Rob Hauser ging de weg van pop naar klassiek met een gitaar van bordpapier LU Nederlandse programma's PROGRAMMA-OVERZICHT Buitenlandse programma's )IO/TELEVISIE £eidóC0otucmt DONDERDAG 30IUNI1983 PAGINA 15 hoeft de opera in één jf „Ballast", dezer dagen 'RO-tv, mooi te vinden, op zijn minst mag op- Orkater" er nu weer van Ikte. De broers Hauser, Dik Rob, en de gebroeders van rmerdam doorliepen in jaar tijd een hele ontwik- ng, van pop naar klassiek, ijongen van huis uit Rob componist van de Ballast- ziek, volgde in de muziek r deze opera het spoor van te klassieke voorgangers, doorcomponeren, het we- 1 'n f-van muziek als een voort- 1 1 cnde dialoog tussen instru- e v «en, die een verhaal ver- in en het tegelijk ook dra- e ti s 1 P maakt er geen geheim van, w< vooral de theatrale muziek tje s Mahler hem voor de geest d »éfde, toen hij aan „Ballast" rkte, de opera waarin twee schoppelingen, een jongen r'jd een meisje, zich vastklam- 23 i aan de liefde. :t- zijn 20e jaar haalde Rob ansi njet in zijn hoofd om Mo- *r01 mooi te vinden. Hij paste Hvoor om voor schut te gaan ez^< zijn vrienden. Beethoven aar s goed voor de burger. Wie ill© jf- voor het vitale leven, ïelp idt.het op pop, vonden Rob zijn muzikale makkers. 5ink j Hauser: „Ik ben in tien ;tek tijd wel een beetje veran- e P d. Ik heb de waarde van "Hd Kiek leren kennen. Daar et v kerels bij die prachtige ?r'a ziek hebben geschreven, or t in het besef, dat zij aan nstï meesterwerk bezig waren. »m Mozart, die schreef wat sisch in hem woedde, om- n hij moest van zijn vader. it hij veel, dat-ie muziek ïrwor de eeuwigheid schreef. ïn ar die muzikale interesse 1X1 rtnij vandaan komt? Ik ben i echte Jordanees. Mijn va- is havenarbeider en mijn eder een schat van een svrouw. Geen noot muziek mis. Wel op straat, want in Jordaan wordt veel gezon- Neem Johnnie Jordaan, levenslied. Mijn voorkeur 1 at niet. In mijn jonge jaren ren het De Beatles die mij ir h op muziek maakten. Mijn nigi te voorbeeld. Toch was ik >nd keer op vakantie in Mal- ian :a. Daar brengen ze muziek er© tr de toeristen. Voor de Ne- oon landers werd Johnnie Jor- ens in gedraaid. Die mooie, eeu- ngi Jordaan van hem. Wat ficift yals sentiment allemaal, ook wat een heerlijk itiment, als je dat daar >r(, ver weg van huis. Tot in ziel geraakt, daar in Mal- maar verder was er reacts voor mij bij. Met mijn Dik, iets ouder dan ik, gen we op ons tiende jaar muziek in. Ik vervaardigde gitaar van bordkarton en k maakte muziek, nou mu- iek, op een clósetrol op een tennisbal. Daar kreeg hij me lodie uit. We pikten alle hits van onze idolen, de love van De Beatles, het strange effect van Dave Berry, de levens woede van de Stones. Mick was het helemaal. Met die hits gingen we de kroegen langs. We voelden ons popidolen". Jammer genoeg .Jammer genoeg werden we ouder. De mensen zagen ons aankomen met een tennisbal en ons bordpapieren instru mentarium. Voor je het weet ben je nog belachelijk ook. Maar hoe kom je als 14-jarige aan een echt instrument? Broer Dik wist een oude basgi taar op de kop te tikken. Ik werd lid van een harmonie, waarvan ik me had laten ver tellen, dat je een instrument in bruikleen kreeg. Het werd een sax. Te gek, zo rijk voelde ik mij. Lekte en piepte aan alle kanten. Geen