Vioolvirtuoos internationaal muziekleven £i Ondernemingsraad NOS laat geen spaan heel van medianota Voov PieijePreciei, Ia m\" C&ïcLje SouÜlTlt te IYDA, WAAR IS DIE KRAN1 MET DAT FRANSI ECHTPAAI DAT HUI HUIS! INPARIJr VOLGEND! ZOMER EEN MAAND WILDE s RUILEN MARKTEN $0 KUNST £cidóc(Bou/uMit DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1983PAGIN. HILVERSUM - De Onderne mingsraad van de NOS heeft in een 'eerste reactie' op de medianota geen spaan heel ge laten van de beleidsvoorne mens van het kabinet. „De mi- Maatregel van Bestuur wordt bepaald. 'Desastreus' noemt de OR het plan om provinciale en lokale besturen de zendtijd en -mach tiging voor regionale en lokale nister wil het onverenigbare omroepen te laten verlenen, verenigen: hij wil het omroep- Die omroepen worden daar- bestel handhaven en tegelij- mee een speelbal van de pro- kertijd het bedrijfsleven ter vinciale politiek, wille zijn", aldus de OR. i zijn Het omroeppersoneel is vol gens de OR nu 'dubbel de klos', omdat behalve de aan wijzing tot trendvolger de om roep nu ook een structurele bezuiniging van 40 miljoen bo ven het hoofd hangt. Als 'zoet houder' biedt minister Brink man twintig uur meer zendtijd aan. Volgens de OR 'meer tv voor minder geld'. Problemen zijn er al genoeg bij de om roep, vindt de OR. „De appa ratuur in de studio's is overbe last en dat veroorzaakt storin gen en panieksituaties. De raad spreekt in dat verband ook van steeds meer stress-si tuaties onder het personeel. De voorgestelde opdeling van de NOS zal volgens de Onder nemingsraad geen verbetering in de bestuurbaarheid van de omroepstichting brengen. Het nieuwe commissariaat voor de media vergelijkt de OR met een 'media-Politburo' vanwege het ontbreken van democrati sche controle. De raad is het er bovendien niet mee eens dat de nieuwe programma-op dracht van de NOS-program- madiensten via een Algemene Willy Alberti in ziekenhuis AMSTERDAM De zanger Willy Alberti is gisteren met spoed opgenomen in het Am sterdamse Andreasziekenhuis. Hij wordt behandeld aan een oude wond in de maagwand die plotseling ernstig ging bloeden. Alberti is eerder aan zijn maag geopereerd; de wond die toen ontstond ging open en zorgde voor de bloeding waar aan de zanger thans wordt be handeld. Weense avond aan een zijden draad Honderd keer Mien Mien van 't Sant, schrijfster van streek romans. presenteerde gisteren haar honderd ste streekroman. De ti tel van dit jubileum boek is „Geen kort stondig avontuur", het geen ook van de passie van de schrijfster kan worden gezegd. Mien van 't Sant vindt haar inspiratie in het gewone leven. Zij begon in 1947 met kinder- en meisjes boeken. Van de thans 82-jarige Mien zijn mil joenen boeken ver kocht. Toneelgroep Theater kan voortbestaan ZWOLLE Provinciale Staten van Overijssel hebben gisteren ingestemd met het voorstel om Toneelgroep Theater tot 1 sep tember 1984 een subsidie van 470.000 gulden te geven om zo het voortbestaan van dit gezel schap mogelijk te maken. Met hulp van andere subsidieverle ners - ministerie van WVC en gemeenten - zou het nu mogelijk zijn de toneelgroep te kunnen la ten voortbestaan. Niettemin moe ten 11 van de 72 werknemers worden ontslagen. Haagse Comedie schrijft 6000ste abonnee in „De Haagse Comedie zoekt vóór 25 augustus nog 112 nieuwe abonnee's". Dat was de kop van de