter,
vormen de wand en de vloer
van de galerie een noodzake
lijk onderdeel van hei object.
Samen met één metaalvlak
zijn zij de drie vlakken van
een onzichtbare driehoek, die
'op deze wijze zichtbaar wordt
gemaakt.
Het is altijd weer verbazing
wekkend hoeveel kunstwer
ken Gonda de Bles kan expo
seren zonder de indruk van
vol te wekken. Dit keer zijn
er twaalf exposanten met
grafiek, tekeningen, pastels,
sieraden, objecten en kera
miek samengebracht in een
verkoopexpositie. Kunste
naars die eerder aan exposi
ties bij Kleurkrijt deelnamen
doen nu weer mee, maar ook
kunstenaars zoals Lukie de
Bree (grafiek), Betty Brink
(grafiek) en Frits Smits (sie
raden) die nog hun eigen ten
toonstellingen krijgen. Er
zijn pastels van Betty Scheer
te zien met het landschap en
stilleven als onderwerp. Zij
exposeert momenteel ook bij
galerie Edison en als nieuw
lid van de Haagse Kunst
kring hangt haar werk daar
vanaf 10 december.
De herfstbladeren van Wies
de Bles liggen ergens in een
hoek van de galerie. Zij zijn
van polyester en vormden
enkele maanden geleden een
onderdeel van de installatie
„Lusthof" in de Vleeshal van
Middelburg. Het zijn de sym
bolische restanten van een
environment dat niet meer
bestaat.
INGRID VAN SANTEN
Haags* Comedie: O* biechtvaders,
van Vincenzo di Mattia. Regie: Lode-
wijk de Boer. Vertaling: Frèdérique
van der Velde. Met o.a. Wim de Haas
en Wim van Rooij. Koninklijke
Schouwburg, zaterdag 3 december.
Herhalingen in december.
Met „De biechtvaders"
heeft de Haagse Comedie
een buitengewoon interes
sant stuk op het repertoire
genomen. Het is in com
mercieel opzicht gewaagd
en artistiek gezien sterk.
De Haagse Comedie laat
met „De biechtvaders"
zien wat repertoiretoneel
vermag.
De biechtvaders speelt zich af
in een pastorie, waar twee ou
dere geestelijken, een pastoor
en een kapelaan, twee jongere
collega's ontvangen. Samen
zouden zij oefeningen doen,
maar daar komt het niet van.
De ouderen maken van de ge
legenheid gebruik om hun
door ervaring gelouterde
maatschappijvisie te toetsen
aan de jongeren. Deze blijken
tegenover het cynisme van de
ouderen vage idealen en een
onrealistisch geloof te hebben.
Zij hebben hun plaats in de
maatschappij nog niet ontdekt
en overschatten hun ambt. De
ouderen hebben hun macht en
onmacht geaccepteerd. Zij ge
bruiken de schermutseling om
in hun onderlinge relatie
schoon schip te maken.
Qua structuur lijkt „De biecht
vaders" op het klassieke stuk
van Albee, „Who's afraid of
Virginia Woolf?" Ook de toon
van de dialoog van De biecht
vaders heeft veel weg van die
klassieker. Cynisme en ironie
doorspekken de gesprekken,
waarbij de ouderen hun gewe
tensconflicten veel openharti
ger durven belijden dan de
jongeren. De kracht van De
biechtvaders zit in de wijze
waarop schrijver Di Mattia
niet alleen zijn pessimistische
visie op de kerk doet gelden
maar ook het generatieconflict
tussen de priesters gebruikt als
metafoor van wat er zich in de
maatschappij afspeelt.
De biechtvaders zal overigens
niet voor iedereen even ge
makkelijk te verteren zijn. De
oudere priesters hanteren grof
taalgebruik, trachten de jonge
ren te choqueren en zien er
niet tegenop door overmatig
drankgebruik haast een anti-
reklame voor het priester
schap te zijn. Toch is dat alles
slechts vorm. Uit de gesprek
ken blijkt hoezeer deze oude
ren betrokken zijn bij de kerk
en het geloof en hun mis
schien uiterlijk onjuiste gedrag
zegt weinig over hun wezenlij
ke instelling die van veel in
zicht getuigt.
Regisseur Lode wijk de Boer
laat De biechtvaders spelen in
een vervallen pastorie. De
muurschilderingen zijn half
weggewist, de ruimte staat
voor een deel in de steigers.
