5 RK Kerk in veel missiegebieden vervolgd £eidóe(3ouAa/tfse Zodra je één keer voor zo n mens bent neergeknield, weet je het" Dialoog christenen en marxisten dankzij Luther kerk wereld Duitse geestelijken in demonstratie-toga's Vrouw benoemd tot rabijn conservatief joodse gemeente Schoolgeld voor meer leerlingen weer ACHTERGROND CeidtaQowuvnt WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1983 PA( In talrijke missiegebie den in Afrika en Azie wordt de situatie van de rooms-katholieke kerk gekenmerkt door vervol ging, represailles, folte ring en moord. Dat heeft de Internationale Fides- Tot het werkterrein van de congregatie behoren 892 van de ongeveer 2400 bisdom men, prelaturen en prefectu ren van de rooms-katholieke kerk. Aartsbisschop D. Si mon Lourdusamy, secretaris van de Congregatie, ver klaarde, dat het afgelopen dienst, de spreekbuis van iaar in Mozambique, Angola de Vaticaanse Congrega- en Oeganda een aantal man- tie voor de Evangelisatie van de Volken of de ver spreiding des geloofs me degedeeld. nelijke en vrouwelijke sionarissen ontvoerd of ver moord is. In Azië wordt de Kerk vervolgd in landen als China, Noord-Korea, Viet nam, Laos en Kampuchea. Volgens de aartsbisschop be hoorden eind juni 1983 159 van de 892 bestuurlijke een heden, waarvoor de Congre gatie verantwoordelijk is, tot de zogenaamde „Zwijgende kerk", die gedwongen is on dergronds te werken, omdat ze ingaat tegen de ideologie van het heersende regime. Van die 159 bestuurlijke een heden liggen er zes in Alba nië, 141 in China, drie in Kampuchea, drie in Noord- -Korea, vier in Laos en een in Mongolië en op Sachalin (Sowjet-Unie). De Fidesdienst wijst er onder valse beschuldigingen, discri minatie, pogingen tot herop voeding of hechtenis. Hij be schrijft, hoe onlangs in Thai land aanhangers van een boeddhistische groep het tot dan toe vreedzame godsdien- stige klimaat vergiftigden met hun bewering, dat de rooms-katholieke kerk er naar zou streven de gehele bevolking vóór het jaar 2000 tot het rooms-katholicisme te bekeren. In India zijn geeste lijken volgens de Fidesdienst de laatste twee jaar herhaal delijk geconfronteerd met be- lemeringen in hun werk, in timidaties en soms zelfs openlijk geweld. Bovendien moesten missionarissen veel moeite doen om een ver blijfsvergunning te krijgen. Argentijnse geestelijken moeten zich van politiek onthouden De voorzitter van de Argen tijnse rooms-katholieke bis schoppenconferentie, kardi naal Juan Carlos Aramburu, op weg naar de zozeer be geerde rechtsstaat in het land. Hij wijst op de verzoe nende rol die de kerk heeft heeft priesters en religieuzen gespeeld door haar pogingen verboden de komende maan- om via dialoog de spannin- den tot de verkiezingen in gen tussen vakbonden, on- november politiek actief te dernemers en regering te zijn. Met name is het onge- verminderen. Maar al is de wenst, dat geestelijken actief sociale vrede in het land meewerken in een politieke zwaar bedreigd, toch moeten partij, een vakbond of een priesters en religieuzen zich soortgelijke organisatie. Kar- verre houden van de politiek dinaal Aramburu verklaart, en moeten ze de behandeling dat de rooms-katholieke kerk van wereldse vraagstukken Argentinië zal helpen bij het aan leken overlaten, aldus zetten van de laatste stappen kardinaal Aramburu. De voorzitter van het Sachsenhausencomité in de Duitse Bondsrepubliek, de 72-jarige reeds met emeritaat gegane predi kant van de EKD, Wern Koch, heeft een oproep gericht tot de predikanten van de evangelische kerk, tot artsen en juristen, zich in