Langs Omwegen De Pauwhof, Wassenaar legt artiesten en cerebralen voornaam in de watten Kegge schrijve. mSrSeidMOowant Jan Schmitz verzorgt tweede zomerorgelconcert r- verband Een oproep vanuit oud-KNIL- BEIDEN/REGIO QeidóaQounxmt DINSDAG 12 JULI 1983 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kimt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. 1 Tand wiel- ng verhouding eled< e Lj £n jongeman stond giste- en terecht op het kanton gerecht aan het Rapen burg omdat er wat man- leerde aan zijn bromfiets, ftede 'e brommer had geen uiste tandwielverhouding n de verbrandingsmotor ras aangepast. Met andere den° voorden, de bromfiets was kket pgevoerd. Dhen )e JonÊen was aangehou- >n f len op de Ripselaan in lijpwetering. Waarom de tolitie hem staande hield, ras niet geheel duidelijk. heef let stond niet in het pro- tes-verbaal vermeld. Te- en kantonrechter Mors te luis zei de jongeman. „Ik jn 'ermoed dat ze me hebben ndiv a°gehouden omdat ik iets r 00j e snel reed." In het poli- iebureau rard geconstateerd, dat op et achtertandwiel 41 tan en zaten. Dat waren er hov<wee te w^inig. Ook bleek, jven at de cilinderinhoud gro- )1, ei ijwh Jer was, dan toegestaan is. 'w. ee weken later kreeg Ie jongen zijn bromfiets erug. „Hij deed het niet neer," zei hij tegen de echter. „Dat lijkt me nog- d logisch," zei die: „het chtertandwiel was er im- egjjners afgehaald." „Nee, ze ladden de motor niet goed veren elkaar gezet," beweerde s he e jongen. Kaa Ir zaten echter nogal wat 31 jijnduidelijkheden in deze ?erd taak. In de dagvaarding nderttond, dat de de motor van Ie* gjle brommer was aange- intje >ast en dat het tandwiel te irs vfeinig tanden had. In het de Procesverbaal stond het an 7( andwiel ook beschreven, zij c fan de aangepaste ver- De irandingsmotor ontbrak chter elk spoor. Dat weeklacht de officier van jus- iitie, de heer Van Ek, tot Ie volgende, wat vreemde ,Ik vraag vrijspraak, jfoant ik kan de motor ner- cte l|ens in de stukken terug inden." rijentyeestal gaat de rechter n, p neteen akkoord wanneer utklolde officier om vrijspraak es, verzoekt. Dit keer zei mr. ig, fwforshuis echter: „Ik kan u knipiet vrijspreken, want wat restr over het tandwiel in de >by- lagvaarding staat is juist, n er Mleen voor de motor kan 'lappk u vrijspraak geven, n, dtfaar gezien al die trub bels, die u hiermee al iriénèeeft gehad, verklaar ik u ot sl 'at het tandwiel betreft eke 'huldig zonder straf." lastig ijker len andere jongen was in appa loordwijk door de politie hij vlaande gehouden. De genten wilden de auto an de jongeman, een Fiat akt. I-, d iddag28 sport-coupé, wel eens ader bekijken. Het on- erzoek leverde een was- ïsdagjst van gebreken op. Al- wat aan de auto kon vieruesten, was ook geroest door roest ontstane ga- waren gedeeltelijk op evuld met kunsthars. H egenover rechter Mors ig uis verklaarde de jongen M. at hij zeven maanden in e auto had gereden. Hij ad het sportieve karretje oor de somma van 150 lilden aangeschaft. „150 lilden voor zeven maan- en rijden, dat is een oopje," meende de kan- inrechter. De jongen ond de betiteling wrak erk overdreven. „De po- tie zei, dat de wagen ichnisch prima was. Af- ïzien van de bodem is het :n goede auto. Ik denk er Dk over om er een andere Ddem onder te leggen." e jongen had geen af- I andsverklaring voor de js ito getekend. Hij wilde jn karretje graag terug ïbben. „Er zitten twee euwe banden op, die zijn al 150 gulden waard, aarbij is het een speciale ito," zei de jongen. Ticier Van Ek