ER ZIT ..MONEY" IN DE OGEN VAN
I© CeicUeGoma/nt
ZATERDAG 8 OKTOBER 1983
MBURG Het lijkt of een ve-
lige regisseur met diepere be
lingen het allemaal uitgedok-
1 heeft: In elk geval biedt het
nburgse Intercontinental hotel
im en Vergankelijkheid naast
aar. Als op een presenteerblaad-
In de bar zit zangeres Eartha
t. ooit vedette en sex-symbool,
t nasaal stemgeluid „Uska Dara"
„C'est si bon" neuzelend in tij-
jurk. inmiddels over de vijftig
onopgemerkt. Ze praat welis-
ar met twee vrouwelijke journa-
h en, er is een fotograaf bij, maar
der kijkt geen hond op of om.
mand wil haar aanraken, nie-
nd loopt met een van haar pla-
1 onder z'n arm. niemand vraagt
'jr handtekening. Dat is wel an-
s geweest. Vóór het hotel houdt
1 i niettemin van acht uur
oorgens tot zeven uur 's avonds
stel fans taai staande. Leeftijd
Bn de veertien en de achttien,
jrnamelijk meisjes. Van Eartha
tt blijken ze nog nooit gehoord te
bben. Ze staan er voor een ande
ster, symbool van eind jaren ze-
itig.
Disco via de wereldhit „Satur-
r Night Fever", door de Britten
Dancelot genoemd (woordgrap-
Kvaarin de Graalridder Lancelot
Irdt gecombineerd met de
«et letterlijk vertaald
ianst een hoop"): John Travolta,
de Newyorkse jongen van Ita-
fise komaf Tony Manero op de
a dtsrillingen van de zaterdaga-
alse disco in 1978 even naar on-
fende hoogten op de thermome-
rvan de roem gestegen, met
aiek in de filmgeschiedenis
- ia tezelfdertijd een zo mogelijk
grotere wereldhit, „Grease".
t succes leek niet op te kunnen
or Travolta. Acteur of pop-idool,
leg de met graagte twijfelende
- s zich af. Acteur zei Travolta
f, en weigerde een vervolg op
- iturday Night Fever" te maken.
-• en Tony Manero meer. Karak-
- rollen. Zijn film „Moment by
ment" werd een flop, „Blow
t" (van regisseur Brian de Pal-
(j een klein kritisch succes, „Ur-
i Cowboy" met een competi-
- zadelzitten op een hevig steige-
ide mechanische stier werd
-j, lelijk tot goed ontvangen. Privé
,eeg hij het bovendien moeilijk
,n loeg. Zijn bijna 20 jaar oudere
^(iendin Diana Hyland en zijn
ieder overleden achttien
landen na elkaar en beiden aan
nker. Gerede twijfels of Travolta
t onder die emotionele druk en
pressie van een met twee eerste
ns wel erg snel vergaard ster-
idom zou redden. En op dat mo
ut duikt hij tóch weer op als
ny Manero, ondanks de weige-
g van vijf jaar geleden. In „Stay-
z| alive", de titel van de Bee
es-hit uit „Saturday Night Fe-
nu uitsmijter en naamgever
i een rijkelijk laat vervolg,
avolta ontkent enige inconse-
Entie: „Er waren me eerdere
ipts voor een vervolg aangèbo-
Maar die lagen me niet. Die
ren anti-dans. Tony Manero
rd een jongen met allerlei rare
- uitjes die het dansen niet meer
zitten". Producer Robert Stig-
od en zijn organisatie (RSO)
iden niettemin nog één film te-
- ed uit de „three-picture-deal"
Et Travolta en bleven aandrin-
- n. Travolta herinnert zich: „Stig-
lod kwam me toen persoonlijk
- wieken om me te vragen wat ze
- - lesten doen om mij geïnteres-
rd te krijgen. Laat mij het ver-
al bedenken, heb ik toen gezegd,
de regisseur en de choreograaf
zen. Dan wil ik wél een vervolg
ken. Dan moet het wat wor-
residentiële suite
i zitten in een van de hotelka-
irs die voor Travolta zijn gere
geerd. Hij huist voor twee dagen
de presidentiële suite van het
tel. „Staying alive" gaat in Duits-
id draaien in Nederland blijft
film liggen om als Kerstattractie
de bioscopen gelanceerd te wor-
n en vandaar Travolta's publi-
aire uitstapje naar Hamburg. De
Ütse pers heeft hem 's maandags
chts mogen uithoren tijdens een
[antische persconferentie. Foto's
"an laten Travolta zien in een
urig pak, in weinig verschillend
n het klassieke tijdschriftenbeeld
n de goedonderhouden, jonge en
ccesvolle Amerikaanse „executi-
zich dat niet zo, maar ik heb de
vrije keus om bepaalde films te ma
ken. Je weet vaak van te voren
welke commercieel zijn en welke
niet. "Bij „Blow out" heb ik bewust
gezegd, oké, nu maak ik een artis
tieke film. Maar ik weet ook dat ik
na drie kleinere films, weer met
een hit moet komen. Dat is nu dan
„Staying alive". Daarna kan ik
weer wat egoïstischer zijn en min
der grote films maken. Dat kan ik
me veroorloven". Er ligt na „Stay
ing alive" een komedie van Travol
ta met Grease-partner Olivia New
ton-John te wachten, „Two of a
kind", daarna gaat Travolta aan
het werk met zijn vriend Brian de
Palma, die hem zijn allereerste, re
delijk grote filmrol gaf in de thril
ler „Carrie". Travolta: „Ik had een
goed boek gelezen en ik heb Brian
gebeld en gezegd: dat móet je lezen,
dat moet jij verfilmen. Nee, zei Bri
an, ik heb een script voor jou, dat
moet jij spélen. Ik vond het intelli
gent en dat is m'n volgende project.
