TAFEL We gaan hier geen nieuwe Billy Grahams klonen" QeidódQowtaA Kardinaal Lorscheider: grote sociale onrust in Brazilië onvermijdelijk kerk wereld Huidige geest van restauratie in kerk bevordert uittocht van jongeren WITÏÏ71 Korte metten De kunst van het aankopen EVANGELISATIE-CONFERENTIE AMSTERDAM VANDAAG VAN START ACHTERGROND CcuLe Somaiit DINSDAG 12 JULI 1983 PAC PJ1 Een periode van grote sociale onrust in Brazilië is bijna niet meer te vermijden. Deze on heilsprofetie deed het afgelo pen weekend kardinaal Aloi sio Lorscheider. Zijn waar schuwing komt op een mo ment, dat in Brazilië een sta kingsgolf tegen het sociaal-e conomisch beleid van de rege ring is ontstaan. De belang rijkste fabrieken in de stad Sao Paulo liggen sinds don derdag plat en het tweede le gerkorps is in staat van pa raatheid gebracht. De rooms- -katholieke kerk in de indu striestad Sao Paulo heeft de zijde van de stakers gekozen. Zo is vrijdag besloten kerke lijke ruimten aan de stakings leiders ter beschikking te stel len, nadat de vakbondsgebou wen onder regeringscontróle waren geplaatst. Een sociale explosie is volgens kardinaal Lorscheider onvermijdelijk als niet snel het huidige so ciaal-economische systeem wordt veranderd. „Het gaat er niet om, dat iemand subver sief wil zijn en herrie wil schoppen. Op een gegeven moment is het de menselijke natuur die reageert en tot uit barsting komt aldus Lor scheider. Hij verklaarde voorts, dat een economie die niet de basisbe hoeften van de mens bevre digt, een verkeerde economie is. In Brazilië veroorzaakt zij een verschrikkelijke sociale chaos en botsing. Wie regeert en zich verwijdert van het volk, graaft zijn eigen graf. En dat is hier aan het gebeu ren. Ook onze politici en onze justitie staan erg in dienst van particuliere belangen. Als ze zo doorgaan, staan we voor onze zelfvernietiging", aldus kardinaal Lorscheider. De huidige klassenstrijd, zo vervolgde de kardinaal, komt niet van beneden af maar van boven en wel doordat met alle geweld geprobeerd wordt een economisch en politiek sy steem te handhaven dat tegen de mens ingaat. Hij uitte kri tiek op het regeringsbeleid, dat tot een gigantische schuld aan het buitenland heeft ge leid. Volgens kardinaal Lor scheider staat nu „de overle ving van het land" op het spel en moet alle energie gebun deld worden om overeind te blijven. Ook kardinaal Euge- nio Sales riep de leiders van het land op hun geschillen te vergeten en gezamenlijk op lossingen te zoeken voor „de sociale en morele crisis". De kardinaal van Sao Paulo, Paulo Evaristo Arns, noemde de huidige situatie in het land „zeer ernstig". „Urgente on derhandelingen" zijn volgens hem nodig, waarbij „de eisen van de (ongeveer 100.000) sta kers serieus genomen moeten worden". Kritiek uitte kardi naal Arns op het besluit van de centrale overheid om de vakbonden die de staking steunen, onder regeringscon trole te plaatsen. Topconferentie Zuidafrikaanse kerkleiders over apartheids systeem Leiders van de Zuidafri kaanse kerken hebben het plan in augustus bij een te komen voor een topconferentie over een vreedzame opheffing van het apartheidssysteem. De kerkleiders, onder wie de algemeen secretaris van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken (SACC), bisschop Desmond Tutu. de voorzitter van de r. k. bisschoppencon ferentie van Zuidelijk Afri ka, Denis Hurley, en de ang licaanse aartsbisschop Denis Russel zullen tevens de mo gelijkheden nagaan van een grote kerkenconferentie over het apartheidsbeleid in 1986. Tijdens de vergadering van de SACC in juni stelde aartsbisschop Hurley een dergelijke conferentie voor. Hurley's suggestie werd door de SACC met instem ming begroet. Hurley denkt, dat de voorbereidende ge sprekken over de conferen tie twee jaar in beslag zullen nemen. Hij hoopt, dat hon derdduizenden christenen