iöös™ heeft nog steeds zijntw^ JAN LENFERINK „HET PAARD WAAROP IK RIJD, GA IK NIET IN DE MOND KIJKEN" V*n M.:y.l«-»yyora«-» Je doet elke keer ,1 I abiik ||DAM In zijn bun- |n, Zien en Zwijgen" Stelt Gerrit Komrij 5 van Willigenburg ,1 geregeld tussen een klemt. Wanneer het tbrande gezicht van lel H met deze uitspraak :onfronteerd moet hij H(ja, ik ben nogal don- ik ga niet onder de 166 en in Benidorm nog nooit geweest. Ob ik een tuintje en k ik als het weer het gebruik van. Ik .h waarom ik dingen nu ik op de televi- Op zich is het wel /at Komrij schrijft, al mmer dat de meute -flunnisten pas geestig als het om bekende Willigenburg (41) is be- "iwerk als omroeper en de H-) van het radioprogram- 1 ^^2 tot 2" vormen de basis Q0fces" "^oor die combina- O /[pijlsnel gegaan. Vijftien n begon ik als radio-om- 3n had toen een vaste baan. h, maar weinig verdie- |t ik er niet van kon le- >ik bijbaantjes zoeken. Zo |s op een rondvaartboot tik in het weekend als r. De KRO zocht op een ment free-lance omroe- iB wich een paar keer per lien vrijmaken. Ik deed st en werd aangenomen, in was toen mooi meege- le tijd deed ik ook nog jie NCRV. Ik moest dus it werd de KRO en bin- ar had ik mijn eerste i eek Kort daarop had de televisie-omroeper nodig ,ig kwam men bij mij man die me vroeg wist jat ik ook voor de radio idio en televisie werkten 33fin meer langs elkaar i had mij gezien tijdens ,^1 -tatie van het Gouden in Montreux. En zo i het een het ander. Heel L 0plemaal". vap betekent niet, dat je het 0j|^emaakt hebt. In Neder- e het trouwens nooit he- emaakt. Je moet hier ïr doorgaan anders ben je i'en. Niet alleen door het ook door de omroe- proepen springen niet al ldig met mensen om. Zo vak niet in de anonimi- ïn leren. In '73 kreeg ik serieprogramma: „Voor pit werd live uitgezon- lad mijn twijfels. Maar jzei dat het goed ging en kcijfers in mijn voordeel s zijn heel belangrijk, ja. artikel verkoopt dat nie- hebben, dan moet je wat ken. Aan de andere kant stan<bmroep een totaalpakket je te veel waarde km aers dan loop je gevaar af k k||DAM „Je moei brede interesse en nieuwsgierig- p^gjöben. Dat kun je op ooi niet leren". Jan (35) heeft nooit de 0.95^° scholen. Desondanks ü,v-n hij zich al ruim een el 0im met grote flexibi- -het journalistieke we- laatste en door de tot „omstreden" ge- 9®Meerde produkt heet p talkshow die Vero- keer in de twee we- -voor RUR, dat „Recht- 'S28üit Richter" betekent, port/11 anderhalf jaar geleden, ullmalj van Lenferinks vrien- Bi. o/de de bar-discotheek „36 aal van Richter" aan de- Reguliersdwars- Tei. ie wilden van Richter iets riten en toen kwamen we na 0b het idee om RUR op de 8750ddag te gaan doen. Het 7i05;talkshow voor kennissen, rxitn intimi volgens de eeu- 1 ^"Formule. Drie interessan- net.i dicht op elkaar in een arme en gezellige ruimte. et zijn vieren in een snel- '81,Dat vind ik leuk". zond afgelopen zondag prde aflevering uit, maar er al bijna vijftig RUR's oi5..Natuurlijk had ik het op tv moest allang in -546>l°°fd". prutaal die door velen als Itl., jitaal" wordt getypeerd, op een wat verle- over zijn waslijst van Bij de VARA deed 'cfïogramma „Dit is het be- kulde VPRO „De Lennie ins f, „Piet Ponskaart" en )704van Nederland" en bij de hij in het team van het ramma „Goal". Hij M ver de media in de NRC, tv-rubriek in de Haagse öjTTjverde veel interviews aan y isehe radio- en tv-blad m H(ij was redactiechef van ageienmodeblad Man en vul- Td.Tijd wekelijks een pagina ^Mterklap", waarin hij, vol- 9 00n zeggen, op ironische wij- ZATERDAG 19 NOVEMBER 1983 beslist niet wil doen. Ik ben onge schikt voor lang leve de lol. Niet dat ik daar iets op tegen heb, maar ik ben niet zo uitbundig. Er zijn an dere manieren om de stemming er in te brengen. Dat kan ik, maar dan wel op mijn manier. Ik wil me zelf blijven. Zo kleed ik mij bij voorbeeld naar de aard van het programma. Ook voordat ik op tv kwam hield ik van een bepaald soort kleren. Ik ben beslist geen trendsetter. Ik