Volksgeloof in Lourdes goeddeels verdwenen finale Graskarper als sportvis ZATERDAG 10 SEPTEMBER! HONDERD JAAR NEDERLANDSE BEDEVAARTEN RIJSWIJK „De kracht en de bemoediging die de pelgrims ontlenen aan een Lourdes-reis zijn de zelfde gebleven", zegt de Rijswijkse emeritus-pas toor Fr. J. Bank, „maar in haar uitingen is de Mariaverering de afgelo pen twintig jaar sterk veranderd. Vroeger droeg de religie in Lour des in sterke mate het karakter van een volks geloof met soms zelfs magische trekjes. Alsof van de grot zelf, het wa ter, de medaille een bo vennatuurlijke kracht zou uitgaan. Tegenwoor dig is men er zich veel meer van bewust dat die uiterlijkheden niet meer zijn dan hulpmiddelen. Ze roepen de herinnering op aan de verrukkelijke Moederfiguur die Maria is en die op haar beurt weer verwijst naar Jezus. Veel meer dan vroeger zijn de pelgrims er zich van bewust dat het ook in Lourdes draait om Hem. Het is het persoon lijk geloof in Jezus Chris tus dat uiteindelijk de kracht geeft die de Lour- des-gangers zoeken". Pastoor Bank. 72 jaar en naar hij zelf ten overvloede meldt „nog springlevend", is de ere-voorzitter van de Vereniging tot Samenstel ling van Nederlandse Bedevaarten (VNB). In die kwaliteit spreekt hij zaterdag 17 september in het Casi no in Den Bosch op de feestverga- dering die daar wordt gehouden ter gelegenheid van het eeuwfeest van de VNB. Op de dag af is het dan honderd jaar geleden dat de VNB de eerste bedevaart naar Lourdes organiseerde. Daaraan namen toen 465 pelgrims deel. onder wie 66 priesters en 16 zieken. De heenreis nam vier dagen in beslag, het ver blijf in Lourdes duurde vijf dagen en over de terugreis deed men drie dagen. Naar de Maastrichter pater M. Reuser S.J., de voornaamste ini tiatiefnemer van de tocht, later meldde, keerden drie zieken gene den terug. De Nederlandse bisschoppen rea- om n< kijken allerle vorme van v< vroon heid". turgische en pastorale begeleiding van de pelgrims. Een van de Lour- des-reizen die hem in het bijzonder is bijgebleven is die van 1948. „Een jaar eerder was Pierre-Marie Théas bisschop van Lourdes geworden. Mgr. Théas is de geestelijke vader van Pax Christi. Tijdens de oorlog had hij vastgezeten in een concen tratiekamp en met de oprichting van deze vredesbeweging wilde hij een platform creëren ter verzoe ning van de christelijke volkeren die bij de Tweede Wereldoorlog be trokken waren. Als voorzitter van Pax Christi nodigde hij in 1948 Duitse. Italiaanse én geallieerde katholieken uit voor een gezamen lijke bedevaart naar Lourdes. Het resultaat was dat mensen die el kaar, ook als militair, nog zo kort geleden naar het leven hadden ge staan toen in de Pyreneeën samen de eucharistie vierden. En samen stonden te bidden voor de grot". Vrijmetselaars Een belangrijke sfeerverandering voltrok zich in Lourdes na het Tweede Vaticaans Concilie. Was men tot dan toe wars van vernieu wingen, na het concilie werden in liturgie, pastoraal en diaconie tal van experimenten opgezet. Pastoor Bank: „Er kwam een pastorale raad; de gemeenschappelijke zie kenzalving werd ingevoerd, aan vankelijk als proef, later definitief; en ook de regels voor concelebratie van de eucharistie bijvoorbeeld zijn daar in Lourdes uitgeprobeerd voor ze algemeen ingang vonden in de katholieke kerk. De behoudende katholieken in Frankrijk zelf wa ren het hiermee overigens bepaald niet eens. „Lourdes is overgenomen door de vrijmetselaars", hoorde je van die kant wel. Maar verreweg de meeste gelovigen waren er heel gelukkig mee en vonden dat de sfeer er spontaner, opener, blijer door was geworden". In de 125 jaar die nu zijn verstre ken sinds Maria aan Bernadette verscheen, hebben zich in Lourdes talloze wonderbaarlijke