„Fire" heet het en het is een wat
donkere kijk op een automecani
cien die roek-ster wordt. En dat
had hij eigenlijk niet moeten wor
den. Dan heb ik al mijn dromen op
film staan. Ik wilde een cowboy
spelen en dat was ik in „Urban
cowboy". Ik wilde een danser zijn,
dat ben ik in „Staying alive". En
straks een roek-star. Dat is het leu
ke van acteren. Ik heb nog twee
ideeën in petto, maar die wil ik zelf
regisseren. Een liefdesverhaal en
een verhaal over vliegen. Vliegen
vond ik al fantastisch voor ik be
roemd was. Ik heb nu mijn eigen
vliegtuig en ik vind het zalig de
elementen daarboven te trotseren.
Alleen staat steeds in mijn filmcon
tracten dat ik niet zelf mag vliegen
zolang er nog opnamen gemaakt
moeten worden".
Doorzichtig
Het meest beslist komt John Tra
volta over de brug wanneer ik hem
vraag naar zijn sterkste punt als ac
teur. „Mijn ogen" zegt hij onmid
dellijk. „Mijn ogen hebben iets
doorzichtigs. Je kan er alles in zien.
Als ik iets in gedachten neem, kan
je dat in mijn ogen aflezen. Ik heb
de gave van doorzichtigheid en dat
werkt het beste in close-ups. Ver
der weg werkt het niet zo. Als de
regisseur slim genoeg is, gebruikt-
ie veel close-ups van me en hij
heeft een aantrekkelijke film. Ik
vertel ze dat ook, maar meestal
ontdekken ze dat zelf tijdens het
filmen. Sylvester Stallone is bril
jant, die wist het vanaf het eerste
moment. Hoor 's, zei hij, van nu af
aan vertel je iedereen met wie je
werkt dat je in close-ups het beste
bent. Alleen „long shots" als je be
paalde bewegingen moet maken.
Maar verder niks van dit (Travolta
wijst van z'n knieën tot boven z'n
hoofd). Bij jou zit het geld hier!" En
Travolta geeft getrouw de camera
hoek van z'n borstkas tot boven z'n
voorhoofd aan.
Stallone zal het best goed gezien
hebben. Zijn carrière bewijst dat hij
heel véél goed ziet en dan vooral
commercieel goed. Stallone wéét
waar de „money" is. Hij is de enige
regisseur in Hollywood die ver
volgfilms nog succesvoller maakte
dan het origineel (zie Rocky 1, 2
en 3). Vandaar dat hij misschien
gekozen is voor „Staying alive",
het late vervolg op „Saturday
Night Fever". Maar het blad Varie
ty meldt echter dat de opbrengsten
van de film toch nog niet zó ge
spierd zijn. „Staying alive" heeft
echter alles van het typische Stallo-
ne-sprookje: Jongen uit de achter
ste rijen van het corps de ballet,
maakt het als solo-star. Oftewel
„Rocky 4" in dansversie. Zelfs het
voetenwerk is vergelijkbaar. Tra
volta alias Tony Manero mag tij
dens een première zelfs zijn venij
nige leading lady laten vallen en
zomaar een geïmproviseerde dans
solo beginnen. „Maar weet je dat er
bij mij echt zoiets gebeurd is. Ik
stond in een Broadway-show die
opende in Philadelphia. Maar op
die première was mijn choreografie
nog niet klaar. Ik heb ter plekke
iets moeten verzinnen. Verschrik
kelijk was dat. Maar Bette Middler
zat in de zaal en die is na afloop
naar me toe gekomen. „Ik heb geen
idee wat je daar allemaal uitspook
te" zei ze, „maar je was fantas
tisch".
