TAFEL Arie Kleywegt Nederlandse missionaris Joop Visser in Ghana buiten dienst BTTilTl Geen valse harmonie bij Wereldraad in Vancouver Andere verdeling arbeid en inkomen jonge predikanten kerk wereld £cidóc6omcmt >weer als de grote overlevende in de woelige VPRO-jaren lezers ACHTERGROND Cfiidóc Gouiant WOENSDAG 1IUNI1983 PAGINA 2, AFRIKAANSE KERKLEIDERS: Christenen uit de West- en Oosteuropese landen bewijzen Afrika geen dienst als ze ons tijdens de assemblee om de hals vallen en ons de vredeskus geven, opdat we zullen zwijgen over de uitbuiting van Afrika door hun landgenoten. Dat zei bisschop Henry Okullu uit Kenia tijdens een bijeenkomst van kerkelijke leiders uit Afrika in Nairobi. De vergadering gold als voorbereiding op de zesde assemblee van de Wereldraad van Kerken die 24 juli in de Canadese stad Vancouver begint. Okullu verweet buitenlandse kapitaalverschaffers in hoge mate schuldig te zijn aan de corruptie waaronder Afrika gebukt gaat. Afrika is geen arm continent, maar de rijkdom komt telkens terecht bij enkele mannen en vrouwen en profiteurs uit het bui tenland, aldus Okullu. De kerkelijke leiders keerden zich tegen de schendingen van de mensenrechten, de onderdrukking van de vrouw, het racisme, de honger en de slechte economi sche toestand in Afrika. Voorts uitten zij kritiek op de toenemende militarisering van het werelddeel, de daling van de agrarische produktie, het geweld in de media en het gebruik van medische middelen in het kader van de gezinsplan ning. „Samen Delen/VDM" is de naam van een nieuwe vereni ging van jonge predikanten en theologiestudenten van de Gere formeerde Kerken in Neder land, die deze week bij fusie is opgericht en studie wil maken van arbeids- en inkomensverde ling. De leden van de vereniging en hun partners stellen zich tot doel een andere verdeling van arbeid en inkomen te bewerk stelligen. In eigen kring maken zij hiermee een begin door niet meer te willen verdie nen dan hun aanvangssalaris. Facto ren als gemeentegrootte en dienstja ren, die tot nu toe bepalend zijn voor de hoogte van het inkomen, wijzen zij van de hand. Een twintigtal leden heeft reeds afspraken gemaakt met de eigen kerkeraad over de uitwerking ervan. De op deze wijze vrijgekomen gelden worden in overleg met de ge meente besteed volgens een advieslijst met doelen van structureel-maat- schappijvernieuwende aard. De vere niging begint met 160 leden. Het se cretariaat berust bij drs. Henk Schut uit Hilversum, voorzitter is Hans Ka- terberg. Missiecongres Latijns- Amerika acht meer priesters nodig Meer dan 12.000 priesters en religieuzen, onder wie acht kardinalen en 120 bisschop pen uit Midden- en Latijns- Amerika hebben in het Mexicaanse Tlaxcala deelge nomen aan het tweede La- tijnsamerikaanse missiecon gres COLMA II. In het middelpunt van het vijf dagen durende beraad stonden problemen van poli tieke. economische, sociale en culturele aard, waartegeno ver de christen in dit door groot onrecht gespleten we relddeel komt te staan. Om de zendingsopdracht van de kerk in Latijns-Amerika te vervullen zou vooral een gro ter aantal priesters nodig zijn. In verband vooral met de sterke groei van de secten in Midden-Amerika werd aan gedrongen op een sterkere nadruk op de zielzorg en op het handhaven van de chris telijke orthodoxie. Anderzijds dient de kerk van Latijns-Amerika voor alles de invloed van „marxistische infiltratie onder de jongeren op scholen en universiteiten" terug te dringen. Tegelijker tijd bevestigde het congres de opdracht van de christen om deel te nemen aan