draag iets waar ik me prettig in voel". „En ik moet me prettig voelen om tot een bepaalde prestatie te ko men. Ik kom misschien heel zeker over, maar eigenlijk ben ik één brok onzekerheid. Ook nu nog. Als ik een programma presenteer dan bereid ik me heel goed voor. Dat neemt een stuk onzekerheid weg. Zenuwachtig ben ik niet. Wel ge spannen. Soms slaap ik na een uit zending wat minder goed". „Natuurlijk, je hebt in de loop der jaren veel geleerd en nog meer af geleerd. Daarom zou ik een pro gramma als „Voor Achten" graag nog eens presenteren. Dat zou ik nu beter doen. Een praatshow ligt me wel. Ik kan lang en goed met mensen praten. In het verleden heb ik diverse specials gemaakt. Met onder anderen Uri Geiler en Rita Reijs. Een soort dit-is-uw-le- ven-formule. Dat ligt me wel". Een examen dat straks met de komst van de satelliet-televisie aan de omroepen zelf is voorbehouden. Van Willigenburg: „Nederlanders zijn een speciaal volkje. Ze houden van hokjes. Ze zien liever Neder lands drama dan buitenlandse pro- dukties. Ze zullen altijd Nederlands willen horen en Nederlandse kop pies willen blijven zien. Op den duur zijn ze al die pret en buiten landse series zat. En straks krijgen ze buitenlandse pret over zich heen gestort. In veelvoud. Profileer je je als omroep, dan is er ook na de komst van de satelliet-televisie een toekomst voor ons omroepsysteem. Ik ben er niet zo bang voor. De KRO moet zich zeker kunnen blij ven handhaven". „Persoonlijk zal ik geen knieval doen voor de commerciële bedrij ven. Reclame heb ik tot nu toe ge weigerd. Het strookt niet met het geen ik doe. Een goed gesmeerde boterham is best leuk, maar ik hoef geen twaalf gesmeerde boterham men. Zolang ik kan leven zoals ik nu doe ben ik best tevreden". „Of het omroepen me ook veel waard is? Ik vind het beslist geen vervelend werk. Je kunt proberen er wat aardigs van te maken. Een programma presenteren is inder daad iets heel anders, maar ik kijk zeker niet op het werk als omroe per neer. Beide hebben hun char mes en als het aan mij ligt ga ik nog een hele poos door. Het liefst in vaste dienst van de KRO". DAVID LEVIE journalistieke aspect niet in ver zuipt". Jan denkt in combinaties. Aan de muur hangen allerlei mogelijke combinaties van eventuele gasten. De meest uitleenlopende namen uit de vage wereld van kunst, cultuur, sex en wetenschap staan in tritsen bij elkaar en doen het vermoeden rijzen dat RUR een modern soort dobbelspel is. „Er is niemand die ik per se niet in RUR wil hebben. Ik ga ervan uit, dat iedereen vijf mi nuten interessant is. Het gaat voor al om de combinaties. Je kunt de gasten op tegenstellingen selecte ren, maar op overeenkomsten gaat het ook uitstekend. Ik probeer van tevoren te beredeneren hoe zij op elkaar reageren. Wat gebeurt er wanneer je bijvoorbeeld Freek de Jonge, Elsa Leoni, die helaas is overleden, en Wina Born bij elkaar in de snelkookpan van RUR stopt? Ik heb het gedaan en het resultaat was ontzettend leuk. Wina Born deed geblinddoekt een smaaktest tussen stukjes Mars en Nuts. Elsa vertelde over de verjaardagen van haar katten. Die kregen strikjes om en poezen uit de buurt mochten op visite komen,. Er zat een vriendin van Elsa in de zaal en samen heb ben ze tot besluit het poezenduet van Rossini gezongen. Geestig toch?". Grootste zorg Het maken van die combinaties is Jans grootste zorg. „Stel dat ik een leuke combinatie verzonnen heb, dan is het vaak moeilijk om alle drie de gasten op zondagmiddag bij elkaar in RUR te krijgen. Wanneer ze dan toegezegd hebben en een van hen trekt zich op het laatste moment toch terug, zoals Neelie Smit-Kroes onlangs, dan kan het gebeuren dat je de hele combinatie moet laten vervallen". De stormen van kritiek die afgelo pen zomer in alle hevigheid uit de „links-liberale" hoek over Lenfe- rink waaiden, toen bekend werd. dat hij RUR voor de „commerciële" Veronica zou gaan presenteren, la ten hem koud. „Alle kritiek op de stap naar Veronica kan mij niets