TAFEL
f„Bidden is belangrijker dan demonstreren"
CeidócSomctï
0:7:1 t'l
„Wij ageren tegen onze werkgever,
niet tegen kabinet en parlement"
■fdi
moeder teresa een weekeinde lang in nederland:
l:
Voor sportieve, actieve mer
„We
moeten
wel"
jaap van de scheur, voorzitter abvakabo:
1vmh wed<
uéééa tv
'ACHTERGROND
CefdaeGomcmt
MAANDAG 24 OKTOBER 1983 PAG
Geboren uit Albanese ou
ders op 27 augustus 1910 in
Skopje in Joegoslavië, ver
trok Agnes Bojaxhiu op
achttienjarige leeftijd naar
Ierland om daar in te tre
den bij de congregatie van
Onze Lieve Vrouw van
Lore to. Ze ontving de
kloosternaam zuster Tere
sa en arriveerde in 1928 in
Calcutta, waar ze vervol
gens twintig jaar lang les
gaf in aardrijkskunde aan
meisjes uit de gegoede bur
gerij.
Aangegrepen door wat ze
zelf noemt „een roeping in
een roeping" zette ze in
1948 een punt achter dit
betrekkelijk comfortabele
leven en vestigde zich in
de sloppen van de stad, om
zich voortaan in dienst te
stellen van de allerarm
sten, mensen van wie in
die tijd de stervende licha
men en lijken in de och
tenduren met stadsambu-
lances en vuilniswagens
van de straat werden ver
wijderd. In 1950 stichtte
Moeder Teresa haar eigen
congregatie, de „Missiona
rissen van de Naastenlief
de". Vandaag beschikt
deze congregatie over 236
huizen in 53 verschillende
landen. Zo'n tweeduizend
vrouwen en vijfhonderd
mannen zijn er bij aange
sloten. God herkennen zij
in de persoon van de ar
men, de ongewensten, de
genen die een tekort aan
genegenheid genieten. Af
gelopen weekeinde was-
Moeder Teresa in Neder
land en bezocht onder
meer een bijeenkomst van
de Werkgroep Katholieke
Jongeren in Utrecht en
het Diepgang-centrum in
Hazerswoude. Aan een on
zer verslaggevers legde ze
uit, dat bidden belangrij
ker is dan demonstreren.
HAZERSWOUDE/U-
TRECHT Ze is 73 jaar
en oogt daar ook naar.
Een tengere, gebogen ge
stalte met een gelaat vol
rimpels en groeven. De
diepste voren lopen daar,
waar haar glimlach de
huid een leven lang
heeft samengetrokken.
Donker glanzende ogen
zoeken de blik van de
ander. En geven de hon
derden jongens en meis
jes, die elk een paar se
conden lang haar hand
vasthouden, zoiets als
een stroomstoot van le
venskracht. „Prachtige
mensen", noemt ze hen
een half uurtje later, tij
dens een gesprek na af
loop van de bijeenkomst
waarvoor ze naar
Utrecht was gekomen, de
landelijke ontmoetings
dag van de Werkgroep
Katholieke Jongeren.
„Ze hongeren naar God.
Veel jonge mensen hon
geren naar God en naar
liefde, meer nog dan de
ouderen doen. Het is zo
ongelukkig, dat zovelen
van hen op een dwaal
spoor zitten".
De ontmoetingsdag in
Utrecht was maar één onder
deel van het programma dat
Moeder Teresa dit weekeinde
in ons land afwerkte. Vrijdag
aangekomen bij het Rotter
damse huis van de door haar
gestichte congregatie van de
„Missionarissen van Naasten
liefde", bracht ze diezelfde
dag nog een bezoek aan de
Memisa. De bijeenkomst van
de katholieke jongeren volg
de zaterdag en gistermorgen
was ze te gast in het Diep
gang-centrum in Hazerswou-
de-Rijndijk. Gistermiddag
nam Moeder Teresa het
vliegtuig voor een bliksem
bezoek aan de gemeenschap
van prior Roger Schutz in
het Franse Taizé, afgelopen
nacht keerde ze naar Rotter
dam terug en vandaag is ze
andermaal naar Frankrijk
gevlogen voor een lezing in
Orléans.