beroepskledij te melden voor vredesdemonstraties. De minister van binnenlandse zaken Zimmermann heeft im mers in een rondschrijven aangekondigd, dat artsen en geeste lijken bij demonstraties als „vredestichters" moeten worden aangemerkt en derhalve geen ruwe behandeling mogen onder gaan. Koch oppert de gedachte, bij de vorming van een mense lijke keten op 22 oktober, waartoe de vredesbeweging 120.000 mensen wil inzetten tussen Stuttgart en Neu Ulm, duizend geestelijken-in-toga in te voegen. De evangelische kerken in de DDR verwachten, dat het gesprek tussen christenen en marxisten over Maarten Lu ther na het Lutheijaar wordt voortgezet. Dat verklaarde Joachim Rogge aan het slot van het zesde internationale congres van Lutheronderzoe- kers, waarvoor 250 geleerden uit alle delen van de wereld naar de Oostduitse plaats Er- fUrt waren gekomen. Volgens Rogge, die het con gres voorzat, was al eerder een gespreksronde tussen theologen en marxistische historici op gang gekomen, die kon dienen als uitgangs punt voor een fundamentele dialoog tussen christenen en marxisten. Hij waarschuwde ervoor Luther „af te gren zen" in een discussie over de vrede of het milieu. Luther is geen „meningenpaus" die voor alle problemen een af doende oplossing weet, aldus Rogge. Harald Schultze van de evan gelische kerk van Maagde burg meende, dat de deelna me van marxistische onder zoekers aan het congres van beslissend belang was ge weest, ook al had een grote dialoog tussen christenen en marxisten ontbroken. Daar mee is in het Lutherjaar een gesprek mogelijk geworden, dat in zijn openhartigheid tot voor kort ongewoon was, al dus Schultze. De deelnemers aan het con gres waren voorts ingenomen met de deelname van rooms- katholieke geleerden en ver tegenwoordigers van de Rus sisch orthodoxe kerk aan de beraadslagingen. Het volgende congres van Lutheronderzoekers wordt in 1988 in Oslo gehouden. Amerikaanse sekte veroordeeld tot 3 miljoen gulden schadevergoeding Jerry O'Neil uit Kalispel in de Amerikaanse staat Monta na, vader van vijf kinderen, heeft van een juryrechtbank een schadevergoeding toege kend gekregen van 3 miljoen gulden, te betalen door de zich noemende „Latijnse ri- tuskerk van Trente", een in 1968 gevormde sekte van lie den die met de rooms-katho lieke kerk hebben gebroken. De opzichter had gesteld dat deze sekte, bekend onder de afkorting TLRC, zijn huwe lijk heeft gebroken door her senspoeling toe te passen bij zijn echtgenote, zodat die ten slotte ging geloven dat zij in zonde leefde omdat haar hu welijk niet in die zogenaam de kerk was gesloten, terwijl ook zijn kinderen daardoor van hun moeder waren ver vreemd. De leiders van de sekte hadden het paar aange raden maar „als broer en zus" te gaan leven, totdat de man zou beloven tot de sekte toe te treden en zijn kinderen in dat geloof op te voeden. Naar zijn overtuiging heeft hij de jury tot schadevergoe ding kunnen bewegen omdat hij overtuigend heeft aange toond, dat wat de sekte deed aan zijn huwelijk geen deel uitmaakte van een godsdien stige overtuiging. De sekte wordt geleid door „bisschop" Francis Schuc- kardt en verwerpt alle her vormingen van het Tweede Vaticaans Concilie; zij be schouwt alle pausen na Pius- XII als vertegenwoordigers van de anti-christ. Zij heeft nu haar hoofdzetel in Spoka ne in de staat Washington en staat ook bekend onder de naam „Fatima kruisvaar ders". Beverly Magidson, een lid van de conservatief-joodse gemeenschap in de Verenig de Staten, is benoemd tot rabbijn van de conservatief- -joodse gemeente in Clifton in de