Strenge veiligheidsmaatregelen in Lourdes
domper op enthousiasme bij bezoek van paus
b
5
Aartsbisschop San Salvador
meldt moord op burgers
kerk
werelt
brieven
lezers
>weer
ACHTERGROND
£eidóeSouui/nt
MAANDAG 15 AUGUSTUS 1983 PAG1
ÜEÏr
Weinig publiek was er
ter verwelkoming op de
luchthaven van Tarbes,
toen Johannes Paulus II
daar aankwam om als
eerste paus een bezoek te
brengen aan Lourdes.
Voor zijn keuze tot paus
had hij Lourdes twee
maal bezocht: in 1964 en
1975. Oorspronkelijk had
hij zijn pelgrimstocht als
paus in 1980 willen on
dernemen, hetgeen toen
onmogelijk was als ge
volg van de op hem ge
pleegde aanslag. De ge
ringe publieke belang
stelling was een gevolg
van het feit, dat de vei
ligheidsdienst nagenoeg
alle toegangswegen tot
de luchthaven herme
tisch afgegrendeld had.
De nervositeit van de po
litie was meer dan merk
baar, zo meldt onze cor
respondent.
In verband met de aanslag
van vrijdag op een kruisweg
statie waren twintig perso
nen aangehouden. Van hen
werden twee jonge Franse
vrouwen uit Parijs en Tou
louse en een jonge Corsicaan
vastgehouden. De andere ze
ventien' verdachten werden
vrijgelaten. Zij behoren allen
tot een anarchistische bewe
ging.
De paus werd op de luchtha
ven verwelkomend door pre
sident Mitterrand. Hij kuste
niet de grond, dit om het pri
vé karakter van zijn reis te
benadrukken. Nadat de paus
en de president per helikop
ter naar de prefectuur van
Tarbes gevlogen waren, had
den zij een privé-onderhoud
van 55 minuten, waarbij naar
verluidt de internationale
problemen, de Poolse kwestie
en de sitatie in Midden-Ame-
rika ter sprake gekomen zijn.
De relaties tussen de kerk en
de Franse staat, met name
het probleem van het bijzon
der onderwijs zijn blijkbaar
vermeden, vooral omdat de
paus zich niet in Franse aan
gelegenheden heeft willen
mengen.
Naar grot
Twee uur na zijn aankomst
op de luchthaven werd de
paus verwelkomd door de
burgemeester van Lourdes,
die hem de gouden medaille
van de stad aanbood. Vervol
gens begaf de Heilige Vader
zich naar de grot van Massa-
bielles,. en wel in een met ko
gelvrij glas uitgeruste witte
Landrover, waarop zeven
lijfwachten plaatsgenomen
hadden. Er waren zeer uitge
breide veiligheidsmaatrege
len genomen, die een zware
domper legden op het en
thousiasme van het publiek.
Niet minder dan zesendertig-
honderd politiemannen wa
ren ter bescherming van de
paus aanwezig.
De maatregelen leken niet
ten onrechte. In de nacht van
zaterdag op zondag werd in
het nabije Toulouse het bu
reau van het katholieke blad
„La Croix du Midi" in brand
gestoken. Ook werd een reli
gieuze instituut beschoten.
Leden van de Baskische on
afhankelijkheidsbeweging,
onder wie een aantal vluch
telingen uit Spaans Basken
land zijn geïnterneerd. Zij
worden tot morgen elders
vastgehouden.
Voor de grot bad de paus en
kele minuten, ontstak de tra
ditionele kaars en dronk een
glas van het water uit de
bron. Later was er een plech
tigheid op een zeshoekig
groot podium, waar ook van
ochtend ter gelegenheid van
het feest van Maria ten He
melopneming een pontificale
mis werd gecelebreerd. De
bisschop van Lourdes heette
de paus daar officieel wel
kom namens de kerk van
Frankrijk.