Behalve een aantal kerkelijke
rekwiesieten bevat de kamer
ook een tafelbiljart.
Wim van "Rooij en Wim de
Haas zijn uitstekend in hun
portrettering van de beide ou
dere geestelijken. Zij zetten de
band tussen priester en kape
laan -net een huwelijk- met de
voor het stuk benodigde
scherpte neer. Alfred van den
Heuvel en Eric van Veen kun
nen niet alleen vanwege hun
rol, maar ook vanwege de
klasse van de beide anderen,
hier nauwelijks tegen op.
Het is heel goed dat de Haagse
Comedie dit stuk op het reper
toire heeft genomen. Het is
een voorbeeld van het waarom
van gesubsidieerd repertoire
toneel. Welke vrije producent
zou het aandurven een opper-,
Alfred van den Heuvel en Wim de Haas In „De biechtva
ders".
vlakkig gezien commercieel
onaantrekkelijk stuk over vier
priesters te laten spelen En
het zou jammer zijn als het
Nederlandse publiek De
biechtvaders niet zou kunnen
zien.
PETER SNEL
WENEN Op zijn 80e
verjaardag, vandaag zal
Johan(nes) Heesters, zoals
bij zovele vorige verjaar
dagen, op het toneel staan
van het Gaertnerplatz-
-theater in München en,
elegant in rokkostuum als
altijd, Honoré spelen in de
musical „Gigi".
Johannes Heesters is oud ge
worden, maar zijn charme,en
zijn kwajongensachtige lachen
heeft hij behouden. Twintig
jaar geleden schreef men met
hem voor ogen al over jongen
sachtige mannelijkheid en
mannelijke jongensachtigheid.
Zo is het breed gezien geble
ven. Ook toen „Joopi" af
scheid had genomen van de
Hochzeitsnaechte im Paradies
en de Damen von Maxim.
Heesters, die zijn Nederlandse
accent heeft behouden (een re
cept voor succes dat navolging
heeft gevonden), is in zijn pri-
véleven altijd oerdegelijk ge
weest en heeft nooit stof gele
verd voor roddel en achter
klap. Hij voedde, samen met
vrouw Luise, zijn twee doch
ters Wiesje en Nicole verstan
dig op. Op het toneel schuimde
DEN HAAG Brian de
Bruyn (Heerenveen) heeft na
overleg met bondscoach Cliff
Stewart bedankt voor de Ne
derlandse ijshockeyploeg die
ruitenheer
morgen in Zoetermeer en
woensdag in Groningen inter
landwedstrijden speelt tegen
Oost-Duitsland. De Bruyn is
van plan om tijdens het Kerst
reces aan de overkant van de
oceaan vrouw en kind op te
zoeken en om ondertussen met
zijn vorige werkgever te pra
ten over werkzaamheden in
de zomermaanden. Het hangt
van dat gesprek af of hij ook
in maart in aanmerking kan
komen voor een uitverkiezing
in de nationale selectie.
De Canadese troeven van Den
Bosch, Douglas King en Dar
ren MacDonald, hielden de eer
aan zichzelf. Zij hadden een
kort briefje aan het bestuur
van de ijshockeyclub geschre
ven met als inhoud, dat zij het
niet meer zagen zitten. Overi
gens werd in Bossche kringen
om dat verlies niet getreurd.
De afgelopen week waren de
beide broodspelers op het mat-
ie geroepen. Hun prestaties op
het ijs waren nauwelijks in
overeenstemming met hun ac
tiviteiten in het Bossche
'nachtleven. Het bestuur wen
ste de Canadezen nadrukkelijk
te wijzen op hun verplichtin
gen om voortdurend leiding te
blijven geven aan het jonge
team.
De karakteristieken van de dit
weekeinde gespeelde wedstrij
den in de eerste divisie zijn:
Heeren veen-Smoke Eaters 9-4 (2-0,
4-0, 3-4). Topscorers Heerenveen:
Tony Collard (2), Joep Franke (2),
Jan Janssen (2).
Groningen-Den Bosch 6-5 (2-2, 0-3,-4-
0).
de champagne, maar thuis
leefde Heesters sober.
Johannes Heesters werd op 5
december 1903 in Amersfoort
geboren. Na zijn schooltijd
werkte hij eerst op een bank
en ging toen naar Amsterdam
om er toneel en zang te stude
ren. Na een paar toneeljaren
in Nederland stapte hij over op
de operette. In 1934 zong hij
bij de Wiener Volksoper en in
1936 bij de Komische Oper
Berlin. In het Berlijnse Metro
poltheater en in het Admiral-
spalast werd hij de lieveling
van het publiek.