Hoelang ze dit werktempo
nog kan volhouden?
„Zolang God mij de kracht
geeft", zegt de vrouw aan wie
in 1979 de Nobelprijs voor de
vrede werd toegekend. „Ik
ga door tot het echt niet meer
lukt. En dan trek ik me terug
in Calcutta, in India, waar ik
in 1928 ook als jong zuster
begonnen ben met mijn
werk".
Tot de vurige bewonderaars
van dit werk hoort de nu
naar Utrecht verhuisde mgr.
dr. A. J. Simonis. Hij is het
geweest die Moeder Teresa in
de jaren zeventig van de
wenselijkheid overtuigde om
enkele van haar Zusters van
Liefde, zoals de congregatie
in de wandeling wordt ge
noemd, in Rotterdam aan het
werk te zetten. Daar arbei
den ze nu, vijf in getal, sinds
1977. Bezoeken eenzame be
jaarden, vangen ontheemde
kinderen en daklozen op, ge
ven katechese en proberen in
het algemeen genomen steeds
die mensen in de samenle
ving een hand te reiken die
de liefde het meest moeten
ontberen. Juist in de een
zaamste en de ellendigste
.mensenkinderen ontwaren
Moeder Teresa en de circa
2000 zusters en 500 broeders
die over de hele wereld bij
haar congregatie zijn aange
sloten, het gezicht van Chris
tus.
Gistermorgen in het Hazers-
woudse Diepgangcentrum
was mgr. Simonis een van de
deelnemers aan de gedach-
tenwisseling met Moeder Te
resa, die vertelde over haar
werk en haar visie gaf op
wat zij aanwijst als de spiti-
tuele armoede in onze cul
tuur. Religieuzen uit het bis
dom Rotterdam en jongeren
uit de Leidse regio hingen
ruim twee uur lang aan haar
lippen. Namens de Hazers-
'woudse jeugdsociëteit „Plein
'68" bood Maria Groen haar
een cheque van zeshonderd
dollar aan.
Geld is bij Moeder Teresa im
mer nodig, al houdt ze haar
congregatie nadrukkelijk
voor er nooit om te vragen.
Collectes zijn taboe, een gift
moet altijd spontaan worden
gedaan. Zo ook heeft ze No
belprijs van enkele honderd
duizenden guldens opgevat,
zegt ze in ons vraaggesprek
zaterdagavond, „als een spon
tane gift aan de armen".
Sprekend over die prijs en
over vrede, komt de grote
„Of we het lever) nu vernieti
gen met kernwapens, door
abortus, euthanasie of op
welke wijze dan ook in
alle gevallen vernietigen we
het werk van God".
anti-kernwapendemonstratie
ter sprake die zaterdag in
Den Haag wordt gehouden.
Hoe ze daar tegenaan kijkt?
„Het leven", antwoordt ze
met zachte melodieuze stem.
„is geschapen naar het even
beeld van God, het is de
meest verrukkelijke schep
ping van God. Of we het le
ven nu vernietigen met
kernwapens, door abortus,
euthanasie of op welke ande
re wijze dan ook in alle
gevallen vernietigen we het
werk van God. Daarom moe
ten we elk mogelijk middel
aangrijpen, in het bijzonder
het gebed, opdat de mensen
die voor deze vernietiging
niet terugdeinzen tot inzicht
komen".
Tot de mogelijke midde
len hoort ook de vredes
demonstratie?