Tienduizenden pelgrims, bij
wie tal van Italianen, Ieren,
Duitsers, Spanjaarden en Bel
gen en twee- tot driehonderd
Polen, voorzien van vlaggen
van de vakbond Solidariteit,
juichten de paus toe. Men
schat, dat er in totaal bijna
een kwart miljoen pelgrims
aanwezig was. In de late
avond nam de paus deel aan
de traditionele fakkeloptocht
rond de grot.
Bij zijn scherpe veroordeling
van de godsdienstvervolging
in vele landen (zie ook voor
pagina) zei de paus, dat gods
dienstige discriminatie vaak
wordt bedreven ondanks het
feit, dat de betrokken landen
godsdienstvrijheid en vrij
heid van geweten waarbor
gen zowel in hun nationale
wetgeving als in door hen
ondertekende internationale
verdragen. Kerkelijke waar
nemers ter plaatse zeiden, dat
deze woorden liiken te slaan
op de omstandigheid, dat lan
den in Oost-Europa, waar de
in Polen geboren paus graag
meer godsdienstvrijheid zou
zien, hun handtekening heb
ben gezet onder de Akkoor
den van Helsinki.
Gebed
Behalve voor hen die om
hun opvattingen worden ver
volgd drong de paus er bij de
pelgrims op aan te bidden
voor allen die te lijden heb
ben van „politiek of ander
terrorisme, dat de onschuldi-
gen zonder aanzien des per-
soons treft". De paus ver
klaarde, dat hij bad voor „de
slachtoffers van haatgevoe
lens, van verschillende soor
ten onderdrukking, van on
gerechtigheden in al hun
hoedanigheden, voor ont
voerden, voor mensen die
onrechtmatig zijn opgesloten,
die gemarteld en veroordeeld
worden zonder een gewaar
borgde rechtsgang".
De ongebruikelijke verwij
zing naar ontvoerde perso
nen leek te slaan op Emanue-
la Orlandi, de 15-jarige doch
ter van een medewerker van
het Vaticaan die bijna twee
maanden geleden werd ont
voerd. Haar ontvoerders heb
ben de vrijlating geëist van
de Turk Mehmet Ali Agca
die levenslang uitzit voor een
mislukte aanslag op de paus
op het St. Pietersplein in
Rome in 1981.
Onder hen naar wie de paus
verwees als personen die aan
godsdienstige vervolging
blootstaan, zijn bisschoppen,
priesters, kloosterlingen en
ouders wier kinderen geen
godsdienstonderwijs mogen
hebbën. Kort voor zijn ver
trek uit Rome gistermiddag
had hij gezegd, dat „hem
naar Lourdes de bitterheid
en angst zullen volgen om de
smartelijke toestanden in
vele delen van de wereld".
Hij herinnerde daarbij aan de
„niet eindigende tragedie van
Libanon" en de .jongste
treurige gebeurtenissen in
Chili".
SAN SALVADOR In de
periode van 29 juli tot en met
11 augustus zijn in El Salva
dor 44 burgers vermoord, zo
heeft aartsbisschop Arturo
Rivera y Damas van San Sal
vador gisteren in een preek
medegedeeld. Hij schreef
twee van de moorden toe aan
de guerrillabeweging en de
overige aan de zogenaamde
„eskaders des doods" en le
den van de burgerlijke ver
dediging.
Mgr. Rivera y Damas zei, dat
er in de genoemde periode
voorts 76 militairen en 86
guerrillastrijders waren ge
sneuveld. Alleen in de afge
lopen week waren al 29 per
sonen aangehouden.
De aartsbisschop eiste, dat de
strijdkrachten „eens en voor
al een eind maken aan de on
derdrukking in de steden en
op het platteland". Ook pleit
te hij voor stopzetting van de
„blinde bombardementen"
waardoor niet de guerrilla
strijders, maar „eerder weer
loze burgers, vooral vrouwen,
bejaarden en kinderen omko
men".