eerste van drie advertenties die de Haagse Comedie in de af gelopen weken in onze bladen liet plaatsen. In deze adverten ties werd een gratis abonnement ter beschikking gesteld voor de gene die de 6000ste inschrijving voor het seizoen 83-84 zou doen. Dat is gelukt. Mevrouw Van Em- menes uit Den Haag werd de ge lukkige. Van artistiek leider Eddy Habbema ontving zij het beloof de abonnement én een bos bloe men. „Ein Abend in Wien" door Willy Bos kovsky, Rudolf Schock, Mirjana Iroach en het Utrechts Symfonie Or kest. PW A-zaal. Ongewild was ik gisteravond in de lift van het Congresge bouw getuige van een recensie in notedop over „Ein Abend in Wien". De vrouw: „Het orkest vond ik mooier dan de zang". De man: „Ja, maar in het be gin moesten ze er nog wel in komen". In enkele woorden een rake typering over de zo veelste jaarlijkse presentatie van een beproefd recept met alle elementen voor de juiste sfeer. Een talrijk publiek, hier en daar avondkleding, boeket ten op het podium, rozen voor de uitvoerenden, de steunpila ren Willy Boskovsky en Ru- dolf Schock en natuurlijk de onverwoestbare muziek uit Wenen. Je zou zeggen, dat het daarom een echt muzikaal feest moest worden, maar dat bleek niet waar. Als applaus een graadmeter is, dan werden de meeste nummers beloond met een mager zesje. Rudolf Schock viert aanstaan de zondag zijn 68e verjaardag en wat mag men dan nog van een tenor verwachten. Niet meer dan hij deed en dat was op zich niet gering. Waar hij vocaal tekort schiet weet hij het publiek op zijn hand te krijgen door wat charmante effecten en enkele heuse dans passen met zijn partnerin Mir jana Irosch. Zij is van Joego slavische afkomst en zij is één in de rij van een onzekere fac tor; de sopraanpartij. Ook Mir jana Irosch zal wel geen blij- verdje zijn, haar aandeel was meer deskundig dan bekoor lijk. Zij werd begeleid door het Utrechts Symfonie Orkest (niet in het programma ge noemd) geleid door de vol strekt onbekende Olof Groes die niet veel verder kwam dan braaf de maat slaan en de zan gers volgen. Willy Boskovsky nam het or kestrale aandeel voor zijn re kening en 't moet gezegd, dat hij zichtbaar een jaartje ou der niet de meest platgetre den paden bewandelde. Het meest te waarderen onderdeel was de Kaiserwalzer waarin het bedreigde USO goed werk leverde. Eén ding staat vast: zonder Boskovsky en zonder Schock zal „Ein Abend in Wien" nauwelijks meer kans van leven hebben. AR. HAGER EN EEN COMPLETE AGENDA YEHUDIMENUHIN: „EEN CONCERTMEESTER MOET MEER TALENT HEBBÉN DAN DE SOLIST GSTAAD Tien voor. elf op een zonnige och tend tijdens de periode van het Menuhin Festi val. Er is een concert waaraan de maestro meewerkt, maar nu heeft de dorpsjeugd met aan hang zich verzameld bij de Curlinghal, waar de jaarlijkse estafetteloop door het dorp wordt ge houden. Het is zo'n ty pisch plaatselijk evene ment waarvoor buiten staanders nauwelijks aandacht over hebben. Toeristenauto's rijden door en het aantal kij kers neemt vrijwel niet toe. Een plaatselijke poli tieman houdt het geheel in de gaten. Toch zal nie mand minder dan Yehu- di Menuhin het start schot geven. Trots kon digt de voorzitter van de club dan ook aan, dat de grote pianist zelf zal ko men. Omstanders schrik ken merkbaar, waarop de spreker zich haast te zeggen, dat ereburger Herr Menuhin natuurlijk