„Bidden is belangrijker. Door
te bidden doen we een be
roep op de hulp van God om
een kernoorlog te voorko
men. God kan die oorlog
voorkomen, demonstraties
van mensen hebben nooit
iets kunnen voorkomen. Zelf
heb ik er nooit aan meege
daan en ik heb ook nooit an
deren aangemoedigd om dat
wel te doen. We moeten bid
den en voor het leven opko
men door daden te stellen. Er
is zoveel lijden in de wereld:
honger, ziekte, werkloosheid,
noemt u maar op. We moeten
het geld en de middelen
waarover we beschikken ge
bruiken om de problemen die
we menselijkerwijs kunnen
oplossen, ook inderdaad uit
de wereld te helpen. In plaats
hiervan echter, zijn we bezig
de bewapening en allerlei an
dere destructieve technieken,
als bijvoorbeeld abortus, op te
voeren. Waardoor er juist
méér lijden ontstaat".
U legt voortdurend grote
nadruk op uw onvoor
waardelijke afwijzing
van abortus.
„Zeker. Als we al aanvaar
den, dat een moeder haar ei
gen kind doodt, haar ongebo
ren kind, maar daarom niet
minder haar eigen kind, wel
ke grond houden we dan
over om andere vormen van
moord af te wijzen? Wie het
doden van het eigen kind
toestaat heeft toch geen en
kel argument meer om het
doden van andere mensen
kinderen, met behulp van
geweren of bommen, van de
hand te wijzen? Daarom
moeten we het probleem van
de abortus bestrijden met
adoptie. In Calcutta en elders
op de wereld waar onze con
gregatie gevestigd is, probe
ren we abortus zoveel moge
lijk tegen te gaan door het al
ternatief van adoptie be
schikbaar te stellen. Eutha
nasie proberen we te voorko
men door tehuizen open te
stellen voor zieken en ster
venden. Zo trachten we
steeds, en op alle mogelijke
manieren, bescherming te
bieden aan leven, dat be
dreigd wordt. We moeten da
den stellen. En daarnaast
veel bidden. Alleen gebed
kan ons redden".
De vraag of men de
standpunten van Moeder
Teresa als conservatief
mag typeren, maakt een
vrolijke lach bij haar los.
Ze reageert:
„Als mensen mij conservatief
noemen, komt dat, doordat ze
er niet van houden om te
bidden. Wie niet van bidden
houdt, houdt niet van mij.
Wie niet van de armen
houdt, ook niet. En wie niet
van de eucharistie houdt,
evenmin. Maar dat alles is
mijn zorg niet. Mijn zorg is
om Jezus lief te hebben en
Hem te dienen en zijn gelaat
te ontdekken in de armsten
der armen. Wat de mensen
daarvan denken, och, laat ze
dat maar denken".
Veel mensen die God
zoeken, slagen daar niet
in.
„God kan je vinden door el
kaar lief te hebben. Als men
sen elkaar met een zuiver
hart tegemoet treden, zullen
ze God in elkaar herkennen.
God houdt van ons. Hij wil
ons geen pijn doen. Hij is in
elk van ons. In elkaar kun
nen we Hem vinden".
Ongeacht de godsdienst
die we belijden?
„Dat maakt geen verschil.
We moeten de aanhangers
van het hindoeïsme, van de
islam en van welke gods
dienst dan ook ten diepste
respecteren. Zij volgen hun
weg naar God".
Zijn andere religies dus
gelijkwaardig aan het
christendom?
„Daar oordeel ik niet over.
Ik ben niet de Almachtige
God. Hoe gelooft en hoe
liefhebt, dat is een zaak tus
sen u en Hem alleen, daar
kan niemand tussenkomen.
We zien immers niet wat er
bij de ander van binnen om
gaat. We moeten alle gods
diensten eerbiedigen en de
aanhangers van andere gods
diensten met veel liefde tege
moet treden. Zij gaan hun
weg. Wij moeten onze aan
dacht richten op onze eigen
godsdienst en langs onze ei
gen weg tot Hem komen".
WILLEM SCHEER
Gruwelijke actie
ivir
Hui
lize
EN/I
lanol<
•ns m
iuize
wijst
it gec
freev
iet e<
inte
lertui
lkade.