Korte metten
Meer dan 82 procent van de
inwoners van Frankrijk
noemt zich katholiek. Dat
blijkt uit een onderzoek,
waarvan de resultaten zijn
gepubliceerd in het Franse
dagblad „Le Matin". Van de
ondervraagden zegt 35 pro
cent praktizerend katholiek
te zijn en noemt 67 procent
zich een voorstander van ge
huwde priesters. Voorts blijkt
uit het onderzoek, dat 58 pro
cent van de ondervraagden
voor de toelating van vrou
wen tot het priesterambt is
en dat meer dan de helft ge
looft in de verrijzenis van
Christus (58 procent), de he
mel (56 procent) en wonde
ren (55 procent).
•Meer dan zeshonderd indi
aanse boeren uit het Ketchie-
-volk in Guatemala zijn de
afgelopen weken uit hun
woongebied verdreven door
het leger. Naar het christelijk
comité van Verapaz bericht
hebben de soldaten de men
sen tot in de bergen achter
volgd en daar gevangen ge
nomen. Het comité bericht
verder, dat in de rivier Polo
chic de lijken zijn gevonden
van dertig geboeide mensen.
Op een brug over de rivier
heeft het leger zeventien
boeren doodgeschoten. Het
comité roept de openbare
mening op, te protesteren te
gen de uitroeiing van de Ket-
chie-Indianen in de provin
cies Alta Verapaz, Baja Vera
paz en Izabal. Het herinnert
er aan, dat in 1978 reeds hon-
.derd boeren zijn vermoord
bij „de slachting van Pan-
zos", in dezelfde streek als
waarin nu de nieuwe moor
den zijn begaan.
oo
err
inach
lad<
de hc
laan.
Solidariteit
nieuwe stijl
waarborgt
rust in
Sao Paulo
De Braziliaanse i
striestad Sao Paulo,
ruim tien miljoen in
ners, zou „al meer
twaalf keer in brand
gestoken" als
volkswijken geen niei
vormen van solidari
op gang waren gekon
Dit verzekerde kardii
Paulo Evaristo Arns
congres van sociolo
in Sao Paulo. De niei
vormen van solidari
die door de kerkel
basisgemeenschappen
worden gestimule
bestaan uit het organ
ren van kleine groe
gezinnen, die andere
zinnen „adopteren"
van voedsel voorzien.!
Volgens kardinaal Arnsf-IDE
ven in de krottenwijken rwaa
Sao Paulo 1,2 miljoen pekjne
nen onder erbarmelijke
standigheden, „waar n j
vaak vandaag niet eet en Ir
weet of men morgen Jchte
krijgt". Voorzichtige sclisch
tingen van de werklooslf afdi
in Sao Paulo komen uitLnjn
twintig tot vijfentwintig i
cent. In Brazilië bestaat f
werkloosheidsuitkering. T
Het ergste leed wordt nu fiOB-
gens de kardinaal ondenfc om
gen door groepen van vijfi
zinnen met gezinshool
die nog werken, die twea
zinnen voeden waarvan]
mand meer werkt. „Het
is hier van onderaf aan
nieuwe samenleving aan
opbouwen", aldus kardij
Arns.Hij riep de soeioloTTu**
op meer naar het volk?
luisteren om vervolgens c|r"
crete voorstellen aan de rei
ring, de kerk en het pafe w
ment te doen.
hij h
ft ee
besla
n me
u
is
«■*1
bij
1
[en t
:e k
T
St;
lid,
-f*
I co
n en
Karbonade met
gesmoorde
courgette of
pompoen en
aardappelen
mokka vla met noga
Voor twee personen is no
dig: twee niet te grote
schouderkarbonaden, 30 g
margarine, ui, 1 grote rijpe
tomaat, tijm;
1 flinke courgette of stuk
pompoen, 10 g margarine, 1
teentje knoflook, zout, ket
jap, basilicum of peterse
lie;
0,5 1 kg aardappelen;
0,5 liter melk, 25 g maïze
na, 30 g suiker, 2 theelepels
oploskoffie 1 volle lepel
suiker.
