Lucas Witte ontwierp kalender vol kritisch9 kunstzinnig brood Omwege Dirigentencursus Rene Yerhoeff EcidócSomant DINSDAG 18 OKTOBER 1983 PAGINA 5 Jentengrap •ond gei mvanP i t ?ed voi ie fetferom i Jim Rat u, ;eman was gisteren bij kantonrechter omdat hij met zijn tjf uit het dak gesto- n auto bestuurde. Zo iet wat omzichtig in »ces verbaal beschre en e/fantonrechter Sprey ?sact\ de beschuldiging (usshtig samen. „U fe/cenHus auto te rijden," afsenlDe verdachte knik- e voefestigend. De jonge- die tandheelkunde •t, is in het bezit van •ane (een naast fami- tan de lelijke eend). fee vrienden besloot ^^ftfoordwijk een grap 5 lialen. Het dak van H°°Vri werd £eoPend. het 9ef stapte in en ging °jbp deze wijze werd V 'n 4rhtje gemaakt door Ifdstraat. Volgens de •der had de politie je bovenlijven van enden gezien. „Om- (noest rijden, kwam (nijn hoofd maar net rgen de rand uit." nzaail eidscFer de politie had nposïpman verklaard, dat De 2 kinderachtig vond, Fe *mwerd aangehouden. i maar een studen- had hij opge- .Volgens u toonde (ie maar weinig ge- lor humor?", infor- herfs\ de kantonrechter. bka Jaad," antwoordde jaarten. „Bij de meeste De is een redelijk ge- oor humor aanwe- im officier van justi- i Ek het op voor de „Maar, ik kan me ;d voorstellen dat niet kon la- deed is heel "n'de ]*jk." Van Ek eiste toer Fte van 70 gulden. een stapvoets en ik ive a\e handelingen ver- am li" beweerde de form4s_jn.Spé, „Als u (et me mee naar bui lt, dan zal ik het de reren. Dan kunt u lat ik zelfs bochten fden. Rechter Sprey p opgfa °P deze uitnodi- x De F- Hij legde de ge- kerkf boete op. 'ren, rmeai ?r vwimeester 'aan^Bissing d»e gisteren teie/o^a8vaard'S'n8 werd joffen, was heel op- j. Hier was ecnt irake meer van een it, het leek eerder Freudiaanse vergis- [et betrof een zaak then En jongen, die op de Onderweg te snel (97 f i in^ van de toegestane '.el te meter) had gereden. n met had hij zijn papie- acntt bij zich. Dat laatste ue t0> stond als volgt in vaardiging beschre- Fat hij als bestuurder rt wachtmeester der litie niet de vereiste n bij zich had". Het tuweiif motorvoertuig was iet myangen door wacht- v G. S der rijkspolitie. ak merkte heel Idig op, dat hij niet fioogte was van het t je papieren nodig li een wachtmeester ispolitie te besturen. Vassei \ginza van Ek steunde teder I die veronderstel- op eém een wachtmees- georgtrijden, heb je geen n, heeb nodig," zei hij la ffe gn Voor dit gedeelte d. Dabeschuldiging kreeg iren Égen ontslag van ïrvolging. Voor het _^'ijden vroeg Van Ek ite van 350 gulden. t al eens eerder ge- lor te snel rijden," hij op. Tegen rech- |y beweerde de jon- erw? de Warmonder- je automatisch te jY|pijden." Sprey, die zeer lankmoedig nd het blijkbaar een lel, stfgument, want hij >opharide boete terug tot 'an helen 'lgen v oncenflse politiekorps be- il InsVer enkele agenten. Klein mening zijn, dat liettenp niet met gereèd- den {kunnen omgaan, iderinfite, als je het ver- ubelbeln een jongedame al zijnïloven. Zij werd 's vermi op de Breestraat e bednuden, omdat een te nö koplampen van ntrati<o niet brandde. „Ik s te n om er een nieuw enen tfi te zetten," vertel len gdïgedame. „Een van aging ten zei, dat ik dat functil- Ik ben daar nogal de Kal geworden." Van de Zfcich dat goed voor aan (fen vroeg om een worcj-zonder-straf ver- ;hreve'Rechter Sprey was geviimee eens. ■kte caES VAN HERPEN ilemenL HOE EEN FOTOGRAFISCH GEDREVENE AAN FONDSEN TRACHT TE KOMEN Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. Vandaag val ik over een weelderige hond met de deur in huis; op weg