Violet Falkenburg Steeds ou meer dan bekend door „Adres onbekend" WASHINGTON Ik graag over wetenschap en kingen en zo lezen. Wete in aanleg een blije aangel Ze kan alleen maar voor Als het goed is gaat weten lijk nieuws er ook altijd o weer iets gevonden hebbe of ander ongemak, of wee gaan begrijpen van een dui schijnsel. Wie op wetensc terrein met sombere komt is hooguit een „desk Een wetenschapper daaren een opgewekt iemand, die is geraakt op een probleeA een hechte relatie mee i aan te gaan, opdat het zit hem zal ontsluiten en henl kig zal maken. Wonend in de Verenigde kom ik als belangstellend* vorderingen van kennis i niek helemaal aan mijn Want Amerika is niet allM altijd wereldleider op bijna I tenschappelijke terreinen, 1 en andere media in het lam ben de goede gewoonte on, ken te berichten over wat telbare mannen en vrouwei loze laboratoria en „in he aan het uitdokteren zijn. i; bliek blijft dus nauwgezet hoogte van ook maar de g| resultaten, of ze nu bereiktI het levensbelangrijke terrt ziekte-onderzoek, op het sj la ire stuk van de ruim te v, het verbluffende vlak Vang cro-elektronica of op allerleÊMjg baar volslagen nutteloze Elke dag brengt weer eenl van informatie uit de we tem wereld en van de laats ld herinner ik me nog het en tin var me (maar niet meer de boofroer van een blijmoedige diergir Fr kundige die heeft ontdekt tine p bepaalde soorten herten, als opgeschrikt, tijdens het weg hun staartje optillen zodat o onderkant van dat lichaams een opvallend vlaggetje d< struikgewas danst, 'n Andet onderzoeker heeft zojuist u geld hoe en waarom bomen kaar praten. Maar het gei nieuws kwam deze week de Amerikaanse gerontoloj lui die alles weten over oud| den. Tijdens een bijeen kon, de „Vereniging voor de gang van de Wetenschap" troit, hebben gerontologen Amerikaanse universiteiten steld dat zich plotseling eer stijging voordoet in de mei leeftijdsverwachting. Al thai nen de Verenigde Staten. „Met historisch nog nooit V. de snelheid daalt het steri onder vooral de oudere At, nen", aldus de statistische king. Nu nog worden Amen mannen gemiddeld 69 en vi 74 jaar oud. Twee jaar g kwam men al tot de bereken in het jaar 2000 de mannen middeld 73-jarige en de vi op 81-jarige leeftijd zuller gaan. Maar vandaag, nai twee jaar later, kunnen de, ouderdomsgegevens alleen n de conclusie leiden dat rona mende eeuwwisseling de dende heer gemiddeld 74,3 jjj-p zijn geworden en de sre,rtje dame de gezegende leeftijd vaarj lentes zal hebben bereikt. pig,( Tijdens het wetenschappelijkaa gres in Detroit zei prof. ,eer Crimmins uit Californië dat iens te afname van hartaanvallen^ sen bloedingen, ernstige suikl z, te, dodelijke verkeersonge vajane moorden, de toename van Ljj, aan kanker meer dan goe<^me en derhalve verantwoord&n p voor de algemeen verlengeire vensduur in Amerika. )oor Als dat zo doorgaat, zo beslifa bejaardheidskundigen, dan %n de mensen halverwege de vc^n eeuw, afhankelijk van slacht, gemiddeld 80 en 91 jain „De bejaardenexplosie, die <un gende eeuw toch al in zat i de geboortegolf na de Twet reldoorlog, kan door de leef periode een dubbel zo du%\ar gelegenheid worden voor dejn re generaties", waarschuw<Lt der geleerden. Prof. Leonard Hay flick uit JLrl stelde de toenemende taaihei c de Amerikanen als volgt voyan grafiek van de menselijke 4lli verwachting in de VS gaat^n(j maar vierkan ter uitzien. B/joor dereen die geboren wordt bli^ leven en