livia Newton John in romantische komedie oom die veranderde |i een nachtmerrie ,M ZATERDAG 29 OKTOBER 1983 PAGINA 11 l)e Amerikaanse WERELDSUCCES „GREASE" NU „TWO OF A KIND' Musical over het tragische leven van Jean Seberg in november in Londen m in première ROBERT Robert Mitchum heeft in En geland, waar de serie „The winds of war" naar een boek van de Amerikaan Herman Wouk al op de tv vertoond wordt, weer eens enkele van zijn befaamde uitspraken ge daan. „Er is geen betere reden om een film te doen dan een goed salaris", riep Mitchum en een hem bewonderende jour nalist sloeg hij om de oren met „Ik een legende? Ga alsjeblieft weg, legendes bestaan niet". „Sleepy eyed"-Mitchum blijft niettemin uniek in filmland. Wie een interview met hem heeft, hoeft geen bla-bla-praat te verwachten. Als hij zin heeft zegt hij hele verstandige dingen over films, regisseurs en critici, als hij geen zin heeft veegt hij de vloer met je aan. Een mooie herinnering houd ik aan een bezoek van Mit chum aan Amsterdam toen hij in een kamer van hotel De l'Europe met het laatste begon, maar tenslotte eindige met: „Ik ben net een apie. Wanneer je me een nootje geef, speel ik de rol die van me verwacht wordt". Mitchum begon z'n carri;ere overigens in de korte westerns van William Boyd, alias Hoppalong Cassidy, met Robert Mitchum stuntend van paarden te val len. Hij zit inmiddels wat vas ter in het zadel. Die vastigheid geldt ook zijn huwelijk, even eens een unicum in Holly wood: Mitchum is al meer dan veertig jaar met zijn Dorothy - geen schoonheid - getrouwd. BOUNTY En voor wie het verleden op het heden wil projekteren, zou er een romance kunnen ont staan tussen de Australiër Mei („Mad Max") Gibson en de 18- iarige Tahitiaanse Tavaite Mel Gibson Vernette. Waarom dan wel? Gibson speelt in de remake van Mutiny on the Bounty" dezelfde rol, die in eerdere versies gespeeld werd door Clark Gable en Marlon Bran do. Tavaite is het meisje waar op hij verliefd wordt in de film. Brando deed dat ook let terlijk op zijn Tahitiaanse te genspeelster Tarita (die twee kinderen van hem zou krij gen) en dat, terwijl hij ook nog in het geheim getrouwd was met een andere Tahitiaanse, Movita, en die was weer de te genspeelster van Clark Gable in de Bounty-versie van '35. Roddelbladen weten het nog mooier: Als Mel Gibson niets in Tavaite ziet, misschien wil Brando (60) zelf de traditie wel voortzetten. Marions schip ligt enkele bootlengtes voorbij de plek, waar de nieuwe Boun tywordt opgenomen. Een atol, genaamtk Tetiaroa. Valt er nog een t(r)ouw aan vast te knopen TROUW Als we het dan toch over het huwelijk hebben, er wordt nog altijd tegen de klippen op ge trouwd in Hollywood. De laat ste beroemde paren op een rij tje: Carrie Fisher trouwde met zanger Paul Simon. Vader Ed die Fisher kreeg geen uitnodi ging, maar Carrie's moeder Debbie Reynolds was er wel in het gezelschap van Paul Si mons zoon uit een eerder hu welijk, Harper. Margot Kidder (Lois Lane uit de Superman- films) trouwde in Zuid-Frank- Carrie Fisher. rijk met regisseur Philippe de Broca, die ze net ontmoet had tijdens het maken van diens film „Louisiana". Margot was al drie maal eerder gehuwd. Tony Curtis maakt alleen nog plannen bekend voor een hu welijk met Andria Desavio, twintig jaar jong. Zijn dochter Jamie Lee Curtis, die o.a. een erg leuke rol speelt in de ko mediefilm „Trading places" (met Dan Ackroyd en Eddie Murphy) gaat vaders voor beeld volgen. Ze bezit althans een enorme diamanten verlo vingsring van Michael Riva, die de kleinzoon van Marlène Dietrich schijnt te zijn. Houdt u het nog bij? BEÈT JANSMA Italiaans-Amerikaanse film en disco-ster, die dit jaar een nieuwe film met haar gemaakt heeft, de eerste sinds het we reldsucces van hun gezamen lijke „Grease". Nieuwe film „Two of a Kind" heet de nieu we rolprent en daar ging het op Olivia's Europese perscon ferentie over. Eigenlijk meer over de titelsong die ze daarin voordraagt dan over de film zelf, die in Amerika rond 15 december uitgebracht wordt maar in Europa pas volgende lente te zien zal zijn. Olivia's nieuwe single „Twist of Fate" en haar toekomstige album „Two of a Kind" wor