■jbestu
gem
litem
ad la
Het kruitvat Libanon en in het bijzonder zijn hoi^J
Beiroet, heeft met de gruwelijke actie van fanatieke is i
sche zelfmoordcommando's nu voor het eerst ook oj
schaal slachtoffers veroorzaakt onder de internationa
desmacht, die juist probeert een zeker evenwicht in st
houden. De komst van deze internationale vredei
heeft voor de moslim-fanatici indertijd een demensie
voegd aan de verbitterde belangenstrijd, die al jaren
en rond Beiroet woedt. Die vredesmacht heeft weliswj
doel de spanningen te verminderen, maar uit de afsch
ke bomaanslagen op de Amerikaanse en Franse mil
gisterochtend en uit eerdere gewelddadigheden is wel
ken, dat de talloze extremistische krachten in Libano
lijkertijd ook door de aanwezigheid van de vredesmac
der werden geprovoceerd.
VOORAL in Washington en Parijs vraagt men zich d
af of de aanwezigheid van de internationale vredei
wel in het belang is van een oplossing van het veelk
Libanese conflict. Het lijkt echter ondenkbaar dat de
sen, die historisch gezien nauwe banden hebben met
bied, zich op stel en sprong zouden willen terugtrekken
zelfde geldt voor de Verenigde Staten, die na het verlj
invloed in deze regio, onder meer door het wegvall^
het Sjah-regime in Iran, zich wel tweemaal zullen bec|
alvorens zich terug te trekken. Hoe sterk een deel f
openbare mening in de VS daar ook op aandringt, terJ
king zou volledig in strijd zijn met de filosofie van de 4
kaanse regering, die de toegenomen invloed van het i
regime en de met haar verbonden staten in dit gebikgj^
halt wil toeroepen. Len j
TT P°f
JtlET zou overigens onjuist zijn de strijd in Libanon vcjie f
zien als een verdere voortzetting van het Oost-West-cjersib
hoezeer ook Syrië een hoofdrolspeler in dit gebied fo Z
met huid en haar verbonden heeft met het Sovjet-blcfse t
conflict in Libanon moet vooral worden gezien als eesten
tussen niets ontziende fanatieke krachten, die ook terjplaa
van mensenlevens slechts uit zijn op een nieuwe diesel 1
De enige reactie die hierop past is danook dat de inteim 1
nale vredesmacht in Libanon wordt gehandhaafd. Wjsen
alle aanleiding een duidelijker taakomschrijving te vejlen
ken aan die vredesmacht. Haar aanwezigheid kan njn ni
groot belang zijn om enige rust te brengen in de p<| De
strijd, die een minderheid van fanatieke moslims t voc
grofste middelen voert tegen een op pluriformiteit ingüe in
regering. Het Libanese verzoeningsoverleg, dat in <3en j
van start gaat, heeft alleen dan enige kans van slagepit v
pnde
ADVERTENTIE
Vijfschaft
yoghurt met muesli
Nodig voor twee personen:
75 g gedroogde of een
klein potje bruine bonen,
circa 0,5 kg aardappelen,
300 g winterwortel, 1 grote
Ui, 1 zure appel, zout, stuk
je ontbijtspek van 150 gr;
2,5 dl yoghurt, paar lepels
kant en klaar muesli, brui
ne basterdsuiker.
Was vanavond de gedroogde
bonen een keer, zet ze onder
koud water weg en kook ze
morgen in wat water met
zout in een uur gaar. Neem
een iets kleinere portie aard
appelen dan anders (de brui
ne bonen „vullen" ook) schil
ze en snijd ze in vieren. Bor
stel de winterwortel schoon
en snijd hem in tamelijk
dunne schijven. Snijd de ui
in dunne snippers. Schil de
appel en snijd hem in plak
jes. Schep de bruine bonen
uit de pan en zorg dat daar
ongeveer drie centimeter bo-
nenkooknat, zo nodig aange
vuld met water, in staat. Leg
er eerst de aardappelen in,
daarop de wortelschijven,
dan de uisnippers en tenslot
te de appelschijven en iets
zout. Kook dit gehel in onge
veer twintig minuten gaar.
Warm op het laatst de zelf ge
kookte bonen of die uit een
potje mee.