had een trieste mededeling •r de jongeman. „Op ;t van het Openbaar Mi- iterie (kortweg OM ge- amd) is uw wagen in- iddels vernietigd." Daar ek de ex-Fiat 128 sport- •upé bezitter even van fe officier vroeg een boe- 1 van 350 gulden. Dat >nd de jongeman, een jdent rechten, wel wat sel. echter Morshuis had het ;n beetje te doen met de ngen. „U was gehecht het tint I in die auto, met die ge- het oelswaarde zal ik reke- iet An8 houden." Mr. Mors- uis verlaagde de boete tot iO gulden. Na de uit- a'K( iraak bleef de jongen een Den dje voor het hekie staan won et leek erop alsof hij wat de 'Ide zeggen, maar daar titel 'B h>j uiteindelijk maar iaari ma*- Duidelijk triest ge- emd verliet hij de recht- d al. KEES VAN HERPEN LEIDEN De zware en brede klank van het orgel in de Pieterskerk heeft het, ondanks haar speci fiek barokke karakter, or ganist Jan Schmitz moge lijk gemaakt ook werk uit de 19e en 20e eeuw in het programma op te nemen. Hij voert dit in het kader van K&O's Zomerorgelcy- clus uit op vrijdag 15 juli met medewerking van de trompetist Malcolm Mor ton. Het concert begint om kwart over acht. Schmitz opent met het Con certino in c groot van Bach. Het ééndelig werk bestaat uit een afwisseling tussen een solo- en echostem, die identiek of met een kleine variatie imi teert. In sommige passages vallen beide stemmen samen. Dit 'tutti'- effect bevestigt de indruk dat het om een bewer king gaat van een soloconcert van Bach, waarin solopartij en orkestbegeleiding in een sa menspel verwikkeld zijn. De twee koralen, die volgen, zijn van Johann Kellner en Johann Krebs, een tijdgenoot respectievelijk leerling van Bach. Het eerste koraal met een vrolijk thema in. Een te genstem in het trompetregister onderbreekt haar geregeld met het koraalthema, waarna het eerste thema weer op de voor grond treedt. Het tweede ko raal contrasteert door haar ernstig karakter met het eer ste, maar volgt een zelfde op zet. Het koraalthema is in dit geval in de bovenstem, het kwintregister, te horen. Trom petist Malcolm Morton en Jan Schmitz spelen vervolgens en kele delen uit de suite van Je remy Clarke, een aan zijn tijd genoot Henry Purcell verwant componist en een driedelige sonata van de 17e eeuwse Ita liaanse componist Giovanni Viviani. 'Pièce héroïque' van César Franck is voor orgelsolo. 'Piè ce' is een neutrale aanduiding, die verwijst naar de relatief vrije vorm van het stuk. 'hé roïque' is het door het chroma tische mineur - thema, dat on ophoudelijk modulerend naar een climax voert van zware accoorden. Na een herhaling van het thema volgt in het trio de karakterafwisseling, die, met een overgangspassage, be staande uit flarden van het thema, naar een herhaling er van in zijn oorspronkelijke vorm leidt. Een coda in dub- belforte vormt een magistrale afsluitihg. Het speelse scherzo van Widor (overleden in 1937) fungeert na deze zware 'kost' als een in termezzo. Het thema wordt door het pe daal genomen en begeleid door de virtuoze klavierpartij. Na een rustiger trio in canonvorm leidt een overgangfrase een herhaling van het scherzo in. Een laatromantische pendant van Francks muziek is het Be- nedictus van Max Reger. De langzame inleiding bestaat uit breed uitgesponnen chromati sche harmonieën met een te genstem in het pedaal. Het middendeel bestaat uit een fu- gato, een schijnfuga die wordt gevolgd door climax en herha ling van de inleiding. Het programma sluit met twee werken uit deze eeuw. 