na vHemtje loopt Hein Simons nog altijd voor S voeten ie ZATERDAG 15 OKTOBER 1963 (wijl we met z'n l Mïitse vrouw Doris en de ittien maanden jonge REifal een bandje met u's'lroP Hein Simons' lendaagse repertoire 07in af te luisteren, ht het er ongevraagd dus al even ierwacht uit. „Ik heb «it één seconde het ■joel gehad uitgebuit te 1 Niet als kind en ook Ijoiiet. Als ik terug kijk niet snrr De rgel .Ba Oen m. li op mijn carrière als Heintje, doe ik dat nog elke dag met veel plezier. We hadden een voortreffelijk team. Met wijlen Addie Kleingeld, ooit vice- wereldkampioen accordeon, als m'n manager, met Wolfgang Oloff, vroeger als Ronny vooral bekend door de hit „Oh my darling Caroline", als producent, en met m'n ouders, die óf samen óf beurtelings met me mee reisden. Het was een hechte ploeg. Ook al besefte ik dat destijds misschien nog niet zo goed als vandaag, mijn internationale successen waren zonder twijfel te danken aan dat voortreffelijke teamwork. Ik ben perfect begeleid door mensen, die onvoorwaardelijk in mij, in mijn stem, in mijn mogelijkheden als zanger geloofden. Natuurlijk hebben ze geld aan me verdiend, maar dat gebeurde altijd op een eerlijke en open manier. Ik zal nooit vergeten, dat ik zelf veel geld, heel veel geld, dank zij diezelfde mensen bij elkaar gezongen heb. Het waren echte vrienden. Allemaal". TT j jello NET Het is een misera- lerfstmiddag, daar in het amelijk Duitstalige, tussen en Aken gesitueerde, noord- ■a»J ijke topje van België. Het zo prachtige, glooiende Lu/jfehap ligt er, omsluierd door Jliezerig grijs en grauw regen pijp, bij als het decor van een uihte horrorfilm. Een ge- die nog versterkt wordt als linnenkomst van het gehucht iet de macabere confrontatie iangaan met een uitgebreide ;ie rechtop in de vensters van r weinige winkels ter plaatse aide, zij het gelukkig nog loodkisten. M'n reisdoel, dat de vermelding Chateau de èr in het telefoonboek staat, gezien die veelbelovende op beter hopen, maar ook aatste verwachting blijkt bij [rijden van de troosteloos ver parkeerplaats van „Heintjes 'hof' te hoog gesteld. Waar 'rï§"liet kasteel, het Chateau de :heat»èr dus, heeft gestaan, zo ver- go> inmiddels 28-jarige Hein Si- o me later, bouwde hij een jaar j» geleden een manege, welke /^)u moeten uitgroeien tot een ►/V^rk van internationale allure, ^^het uitblijven van de benodig- Jtf^rgunningen is het voorlopig .*^=3 gebleven bij een typisch boertige „hof" die, op jÉ^euvel gelegen, uitzicht biedt f^&hoge en lange, het weidse dal '^j&annende, roestkleurige ^M>rug. Maar ook daarop is als jDort zwijgend eerbetoon aan nog stakende Belgische Wegbeambten geen enkel te il leven te bespeuren. elukje heb ik tenslotte, Hein '•is presenteert zich als een i. ,'e. bescheiden en uiterst ver- l<g denkende gesprekspartner. Mamma", waar, zeventien tileden alweer, meer dan vier n platen van verkocht wer- atietPag ^em dan eeuwi6 als een HHpzanen vo* va^s sentiment o<2ten kindersprookje blijven us26volgen, volwassen Hein Si- blikt bijzonder nuchter op dat ien terug. Zegt met diezelfde ïrheid, dat hij als miljonair in looit meer één noot behoeft te 1 om tot zijn dood comfortabel jnen blijven leven, maar luis- iettemin ingetogen en trek- aan een onvervalst Hollands naar het bandje van zijn re- Engelstalige live-optreden er- zn ^uid-Afrika. Gaat ook de daarop volgende discussie jyZAjn regelmatige bezoeken aan W\ immer zeer omstreden land t de weg. partheidsprobleem is gigan- Hein Simons: „De wereld wordt geconfronteerd met een verschrikkelijke erfenis van onze eigen voorouders". tisch en verschrikkelijk tegelijk. Maar laten we nu als