het open bare leven en bewust in het leven te staan. Het schenden van mensenrechten door rechts en links werd aan de kaak gesteld. De Nederlandse Joop Visser is door de bis schop van Accra, Dominic Andoh, ontheven van zijn functie als pastor van Madina, omdat hij zich mengde in de Ghanese politiek. Dat heeft het Amerikaanse persbureau UPI van het secretariaat van de r. k. kerk van Ghana ver- Het secretariaat verklaarde, dat Visser, lid van de Sociëteit voor Afrikaanse Missiën (SMA) zich ondanks herhaal de waarschuwingen toch bleef vereenzelvigen met het beleid van het regime Rawlings, dat sinds 31 december 1981 in Ghana aan de macht is. On der de regering Limann was Visser in 1981 al de toegang tot Ghana ontzegd, omdat hij zich in Europa kritisch had uitgelaten over de Ghanese politiek. Maar zijn parochia nen protesteerden en in 1982 werd hij door het nieuwe re gime weer in het land toege laten. Sindsdien heeft Visser herhaaldelijk gesproken tij dens politieke bijeenkomsten van de comité's voor volksde fensie die achter Rawlings De bisschop van Accra ver klaarde naar aanleiding van het ontslag van Visser: „Een priester is een priester en een politicus een politicus. Dat kan niet samengaan.". Vorige maand heeft Visser nog een bezoek aan Nederland ge bracht, volgens de provinciaal van de Nederlandse provincie van de SMA, pater G. Bless, desgevraagd mede. De Neder landse provincie heeft toen in een brief haar instemming be tuigd met het revolutionaire proces in Ghana. Wel werd Visser geadviseerd zich niet te zeer met het huidige bewind te vereenzelvigen, aldus pater Bless. In december 1982 drongen kerkelijke leiders in Ghana er bij Rawlings op aan dat hij de macht zou overdragen aan regering, waarin „alle standen en alle richtin gen" vertegenwoordigd zou den zijn. Het militaire bewind was er volgens hen niet in ge slaagd de chronische econo mische problemen van het land op te lossen. De door de regering ingestelde raden hadden door hun „gebrek aan discipline, koelhartigheid en kleingeestige pesterijen" het leven nog bemoeilijkt, aldus de kerkelijke leiders in Gha na. De bisschoppenconferen tie voegde daar nog aan toe, dat de regering naar haar me ning noch de wil noch de ca paciteit heeft om aan de „wil lekeurige moorden, de zinloze afranselingen en de bruut heid" een einde te maken. Meer dan vijfhonderd pries ters en vertegenwoordigers van christelijke kerken uit achttien Latijnsamerikaanse landen hebben de Verenigde Staten in een verklaring be schuldigd van terrorisme te gen door het volk gesteunde regimes in Zuid- en Midde n-Amerika. De christenen die in Mexico-stad bijeen waren voor een congres over de situ atie in Latijns-Amerika, ver oordeelden met name de aan vallen op Nicaragua van „krachten die door de rege- ring-Reagan worden geleid". Vertegenwoordigers van de Amerikaanse Raad van Ker ken, die aan het congres deel namen, distancieerden zjch van het buitenlandse beleid van de Amerikaanse regering. KORTE METTEN Zij gaven uiting aan een „diep berouw" tegenover Midde n-Amerika wegens de verant woordelijkheid van de Ameri kanen en de Amerikaanse kerken voor de problemen in het gebied. Vier dagen voor de herden king van de geboorte van Lu ther, vijf eeuwen geleden, zal in de DDR een oecumenische studiedag worden gehouden waaraan rooms-katholieken en leden van de Evangelische Kerk deelnemen. Een groep theologen van beide confes sies is aan de voorbereiding van de dag begonnen, die zal worden gehouden in het ge restaureerde Augustijnen- klooster van Erfurt. Organisa toren van de