staat New Jersey. On langs was haar wegens haar vrouw-zijn met krappe meer derheid het lidmaatschap ge weigerd van de algemene vergadering van conserva tief-joodse rabbijnen, die uit uitsluitend mannen bestaat. Haar benoeming wordt door waarnemers beschouwd als een steun in de rug van de voorstanders van de wijding van vrouwelijke rabbijnen in de conservatief-joodse ge meenschap. Aangezien het theologisch seminarium van de conservatieve joden geen vrouwelijke rabbijnen wijdt, moeten conservatief-joodse vrouwen die rabbijn willen worden, hun toevlucht ne men tot seminaria van ande re joodse gezindten. Bijna de helft van alle Ame rikaanse joden behoort tot de conservatief-joodse gemeen schap. Deze heeft te weinig rabbijnen om alle gemeenten te kunnen bedienen. Daarom, moeten elk jaar 20 tot 50 ge meenten een rabbijn zoeken onder de personen die zijn opgeleid aan de seminaria van andere joodse gezindten, zoals de orthodoxe en de libe rale joden. DE Btd fn 2 Met ingang van het volgend schooljaar moet, indien do binetsplannen worden verwezenlijkt, voor kinderen ent twaalf jaar bij het voortgezet onderwijs schoolgeld vvan betaald. Dat schoolgeld zal voor het eerste kind gaan ren van niets voor mensen met een minimum-inkom^c, ruim zevenhonderd gulden voor mensen met een hoo^ men. Voor meerdere kinderen uit één gezin zal er jl_,. betaald moeten worden. Kj Met deze plannen lijkt het kabinet een principiële s zetten. Voor de meeste kinderen in het voortgezet onca™1 bestaat immers leerplicht. Dat was ook een van de rl waarom dat onderwijs tot nu toe altijd gratis was. H&^ niet aan, zo werd geredeneerd, kinderen verplichlT^ school te sturen en vervolgens de ouders te verplicht® nog schoolgeld te betalen. Uit financiële nood gedwong^-» het kabinet daar nu vanaf: inderdaad een hele stap, ma; der de huidige omstandigheden hoeft dat nog niet ven lijk te zijn. In ons land is onderwijs niet kosteloos: de onderwijst ting vormt een flink deel van de totale begroting en da| talen we met ons allen aan. Een extra bijdrage wordt j vraagd op de universiteit, in het hoger beroepsonder zelfs in het voortgezet onderwijs, althans wat die ll groep betreft voor zover het om niet-leerplichtigen Nu komen daar de leerplichtigen vanaf twaalf jaar bij nister Deetman heeft geen andere keus, tenzij hij nogJDI de salarissen van de leerkrachten zou korten of de kw| 1 van het onderwijs zou verminderen. eir lab TT Pht XlET is echter wel zaak met de vaststelling van dezej al lijk nieuwe vorm van belasting erg zorgvuldig te wqen gaan. Dat betekent onder meer dat er nauwkeurig geüdei moet worden of het kind, waarvoor schoolgeld moet wtat. betaald, afkomstig is uit een gezin met één of twee inkoilO Het schoolgeld dient te worden gebaseerd op het tota^av zinsinkomen en niet alleen op dat van de kostwinner. ?rgi R) Met het wat extra belasten van twee- of meerverdiLrj kan er wellicht wat geld vrij worden gemaakt om gezf ar van een alleenverdiener met een middeninkomen me ontzien. Want een regeling als deze heeft als groot nêgat dat het opnieuw de middeninkomens zijn, die het gelag|>ebc len. Dat zijn de inkomens die net groot genoeg om b|rale allerlei subsidieregelingen te vallen, zoals bijvoorbeeld <r w dividuele huursubsidie en studiefinancieringsregelingeri^ is zaak dat deze gezinnen die juist zo moeilijk zitten i ge periode dat ze opgroeiende kinderen hebben, wordenjlijk zien. dt i de g 1. E Gehaktballetjes met sambal goreng, bonen en rijst chocoladevla met peer Voor twee personen is no dig: 150 g gehakt, 1 ge kookte aardappel