genezingen voltrokken. Volgens de statistiek gebeurt het ongeveer dertig keer per jaar dat een zieke pelgrim ge nezen naar huis gaat. Wonderen in die zin dat ze door de katholieke kerk officieel als zodanig erkend* worden, zijn dit echter niet. Om tezamen het effect positief is. Tus sen twee haakjes: mechanische sloot- en vaartreiniging, met ma chines die zo efficiënt werken dat ze meteen ook oeverbegroeiingen en allerlei kleinere wezens beet pakken, is ook niet alles Kortom: de graskarper mag men rustig ingeburgerd noemen en de hengelaar mag daar met de water beheerder blij om, zijn. De 's-Gra- venhaagse Hengelsportvereniging bijvoorbeeld, die huurder is van het visrecht in veel polderwateren in Zuid-Holland en Utrecht, heeft in samenwerking jnet de beheerder van de waterhoeveelheid (in dit ge val het waterschap De Gouwelan den) en de beheerder van de wa terkwaliteit (in dit geval het Hoog heemraadschap Rijnland) met die graskarper in polderweteringen met Veel te dichte begroeiingen prima resultaten bereikt. Drs. A. van der Spiegel, bestuurslid van die Haagse club, heeft daar een tijdje geleden heel boeiend over verteld. Na zes jaar (hun experi ment begon in '77) kon hij zeggen „dat we de ontwikkeling van de waterplanten regelmatig in de ga ten houden, dat we veelvuldig overleg plegen en contact onder houden met de betrokken water kwantiteit- en waterkwaliteitsbe heerders en dat we, afhankelijk van de ontwikkeling der water planten, graskarpers verwijderen of bijzetten". En dat verwijderen, als je dat als hengelaar mag doen, nou mensen, dat is een vreugde, neem dat van me aan. Vooral wanneer je een graskarper beet krijgt bij het vissen met een lichte, vaste stok, ontstaat deze erkenning te verwerven de gebeurtenis aan een aanh terst strenge voorwaarden vol hetgeen sinds 1858 met 64 gen gen is gebeurd. Wonderen in betekenis van het woord heefi toor Bank in de 47 jaar die zijn eerste pelgrimstocht zijn pen, niet meegemaakt. „Maa die lichamelijke genezing gaa in Lourdes ook eigenlijk niet" hij. „Je moet dat fysieke aspe een bijverschijnsel Zien 1 nezing van heel de mens. Gebi bekering van de totale mens - was de boodschap van Mari« Bernadette. En dat gebeurt da massale schaal. Daarbij wend< pelgrims zich tot Maria als 4 delaarster tussen hen en Christus. Ze aanbidden Maria! ze smeken om haar voorbede. ervaring van velen staat dichter bij de mensen dan Godl Haar gestalte is concreter, hl makkelijker om je tot haar te h den dan tot de „God van jilt, Licht van Licht". Daarom vij-oza de pelgrims haar: „Moeder kn God, bid voor ons". hc ote Rijkdom Hoewel het volksgeloof in d« aafc neeskrachtige werking van eei fa£ in Lourdes-water of het kusser c de grot de afgelopen decennia fT1 is afgenomen, is de rijkdom !ye symbolen en rituelen goeddeel val bleven. Nog steeds is het van wierook, kaarsen en proceie v Volgens pastoor Bank is daar niets op tegen. „Ik denk dat w F het Tweede Vaticaans Concili<nt)l onrechte de neiging hebben gtiaul gen om neer te kijken op all an: vormen van volksvroomheid. »tli< zijn al te zeer gericht geweest rationele kant van de mens. 6 hij is nu eenmaal niet louter neel. Hij heeft ook gevoel en ièis 1 tie. Die irrationele kant zal i t E behoefte houden aan symbolenrom taak van de priesters is het deio kenen" zoals water, licht, rots, a cessie naar- hun evangelische staa houd te verklaren". Als pastoor Bank gelijk heeft - veel wijst erop dat er een herv ledt dering van symbool en ritueeeef komst is kan de Verenigin nda Samenstelling van Nederlands! i devaarten de toekomst met misme tegemoet zien. WILLEM SCHll itm; in i ie dat effect waar iedere rechtge;_ waterkantse man op hoopt of ort die sterk gebogen hengel, die rukken en