studiedag zijn het bisdom Erfurt/Meiningen en de Evangelische Kerk van Erfurt.Het thema zal zijn :„Wat betekent voor mij het reformatorisch getuigenis van Maarten Luther in relatie tot de probleemafbakening van onze tijd Gerhard Meier, tot dusver directeur van de buitenlandse dienst van de Zwitserse Cari- tas-organisatie, is in Rome ge kozen tot secretaris-generaal van Caritas Internationalis. Deze overkoepeling van de landelijke Caritasverenigin- gen, rooms-katholieke institu ten voor hulpverlening, houdt in Rome haar congres. Meier is de opvolger van de 52-jari- ge dr. Emilio Fracchia uit Pa- raquay, die zijn ambt heeft uitgeoefend sedert 1972 als opvolger van wijlen Carlo Bayer, prelaat uit de bondsre publiek. Eerder koos zoals ge meld de vergadering tot voor zitter de aartsbisschop van Lubango (Angola), kardinaal Alexandre de Nascimento. Meer dan twintigduizend katholieke militairen uit bijna twintig landen hebben deelge nomen aan de vandaag afge sloten vijfentwintigste militai re bedevaart naar Lourdes. Het thema van dit jaar luidde: „Vrede, geschenk van God, toevertrouwd aan de men- R. k. kerk in Ethiopië functioneert normaal De rooms-katholieke kerk van Ethiopië func tioneert normaal en de kerkelijke hulpgoederen komen op de bestemde plaats terecht zonder in grijpen van de marxisti sche regering. Dit heeft aartsbisschop Paulos Tza- dua van Addis Abeba ge zegd in New York, waar hij het hoofdkwartier be zocht van de katholieke hulpdienst, die bemid delt voor voedselzendin- gen aan tweehonderd duizend door de droogte getroffen mensen in dat land. De rooms-katholieke kerk in Ethiopië telt ongeveer 170.000 leden. Haar geschie denis begon, toen in 1846 een groep leden van de ortho doxe kerk de eenheid met Rome herstelde. De gods dienst in Ethiopië heeft haar wortels in de bisschoppelijke stoel van Alexandrië in Egypte, die volgens de tradi tie door de evangelist Marcus is gesticht. Andere takken zijn de grootste kerk van Ethiopië, de Ethiopische or thodoxe kerk en twee kleine re koptische kerken in Egyp- Volgens aartsbisschop Tzadua zijn de betrekkingen met de Ethiopische orthodoxe kerk goed en staat hij op vriend schappelijke voet met Abuna („onze vader") Teklehaima- not, de patriarch. „We zijn nog geen oecumenisch ge sprek begonnen, maar hopen dat spoedig te doen", zo zei hij. Lever met sinasappel, spinazie a la crème en aardappelen boek wei tgrut ten vla Voor twee personen hebt u nodig: 150 g lever, 30 g margarine, zout, peper, 1 kleine sinaasappel, mos terd; 700 g spinazie, uitje, 10 g margarine, 10 g bloem, 1 dl melk, zout, peper, noot muskaat; 0,5 1 kg aardappelen; 2,5 dl melk, 50 g boekweit- grutten, 2,5 dl karnemelk, bruine basterdsuiker. Snijd de lever in plakken van een centimeter dik en bak die al omscheppende in circa vier minuten bruin en net gaar in hete margarine. Leg de lever op een warm bord en strooi er zout en peper over. Doe wei nig water bij de jus en het sap van de helft van de sinaasap pel, flink wat mosterd en ook zout en peper. Snijd de andere helft van de sinaasappel in plakken en warm die in de jus. Garneer er de lever mee. Zet de spinazie een kwartier in ruim koud water, zodat het zand naar beneden zakt. Haal de groente rustig uit het water, dan blijft het zand onderin. Spoel ze tot het water schoon blijft. Snijd de uitgelekte spi nazie wat kleiner en zet ze op met aanhangend water. Kook de groente na het slinken nog heel even door en zet ze dan op een vergiet. Fruit de klein gesneden uit in de margarine goudgeel, roer er de bloem door en voeg scheutjes