of 1 sneetje brood, 1 eierdooier, zout, peper, nootmuskaat, 1 theelepel ketjap, paneer meel, 2 lepels olie, teentje knoflook; 500 g sla bonen, zout, uitje, knoflook, sambal, laos, tra- si', 2 dl water, 1 bouillon blokje, 1 lepel geraspte ko kos of stukje creamed co conut, tomaat, bruine bas terdsuiker; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 1 rijpe peer, 1 dl water, 40 g suiker 4 dl melk, 20 g cacao, 25 g maizena 1 eiwit, 25 g suiker. Meng het gehakt met fijnge- prakte aardappel of met in warm water geweekt brood eierdooier, zout, peper, noot muskaat en ketjap, Maak er per persoon drie of vier balle tjes van, rol die door de pa neermeel en leg ze tenminste een uur koel weg. Bak de ge haktballetjes in warme olie, met daarin een hele teen knof look, bruin en gaar in circa acht minuten. Kook de slabonen gaar in wei nig water met zout in circa twintig minuten. Fruit in de olie (eventueel de overgeble ven olie van het gehakt) de fijngesneden ui en geperste knoflook met iets sambal, laos ep trasi goudgeel. Voeg water toe met bouillonblokje, ontvel de en in stukken gesneden to maat en de kokos of creamed coconut. Tien minuten laten trekken en afmaken met brui ne basterdsuiker. Warm de uitgelekte bonen nog even mee. Maak de geschilde en in stuk jes gesneden peer gaar in zachtkokend water met suiker. Zet bijna alle melk op, meng cacao, maizena en weinig kou de melk, schenk bij dit papje wat hete melk, doe het in de pan en laat de vla even koken. Laat peer en vla koud worden, meng ze en garneer ze met ei wit dat met suiker stijfgesla- gen is. JEANNE Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr. 071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. SWAMI AMRITO (JAN FOUDRAINE) OVER DE INDISCHE MYSTICLS MET DE 27 ROLLS ROYCES: hij in 1971 de vijf centime ter dikke pil „Wie is van hout.." het licht deed zien. Een bestseller, naar spoe dig bleek, die eerherstel be oogde van de schizofrene mens als slachtoffer van een liefdeloze maatschap pij. Ruim 220.000 exempla ren zijn er inmiddels van verkocht, in zeven talen. Vijf jaar geleden verwekte Foudraine opnieuw een sensatie. Nu door in de pu blicatie „Oorspronkelijk Gezicht" een pleidooi te houden voor eerherstel van alle mensen als wezens die bestemd zijn om goddelijk te worden. De omstreden leidsman voor wie hij de aandacht vroeg: Bhagwan Shree Rajneesh. Vanmid dag (24 augustus) werd in Amsterdam, in de illustere aanwezigheid van Ramses Shaffy, Freek de Jonge, Si mon Vinkenoog en Albert Mol, opnieuw een boek van Foudraine over de Indische mysticus ten doop gehou den. Een onzer verslagge vers las het en sprak met de man die als Swami Deva Amrito op weg is naar Verlichting. BAARN Sinds mei 1971 laat de nu 52-jarige Indiër Rajneesh Chandra Mohan zich Bhagwan noemen, wat kan worden vertaald met „de Goddelijke" of „de Gezegen de". Waarom?, zo is hem dik wijls gevraagd. Een citaat uit één van zijn antwoorden: Ik ben een onbeschaam de dichter. Ik ben geen rea list. Ik noem mijzelf God. Ik noem jullie God. Ik noem rotsen God, en de wolken. Met God kun je groeien, met God kun je op een vloedgolf meegesleurd worden; je kunt de andere oever bereiken. God is alleen een glimpje van je bestemming. Je geeft vorm aan je lot. Dan is er tussen jou en de boom geen leegte God is de brug tussen al les. Hij omringt je, hij is je omgeving. Hij is binnen en buiten je. Als ik mijzelf God noem, wil ik je daarmee uit dagen. Ik noem mijzelf ge woon God opdat je moed kunt verzamelen Hem te herkennen. Als je het in mij herkent, heb je de eerste stap