geen pianist, maar de wereldbekende violist is. Op dat moment komt de virtuoos met korte, vlug ge passen het terrein op lopen. In een sfeer van hartelijke verstandhouding volgt de be groeting: oude bekenden on der elkaar. Menuhin is popu lair in het dorp. Een kleine, grijsblonde wat ouder wor dende man, die je zijn 67 jaar wel aanziet, in een slordig zittend groenachtig effen pak. Ongekunsteld vriende lijk praat hij met bekenden en neemt startpistool en schietinstructies in ontvangst. Op maat De jeugd, alleen maar op de komende estafette geconcen treerd, stelt zich op; de poli tieagent houdt een paar mi nuten het verkeer op. „Vijf" (zegt de voorzitter in de mi crofoon), „vier, drie, twee, één": pang knalt Menuhin precies op maat - en weg is de jeugd. Als een kwartier la ter de winnaar, bijna door de knieën gaand, de finish bij het punt van uitgang passeert staat de violist er nog om hem te feliciteren. Een uurtje later in de half volle. prachtige kerk van buurdorp Saanen. De Canti lena Chamber Players van New York repeteren, na af loop van de kerkdienst, in het openbaar hun program ma voor de avond. De meeste luisteraars komen van ver en iedereen betaalt grif vijftien Frank om erbij te mogen zijn. Want Menuhin speelt. Het is verbazend om te mer ken hoe groot nog steeds de uitstraling van zijn naam is. Vrijwel zestig jaar na zijn de buut als wonderkind op 29 februari 1924 in San Francis co in een wereld waarin heel veel is veranderd. Waarin veel jongere talenten zijn ge komen en verdwenen. De komeet is een ster geworden en die ster is blijven stralen, twee generaties lang. On danks de speeltechnisch^cri- sis in zijn loopbaan, om streeks het einde van de tweede wereldoorlog. Hij kwam die teboven dank zij een nieuwe jarenlange studie, maar sindsdien registreert de kritiek toch steeds weer een artistieke onevenwichtigheid in zijn spel. Ook nu weer tij dens dit Festival in Gstaad. Schommelingen Er wordt geschreven over „onverklaarbare tempo- schommelingen" tijdens zijn uitvoering van de Partita in E van Johann Seb. Bach, een vertolking die „helaas het Festival nauwelijks waardig was". Intussen is het wonderkind grootvader geworden. Om eén uur moet hij weer thuis zijn om de verjaardag te vie ren van zijn oudste klein zoon, die vandaag 19 wordt. Maar vele van zijn bewonde raars adoreren hem als altijd, bedelen om een handteke ning van de maestro op het programma, lopen met hem mee als hij naar buiten gaat. Het moet gezegd: Menuhin te horen als hij ontspannen speelt is nog steeds een artis tieke openbaring. En men mag zich afvragen, zónder te idealiseren, of de muziekkri tiek zich bij hem in dit laatste stadium van zijn ongeëve naarde loopbaan niet minder met de enkele concertpresta ties, dan wel met de totale verdiensten van deze rasmu zikant zou moeten bezighou den. Hij blijft een begrip, on danks zijn ouder worden. Sterker nog: hij is een insti- Yehudi Menuhin, nog steeds briljant. tuut, dat wat het publiek be treft onder en boven de wet lijkt te staan. Applaus Zeven minuten voor één. De met laat-Middeleeuwse fres co's beschilderde muren van het koor van de dorpskerk reflecteren de laatste klan ken van het pianokwintet van Brahms. De repetitie is afgelopen. Er klinkt applaus, spontaan. Dan, zich gerouti neerd vriendelijk afscher mend tegen een wat opdrin