melk toe (steeds wachten tot de klontjes weggeroerd zijn). Doe de uitgelekte spinazie bij de saus. voeg zout. peper en nootmuskaat toe en doe de groente in een schaal. Strooi de boekweitgrutten in kokende melk en laat ze in twintig minuten zacht koken gaar worden. Wacht tot de vla lauw is geworden en meng er dan de karnemelk door. Geef de vla geheel afgekoeld met apart de bruine basterdsuiker. JEANNE Tweeverdieners HET kabinet lijkt de moed te hebben opgegeven dat er dit 7 jaar nog een extra belasting komt voor gezinnen, waar meer dere inkomens binnenkomen. Dat blijkt uit de uitlatingen van vice-premier Van Aardenne, nadat de ministerraad zich had gebogen over de kritiek uit de Tweede Kamer op het wetsontwerp over de extra belasting voor twee-verdieners. Dat is een betreurenswaardige ontwikkeling. Het voorstel voor een extra belasting voor twee-verdieners is vorig jaar niet alleen op tafel gekomen vanwege het rechtvaardige principe daarvan meerverdieners hebben aanmerkelijk meer te besteden dan een gezin waarin maar één inkomen binnenkomt maar het plan werd ook gelanceerd, omdat het zo simpel en zonder al te veel moeite te realiseren zou zijn. Dat laatste blijkt dus achteraf een onjuiste inschatting te zijn geweest. De regeringsfracties in de Tweede Kamer stel len terecht dat er „grote sprongen" in het belastingstelsel zouden komen, zodat in een bepaalde situatie een paar gul den méér inkomen een aanzienlijk hogere belasting met zichj meebrengt. Maar het gaat te ver om daarmee het principe van de zwaardere belasting voor meerverdieners voorlopig maar te laten varen. Want die extra belasting is, mits zorg vuldig uitgewogen, zeer rechtvaardig. OPVALLEND is ook dat uitgerekend nu premier Lubbers enkele weken van huis is, de VVD-vice-premier komt mel- 'den dat het wetsontwerp waarschijnlijk niet door zal kunnen gaan. Het was immers steeds de VVD die de grootste bezwa ren had tegen het wetsontwerp, omdat deze partij de indivi dualisering hoog in het vaandel heeft. Premier Lubbers daarentegen heeft steeds tegen alle kritiek in volgehouden, dat het wetsontwerp per 1 juli a.s. van kracht zou worden. Tijdens zijn reis naar Zuid-Amerika zijn de kaarten nu opeens anders komen te liggen. A.LS de extra belasting voor twee-verdieners niet doorgaat kost dat de schatkist honderdvijftig miljoen gulden. Terecht zoekt het kabinet naar een vervangende dekking. Maar wat is er op deze korte termijn 1983 is fiscaal alweer bijna voorbij nog te verwezenlijken? Dat kan nauwelijks iets anders zijn dan een algemene lastenverzwaring, zoals een verhoging van de btw, of alweer een verhoging van de ben zineaccijns. Omdat de benzineaccijns dit jaar al twee maal is verhoogd, is btw-verhoging eigenlijk het enig waarschijnlijke alternatief. En dat betekent een lastenverzwaring voor ieder een. Met dit alternatief voor ogen zou het kabinet er goed aan doen aanstaande vrijdag tijdens de kabinetsvergadering nog eens goed te bekijken, of het ontwerp voor de extra be lasting voor twee-verdieners toch niet alsnog zal kunnen doorgaan. Iets minder warm DE BILT Het KNMI ver wacht de komende nacht re gen- of onweersbuien. Dit bui- engebied trekt weg, alleen in het oosten van het land kan morgen eerst nog een bui val len. Het neerslaggebied hoort bij een depressie, die ten noor den van ons land langs naar het noordoosten trekt. Een rug van hoge luchtdruk breidt zijn invloed naar onze omgeving uit en morgen zijn er perioden met zon. De wind gaat uit het zuidwesten waaien en is matig. In deze stroming wordt lucht aangevoerd waar in de middagtemperatuur waarden rond de 21 graden bereikt, alleen aan zee is de temperatuur lager, 17 graden. 