Hij werd toen al gauw ontdekt
door de film. In 1935 speelde
hij in Wenen in „Die Leuchter
des Kaisers", in 1936 de titelrol
in „Der Bettelstudent". Later
volgden o.a. „Das Hofkonzert",
„Gasparone", „Nanon", „Hallo,
Janine", „Rosen in Tirol" en
„Jenny und der Herr im
Frack". Na de oorlog (in Ne
derland is er kritiek geweest
op zijn activiteit in de oorlog)
werkte hij als Oostenrijks
staatsburger eerst in Wenen
als filmacteur maar ook als to
neelspeler.
Het is onmogelijk alle film- en
toneelrollen van Heesters op te
sommen. De televisie kwam er
al gauw bij. Maar de laatste ja
ren heeft Heesters zich gelei
delijk teruggetrokken en
speelt hij alleen nog in bepaal
de rollen op de bühne. Daar
zijn toneelrollen-sec bij, zoals
die in 1980 in het Wiener
Theater in in Duitse verta
ling „Das Haus am See"
van de Amerikaan Ernest
Thompson. Momenteel reist
Heesters op en neer tussen
Muenchen en Praag, waar een
televisiefilm wordt gemaakt.
(In 1945 was hij voor het laatst
in de Tsjechoslo waakse hoofd
stad voor Duitse filmcamera's
opgetreden in „Die Fleder-
maus" „Gigi" in Wenen staat
al sinds 1974 op Heesters' re
pertoire.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Amsterdams
pianotrio
perfekt
samenspel
Hel Amsterdams pianotrio speelt
trio's van Mozart, Brahms, van Beet
hoven en SjostakowitsJ in Diligentia,
zondag.
De leden van het Amsterdams
pianotrio, pianist Rob Mann,
violist Joan Berkhemer en cel
list Daniel Esser, leerden el
kaar tijdens hun studie op het
Amsterdamse Conservatorium
kennen. Als trio wonnen zij de
eerste prijs van het kamermu
ziekconcours 1980 in Colmar.
Tijdens hun optreden, gister
middag in Diligentia, maakten
zij vooral indruk door een
goed afgewogen en nauw op
elkaar aansluitend samenspel.
Muzikaal de meest persoonlij
ke noot vormde de pianist, die
in Mozarts trio in E KV 542
met zijn lichte en parelende
spel direkt al de show stal. De
strijkers spelen hier geen grote
rol, maar ook in de volgende
klassieke posthuum aan
Brahms en Beethoven toege
schreven trio's in A, respectie
velijk in Bes, profileerden zij
zich niet erg sterk. Daardoor
was, met alle respekt voor de
hechte klankeenheid, het mu
zikaal resultaat wat mager en
de gevoelsmatige accenten ble
ven te voorzichtig. Of het eer
ste trio werkelijk aan Brahms
toegeschreven moet worden?
Bij de prachtige inzet door een
donkere cello, ondersteund
door de piano, kan men zich
dit nog beter voorstellen dan
in de enigszins moeizame slot
delen. In Brahms' correspon
dentie wordt van enige piano
trio's melding gemaakt, in een
periode waarin de componist
veelvuldig in Bonn verbleef.
Dit ongesigneerde en ongeda
teerde manuscript werd in
1924 in Bonn tussen een stapel
papieren aangetroffen. Het
vrolijke eendelige allegretto,
dat als een jeugdwerk aan
Beethoven is toegeschreven
ging vooraf aan het veruit in
teressante muziekstuk, het trio
in E dat Sjostakowitsj in 1944
componeerde. IJl beginnend
met een andante, gaat deze
magistrale compositie over in
een hoekig allegretto, gevolgd
door een dreigend largo met
lange liggende noten en een
deels pizzicato gespeeld slotal-
legretto. De tintelende muziek
sleepte hier ook de strijkers en
met hen het publiek overtui
gend mee.
BESIER
Oosters werk
van Robert van
Gulik bij
Christie's
AMSTERDAM Op de vei
ling van Aziatische kunst op 7
december bij Christie's in Am
sterdam zal ook de collectie
Chinese, Japanse en Tibetaan
se schilderingen en calligrafie
van wijlen Robert H. van Gu
lik worden aangeboden.