gezet het in jezelf te herken nen. De Indiase term Bhag wan is zelfs beter dan God. Het woord is heel mooi en zinvol. Het betekent eenvou dig „de gezegende", niets an ders. Bhagwan betekent „de gezegende" - hij die gelukkig genoeg is om zijn eigen we zen te herkennen In de zeven jaar die Bhag wan Shree Rajneesh in Poona verbleef (van 1974 tot 1981) heeft hij naar schatting 33 miljoen woorden gespro ken, die alle op de band zijn vastgelegd en stof hebben op geleverd voor 336 boeken. „Herkennen" mag in deze verzamelde toespraken wor den aangeduid als één van de sleutelwoorden. Met herken ning, en wel herkenning in de gevoelsmatige of intuïtie ve zin van het woord, valt of staat ook elke beoordeling van Bhagwan. Hij raakt je, je herkent de ervaring die hij tracht over te brengen of je herkent die ervaring niet. In het eerste geval zijn zijn les sen geldig en waardevol, voor sommigen zelfs door slaggevend; in het tweede ge val is het lucht. Of de her kenning plaats vindt, hangt daarbij louter af van het ei gen gemoed. Met het ver stand is hij niet te vatten. Hij is immers geen wetenschap per of filosoof, maar een mysticus; en mystici onttrek ken zich per definitie aan verstandelijke grijparmen als meetbaarheid en consistentie. ROLLS ROYCES Bhagwan is een mysticus, maar dan een met 300.000 oranje discipelen, 27 Rolls Roy ces en, sinds kort, een ijs muts. Dat trekt de aandacht maar stoot velen ook bij voorbaat af. Wat kan die oranje clownerie in vredes naam met authentieke mys tiek van doen hebben? In zijn vandaag verschenen boek „Bhagwan Shree Rajneesh, een introductie" probeert de psychiater Jan Foudraine er een antwoord op te geven. Vijf jaar geleden als discipel van Bhagwan herdoopt tot Swami Deva Amrito, behelst zijn uiteenzetting begrijpelij kerwijs geen kritische toet sing van het fenomeen. Voor Amrito is Bhagwan zelf de laatste toetssteen. Nuchter heid, helderheid en een grote mate van toegankelijkheid kunnen het boek echter niet worden ontzegd. Ook wie de inhoud èrvan verwerpt, leest het uit als een fascinerende reportage. Centraal staat het fenomeen van de Verlichting, een toe stand van bewustzijn waarin de mens de breuk met zijn goddelijke oorsprong heeft geheeld en zichzelf niet lan ger ervaart als een „ik" in een wereld die wordt bevolkt door miljarden andere „ik- ken". In de visie van Bhag wan heeft Jezus van Naza reth dit bewustzijn 2000 jaar geleden gerealiseerd, maar hebben in de loop der eeu wen ook tal van andere spiri tuele zwaargewichten de drempel naar Verlichting overschreden. Boeddha, Lao Swami Deva Amrito: „Waar heb ik jou die opmerking eerder horen maken? Liep jij 2500 jaar geleden ook niet mee in die menigte die met stenen gooide naar Gautama de Boeddha?" Tse, Socrates, Ramana Ma- harsji, zijn voorbeelden van verlichte Meesters die grote bekendheid verwierven. Dui zenden anderen zijn anoniem gebleven. Thans nog levende Meesters zouden bijvoorbeeld zijn de Indiër Krishnamurti en de Amerikaan Da Free John, terwijl Bhagwan zelf tot de staat van Verlichting zou zijn overgegaan op 21 maart 1953. Alle mensen, al dus Bhagwan, hebben deze bewustzijnstoestand als uit eindelijke bestemming en pas als deze is gerealiseerd komt het rad van de reïncarnatie tot stilstand. Volgens Bhagwan zijn er tal wegen die in Verlichting kunnen uitmonden maar is de relatief minst zware die waarbij men zijn „ik" als het ware verdrinkt in de „ego loosheid" van een al gereali seerde Meester. Dit is dan ook wat zijn discipelen (in Nederland zo'n 2000) voor ogen staat. VOLKOMEN VREDE Hoe men zich