4.00 en 15 00 uur. telefoonnr. 071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. DEN HAAG Een tiental figuren in het Hilversumse hebben een boekje open ge daan over Arie Kleywegt. di recteur VPRO-tv, de om roepman, die zich in zijn meest actieve jaren bezig hield met het maken van de VPRO tot de omroep zoals deze nu ié. Boudewijn Paans, die normaal de VPRO-gids volschrijft, liet bij Arie's af scheid wegens pensionering een soort vriendengedenk boek verschijnen met als titel „Wat mij nu weer is overko men". Want Kleywegt over kwam altijd alles, althans alle ongewisheden des levens, die zijn deel werden of die hij zelf over zich afriep, plaatste hij in het teken van zijn voortdurende verbazing on der het aanroepen van ge noemde zinsnede. Dat Kleywegt in zijn jonge jaren al een ietwat woelig le ven leidde, laat zich verkla ren uit de onzekere tijden in de oorlog en de jaren nadien, toen veel opnieuw vorm moest krijgen. Hij trok op met „Radio Herrijzend Ne derland", reisde met prins Bernhard mee naar Zuid- Amerika en diende een tijdje als luitenant ter zee. Hij kwam later, na wat journalis tieke jaren, bij de VARA te recht, gaf „Achter het de duur tot onmin en wak kerde in Arie de behoefte aan meer speelsheid aan. Die kon hij waar gaan maken bij de VPRO. Hij was toen al ge trouwd met Netty Rosenfeld, ook werkzaam in de omroep. Hij begon mensen aan te trekken, Ellen Jens, Roelof Kiers en Jan Venema. De VPRO was toen nog sterk vrijzinnig protestants ge merkt. Maar er begon kente ring in te komen, vooral door het feit, dat de (oude) leden met vanouds inspraak, alles maar zo'n beetje door het be stuur lieten regelen. En dat liet het er nou net bij zitten. Tegenstellinge Binnen de V] ;en verdween naar de VPRO, toen deze omroep zich los maakte uit de knellende greep van vrijzinnige domi nees. Zij begon onafhankelij ke geluiden en bijbehorende beelden te produceren, op gang gebracht door het naakt van Phil Bloom en gevolgd door wat humor werd ge noemd en bepaald door de heren Haché en Servet. Arie vertelt in dit aan hem gewijde boek over zijn radio- jaren, dat hij als verslaggever gewaardeerd werd vanwege zijn specifieke stemgeluid, nu nog te horen in „Met het oog op morgen", dat hem uit dui zenden doet herkennen. Met een hoogtepunt als de Elfste-» dentocht in '63. Zijn bewogen VPRO-jaren hadden te ma ken met zijn voorgaande VARA-jaren. Hij wilde een andere richting. VAR A-baas Broeksz stond nl. op meer politiek in de programma's, maar dat was niet Kleywegts sterkste zijde. Dit leidde op PRO-leiding ontstonden nadien complica ties door persoonlijke tegen stellingen. Zodoende kwam het regelen der zaken bij Kleywegt terecht. Hij begon samen met Bouke Poelstra, die de godsdienstige pro gramma's verzorgde en die hij omschrijft als een van de grootste godloochenaars die er in Hilversum rondlopen, programma's om te gooien. Hij verwijderde van Swol met zijn medische rubriek, Ferry Hoogendijk met zijn politieke praatjes, Wim lbo met zijn cabaretkroniek en Simon van Collem met zijn films. Ook pater Jelsma voor godsdienstige reportages raakt aan de dijk. Er kwa men nieuwe programma's voor terug, die pasten in het toenmalige tijdsbestek van een maatschappij in bewe ging. Provo van provoceren de jongeren kreeg de ruimte en verder veel aandacht voor de rellen rond Beatrix en Claus. Ook de satire mocht bij deze omroep niet ontbreken. Men dacht iets in de geest van het verloren gegane VAR