steeds meer mense^n den heel oud. De biologisch maal haalbare leeftijd echttp^ ergens tussen 100 en 110 lig(e op zichzelf niet. Omdat de ir0i] delde levenslengte naar het 4ers te maximum klimt, overliji\aa] steeds meer mensen op onius dezelfde hoge leeftijd. Dus jaa gemiddelde levensverwachu^y jaar zal zijn geworden, valt tisch ook bijna de dood op de slag van de 95e verjaardag", k Prof. Hay flick kreeg bij dezer* beschouwing van de meflP mortaliteit in de 21e eeuw foe chers op zijn hand. Zoals heftut in het opgeruimde gezelschcLe) ware wetenschappers. Sfabsfcn dan ook wel een heel vermag tak (of moet ik zeggen zijtaien wetenschap. Wat te denkeier mijn vrouw, die opgelucht zfcoc als ik de veertig zal zijn gepakei omdat bij mensen die in Arifè tussen hun 20e en 40e leveter, overlijden de meest voorkopch doodsoorzaak moord is, mooier ker gepleegd wordt door eenpie lielid of zelfs huisgenoot vjfcui slachtoffer dan door een meepo wijderde bekende of dooihu vreemde, ik in de Verenigde ie geen familie heb wonen irai (mijn vrouw dus) mijn enigt^ioi genote is, en omdat als ik duske dig kom te overlijden, er naiOa waarschijnlijkheid moord ica spel en er redelijkerwijs mad r verdachte is. En rechters in i4n< ka zijn niet mals voor moordein al zijn ze nog zo vaak wedudj.ij MARC DE KONI BEUSICHEM Adres onbe kend. In elk mensenleven valt onherroepelijk een levensgroot gat. Terug naar af. Vroeger. Toen. Plezierige herinneringen. Trieste gedachten. Een uit het oog verloren hartsvriendin of boezemvriend. Samen ploete ren. Knokken in een concen tratiekamp. Of gewoon spelen op een plein. Uitvliegen. Elkaar radicaal vergeten. En dan plot seling, twintig, dertig jaar of nog veel later die onvermijde lijke terugblik. Dat stukje zon der meer geromantiseerde nos talgie. Een brok zelfanalyse ook. Maar niet zonder Pietje met z'n rode haar, Meta met haar tot slissen aanzettende beugel of Gerrit met z'n onver- slijtbare kwajongensstreken. Wat zou er van hem of haar ge worden zijn? Waar zou zij of hij uithangen? Een vraag, die kwelt. Die een antwoord be- hoeft. Maar hoe? „Soms weet ik het niet meer, maar er komt altijd wel een oplossing". Violet Falkenburg (35) staat er als presentatrice nuchter, maar niet onberoerd middenin. Haar vakma tig onderdrukte emoties laten zich door een nu en dan even haperend taalgebruik raden. Ze is wie ze is. Geen maniertjes, geen stopwoord jes, maar een natuurlijk reagerend mens op de steeds weer opdoemen de verrassingen. Soms ook moet ze haar onmiskenbare spontaniteit on derdrukken. Ze zit er immers al leen maar als doorgeefluik, als in termediair „In ieder mens zit een verhaal, het valt alleen niet mee om ze dat ver haal ook goed te laten vertellen. Sommigen slikken voor de uitzen ding een paar valiumtabletten, zo zenuwachtig zijn ze. Ik hoef ze niet meer op hun gemak te stellen. Ze zijn mak. En weg is het verhaal. Hun verhaal. Als presentatrice wip ik eigenlijk tussen die mensen en het programma heen en weer. Enerzijds moet ik gewoon een uur radio maken, anderzijds wil ik die mensen zo verduveld graag helpen. Dat is wel eens moeilijk". „Gelukkig heb ik thuis aan Hans Emmering van de VARA een uitstekend klankbord. Hij komt met opbouwende kritiek. Zegt dat ik plotseling om de haverklap het woordje „dat" gebruik. Of zo maar ineens zit te „eehhen". Daar heb ik wat aan. Want als veel free-lancers in Hilversum ben ook ik zo maar voor de leeuwen geworpen. Dat