BERT JANSMA
Liefdevol nest
De Amerikaanse pers heeft het al
uitgebreid gehad over de overeen
komsten tussen Travolta privé en
op het doek als Tony Manero, in
middels. midden twintig en op
Broadway op weg naar roem als
danser in een show. Hoe zit het
daar mee? Travolta antwoordt keu
rig: „Misschien klopt dat wel. Maar
we hebben een volkomen verschil
lende opvoeding. Ik kom uit een
warm, liefdevol nest. Tony Manero
duidelijk niet. En hij is tegen vrou
wen nogal ruw, weinig „gentle-
man-like". Ik ben het tegenover
gestelde. Ik kom uit een wat beter
milieu, meer „sophisticated"." Dus
dat van die overeenkomsten klopt
niet. Travolta kijkt bijna verrast
op. ..Nee, eigenlijk niet. Maar jour
nalisten vragen dat altijd en dat
willen ze graag horen. Ze denken:
Hoe kan-ie anders dat karakter zo
goed spelen? Wat ik ook zeg, ze
schrijven toch wat ze willen. En ik
heb geen zin om daar ruzie om te
maken. Ik voel dat die figuur door
mij gemaakt is, dat ik die figuur
spéél. Maar schrijf jij maar wat je
zelf denkt. Natuurlijk érger ik me
wel eens aan die vragen. Maar dat
weerhoudt me er niet van op elke
vraag zo goed mogelijk te reageren.
Ik geef het liefst ware informatie.
Ik denk zo: Zij zitten met een va
cuüm dat ze moeten vullen en als
ik ze daar de stof niet voor geef
doet een ander het, of doen ze het
zelf. En dan geef ik liever eerlijke
antwoorden in de hoop dat er in
hun stuk ergens iets van over
blijft".
Stallonificatie
Tijdens de Londense première van
„Grease" werd John Travolta bijna
door het dak van z'n auto heen
platgedrukt. Een angstig moment.
In Duitsland gaat het met de fans
buiten het hotel wat zachtaardiger
toe. De meisjes drommen om hem
heen, hij deelt al lopende een stel
handtekeningen uit op foto's en
platenhoezen, maakt zich behendig
los uit de kluwen en verdwijnt snel
in zijn limousine. „Ik was toen
bang, echt bang" zegt Travolta.
„Het had niets meer met fans, be
wonderaars te maken, het leek een
volkomen uit de hand gelopen rel.
Ik dacht: De première van mijn
film. maar met mij is het gebeurd.
Ik probeer een zo normaal mogelijk
leven te leiden. In mijn vrije tijd
bezoek ik vrienden, m'n familie en
Depardjoe
Wanneer hij op de „set" verscheen,
was het opeens spannend. Terwijl
filmsets normaal écht vervelend
zijn. Hij weet precies wat een ac
teur nodig heeft. Hij is het hele et
maal voor je bereikbaar, hij stelt je
op je gemak Is de dialoog niet
goed? Nou, hoe wil je 'm hebben?
Met zo iemand krijg je het gevoel
van: Ik wil het nóg beter doen. En
ik heb mensen nodig die me inspi
reren. Ik kan niet goed tegen nega
tieve invloeden". Vraag aan Tra
volta: Wat heeft een acteur precies
nodig om aan de top te komen.
Antwoord simpel: „Geluk". En
daarna: „En je moet de goede pro
jecten aanpakken, de juiste scripts
kiezen". Hij zoekt' z'n contacten in
elk geval in de goede richting. Hij
houdt van Europese films, is be
vriend met Franse acteur Gérard
Depardieu („een enorme persoon
lijkheid, die zulke uiteenlopende
rollen kan spelen!"), heeft een huis
in diens buurt in Frankrijk ge
kocht. leert Frans (maar zegt nog
wel „Depardjoe" tegen Gérard) en
heeft gesprekken met regisseurs als
Francois Truffaut en Michelangelo
Antonioni gehad. „Misschien ga ik
ooit met ze werken. Ik houd erg
van Europese films. Van mijn favo
riete films zijn de meeste Europees.
Naast de Amerikaanse „Godfa
ther", „Cabaret" en „Yankee dood
le dandy" zijn dat onder meer „La
strada", „Un homme et une fem
me" en „Cries and whispers" van
Bergman.