Schep alles alleen maar door
elkaar, dus niet afgieten en
niet stampen. Vijfschaft is
dus een soort stoofpot, oor
spronkelijk is het een streek-
gerecht uit Utrecht. Geef er
'licht uitgebakken ontbijtspek
bij. Snijd het spek daarvoor
in blokjes en bak die uit op
een klein vuur, in ongeveer
twintig minuten in een
braadpan met deksel. Zet het
gebakken spek mèt het spek
vet op tafel.
Meng de yoghurt met de
muesli. Laat dit mengsel een
paar uren staan, zodat de
muesli wat zachter wordt.
Geef apart bij dit nagerechtje
de bruine basterdsuiker, zo
dat ieder het naar eigen
smaak zoet of minder zoet
kan maken.
JEANNE
Sinds een paar
weken wordt de
argeloze burger met
een lastig
verschijnsel
geconfronteerd:
„stipt" werkende
ambtenaren en
trendvolgers. Boos
als ze zijn over de
voorgenomen korting
van 3,5 procent op
hun salaris voeren zij
actie tegen hun baas,
minister Koos
Rietkerk van
Binnenlandse Zaken.
Boos op Koos dus.
Actie van laag tot
hoog. „We gaan nu
verder dan ooit
tevoren", bevestigde
zaterdag Ton de Jong
van de christelijke
ambtenarenbond in
deze krant. Er is
genoeg gekort en de
ambtenaren worden
als melkkoe,
sluitpost van de
begroting gebruikt.
Van eerlijke
behandeling is geen
sprake meer, vinden
de
overheidsdienaren.
Geringschattende
opmerkingen als zou
het het met die
kortingen wel
meevallen (CDA-
leider De Vries)
lijken alleen maar
olie op het vuur.
Jaap van de Scheur
(AbvaKabo) gnuift
iedere morgen als er
een nieuwe actie is
ingezet. We moeten
wel, zegt hij in de
hieronder staande
tweede aflevering in
de reeks interviews
die onze sociaal-
economische
redacteuren met de
leiders van drie grote
ambtenarenbonden
hebben gehad.
(Van onze sociaal-
economische redactie)
ZOETERMEER Voor Jaap
van de Scheur zijn het hoog
tijdagen. „Je mag gerust we
ten, dat ik zit te gnuiven als
ik 's morgens vroeg een tele
foontje krijg dat ergens weer
een actie is ingezet", zegt de
voorzitter van de ambtena-
renorganisatie AbvaKabo en
hij kijkt met tintelende oogjes
over zijn halve bril. Hij wil
er best tegenaan en verheugt
zich erover, dat zijn kwart
miljoen leden even gretig zijn
in hun verzet tegen de 3,5 pet
korting, die het kabinet de
ambtenaren per 1 januari wil
opleggen. „En denk erom,
dat het om nog meer gaat,
want volgens het regeerak
koord hebben we in 1985 en
1986 nóg eens zo'n operatie te
verwachten als we ze nu
geen halt toeroepen".
Aanleiding tot een gesprek
met Van de Scheur is het ne
gatieve resultaat van het ge
sprek van de regering met
werkgevers en werkgevers
van afgelopen dinsdag. „Dat
was natuurlijk te verwach
ten. Van de kant van het ka
binet uit gezien zouden het
ook labbekakken zijn ge
weest als ze nu opeens een
ander beleid zouden hebben
aangeboden, ze worden im
mers gedekt door het parle
ment. Er doen nu geruchten
de ronde, dat het kabinet
toch nog wat aan te bieden
heeft. Nou ja, geruchten heb
je in Den Haag genoeg. Daar
heb ik ook geen enkel ver
trouwen in".