A-pro gramma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer", dat sneuvelde onder de kijker sprotesten. Maar de program mamakers bleven verant woording schuldig tegenover ds Van Houte, die door Kley wegt wordt omschreven als een populaire jongen naar buiten en als een onbenul binnenskamers. In hoge mate dus vrijheid van werken, al kreeg het beoogde satirische programma nimmer een plaats op het scherm. Dit Arie Kleywegt door Jan Blokker de man genoemd die het in zijn wezen heeft de dingen stuk te maken. leidde tot explosieve situaties binnen deze omroep, waarbij Kleywegt óf zelf zijn ontslag aanbood óf zich dat liet wel gevallen. Er dreigde ledenaf- val. Dit leidde weer tot ver bod op programma's. Tot overmaat van ramp kwam toen ook nog de stichter van de VPRO, ds. Spelberg, te overlijden. Men vond moei lijk iemand om hem te ge denken. Dit alles leidde in 1968 tot een uitbarsting, waarna een nieuwe wind begon te waai en o.l.v. voorzitter Jan Kas- sies, directeur van de Am sterdamse Toneelschool. Ook Jan Blokker, voormalig film recensent, werd erbij ge haald. Kleywegt kan over die periode niets anders zeggen dan dat „er programmatisch maar wat aangerotsooid werd". In de jaren '70 kwam er wat meer rust, koos de VPRO ook voor een linkse koers, aansluiting zoekend bij de zogeheten vernieuwende krachten in de samenleving. Vermalen Een oordeel over Kleywegt in die bewogen VPRO-jaren wordt in dit boek gegeven door Leo Kool, nu chef actu ele programma's bij de NOS, destijds nauw betrokken bij VPRO-werk. Hij beschrijft Arie als een man met weinig uitgesproken principes om trent hiërarchie, meer een man die zijn naaste mede werkers grote vrijheid van werken laat. Hieruit moeten dan de programma's ontstaan zijn die de VPRO nogal eens in opspraak brachten. Een en ander leidde er weer toe, dat Arie vermalen dreigde te worden, vertelt Kool, tussen wat er nog aan dominees restte en programmamakers, die in dat verdeelde huis er een dubbele loyaliteit en mo raal op na hielden. Dit schiep binnenshuis de situatie, dat men Kleywegt van twee zij den ontzag, omdat men hem niet wilde laten opdraaien voor de interne moeilijkhe den en omdat beide partijen hem niet konden missen voor hun eigen karretje. Kleywegt weidt ook zelf over die periode uit. Hij zegt, dat hem niet direct vastomlijnde programma's voor de VPRO voor de geest stonden, m^r dat het hem meer er om be gonnen was het bestaande om te buigen naar het balda dige, althans de idealistische structuren los te laten. Hij verklaart ronduit „aan we reldhervormers een hekel te hebben". Hij voelt zich niet gedreven door een bepaalde ideologie en dus kregen pro grammamakers kans hun ideeën uit te proberen. Daar is dan ook vrijelijk gebruik van gemaakt, tot in het ab surde toe. Het lag niet op de weg van Kleywegt als corri gerende factor te fungeren. Elke uitzendavond moest een avontuur worden, waarin hij i als Blokker en Kiers. Door alle strubbelingen heen begon de (nieuwe) VPRO toch steeds meer eenheid en gezicht te vertonen. Dat moet worden toegeschreven aan programma's als „Hoepla" en „Het Gat van Nederland" met programmamakers als Ruud van Hemert, Gied Jas pers, Wim v.d. Linden etc. Ledenverlies Deze programmamakers kwamen met de meest op zienbarende ideeën, zoals een „Interview met God" en na dien ook met een nogal vrij postige kerstshow onder de titel „Ere zij God". Hierin werd de relatie met God en Kerk in pikant scherpe woordkeus gehekeld. In die jaren had de VPRO al met ernstig ledenverlies te kam pen. Om niet verder in deze richting af