Henk van Stipriaan: HHnaie ferziekt '0 (aar de oorzaak van de breuk •eft Van Stipriaan niet lang te eken. Zijn stem, die doorgaans it gulzige heeft van „kom, laten een feestje bouwen", krijgt een tsaardige legering, als hij snui- nd zijn banvloek uitspreekt: „De er bij de VARA is grondig ver- kt. En dat roep ik echt niet, om it ik het radiowerk na dertig jaar ouwe dienst zat zou zijn. Verre bn dat. Voor mij had het tot ver fe mijn vijfenenzestigste door mo- m gaan, maar dan niet bij een nroeporganisatie, waar men het ilariseren belangrijker is gaan nden dan het maken van goeie tagramma's. Mijn VARA, waar ik hart en ziel aan verknocht is al lang verdwenen en heeft its gemaakt voor een toko, waar lereen inspraak heeft en ook de •tier en de koffiejuffrouw mogen beslissen over het te voeren be- De creativiteit heeft plaats ge- ct voor een vergaderwoede, die initiatief morsdood praat, mand in die club durft meer ipen door te hakken en beslis- igen te nemen. Want ze zijn als dood zo bang, dat ze dan krach- In zullen oproepen, die ze niet de las kunnen. In zo'n omgeving is lor mij geen plaats meer. Helaas, Surprisefilm" in België: Tasten in het duister ZATERDAG 8 OKTOBER 1983 Het ziet er naar uit, dat in België iets geheel nieuws voor dat land in ijltempo om zich heengrijpt. Dat is het bij nacht en ontij naar de bioscoop gaan om daar een film te bekijken, waarvan je de titel niet kent en waar je een for muliertje mag invullen als tegen prestatie voor een lagere prijs. De surprisefilm heet het hier. Het is een navolging van de „sneak pre views" in bijvoorbeeld Los Ange les en New York. Tot grote tevredenheid van bios coopdirectie en bezoekers draait men al enige tijd de surprisefilm in Leuven, maar zeer binnenkort T.,1 r- ;n Rrnccpl fïpnt en Antwerpen mee gaan experi menteren. Wat is de bedoeling? Exploitanten van bioscopen tas ten immer in het duister als zij een film op het programma zet ten. Loopt het storm of komt er geen hond? In de VS nodigde men al jaren geleden mensen uit om te komen -kijken naar een film, waarvoor de reclamemachine nog niet in werking was gesteld, zodat de toeschouwers zeer onbevangen tekst en beeld over zich heen konden laten komen. Na afloop vroeg men dan hun oordeel. Dat leidde er zelfs toe, dat bijvoor- hpplrl tnta^l nioi"vr. den werden gemaakt bij de film „Love Story". Ook in Leuven zag men wel wat in deze methode en elke donder dagnacht staat nu een hele rij mensen voor de loketten om de surprisefilm te gaan bekijken. De resultaten zijn zeer bijzonder. Meestal heeft het publiek het bij het rechte eind. Zijn oordeel werd later bevestigd. Maar bij „An officer and a gentleman", de eerste surprisefilm die werd ver toond, vonden de eerste bezoe kers het vertoonde maar matig jes. Toch werd de film een kas succes. Het omgekeerde deed zich plaids", die het grote publiek he lemaal niets deed, terwijl de proefpersonen enthousiast waren. De prijs die men moet betalen om de donderdagnachtfilm te zien is lager dan normaal, maar dat is niet de reden waarom men komt. Algemeen vinden de meestal jon ge bezoekers studenten het leuk om een film als eerste te zien. De formulieren, die na af loop ingevuld moeten worden, zijn vrij eenvoudig gehouden maar de bezoekers blijken hel aardig te vinden enigermate als recensent te kunnen optreden Vandaar, dat er onder de formu- gen staan, zoals (bij La Traviata) „Opera hoort niet thuis in de filmzaal!" of na de vertoning van „Tootsie": „Een film waar je géén maagzweer van krijgt". Soms mag er na afloop van een film ook gediscussieerd worden met de regisseur en dat is dan een verrassing bij de verrassing. Dat gebeurde bijvoorbeeld on langs bij de vertoning van de film „Vroeger kon je lachen", ge maakt ter gelegenheid van de ze ventigste verjaardag van Carmig- gelt. Zowel Carmiggelt als Haan stra zat in de zaal. Naar verluidt moeten zij na