Robert van Gulik die in 1967
op 57-jarige leeftijd overleed,
was getrouwd met een Chine
se academica. Hij bracht een
groot deel van zijn leven als
diplomaat door in het Midden-
en Verre-Oosten. Behalve
rechten en politieke weten
schappen studeerde hij Chine
se en Japanse taal en filosofie.
Tijdens zijn diplomatieke car
rière ontwikkelde hij zich te
vens tot een begaafd sinoloog.
Ook als schrijver (Rechter Tie
mysteries) genoot hij grote be
kendheid.
Al tijdens zijn studiejaren be
gon Van Gulik met het verza
melen van schilderingen, calli-
grafieen en boeken. Deze col
lectie ging echter in haar ge
heel verloren in de Tweede-
- Wereldoorlog. Daarna is hij
opnieuw gaan verzamelen.
Deze collectie van ongeveer
200 werken uit de 15e tot en
met de 20e eeuw komt nu on
der de hamer.
Studentenorkest
op toernee
AMSTERDAM Het Neder
lands Studentenorkest maakt
van 16 tot en met 24 januari
een tournee door ons land.
Een groep van 85 studenten
uit het hele land musiceert
dan ten bate van de Stichting
Handicap en Studie. Onder
leiding van Louis Stotijn speelt
het orkest werken van Smeta-
na, Elgar, Willem van Manen
en Stravinsky. Het Nederlands
Studenten Orkest speelt ach
tereenvolgens in de steden
Bergen, Groningen, Utrecht,
Arnhem, Eindhoven, Middel
burg, Rotterdam, Leiden en
Amsterdam.
_»cl
Voor een uitgebr^gu
agenda, ook voor de feeft
mende dagen raadpl<<jeci
men „UIT", de gratis tan!
kelijkse bijlage van dpnd;
krant. n. C
loei!
bioscopen
|UW,
LEIDEN LUXOR (Stationen
19. tel. 071-121239): Texas do
ger McQuade (12); 14.30, 1%nw
21.15. LIDO I (SteenstraaL r>,
tel. 124130): The beastmaF
(12); 14.30, 19.00, 21.15 U1 ec
II: Porky's II (16); 14.30, 1S>t n
21.15. LIDO III: The Oster|» in
weekend (16); 14.30. liade
21.15. LIDO IV: De manf.
jesmaker (al); 14.30, 13°
21.15. STUDIO (Sleenst^rie
39, tel. 133210): Les uns et_
(Haar#
merstraat 52. tel. 071-1254
Amanda by night (16); 14gt
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING:
STUDIO: Tekenlilmpaii^L
(al); wo. 14.30.
.fU1
?efHI
5 he f
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boet
straat 6. tel. 01720-20800): I
ky's 11(16); 18.45. 21.15.
13.45. «EUROCINEMA II: Ref
ol the Jedi (al); 18.30, 21.15.h
ook 13.30. EUROCINEMAjmë
De vier vuisten van de du nr
(16); (beh. ma.) 18.30, 21*1,
EUROCINEMA IV. Supers!, P1
ren (18); 18.45, 21.00. wo. litre
14.00. nzit
KINDERVOORSTELLING: jn
EUROCINEMA I: Nena, in
film (al); wo. 13.45. EURÖ,
NEMA III: Lucky Luke in Dr»*04
Town (al); wo. 13.45. met
r bt
VOORSCHOTEN GREENVU^
THEATER (Schoolstraat 2' f'
tel. 01717-4354): Vroeger koFf'
lachen (al); di. 14.00, 20.15. *ntt
20.15. »dei
KINDERVOORSTELLING: lgei
Tom and Jerry; wo. 14.00. nzje
WASSENAAR ASTRA (Lj ®f
straat 32. tel. 01751-13269): !>de:
nightporter (16); 20.00. pd t
Ipr
ir z
DEN HAAG ASTA (Spul Ét i
tel. 463500): Playmates (*e
14.00. 19.00. 21.30. Blij
(tel. Spul 27. 461177): LiM™
Brian (12); 14.00. 19.15, 21pt 1
CALYPSO (Spui 27. T St
463502): De mannetjesm^ gi
(al); 14.00, 19.15, 21.45. lwi
BYLON 1 (naast Centraal d
lion, tel. 471656): Trading j,
cee (al); 14.00, 19.00, 21)
BABYLON 2: The Osternrde
vrouw, kind (al); 19.00, 21
ma. di. ook 14.00. CINEAC0"
(Buitenhof 20. tel. 630637): Prfijdi
site (in 3D) (16); 14.00. 18«d.