dan, na een tijd (ge< w- tijd, geef die tijd, die vis is stelBl u hebt toch geen haast?) de at aan de oppervlakte van het w n Gewoonweg magnifiek. Als polderbesturen, waterscha en hengelsportverenigingen samenwerken kan in de vele, vaderlandse polders waar alle tijen werkelijk worstelen me overdaad en overmaat aan w planten, het met deskundige leiding uitzetten van grask een goede oplossing zijn. Ik eigenlijk alleen maar voor! ich van voor alle betrokken par Een goedkopere manier om dadig groen te verwijderen, niet bij mijn beste weten. De gelaars die ik heb gesproken hun ervaringen met de graski als sportvis zijn zonder uitzo ring enthousiast, ennede houding tussen de waterbehet t en de rechthebbende op het recht (zeg: het polderbestuur e hengelsportclub) blijkt er vaal ter door te worden. Da's ook weg. Speciaal op de graskarper gaan sen, ach, dat zullen er niet doen. Een enkele keer, in ve gingsverband, als er graskarpe »ger veel in een bepaalde polder zijl ei komen. In dat geval zullen er, ik. altijd wel verenigingen e iett, zijn die voor de gevangen kreet perds belangstelling hebben. C x>r deze gastarbeiders in andere dicht begroeide wateren weer goesting kunnen doen. A. C. W. VAN DER loc geerden aanvankelijk wat terug houdend op de organisatie van be devaarten naar het nieuwe pel grimsoord. Dat veranderde toen het comité onder leiding van pater Reuser ook bedevaarten naar Rome op het programma zette. Toch liet de officiële kerkelijke goedkeuring nog tot 1902 op zich wachten. Na Rome werden ook andere bede vaartsoorden in het programma op genomen. zoals Echternach, Fatima en Assisië. Maar Lourdes is altijd het voornaamste reisdoel gebleven. Ruim 166.000 Nederlanders hebben de afgelopen 100 jaar van de VNB gebruik gemaakt voor hun bede vaart naar het plaatsje in de Pyre neeën waar Maria in 1858 aan de toen veertien jaar oude Bernadette verscheen. Bernadettekerk De eerste keer dat pastoor Bank, bouwpastoor van de Rijswijkse Ber nadettekerk, bij de grot van de ver schijningen neerknielde, was in juli 1936. Op zijn 22e tot priester ge wijd, was hij toen 24 jaar oud en se cretaris van bisschop Huibers van Haarlem. In die functie assisteerde hij mgr. Huibers bij de begeleiding van 1612 pelgrims, onder wie 250 zieken. De lange rijen lijdende, verlangende, smekende maar ook hopende mensen in bed of rolstoel grepen hem direct sterk aan. „Wat mij daarnaast óók erg trof was de biecht in Lourdes. Centraal thema in de boodschappen van Maria aan Bernadette is de oproep tot boet vaardigheid. Destijds gaven de pel grims hieraan gehoor door massaal te biecht te gaan. Mgr. Huibers had mij op het hart gedrukt het biecht horen nooit te weigeren, ook niet als de biechteling een vreemde taal sprak. Zodoende nam ik, in mijn beste Frans of Duits, mensen van allerlei nationaliteit de biecht af. De oprechtheid van de biechtelin gen en de intensiteit waarmee ze vergeving van hun zonden zochten, vond ik zeer indrukwekkend. Toen in 1936, maar ook de vele keren daarna". In totaal heeft pastoor Bank nu aan zo'n 55 Lourdes-bedevaarten deel genomen. In 1965 werd hij lid van het hoofdbestuur van de NVB en van 1966 tot 1982 was hij voorzitter, een functie waarin hij de eindver antwoordelijkheid had over de li- Wel eens een graskarper aan de haak gehad? Je weet niet wat -je overkomt. Zeker niet als die gras karper het aas attaqueert wanneer je rustig op voorn of bliek en wie weet een occasionele brasem zit te vissen. Wie op karper vist, tja, die rekent in zijn hart op groot spul, dat fel vechten wil en die heeft de materialen navenant in de hand, maar een graskarper van formaat aan een licht witvistuigje, dat is an ders en zeer bijzondere appelepap. Eerst een wijdvertakt