afloop verzucht Nederland niet mogelijk is, omdat niemand zo'n formuliertje in wil vullen. Als ook in andere steden in Bel gië de surprisefilm is ingebur gerd, willen sociologen en psy chologen zich over de formulie ren ontfermen om daar studies over te maken in de trant van „de onbevooroordeelde filmbe zoeker en zijn relaties tot amuse ment" of „de invloed van het on gewisse op de psyche van de bio scoopbezoeker' Zo gaat de aar digheid van tasten in het duister in figuurlijke en letterlijke bete kenis er natuurlijk gauw af. Jammer, dat het zo gelopen IS, maar mijn VARA is het niet meer gaans om vijf uur 's morgens klaar wakker en heb er geen moeite mee om op dat onzalig moment aan de slag te gaan. Ik vond het fijn om naar mijn werk te gaan en het on derweg langzaam licht te zien wor den. Dat was voor mij telkens op nieuw een emotionele belevenis. In de wintermaanden ging je op pad als het nog donker was, maar je wist, dat de nieuwe dag niet lang op zich meer zou laten wachten. En dat is een geruststellende weten schap. Het programma „Met het oog op morgen" voltrekt zich ech ter in de schemering en in de inkt zwarte nacht. En daar had ik dui delijk wel moeite mee. Ik had er steeds weer de pest in als ik na de uitzending door die grauwe tunnel ir huis ging" Keuze Maar ook dat kleine kruis is nu voorzichtig van zijn schouder geno men. De VARA-leiding zette vorig jaar zijn troetelkind Centraal in de strafbank en stelde hem vervolgens voor de keuze: of voortaan mee werken aan het zondagmorgenpro gramma Vroege Vogels of roemloos afvloeien door de pijplijn van arti kel 10. Van Stipriaan verkoos de grote verdwijntruc „want als je zo lang je eigen baas bent geweest", bekent hij, „vraag je om conflicten, nneer je op je negenenvijftigste opeens weer opdrachten van ande ren aanneemt. Daar komt trouwens nog bij, dat mijn natuurbeleving niet veel verder reikt dan een pin tado, mooi om en om gebraden en opgediend in een fraaie roomsaus en omgeven door morellen. Ik be ken oprecht, dat ik geen idee heb, wat voor bloemen er momenteel fn die vaas op de salontafel staan. Chrysanten wellicht. Of anders an jers. In elk geval heb ik ze wel eens eerder gezien". „Maar ik geniet er wel van. En daar is het toch uiteindelijk om be gonnen. Ik was eens in Japan en daar vroeg ik aan de gids naar de naam van een boom, die daar dro merig in een parkje verblindend mooi stond te wezen. De man haal de zijn schouders op en antwoord de: „Geen idee sir. Maar vind u dat echt zo belangrijk? U hoeft de naam van een boom toch niet te weten om hem mooi te vinden?". En dat heb ik toen goed in mijn oren geknoopt". Van Stipriaan die als getalenteerde, langzaam dichtslibbende levensge nieter gemiddeld twintig keer per maand in een Nederlands restau rant zijn vorkje in een delicaat ge recht steekt en over dat proefon dervindelijk tijdverdrijf in talrijke tijdschriften verslag uitbrengt, blijft overigens radioactief. Op 31 oktober loopt zijn dienstverband b(j de VARA officieel af en nauwelijks twaalf uur later zit hij al weer als gast naast Karei Trior in diens pro gramma „Kom eens langs in Des Indes". In het uur daarvoor werkt hij ook mee aan een culinaire sa menspraak rond de AVRO micro foon. En ofschoon hij voorlopig nog discreet een herfstblad voor d£ mond houdt, mag worden aangeno men, dat zijn vrijage met deze om roepvereniging of een andere uit eindelijk toch weer tot een fraaie LAT-relatie zal uitgroeien. Want wie zich meer dan dertig jaar door de ether heeft laten bedwel men, stelt het definitief ontwaken graag nog even uit. LEO THURING FOTO' S CEES VERKERK K 'OLLANDSCHE RADING leegloop bij de Vereniging j 68,Jrbeiders Radio Amateurs, :ortweg VARA genoemd, be- jint gaandeweg dezelfde dra matische omvang aan te ne- nen, die eertijds ook de uit- cht uit Egypte heeft geken merkt. Duidelijk bespeurt de iandachtige waarnemer de