gerig, foto's nemend publiek, strak voor zich uitkijkend, loopt Menuhin naar het ge ïmproviseerde solistenkamer tje achter in de kerk. De prachtige Stradivarius (één van zijn vijf kostbare instru menten) wordt behoedzaam ingepakt en door zijn begelei der naar de auto gebracht. Een jongeman van een jaar of vijfentwintig complimen teert hem wat verlegen met zijn prachtig spel en bedankt hem ervoor. Buiten staan fans te wachten en wéér klinkt applaus op als hij licht glimlachend, zonder om zich heen te kijken naar de straat loopt. In de auto geeft hij nog wat handtekeningen weg, maar dan rijdt de chauffeur toch - de kleinzoon wacht tenslotte niet voor niets op zijn grootvader. Gesprek In de auto op weg naar zijn Chalet in Gstaad een kort ge sprek. Beminnelijk als steeds deze ochtend, geroutineerd complimenteus. Zijn hoeveel ste interview is dit? Uw Me nuhin Festival in Gstaad be leeft dit jaar het 27ste sei zoen. Waarom koos u inder tijd dit dorp „Wij vonden het erg gezellig en de natuur is hier prachtig. Daarbij kwam, dat we al eer der onder de vaste bewoners een aantal heel fijne mensen hadden ontmoet. Met hen heb ik een goede vriendschap opgebouwd en zij helpen mijp academie hier op heel veel manieren. Ik wilde eigenlijk met die academie Gstaad een muziekleven geven, ook bui ten de Festivaltijd, eigenlijk het hele jaar door. Veel vio listen zijn langzamerhand in het dorp gekomen, leerlin gen, overal vandaan. Men is hier gewend aan Japanners en Chinezen en allerlei ande re mensen uit het buitenland, die niet als toerist komen maar hier werken en wonen en die door de mensen van Gstaad worden gesteund". Het initiatief voor het festi val kwam van u? „Samen met Benjamin Brit ten en Peter Pears zijn we eraan begonnen. We waren bevriend. Ze wilden toen wat voor mij doen en stelden voor dit Festival voor me op te zetten. De eerste twee jaar waren er dan ook uitsluitend concerten van die twee te ho ren. Dat was erg fijn". Heeft het Festival in Gstaad inmiddels ook een speciale band met uw later opgerichte school in Engeland? „Een beetje. Voor een deel wordt hier ook les gegeven door leraren uit Engeland, Alberto Lysy en Andrejew- sky bijvoorbeeld. Van tijd tot tijd komen de oudere leerlin gen uit Stoke d'Abernon hier voor één of twee jaar naar toe om ervaring op te doen in orkestspel enz. Dat krijgen ze echter ook in Engeland". Over Willem Mengelberg bent u kort. U vergelijkt hem ergens met Enesco en zegt dan: Mengelberg begon de repetitie met een voordracht over de betrokken compo nist, die vaak langer dan een uur duurde. De musici ver veelden zich zienderogen en tot slot bleef er dan nog maar nèt genoeg tijd over om het werk snel door te nemen, waarmee de compositie niet gediend was. „Mengelberg was een héél groot musicus en dirigent. Maar de mensen waren toch anders toen: "ze hadden tijd. Ook de orkestmusici. Laten we eerlijk zijn, ze zouden het ook niet gewaagd hebben op te staan voordat de repetitie afgelopen was, dat móchten ze niet. Toch was de repetitie altijd ongeveer om één uur klaar, maar als hij tot vijf voor één sprak, dan moest al les wel in vijf minuten klaar zijn. Maar het was erg inte ressant wat hij zei en hij was een buitengewoon mens. Geen moderne man in de be tekenis van de huidige diri genten. Die moeten anders zijn, ook in dit opzicht met hun tijd