in de gemeenten en parochies mee zullen denken over de mogelijkheid van een vreed zame opheffing van het apartheidssysteem. Of het ooit weer tot een nieuwe ontmoeting tussen jeugd en kerk zal komen hangt af van de parochiege meenschappen, die daarmee voor een grote uitdaging staan. Dat is de mening van de jezuïet pater Roman Bleistein uit München, die hij heeft gegeven in een ar tikel in het blad „Stimmen der Zeit". Pater Bleistein, die in Duitsland geldt als deskundige in jeugdzaken, wijst daarbij op voorbeelden uit verscheidene bisdommen in Europa, die aantonen, dat slechts in die christelijke ge meenschappen sprake is van een „Pastoraal van de nieu we ontmoeting", waar een aanbod in de persoonlijke sfeer wordt gedaan. Pater Bleistein ziet, wat de jeugd aangaat, weinig heil in de huidige „restauratieve mentaliteit", die steeds meer opgeld doet in de kerk en die een kerk op het oog heeft, waarin de overgele verde gewoonten en plich ten van een volkskerk nieuw leven krijgen inge blazen, „een kerk van de or thodoxie en van de duidelij ke grondbeginselen, een kerk die sceptici en zoge naamde halfslachtigen bui tensluit". Een dergelijke kerk, die haar impulsen voornamelijk haalt uit het milieu van de traditionalisten en die de maatschappelijke verant woordelijkheid van de chris ten volledig over het hoofd ziet, bevordert op den duur slecht de uittocht van jonge mensen. De andere opvatting van kerk houdt een integratie in van het christelijk gedach- tengoed, dat is te vinden in de veelvuldige hedendaagse bewegingen, waardoor jonge mensen worden aangetrok ken. Niemand zal tegenspre ken, dat in de „postmateria- listische" waarden, te vin den in de alternatieve le vensvormen en in de mo derne maatschappelijke stro mingen, zoals milieu- en vredesbewegingen, christe lijk gedachtengoed is opge nomen, maar dat heeft geen relatie met de kerken. Het knellende probleem is, volgens pater Bleistein de vraag of de huidige jonge generatie, in christelijke geest gevormd, opnieuw deze geest in de kerk zal te rugvinden. Zullen de paro chiegemeenschappen voor dergelijke jonge mensen open staan? Of zullen zij, on zeker en angstig gemaakt door het nieuwe, jonge men sen afweren en zich voor hen afsluiten? Dr. B. ter Haar (93), emeri tus predikant te Hellen- doorn zal donderdag 65 jaar predikant zijn in de Neder landse hervormde kerk. Dr. Ter Haar promoveerde in 1934 aan de Rijksuniversiteit te Leiden op een proef schrift over de didactiek van het godsdienstonderwijs dat later verscheen onder de titel „Catechetische moei lijkheden en mogelijkhe den". Hij is lid geweest van de Raad voor de Catechese van de Nederlandse her vormde kerk en van de her vormde synode. Als voorzit ter van het Zuiderzeefonds van de hervormde kerk was hij betrokken bij de bouw van vele kerken in de Noordoostpolder en bij de voorlopige opbouw van de Nederlandse hervormde kerk in Oost-Flevoland. Kardinaal Jozef Glemp heeft gisteren in Rome ver klaard, dat de paus tevreden is over zijn reis naar Polen, omdat „het volk, de rege ring en de kerk erdoor te vreden zijn gesteld". De Poolse primaat las de ver klaring voor kort voor hij van het vliegveld in Rome naar Warschau terugkeerde. Met de bisschoppen van de diocesen die de paus in juni heeft bezocht, heeft Glemp elf dagen in het Vaticaan doorgebracht. „Ieder heeft de reis begrepen, maar de pers en de politieke specula ties zijn bij herhaling niet bepaald objectief en ook op pervlakkig geweest", aldus Glemp. Volgens de kardi naal was zijn bezoek aan het Vaticaan vooral bedoeld voor ontspanning. „Naast gespreken met de paus en Poolse religieuzen heb ik ook tijd gehad om uit te rus ten en de zee op te zoeken", aldus Glemp die zei dat hij in september naar Rome te rugkeert. Dan wordt daar de algemene bisschoppensyno de gehouden met als thema „Boete en