ventiel dat sloot. Heb ik met pleister weer op peil moeten brengen. Daar zat ik thuis dagelijks uren op te oefenen. Er zat ook een nadeel aan die harmonie. Ik moest over straat mee met optochten. Gingen we spelen in het Ajax- stadion. Met zo'n raar pak aan. En een pet op. Ik liep voor gek, vond ik. In de ogen van mijn popvrienden ging ik daar voor joker. Ik schaamde me dood. Mijn broer en ik moes ten naar de grafische school van mijn vader. Die hebben we allebei afgemaakt, al moet je niet vragen hoe. Toch hiel den we van die school, omdat er feestavonden waren. Dan draafden Dik en ik op met onze instrumenten en Oatis Redding- en Bob Dylanreper- toire. Het succes van de avond". „Op mijn zestiende kwam ik van de grafische school. Mijn broer maakte nadien de MTS af. Ik had dus een vak, maar het bleef muziek. Toen begon ik samen met mijn broer de popgroep Hauser Orkater. Mu ziek is meer dan muziek. Daar hoort een vertoning bij. Orka- ter werd de samentrekking van Orkest en Theater. Daar voegden wy onze naam Hau ser aan toe. Muzikale verto ningen wilden wij maken. Wij speelden op avonden en maak ten daar grimassen bij, die al lengs uitgroeiden tot een com plete voorstelling. Maar altijd zoals het ons inviel. Improvi satie dus. Met Blood, Sweat and Tears en nog wat van die popgroepen als onze grote voorbeelden. Aan de hand daarvan kwam ik er toe onze eigen muziek te schrijven. Maar dan krijg je te maken met muzikale techniek, melo disch en harmonisch werk. Hoe vlecht je de klank van in strumenten in elkaar. Je voelt jezelf al een groot muzikant, maar al doende merk je, dat je nog een boel tekort komt. Ei genlijk ben je voortdurend be zig te smokkelen met de eisen die muziek stelt. Het is een vak en dat moet je in je vin gers zien te krijgen". „Daar is maar één weg voor en dat is het conservatorium. Ik me opgegeven aan die Am sterdamse muziekschool. Moest ik een stukje sax voor spelen. Ik haalde daar alles uit mijn instrument met Mick Jagger en Jimi Hendrickx voor ogen. Daar moest die man dus wel van onder de in druk komen. Mis. Hij vond mij een waardeloze instrumentale herrieschopper. Hij stuurde mij zonder meer weg. Veel la ter, en dat vind ik leuk, kwam ik hem weer tegen. Hij was di rigent van een klassiek ama teurorkest. Dat had een uit voering, maar hij kwam een sax tekort. Hij smeekte mij om in te vallen. Graag gedaan. Die avond heb ik de blaaspar- tij in een compositie van de Rus Glazounov gespeeld. Met alles wat ik in me had. Op zoek naar verlate erkenning. De hele zaal verrukt. Maar ik had toen al een aantal jaren Utrechts Conservatorium ach ter de rug. Daar was ik met dispensatie vanuit Den Haag opgekomen. Ik had onvol doende vooropleiding. Moet je minstens HAVO halen. Ze wil den me daar toch hebben, om dat ik de sax in de loop der ja ren tot in de finesses was gaan hanteren. Zo'n muziekman, vonden ze, dient zulk een in stituut met diploma te verla ten. Het ging allemaal uitste kend. Op de muziekgeschiede nis na. Met te weinig onder grond bleef dat een probleem. Bij het eindexamen zette de directeur in overleg met de examinator mij met de opga ven in een afzonderlijk ka mertje, waar toevallig ook de boeken stonden. Uren nadien kwam ik met een mager cijfer er weer uit. Geslaagd. Een