naar een veel belovend fotograaf die, uiter aard, brood in zijn kunst ziet. De nauwelijks in te tomen hond is Arista genoemd, de fotograaf heet Lucas Witte. Beiden ze hebben iets van elkaar weg vonden sinds twee jaar, samen met Anita, de gezellin van Lucas, een in de bouwkundige context op rijzend vestingachtig onder komen in Westeinde II. Dat is een Zoeterwoudse aanbouw- wijk die speels moet aandoen, net zoals de meeste nieuwe woonvestigingen in Neder land. Ergo: je komt in een doolhof terecht, waar je „gan zenbord met hindernissen (ga zeven plaatsen terug)" kunt spelen en rijden; „weet je plekie" is slechts op de be trokken bewoners van toepas sing. Het was, evenwel, geen belemmering voor mr. E.H- .Toxopeus, oud-minister van binnenlandse zaken en rus tend Fries commissaris der koningin, thans lid van de Raad van State, om zich aan de periferie maar geenszins de zelfkant te vestigen en belijdend, en op het oog tevre den, Zoeterwoudenaar te wor den. Desondanks en niettemin is Arista een prachtig vrouwtje van nog geen drie jaar oud, maar magnifiek en geweldig uit de kluiten gewassen. Een St. Bernhard zou jaloers op haar kunnen worden. Boven dien is Arista over-enthou- siast, tè zeg maar, zodat ze je van de sokken loopt bij haar geestdriftige likpogingen. He lemaal niet gereserveerd Brits van aard. Maar toch is Arista, met grijze vacht en een kolos sale witte hoofdpartij, een „Bobtail"; beter gezegd: een Old English Sheepdog, een „oud-Engelse herdershond" die eigenlijk haar zorg aan de schapen zou mbeten besteden in stede van argeloze bezoe kers binnen deze Zoeterwoud- kloeke vesting hartelijk on dersteboven te lopen. Even wel heeft ze veel weg van een schaap; immers, vrouwtje Anita knipt en spint „wol" van haar vacht en breit er schitterende truien van die werkelijk zachter zijn dan schapenwol. „Voel maar", zegt Anita, uitnodigend. Haarscherpe instelling Nu ik dan gevoeld heb, moet ik toch bekennen dat ik al leen kom voor de artistieke, haarscherpe fotografische in stelling van Lucas Witte (vol gende week 26). Hij is serieus, daarbij oud-Amsterdammer, sinds jaren Zoeterwoudenaar. Hij mislukte als NZH-bus- chauffeur, maakte zijn verple- gingsopleiding niet af, pro beerde iets in uitzend werk, maar raakte uiteindelijk on losmakelijk verstrikt in zijn enige, grote en doorleefde hobby: de fotografie op ni veau. Daarbii filosofeert Lu cas als een bezield welzijns werker en doordenker: hij geeft tekst en uitleg bij zijn prestaties. Ook al omdat hij sinds een maand werkloos is en in de W.W. zit. „De fotografie is altijd mijn streven geweest, een bijna zie kelijke liefhebberij, zo u wilt. Bij de busonderneming paste ik niet zo in het gelid, noewel ik die vaste betrekking geko zen had om de financiële basis voor mijn opleiding fotografie te kunnen bekostigen; ik had een vast inkomen nodig om een woning en een donkere kamer te kunnen betalen", vertelt Lucas. Maar wie ooit bij hem in de bus zat, heeft Lucas Witte richt een expositie rond zijn kalender in. moeten constateren dat hij bij het afstempelen van de strippenkaart met zijn hart elders was. Inmiddels was hij al bezig met zijn drie en een half jaar durende cursus foto grafie. Fotovakschool Apel doorn, met schriftelijk toege schoven opdrachten en cur susweken aan de rand van de Veluwe. Nog ruim een jaar, en Witte mag zich meesterfo- tograaf noemen, ofschoon hij dat in zijn observerend, ont wikkelend en afdrukkend werk al is. Maar daarover straks meer. De vakschool bezorgt hem en de mede-cursisten („Er is veel belangstelling voor deze oplei