meegaan". Heeft u veel met Mengelberg gespeeld? „Tamelijk. Ieder jaar vanaf de herfst van 1929 tot aan de oorlog. Er is nu weer een an dere generatie van Neder landse dirigenten met een in ternationale reputatie.... waar ik bijzonder op ge steld ben, Haitink speciaal, héél speciaal". En Edo de Waard.... „Die ken ik ook zeer goed uit San Francisco, ook een uit stekend musicus". De nieuwe jonge concert meester van het Concertge bouworkest, Jaap van Zwe den? „Twee jaar geleden, toen ik in Amsterdam speelde met het orkest, heb ik hem ont moet. Een voortreffelijke violist". Voor wie een solistencarrière is weggelegd? „Dat zou best kunnen. Ik vind, dat een concertmeester eigenlijk meer talenten moet hebben dan de solist. Hij moet solist zijn maar hij moet ook in een kamermuzieken- semble kunnen spelen. Hij is ook leider van het orkest, chef ónder de dirigent; hij moet tegelijkertijd volgen èn leiding kunnen geven. Het is een functie die zeer veel vergt. Het is één van de be langrijkste posities, die je als musicus hebben kunt, spe ciaal als je eerste violist van het Concertgebouworkest bent, een heel bijzondere plaats. Finale 's Avonds in de kerk van Saanen, vol publiek. De fina le van Brahms pianokwintet besluit het concert. Een dui delijk internationaal gehoor beloont de kunstenaars met gul applaus, dat aanzwelt als Menuhin met zijn collega's voor de tweede maal door de kerk naar voren komen. Dan vindt de Maestro het genoeg. Door het middenpad trekt men zich terug, weer flitst fotolicht. Op de hoek van de derde rij zit een oudere dame. Het is Diana, zijn vrouw, aan wie Menuhin zijn autobiografie Onvoltooide reis opdraagt: „mijn geliefde Diana, de engel op mijn aard se weg". FRED HOOGEZAND Rotterdamse kunstmarkt geen kopie Amsterdam ROTTERDAM De organisa toren van de eerste Rotter damse kunstmarkt, die zater dag 10 september op en rond het Schouwburgplein in Rot terdam wordt gehouden, me nen dat hun manifestatie een andere opzet heeft dan de tra ditionele uitmarkt, waarmee in Amsterdam het nieuwe the aterseizoen wordt ingezet. In Rotterdam komt de nadruk bij de presentatie te liggen op op tredens van kunstenaars, ter wijl in Amsterdam de markt meer een informatief karakter heeft, zo hebben de Rotter damse organisatoren, met name kunstinstellingen, giste ren meegedeeld. Aan de kunstmarkt, die in Rotterdam dit jaar voor de eerste keer wordt gehouden, nemen tweehonderd artiesten deel, die totaal tachtig optre dens verzorgen. De voornaam ste doelstelling is nieuwe be zoekers voor kunstuitingen te trekken. Dit setje mini schroevedraaiers, variërend in maat van 0,8 tot 3,8 mm, krijgt u toegestuurd als dank voor de moeite van het aanbrengen van een nieuwe abonnee. van de Leidse Courant Adres_ Postcode/Plaats Betaald wordt per maand (met automatische afschrijving) per kwartaal Stuur een schroevedraaierset naar? NaamI Adres Plaats/Postcode_ Telefoon Stuur deze bon in open envelop -geen postzegel plakken- naar: Leidse Courant, Antwoordnummer 232,® 2500 VG Den Haag Grootkruis voor José Luis Borges MADRID De Argentijnse schrijver José Luis Borges heeft het Spaanse .Grootkruis van Alfonso X de Wijze' ge kregen. De 84-jarige blinde au teur nam de onderscheiding dinsdag in ontvangst in de in ternationale zomeruniversiteit Menendez Pelayo in Santan der. Nieuwe stichting voor