Bak de karbonaden bruin in
hete margarine. Temper het
vuur en bak nog even de ge
snipperde ui mee. Voeg ver
volgens zo veel water toe dat
het erge bruisen vermindert.
Stoof de karbonaden met de
gepelde en kleingesneden to
maat en tijm mals in ongeveer
een uur.
Schil de courgette of pompoen,
snijd haar in de lengte door en
verwijder grove pitten. Ver
deel de groente in blokjes.
Fruit het gehalveerde teentje
knoflook een paar minuten in
de margarine en schep de
stukken dan uit de pan. Leg
de courgette of pompoen in
het vet, sluit de pan en smoor
de groente gaar in circa tien
minuten. Voeg vervolgens
naar smaak zout en ketjap toe
en schep er veel fijngeknipte
basilicum of peterselie door.
Zet de helft van de melk op.
Meng maizena, suiker en wei
nig koude melk. Schenk bij dit
papje eerst wat hete melk en
doe' het dan al roerende in de
pan. Laat de vla even koken.
Voeg van het vuur de overige
melk toe en de oploskoffie en
koel de vla af. Laat de lepel
suiker in een kleine, droge
braadpan smelten en licht
bruin worden. Laat de kara
mel in een beboterde bakvorm
dun uitlopen en koud worden.
Klop de karamel in een doekje
in kleine stukjes (dit heet dan
noga). Schep de noga kort voor
de maaltijd door de vla.
JEANNE
Onduidelijkheid (3)
Van een reactie van een lezer
op mijn ingezonden stuk
vraagt de selectieve veront
waardiging t.a.v. drs. W. J. de
Bruijn en zijn vragenstelling
(wéét briefschrijver niet...) om
een reactie.
Ik denk dat ik door mijn daad
werkelijke hulp aan vreemde
lingen van praktisch zo'n 20-
tal nationaliteiten in zowel za
kelijke als privé-affaires bo
ven iedere verdenking sta
t.a.v. discriminatie en racisme.
Enig onderzoek bij b.v. de ex-
dir. van „De Poort" of bij het
G.A.B. Den Haag of bij cult,
minderheden kan dat gemak
kelijk aantonen. Ik denk zelfs
meer positiefs voor minderhe
den te hebben gedaan dan alle
zich op de borst rammende co
mités of Initiatiefgroepen bij
elkaar (overigens in 25 jaar
tijd).
Wéét de briefschrijver niet
dat... deze comités veelal ver
antwoordelijk zijn voor het
verstoren van vergaderingen,
bijeenkomsten, het bekladden
van muren met leuzen, het be
smeuren van huizen, het in
gooien van ruiten en het mo
lesteren van personen op een
wijze echte Nazi's waardig?
Dat Sem Presser al jaren gele
den schreef dat de toekomstige
fascisten zich zouden hullen in
het kleed van anti-fascisten?
Dat W. J. de Bruijn éérst een
gewaardeerd en niet becriti-
seerd lid was van de PvdA en
zelfs gemeenteraadslid te Am
sterdam als ik goed ben geïn
formeerd. Waar was toen het
initiatief van briefschrijver?
Dat de Centrumpartij niet ver
antwoordelijk kan worden ge
steld voor daden van leden
van de Nationale Centrum
Partij te Amsterdam, waarvan
de oprichter, daar hij niet ach
ter de daad van deze personen
stond noch in het voornemen
gekend was. de partij direct
ontbond.
Dat Janmaat terecht bezwaar
heeft gemaakt tegen naturali
saties van vreemdelingen met
het een en ander (drugssmok
kel, overval, aanranding e.d.)
op hun kerfstok. Dat heeft
niets met racisme te maken.
Wel met bescherming van de
rechtsgeldig in Nederland wo
nenden. Criminelen van eigen
bodem hebben we al genoeg.
Hoe komen anders de gevan
genissen zo overvol?