ding, bijna te veel. Maar velen vallen na een half jaar af, dat het nu eenmaal geen hob by-cursus is") professionee strenge waardering, begelei ding, en rillingen. Vrij kostba re opleiding: veel foto's ma ken en zo naar het certificaat en naar een carrière te zien doorstoten. Daar is geld voor nodig. Daarom kwam Lucas Witte een jaar geleden op het idee om een kalender voor 1984 te gaan maken. Een heel aparte kalender. „Niet om tussen de poesjes, de hondjes en de paardekoppen terecht te komen, maar iets bijzonders dat waarschijnlijk op een vrij smal publiek gericht zou zijn". Kunstwerk met een eigen mening, is het geworden. Een kalenderjaar (met afleverin gen van twee maanden op één vel, vanwege de kostbaarheid) om als openbaar kunstbezit te behouden. Eigen mening „Het is een jaar werk geweest. Eerst uitdenken, daarna de ideeën op papier zetten. Nu is het werk klaar. Ik geef er mondelinge toelichting bij'. Wat zegt u? Kunstwerk met een eigen mening? Ja, dat is het zeker. Het is maatschap pijkritisch" Anita serveert ook rietsuiker bij de koffie „niet negatief, maar de men sen iets voorhouden om hun bewustwording te stimule ren". En dan houdt Lucas van zijn kalender de maanden januari en februari voor: de eerste foto, perfect geconcipieerd, is gericht op de „consumptie maatschappij": een vers, goudgeel broodje, open gesne den, met een aardglobe ertus sen en met Afrika nog groen naar de beschouwer toege keerd. Het is een te behappen werelddeel. „Ik heb gehoord, dat er andere interpretaties aan te geven zijn". Maart/a pril: weer een broodje, nu met het oog op de automatisering in onze samenleving, tende rend van „smakelijk" tot af grijselijk: een computerma chientje tussen een zacht pun tje zonder boter. „Ik wil die ontwikkeling niet afbreken, maar ik vind wel, dat je door mensen werk af te nemen ook hun brood afneemt. Maar je kunt ook zeggen (heb ik ge hoord), dat je tegenwoordig erg goed op je geld moet pas sen, wil je met je centen nog brood kunnen kopen". Mei/juni: een pyramide van smakelijke bruine bolletjes met eer velaat worst (zonder knoflook) als uitgestoken ton getjes. Dat is brede basis van de rassendiscriminatie, met op de top een wit hard bolletje. Juli/augustus: een „manzaad- broodje" op een bepaald „slijmerig" detail niet nader uiteen te zetten dat als af gehapt maanzaadbroodje wijst op de veelal beslissende rol van de man binnen huwelijk of andere relatie. „Dat komt nog veel te veel voor", meent Lucas; „dat uitmaken van heel het leven door de man wordt nog te veel geslikt. Daarom is die hap eruit! Ik heb liever gelijke taken voor de man en de vrouw, ook bin nen een liefdesrelatie. Gelijk heid dus". Bij september/oktober zien we „het grof geld verdienen, ten koste van een ander". Wederom vlijmscherp op de korrel genomen door Lucas Witte. „Het dikke geld opstrij ken en er verder niets voor doen". Dat zien we opgediend in een opengesneden broodje met een groen briefje van duizend tussen de helften, en met in plaats van ketchup een weglopend laagje „filmbloed". Het briefje had Lucas 's mor gens bij de bank even opgeno men en na de opname meteen weer teruggestort op zijn re kening. Dan november/de cember, met het „kleinste broodje van de hele kalen der": het deegje aan het vis haakje. Een prachtige, lange dode forel, „in a fish eye" op een witte schaal uitgestrekt. Gekheid, zei men: je vangt geen forel met broodk rum- mels. Maar Lucas deed het: „De vis komt uit levensbe houd op brood af, wordt er door bevangen, en het wordt z'n noodlot ook. De dobber ziet men als „drijfveer" van