den nu al in de schijnwerpers geplaatst en korte tijd later op de markt geslingerd, vandaar onze mobilisatie door haar pla tenfirma die er, dank zij onze medewerking, weer een for tuin mee hoopt te verdienen. De nieuwe single werd voor ons gedraaid, op groot scherm begeleid door het nu onont beerlijke maar toch ridicule videobandje. Veel hadden wij er niet aan, want de luidspre kers stonden lekker hard, met het gevolg dat wij niet meer verstonden wat wij dachten. Het enige dat goed tot ons doordrong was deze luide smartkreet van Olivia Newton John: „Verdienen wij een tweede kans?" Nou, wij gun nen haar die van harte. Op het grote scherm werden de beelden van kwelende Oli via geregeld afgewisseld met shots uit haar nieuwe film. Natuurlijk stond John Travol ta daarin altijd centraal. Tel kens wanneer Olivia Newton John erbij mocht zijn, keek zij John met stralende ogen aan. Zij vindt hem kennelijk een schat. Dat zei ze ook, op de persconferentie. Waar het in „Two of a Kind" over gaat, wilde Olivia echter In Londen wachtte Olivia Newton John, tweede van links, ook een ontvangst bij prinses Anne. Met v.l.n.r. Cliff Richard, Duncan Goodhew en Rod Hull. niet verklappen. „Het is een romantische komedie", vertel de ze met haar licht Austra lisch accent, „over twee men sen die door de sterren bij el kaar gebracht werden en het lot van de wereld in hun han* den dragen". Er wordt niet in gezongen; het is haar eerste niet-muzikale rol. John Tra volta, die het scenario van „Two of a Kind" één dag eer der gelezen had dan zij, telefo neerde naar Olivia: „Als je déze rol niet goed vindt, geloof ik niet dat wij ooit weer samen een film zullen maken!" Sedert „Two of a Kind" opge nomen werd, heeft Olivia Newton John de smaak van het acteren helemaal te pak ken. Hoewel ze graag zou spe len in wat ze een gewone ko medie noemt, krijgt ze ver moedelijk eerst een rol in een Australische muzikale film, gewijd aan de jaren veertig. „Na vijftien jaar platenmaken is acteren voor mij een nieuwe uitdaging, en daar houd ik van", zegt ze. En uitdaging nu mero 3? Misschien een boek schrijven, bijvoorbeeld over de gekke brieven die sommige fans haar sturen. Dieren Olivia Newton John woont al negen jaar in Los Angeles. Ze heeft daar een prachtig huis met vijf paarden en een massa honden en katten. Een groot deel van het vele geld dat zij verdient, besteedt ze aan die dieren. Met een vriendin opende ze kortgeleden in L.A. een Australische modezaak en milkbar. „Dat is een stukje Australië in Amerika". Het delicate onderwerp trou wen wordt óók aangeraakt. „Voorlopig is daar nog geen sprake van", zegt ze. Een vriendje wel. „Maar als ik trouw, dan is het om kinderen te hebben. En daar is mijn le ven momenteel nog te druk voor". ROGER SIMONS LONDEN Ze klom par mantig op het geïmprovi seerde podium en ging he lemaal alleen achter een batterij microfoons zitten. De tafel was bedekt met rose lakens. Aan de lin ker- en de rechterkant stond een vaasje frisse bloemen en helemaal op zij een fles Frans tafelwa ter en een glas. Het décor was nachtclubachtig, met veel spiegels, gekleurde spots en een massa pluche. De blonde Olivia Newton John keek ons met vinni ge oogjes aan en zei: „Jon gens, ik ben klaar. Schiet de vragen maar op mij af". John met „Twist of Fate" terug in de Aan sommige artiesten heb je niets wanneer je hen in leven den lijve ontmoet. Als ze geen script uit het hoofd kunnen af- dreunen, zijn ze gewoon niet geïnspireerd. Maar Olivia Newton John heeft daar geen last van. Sommige mensen vinden dat ze niet kan zingen, laat staan acteren. De bena ming superster werd haar ten onrechte toegekend, verklaren die critici. Mogelijk, maar één ding is zeker: babbelen kan ze als de beste. Op dat podium in die Londen- se namaak-nachtclub gaf Oli via Newton John een persconferentie, die door haar platenfirma „Europees" genoemd werd, omdat geen enkele Britse journalist uitge nodigd was. En ze stond haar mannetje. De president van de Verenigde Staten zou het niet beter gedaan hebben. De likkebaardende kelner die ons na afloop van deze plech tigheid om zes uur een Engelse „five o'clock tea" voorzette, vond Olivia Newton John on beschaamd „een lekker stuk". 