schelen. Je moet immers beoor deeld worden op wat je doet en niet op de plank waarop je het doet. Wat ik verder van Veronica denk, maakt niet uit. Je kunt van mij niet verwachten dat ik het paard waar op ik rijd in de mond ga kijken". Examen „Op dit moment doe ik weer een nieuw programma. „Films en Fans". Het onderscheidt zich van andere filmprogramma's omdat we ons met zoveel mogelijk facetten van die film bezighouden. Er zit ook een kwis in. Het is niet alleen voor de incrowd bedoeld. „Films en Fans" is goed ontvangen. Ach, je doet elke keer weer in het open baar examen". te zakken naar het niveau van een pretfabriek. Maar je moet wel wak ker blijven. Ten opzichte van jezelf en ten opzichte van de andere om roepen. De omroepen denken ech ter dat ze door middel van giganti sche kijkcijfers ook veel leden kun nen winnen. Voor een deel is dat naar mijn mening zo, maar kijkcij fers en ledenwinst zijn niet hetzelf de. Mensen worden of blijven lid, en dat laatste is misschien wel het belangrijkste, omdat ze iets van zichzelf in een bepaalde omroep herkennen". „Ga daar maar eens aanstaan als KRO. De KRO is bepaald geen om roep die moeilijke zaken uit de weg gaat. Toch moet men proberen om via de media een koers te varen, waar iedereen vrede mee heeft. Vroeger werd men gemotiveerd lid van een omroep. Nu kiest men vaak voor het leukste omroep- blaadje. Vandaar die agressieve le denwerving. Maar ik heb het idee dat de KRO-leden ook in deze tijd behoorlijk gemotiveerd zijn. Ik voel me ook betrokken bij hetgeen er bij de KRO gebeurt. Ik ben als free-lancer niet in vaste dienst, maar ik wil er bij horen. Er zijn dan ook besprekingen gaande om vaste dienst te treden" „Ik voel me een echte KRO-mede- werker. Dat ben ik ook in de ogen van het publiek. Nu is het zo dat je niet aanwezig bent bij interne be sprekingen. Ben je in vaste dienst, dan ligt dat anders. Dan ben je meer betrokken bij de program ma's die je presenteert. Nu wordt je een programma aangeboden dat anderen hebben bedacht. Al is het wel zo dat ik mijn mening over een dergelijk programma kan geven. Als ik een programma samenstel, dan denk ik: kan dit of dat wel bij de KRO? Niet ofhdat ik daartoe de opdracht krijg, maar omdat ik dat zo voel. Dat bedoel ik met het be- trokken zijn bij een omroep. Ik heb overigens weinig meegemaakt wat niet kan. Ik heb zelf mijn normen". „Zo probeer ik mensen in hun waarde te laten. Het is heël makke lijk mensen te manipuleren, die niet vertrouwd zijn met het medi um televisie. Dat is goedkoop suc ces waar ik niet van houd. Er zijn mensen die roepen dat ik nooit echt hard ben. Dat mag dan zo zijn maar dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch ben. Neem nu „Een rondje theater", dat ik gepresenteerd heb. Daarin heb ik me heus wel kritisch opgesteld. En dan kan ik best eens hard zijn. Maar dan heb ik wel te maken met mensen die weten wat televisie inhoudt". „Tijdens de presentatie probeer ik over te komen zoals ik ben. Het enige programma waarin dat hele maal lukt is „Klassewerk". Als ik dat terug zie, dan denk ik, ja dat ben ik. En toch heb ik over dat programma mijn twijfels gehad. Ik vond mezelf helemaal niet zo ge schikt om met kinderen te werken. Maar het is erg goed gegaan. „Klas sewerk" gaat voor het zesde achter eenvolgende jaar van start. Kinde ren voelen feilloos aan of je je na tuurlijk gedraagt. Ik praat tegen kinderen net als tegen volwasse nen, zet geen andere stem op en ge bruik geen andere woorden. Dat waarderen ze. Ik krijg veel positie ve reacties, zelfs van jongeren die vroeger hebben meegedaan en nu een jaar of vijftien zijn. Daar ben ik erg blij mee". Niet uitbundig Er zijn echter programma's, die ik VV 1^- gerond gesprek aanging anders tel- denk, dat ik dat in deze vorm 1 had. Bovendien droee ik het tiidens de het niet. Het mocht dus niet Dat die vorm biina geliik is aar ze „chique roddel" aan de man bracht. Zijn eerste journalistieke produkten verschenen tijdens het