Nederlanders in godsnaam eens een keertje eer lijk zijn. De mensen daar, de zwar ten, incasseren er momenteel de verderfelijke erfenis, die wij Hol landers er samen met de Engelsen indertijd hebben achtergelaten. Wat zich nu in Zuid-Afrika nog steeds openbaart, is de uitkomst van een door onze eigen voor ouders gevoerde politiek. Acht jaar geleden vloog ik er voor de eerste keer naar toe. Alles en iedereen in Nederland viel over me heen, maar zo lang onze eigen multinationals ongestraft nog dagelijks zaken kun nen doen met het Zuidafrikaanse regime, zo lang bepaal ik als artiest ook zelf waar ik m'n werk doe. Eigen oordeel Een wereldverbeteraar zal ik nooit worden. Daar heb ik een veel te goed leven voor. Ik behoud me echter wel het recht voor om waar ook ter wereld zelf een kijkje te gaan nemen. Er zo mogelijk m'n ei gen oordeel over te vellen. Ik durf te zeggen, dat er in Zuid-Afrika langzaam iets positiéfs op gang be gint te komen. Nog lang niet vol doende, maar tochIk spreek daar openlijk m'n afkeer over die apartheidspolitiek uit. Steek m'n mening beslist niet onder stoelen of banken. Sommige kranten hebben dergelijke uitspraken zelfs van me overgenomen. Kijk, ik ben absoluut geen communist, verre van dat, maar als de Russen me morgen voor een optreden uitnodigen, dan ga ik. In de eerste plaats als zanger, maar in de tweede plaats, en dat is voor mezelf misschien wel net zo belangrijk, om met m'n eigen ogen te kunnen zien hoe alles daar reilt en zeilt. Als je zoals ik over de hele wereld gezworven hebt, dan ga je steeds meer beseffen dat wij Neder landers eens op moeten houden met onszelf op het eigen borstje te kloppen. Ook bij ons steekt de dis criminatie weer de kop op. Neem alleen de groei van die Centrum partij. Het is te hopen, dat het geen terugkeer naar de historie wordt. En, als ik naar de adviezen van al die actiegroepen zou luisteren, ja, dan kan ik beter ophouden met zingen. Dan mag ik bijna nergens meer heen. In onze geschiedenis boekjes verheerlijken we ook nu nog allerlei figuren, helden worden ze zelfs genoemd, die historisch ge zien in feite aansprakelijk zijn voor de huidige politieke wantoestan den. In Zuid-Afrika kan ik in m'n moedertaal zingen en ze verstaan me bijna allemaal. Blank én zwart. Zegt dat niet genoeg?" Of je het er mee eens bent of niet, Come back in ons land op til Als veertienjarige Heintje tijdens een MGM-show voor de Amerikaanse ABC-televisie. Robert Gouleten Barbara Eden vormden' destijds het achtergrond koortje. een uitgesproken mening, een ei gen standpunt, kan Hein Simons niet ontzegd worden. En dat is in het door glimmend plastic en kit scherig klatergoud gemaskeerde we reldje van de lichte muze op zich al een vrij opmerkelijke zaak. Hein Simons windt er geen doekjes om. Maakt er geen geheim van dat hij destijds naar België gevlucht is om dat bij onze zuiderburen het fiscale klimaat nu eenmaal heel wat mil der in elkaar steekt dan in zijn ge boorteland. Dat blijkt echter, na wat doorspitten, toch niet de enige reden van die verhuizing. „Nederlanders gunnen elkaar het grote succes niet. Toen ik op m'n zeventiende met zingen stopte, was dat een ver tevoren geplande zaak. Op die leeftijd accepteerde het pu bliek mij niet langer als Heintje. Ik zou me twee jaar terugtrekken en in die periode serieus gaan werken om met een geheel nieuw repertoi re als Hein Simons weer terug te komen. Vrijwel de hele Nederland se pers schreef eerst dat ik de baard in m'n keel zou hebben. Dat m'n stem naar de knoppen was. Onzin. Ik héb het buitengewone geluk gehad, dat een dergelijk stemproces aan mij voorbij gegaan is. Kom ik twee