bedrijfssteun aan kunst AMSTERDAM Met het doel financiële steun van bedrijven aan kunstinstellingen en kunstmanifestatie in ons land te bevorderen de Stichting Sponsors voor Kunst in het le ven geroepen. De nieuwe stichting komt onder voorzit terschap van oud-burgemees- ter van Rotterdam en oud-mi nister van CRM André van de Louw. In ons land steunen be drijven momenteel ook al sommige kunstmanifestaties, tentoonstellingen en dergelijke in ruil voor bepaalde vormen van publiciteit. Sponsoring van de kunst zou echter nog geen wezenlijk verschijnsel zijn in het Nederlandse kunst leven, zoals dat het wel is in landen als de VS, Engeland, Canada en België. Bioscopen dicht in Noorden en Oosten DEVENTER Elf bioscopen in Noord- en Oost-Nederland heb ben de deuren moeten sluiten. Deze beslissing heeft de exploi tant van de theaters, Miedema's Bioscoop en Exploitatie Maat schappij BV te Deventer gisteren moeten nemen omdat de kre dietverschaffer niet langer bereid was tot medewerking. Voor de 55 personeelsleden zal ontslag worden aangevraagd. De bioscopen die moeten sluiten liggen in Deventer, Apeldoorn, Doetinchem, Assen, Hengelo, Neede en Harderwijk. De exploita tie van twee andere wordt bedreigd. De oorzaak van de sluiting van de theaters wordt door een woordvoerder van het bedrijf verklaard door het aanhoudende slechte bioscoopbezoek. Haagse reikt ver in Vocalistenconcours DEN BOSCH Vijf Nederlandse kandidaten hebben weten door te dringen tot de halve finale van het 30ste internationale vocalistenconcours, dat tot en met woensdag 7 september in Den Bosch wordt gehouden. Het zijn de sopranen Marian Hiele uit Den Haag, Janine Samson uit Amsterdam, en Nellie van der Sij- de uit Rotterdam, de bas-bariton Joep Rocheler uit Waalre en alt-mezzo-sopraan Marga Melerna uit Amsterdam. Dit hebben de organisatoren van het concours gisteren bekend gemaakt. De internationale jury is ook dit jaar weer bijzonder streng aan het selecteren geweest. Van de 110 kandidaten zijn er niet meer dan 35 doorgelaten naar de halve finales. Moeilijk eerste halfjaar voor Crédit Lyonnais ROTTERDAM Crédit Lyonnais Bank Nederland (voorheen Slavenburg's Bank) heeft een zeer moeilijk eerste halfjaar ach ter de rug. In deze periode hield de bank uiteindelijk 14,5 mil joen over, welk bedrag volgens plan geheel in de stroppenpot isgestopt, zo blijkt uit het halfjaarbericht. Wassenaar deelt pp WASSENAAR Voor deklasser Wassenaar b gisteravond de competitir weer. Er werd tegen Duin^an, SV aangetreden. Beide ties verschenen regeltP voor het vijandelijke doé en kwamen ieder tot één tré, °P Na de pauze was het Papo, die voor 1-0 zoP* waarna Van Wijngaa'^ Duindorp op gelijke hf^J' bracht. Met nog een kwjPsl te gaan zag dezelfde °P Wijngaarden zijn straf sfqVr gestopt door Wassenaard a man Rob de Ruiter. De srf°' bleef dus 1-1. [rag; Sportwereld ^n°e; PEKING De Chinese chtheffer Wub Sing heel dens wedstrijden in P< met 128 kilo een nieuwj reldrecord trekken geve| in de klasse tot 56 kilo.i oude record stond met kilo op naam van de Ru: sen Mirzoajan. V i: «r LEIDEN, 31 augustus 1983 A,t appelen 61-72; andijvie 33-94; air ken 26-50; pronkbonen 110-150; P' bonen 160-215; stambonen 165-ei kroten 26-76; spitskool 66-69; p<j( lein 30-44; prei 69-91; rabarberi, 67; spinazie 63-107, broccoli 310; venkel 180-255; spruiten