W. J. Scheelings, DEN HAAG.
Bisdom
Rotterdam (6)
Ik zou Commandeur F.H.J.
Mooren willen aanraden eens
kennis te nemen van de bro
chure van Jean Madiran, „De
zin van de geschiedenis". Uit
de grootse uiteenzetting van
Madiran zou hij méér kunnen
'f! lil
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven. De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten.
leren dan uit al het geschrijf
van Lex Brico. De keuze van
een bisschop is in Rome aller
eerst gebaseerd op bepaalde
deugden van de kandidaat: ne
derigheid, voorzichtigheid,
vroomheid en heiligheid. Deze
deugden komen beslist niet tot
uiting bij de 30.000 religieuzen,
die menen op een onheuse wij
ze tegen de paus en mrg. Si-
monis te keer te moeten gaan.
Rome handelt niet louter ra
tioneel, doch moet steeds bo
vennatuurlijk werkzaam zijn.
W.J. Arntz, WASSENAAR
Bisdom
Rotterdam (7)
Bij het lezen van de beschou
wing van de heer Mooren, die
na twee weken reageert op
een ingezonden stuk van de
deken van Leiden, vraagt een
christenmens zich werkelijk af
wat er aan de hand is in het
bisdom Rotterdam. Een paus
wordt kwalijk genomen dat
hij, wanneer er plaatsen vrij
komen, met zorg zijn mede
werkers kiest. De kandidaten
lijst met namen is het grootste
euvel. Het opmaken van een
profielschets zou zeker een be
tere oplossing zijn. Mensen
blijven mensen en dus feilbaar
en kwetsbaar. De onwaardige
vertoning op de televisie, na
de benoeming van de opvolger
van de (aarts)bisschop van
Utrecht, waarbij op onchriste
lijke wijze door een vertrek
kend hoogwaardigheidsbekle
der werd gereageerd tegen
over zijn aangewezen opvol
ger, is kenschetsend. Beleid op
hoog niveau is dikwijls op laag
niveau niet te volgen of te be
grijpen, hoe graag we dat ook
willen. Dat functionarissen,
die bekend staan als hoogvlie
gers, veelal meer moeten pres
teren als lichamelijke capaci
teiten toestaan, is een bestaand
principe. Zij lenen zich daar
ook voor en worden daarom
ook extra gewaardeerd. Het is
voorts in genen dele zorgwek
kend, dat een paus gebruik
maakt van meer informatie,
dan de normale bronnen. Op
basis van alle betrouwbare in
formatie zal hij beter zijn keu
ze en beslissing kunnen bepa-
P.S.J. van de Ven, ZOETER-
MEER
Bisdom
Rotterdam (8)
Zonder mij in aanzien des per-
soons of in bekendheid te kun
nen meten met een voornaam
Commandeur in de Orde van
de H. Gregorius de Grote of
met persoonlijkheden als een
Rex Brico, een Peter Heblleth-
waite en anderen, waag ik het
toch als eenvoudig rooms-ka-
tholiek enige opmerkingen in
te brengen tegen het betoog
van genoemde commandeur in
deze krant. Voor de rooms-ka-
tholiek geldt nog steeds het
oude woord, dat hij/zij katho
liek is, die „onder het opperge
zag van Rome de ware leer
van Christus belijdt". Over
deze ware leer waakt het Ma-
gisterium. Tot vandaag toe
kennen alle zuidelijke landen
een ordening van de samenle
ving vanaf de top naar bene
den, terwijl het noorden een
orde voorstaat vanaf de basis
naar de top. In de rooms-ka-
tholieke kerk ligt dit eerste
beginsel verankerd in het
Woord des Heren: „Gij zijt Pe
trus en op deze rots zal ik mijn
kerk bouwen".... „Ik zal je de
sleutels geven van het hemels
koninkrijk; wat je op aarde
verbindend verklaart, zal ook
in de hemel verbonden zijn en
wat je op aarde onverbindend
verklaart, zal ook in de hemel
onverbindend verklaard zijn"
(Matt. 16, 18-19). De rooms-ka-
tholieke kerk is derhalve vol
gens Gods wil vanaf een één
hoofdige top, bekleed met de
„plenitudo potestatis", hiërar
chisch naar beneden toe geor
dend en de paus bezit de
macht en het recht - de colle-
gialiteitsgedachte ten spijt - bij
benoemingen van (resideren
de) bisschoppen van hem ge
dane voordrachten af te wij
ken. De „plenitudo potestatis"
overstijgt zelfs de Codex.