jaar later inder daad terug en dan schrijft het ene blad, dat ik weer moet gaan zingen omdat ik financieel helemaal aan de grond zit, terwijl het andere blad met het tegenovergestelde op de proppen komt. Wat moet Hein tje nog zingen? Hij heeft toch geld genoeg! Ik bedoel maar". „Ik werd niet beoordeeld op m'n stem van dat ogenblik, maar op m'n verleden. Van al die ongenu anceerde kritieken heb ik overi gens veel geleerd. Dergelijke zaken gaan je aan het denken zetten. Ze waren ook geheel nieuw voor mij. Op een kind als Heintje viel niet veel kritiek te leveren, maar op een volwassen Hein Simons blijk baar wel. Ik ben toch doorgegaan. Voornamelijk in Duitsland, maar ook in Oostenrijk, Zwitserland, Au stralië en Zuid-Afrika dus. Van m'n eerste single na m'n come back, „Ich denk an Dich", werden er in de Bondsrepubliek 250.000 verkocht. Een hit, maar met een oplage die natuurlijk niet te verge lijken viel met de successen van weleer. Ariola, m'n platenmaat schappij, vond dat getal in elk ge val te laag". „Toch was het in die tijd voor mij zeer eenvoudig om in gevestigde programma's op 4e treden. In Duitsland maakte ik tv-shows met Peter Alexander, in Nederland be taalde de TROS me vijftienduizend gulden voor één optreden. Het leek dus allemaal goed te gaan, maar m'n verleden bleef me achtervol gen. Moet je je voorstellen. Toen ik als elfjarige begon, mocht ik van „Mamma" niet meer dan 45 secon den doen in een door Vico Toriani gepresenteerde aflevering van „Der Goldene Schusz", het pro gramma dat Lou van Burg groot maakte. Nog geen volle minuut Heintje dus, maar Ariola, toen op de rand van een bankroet, moest onmiddellijk daarna drie concurre rende maatschappijen inschakelen om bij het persen van platen be hulpzaam te zijn. Ze konden het zelf niet aan". „Nu is Ariola de grootste platen maatschappij van West-Duitsland. Tientallen miljoenen platen hebben ze van me verkocht. Óp de MIDEM in Cannes kon ik jaren achtereen een prijs gaan halen. Vijf speel films, toen al met een produktie- budget van ruim drie miljoen Mark per stuk, zijn er met me gemaakt. Voor MGM deed ik in Hollywood en Los Angeles twaalf tv-shows met grootheden als Gene Kelly, Lee Marvin en de Osmonds. Ik had er kunnen blijven. Mike Curb, de huidige gouverneur van Californië, die destijds MGM-president was, legde me een contract voor zeven jaar voor, maar m'n ouders durfden dat toen terecht nog niet aan. Hoe oud was ik helemaal? Dertien, veertien jaar. Bovendien liepen de zaken in Europa uitstekend. Ach teraf kun je dan wel zeuren, dat je in Amerika wellicht tot een we reldster had kunnen uitgroeien, maar het had net zo goed fout kun nen gaan". Ideaal plaatje „Ik wil met dit alles alleen maar zeggen, dat als ik destijds van m'n Nederlandse platenverkoop had moeten leven, ik allang dood was geweest. Voornamelijk de Duitstali ge landen hebben me gebracht tot waar ik nu ben. Heintje was na tuurlijk ook een ideaal plaatje. Het mijnwerkerskind, m'n vader heeft nog onder de gfcond gewerkt in de Wilhelmina en in de Prins Hen drik, dat op een cafébiljart zingend een reep chocolade verdiende. Een breed publiek. Van nul tot dertien jaar en van twintig tot honderd. Veel moeders. Als Hein Simons kijk ik daar nog graag op terug, maar als artiest, als zanger, heb ik bewust afscheid van die periode ge nomen". „Van het tweede begin af, zal. ik maar zeggen, heb ik donders goed beseft, dat ik in elk opzicht een flinke stap terug zou moeten doen. Maar ik weet ook dat ik nog steeds een zeer goede stem heb. Beter dan veel collega's, die momenteel in hitlijsten staan. Waar het me tot nu aan ontbroken heeft zijn