vermoeiend dagje. Toen was ik erkend musicus en mijn broer Dik grafisch ontwerper, maar die heeft in Orkater zich altijd bijzonder thuis gevoeld in het coördineren van plannen en het inschakelen van geschikte mensen bij de nu al zes thea tershows, die we in de loop der jaren gemaakt hebben. Ik wierp me op het componeren. Had de waarde van de klassie ken leren kennen, omdat ik er veel van geleerd heb. In die conservatorium tijd had ik mijn handen wel vol. Overdag lessen, 's avonds de voorstel lingen met Orkater en in de pauze en na afloop van het zaalwerk uren études, die ik de volgende dag moest ken nen. De Orkatermensen vloekten mii soms de kleedka mer uit als ik in de twtinig mi nuten pauze weer aan mijn études werkte. Intussen liep ik geestelijk rond met Bach, Hin- demith, Kurt Weill, Strawin- sky en al die anderen, muziek zo kleurrijk als een schilder spalet." Thomas Mann „Behalve aan de klassieke mu ziek heb ik ook veel te danken aan Thomas Mann. Ik las diens boek „Mephisto". Daar uit leerde ik de levensles van het genuanceerde denken. Al les wat uit mensen voortkomt, vertegenwoordigt een eigen waarde. Zo kijk ik sinds Mann tegen de muziek aan. Waarom alleen pop, als je metmuziek zoveel kanten uit kan? Ik geef nu zelf les op het Utrechtse Conservatorium. Behalve alles voor Orkater schreef ik ballet muziek voor Bianca van Dil len. voor Bart Stuyf en ande ren. Filmmuziek maakte ik voor o.a. „Voyage to Galves ton", „King Vidor" en „The Dutch Windmill". Voor Freek de Jonge schreef ik muziek op diens tekst „Doelloos in Dal las"» Zo blijf je bezig. Een Pa- rijse theaterproducent laat mij de muziek maken voor de bio grafische toneelproduktie, ge wijd aan het leven van Lilian Gish. een stomme filmactrice uit '20, een heldin uit de oer tijd van de film. Die opdracht dank ik aan Orkater-optreden vorig jaar in Parijs. Als Orka- ter hebben we alweer een nieuw muziekspektakel in de maak. Dat moet in september het theater in en komt als het goed is ook weer op tv. Ellen Jens van de VPRO blijft ons op de voet volgen. We hebben bovendien van de VPRO op dracht voor nog een ander Or kater-werkstuk. Dat moet zijn vorm nog krijgen, maar het gaat „De Bavianen" heten". De electronische theatermaker Jaap Drupsteen heeft momen teel mijn „Hertejongzanker" onder handen, net zoiets als „Heidelberg", wat ook nogal tot de verbeelding sprak". „Van de klassieken heb ik enorm veel geleerd, hoor Sa- tie, maar pop, ook de Sex Pis tols, punk en new wave, blijft mijn voedingsbodem. Teveel lawaai, noem het sound, in de disco? Dat hoort daar zo. Pop is muziek voor het individu. Het werpt je op jezelf terug. Je omgeving dient te verdwijnen in het muzikale geweld. Dat is de functie van pop. Als je naar die muziek luistert, ben je zo intens met jezelf bezig. Als pop niet bestond, zou het alsnog moeten worden uitgevonden. Ik heb mijn hele muzikale be staan er aan te danken. Met mijn dank overigens aan de klassieken. Zijn jongeren nimmer te ver zadigen, willen zij altijd meer? Applaudisseren zij niet dank baar na een popconcert, maar scanderen zij „We Want More", we willen meer, terwijl de muzikanten toch echt hun best hebben gedaan? Op die manier drukken zy uit tot in het diepst van hun wezen ge troffen te zijn. Je klapt