'Vermoedelijk is dat ook het oordeel van John Travolta, de sc[j jspo^DEN Jean Seberg Aiietnet zeventien toen ze een hoge oom uit werd wegge- dc{t uit een conventione- dag Omgeving in Midden- 3 %ika. Ruim twintig later werd ze dood begjetroffen in haar auto een achterafstraat in js. Sectie wees uit dat nat óvervloed aan alcohol voorpedicijnen de doods- n caraak waren geweest. eerste gezicht bevat Se- 3" 3 levensverhaal alle ingre- én van een klassiek Hol- -pddrama. Maar de beken- leden Britse musicalschrijver n van|t0P^er Adler ziet haar als Jelangrijke mythologische mateT. Volgens Adler was Se- 1< korte tijd het symbool 1. 2de Amerikaanse droom, levende bewijs dat bijna de top kon halen, aardster worden leek een ijg e van een cent. Sebergs tche levensverhaal heeft 5-7-9T aangetoond hoe makke- Se droom kan veranderen P0X n nachtmerrie. Om wraak [men op die nachtmerrie )leme Adler een musical ge- lers'jven die in november in /^Londense National Thea- ej première gaat. Seberg was de dochter een gegoede drogist uit e" enhalltown, Iowa. Toen de ee,lanstaande regisseur Pre- er haar na een internatio- 16 talentenjacht uitkoos voor 5-7.glofdrol in zijn film „Jean- 'Arc" gaf hij als reden jeugd en onervarenheid N igenschappen die de rol Jeanne volgens hem extra Z 2jtisch zouden maken. De js n.^verd een flop, maar Se- i overleefde als actrice. iki 20 ze was- bad ze weinig succesvolle films Prlfekt, was ze getrouwd met pnge Franse advocaat en °P ze deel gaan uitmaken 'iet Parijse culturele le- "e was onder de indruk geïnteresseerd in de benadering van film. md dat de Fransen de irieus namen in tegen- tot Amerika waar film nnncF a^s amusement werd Op hun beurt be- 4 Inwden talentvolle aanko- 1344e filmmakers als Godard •uffaut, aan wie zij door inger was geintrodu- haar als een belangrijke >tatus van cultusfiguur jevestigd door haar rol „A Bout de Souff- De auto, waarin het stoffelijk overschot van Jean Seberg werd gevonden. Ie" (1959). Seberg speelde in deze film het soort vrouw dat nu weer in de mode is: blond met scherpe gelaatstrekken en kort geknipt haar, mooi op een jongensachtige manier, on schuldig en onverschillig. Maar ondanks haar succes in Parijs heeft Amerika en meer in het bijzonder Hollywood haar nooit echt als een ster ge accepteerd. Als ze in Holly wood een rol speelde, moest ze een pruik opzetten en gaven ze haar onbetekende rolletjes, hetgeen haar de opmerking ontlokte: „Ze veranderen je al tijd in alles dat je niet bent". De enige Amerikaanse film waar ze trots op was, was „Li- lith" (1964), waarin ze een jon ge, schizofrene vrouw speelde. Seberg zag die rol als een kans om af te rekenen met het in Godards film gevestigde beeld van het onschuldige meisje in het buitenland. Maar helaas stond haar image na Godards „A Bout de Souff le" muurvast en kreeg ze nog slechts een beperkt soort rol len aangeboden. Haar verhou ding met Romain Gary, een veel oudere getrouwde man, maakte het onschuldige-meis- je-image ondertussen tot een klucht. De situatie was extra gecompliceerd omdat Gary's baan als diplomaat gevaar liep door de affaire. Toen Jean Se berg van hem in verwachting raakte, werd de geboorte van de baby geheim gehouden. Haar uiteindelijke huwelijk met Gary in 1963 verschafte haar toegang tot de Franse so ciety. In deze fase van haar le ven had ze een tweede Gracia van Monaco kunnen worden, maar ze .verkoos de politiek boven het society-leven. Haar politieke overtuigingen had ze al op jeugdige leeftijd gevormd. Het waren overtui gingen gebaseerd op een besef van de betekenis van ver vreemding, haar eigen ver vreemding en die van ande ren. Al op 14-jarige leeftijd had ze zich aangesloten bij een organisatie die vocht voor de burgerrechten voor zwarten. Het was die levenslange be trokkenheid bij het lot van de zwarte medemens die uitein delijk zulke tragische gevolgen - voor haar had. Ze had zich al tijd al aangetrokken gevoeld tot „outsiders", zowel tot de slachtoffers van onderdruk king als tot degenen die uit ei gen wil nergens bij wilden ho ren. Zelf was ze ook een bui tenstaander. Ze stond