het verlichte bewustzijn moet voorstellen? Iedereen ervaart wel eens secondenlang, een halve mi nuut misschien een toe stand van volkomen vrede met al het bestaande; lief en leed lijken daarin een over- mijdelijke gang te gaan en men valt als het ware samen met de kosmos. Een tropische sterrenhemel kan er de aan leiding toe zijn, een verge zicht over eeuwige sneeuw velden, de weerspiegeling van zich zichzelf in de ogen van de geliefde. Zo'n toe stand, maar dan versterkt en altijddurend, daarvan lijkt hetgeen bedoeld wordt met Verlichting iets weg te heb ben. Psychiater Amrito in zijn boek: „De Verlichte mens heeft zich iets herin nerd dat diep in hermen in ieder mens verscholen ligt. Hij is door een explosie van inzicht en bewustzijn heenge gaan en in die explosie is hij één geworden met alles. De scheidingswand die doet zeg gen „ik en jij", „ik tegenover die boom" of wat dan ook, is weggevaagd. Er is geen scheiding meer, alle dualitei ten zijn verdwenen". „Gedachten, gevoelens, con clusies, meningen, kortom al les wat de culturele conditio nering heeft gebracht, inclu sief alle manifestaties van het lichaam, hebben bij de Ver lichte mens, na die explosie van het bewustzijn, hun bin dende kracht verloren. Hij is waarachtig vrij geworden; vrij van de wereld der wisse lende fenomen, als een drup pel teruggevloeid in de oceaan van een stralende, creatieve, kosmische energie, die hij Liefde noemt, of intel ligentie of helderheid". In een ontmoeting met Amri to naar aanleiding van het verschijnen van zijn jongste publicatie komt het gesprek op de overgave aan de Mees ter als methode de Verlich ting dichterbij te brengen. Het is deze overgave immers waardoor de Bhagwan-bewe- ging velen de koude rillingen bezorgt. Al te vaak hebben we al te zwaar moeten boeten voor een collectieve overgave aan een Leider. Amrito, groot, vitaal, gedre ven: „Je zegt „leider" en daarin schuilt hem precies het grootste misverstand ten aanzien van Bhagwan. Hij is helemaal geen leider. Leiders vind je in de politiek en bin nen kerkorganisaties, maar Bhagwan leidt helemaal niets. Hij is een Meester. Hij stelt zijn wijsheid beschik baar aan mensen die daar voor open staan. Hij geeft ad viezen en doet methodes aan de hand voor wie zelf de weg naar de Verlichting wil gaan; met leiderschap heeft dat niets te maken. Jezus van Nazareth was toch ook geen leider? Boeddha, Lao Tse of Socrates evenmin. Een leider gesft zijn ondergeschikten opdrachten, legt hen ver plichtingen op, vaardigt or ders uit. Daarvan is bij Bhag wan geen sprake. Het enige dat Bhagwan zijn volgelingen oplegt is het aannemen van een nieuwe naam, het dragen van de oranje kleding en van de mala, de kralenketting met de beeltenis van Bhag wan. Om hen voortdurend te herinneren aan de opdracht die ze zichzelf hebben ge steld". LEIDER Dat klinkt geruststellend. Maar moeten we er geen re kening mee houden dat een ogenschijnlijke Meester in een later stadium toch kan blijken een, gevaarlijk, Lei der te zijn? Een diepe frons, een vurige blik: „Waar heb ik jou die opmerking eerder horen ma ken? Liep jij 2500 jaar gele den ook niet mee in die me nigte die met stenen gooide naar Gautama de Boeddha? En zei je hetzelfde niet in Athene toen Socrates de gif beker kreeg? Wat zei jij trou wens toen Jezus veroordeeld werd? Realiseer je wel dat alle bekende Meesters in het verleden, toen ze nog leef- deq, gehoond en geloochend zijn!" Waarmee Amrito de oprecht heid van de vrees voor be drog niet in twijfel wil trek ken. Ook zelf ervaart hij zijn onwankelbaar vertrouwen in