'Prayer for a dead soldier' Van de Tjech VaCkaf is voor trompet en orgel, 'Fugue' van Marius Monnikendam voor orgelsolo. De ondertitel 'pour les petits et les grands jeux' slaat op het gebruik van klein - en groot schalige registers. Ondanks de strakke fugavorm is Monnikendan erin geslaagd een speels en afwisselend ka rakter te scheppen en wel door het gebruik van een hoog tempo, vrolijke thema's en wisselingen in tempo. De af sluiting is van een herkenbare tonaliteit. PAS GERESTAUREERD, MAAR AL VEERTIG JAAR EEN HEILZAME OASE Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr. 071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Zegge en schrijve vragen wij slechts één nieuwe abonnee voor een luxe Parker balpen Noteer m.i.vals nieuwe abonnee I van de Leidse Courant Adres Postcode/Plaats. Betaald wordt per maand (met automatische afschrijving) (Z per kwartaal Stuur een luxe Parker balpen naar: Naam Adres J Postcode/Plaats- Telefoon I Stuur deze bon in open envelop -geen postzegel plakken- naar: Leidse Courant, Antwoordnummer 232, ^2500 VG Den Haag Drukkende temperatu ren verleiden mij nauwe lijks tot het neerschrij ven van hetgeen te be lichten staat. Onder deze tropische omstandighe den is het toch al nauwe lijks te doen om het toet senbord naar behoren te bedienen. En als dan nog een van de meest be nauwde groepen van onze samenleving en onze kunstenaars, een wereldje dat allengs aan groeit en behoeftiger wordt, zijn al benauwd genoeg het onderwerp is, wuif je je al gauw koelte toe. Kunstenaars, bedreigd van overheids wege, die voor een deel tenonder moeten gaan, via een ondersteunende regeling. Over tien jaar zingen we: Ktlnstler, wo sind sie geblieben?; Ar tists, what about you?; Artisticiens, comment qa va? Toch is het hartver warmend (en de trots van de initiatiefnemers moet, tussen de Steen bok- en Kreeftkeer kring, nu gloeiend zijn) als je ziet wat in Wasse naar inmiddels is ge beurd, met het oog op die kunstenaars en „we tenschappers". Daar is een werkcentrum voor beoefenaars van kunsten en wetenschappen, dat De Pauwhof heet. Dit centrum is in vier jaren verbouwd, gerenoveerd volgens fasen. Een defi nitie in een folder van het centrum zegt: „De Pauwhof geeft letter kundigen, beeldende kunstenaars, acteurs en beoefenaars van weten schap de ruimte voor in spiratie en concentratie". Wat we zien, is een her berg, een convent van schone kunsten. Kortom, het voorname pand, bij na op geluidsafstand van de rijksweg, biedt plaats aan veertien gasten, in veertien eigen slaap- werkkamers. Het is maar de vraag wat je prettiger vindt. En als je maar kunstenaar of iets anders bijna ongrijpbaars bent. Vroeger behoorde het land goed De Pauwhof bij het pronkende raadhuis De artistieke pan slaan, dan is er altijd nog de geïsoleerde vei ligheid die het vuur van zo veel begeestering kan doven. Ik zou best kunstenaar willen zijn. En wat let me? Maar wetenschapper? Ho, dat is toch weer een geheel andere zaak. Zoals mevrouw Van der Valk-Bijtel, bij een rondlei ding, het boetseert: „Het grappige op De Pauwhof is, dat er steeds nieuwe aanvoer is van nieuwe generaties gas ten", Nu hoeft dat op zich niet zo bijster grappig te zijn, maar het tekent wel: het is er een komen, werken en sla pen, en weer gaan van gete kenden. Veertien kunnen er dat weer doen. Ik weet niet of je eerst een getuigschrift of cijferlijst op de balie moet leggen; misschien is je uit straling alleen al voldoende. Ik weet ook niet hoe meneer Overvoorde of zijn vrouw er over geoordeeld zouden heb ben. Wellicht kom je er al in, als