de tegenpartij het is wel degelijk brood, al moet je er naar zoeken. Brood is een eer ste levensbehoefte; brood is gewoon", maar niet bij Lucas Witte. „Ik wil mezelf niet spekken, maar de bewustwording van de mensen wèl", zegt hij on bevangen. Met uitzicht op zijn fotografische studies. „Het is fijn en bemoedigend om men sen tot nadenken te kunnn zetten, niet dat kritiekloos ac cepteren". Kalender met toe komst en een grote K in de Kunst; een eerste aanzet voor Witte om straks voor zichzelf te kunnen beginnen. Honderd kalenders, zonder reproduk- ties, maar „hand made", alles handwerk, vanaf de zeefdruk in een schuurtje van een vriend, tt het foto's opplakken en ondertekenen. Zes grote kleurenfoto's van de beste kwaliteit, eigenlijk onbetaal baar en goed voor een heel aparte collectie. Richtprijs is 35 gulden, maar 25 voor wie die prijs niet kan betalen. Wie meer kan betalen, wordt daartoe gaarne uitgenodigd door Witte, Lucas. Mn koopt beslist geen kat in de zak, maar een jaarkalender in kleur, in fantasie met een kri tische ondertoon. Lucas en zijn, evenzeer werk zame, Anita maakten honderd van die in het oog lopende ka lenders met in te lijsten foto's. Ze werden ondergebracht bij vier Leidse welwillende dis tributeurs: kantoorboehandel Wolfslag, Breestraat, kapper Frits v.d.Meyden, Lange Mare, „Repelsteel" in 't Bree- huysaan de Breestraat, en koffieshop-galerie Fenix op de Botermarkt bij het Gange tje. Reacties worden graag in gewacht door Lucas Witte, Zwaan 55, Zoeterwoude (na telefonisch overleg: 01715- 3019). Je weet met die artistie ke jaarindeling in elk geval waar je aan toe bent. En zo kun je van 1984 nog heel wat overhouden ook. Later. Maart/april: een broodje computer, een gesmeerd lesje voor doorgedraaiden. René Ver hoef! LEIDEN De enkele ja ren geleden onder auspici ën van K&O gestarte diri gentencursus wordt dit seizoen op particulier ini tiatief voortgezet. Cursus leider is ook nu weer René Verhoef f. Diens naam is verbonden met een groot aantal activitei ten, die regionaal en lan delijk op muzikaal terrein wordt ondernomen en be zit derhalve een bekende klank. Als dirigent van de koren 'Die Haghesangers' en 'Haga Cantare' en van het Koninklijk Rottus' Mannenkoor treedt Ver- hoeff overal in Nederland op, waaronder regelmatig in Leiden en in het bui tenland. Hij bezoekt gere geld Frankrijk en vestigde onlangs de aandacht op zich met een succesvolle toernee, die hij naar Tsje- cho - Slowakije maakte en bekroond zag met enkele' uitverkochte concerten in Praag. Een specifiek Leid se activiteit is zijn dirpent- schap van het Toonkunst Orkest Leiden, waarmee hij jaarlijks diverse uitvoe ringen verzorgt. Zaterdag 22 oktober start René Verhoeff zijn dirigentencursus voor het seizoen '83-'84. Deze cursus is voor beginners en reeds ervaren dirigenten, die aan bijscholing behoefte heb ben en omvat op z'n minst 15 cursusuren, die steeds op een zaterdag gegeven worden. Voor beide categorieën deelne mers is een programma ont- womon waarin olnhaal Hpzelf- de onderwerpen aan bod ko men, zoals slagtechniek, stem- vorming, repertoirekennis en repetitietechniek. Van 9.00 tot 10.00 worden de beginners hierin geïnstrueerd en vanaf 10.00 tot 12.00 de gevorderden. Eén uur hiervan wordt be steed om met een koor, dat uit alle cursisten is samengesteld, de theorie praktisch te oefe nen. De cursus heeft plaats in de Romanuszaal, gelegen achter de Hartebrugkerk. Verdere in formatie verstrekt René Ver- hfjeff ftelpfnmv 0171b - 11R3M

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 5