i 96; spruiten B 119-128; spruiteP 53; spruiten D 48-151, champigip bakje 69-110, uien 23-76, meloif 155-270, bloemkool 6 165-L bloemkool 8 170-180; bloemkoof 145; sla 12-23; bleekselderij 191 bospeen 125-190; peterselie 24 selderij 20-56; paprika st. 31-43. li VEEMARKT OEN BOSCH OEN BOSCH 31/08 Aanvoer: totaal runderen 2297, graskalveren 331, kalveren 2129, slachtvarkens 854, slachtrunderen Prijzen (gulden per stuk): melk- i. geitaQi jren C (alt 2100-3200, guiste koeien 1400-1 Kaïiv aarzen roodb. 1800-3050, r 1700-2750, klamvaarzen 1500-1950, vaarzen 1500-1900. pinken 700-1500, kalveren 500-1100. nuchtere kalverenl fok en mesterij roodb. 240-645. 220-530, weideschapen 80-140, wi meren 70-160, Holsteiners 125-250; geslacht gewicht): 8.40-9.20. 2e kwal. 7. kwal. 7.80-8.95. 2e kwal. 7.15-7.80, 1e kwal 7.80-8.90, 2e kwal. 6.75-7, kwal. 6.25-6.75, worstkoeien 5.40-6. kg levend gewicht): vette kalveren 1e I 6.60-6.75, 2e kwal 6.45-6.60. 3e 6.00-6.45. slachtzeugen 1e kwal. 2 6f 2e kwal. 2.53-2.68. 3e kwal. 2.00-2.5: stuk): veile schapen 170-220, vette li- ren 140-230. Overzicht (resp. aanvoer Ji del en prijzen): melk- lui gelijk, guiste koele graskalveren groter flauw gelijk t vette kalveren gelijk normaal lag kalveren groter rustig gelijk, lammeren groter normaal hoger, slae groter traag lager, slachtzeugen grotej alicanten 410-520; andijvie 55; a<I gines 100-180; bleekselderij bloemkool 165; broccoli 290- Sn courgettes 14-25; courgettes gee de 30; frankenthaler 380-690; gqeefl Champion 470-640; gros marco (ed< 530; komkommers 23-44; kom( in mers krom 23-24; komkommers stek 23; kouseband 480; krulpeti lie 47-64; maiskolven 56-82; muH- 500-830; meloenen net 200-260;! loenen oog 120-390; meloenen st—, 100-590; orange ananas 450-480}DI prika rood 230-290; paprika i 180-260; paprika geel 280-440; j ka wit 180-240; paprika paars l 570; pepers rood 310-390; p€P groen 130-180; postelein 40-45;red 80-135; prinsessenbonen 100|® radijs 22-37; selderij 27-39; sla if" snijbonen 270-310; tomaten 320-P DE LIER Deltt-Westerlee, wopdr£ dag 31 augustus: Andijvie 68-82jen- bergines 80-165; bloemkool 115#* broccoli 140-200; courgettes IJ "JI frankenthaler 390-510; golden clP9®i pion 330-400; komkommers 2de komkommers mini 13-16; kousel) 0( 560-610; maiskolven 52-67; mfij" nen: net 110-250, oog 100-310; Pn soi 89-95; paprika: rood 70-heel groen 150-220, geel 120-510. ge: 180-250; pepers: rood 290-ted« groen 180-230; peterselie 24-29;e d' 100-105; radijs 22-39; rettich 1( selderij 8-16; sla 13-18; snijb# K« 170-260; sperziebonen 140-Pen spruiten 90-128; tomaten 320-tot venkel 240-420; vleestomaten;aar bergbollen 18-120. °ok wh 's-GRAVENZANDE - land-Zuid, woensdag tus. Andijvie 44; aubergl di 60-170; bleekselderij 60-jf?' broccoli 200-220; frankenthf 510-620; golden champion 4 500; komkommers 23-37; k|— rabi 48; maiskolven 20D| muscaat 550-750; meloenenbai 80-280; meloenen oog 120-|p" paprika rood 200-290; gii|StL 120-230; wit 160-250; patiad fi 15; pepers rood 190-280; grig vi 110-170; peterselie 10-12; pojde lein 30-31; prinsessenbon?. 120-130; rabarber 38; radijsj|StL 31; rettich 40-67; rode koolprg 60; selderij 23; gelichte slaf" 9 29; snijbonen 210-360; tom#s 320-460; vleestomaten 410- °g® ijsbergsla 64-114. Lht<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 16