Met het woord „vernieuwing"
(aggiornamento) bedoelde paus
Johannes XXIII nieuwe glans
te geven aan de rooms-katho-
lieke geloofsleer. Onder de
druk van concilievaders uit
noordelijke streken, waar de
natuurlijke geaardheid van de
mens door het „gevoel" wordt
beheerst, werd dit doctrinaire
standpunt van het concilie
deels gewijzigd, deels over
spoeld door wezensvreemde
elementen, die meestal wor
den samengevat in het woord
„pastoraal". Gevoelvolle bewo
genheid met de noden van de
mens deed in de Heer naast
een Verlosser ook een Bevrij
der zien van deze noden (ar
moede, oorlog, schending van
mensenrechten, nieuwe maat
schappij) en deed alles bezien
vanuit het standpunt van het
„mede-"(mede-lijden, mede
dogen. mede-verantwoorde
lijkheid, mede-mens), wat leid
de tot de collegialiteitsopvat-
tingen, tot inspraak vanaf de
basis, tot invoering van het be
grip Godsvolk.
Deze aan de rooms-katholieke
kerk wezensvreemde elemen
ten, waarvan de gevolgen tij
dens het concilie niet zijn
overzien, vonden in noordelij
ke landen - waaronder Neder
land - veel bijval. Wat op
grond van de geaardheid tij
dens de betreurenswaardige
splitsing in de kerk ten tijde
van de Hervorming geschied
de, herhaalt zich nu vandaag
binnen de rooms-katholieke
kerk: een scheiding van gees
ten. De een paus-getrouw en
de ander niet; de een pro-Ro
meins en de ander anti-Ro
meins; de een voorstander van
een „plenitudo potestatis" en
ordening vanaf de top en de
ander tegen deze „plenitudo
potestatis" en voor inspraak
vanaf de basis.
Dr. W.J.A. Visser, DEN
HAAG.
Bisdom
Rotterdam (9)
Natuurlijk zou het een organi
satorisch juiste zaak zijn, als de
voordracht met de namen van
eventuele bisschopskandida
ten, door het Kapittel objectief
juist werd opgesteld. Zonder te
willen polariseren durf ik, ge
zien de ervaringen in het ver
leden, deze objectiviteit in
twijfel te trekken. Zoals steeds
bij benoemingen van hoog
waardigheidsbekleders, zijn
het veelal priester en religieu
ze groeperingen die het voor
beeld geven van kerkelijke
ongehoorzaamheid. Het zijn
toch juist deze mensen, die
door middel van hun wijdin
gen) en -gelofte(n) eeuwige
trouw hebben beloofd aan de
kerk? Als nu een lijst naar
Rome wordt gestuurd met
kandidaten, die mogelijk meer
humane- dan rechtzinnige
kerkleerstellige kwaliteiten in
zich dragen (hoewel het een,
het andere niet behoeft uit te
sluiten) is het wel vrij duide
lijk dat een Paus die de zorg
draagt over een wereldkerk -
die ook als R.K. kerk herken
baar moet blijven, niet direkt
vasthoudt aan zo'n voordracht.