toch niet in je handjes na een pop concert. Tot in je ziel geraakt, kun je daar maar op één ma nier uiting aan geven. De col lectieve roep uit de hele zaal als enige mogelijkheid om hoorbaar door de harde mu ziek heen aan de musici te la ten merken hoe diep die mu ziek in je is doorgedrongen. Dat brengen mensen, die al leen van klassiek houden, toe vallig niet op, terwijl ook die muziek dat meer dan waard is. Dat kun je niet met een ap plaus afdoen. Zachtjes de han den opeen voor Mozart, daar doe je die mens mee tekort. Te burgerlijk, te beschaafd, daar is geen enkele muziek tegen bestand". TON OLIEMULLER Omroepen, sport en bioscopen samen abonnee- tv (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG De NOS, de- Bioscoopbond (NBB) en de Ne derlandse Sportfederatie (NSF) willen toegang tot het toekomstige systeem van abonnee-tv, waarbij de kijker- zich individueel tegen betaling kan abonneren op een bepaald programma-aanbod via de ka bel. In een gezamenlijke brief aan minister Brinkman, ver-« antwoordelijk voor het media beleid, schrijven de drie orga nisaties dat zij een zeer inte ressant deel van het program-., ma-aanbod kunnen leveren. In hun brief gaan NOS, NBB en NSF in op zowel de voor-1 als de nadelen van dit nieuwe massamedium. Als voordeel noemen zij het beter bereiken l van een gericht publiek, bij voorbeeld voor speelfilms, the aterstukken en sportevene menten die ander nauwelijks qaan bod komen. Van de an dere kant zijn de drie organi saties bevreesd dat het groei-"" ende programma-aanbod een 1 verdere leegloop van bijvoor- beeld bioscopen en stadions *i kan veroorzaken. De program- ma's die zij willen brengen zullen, aldus de brief, dan ook t moeten stroken met de eigen doelstellingen (belangen) van de organisaties. Omroep medewerkers in STER- spots niet verwarrend HILVERSUM In het alge- meen zal het enkele feit dat een medewerker of mede werkster van een bepaalde omroep optreedt in een recla mespot niet tot verwarring lei den, dus niet de indruk wek ken dat hier niet de STER, - maar een bepaalde omroep aan het woord is, aldus minis ter Brinkman. Zolang er geen sprake is van verwarring of misleiding kan er van vermenging tussen het optreden van presentatoren in hun programma's en in recla mespots op één uitzenddag geen sprake zijn. Aanleiding om de huidige regelingen op dit gebied bij te stellen is er - niet, omdat kijkers en luiste raars voldoende bescherming genieten. Dit zegt minister Brinkman van WVC in ant woord op vragen van het Eer- ste-Kamerlid J. Nagel. i Haid (I) als Renko en Michael Warren als Bobby Hill in t Blues" op Ned. I om 21.45 uur. EDERLAND 1 I.45 Hill Street Blues. De f$ mdeltocht van de president >or de wijk beroert het toch chaotisch aandoende bu- au van hoofinspecteur Furillo n zeerste. Door allerlei orga- Satorische maatregelen komt 9 „captain" niet eens aan zijn tgelijkse werk toe. Bovendien izorgen de agenten Hill en Bnko, die na de aanslag op Jn leven een psychische crisis iormaken, hem veel proble- en. •35 Rondom tien. Het dis- p issieprogramma van Henk ochel „Wie was schuldig?", it eerder op 14 februari werd tgezonden, zal op verzoek in de kijkers vanavond wor- in herhaald. Hij spreekt in dit bgramma met slachtoffers m verkeersongevallen, die