de waarheid van Bhagwan als een ondoorgrondelijk ge heim: „Het grootste mysterie van de overgave als bewust- zijnsweg is dit vertrouwen. Als buitenstaander kun je je afvragen: zijn die discipelen niet in de handen van een krankzinnige gevallen, een hypnotiseur of wat dan ook? Maar degeen die de Meester gezien heeft en getroffen is, kan eenvoudigweg niet meer zo denken. Op het moment dat je één keer voor zo'n mens bent neergeknield, weet je het. Dan is de ge dachte aan bedrog volkomen absurd geworden. Maar leg dat maar eens uit aan iemand die die ervaring niet heeft gehad". Hoe moeilijk dit laatste hem ook valt, sinds zijn ontdek king van de Indische mysti cus vijf jaar geleden probeert Swami Deva Amrito het on ophoudelijk. Het boek dat vandaag verschijnt is het vijfde dat hij aan Bhagwan heeft gewijd en hiermee denkt hij zelf tot een afslui ting te zijn gekomen. „Mijn lied is gezongen, het wordt tijd voor iets anders". Wat precies, is nog niet dui delijk. Eén mogelijkheid zou zijn zich metterwoon in Raj- neeshpuram in de heuvelen van de Amerikaanse staat Oregon te vestigen. In 1981 uit Poona vertrokken is Bhagwan daar neergestreken op een terrein dat is aange kocht door zijn discipelen en de omvang heeft van de pro vincie Utrecht. In "hoog tem po wordt er nu een dorp uit de grond gestampt dat uitein delijk onderdak moet ver schaffen aan 15.000 mensen, die tesamen een „Boeddha- veld" of „energieveld" gaan vormen. In de woorden van de Meester zelf: een energieveld waar je kunt be ginnen te groeien, te rijpen, waar je slaap kan worden doorbroken, waar je geschokt kunt worden tot bewustzijn: een elektrisch veld waar je niet in staat zult zijn in slaap te vallen, waar je wakker zult moeten zijn omdat er voortdurend schokken ko men. Een Boeddhaveld is een energieveld waarin een Boeddha mensen tot rijping brengt, een puur land, een onwereldse wereld, een para dijs op aarde dat ideale con dities voor spirituele groei biedt". Swami Amrito: „Een sensatie van de eerste orde kortom en het is onbegrijpelijk dat je er hier zo weinig over hoort. Het kan haast niet anders of die weerstand heeft met angst te maken. De mensen steken als een struisvogels hun koppen in het zand. Om dat ze bang zijn. Omdat ze bang zijn dat het geen na maak is, wat daar gebeurt. Dat het allemaal écht, volko men écht is". WILLEM SCHEER N.a.v. „Bhagwan Shree Rajneesh, een introductie", door Swami Deva Amrito: (Uitg- Ank-Her- mes; prijs ƒ29,50). Warm ianc zomerweer n ïje DE BILT Het ziet ef uit dat het morgen een yver' en zonnige dag wordt. D< Prc dagtemperatuur kan op plaatsen een waarde var^ 25 graden bereiken. Heil me zomerweer wordt in|' gehouden door een hog^ gebied ten westen van f wegen dat nog iets diclf komt. Het hogedrukgebi® derdrukt bij ons de onj s-activiteit maar op een F deel van het West-Eu||| continent blijft het onv achtig. De wind neemt tof dat de luchtdruk ten no( van ons land stijgt Frankrijk daalt. Er moeti morgen op een matige t<| krachtige wind uit nooi| tot oost worden gereken; meeste onweersbuien morgen waarschijnlijk vel men in het westelijk Alpf bied, in Oost-Frankrijk I Noord-Italië. Het blijft iis wel heel Europa zomers v Weerrappoften van vanmorgen 07 J Weer Mei Min 1 temp tempi? Amsterdam zw.bew. Dee ten geh.bew, Eetde l.bew. Eindhoven zw.bew. Den Hetder geh. Lh. R'dam Vllssingen Z.-Limburg GRATIS ELKE WOENSDAG DE Tldi aan |tin 1de BIJLAGE BI] UW KRANT MET len INFORMATIE OVER F1LMS.MUZI THEATER, RECREATIE, EXPOSIT EN EEN COMPLETE AGENDA I lijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2