einde van de jaren zestig in het „Nijmegens Universiteits Blad", kortweg het NUB. „Ik heb in Nijmegen zo'n beetje al les gestudeerd. Rechten, wat psy chologie, een beetje Nederlands en Engels. Ik heb alleen niets afge maakt want daar had ik geen tijd voor. Ik moest het NUB doen. Ik heb er niet alleen voor geschreven maar ook tal van andere dingen voor gedaan. In feite heb ik daar mijn journalistieke opleiding ge had". „Ik heb ook wel eens een jaar lang moeten oberen in een nachtclub om rond te kunnen komen. Niets komt vanzelf. RUR was niet op tv gekomen wanneer ik niet bereid was geweest mijn vrije zondagmid dag pro deo op te offeren. Dat heb ik er later ook wel weer uitgehaald, want sinds Veronica het aange kocht heeft, krijg ik mijn moeite dubbel en dwars uitbetaald". Jan is gekleed in een semi-sportie- ve outfit. Afgetrapte gympies en een wit T-shirt op een gestreken donkerblauwe pantalon, die het sportieve een intellectueel tintje geeft. Tijdens het werk draagt hij altijd een overhemd, meestal een blauw-wit streepje of een van die twee kleuren effen, een smalle stropdas en een pantalon met vouw. Zijn blonde haar altijd kort en keurig gekapt. De „droomzoon" van iedere moeder. Dezelfde sokken „Nee hoor, dat is niet om de her kenbaarheid van het produkt Len- ferink te vergroten. Ik voel mij er gewoon lekker in. Bij RUR had ik altijd hetzelfde witte overhemd aan. Niet alleen dat het lekker zat, rrraar ook omdat ik het gekregen had Bovendien droeg ik het tijdens de derde aflevering van RUR in Richter. Dat was zo'n goeie show dat ik het shirt daarna tijdens elke aflevering gedragen heb. Alleen draag ik het niet op tv in verband met de belichting. Door de reflectie wordt alles wit, dus zit er nu altijd wat blauws in. Ik draag nog wel elke RUR dezelfde sokken, die ik tijdens de derde RUR ook droeg, maar daar merkt het publiek niets van". Jan is bezeten van het fenomeen „talkshow". Hij bekijkt ze allemaal, interviewde Amerikaanse voor beelden als Dick Cavett, schreef een toneelstuk met de veelzeggen de titel „De Talkshow" en vestigde zelfs een wereldrecord met RUR dat in de nieuwe editie van het Guinness Book of Records is opge- nomeh. Dat record is op de Firato van vorig jaar gevestigd. Lenferink ontving toen in vijftig minuten 52 gasten. „De bedoeling was, dat ik met iedereen een echt zinnig en af gerond gesprek aanging anders tel de het niet. Het mocht dus niet „hallo en tot ziens" zijn en ook geen groepsgebeuren". Sommigen bestempelen Lenferink als de Dick Cavett van Amsterdam, maar anderen noemen hem even makkelijk „Henk van der Meyden voor links". „De rots in de bran ding der conversatie", zoals hij zon dagsavonds op bombastische wijze wordt geïntroduceerd, kan zich een mooier compliment voorstellen dan de „Henk van der Meyden voor links", maar maakt zich er niet druk om. „Ik zal de laatste zijn om te ontkennen, dat ik over sex en cultuur praat. Daar horen relaties en inkomens gewoon bij. Ik vind het onzin om dat soort onderwer pen te mijden". „Ik heb niet de ambitie een tweede Van der Meyden te worden. Mijn enige ambitie is de leukste talk show binnen gehoor- en kijkaf- stand te maken. Tony Carson wil ik ook niet nadoen. Ik wil gewoon een leuke talkshow maken en ik denk, dat ik dat in deze vorm kan. Dat die vorm bijna gelijk is aan de show die Carson al zoveel jaren in Amerika maakt, is iets waar ik niets aan kan doen. Het is nu een maal de basisvorm van de talk show". Gesprek voorop Lenferink verliest zijn timide toon wanneer hij in de verdediging kruipt. Waarin onderscheidt RUR zich van de andere talkshows die dagelijks over het scherm glijden? „RUR is een mix van entertain ment en informatie", antwoordt hij even adrem als op tv. „Sonja en Aad leggen duidelijk de nadruk op informatie. Bij RUR staat het ge sprek voorop. Een goed gesprek met een zo groot mogelijke diversi teit aan onderwerpen waar het HANSVAN^IÏX^^ '.jijjpl I yj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 15