De heer Mooren schrijft in een
beschouwing in deze krant
over de „onbekende" informa
tiebron, waar de Paus méér
waarde aan schijnt te hechten,
dan de officiële kanalen. Dat
heeft niets te maken met klok
jes gelijk- of terugzetten maar
wel met het „zuivere" beeld
van wat Rooms Katholiek be
tekent. Het principiële - en het
- „sacramentele" - van ons ge
loof, wordt met allerlei andere
argumenten weggepraat.
Daarom zou de Paus wel eens
meer waarde kunnen hechten
aan die „onbekende informa
tiebron". Ik deel met de heer
Mooren de zorg over de toe
stand van de R.K. kerk in Ne
derland, en ik ben het er mee
eens dat alléén met meer ge
bed en meer Gods vertrouwen,
Hij ons de leider(s) zal geven,
die ons toekomen. Ik heb dus
wel goede verwachtingen over
de goede afloop, echter zonder
adhesie betuiging aan het Ka
pittel.
J. Biesjot, LEIDERDORP.
Bisdom
Rotterdam (10)
Verliest een kapittel aan ima
go door afwijkend beleid van
de Paus van Rome? Dat is de
vraag, die naar voren komt,
wanneer men de oproep leest
van de heer F.H.J. Mooren ad-
haesie te betuigen met de
voordracht van het kapittel tot
benoeming van een bisschop
in Rotterdam. Zeker, het ka
pittel heeft het recht van voor
dracht, de paus heeft evenwel
het recht - ook buiten die
voordracht om - de bisschop te
benoemen. Uit de opstelling
van de heer Mooren maak ik
op dat hij meer bezorgd is voor
het imago van het kapittel dan
voor de eenheid van de kerk
en de zuiverheid van de Leer.
Geloven is aannemen op „ge
zag" en wie dit gezag tracht
aan te tasten of ondermijnt is
geen rechtgeaard christen,
noch rechtgelovig. De paus zal
de keuze maken die zijns in
ziens noodzakelijk is in het be
lang van zijn kerk. Die ver
antwoordelijkheid zal hem
doen afzien van het slaafs op
volgen van aanbevelingen. Óf
deze nu van een hoog be
stuurscollege dan wel uit de
lagen van het gewone volk
voortkomen, moet hem onver
schillig blijven.
P.J.H. Herzberg, DEN HAAG.
Bisdom
Rotterdam (11)
Er was eens een zusterklooster
in een klein dorpje in de Vere
nigde Staten. In de refter rook
het al enige tijd naar gas. Nu
waren er twee gasfitters in het
dorp. De ene was een slecht
vakman, maar hij was prakti
zerend katholiek. De ander
was een bekwaam vakman,
maar was wat „eigentijdser"
katholiek. Moeder Overste liet
de fundamentele katholiek ko
men om het euvel van de gas
leiding in de refter te laten re
pareren. Nadat hij zijn werk
had gedaan was de gaslucht in
de eetzaal niet verdwenen. De
zusters verzochten Moeder
Overste om de tweede gasfit
ter te laten komen om de oude
leiding te vervangen. Moeder
Overste weigerde vanwege de
geloofsopvattingen van de
tweede gasfitter. Bij het gewe
tensonderzoek gedurende het
avondgebed echter kwam
Moeder Overste tot de conclu
sie dat ze de gezondheid van
de zusters niet kon opofferen
aan haar eigen mening om
trent de mogelijkheid om de
gasleiding te laten repareren
door een volgens haar
minder orthodoxe gasfitter. Ze
liet de „atheïst" het euvel van
de gasleiding verhelpen en de
zusters genoten daarna van
hun avondmaal in een gezon
de atmosfeer.