tekst schrijvers en componisten, die echt i'n mijn huidige mogelijkheden ge loven. En daar wordt momenteel achter de schermen hard aan ge- Contract Bij Utopia Promotions in Hilver sum tekende Hein Simons enkele weken geleden een contract, dat hem ook weer terug op de Neder landse markt moet brengen. Als dat lukt, als de juiste combinatie van tekstschrijver en componist ge vonden wordt, zullen we Hein Si mons als zanger van Engelstalig re pertoire terugzien. En dat kan wel eens op een aangename verrassing uitdraaien. De in Moresnet afge luisterde band van het live-concert in Zuid-Afrika vormde voor deze veronderstelling een aardig voor proefje. De stem van Hein Simons leent zich uitstekend voor ballads en luisterliedjes, zoals bijvoorbeeld Rob de Nijs die in het Nederlands zingt. „Het is de bedoeling, dat ik straks in drie talen ga zingen. Nederlands en Engels in Holland en Duits en mogelijk Engels in Duitsland, Oos tenrijk en Zwitserland. Met Utopia zoeken we naar kwaliteit. Zowel waar het de muziek als de tekst be treft. Ik wil weer een team opbou wen, waarin ik me artistiek en als mens thuis voel. Dat is voorlopig een eerste vereiste. En we hebben de tijd. Ik zit gelukkig in een der mate comfortabele positie, dat ik niet op de in Nederland zo beruch- Geflankeerd door Utopia medewerkers (v.l.n.r.) Patty de Groot, Piet Spelbos, Hans- Georg Moslener en directeur Karei H. Hille tekende Hein Simons enkele weken geleden een contract dat hem als zanger 'dok weer terug moet brengen op de Nederlandse markt. te schnabbeltoer hoef. Dus geen drie optredens op één avond. In Duitsland treed ik geregeld op met een eigen orkest. Live dus. Ik heb een ontzettende hekel aan play backen, doe het alleen als het echt niet anders kan. Ik zal bijvoorbeeld nooit met een geluidsband naar op tredens in grote zalen gaan. Ik werk er met een orkest. Dat maakt het voor de organisatoren wel eens extra moeilijk, want een dergelijke combinatie is nu eenmaal erg duur. Niettemin heb ik pas een lange toernee door Duitsland gemaakt. Elke avond vijftienhonderd men sen. Heerlijk was dat. Toch ben en blijf ik een beetje kieskeurig. Elke avond zingen is niet leuk. Er be staan ook nog andere dingen op de wereld. M'n vrouw Doris, de kleine Pascal, m'n paarden en niet te ver geten m'n verrichtingen als voet baller. Met de'FC Reiterhof, een elftal van m'n manege, spelen we veel toernooien en zo nu en dan vragen ze me ook in Duitsland voor een zogenaamde Prominen- tenmannschaft. Ik ben een aardige spits, al zeg ik het zelf. Vraag het maar aan Günther Netzer of aan Wolfgang Overath, waar ik al me nig partijtje mee gespeeld heb. Ver der ben ik een enorme fan van het Nederlands elftal. Als het enigszins kan, ga ik kijken. Toen, met die wereldkampioenschappen in Duits land, heb ik geen wedstrijd gemist. De laatste ontmoeting, die ik van Oranje gezien heb, was in Aken te gen Malta. Jammer alleen, dat het spelpeil zo achteruit gegaan is. Maar net als ik, zal ook het Neder lands elftal wel weer terug ko men". Uit de boxen davert inmiddels „Amazing Grace" door de kamer. Gesteund door een prachtig koor is er plotseling weer de stem van de nieuwe Hein Simons. Een stem, die het midden houdt tussen een bari ton en een tenor, en die het zeker verdient om ook in Nederland weer beluisterd te worden. Organi satoren, die daar, vooruitlopend op z'n Engelstalige come-back, een voorproefje van willen hebben, kunnen bij Hein Simons terecht. Al moeten ze voor een twee uur du rend live-optreden met orkest dan wel het lieve sommetje van tien duizend gulden neertellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 15