isschien voor hun leven inva- le zijn, met eventuele nabe- aanden en ook met een aan- I daders, mensen, die niet de edoeling hadden een ernstig tisdrijf te plegen. Hoe verwer en zij hun spijt en wroeging? EDERLAND~2~ 55 Morgan, laat je eens na- ';en. De Engelse psychologi sche komedie van Karl Reisz „Morgan, a suitable case for treatment" met Vanessa Red grave en David Warner in de hoofdrollen was een opmerke lijke, aparte film in het jaar 1966. Hij werd vervaardigd naar het toneelstuk van David Mercer, die zelf het scenario schreef. Morgan Delt is behal ve een kunstenaar, die gesteld is op bloemen, dieren en kin deren ook een beminnelijk mens, die weinig volwassen is. Hij leeft nogal chaotisch. Leo- nie, zijn rijke vrouw wenst zijn manier van leven niet langer te accepteren. Ze eist een schei ding, want ze is de welgestelde Charles Napier tegengekomen, met wie ze een rustig leven wil gaan leiden. Op de dag van de scheiding begint Morgan te ontwaken en tracht met alle mogelijke middelen de schei ding te voorkomen. 21.30 De goden uit het Oos ten. De Belgen Frans Boenders en Freddy Coppens hebben voor de BRT een serie pro gramma's gemaakt over oos terse godsdiensten en levens beschouwingen, die op de Vlaamse televisie reeds werd uitgezonden. Vanavond begint de NOS met deze serie, waar van de eerste aflevering over het Hindoeïsme zal gaan. Televisie morgen NEDERLAND 1 21.20 21.45 22.35 i In vogelvlucht. Van daag: Leeuwarden. Jet-boot marathon. Do cumentaire film van Graeme Cowley. Weekend weersver wachting. Door Jan Pel- leboer. De uitvinder. Poolse te kenfilmserie. Cliff. Documentaire se rie over Cliff Richard. Journaal. I Mary Benjamin. Ameri kaanse serie rond een hoofdverpleegster. Kerkepad '83. Route 3: noordwest Groningen. Hill Street Blues. Ame rikaanse politieserie. Rondom tien. Herhaling discussieprogramma over daders en slachtof fers van verkeersonge vallen. Journaal. Nieuws voor doven en slechthorenden. NEDERLAND 2 18.30 18.45 19.00 KRO 19.12 19.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. Sesamstraat. Jeugdjournaal. Journaal. Tom en Jerry. Teken filmserie. Op de praatstoel. Kin deren praten met Jos Brink. Morgan, laat je eens nakijken. Engelse psy chologische komedie van Karl Reisz (1966). De goden uit het oos ten. Belgische docu mentaire serie over oos terse godsdiensten. Eer ste afl.: Het Hindoe Panteon. Journaal. Den Haag vandaag. Parlementaire rubriek. Nieuws voor doven en slechthorenden. DUITSLAND 1 17.00 Ullo en zijn vriend Cl nee». Italiaanse kinderserie. 17.50 Journaal. 18.00 Actualiteiten. 18.25 Gaetapieldirektion Gold. Duitse se rie. 19.00 Op de zachte toer (Maggie Forbes). Engelse politieserie. 20.00 Journaal. Aansi.: Het zevende zintuig (verkeerstlps). 20.18 Zet voor zet. Politiek discussieprogramma. 21.00 Bij Bio. Muziek en interviews door Al fred Blolek. 22.00 Souvenirs, souve nir». Populaire liedjes uit de jaren zestig. 22.30 Achtergrondinformatie. 23.00 Bericht voor oen academie. Toneelstuk van Franz Kafka. 23.45 DUITSLAND 2 17.30 Journaal. Aansl.: Nieuws uit de deelstaten. 17.45 Tele-magazine. 18.20 Patiënten genoeg. Duitse zie kenhuisserie. 18.57 ZDF-Uw pro gramma. 19.00 Journaal. 19.30 Cir cus, circus. Circusprogramma. 21.00 Achtergrondinformatie. 