Er was eens een bisdom in een
klein land. Daar ging het met
de Kerk niet zo goed. Steeds
meer gelovigen „ontsnapten"
aan de kerkelijke leiding. Er
waren twee candidaatbis-
schoppen die het bisdom weer
gezond zouden kunnen ma
ken. De ene was een gelovig
man die steunde op de eccle-
siologische en theologische in
zichten die in de Kerk al sinds
eeuwen in zwang waren. De
ander had, sedert Vaticanum
II. meer eigentijdse opvattin
gen over „gaudium et spes" in
de moderne Kerk en Samenle
ving. De paus stelde de eerst
genoemde priester aan tot bis
schop. De bisschop zag geen
kans om de kwijnende Kerk
weer tot een levende gemeen
schap te maken. Toen vroegen
de gelovigen aan de paus om
als bisschop een priester te
wijden, van wie ze reeds bij
ondervinding wisten dat die
een zeer geschikte leider was.
De paus wilde daar echter niet
van horen omdat hij meende
dat alleen zijn eigen candidaat
precies zou handelen volgens
de inzichten van Rome. (Wat
nu volgt in het verhaal is nog
niet gebeurd, maar zal hopelijk
gebeuren).
Óndanks zijn oorspronkelijke
bezwaren luisterde de paus
naar de gelovigen van het
kwijnende bisdom en stelde als
bisschop een priester aan die
door de gelovigen van harte
aanvaard werd. Na enige tijd
werd het bisdom een van de
bloeiendste plaatselijke kerken
van de universele Kerk.
Ja, ja, beste lezers van Brie
ven, ik weet het, de vergelij
king gaat mank. Maar als ik
het mag zeggen, zonder dat er
gelovigen zullen zijn die hier
heiligschennis vermoeden
de parabel van de „onnutte
knechten" (Luc. 17,7-10) gaat,
letterlijk opgevat, ook een
beetje mank als die knechten
in een moderne fabriek wer
ken.
J. F. J. Jansen, Leidschendam.
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK,
THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Perioden p
fkri;
met zon ft"
jzelfc
DE BILT Morgen F P
meer bewolking en de kani®
een bui neemt toe. DeP.?
hierop lijkt het grootst irierf
zuiden en in het noordelew
het land. In het zuiden, <j'n
daar in de loop van de da *e
pelwolken ontstaan, dier
op de dag een regen o
weersbui kunnen productei
In het noorden hangt dl
wolking samen met een (kunt
dat de scheiding vormt Bn of
warme lucht in het zuidig rn
koele lucht in het noordejger
front behoort bij een lagejt zoi
gebied, dat over het noj» ge
van Noorwegen naar hefrzet
ten trekt. De tempeipstw
daalt in de nacht tot onginin:
14 graden en hij varieert en i
dagmiddag van 21 gradielle
het noordwesten tot 25 gi. Mi
in het zuidoosten van het igen
De wind waait matig, 1> g'
vier, uit het zuidwesten. Ikan
uken
rek!
MARKTEN
(vil
lig i!
I 154 3P- I
VEEMARKT LEIDEN
LEIDEN - 15/08 Aanvoer: lotaé
waaronder 953 slachtrunderen
Prijzen in gulden per kg: stlere
8,50-9,40, 2e kwal. 8.20-8,50. vaal,c'
kwal. 8,00-9.05. 2e kwal. 7.10-7.90. efO<
1e kwal. 8.00-9,00, 2e kwal. 7,20-7.9*
kwal. 6.75-7.10. worstkoelen 5,75-6,
billen extra kwal. 9.75-14.00.
Prijzen in gulden per stuk: schapen 1
lammeren 195-245. 11
Overzicht: (resp. handel en prijzenjjM V
runderen redelijk - matig - lager;
en lammeren redelijk redelijk - lag
Inlrr
Mn,
)jtu
Dordtsche petr
Elsevter-NDU
Hel nek en Hold.
Holl.Beton.Gr.
Hoogovens
KLM,
KLM (ree)
Kon. Olie
Nat. Ned.
Nedlloyd Gr.
Oce v. Grinten
v. Ommeren
Pakhoed Holding
Pakh. Hold, cert
Rodamco
47,00
134,50
132,00
378,00
134,50
42,20
161,50
128.80
115.60
94,20
35.50
159.80
I Tp-
308.50
134.20
301,00
189.50
203.50
96.60
35.80
114.00