je iets wil scheppen. Want dat doen ze er allemaal, op De Pauwhof. Maar mevrouw Van der Valk, van huisuit Bijtel, stipt gewoon iets aan: "Zo is er hier een meneer, die op De Pauwhof z'n docto- raal-scriptie heeft geschre ven. Later kwam hij terug en schreef, geconcentreerd, tus sen het lover zijn proef schrift. En nu nog komt hij regelmatig bij ons terug om er de colleges voor te berei den die hij als hoogleraar moet geven. Maar wat dan weer het leukst van alles is, is dat zijn dochter onlangs hier ook haar scriptie voor het doctoraal heeft geschre ven. Vindt u dat nou niet aardig, niet kenschetsend voor De Pauwhof?" Maar het zijn wel „posten"; of niet soms? nu. Mochten er nog vragen zijn, kom dan niet daarmee bij mij aan. Ik ken de voor malige, vechtlustige Knil-sol- daat Claproth („Er is weer rottigheid, dus kom ik wel weer eens bij je langs") al langer dan vandaag. Hij moet toch zijn eigen boontjes, en die van medestanders, dop pen. Wie deze oproep num mer zoveel ter harte wil ne men, wel, die ziet maar. De Thorbecke-mulo, voormalig, zij gewaarschuwd. Hij moet het maar eens leren, die initi atiefnemer Claproth. Clever boy, though. Hij blijft door- drammen; na bijna 40 jaar noodgedwongen, maar strijd bare rust. En daar heb ik waardering voor. op 's levens omstandigheden en je geloken oog voor kunst en wetenschappen. Dan nog altijd zie je een huis dat een weldadige rust uitstraalt. Tweehonderd meter verder op is de maalstroom van voertuigen, heen en weer, op de Rijksweg, maar de gasten van het convent genieten er de kalmte en bezadigdheid die hun toekomt. Dat komt door een tuin van ca. twee en een halve hectare die het ge heel omzoomt en alle lawaai met z'n vegetatie indamt. De tijdelijke bewoners kunnen er als monniken, gelovig of agnostisch, ronddolen en neerzitten om te werken, of neerliggen om bij te komen. Het interieur: kostbaarheden alom in de gangen. Veel schilderijen zijn, uiteraard, door de gasten zelf gemaakt. De badkamer is een nat oor- dje van revalidatie, met een moderne aankleding die ge combineerd is met een al aanwezige wasbak in Ju gendstil, zeg maar Art Nou veau. De Pauwhof, werkcentrum voor beoefenaars van kunsten en wetenschappen. Paauw. Begin van deze eeuw werd de grond verkaveld en gekocht door de heer J.C. Overvoorde, in die dagen ar chivaris van Leiden en direc teur van het eveneens Leidse museum De Lakenhal. Hij vatte de grote architect Jos Cuypers bij de arm en die zette er in no time een statig en doorwrocht woonhuis neer, waar toen al de duvel der socialisten en veel vrien den en kennissen van Over voorde op af kwamen. Toen deze kunstvriend Overvoor de in 1930 overleed was het al de bedoeling om het „bui ten" definitief ter beschik king van kunstenaars en we- tenschappelingen te stellen. Het lot had toen al toegesla gen. Tien jaar later, vlak vóór de al bijna vergeten Duitse in val, werd het huis daartoe opengesteld door de weduwe J. Overvoorde-Gordon. En na het overlijden van mrs. Gordon werd met een door haar beschikbaar gesteld le gaat een stichting gevormd, waarin het beheer van De Pauwhof werd onderge bracht. Sindsdien was het een optreden en gaan van ar tiesten en wetenschappers, die in alle rust en temiddden van de lommerrijke stilte van De Pauwhof konden werken, en niet in 't minst slapen. Een van de drie gastvrouwen van heden, me vrouw J.H. van der Valk-Bij tel, zegt: „Ik noem u geen na men, want ik zou de andere slapers groot onrecht aan doen. Op het moment is het hier vrij rustig: er