heeft voor- en nadelen. Als iedere journalist had en heb ik nog steeds een hekel aan radio- en televisie mensen die zich gaan ophangen aan bepaalde maniertjes. Die uit zichzelf gegroeid zijn. Ik wil altijd mezelf blijven. Zoals ik thuis praat, zo moet en zal ik ook achter de mi crofoon praten". „Dat uitgangspunt maakt het er overigens niet makkelijker op. Maar ik blijf het proberen", zegt ze in haar prozaïsche tuin rondom de keuterboerderij aan de Beusichem- se binnendijk. Hanna Emmering, inmiddels vijftien maanden oud, gedraagt zich overigens tijdens ons gesprek als een volmaakt „Adres onbekend"-slachtoffer. Onbereken baar, nerveus, alle aandacht opei send. We drinken een heerlijk ver frissend glaasje bessenlimonade uit eigen gaarde en zien kleine peertjes wassen in heuse flessen om straks tot die overheerlijke Franse likeur met een Engelse naam Poire Williams te transformeren. Kortom, het decor is idyllisch, de Wekelijks meer dan een miljoen luisteraars onbarmhartige zon meedogenloos. De sfeer niettemin ontspannen. Journaliste Wie is Violet Falkenburg? Als leerling-journaliste stapte ze in 1973 de burelen van Elseviers Weekblad binnen, werkte er twee jaar en ging daarna op free-lance basis deel uitmaken van het VARA-televisieprogramma „Hoe bestaat het?" „In die zes jaar VARA ben ik jour nalistiek volwassen geworden. Toen dat programma in 1981 dan ook ophield te bestaan, was het of iemand die me zeer dierbaar was stierf. Ik kwam in de ww terecht, maar was door wat voor reden dan ook verliefd geraakt op het medi um radio. Via Nico Haasbroek kreeg ik de gelegenheid een cursus te gaan volgen bij de NOS. Een APCR-cursus van een maand, een algemene programma cursus radio. Onder leiding van het vermaarde duo Kees Schonenberg en Herman Broekhuizen, ja juist, die van Kleu tertje Luister. In die maand leerde ik van alle facetten van het medi um radio een piezeltje". „Tot m'n verbazing zei Broekhui zen na die cursus dat ik over een aardige radiostem beschikte. Dat ik me maar eens met de KRO in ver binding moest stellen, omdat ze daar iemand voor het vrijdagmor genprogramma zochten. Met vele anderen moest ik in de Emmastraat een proefprogrammaatje maken en tot alweer m'n eigen verbazing ko zen Mia Hecker en Fried Peeterz mij uit voor de presentatie van „Adres onbekend". Sindsdien heb ik inmiddels zo'n tweehonderd uur radio gemaakt. In uren een respec tabele score, maar ik wil meer. Boven: Violet Falkenburg met haar vijftien maanden oude dochtertje Hanna Emmering zonnend in de tuin. Vandaar ook dat ik in oktober weer een NOS-cursus ga volgen. Een interview-werkweek. Als ze me morgen een uur op de informa tieve zender bieden, bijvoorbeeld als presentatrice van een discussie programma, dan ben ik al in Hil versum". Dat uurtje „Adres onbekend" en het moederschap zijn overigens niet de enige levensvullende taken van Violet Falkenburg. Sinds kort is ze ook eindredactrice van het nieuwe universitaire tijdschrift Portofolio van de IDEM, een insti tuut dat opleidingen en trainingen organiseert op het terrein van uni- versiteitsmanagement. Hoewel dat werk zonder meer even belangrijk is als haar bescheiden rol in het va derlandse radiogebeuren, blijft die laatste bezigheid uiteraard de over hand houden tijdens ons gesprek. „Ria van der Kuinder doet de pro- duktie van dat programma. Selec teert de binnengekomen brieven grof. Eens per maand vergaderen we. Kiezen we onze „slachtoffers". Ze zijn zo langzamerhand in zes ru brieken ondergebracht. Oorlog Ne derland, oorlog Indonesië, emigran ten, gewoon zo maar, reünies en materiaalverzamelaars. Die laatste twee categorieën doseren we zorg vuldig en spaarzaam, omdat daar aan toch de spanning ontbreekt van het vinden van de gezochte. En die spanning is zowel voor de luisteraars als voor ons in feite hét hoogtepunt van „Adres onbekend". Eigenlijk zou die selectie nog zorg vuldiger moeten gebeuren, maar tijd en mankracht ontbreken. Van de eigenlijk vereiste voorgesprek ken kan geen sprake zijn. Jammer. Nu moet je maar afwachten of ie mand die in eerste instantie z'n verhaal aan ons per telefoon ver telt, dat ook zo goed of mogelijk nog beter voor de microfoon doet". „Natuurlijk begeven we ons niet. graag op glad ijs. Geen moeder zoekt zoon, of vrouw zoekt wegge lopen echtgenoot. Haal je die men sen naar Hilversum dan ga je glu ren. Dan begeef je je op het niveau van Story, Privé en Mix. Niettemin blijft het moeilijk grenzen te trek ken. Mensen, die onze hulp inroe pen, moeten vaak met de billetjes bloot. Iets van zichzelf en hun ver leden prijsgeven. Krijg je soms de gekste situaties. Mensen, die je om alles durven verwedden dat de door hen gezochte figuur van z'n voornaam Hans heet. Blijkt tijdens de uitzending dat z'n naam gewoon Piet is". „Terugblikken in je eigen verleden, zo heb ik van dit programma ge leerd, vervalst gauw het echte beeld. Mensen onthouden de leuke dingen en gaan die romantiseren, terwijl nare zaken nadrukkelijk weggestopt worden. Komt dan de echte waarheid boven, ja dan wil dat soms wel eens tot uiterst emo tionele reacties leiden. En dan ben ik er om de zaken in de hand te houden. Valt vaak niet mee. Want met de figuur in de studio vergroei je tijdens de uitzending. Ga, je de spanning delen of de gezochte vrouw of man zich zal gaan mel den. Soms heb ik ook wel eens een brok in m'n keel. Valt er een stilte. Een witje, zoals ze in Hilversum zeggen. Is niet erg. Als het maar functioneel gebeurt". „Kijk, ik weet tijdens de uitzending niet wat ik zal tegenkomen, maar de mensen zelf ook niet. We bren gen met dit programma wel dingen op gang. Zowel bij de betrokkenen als bij luisteraars, die in ongeveer gelijke omstandigheden verkeerd hebben. Bijvoorbeeld in een Jap penkamp gezeten hebben. Ze ver persoonlijken zich met de mensen in ons programma en schrijven dan ook prompt brieven om ook in de uitzending te mogen komen. Ge lukkig ben ik niet zo'n emotionele kikker en kan ik m'n rug rechten: nee zeggen. Er moet per slot van rekening ook een beetje variatie in dat programma zitten. Elke dag vis is nu eenmaal niet lekker". Stilte Soms gebeurt het dat de gezochte persoon of personen al overleden blijken te zijn. Vaak geen verras sing voor de nuchtere luisteraar, omdat de leeftijden bij voorbaat al een indicatie in die richting geven. Niettemin leidt dat een enkele maal tot groot en hoorbaar verdriet in de studio. „In die omstandigheden ben ik al tijd uiterst blij met onze opper- spreekstalmeester Lex Lamme. Die man verwoordt emotionele zaken zo doordacht en geruststellend, dat iets wat mogelijk inderdaad erg schokkend is niet zo schokkend overkomt. Iedereen weet dan niet temin wat er aan de hand is. Dat kan ik niet. Daar reageer ik te pri mair voor. Wel denk ik dan: hou je mond even, Violet. Laat de stilte de stilte zijn. Zit ik dus weer even op die wip. Denken aan