verzoening". In Straatsburg is kort gele den een platform van groe pen van christelijke homo- sexuelen in Europa opge richt. Dat blijkt uit een ver slag in het progressief-ka- tholieke weekblad „De Ba zuin". In het platform heb ben groepen zitting uit Ne derland, België, Italië, Span je, Zwitserland, West-Duitsland en Groot- -Brittannië.De bijeenkomst in Straatsburg vond plaats op initiatief van de Franse beweging „David et Jona than". In Straatsburg werd besloten tot een jaarlijkse bijeenkomst en tot een jaar lijks wisselend secretariaat, dat voor de organisatie van de bijeenkomst zorgt en de groepen van informatie over elkaar voorziet. De jaarlijkse bijeenkomst zal in 1984 in Nederland worden gehou den. Het secretariaat van het platform is daarom de komende tijd in ons land ge vestigd, waar werd niet ver meld. een jaar Staatssecretaris de graaf van Sociale Zaken|ien< ger over twee maanden een definitief besluit te kunnen over een ditmaal drastische beperking van het inkomi I de beeldende kunstenaars, voor zover dit betaald wor<,r de overheid. Van de 3400 kunstenaars die nu via d beidsvoorziening voor hun werk worden betaald, zu volgens de voorlopige plannen over drie jaar slechts c in de regeling blijven. De overigen zijn straks aangewedt c de bijstandsregeling en blijven dan verstoken van de ding voor atelier- en materiaalkosten. DAARMEE heeft de staatssecretaris een dikke stre haald door een voor velen toch moeilijk verteerbaar den regeling, waardoor steeds meer beeldende kunsl een relatief veilig bestaan konden opbouwen in rui werk waaraan maatschappelijk soms weinig behoel stond. In de toekomst zal de regeling slechts gelden aanvulling op wat op de vrije markt wordt verdiend, n dere woorden: een aanvulling voor kunstenaars di maatschappelijk aanvaard weten. De winst voor de begroting staat al in mooie ronde aangegeven: honderd miljoen in drie jaar, maar om de verzachten wordt twintig miljoen extra uitgetrokkei m kunstaankopen. Netto-winst dus tachtig miljoen. Omd ter een belangrijk deel hiervan wordt overgenomen d Bijstand, wordt de echte bezuiniging, zoals het C< Planbureau over de meeste bezuinigingsvoorstellen he rekend, slechts een fractie van wat beoogd wordt. Een_ door krijgt zo'n voorstel een rechtvaardiging mee die h In verdient. Desondanks valt ook aan deze bezuiniging niet komen. Waar op alle inkomens wordt gekort, kunr kunstenaars niet achterblijven. Daar komt bij dat een van hen in het verleden te gemakkelijk tot de regeling j gelaten en dat in sommige gevallen te weinig de kwa gS( norm in het oog is gehouden. Dit leidde tot prestaties voor maatschappelijk onvoldoende waardering kon v j opgebracht, getuige de kunstvoorraden die in sommi meenten werden aangelegd. Het tempo waarin de maatregelen straks op de kjy1® naars afkomen, moet voor velen van hen toch angst yy gend zijn, zeker voor degenen die al jarenlang geheel tendeels van de regeling afhankelijk zijn en voor hen i' maken hebben met de afkoop van schulden als gevo gen investeringen. Van grotere aankoop door particuliere! deze moeilijke tijd immers weinig heil te verwachtei^' enige waarop de kunstenaars kunnen hopen is dat de eg^ re mogelijkheid tot opdrachten van de overheid voc D, gunstig zal zijn. Die verruiming is dan voor hen het punt dat de bezuiniging met zich meebrengt. MINDER HEET DE BILT-KNMI - De hittegolf loopt nu ten einde. Morgen wordt de wind noord of noord- Gehakt, koolrabi met citroensaus en aardappelen vla-flip Voor twee personen hebt u nodig: 150 g gehakt, 1 sneetje brood, 1 lepel losge klopt ei, ui, kerrie, zout, paneermeel, 35 g margari ne, 1 theelepel bloem, aro ma; 2 koolrabi's, 10 g bloem 1 dl kooknat, 1 lepel ci troensap, 10 g margarine, peterselie; 0,5 1 kg aardappelen; 2,5 dl melk, 12 g maizena, 15 g suiker, 2,5 dl yoghurt, 150 g bosbessen of frambo