Geen actie op afroep
Actie dus. „Denk niet, dat we
hier op ons hoofdkantoor op
een knop drukken en dat ze
het er dan ergens bij neer
gooien. Zo werkt dat niet. We
peilen de meningen van de
verschillende ledengroepen
en als men daar dan actie wil
dan gaan we na of zo'n actie
zinvol is en of ze past in onze
strategie. Kijk, als je ergens
slechts een handjevol leden
hebt en als ze dan ook nog
niet eens allemaal mee willen
doen, dan moet je van hande
len afzien. En wé houden
onze leden ook voor: Denk
erom, dat het best eens kan
zijn dat we wekenlang moe
ten volhouden. Geld is geen
punt, want we hebben jaren
lang gespaard, in de actiekas
zitten vele miljoenen".
Voorshands beperkt Abva
Kabo zich tot stiptheidsacties.
Het overheidspersoneel mag
dan formeel nog geen sta
kingsrecht hebben, feitelijk
heeft het dit wel. Maar dan
moet wel de vereiste zorgvul
digheid worden betracht, an
ders fluit de rechter de bon
den terug. Tot die zorgvul
digheid behoort ook tot het
(redelijke) einde onderhande
len. En op 2 november is er
nog een overlegronde met
minister Rietkerk, de baas
van alle ambtenaren wat de
arbeidsvoorwaarden betreft.
Tot zolang dus nog niet sta
ken.
„Maar denk erom, dat je met
stiptheidsacties alleen al heel
wat kunt ontregelen. Er zijn
nu al groepen, die echt in sta
king gaan. Dat behoort niet
tot de strategie, maar geen
haar op mijn hoofd denkt er
aan om ze terug te roepen.
Als de leden in beweging ko
men neem ik het over". De
vraag is wel of je de geest
weer in de fles krijgt als hij
er eenmaal uit is ontsnapt.
„Dat is geen punt. Ik wil
hem helemaal niet terugdu
wen".
Onvermijdelijk
Het publiek is er niet altijd
gelukkig mee. „Ja kijk eens,
bijna alles wat ambtenaren
doen ligt in de sfeer van de
dienstverlening. Als men on
aangenaamheden ondervindt
van onze acties moet men
niet bij ons maar bij het kabi
net zijn beklag doen. Je kunt
klachten alleen voorkomen
als je niets doet. Vergeet dat
maar. We gaan door, bij de
PTT, aan de grens, in de ha
vens. De andere FNV-bon-
den hebben ons steun toege
zegd in onze strijd, maar
weet je dat wij als ambtena
ren de havens plat kunnen
leggen, daar hebben we geen
arbeider bij nodig. Overal zit
overheidspersoneel: radar,
waterpolitie, douane, noem
maar op. Nu praat ik dus als
voorzitter van de ACOP, de
centrale van FNV-bonden
voor alle overheidssectoren".
Een verwijt tot de bonden is,
dat ze hun acties moeten
heeft gesproken. Anders
wordt het een politieke sta
king. „De opvatting van de
ACOP is en ook de mijne,
hoor dat we niks te maken
hebben met een parlement of,
een gemeenteraad. We stoei
en met de minister als werk
gever en die moet het daarna
maar uitzoeken met, laat ik
maar zeggen, zijn raad van
commissarissen. Zo liggen de
verhoudingen. Trouwens,
wie negeert de opvattingen
van het parlement het
vaakst. Dat is toch het kabi
net. Dat legt aan de lopende
band moties naast zich neer.
Neem die motie-Linschoten,
in februari van dit jaar door
alle 150 kamerleden onder
steund: Het kabinet moest op
basis van gelijkheid met de
ambtenarenbonden gaan
overleggen, reeds bij het
overleg over de arbeidsvoor
waarden van 1984. Doet Riet
kerk dat? Neen, hij studeert
nog een hele tijd, lees: hij wil
het helemaal niet. Wij een
politieke staking voeren,
houd nou toch op. Trouwens,
wat heeft het parlement nu
helemaal nog beslist
„Volksmisleider"
Nu heeft CDA-fractievoorzit-
ter De Vries in de Tweede
Kamer gezegd, dat de ramp
van de 3,5 procent nogal
meevalt voor de ambtenaren
en trendvolgers. Het zou voor
de meesten per maand
slechts vijftien gulden netto
schelen. Dat moet toch wel
een schok hebben veroor
zaakt. Van de Scheur schuift
het allernieuwste pamflet
van zijn AbvaKabo naar vo
ren. Je ziet Lubbers, weerge
geven als een werkgever,
dankbaar denken: „Goed zo,
knul". En De Vries wordt
aangeduid met „Rekenwon
der en volksmisleider".