in- jreng van een massaregisseur i la Cecil B. de Mille, die nim- her van half werk hield en jewend was om de zaken tootschalig aan te pakken, lis zo'n man de keizer van Zjjiome vanuit zijn loge in het olosseum de hand liet heffen tn teken dat het de hoogste Jjd was om een nieuwe voor bad christenen als voedzame vonddis aan de leeuwen op t dienen, volstond hij niet Bet twee of drie overjarige 3OStpofdieren, die niet vooruit te iranden waren, maar joeg hij lijk alles wat brult en blaft het oerwoud de arena in. Je uitdunning van de VARA-gele- leren geschiedt op dezelfde rigou- feuze wijze. Geen halfslachtige Maatregelen derhalve, maar direct beuk er in onder het motto, dat jien tijdens de jaarlijkse opruiming leelvuldig op winkelruiten ont- faart: „Alles moet weg". Koos Pos- tma dus weg, Wim Bosboom weg, Vim Kayser, Joop van Zijl, Boebie Irugsma en Greet Schreiner weg p nu ook radiorot Henk van Sti- Iriaan, volgens artikel 10 van het Imroepreglement, zonder gouden anddruk en schouderklopje voor jewezen diensten af door zijdeur, let achterlating van een dominee Inder kudde, die preekt voor lege Natuurlijk vind ik het rot om als fent van 59 op die 'manier afscheid nemen", bekent Van Stipriaan, maar toch heeft het me emotio- eel minder hard aangepakt dan ik ierwacht had. Ik zat zaterdag ach- ?r de microfoon in het Atheneum lieuwscentrum in Amsterdam, raar ik nog één keer mijn oude rogramma Spitsuur mocht presen- .feren. Toen het tien uur was, wist k: „Nu is het echt voorbij". Maar ^k, die traan wilde op dat moment Baar niet in mijn ooghoek komen, rker nog: ik had een gevoel van uchting". let blijft vervelend, dat het zo 3en is. Maar het kwam voor mij iet als een donderslag bij heldere fmel. Dat rouwproces van af- neid nemen is al vele jaren gele- In begonnen en in feite was er al ng een scheiding tussen tafel en y :d. Een kwestie van incompatibi- d'humeur. Ik verstond de ARA niet meer en de VARA zat lidelijk met mij in de maag. In 'n geval is het- voor beide partijen enige oplossing, dat je uit elkaar at". propageert? Of misschien in Frank rijk, waar Mitterrand zijn kern bommen koestert? Of bij Helmut Schmidt die onder zijn schipperspe- tje het dubbelbesluit maar bleef verdedigen? Aan welk socialisme moet ik me nou in godsnaam toet sen? Toen ik bij de VARA ging werken werd mijn keuze bepaald door het feit, dat ik me voelde aan getrokken door het democratisch socialisme. Ik kwam van de Wereldomroep, waar ik vijf jaar had gewerkt op de Westindische afdeling. Een misver stand zoals later bleek, want direc teur Van den Broek had Oost met West-Indië verwisseld. Op een dag kwam hij mijn afdeling binnen wandelen en zei hij met zijn lood zware stem: „Zo meneer Van Sti priaan u heeft zeker veel profijt van het feit, dat u de West zo goed kent?" „Pardon meneer Van den Broek", zei ik, „ik ken de West he lemaal niet. Ik ben er nog nooit ge weest". „Waarom werkt u dan hier?", vroeg hij hogelijk verbaasd. „Omdat u mij heeft aangenomen", zei ik naar waarheid. „Toen ik kwam solliciteren heb ik u verteld, dat ik van maart 1936 tot mei 1950 in Indonesië heb gewoond". „Nou", zei Van den Broek verbolgen, „Dat is toch ook Indië?" Ik koos dus voor het socialisme. Maar voor mij betekende het niet, dat ik vanaf dat moment de wijs heid in pacht had en anderen het recht op een afwijkende mening mocht ontnemen. Ik zal best in het begin ook met mijn zogenaamde ze kerheden te koop hebben gelopen. Maar mijn twijfel bleek uiteindelijk toch sterker te zijn. Goddank, soci alisme is voor mij namelijk niets anders dan tolerantie. Anderen de ruimte laten. Menselijkheid is he laas een zwaar beladen, melodra matisch woord. Maar het dekt de lading wel". Als ik nu om me heen kijk en zoek naar een schoolvoorbeeld van een Tijdens de jaren, waarin zijn beste vrienden nog wel bij de VARA za ten, heeft Van Stipriaan een reeks programma's