zen met basterdsuiker naar smaak. Week het sneetje brood in weinig warm water, druk het teveel aan water er uit en maak het brood fijn. Kneed het gehakt er door met ei, fijn gesneden ui, kerrie en zout. Vorm er met natgemaakte handen twee gladde gehakt ballen van. rol die door pa neermeel en leg ze ten minste een uur koel weg. Bak de gehaktballen in warme margarine in twintig minuten bruin en gaar met het deksel schuin op de pan. Maak de jus af als het vlees uit de pan is door eerst de bloem bruin te bakken, er vervolgens weinig water bij te doen en dan naar smaak kerrie en aroma. Schil de koolrabi's, was ze en snijd ze in reepjes of blokjes. Kook de groente gaar in wei nig water met zout in tien a vijftien minuten. Meng de bloem aan met weinig koud water, schenk bij dit papje al roerende het kooknat en breng het mengsel roerende aan de kook. Laat het sausje een'minuut zacht koken, voeg zonodig zout toe en het ci troensap en de margarine. Schep de groente door de saus en strooi er fijngeknipte peter selie over. Meng maizena, suiker en melk in de pan, breng dit mengsel al roerende aan de kook en koel de vla af. Zet de vruchten een uurtje weg met de suiker en schep de meeste vervolgens door de yoghurt. Doe deze yoghurt eerst in een glas, leg er de blanke vla op en garneer met de achtergehouden vruch ten. JEANNE Via radio en televisie, in eigen tijdschriften en in massabijeenkomsten draagt de nu 63-jarige Billy Graham sinds 1947 de Blijde Boodschap uit. Volgens eigen opgaaf heeft hij het Evangelie inmiddels aan 91.802.000 mensen gepredikt. AMSTERDAM Is de wederkomst van Jezus Christus nabij? „Ik weet het niet", reageerde Billy Graham gisteren. „Alle tekenen, zoals die in de Schrift beschreven wor den, zijn in onze tijd terug te vinden, dat zeker, maar een nauwkeuriger uitspraak kan je er nau welijks over doen". Waarop hij met zijn im mer hoopvolle glimlach toch nog liet volgen: „In ieder geval zijn we er 2000 jaar dichter bij dan toen Hij ons Zijn belofte gaf". De internationale conferentie van rondtrekkende evangelis ten, waarvan 's werelds be roemdste evangelieverkondi ger de ere-voorzitter is, is vandaag in het Amsterdamse Rai-gebouw begonnen met een speech van dr. Graham zelf. Tot en met 21 juli aan staande zal hij daar samen met honderden medewerkers in de weer zijn om 3.500 ande re evangelieverkondigers te oefenen in technieken die een doeltreffender overdracht van de Blijde Boodschap moe ten garanderen. Uit alle hoe ken van de wereld, tot en met de Sovjet-Unie toe, zijn ze naar Amsterdam overgevlo gen om zowel in plenaire zit tingen als in een honderdtal werkgroepen de lessen van dr. Graham ter harte te ne men. Zondagmiddag zwermen ze uit voor een praktijk-oefe ning in Amsterdam en omge ving; daarbij muzikaal bege leid door gelijkgezinde Neder landse muziekgroepen. Halleluja Omdat lang niet alle verkon digers het Engels beheersen is aan een goede tolken-service op de conferentie alle aan dacht besteed. De noodzaak waarvan dr. Graham gister morgen nog ondervond toen hij een groepje collega's uit Peru ontmoette. Zonder ver talers in de buurt beperkte de conversatie zich tot „halleluja, halleluja". Zo'n 70 van de evangelis ten is afkomstig uit de derde wereld en velen van hen moeten hun werk met uiterst beperkte middelen verrich ten. Hun vervoersmogelijkhe den zijn vaak gering en niet zelden ontbreekt het aan vol doende bijbels. Eén verkondi ger zou tot voor kort zelfs al leen het Oude Testament tot zijn beschikking hebben ge had. Billy Graham, wiens or ganisatie in het Amerikaanse Minneapolis vorig jaar over een budget van 120 miljoen gulden kon beschikken, zei gisteren dat hij zich „klein en bescheiden" voelde in het ge zelschap van collega's die het met zoveel minder moeten doen. Nader ingaand op de apoca lyptisch schijnende tijden waarin