zijn maar twee gasten aanwezig om te werken en te rusten". Beroemdheden Maar De Pauwhof heeft in de loop van een jaar of veer tig grote beroemdheden in alle zaligheid en status geher bergd: Belcampo, Anna Bla- man, Johan Fabricius, Marti- nus Nijhoff, Pavel Horak, Matthieu Wiegman, Fie Ca- relsen, Ellen Vogel, Rosa Spier. Zij allen, en nog vele anderen, sierden het gasten boek van dit onvermoede centrum „voor het hogere le ven". Als je door de goden en de censuur was aangeraakt, kon je op De Pauwhof te recht. Maar niet alleen de groten logeerden en creëer den op De Pauwhof, vanwe ge de Overvoorde-Gordon- stichting, die zonder subsidie werkt. Kom nou; door haar opzet kan de stichting ook een welkom onderdak bieden aan minder draagkrachtige, aan de materie ontstegen, kunstenaars. Dat is mogelijk door, dus, een legaat, en door ondoorzichtelijke donaties van meevoelenden en meele- venden. Vooral beginnende kunstenaars en aan de basis wetenschappelijk ingestelden maken daarvan maar al te graag gebruik: een soort Hil ton voor de nauwelijks grijp baren. Kijk maar eens rond, op De Pauwhof, en schaam je ner gens voor, met je triviale kijk Begeestering In de eetkamer neemt men de maaltijden collectief tot zich. Maar intussen wordt het oog lustig getrokken door, onder meer, een bijzonder mooie kast met een prachtig porcelein servies. Men wordt er vanzelf stil van, stilaan, onder een onderhoudend dis cours. Ook dan zijn kunsten en wetenschappen niet meer weg te slaan. En je komt van het één op het ander. Als kunstenaar en wetenschap per; want je oog en instelling zien altijd weer verder dan de waarneming van een ge wone, niet begenadigde ster veling. En mocht de vlam een doodenkele keer uit de In een van zijn onnaspeurlij ke opwellingen van wijsheid, (in elk geval ijver), moed, be leid en trouw, schreef de, in middels van de Leidse Me- renwijk naar de nog meer Leidse en voor deze persoon van bijzondere betekenis zijnde Atjehstraat verhuisde, voormalige KNIL-militair en niet aflatende actievoerder J.E.Claproth een missive, die ik in deze kolom best wil op nemen. Maar dan geheel voor zijn eigen rekening. Hij heeft me nooit gevraagd, kui singen in zijn tekst aan te brengen. Daarom gaat zijn verzoek zonder bijgeschaafd te zijn hier te water. Ik moest me wel haasten zei hij anders was iedereen met va kantie. Het lijkt echt op een legerorder, nummer zoveel: „Oproep: Aan het hooft, le raren, en alle oud leerlin gen van het voormalige Thorbecke M.U.L.O. uit de jaren 1963 tot en met 1970 uit Leiden, willen zij zich zo spoedig mogelijk hun namen adressen eventueel telefoonnummers schrifte lijk bekend maken aan de heer J.E.Claproth Atjeh straat 7 2315 CM Leiden. Dit in verband hij plannen heeft om in de laatste week van de maand september 1983 een gezellige feestelij ke reünie te willen gaan or ganiseren, ouders, echtge notes, echtgenoots, zusters, broers zij allen zijn van harte welkom. Voor deze avond heeft hij de band Daylight uit den- Haag ge contracteerd, waar u dan naar hartelust kunt gaan dansen, tussendoor ook bingo, mits hiervoor vol doende aanmeldingen bin nen komen, er zijn zeer ze ker entree kosten aan ver bonden. De reünie wordt in ieder geval in Leiden ge houden, aanvang 20.00 uur tot sluitingstijd 0.00 uur, en wel op een zaterdag, voor de laatkomers zijn er nog in de zaal kaarten verkrijg baar". Was getekend: De initiatief nemer, Organisator J.E.Cla proth. Tot uw dienst U weet het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 5