21.30. CINEAC 2: La Travi.tip
(al); 14.00, 18.45, 21.30 Cir,_0
AC 3: Octopussy (12); 14,ee
18.45, 21.30 EUROCINE) P1
(Leyweg 910, tel. 667066): *W—
good, the bad and the ugly
13.45, 19.45. wo. niet om 13.,
HAAGS FILMHUIS (Dennevl
56. tel. 459900): The siml
minded murderer (16); 20.*
22.00. Penthesilea, queen
the Amazones (16); ma. 20.
Amy and Frida Kahlo en Tlf^l
Moootti (16); ma. 22.15. Vide!^
et Francois (16); di. 20.30. Cr
tal gazing (16); wo. 20.15, 22.'
METROPOLE 1 (Carnegielal
tel. 456756): Return ot the J<
(al); 14.00. 18.45, 21.30. MjM
TROPOLE 2: De illusionist (l_
14.00, 18.45, 21.30. METFC
POLE 3: Trading places (X>r
14.00, 18.45, 21.30. METRwij
POLE 4: Sophie's choice (1\ ;T
14.00, 20.30. wo. 20.30.
TROPOLE 5: Brandende lie£»
(16); 14.00, 18.45, 21.30. OLTKX
ON 1 (Herengracht 13, |Va
462400): Lucrezia Borgia (1
14.00, 19.00, 21.30. ODEON
All about Eve (16); 13.45, 20.|dle
ODEON 3: Caligula II (l;elf
13.45, 18.45, 21.15. ODEOf^an
Return of the Jedi (al); 14.G
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ku,
tingstraat 12b, tel. 656402): W.,st(
lust zonder grenzen (18); 12.(stf
13.30, 15.00, 16.30, 18.0nsl
19.30, 21.00. LE PARIS fi
Meisjes om te blussen (ir
12.15, 14.00, 15.45, 17.5U"
19.15, 21.00. LE PARIS 'v°]
Zondige melodie (18); 12.3n
14.15, 16.00, 17.45, 19.5
21.15. PASSAGE (Passage 6—
tel. 460977): Black angels
death (16); 14.00. 18.45, 21.3L
lit
'0.**
KINDERVOORSTELLINGEN:
EUROCINEMA: Walt Disnep
bekroonde tekenfilms;
13.30. BABYLON 3: Flashdr*1
ce; wo. 14.00.
1
idr
1
2
13
5
Cu
11
10 Jrtc
12
13
14
15
16
ien
1/
Hl8
tri
1»
n t
20
21
H22
23lU!»
25
IIM26
ïnr
21
[TYh
29
30
311
32 Hj
33 1"
34
Horizontaal: 1 eiser; 8 oude lefl
maat; 9 water doorlatende; 10 i
richting (afk.); 11 plukje; 13 v
stekelhuidig dier; 16 dwaze st
wreedaard; 18 laatst; 19 vorrrf
neerslag; 20 dapper; 22 hetzelfdu
tijn); 25 heilige stier der oude Egt
naren; 26 rivier in België;
loop; 29 knaagdier; 30 bijwoor]
onderdeel v.e. tennispartij; 33j
soonlijk vnw.; 34 automatisch
standsapparaat.
Verticaal: 1 argument; 2 lofre^
westerlengte (afk.); 4 boom; 5 i
dienst (afk.); 6 niemendal; 7|
dronk; 12 stuk grond; 13 sell
maakwerktuig; 15 een weinig s£=
16 open ruimte in een stad; 20 Mi#
schildpad; 21 zangspel; 23
ping; 24 lengtemaat; 28 belemnjü.,
(fig.); 31 muzieknoot; 32 voorzet^
OPLOSSING
'01 zz lis ie Iwoj e
-euj pz ;a8eie zz :ej0do iz :>0Jy,
:u;e|d 91 :suaoi si uapuaoq en.
-ja» Zl usooi L "SI0IU 9 >th r
P "TM Z :0601e z IU0p0J l :|08i
'jaiai
t-e :e5 zz h0s te 0Z 'w
LZ I0I0N 92 :s|de S2 :wep| ZZ 1
02 :ua6ej 61 ;»se| 81 :ojeu /l
91 :ia6e pi :oeq ei :jop u
i)|0| 6 '10 8 i|uej|M>iej 1 :|eeiuoi