wij leven benadrukte dr. Graham nogmaals dat de kernwapenwedloop zoals die zich thans voltrekt, lijnrecht ingaat tegen de essentie van Jezus boodschap. Sinds een jaar of vijf staat dit thema vaak centraal in zijn preken. Althans trekt het in de media grote aandacht, want volgens Graham zelf preekt hij al sinds 1947 over vrede. Tot het eind van de jaren zeventig werd hij gezien als exponent van het „rechtse" Amerika. Tijdens de Vietnam-oorlog, waarvan hij zich niet openlijk distantieerde, noemden zijn tegenstanders hem smalend „Gods eigen machinegeweer". In 1979 echter kwalificeerde hij het in een CBS-televisie interview als „waanzin" dat wereld per jaar 400 miljard dollar aan bewapening uit geeft en sindsdien komt hij regelmatig in het nieuws als voorstander van tweezijdige ontwapening. Vorig jaar nog pleitte hij hiervoor tijdens een vredesconferentie van de we reldgodsdiensten in Moskou. Daar ontmoette hij ook het IKV-bestuurslid Bartels, met wie hij, tussen alle bedrijven in Amsterdam door, nu van plan is opnieuw van gedach ten te wisselen. Dr. Graham complimenteerde gisteren ook de Nederlandse bisschoppen met hun recente brief over de kernwapenproblematiek. Hij zei de brief „in bepaalde op zichten" beter te vinden dan het aan hetzelfde onderwerp gewijde schrijven van de Amerikaanse bisschoppen. Stadion Op de vraag of in het uiterste geval ook de weg van de bur gerlijke ongehoorzaamheid mag worden bewandeld om onwillige regeringen tot ont wapening te dwingen, gaf de evangelist geen rechtstreeks antwoord. „Ik weet dat het, voor mijzelf niet gods weg is", zei hij en ging daarbij in op gesprekken die hij over dit onderwerp destijds heeft ge voerd met ds. Martin Luther King. „Blijf jij je werk maar in het stadion doen" moet ds. King destijds tegen Graham hebben gezegd, „ik ga de straat wel op". Ook andere evangelisten wil Graham vrij laten om, als de situatie daar toe aanleiding geeft, al dan niet tot burgerlijke ongehoor zaamheid over te gaan. Tot de assemblee van de We reldraad van Kerken, die 24 juli begint en in Vancouver wordt gehouden, zal de Am sterdamse conferentie een boodschap sturen waarin er ook bij dit college op wordt aangedrongen weer meer aandacht aan evangelisatie te besteden. Graham wees erop dat bij de oprichtingsvergade ringen van de Wereldraad de verkondiging centraal stond, maar dat men hieraan gelei delijk aan steeds minder aan-, dacht is gaan besteden. Hoe dit zij, de 20 miljoen gul den kostende conferentie in Amsterdam zal de evangelisa tie ongetwijfeld wèl een flin ke impuls geven. „Waarbij het overigens bepaald niet de bedoeling is dat we hier 3500 nieuwe Billy Grahams gaan klonen", aldus de ere-voorzit- ter. „Authenticiteit van de verkondiging staat voorop". WILLEM SCHEER west en voert aanzienlij, lere lucht van de N.« aan. Deze lucht dring^ langzaam het land in, het in Zuid-Limburg ni 30 graden kan worden in het noordwesten va^r derland wordt het nii mer dan 22 graden. In d "j" provincies bestaat hov kans op binnendrijvend (*7 De windsterkte is morgt tig, kracht 3. Na morgei' f Noordzeelucht het helt De middagtemperatuur ongeveer 24 graden, het toch zonnig blijft, be dit dat wij tot in het we p de te maken krijgen m aangenaam zomers weei Wearrapporten isterdam onbew. De Bilt onbew. Deelen onbew Eindhoven Den Helder Aartsbisschop (2) tg Ziet, hoe zij elkaar liefhe Als bekeerling heb ik rr schaamd tegenover alle* roomskatholieken over d ze, waarop het hoofd d( K.-kerk in Nederland als orakel vereerde mej. Klompé de nieuw bent aartsbisschop van Utree i. 2 de tv hebben afgekraakt. 12- der Rome getrouwe R -l 1 s lovigen werd toegelaten te eren. Die zijn nai zielsgelukkig met zijn b ming. Monseigneur Sin «nd vrees niet! Wij bidden vd - Ezechiël 2:6-8. Mr. J.D. Hermans-I DEN 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2