te glijden gingen die programma's niet door. Dergelijke ingrepen hadden mede plaats door toedoen van Keiler en Blokker, die overigens wel bijdroegen tot het gezicht van de VPRO, maar in het personeelsbeleid weinig orde wisten te schep pen. In al die gevallen zegt Kleywegt, dat hij moest in grijpen. Hieraan wijt hij het, dat diverse programmama kers van de VPRO hem als rechts betitelen. Kleywegt zegt hierover, dat dat een kwestie is van de laatste tien jaar: „Een ont wikkeling in mezelf, mede veroorzaakt door een opeen stapeling van irritaties over bepaalde verschijningsvor men van wat zich links noemt. Ik zag overal links geweld om me heen, dat over me heen dreigde te spoelen. Dus vond ik, dat ik me daar fel tegen moest verzetten uit hoofde van mijn functie. Links tastte in die jaren auto riteit aan. Niet dat ik zo de autoriteit uit wilde hangen, maar ik zag niet zo goed wat ik zou moeten doen als ik in derdaad weggespoeld zou worden. Een soort primitieve zelfbescherming dus". Hier kwam nog bij, dat van uit de ledenraad werd ge poogd de leden directe in vloed op de programmering te geven. Dit leidde tot meni ge verwarrende vergadering. Door Jan Blokker werd de VPRO in die jaren omschre ven als een Zuidamerikaanse bananenrepubliek: 300 gene raals en twee soldaten. Kleywegt stelde zich tegen over Blokker, Keiler en Kiers. De VPRO werd hem te links. Dat hoort niet in Hilversum. Eén VARA vindt hij al erg genoeg. In het voordeel van Arie in die woelige jaren spreekt, dat hij er zorg voor droeg, dat „er niet een stelletje linkse gek ken achter de knoppen zat". Toch wordt Kleywegt door Blokker ook omschreven als de man, die het in zijn natuur heeft de dingen kapot te ma ken. Als het aan hem had ge legen had de VPRO tien jaar geleden opgeheven mogen worden. Maar zelf later ver trokken noemt Jan Blokker hem wel „de grote overle vende in het woelige VPRO- gebeuren". Zijn huidige vrouw Merel Laseur: „Arie viel met zijn functie mee omhoog. Hij was altijd naar iets op weg. Altijd was het ergens anders inte ressanter. Maar als hij op de plaats van bestemming aan komt, zakt hij als een pud ding in elkaar. Mij even op halen uit Frankrijk? Geen probleem. Maar wanneer ik hem vroeg op weg naar huis een kropje sla mee te bren gen, raakte hij in paniek en zei hij bijna automatisch: „Ik kan maar één ding tegelijk." TON OLIEMULLER Arie Kleywegt: „Wat mij nu weer is overkomen". Boudewijn Paans. Uitgeve rij: VPRO-boek Hilversum. Prijs: ƒ17.50 (voor VPRO leden 14,00). Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich Geloof Boeit het geloof de nog? Weten ze nog, dat het ge loof een deugd is door God in gestort om voor waar te hou den wat Hij heeft geopenbaard en wat de kerk te geloven voorhoudt? In haar proef schrift door u weergegeven onder de titel „Autoritaire kerkstructuur hindert gods dienstige opvoeding" lijkt me vrouw T. Andree voorbij te gaan aan het voorname feit, dat de kerk de door God gege ven en bedoelde autoriteit is in zaken van geloof en zeden, zo als uitgelegd vanuit Rome. Dat betekent, dat de kerk om haar eigen roeping niet beschuldigd kan worden. Dat betekent, dat er geen behoud is zonder de bekering, die God via zijn kerk vraagt. Dat betekent, dat wie niet naar luistert zich ook tegen God keert. Het hele Oude- en Nieuwe Testament is er vol van. Het is de gevallen natuur van de mens die zich altijd verzet. Het volwassen worden hangt grotelijks ervan af dit verzet in zich te leren overwinnen en niet andersom. H. Rutges, DEN HAAG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2