gelanceerd, die moei teloos kwamen bovendrijven in de brijpot van het Nederlandse om roepbestel. In Uitgeslapen, Van Harte, een Sprong in het Duister en Spitsuur Amsterdam kon hij zich naar hartelust uitleven en tracteer- de hij honderdduizenden trouwe fans op tintelend radio-entertain- ment van de bovenste plank. Dat lukte hem de laatste jaren ook moeiteloos in zijn praatshow Cen traal en in het NOS-programma Met het oog op morgen, waarin hij als VAR A-paladijn het lief en leed van een dag tobben uit de doeken deed. „Omdat de meeste programma's die ik presenteerde 's morgens vroeg live de lucht in gingen" zegt hij, „kwam het goed uit, dat ik een ochtendmens ben. Ik ben door- ....Voor mij is socialisme niets anders dan tolerantie „In linkse kringen, of wat daar voor door gaat, wordt tegenwoordig de theorie verdedigd, dat iedereen alles kan. Maar daar geloof ik geen donder van. Je kunt miljoenen mensen alle kansen bieden en het resultaat is, dat er dan toch niks uit komt. Dat is een keihard gegeven. „Je kunt je afvragen, wat zo'n aan pak te maken heeft met het socia lisme, waar de VARA zijn be staansrecht toch aan te danken heeft. Wat is socialisme trouwens? Vind je dat in Singapore, waar een socialistische regering de doodstraf echte socialist kost het me moeite om er een te vinden. Want socialis ten, heb ik ontdekt, zijn helaas niet talrijk. Voor mij persoonlijk is Re- nate Rubinstein nog zo'n pure soci- aliste, die recht toe recht aan voor haar overtuiging uit komt en geen duimbreed afwijkt en toch is ze to lerant, ze is niet bang. Maar denkt wel na voordat ze wat zegt. En daarom is alles wat ze doet niet zwart wit maar genuanceerd. In die vorm van socialisme voel ik me Als je nou een muis maar lang ge noeg wijs maakt, dat hij een leeuw is, gaat ie op den duur toch brullen. Wat op zichzelf geen schade hoeft aan te richten. Want brullers zijn meestal geen doeners. Maar de vol gende stap is, dat zo'n muis op jacht gaat en prompt wordt opgevreten. En dat is momenteel bij de VARA aan de gang. De muizen gedragen zich daar als leeuwen. Ze voelen zich sterk en zijn akelig zeker van zichzelf. Ze weten ook alles beter dan de buurman en van het woord „mis schien" hebben ze nog nooit ge hoord. Via de televisie en de radio vertellen ze het volk haarfijn, wat er mis is in Guatemala en in Zuid- Afrika, in China, Peru en op Aru ba. Ze ontmaskeren de regimes van El Salvador en Honduras en nooit ontdek je in hun geharnaste beto gen een spoor van twijfel. „Zou het toch niet verstandiger zijn", denk ik dan. „om wat genuanceerder de uitspraken te doen over landen en volken, die zo ver van ons bed lig gen". En hoe komt het nou, dat diezelfde mensen de problemen op de Hilversumse Heuvellaan 33 niet kunnen Welk zeg ik er met een krop vol spijt bij. Ik heb heel lang met groot enthou siasme voor de VARA gewerkt. En dat is echt geen hartekreet, die ver tekend wordt door dierbare herin neringen. Ik constateer alleen, dat er een periode is geweest, waa ik met een machtig mooi team van goeie collega's mocht samenwer ken. Jan de Troye is zo'n Mohi kaan, die behoort tot een uitster vend of misschien reeds uitgestor ven ras. Zijn reportages over de watersnoodramp in februari 1953 waren toppers van wereldformaat. En aan zo'n brok vakwerk trok je je dan op. Dat inspireerde je. Daarnaast had je Arie Kleijwegt, voor het zeer serieuze werk en Kees Buurman de jonge hond, die de stunts voor zijn rekening nam. En in die hechte groep nam ik de faits divers voor mijn rekening. De honderdjarige en het bloemencorso. En dat liep uitstekend. We waren stuk voor stuk rasindividualisten. Wat niet zo verwonderlijk is, want alle creatieve mensen zijn per defi nitie egotrippers, die in een collec tief alleen tot hun recht kunnen komen, als ze de ruimte en de kan- i krijgen. Theorie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 19