21.20 Geld- vardianen graag gezien. Reportage over Hongaarse hervormingen. 22.05 Hat jaar van da lijfwacht. Engels tv- -spel van Noel Burch. 23.00 Tennis Wimbledon. Samenvatting. 23.30 DUITSLAND 3 WDR: 17.00 Schooltelevisie. 18.00 Telacollege I. Natuurkunde. 18.30 Hat programma mat da muis. 19.00 Hat actuele uurtje. 20.00 Journaal. 20.15 Da tijger (The enforcer). Ame rikaanse film van Bretaigne Win- dust(1950). 21.35 Filmtip. 21.45 Spiegel van het land. Adviescentrum Hagen-hulp. 22.15 Varhalen op drie: Een Afrikaanse visie. Reportage over Marcus Garvey. BELGIE BRT 1 18.00 Appie. Tekenfilmserie 18.05 Foo Foo. 18.10 De ruimtevaarder. Tekenfilm. 18.15 Chipt. Amerikaanse jeugdserie. 19.05 Tijdrovon Bridge, atap voor stap (2). Herhaling. 19.15 Libredo. Uitzending door derden. 19.40 Overzicht programma's en mededelingen. 19.45 Journaal en sportberichten. Aansluitend: Weer bericht. 20.10 Kunst-zaken. Kunst en cultuuractualiteiten. 20.15 The beat ol midnight special show. Gast vrouw: Helen Reddy. 21.00 Panora ma. Actualiteiten. 21.50 Monopolie (Empire Inc.). Canadese mlnl-serie. Tweede aflevering. 22.40 Journaal. Met: Tennis Wimbledon. Aansluitend: Coda (muziek). BELGIE BRT 2 19.45 Journaal en sportberichten. Aansluitend: Weerbericht. 20.10 Kunst-zaken. Kunst- en cultuuractua- llteiten. 20.15 Othello. Drama van Shakespeare onder regie van Jona than Miller. BELGIE FRANS 1 17.10 ONEM. Informatie voor werk zoekenden. 17.25 Cine-vocancee. Vakantieprogramma voor de jeugd. 18.15 Lollipop. Kinderprogramma. 18.50 En Walionio ot Bruxellee en couleur». Spelprogramma 19.08 Ce soir. Actualiteiten. 19.30 Journaal. 20.00 Autsnt aavoir. Verlenging van de leerplicht. 20.25 Reglement» de comptea a O.K. Corral. Amerikaanse western van John Sturges (1957). 22.25 La famme en bluaa. Korte Bel gische film van Richard Olivier. 22.40 BELGIE FRANS 2 20.30 Zie België Frans 1. ENGELAND BBC 1 17.20 Play school. 17.45 Heidi. Jeugdserie. 18.05 John Craven's neweround. 18.10 We are the cham pions. 18.35 Tekenfilmpje. 18.40 Journaal. 19.00 Southeast at six. Re gionaal nieuws. 19.15 Tennis Wim bledon. 20.35 Top of the pope. 21.10 Fame. Serie. 22.00 Journaal. 22.25 Jury. Serie. 23.15 Campus. 23.45 Question time. 00.25 Tom Jones now. 01.00 Weerbericht. ENGELAND BBC 2 17.15 Tennis Wimbledon. 20.25 Journaal. Met: Nieuws voor doven en slechthorenden. 20.30 A day at tha zoo. 21.30 Food and drink. Recep ten. 22.00 West Country tales. 22.30 Britain in tha 30'a. 23.00 Tennis Wimbledon. 23.45 NewenighL 00.36 Vormingsprogramma's. ENGELAND ITV 17.00 Gammon and eplnach. 17.15 Tweoty Ple. 17.20 First post. 17.30 Rowans report. 17.45 Home. 18.15 Bygones. 18.45 Nieuwe. 19.00 About Anglia. 19.30 Arena. 19.45 Cross- roede. 20.10 P.S. it's Paul Squire. Look what we have found. 00.00 Me and my camera. 00.30 Making a li ving. 01.00 That's Hollywood. 01.30 Epiloog. Televisie morgen NEDERLAND 1 NOS: 09.30 Niouwa voor doven en slechthorenden. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. NCRV: 16.00 Silas. Duitse ste aflevering. 16.1 Poolse tekenfilmserie. NEDERLAND 2 NOS: 13.00 Nieuwe voor doven en slechthorenden. 15.00 8tudio sport extra. Ronde van Frankrijk en tennis Wimbledon. DUITSLAND 1 10.23 Circus, circus. 11.55 Um- achau. 