Roek-ster
Travolta's biografie, door de film
maatschappij opgesteld, verzwijgt
zijn flop „Moment by moment"
grondig Toch zegt Travolta, on
danks het feit dat zijn laatste films
qua succes zijn eerste op geen stuk
ken na evenaarden: „Ik heb mijn
carrière helemaal in de hand. En
dat hebben de meeste mensen die
tot de top behoren. Men realiseert
Wanneer ik hem spreek ziet hij er
informeler uit. Een fraai zwart, be
werkt jasje, met kleine opstaande
kraag over een trui. Hij is duidelijk
moe én verkouden. Hij niest, kucht
en heeft een sluier over z'n stem.
Maar hij is opvallend aardig. Hij
kijkt je recht in je ogen tijdens het
gesprek en als je in een twijfelgeval
even vraagt: „Zou je nog eens kun
nen zeggen hoe...", antwoordt hij
opgewekt „sure". En dat terwijl hij
al drie weken onderweg is volgens
hetzelfde principe: Amerika, Enge
land. Scandinavië. Nu Duitsland en
straks nog Rome. Overal opzitten,
pootjes geven en praten Met jour
nalisten die in bosjes van drie a
vier bij hem worden binnenge
loodst. „Wat moet je nou bij Travol
ta?" wordt me tevoren bijna ver
wijtend gevraagd. Zelfs de enquê-
trice op het vliegveld van Hamburg
leeftijd rond de 35 kijkt wat
vies, als ik vertel dat het allemaal
héél erg meevalt met Herr Travol
ta, „maar z'n film ga ik toch echt
niet zien". Want het valt mee. John
Travolta (29) gedraagt zich in elk
geval niet als de enge, mooie ma
cho op de top van de berg Roem.
Hij is open, gewillig, en als hij
mocht twijfelen aan hoe de publici
teit hem „vertaalt" naar het pu
bliek toe, komt hij daarmee pas uit
de hoek als het hem expliciet ge
vraagd wordt
ve". Dé persconferentie begint wat
haperend, vertellen de Duitse colle
ga's. De eerste" vraag wil maar niet
komen, tot een Duitse journaliste
Travolta toeroept: „Wat is uw ka
mernummer?" Een grapje. Travolta
verstaat het eerst niet, aarzelt dan
en zegt vervolgens dat hij nog maar
zo kort in het hotel is, dat hij 't niet
precies weet. Verder mag je alles
vragen aan Travolta, hij zal ner
gens kwaad om wórden, overal een
antwoord op geven. Duitse publici-
teitsmensen vertellen me dat je
rustig kan aankomen met de vraag:
„Bist du schwul (homosexueel)?"
want het schijnt weer een nieuwe
trend in Amerika te zijn om opeens
te vinden dat alle manlijke sterren
dat, al dan niet verkapt, zijn. „Nee"
zegt John Travolta.
ik vlieg. Misschien heeft mijn fami
lie nog meer last van de druk van
de roem dan ikzelf. Maar toch flitst
het af en toe door je heen. Wat er
met Diana Ross in het Central
Park gebeurde. De dood van John
Lennon. Ik zou liegen als ik zou
zeggen dat ik niet eventjes bezorgd
ben als ik een groep mensen zie. Ik
houd m'n ogen goed open". Hij
heeft er sinds „Staying alive" een
probleem bij. Als regisseur van de
film koos Travolta namelijk Syl
vester Stallone en die begon met
hem onder een ijzeren regime te
stellen. Dieet, vitaminen, en hal
ters. Negen maanden lang. De
Amerikaans pers had het al over
de „Stallonificatie" van Travolta.
Je moet er zo goed uitzien dat je in
Rocky 4 mijn tegenspeler zou kun
nen zijn, moet Stallone gezegd heb
ben. Hoe dan ook, in „Staying ali
ve" loopt Travolta (in het bekende
truitje zonder mouwen) er bij alsof
hij op weg is naar de titel van Mis
ter Universe. Brede schouders, de
aderen als draadjes over de spier
ballen, de armen wat afhangend
van het lichaam en via de smalle
heupen een omgekeerde driehoek
vormend. „Die training moet- je
volhouden" zegt Travolta. „Anders
ben je je vorm zó kwijt. Niet zo
makkelijk op zo'n toernee, want ik
heb in Stockholm een „private
gym" moeten vinden om te trai
nen, in Kopenhagen lukte dat ook,
maar hier hebben ze mij de halters
en de gewichten maar in het hotel
bezorgd". Een blik in de presiden
tiële suite bevestigt die mededeling.
„Ik moet óm de dag gewichten hef
fen".
Travolta wil in elk geval nog een
film maken met Sylvester („Sly")
Stallone. Al zal dat niet zoals de
geruchten een tijd deden gelo
ven „Godfather III" zijn. „Stal
lone is geweldig, één bonk energie.
„Staying
alive"
wordt in
Nederland
Kerstfilm