„Nee", zegt Van de Scheur
even later, „dat heeft ons
niet echt geschokt, want zo
iets kun je verwachten in een
dergelijke strijd. Maar ik had
zo'n uitspraak eerder uit de
mond van Nijpels verwacht
dan van een CDA'er. Wat De
Vries uithaalde was gewoon
een demagogische truc. Dan
heb ik nog liever "met Riet
kerk te maken, die zegt ten
minste ronduit: „ik moet dat
geld hebben". Kijk, waar
gaat het om. Wij willen voor
de ambtenaren een gelijke
behandeling ten opzichte van
werknemers in het bedrijfs
leven. En die laatsten gaan er
straks netto op vooruit, om
dat er elders zware koop-
krachtlasten liggen als btw,
duurder gas, hogere huur.
Maar de ambtenaren gaan
achteruit. Bij gelijke netto
beloning in 1983 krijgt in
tachtig procent van de geval
len in 1984 een ambtenaar 60
a 65 gulden per maand min
der in handen dan iemand in
het bedrijfsleven. Daar gaat
het om".
Men vraagt zich dan toch wel
af, of er geen contacten zijn
tussen de ambtenarenbonden
en de politieke partijen om
meer begrip te krijgen. „Kom
nou, ik ben geen bedelaar.
Oh, in het verleden heb ik
wel eens leuke gesprekken
gehad, maar uiteindelijk le
verden die niets op. Neen, we
zullen het op het scherp van
de snede moeten uitvechten.
En denk erom dat het gaat
gebeuren". Van de Scheur
wrijft zich vergenoegd in de
handen. Hij is een geboren
actieman. Van hem is in het
verleden wel eens beweerd,
dat hij best bereid was om
problemen te zoeken als hij
het wat stil vond worden aan
het vakbondsfront. Nu kan
hij zich uitleven en hij hoeft
het probleem niet eens te
zoeken
JO SMITS
felijl
Rustig herfstig k
DE BILT (KNMI) I
genkans is deze weekpdsgi
Dat komt doordat een kn. D
hogedrukgebied het w£n jj
paalt. Het centrum gj
komt in de komende!
met een luchtdrukwaar
ca. 1035mbar in de buP^t
Nederland aan. Bij raag
wind kan de tempitobe
daardoor vannacht tot
vriespunt dalen. Daarlt er i
zich plaatselijk mist T>ee bt
Voor morgen overdagh, w£
rustig weer verwacht rm A
nige perioden waarbij h brc
peratuur tot ca. 10 gra(t mei
loopt. In hardnekkige i
bieden blijft de tempf
echter lager. Na dinsdl
plaatst het hogedru|
zich naar Frankrijk of Iff
pengebied. Met een z|
ten wind wordt dan|
lucht naar ons land
porteerd.
Weerrapporten van vanmorgen 0$!
Amsterdam mist
De Bilt mist
Eelde zw.bew. 1
Eindhoven onbew. 13 - f
Den Helder geh.bew. 12
Lh. R'dam mist 12
Twente mist 12
Z.-Limburg onbew. 12
Aberdeen l.bew. 10
Athene h.bew. 18
Barcelona onbew. 17
erlijn
10
Bordeaux onbew. 20
Brussel onbew. 15
Frankfort onbew. 12
Genève hmist 11
Helsinki regenbul 10
Luxemburg
Madrid
Malaga
Stockholm n.ontv.
I td
I igs
tcHet
GRATIS ELKE WOENSDAG^nk
a ex
m- en
|de f
Jst na;
BIJLAGE BIJ UW KRANT de
INFORMATIE OVER FILMS,Nfcaféb
THEATER. RECREATIE,EX mopeel
EN EEN COMPLETE AGEN|u^e
laatst