12.10 Onze cosmos. Docu mentaire serie. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15 Videotext voor iedereen. 14.05 Onze kleine farm. Amerikaanse familieserie. 14.55 Jour naal. 15.00 Tennis Wimbledon. Halve finale heren. (De uitzending kan uitlo pen tot 19.00). 18.00 Actualiteiten. DUITSLAND 2 10.00 Zie Duitsland 1. 15.15 ZDF-Uw programma. 15.17 Journaal. 15.20 Kapitein Future. SF-tekenfilmserie. 15.45 De rover Hotzenplotz. Vierdeli ge jeugdfilm. Derde deel. 16.15 Va kantiekalender. Activiteiten. 16.50 Verzoektilm. 17.15 Enorm in vorm. Aerobic-oefeningen. Herhaling. 17.30 Journaal. Aansluitend: Nieuws uit de deelstaten. 17.45 Tele-magazine. Aansluitend: Journaal. DUITSLAND 3 WDR: 08.00 Gymnastiek. 08.10 Schooltelevisie. 17.00 Schooltelevi sie. 18.00 Teiecoiiege L Sociologie. BELGIE BRT 1 16.50 Ronde van Frankrijk. Proloog- tijdrit. 18.00 Appie. Tekenfilmserie voor de kleuters. BELGIE BRT 2 BELGIE FRANS 1 16.50 Ronde van Frankrijk. Proloog tijdrit. 17.30 Cine-vacancas. Vakan tieprogramma voor de jeugd. BELGIE FRANS 2 ENGELAND BBC 1 07.30 BtHklMl tim,. 14 00 Jour- naai. 14.30 Postman Pat Kinderpro gramma. 14.45 Tennis Wimbledon. 17.20 Play echoot 17.45 Documen taire. ENGELAND BBC 2 ENGELAND ITV 07.00 Daybreak. 08.00 Good mor ning Britain. 10.30 Schooltelevisie. 13.00 Topper'a tales. 13.10 Rainbow. 13.30 Doing it herself. 14.00 News at Radio vandaag HILVERSUM 1 - 16.02 (NCRV) Goudenregen Ensem ble - 16.30 Kleuterprogramma - 16.40 Van stad en land - 17.02 Rozegeur en prikkeldraad - 18.06 Actualiteiten - 19.02 Muziek in vrije tijd - 20.03 Vier kant - 21.02 Op de vrije zomert oer - 22.02 Sportprogramma - 23.02 (NOS) Met het oog op morgen - 0.02 Oog luik - 1.02 Niemandsland - 6.02 Ont- bijtshow. HILVERSUM 2 - 18.10 KRO) Een week Europese po litiek - 18.20 Politieke partijen 18.30 IKON-programma - 19.00 (KRO) Be richten uit het achterland - 19.15 Wat geen oog heeft gezien - 20.03 Radio Vitrine - 20.30 Het platen- antiquari aat - 21.30 Teleac - 22.40 Gehoord en gelezen - 23.00 Het kastje van oma - 23.45 Ter overweging. HILVERSUM 3 - 18.04 (NOS) De avondSpits - 19.02 (TROS) De Engelse popmuziek in de jaren '50 en '60 (44) - 20.02 Soul- en discoshow - 22.02 Sesjun 23.02 Aim van Puttens lp-show HILVERSUM 4 -16.00 (EO) Woord en lied - 16.40 Theologische verkenningen - 17.00 Overname Hilversum 2 - 20.00 (NOS) Holland Festival 1983. Radio morgen HILVERSUM 1 w - 6.02 (KRO) Ontbljtshow - 8.06 Actu aliteiten 8.16 Muziek om op te schieten - 8.53 Pastoraal werkster Marie-Jose Janssen - 9.03 Adres on bekend - 10.03 Muziek op bestelling - 11.03 Ratel - 11.53 Pastoraal werk ster Marie- Jose Janssen - 12.03 Va kantiewerk met Hans van Wllllgen- burg - 13.06 Actualiteiten - 13.16 Souvenirs: programma van Knopper en Kool - 14.03 Radio Tour de France - 17.02 KRO-orkest - HILVERSUM 2 - 7.20 (VPRO) Radionieuwsdienst VPRO 9.33 De wereldstad. Over alle schakeringen van het leven - 11.00 (VARA) Theater zonder franje - 11.30 (NOS) Homonos - 12.00 Regio-lokaal - 12.36 Forum van omroepmedewer kers - 13.10 De stem van de spreken de minderheid - 14.33 Teieac - 15.03 (VARA) Radioweekblad VARA - 15.10 De media deze week - 15.32 De rode draad - 16.32 De stem van het volk - 17.00 Confrontatie - HILVERSUM 3 - 7.02 (EO) Ronduit op drie - 8.03 Tijdsein - 9.03 De muzikale fruitmand - 10.03 Muziek Motief - 10.30 (NCRV) Popstation - 12.03 (VOO) Mono: Erik de Zwart - 13.03 Tlpparde - 15.03 Ve ronica top 40. HILVERSUM 4 - 7.02 (VOO) Ochtendstemming - 8.05 Ochtendstemming (vervolg) - 9.00 Veronica's Meesterwerken - 10.30 Muziek voor miljoenen - 12.00 Strauss en Co - 13.05 Holland Festi val journaal - 13.07 Veronica klassiek - 14.30 (VPRO) Een wereldstad, z'n muziek, z'n klank - 16.00 De tweede beweging - 17.00 Overname Hilver- NIEUWSBERICHTEN Nieuwsuitzendingen zijn op Hilversum 1 elk heel uur. 24 uur per dag Op Hil versum 2 op elk half uur van 7.30 uur tot 17.30 uur. voorts om 7.00. 0 00. 13.00, 18.00. 20.00. 22.30 en 23.55 uur. Op Hilversum 3 op elk heel van 7.00 tot 24.00 uur en Hilversum 4 om 7.00. 8.00 en 13.00 uur. De enige jaren geleden overleden zangeres Minnie Riperton i» te zien in „Best Of The Midnight Special Show". België BRT 1 om 20.15 uur. DUITSLAND 1 22.00 Souvenir», souvenir». Wie in de zestiger jaren de gewoonte had om naar de hitparade van onze oos- - terburen te luisteren en te kijken (Studio B). weet wel wie Heinrich Pumpernickel was: de bekendste discjockey van de Bondsrepubliek, de Engelse Duitser Chris Howland. In het - komende halfjaar zal Howland twaalf uitzendingen verzorgen met souvenirs aan de glorierijke jaren van Bill Ram sey. Hazy Osterwald. Peter Kraus. Conny Froboess. Gitte, Esther en Abi Ofarim. Udo Jurgens. Vico Torriani en zijn „Hotel Victoria" enz. enz. 23.00 Bericht voor een academie. Ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Franz Kafka op 3 juli a.s. herhaalt do Duitse televisie zijn monoloog „Een bericht voor een academie" met de onvergetelijke ac teur Klaus Kammer. Het stuk is een diepzinnige, ironische parabel over de moeizame menswording en over het leven in de steeds opnieuw in gevaar gebrachte vrijheid. Een als aap ver klede spreker confronteert een denk beeldig publiek met zijn gedachten over de menselijke vrijheid ais oplos sing voor de dwang en over de pogin gen ter bekrachtiging van zijn be staan - het zoeken naar succes, dat weer tot dwang leidt. DUITSLAND 2 22.05 Het jeer van da lijfwacht. Het filmessay van de Frans-Engelse cine ast Noel Burch „Het jaar van de lijf wacht" handelt over de beginnende feministenbeweging in Engeland. In de zomer van 1913 besloot de hoofd- organlsatle van de sufragettes, de Women's Social and Political Union een vrouwelijke lijfwacht op te richten voor haar leidster Emmeline Pank- hurst. Ze liep voortdurend het risico door de politie gearresteerd te wor den. Dit was de eerste maal in de mo derne geschiedenis, dat vrouwen zich verenigd hadden om de mannen met hun eigen wapens te bestrijden. DUITSLAND 3 20.15 De tijger. Politiefilm uit 1951 met Humphrey Bogarl. Inspecteur Ferguson werkt al jaren aan een moordzaak, die alles In de schaduw stelt, wat de ervaren polltle-beambte tot nu toe heeft meegemaakt Door middel van de getuige Joseph Rico wil hij de leider van het Klllersyndl- caat Albert Mendoza voor het gerecht brengen. Kort voordat het proces be gint. krijgt Rico de angst te pakken en pleegt zelfmoord. Verbeten zoekt Ferguson naar een mogelijkheid om alsnog Mendoza te grijpen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 15