misverstand rechtzetten: graskarper is geen kar per. De naam is nog niet zo lang geleden trouwens slecht geko zen. Want graskarper is een voorn achtige, afkomstig uit China en nog geen twintig jaar geleden als een soort onderwaterse gastarbei der zeer opzettelijk naar hier ge haald. De vis wordt gekweekt (hier te lan de door de O.V.B., de voortreffelij ke Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij) en vervolgens uitgezet in wateren, uiteraard voor al polderwateren, die al te dicht met waterplanten zijn begroeid. Dat gastarbeiderschap van de gras- karper is gebaseerd op zijn indruk wekkend vreetvermogen van wa terplanten. Kijk, vroeger, toen het arbeidsloon zoveel lager was en er veel meer landarbeiders waren dan vandaag de dag, was het schoonma ken van polderwateren niet zo'n peperdure zaak als tegenwoordig. Bovendien veroorzaakte en veroor zaakt het gebruik van veel meer kunstmest en van veel fosfaten in wasmiddelen, die ook weer in het water terecht komen, in vele wate ren een overbegroeiing aan water planten. Nu, dat is boeren en wa terschappen en hengelaars een doorn in het oog. En na vele jaren van proefnemingen lijkt het nu wel het ogenblik om definitief te kun nen zeggen, dat graskarpers, mits uitgezet in wateren onder deskun dige begeleiding (want die deskun digen moeten eerst weten wat en hoeveel waterplanten en wat de waterbeheerders nu precies willen bereiken) allerbeste wegwerkers van een overtollig waterplantenbe stand zijn. En meteen prima sportvissen. Want naast de grote „hoeveelheden „groenvoer" die ze verzwelgen ver smaden ze nu en dan de pluim brood des naarstigen hengelaars niet. En wie een graskarper haakt, die vindt aan de andere kant van de lijn een vechtersbaas, een wilde man. De graskarper is nog maar zo kort ingezetene van ons werelddeel dat Muus en Dahlström, in hun voor treffelijke Zoetwatergids voor Eu ropese vissen (in ons land in '68 door Elsevier uitgegeven) de vis nog niet noemen. Klopt; ir. F. H. Kolb van de O. V.B. herinnert me eraan dat die dienst de graskar per pas in 1966 heeft ingevoerd. Nu, toen lag dat boek al zowat op de pefs. Maar bovendien hebben de zorgvuldige lieden van de O.V.B. deze nieuweling eerst jaren in, zeg maar, quarantaine gehouden, want je weet maar nooit wat een mens, ook als hij met de beste bedoelin gen bezield in de natuur ingrijpt, allemaal aanricht. Welnu, in 1973 dorst men het aan graskarper uit te zetten in de polder Hoek en Schu- wagt bij L_ekkerkerk in het Zuid- een voornachtige, afkomst hollandse en sedertdien is de op mars van de vreetzame gastarbei der gestaag (hoewel traag, want voorzichtig) voortgegaan. Natuur lijk werd er angstvallig afgewacht of die nieuweling ook ongewenste effecten in het water zou veroorza ken, als daar zijn het té fors weg vreten van waterplanten, het ver storen van de levensmogelijkheden voor andere vissen, het wijzigen van wat men noemt „de ecologie", een beetje een modewoord dat be tekent: de leer van de betrekkin gen tussen dieren en planten en de ig uit China omgeving waarin zij leven. Nou, dat is allemaal best meegeval len. Natuurlijk waren (en zijn) er wenkbrauwfronsers. Immers, wei nig dingen hebben alleen maar voordelen, bijna altijd dienen voor- en nadelen tegen elkander te wor den afgewogen en dat is in dit ge val ook zo. Menigeen die een jaar of wat geleden vreesde, dat de graskarper, die door dezulken wel „een dolgedraaide vreetmachine" werd genoemd, overal waar hij zijn muil opende het evenwicht zou verstoren, heeft ingezien dat alles Al in het begin van deze eeuw trokken vele Nederlandse pelgrims ter bedevaart naar Lourdes. Boven een beeld uit 1902, onder uit 1903.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 18