buiten de culturen waartoe ze had kunnen behoren. Ze had de kleinsteedse idealen van Ame rika overboord gezet, maar bleef naar haar geboortestad teruggaan. Ze woonde in Pa rijs, maar heeft zich de loszin nige Franse houding, met - name ten opzichte van het hu welijk, nooit helemaal eigen kunnen maken. In 1970 besloot de FBI uit woe de over haar financiële steun aan de Zwarte Panters haar te „straffen" door haar af te schilderen als een politieke re bel en -seksmaniak. Er werd een beeld van haar gecreëerd als zou ze een gevaarlijk revo lutionaire zijn, die zich zo bij de zaak van de Zwarte Panters betrokken voelde dat ze zelfs met hen naar bed ging. Jean Seberg was toen net weer zwanger en stond op goede voet met Hakim Jamal, een militante leider van de Mal colm X-Stichting, een onderaf deling van de Zwarte Panters. De FBI telde een en ander bij elkaar op en kwam met een stukje kwaadaardige „roddel" op de proppen dat zijn weerga in de geschiedenis nauwelijks kent. De invloedrijke roddel journaliste Joyce Haber werd „getipt" over het nieuws dat de vader van Sebergs baby een zwarte nationalist was. Op 19 mei bracht Haber het groot in de krant. Om Sebergs identi teit te „beschermen" liet ze de namen weg, maar ze gaf zo veel aanwijzingen dat iedereen wist om wie het ging. Catastrofale gevolgen Sebergs persoonlijke en poli tieke Teven waren op boosaar dige wijze met elkaar in ver band gebracht en de gevolgen waren catastrofaal. Ze pro beerde de roddel te negeren, maar in tegenstelling tot ande re politieke actrices had ze daar niet genoeg zelfvertrou wen voor. Een zenuwinstor ting was onvermijdelijk. In het begin van de jaren ze ventig waren er een aantal ge beurtenissen die resulteerden in haar achtervolgingswaan zin, verstandsverlies en uitein delijke zelfmoord in 1979. Ze was eind dertig, te oud om nog nuffige tieners te spelen en te jong voor karakterrollen. Maar een veel belangrijkere oorzaak van haar geestelijke aftakeling was de klopjacht van de FBI, die ertoe leidde dat ze haar baby verloor. Dat de FBI de eerstverantwoordelijke was voor haar geestelijke instabili teit bleek wel toen ze haar doodgeboren baby liet begra ven in een doorzichtige kist om de wereld te laten zien dat er van de „roddel" helemaal niets waar was. In de jaren daarna deed ze op de geboorte dag van de baby elk jaar op nieuw een zelfmoordpoging. Het laatste jaar van haar leven bracht ze door in een reeks psychiatrische ziekenhuizen. Toen ze eenmaal zelfmoord had gepleegd, duurde het tien dagen voor ze, gewikkeld in een deken op de achterbank van haar auto, werd gevonden in een steegje in Parijs. Reac tionairen in Amerika toonden zich voldaan met haar dood en zeiden dat ze het verdiend had. Tenslotte had ze vier echtgenoten gehad, een repu tatie van een seksmaniak, een onopvallende barrière en on aanvaardbare politieke over tuigingen. Wat Seberg anders maakt dan anderen die in opstand kwa men en jong stierven, waren enerzijds haar politieke over tuigingen en anderzijds de tweeslachtigheid van haar ka rakter. Ze was links en chique, mooi en intelligent, idealis tisch en thuis in het vermoeide intellectualisme in Frankrijk. Ze verwierp kleinsteedse waarden, maar bleef terugke ren naar Marshalltown. Ze was een bohémiène, maar koesterde een geïdealiseerde kijk op het gezinsleven. Ze be lichaamde zowel Frankrijk als Amerika, maar was i-n geen van beiden landen op haar plaats. Nu vier jaar na haar dood keert ze terug in een Londense musical. Hoewel regisseur Pe ter Hall heeft gezegd dat de musical ernstig en tragisch is, valt het te bezien of het een geschikt medium is voor haar meeslepende levensverhaal. Ironisch genoeg is de enige musical waaraan ze zelf ooit heeft meegedaan (Paint Your Wagon, 1969 met Clint East wood en Lee Marvin) een gro te flop geworden. KATE OGBORN Copyright The Guardian im'( Newton ^werpers. Regisseur Otto Preminger met Richard Widmark en zijn ontdek king Jean Seberg tijdens de opnamen van „Joan of Are". Jean Seberg als het typetje, dat zij in Godard's ,,A bout de souffle" speelde. Jean Seberg met Romain Gary.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 11