het program ma, maar ook denken aan de men sen om wie het direct gaat". Die grote luisterdichtheid, meer dan een miljoen toehoorders per uitzending, benauwt dat je nooit? „Eerlijk gezegd wel eens, ja. Ik heb een paar keer de fout gemaakt om „Onder alle omstandig heden proberen jezelf te blijven. Ik heb een hekel aan al die maniertjes". tegen mensen in de studio te zeg gen dat er op dat moment meer dan een miljoen mensen zaten te luisteren. Twee Sint-Pieterspleinen vol. Zitten ze gelijk met de mond vol tanden. Dus nooit meer doen. Ach, elke uitzending leer je wel weer iets. Dat is het boeiende van zo'n programma. Er komen altijd onverwachte dingen op je af en ge lukkig bezit ik wel zoveel zelfver trouwen dat ik mezelf toedenk die verrassingen aan te kunnen. Het boeiendste is en blijft dat wanneer je de gezochte gevonden' hebt, je hem of haar rechtstreeks via de te lefoon in je uitzending kunt bren gen". „Telefoneren over de hele wereld is de gewoonste zaak geworden, maar als je een vrouw een door haar gezochte vriend uit het verle den ineens vanuit Tel Aviv per te lefoonlijn onder handbereik brengt, dan is dat plotseling helemaal zo gewoon niet meer. En daar krijg ik echt een kick van. Je hebt meege holpen om een menselijk pro bleempje op te lossen. Hoe verdrie tig, leuk of tegenvallend dat dan ook kan zijn. „Adres onbekend" mag voor die meer dan een miljoen luisteraars een boeiend spelletje lij ken, het progamma heeft wel dege lijk een menselijke functie. Daarom zitten we sinds kort op Teletekst. Omdat er steeds meer luisteraars opbellen, die om wat voor reden dan ook de „plot", de afloop, moes ten missen. En aangezien we er in de eerste plaats voor de luisteraars zijn, hoe graag we ook de proble men van onze „slachtoffers" willen oplossen, voldoen we ook aan die kant zoveel mogelijk aan de voor komende behoeften. „Adres onbe kend" is inmiddels meer dan be kend. En dat moet voorlopig maar zo blijven ook!" KEES JAGERS En dan is er de KRO, de radio. Elke vrijdagmorgen opnieuw. Aan vankelijk met Anne van Egmond, die overigens na een vluchtig en onbegrijpelijk uitstapje naar de AVRO weer naar de KRO terug keert. Later, eventjes maar, met Sytha Bolt. Daarna, alweer van ok tober 1981 af, met Violet Falken burg. Vakkundig door Lex Lamme gecontroleerde en door Lex Ton- deur geregisseerde telefoonlijnen overbruggen vaak verrassend snel het toen en het nu. Of het nu met Australië, Californië, Djakarta of Drente isZenuwkrampen. Tra nen. Kortom, puur menselijke reac ties. Heimwee naar toen. De be smettelijke ziekte van ons heden daagse en kille computertijdperk. Meer dan een miljoen luisteraars vragen het zich wekelijks af. Zal de gezochte zich melden? De wereld, hoe gecompliceerd inmiddels ook, blijkt in de praktijk uiterst klein gebleven. In negen van de tien ge vallen slaakt Violet Falkenburg een zeer natuurlijke zucht van ver lichting. Het is weer gelukt. Het Hilversumse radio- en televi- siebolwerk kent vele spelletjes, maar niet één ervan benadert de dagelijkse werkelijkheid zo ontluis terend echt als voornoemd „Adres onbekend En misschien is het juist wel die ontwapenende eerlijk heid van de „slachtoffers", waarin „men" zichzelf herkent. Om iets, dat hun dierbaar was en weer is. Soms stuntelend zenuwachtig, soms ook brutaal recht door zee. Mensen met een verhaal. Het succes van de formule. Intermediair

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 12